روستای اسبچین، روستایی به قدمت یک هزاره

روستای اسبچین

روستاهای شمال کشور چنان دیدنی هستند که بسیاری افراد روستا گردی در این خطه را به سفر به شهرهای بزرگ و لاکچری ترجیح می‌دهند. روستای اسبچین یکی از جاهای دیدنی در شهرستان عباس آباد سلمانشهر می باشد. سلمانشهر دارای جاذبه های دیدنی و گردشگری متعددی می باشد که روستای تاریخی اسبچین نیز یکی از آن ها می باشد. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ می‌خواهیم با این روستای زیبا بیشتر آشنا شویم تا در صورتی که به سلمانشهر سفر کردید، بازدید از این روستای زیبا را نیز در برنامه سفرتان قرار دهید.

اسبچین متل قو کجاست؟

اسبچین کجاست

روستای اسبچین از ضلع شمالی به محدوده قانونی شهرداری های سلمانشهر و عباس آباد از ضلع شرقی به روستای سلامت سرا و تازه آباد از ضلع جنوبی به روستای خشکلا از ضلع غربی به روستای کرکاس و تالش خیل منتهی می شود.

روستای اسبچین روی نقشه

روستای اسبچین روی نقشه

معرفی روستای اسبچین

اسبچین

روستای اسبچین یکی از روستای بسیار قدیمی در شهرستان عباس آباد می باشد که از پیدایش و آباد شدن آن سال های بسیار طولانی می گذرد. به گونه ای است که قدمت آن را به هزاران سال گذشته این شهرستان نسبت داد. در این روستای قدیمی ۶۵۰ خانوار زندگی می کنند. قدمت این روستا به بیش از هزرا سال می رسد. پل تاریخی اسبچین در سال ۱۳۰۹ شمسی ساخته شد. اهالی اسبچین در سال ۱۳۶۵ به پرورش کیوی روی آوردند. در این روستا برای کسب درآمد به تولید و پرورش انواع گل و گیاه زینتی و آپارتمانی می پردازند.

علت نامگذاری روستای اسبچین

رشته کوه های البرز به صورت دیوارهای سنگی که به شکل دیواری سفید رنگ از دور مشخص می باشد، در زبان تبری، سفید را با واژه اسبه و دیوار را با واژه چینه می نامند. این واژه ها در کنار یکدیگر اسبه چینه خوانده می شدند که به مرور زمان حرف «ه» از آخر این دو واژه حذف شد و نام اسبچین نیز برای آن انتخاب شد. در حال حاضر نیز این روستا با نام اسبچین شناخته می شود.

دیدنی های روستای اسبچین

اسبچین

روستای اسب چین که از دیدنی های متل قو به شمار می رود دیدنی های متنوعی در خود جای داده است. رودخانه ای دائمی به نام گوشیر در روستای اسب چین وجود دارد که از روستایی به نام روستای آسمان سرا سرچشمه می گیرد. این رودخانه یکی از رودخانه های مهم این روستا به شمار می رفت، زیرا که حدود ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی را آبیاری می کرد. در این رودخانه ماهی های زیادی وجود دارند که معروف ترین آن ها ماهی سفید می باشد. به دلیل تغذیه این ماهی ها از جلبک های موجود در بستر رودخانه، باعث متفاوت شدن طعم ماهی شده است.

در این روستای قدیمی یک پل تاریخی وجود دارد که با نام پل تاریخی اسبچین شناخته می شود. برخی شواهد نشان می دهند که حدود سال ۱۳۰۹ ساخته شده است.

از آنجایی که اهالی این روستا اعتقاد بسیار زیادی به اهل بیت دارند، امامزادگانی همچون امامزاده سیدعلی و آقا سید محمد در این روستا وجود دارند.

رودخانه اسبچین

رودخانه اسبچین

روستای اسبچین دارای رودخانه ای است که آن هم اسبچین نام دارد. این رودخانه یک رودخانه دائمی است که از چشمه ای به نام گوشیر سرچشمه میگیرد. دلیل نامگذاری این رودخانه به این دلیل است که رنگ آب این رودخانه شیری رنگ است. این چشمه هم از روستای آسمان سرا سر چشمه میگیرد و بعد از اینکه از روستای آسمان سرا و تالش خیل عبور کرد به روستای اسبچین می رسد. جالب است بدانید که این رودخانه در گذشته حدود ۱۵۰ هکتار از زمین های اراضی را آبیاری میکرده است. از ویژگی های جالب و دیدنی این رودخانه وجود ماهی های مخلف است که از مشهور ترین آنها می توان به ماهی سفید اشاره کرد و به دلیل اینکه در بستر این رودخانه جلبرگ وجود دارد طعم این ماهی با ماهی های دیگر بسیار متفاوت است.

شغل مردم روستای اسبچین

اهالی روستای تاریخی اسبچین تا سال ۱۳۶۵ به تولید و پرورش انواع مختلفی از گیاهان و گل های زینتی مشغول بودند که از این طریق امرار معاش می کردند و از سال ۱۳۶۵ شروع به پرورش کیوی نیز کردند که توانستند اقتصاد خود را وسیع تر کنند.

اقامت در اسبچین

اقامت در اسبچین

برای اقامت در روستای اسبچین می توانید در روستا کمپ بزنید و یا در خانه های روستاییان اقامت کنید. اما یک راه دیگر برای شما اقامت در متل قو است. متل قو یکی از پرجاذبه ترین شهرهای توریستی شمال محسوب می شود. به همین دلیل بهتر است پیش از آنکه به این منطقه سفر کنید برای رزرو اقامتگاه در سلمانشهر اقدام کنید تا زمانی که به مقصد رسیدید از بابت اقامت دغدغه‌ای نداشته باشید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *