روستای کندلوس، تجربه سفر به روستایی بکر با آب و هوای بینظیر

کندلوس کجاست

استان مازندران جاذبه‌های گردشگری جذاب فراوانی دارد که در همه‌ی فصول سال، گردشگران زیادی را به‌سوی خود جذب می‌کند. یکی از این دیدنی‌ها، روستای کَندُلوس است. این روستا یکی دیگر از ییلاقات خوش آب و هوا در استان مازندران است که علاوه بر طبیعت بکر و بی نظیرش، دارای قدمتی ۴۰۰۰ ساله بوده و به عنوان لوکیشن بسیاری از فیلم های سینمایی نیز از آن استفاده شده است. این روستا دارای آب و هوایی پاکیزه است که یکی از ویژگی های بارز این منطقه می باشد. اگر قصد دارید برای گشت و گذاری خاص و جدید به روستای کندلوس سفر کنید، با ما همراه باشید. در این مقاله‌ی لیدوما سعی داریم شما را بیش از پیش با ویژگی ها و امکانات این ییلاق فوق العاده آشنا کنیم.

معرفی ییلاق کندلوس

روستای کندلوس

روستای زیبای کندلوس با آب‌ و ‌هوای ییلاقی در دامنه سرسبز رشته کوه‌های البرز در منطقه کجور واقع شده است و از جاهای دیدنی نوشهر به شمار می‌آید. اگر اهل سفر باشید و به روستاهای مختلف ایران سری زده باشید،  اولین خصوصیتی که چشمتان را جلب خود می‌کند، پاکیزگی و رعایت اصول بهداشتی در این روستا است. در همه جای روستا سطل‌های زباله وجود دارند و همه اهالی در حفظ زیبایی و پاکیزگی دهکده تلاش می‌کنند.

روستای کندلوس کجاست؟

کندلوس کجاست

کندلوس روستای زیبایی در منطقه کجور شهرستان نوشهر در غرب استان مازندران است. سفر به کندلوس با یک جاده کوهستانی زیبا از دل رشته کوه‌های البرز آغاز میشود. قدم زدن در بافت قدیمی روستای کندلوس، لذت از آب و هوای پاک کوهستان و بازدید از موزه‌ها و طبیعت روستا مسافران را به این منطقه میکشاند. فاصله روستای باستانی کندلوس از تهران ۲۲۰ کیلومتر و از مرزن آباد ۵۵ کیلومتر است.

چطور به کندلوس برویم؟

دسترسی به کندلوس

اگر قصد دارید از تهران به کندلوس سفر کنید باید خود را به جاده کرج_ چالوس برسانید. همچنین فاصله تهران تا روستای کندلوس ۲۲۰ کیلومتر است. هنگامی که این مسیر را پشت سر گذاشتید، به یک دو راهی به نام دوآب خواهید رسید که مسیر سمت کجور را باید انتخاب کنید.

این مسیر را تا پل رودخانه چالوس طی کنید و وارد جاده آسفالته شوید. پس از آن با توجه به تابلوهای راهنما مسیری که شما را به روستای زیبا و سرسبز کندلوس می رساند پیش بروید. در مسیری که به سمت کندلوس می روید، مناطق زیبایی را نیز مشاهده می کنید.

بهترین زمان سفر به کندلوس

کندلوس در پاییز

کندلوس طبیعتی بکر و دوست‌داشتنی دارد، اما با توجه به موقعیت جغرافیایی، فصل‌های بهار و تابستان زمان مناسب ‌تری برای سفر به این روستا هستند. هنگام پاییز یا اوایل زمستان، صدای خش‌خش برگ‌های درختان وقتی در کوچه‌های سنگفرش ‌شده روستا قدم می‌زنید، هوش را از سر شما خواهند برد؛ ولی احتمال بارش برف و باران در این فصول بیشتر است و هوا نیز سردتر از همیشه می‌شود.

تاریخچه‌ی روستای کندلوس

روستای کندلوس

کندلوس در منطقه کجور تمدن های بسیاری را در دورهای مختلف به خود دیده است. در این دهکده آثاری از تمدن قبل از میلاد، تمدن ایران قبل از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام دیده شده است. روستای کندلوس در نوشهر که به میخ ساز نیز شهرت دارد به دلیل قدمت بسیاری که دارد شاهد دوره‌های تاریخی گوناگونی در خود بوده است. نقل‌ شده است که روزی ناصرالدین‌شاه به همراه نقاش بزرگ کمال‌الملک از منطقه عبور می‌کند و عده‌ای را از کولیان منطقه می‌بیند که در حال فلزکاری هستند و از آن‌ پس روستای کندلوس در نوشهر به میخ ساز نیز شهرت می یابد. در این سفر کمال‌الملک با ترسیم یک نقاشی بسیار زیبا اثری را خلق می‌کند که امروزه در کاخ صاحبقرانیه به نمایش گذاشته‌ شده است.

کندلوس به همراه گیل کلا، پیده و میرکلا، دهکده‌هایی هستند که در میخ ساز قرار دارند. قدمت تمدن انسانی در دهکده کندلوس به‌ مراتب بیشتر از سایر دهکده‌ها است.

ییلاق کندلوس چه ویژگی‌ها و امکاناتی دارد؟

کوچه های کندلوس

این روستا امکانات گردشگری مناسبی دارد، مانند مهمانسرا، سرویس بهداشتی عمومی و رستوران. از فروشگاه صنایع دستی نیز می‌توانید سوغات بخرید.

این روستای ییلاقی، سابقه سکونتی دیرینی دارد و از روستاهای خاص ایران است که موزه دارد. این‌جا در دامنه‌ی کوه‌های البرز قرار گرفته است و به دره‌ زانوس می‌رسد. بنابراین، طبیعت اطرافش بسیار تماشایی ا‌ست.

از جذاب ترین ویژگی های این روستای زیبا، پاک و تمیز بودن معابر و خیابان های آن است. به دلیل وجود سطل زباله های متعددی که در معابر این منطقه قرار داده شده خیلی کم پیش می آید زباله ای بر روی زمین به چشمتان بخورد. هوای سالم و به دور از آلودگی و شلوغی مرکز شهر، چشم اندازهای سر سبز، پیاده روهای سنگ فرش شده و تعدادی موزه از دیدنی های جذاب در این مجموعه ی توریستی و گردشگری به شمار می رود.

اما پیش از هر چیز معماری جذاب روستا توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. همچنین خانه های قدیمی که با معماری های سنتی ساخته شده اند اولین چیزی است که می تواند توجه گردشگران را به خود جلب کند. جالب است بدانید، ویلاها و خانه های این روستا شکل آپارتمان های شهرهای بزرگ نبوده و هنوز هم بافت قدیمی و شکیل خود را حفظ کرده اند. شاید همچین روستای قدیمی با سنگ فرش های زیبا، خانه هایی با سقف شیروانی را در کم تر جایی دیده باشید. نمای ساختمان ها به جای پنجره های بزرگ و رفلکس، از پنجره های کوچک چوبی ساخته شده است. اکثر خانه ها در دامنه ی کوه و کوچه ها با یک شیب ملایم به سمت دامنه شکل گرفته اند.

جاهای دیدنی کندلوس

اگر به کندلوس سفر کنید، علاوه بر زیبایی های متحیر کننده این منطقه، می توانید از مناطق دیدنی دیگری که در آنجا قرار دارند دیدن کنید و سفری خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید. از مهم ترین دلایل محبوبیت این ییلاق خوش آب و هوا می توان به همین جاهای دیدنی و سرگرم کننده اشاره کرد.

آبشار کندلوس

آبشار کندلوس

در فاصله ۵ کیلومتری روستای کندلوس، آبشاری زیبا و ۱۰ متری قرار دارد که با نام آبشار کندلوس شناخته می شود. اگر بخواهید به سمت این آبشار بروید حدود نیم ساعت پیاده روی را پیش رو خواهید داشت. این آبشار در فصولی که بارندگی زیاد است، پر آب می شود و زیبایی چند برابری به خود می گیرد.

دیو چشمه

دیو چشمه

در نزدیکی های روستای کندلوس چشمه های آب معدنی متعددی قرار دارد که بزرگترین آن ها دیو چشمه نام دارد که از دل زمین می جوشد. دیو چشمه در روستایی به نام روستای آستانکرود کجور واقع شده است. اگر کمی از آب این چشمه را بنوشید تمام خستگی مسیر را از بدن شما خارج کرده و روحتان را جلا می بخشد. یکی از دلایلی که باعث شگفتی همگان شده خنکی آب این چشمه است که در فصل تابستان خنک تر از زمستان می باشد.

گیاهان و درختانی که در اطراف این چشمه روییده اند زیبایی این چشمه را صد چندان کرده اند و تصویری بهشتی را برای این منطقه به وجود آورده اند. گفتنی است که در هر ثانیه حدود ۱۸۶ الی ۲۷۰ لیتر آب از این چشمه خارج شده و برای کشاورزی و پرورش ماهی از آن استفاده می کنند. گفتنی است که عمق این چشمه نیم متر، طول آن ۵ متر بوده و ۳ متر عرض دارد.

امامزاده فضل و فاضل

امامزاده فضل و فاضل

آرامگاه کوچکی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال است که محیطی آرام و معنوی را در دل این ییلاق ایجاد کرده است. آرامگاه امامزاده فضل و فاضل دارای برج آجری و چهارگوشه بوده که در قسمت شرقی کندلوس واقع شده است. بسیاری از گردشگران هنگام بازدید از این روستا به زیارت آرامگاه امامزاده فضل و فاضل می روند.

موزه گیاهان دارویی

موزه گیاهان دارویی

موزه گیاهان دارویی مجتمع کشاورزی کندلوس در سال ۱۳۶۵ با هدف‌ کشت، پرورش، تولید و بسته‌ بندی گیاهان دارویی و معطر و همچنین تولید اسانس‌ها و روغن‌های گیاهی تاسیس شد. برای اولین بار در ایران باغ بوتانیک (موزه گیاهان دارویی) در زمینی به مساحت ده هکتار بر پا شد که با کاشتی بالغ بر ۲۵۰ گونه گیاه ژنتیک ارزشمند در ایران به تولید و عرضه محصولات گوناگون در زمینه‌های مختلف اقدام کرد. این مجموعه اکنون محصولات خود را به اکثر کشورهای جهان صادر می‌کند.

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی کندلوس

مجموعه اشیای نگهداری شده در مجموعه فرهنگی کندلوس در بخش‌های مختلف طبقه‌بندی شده است. این اشیا شامل بافته‌ها، پوشاک و زینت‌آلات روستایی، مجسمه‌ها، نقاشی‌های سنتی و قهوه‌خانه‌ای، ظروف و ابزارآلات فلزی و چوبی و اشیا و ظروف سفالی، چینی آلات و وسایل روستایی از هزاره دوم قبل از میلاد تا دوره قاجاریه است. اسناد و کتب خطی، نسخ خطی، کلام‌الله مجید، دیوان اشعار و عقدنامه‌ها و فرامین نیز بخشی از این گنجینه هستند. در هر گوشه ای از موزه مردم‌شناسی کندلوس، آثاری قرار گرفته‌اند که با شناسنامه و اطلاعات دقیق، به ‌صورت زیبایی در کنار هم چیده شده‌اند و راوی فرهنگ اقوام ساکن مازندران هستند. در یک کلام، فرهنگسرای کندلوس، نمایشگاهی مملو از زیبایی‌ها و تاریخ مردم منطقه مازندران است. اگر به تاریخ، مردم شناسی و نیز قصه علاقه دارید، بازدید از این موزه را از دست ندهید.

حمام کندلوس

حمام کندلوس

روستای کندلوس، یک حمام خزینه‌ای نیز دارد که به دوره قاجار نسبت داده می‌شود. اگر دوست دارید در این روستای زیبا سفری به دل تاریخ داشته باشید، حتما از حمام قدیمی آن بازدید کنید. نام این حمام در فهرست آثار ملی نیز ثبت شده است.

دریاچه خضر نبی

دریاچه خضر نبی

یکی از خاص‌ترین جاذبه‌ها در نزدیکی کندلوس که حدود ۳۰ کیلومتر با این روستا فاصله دارد، دریاچه خضر نبی است. به گفته اهالی محلی، این دریاچه محل عبور حضرت خضر (ع) بوده و به همین دلیل، آن را دریاچه خضر نبی می‌نامند. به هر صورت، این دریاچه احتمالا به اندازه‌ای زیبا خواهد بود که بخواهید ۳۰ کیلومتر به طرف کجور رانندگی کنید.

دریاچه فراخین

دریاچه فراخین

تالاب یا دریاچه فراخین از جاهای دیدنی نوشهر است که در منطقه کجور و در نزدیکی روستای کندلوس قرار دارد. دریاچه فراخین در میان جنگل‌های هیرکانی شمال ایران قرار گرفته و بازتاب تصویر درختان در آب منظره رویایی را بوجود می‌آورد. آب این دریاچه بوسیله‌ی بارش برف و باران و چشمه بالا دست منطقه تامین می‌گردد. راه دسترسی به تالاب فراخین جاده‌ای جنگلی و خاکی به طول تقریبا ۲۰ کیلومتر است. بهتر است برای بازدید از این دریاچه زیبا وسایل و تجهیزات جنگل‌پیمایی یا حداقل کفش مناسب پیاده‌روی همراه داشته باشید.

مردم روستای کندلوس

مردم کندلوس

کندلوس از محله‌هایی به نام‌های درزی کلا، ملاکلا، جورسری، جیرسری، بنیم سری و سری دله تشکیل می‌شود. مردم کندلوس خانه‌های‌شان گلی، ولی چشمه‌هایشان گوارا است؛ امکاناتشان اندک، ولی مهربان و مهمان‌نوازند؛ سوخته از آفتاب و رنج کشیده از زمانه، ولی صبور و بردربارند. هنوز بانگ خروس و پرندگان رنگ‌دهنده روزشان و زوزه شغال و صدای رودخانه زمزمه خواب شبانگاه‌شان است.

جمعیت روستای کندلوس بالغ‌ بر ۳ هزار نفر است که با روحیه‌ای شاد با هر نوع آلودگی در دهکده‌شان مخالفت می‌کنند. کار و پیشه اهالی این دهکده از زمان‌های قدیم تهیه و تولید چوب و زغال در زمستان و کشاورزی در تابستان بوده است و اکنون به ‌دلیل قانون مراقبت از جنگل، اهالی علاوه بر کشاورزی به خیاطی و نجاری روی آورده‌اند. از صنایع دستی این دهکده می‌توان به بافتن جاجیم، ایزار (پارچه پشمی چهارخانه دستباف)، بافتن جوراب، دستکش و بلوز پشمی گلدار و نمد مالی اشاره کرد.

آداب و رسوم کندلوس

مراسم مج

روستای کندلوس نیز همانند بسیاری از روستاهای ایران دارای آداب و رسوم خاص خود می باشد. در روستای کندلوس نوشهر مانند سایر شهرهای دیگر زنان دوشادوش مردان کار می‌کنند، دزدی، جنگ و غارت وجود ندارد و صلح و آرامش در میان مردمان روستای کندلوس در نوشهر واقعا ستودنی است. ساکنین این روستای باصفا به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند و نوع پوشش آن‌ها با سایر شهرهای مازندران تفاوت چندانی ندارد، در پوشش بانوان یک دامن پرچین، جلیقه، روسری و پیراهن با تنوع رنگی زیاد دیده می‌شود.

یکی از این آداب و رسوم مربوط به مراسمی است که در آستانه سال جدید برگزار می کنند و مج نام داشته که به معنی خوش قدم می باشد. مراسم سال مج با فرارسیدن سال نو، همراه با انتخاب نام چند کودک از خانواده و استخاره گرفتن از نام آن‌ها آغاز می شود، هرکدام که خوب آمد به‌ عنوان سال مج انتخاب می‌شود. کودکی که نام او انتخاب‌ شده است سینی را که شامل کلام‌الله مجید به همراه سبزه، شیرینی و ظرف پر از آب است در دستان خود می گیرد و به‌ عنوان نخستین شخص وارد خانه می‌شود. کودک در این مراسم با ظرف آبی که همراه خود دارد در گوشه اتاق‌ها آب می‌ریزد تا سال نو که فرارسیده است سالی پر از خیر و برکت باشد.

سوغات و صنایع دستی کندلوس

سوغات کندلوس

همانطور که گفته شد، اغلب نقاط گردشگری ایران دارای سوغاتی های مختص به خود هستند و روستای کندلوس از این قاعده مستثنی نبوده. کندلوس هیچ خوراکی مشهوری ندارد که بخواهیم در اینجا به آن اشاره کنیم، ولی در صورت تمایل می‌توانید گیاهان دارویی، چهارمغز، سیب، هلو، جو و گندم را در این روستا تهیه کنید.

در زمان های پیش تر، شمد، چادر شب، قالی و محصولات چوبی و فلزی به عنوان سوغات در این روستا به فروش می رسید، اما با گذشت زمان سوغاتی‌هایی نظیر دستکش و بلوز پشمی، جوراب و جاجیم برای گردشگران عرضه شد. اما سوغاتی خاص تری به نام نی هفت بند نیز وجود دارد که آن را هم می‌توان به عنوان سوغات کندلوس تهیه کرد.

غذاهای محلی کندلوس

آش کدو کندلوس

هر منطقه از ایران زیبا دارای صنایع دستی و خوراکی های سنتی است. روستای کندلوس نیز دارای غذاهای سنتی بسیار خوشمزه است که نباید آن ها را از دست دهید. آش کدو، کماج، بورانی و آش آردیم از غذاهای بی نظیر این منطقه است.

اجاره خانه روستایی در کندلوس

اگر قصد دارید در روستای کندلوس اقامت داشته باشید، می‌توانید در متل کندلوس یا اقامتگاه اسپی او بمانید. همچنین اقامتگاه بام روستای کندلوس گزینه دیگری برای شما است. در میان این موارد، متل کندلوس بیشتر به فضای هتل‌ها شباهت دارد؛ هرچند از ساختمانی منحصر ‌به ‌فرد برخوردار است. اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز می‌توانند تجربه‌ای از زندگی بومی‌تری را ارائه کنند.

به جز این‌ها شما می‌توانید با اجاره اقامتگاه در نوشهر هم از جاذبه های نوشهر دیدن کنید و هم سری به کندلوس و دیگر روستاهای اطراف نوشهر بزنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *