بررسی گام به گام سبک زندگی در ماسال

بررسی-گام-به-گام-سبک-زندگی-در-ماسال

در این مقاله می­‌خواهیم زندگی در ماسال را بررسی کنیم. در ابتدا هدف ما این است که شما را با چند سوال رو به رو کنیم تا علت این بررسی را بدانید که چرا می­‌خواهیم شما را با زندگی در ماسال آشنا کنیم. پس با ما در ادامه مجله لیدوماتریپ همراه باشید. بزرگ­ترین سوالی که با آن رو به رو می­شویم این است که چه چیزهایی را باید در زندگی یک فرد، گروه یا جامعه مورد بررسی قرار داد. همین سوال باعث می­شود که سبک زندگی برای آدم مطرح شود.

این که زندگی فرد، گروه یا جامعه‌های مورد بررسی قرار بگیرد به معنای این است که، به شیوه و نحوه و چگونگی زندگی افراد توجه شود. این توجه­‌ها نسبت به محدوده و مرزهای زندگی­‌ها مختلف و متفاوت است.

بررسی-گام-به-گام-سبک-زندگی-در-ماسال

برای نمونه؛ در مورد یک شخص می‌­توان به مکان زندگی، علایق، نظرات، رفتارها و غیره اشاره کرد. همین موارد در اجتماع و گروه­‌ها و جوامع بزرگ­تر با عناوین و معیارهای کلی مثل موقعیت جغرافیایی و آب و هوا، فرهنگ و آداب و رسوم، اقتصاد، جمعیت، جاذبه­‌های گردشگری و غیره مطرح می­‌شود. در این مقاله بصورت گام به گام به بررسی چگونگی زندگی در ماسال می­‌پردازیم. با ما همراه باشید.

زندگی در ماسال

در این جا زندگی در ماسال را با توجه به شیوه مشخص و قابل مشاهده از زیستن در آن منطقه مورد بررسی قرار می­‌دهیم. این بررسی و مطالعه را سعی می­‌کنیم به صورت چند گام اصلی پیش ببریم و به معرفی و شرح آن ها بپردازیم. با این حال، اگر قصد سفر به مناطق شمالی را دارید سایت لیدوماتریپ در خدمت شما عزیزان است.

گام اول: موقعیت جغرافیایی برای زندگی در ماسال 

گام-اول-موقعیت-جغرافیایی-برای-زندگی-در-ماسال

اکنون شما را کمی با جغرافیای زندگی در ماسال آشنا می­‌کنیم تا اشتیاق سفر به ماسال را پیدا کنید. ماسال کجاست؟ ماسال یکی از شهرهای مناطق شمالی کشور است؛ که در استان گیلان و در غرب رشت واقع شده است و در کنار کوه­‌های تالش قرار دارد. محدوده و مرز شهر ماسال به این صورت مشخص شده است که از شمال به رضوانشهر، از شرق به فومن و صومعه سرا، از غرب و جنوب به خلخال و استان اردبیل منتهی می­‌شود.

ماسال با توجه به موقعیت جغرافیایی­ خودش منطقه‌­ای کوهستانی به حساب می‌آید که دارای ییلاق­‌های گوناگون و زیبایی بویژه ییلاق اولسبلنگاه است. ضمن یادآوری بهتر است بدانید که شهرستان ماسال در گذشته بخشی از شهرستان تالش بوده که در سال ۱۳۷۶ مستقل شد و به شهرستان، ترقی یافت و تبدیل به شهرستان ماسال شد. لازم به ذکر است که شهرستان ماسال شامل دو بخش است؛ یکی بخش مرکزی و دیگری شاندرمن. همچنین، باید خاطر نشان شد که این منظقه دارای ۴ دهستان (شاندرمن، شیخ نشین، حومه و ماسال) و ۹۸ آبادی است.

گام دوم: شرایط اقلیمی برای زندگی در ماسال

گام-دوم-شرایط-اقلیمی-برای-زندگی-در-ماسال 

اگر تصمیم دارید که به ماسال سفر کنید پس باید در مورد آب و هوای آن جا بدانید تا وسایل مناسب با آن جا را همراه خود ببرید. اقلیم و شرایط آب و هوایی زندگی در ماسال با توجه به نواحی اطراف خودش نسبتا معتدل و مرطوب است. ولی به خاطر این که در منطقه کوهپایه‌­ای و جنگلی قرار دارد، بیشتر هوای آن منطقه سرد و کوهستانی است. از لحاظ آب و هوایی، در فصل بهار و تابستان زیبایی طبیعت­‌های ماسال به اوج جلوه­‌گری خود می­‌رسد. علت آن است که دره­‌ها و ییلاقات آب و هوایی خنک و مطلوب دارند و دامنه‌­های کوه‌­ها هوایی نیمه مرطوب و بسیار دلچسب و با طراوت و با صفا دارد.

تماشای ماسال در فصل پاییز هیجان انگیز است؛ زیرا طبیعت سبز این منطقه پر از رنگ­‌های گرم پاییزی می­‌شود. هوا در این فصل سردتر از مناطق دیگر گیلان می­‌شود. ماسال در زمستان پوشیده از برف می­‌شود و زیبایی منحصر به فردی را از خود به نمایش می­گذارد؛ به ویژه، هنگامی که از دل این همه سفیدی برف، از دور دود و آتش اجاق­های کلبه­‌ها دیده می‌­شود. با توجه به شرایط اقلیمی زندگی در ماسال می­‌توان در هر فصل شاهد زیبایی­‌های خاص آن منطقه در ارتفاعات غرب رشت شد.

گام سوم: محصولات دامی و کشاورزی برای زندگی در ماسال

گام-سوم-محصولات-دامی-و-کشاورزی-برای-زندگی-در-ماسال

زندگی در ماسال بخاطر آب و هوای معتدل و مرطوبی که دارد باعث شده است که کشاورزان محصولات متنوعی را کاشت کنند. علت وجود تنوع محصولی در این منطقه، این است که، خاک مستعد و مناسبی برای کاشت انواع محصولات دارد. با داشتن خاک مستعد انواع محصولات باغی و زراعی در ماسال کاشت می­‌شود. مهم‌ترین محصولات ماسال عبارتند از؛ برنج، باقلا، مرکبات، آلوچه، سبزیجات و غیره. علاوه بر کشاورزی، مردم برای گذران زندگی در ماسال به دامداری نیز مشغول هستند.

به همین دلیل، دامداری ماسال در استان گیلان از جایگاه خوبی برخوردار است؛ زیرا مهم­ترین فرآورده­‌های دامی (گوشت قرمز، گوشت مرغ، پنیر، کره، شیر، لر، ماست، پشم، پوست و غیره) در آن جا تولید می‌­شود. در کنار این­ها، عسل طبیعی ماسال نیز معروف است. در نهایت، محصولات دامی و کشاورزی نقش مهمی در اقتصاد مردم برای زندگی در ماسال دارد.

گام چهارم: آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم ماسال

گام-چهارم-آشنایی-با-فرهنگ-و-آداب-و-رسوم-ماسال

ماسال نیز مثل هر منطقه دیگری برای خود فرهنگ و آداب و رسوم خاصی دارد. برای آشنایی شما با آداب و رسوم ماسال می‌خواهیم «آداب جشن عروسی» اهالی آن جا را برای شما وصف کنیم. در این دوران، هنوز برخی از جشن­های عروسی ماسال به صورت سنتی و با حفظ آداب خاص خود برگزار می­‌شود. برای مثال، از کالسکه به جای ماشین­‌های گلکاری برای عروس کشان استفاده می­کنند. از دیگر برنامه­‌های عروسی به موسیقی سنتی، شلیک تفنگ و حمل مجمه (سینی ویژه جهاز عروس) توسط زنان می­‌توان اشاره کرد.

از دیگر مراسم‌­های ماسال می­‌توان رسم «آشتی کنان قبل از ماه مبارک رمضان» را نام برد. در این رسم، یکی از بزرگان فامیل یک مهمانی ساده در خانه خود می­‌دهد و کسانی که در اقوام با یکدیگر ناراحتی و کدورت دارند را بدون اطلاع از یکدیگر به خانه خود دعوت می­‌کند و آنها را آشتی می­‌دهد و به مشکل و ناراحتی آن­ها رسیدگی می­‌کند. در واقع، بدون اطلاع از حضور یکدیگر دعوت به مهمانی می‌­شوند و پس از شنیدن نصیحت و چند پند با یکدیگر آشتی می­‌کنند. این رسم بیشتر در همه جا مرسوم بوده است بعدها مورد فراموشی و اغفال قرار گرفته است.

گام پنجم: گردشگری در ماسال

گام-پنجم-گردشگری-در-ماسال

با تعریفاتی که از ماسال شد، پس حدس می­‌زنید که ماسال یک منطقه گردشگری در گیلان به حساب می­‌آید. اکنون مکان­های دیدنی ماسال را برای شما به طور مختصر بیان می‌­کنیم تا سفر خوبی را برای خود رقم بزنید. این شهر با آبشارها، مراتع سبز، جنگل­‌ها و ییلاق­های با صفای خود باعث جذب گردشگر می­‌شود. جاذبه­‌های گردشگری ماسال عبارتند از:

  • وجود بیش از ۱۷ غار بزرگ و کوچک که معروف­ترین آن­ها غار آویشو است. از این سو، می­توان به ماسال نام «شهر غارها» داد.
  • آبشار بکر رامینه
  • پارک جنگلی ریزه مندان
  • روستای اولسبلنگاه و مناطق زیبای ییلاقات آن؛ ییلاق اولسبلنگاه ماسال یکی از جاذبه­های گردشگری به شمار می­آید. زیرا؛ این ییلاق به اقیانوس ابرها مشهور است که جلوه خیره کننده­ای از مه، مراتع و نواحی سرسبز، دره­ها، چشمه­‌ها و رودها و جاهای دیگر و حتی حیواناتی مثل اسب­‌های وحشی را به نمایش می­گذارد.
  • بام سبز
  • نقاط زیارتی و تاریخی

اگر به دنبال یک زندگی آرام هستید، زندگی در ماسال را تجربه کنید

اگر-به-دنبال-یک-زندگی-آرام-هستید،-زندگی-در-ماسال-را-تجربه-کنید

برای اینکه بتوان یک شهر را بعنوان اقامتگاه و زندگی انتخاب کرد می‌بایستی در رابطه آن منطقه اطلاعات لازم را کشف کرد. با اینکه ماسال یکی از زیباترین شهرهای شمالی است اما برای اینکه زندگی در ماسال را تجربه کنید می‌بایستی اطلاعات دقیقی در رابطه با فرهنگ مردم این منطقه، شرایط آب و هوایی، وضعیت گردشگری منطق، شغل مردم و… کسب کنید ما در این قسمت از مقاله‌های لیدوماتریپ تمامی اطلاعاتی که برای یک زندگی موفق در ماسال دارید را برای شما آورده‌ایم. همچنین می‌توانید با اجاره ویلا در ماسال یک اقامت لذت بخش در این شهر داشته باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *