راهنمای سفر به ییلاق ماسال

راهنمای سفر به ییلاق ماسال

راهنمای سفر به ییلاق ماسال

ماسال یک منطقه ی کوهپایه ای است و در کنار کوه های تالش در استان زیبای گیلان قرار گرفته است. جالب است بدانید که معنای کلمه ماسال هم همین است، یعنی «کنار کوه». در ابتدا به این منطقه مازال و یا مسال گفته می شد که به مرور زمان تبدیل به ماسال شده است.

یکی از اصلی ترین دلایلی که مسافران را عاشق ماسال می کند منظره زیبا و حیرت انگیزی است که در اثر تشکیل مه غلیظ در این منطقه، بوجود می آید. ماسال از جمله ییلاقاتی در ایران است که در آن اقیانوس ابری تشکیل می شود و با قدم زدن در این میان این اقیانوس مه احساس می کنید که در میان آسمان و زمین معلق هستید.

در ادامه با مجله لیدوماتریپ همراه باشید تا با این منطقه زیبا بیشتر آشنا شوید.

ماسال کجاست

ماسال در کوهپایه قرار گرفته و در عین حال ییلاقات متعددی دارد. این منطقه علاوه بر پوشش جنگلی، دارای روخانه است. رودخانه خالکایی از میان منطقه ماسال عبور می کند و زیبایی آن را صد چندان می کند.

ماسال در واقع یک شهرستان است که از دو بخش به نام های بخش مرکزی و بخش شاندرمن تشکیل شده و هر کدام از آنها دهستان ها و آبادی های مختلفی دارند.

از شهرهای نزدیک به ماسال می توان به رشت، تالش، رضوانشهر، فومن و صومعه سرا اشاره کرد.

مردم ماسال به زبان شیرین تالشی سخن می گویند و بیشتر آنها به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. منبع درآمد مردم ماسال عمدتا از برنج کاری، فروش محصولات دام و طیور و صنایع دستی در بازارچه های هفتگی می باشد.

به علت قرار گرفتن ماسال در منطقه ای کوهپایه ای، آب و هوای آن خنک تر از مناطق دیگر شمالی است. میانگین دمای هوا در فصول سرد به سه درجه و در فصول گرم به  ۲۸ درجه سانتیگراد می رسد.

ماسال در زمستان

ماسال در زمستان

ماسال در زمستان

به هنگام سفر نباید زیاد درگیر قید و بند باشید! با اینکه بهترین فصل سفر به ماسال بهار و تابستان است اما این منطقه در زمستان هم بسیار زیباست. این راهنمای سفر به ییلاق ماسال به شما نشان می دهد که در زمستان هم می توان سفر کرد.

در زمستان ماسال پوشیده از برف است و به علت اینکه مسافران کمی دارد در سکوت و آرامش کامل قرار دارد. اقامت در کلبه های جنگلی دنج و زیبای این منطقه در فصل زمستان حس و حال دیگری دارد.

تماشای جنگلی که در زیر برف های سفید، در آرامش به سکوت نشسته است یک نوع مدیتیشن محسوب می شود. اگر در فصل زمستان به ماسال سفر می کنید بهتر است که یک اقامتگاه اجاره کنید، در گرمای بخاری و یا کرسی آن یک اقامت چند روزه هیجان انگیز را سپری کنید و هر زمانی که لازم است از اقامتگاه خود خارج شوید، در اطراف برف بازی کنید و یا عکس های هنری زیبایی بگیرید.

اگر عاشق سرما، سکوت، جنگل، عکاسی و احساس سرزندگی و شادابی در هوای سرد برفی هستید می توانید در زمستان هم به ماسال سفر کنید.

شاندرمن ماسال کجاست

در گذشته طایفه ای به نام شاندرمن وجود داشت که در بخشی از ماسال زندگی می کردند و محل عبور کاروان های بسیاری بوده است. روایتی دیگر نیز وجود دارد که شاندرمن از واژه شاه در من گرفته شده چراکه در گذشته یک منطقه توریستی بوده است.

همانطور که در بالا اشاره کردیم ماسال به دو بخش تقسیم شده که یکی از آنها شاندرمن است. اگر ۱۰ کیلومتر از شمال ماسال  فاصله بگیرید به شاندرمن میرسید که منطقه جنگلی درختان انبوه و مراتع سرسبز است که ۷۰ هزار هکتار وسعت دارد.

رودهای خروشان و زیبا در ماسال و شاندرمن وجود دارد که صدا و عظمت آنها آرامش را برای هر مسافر خسته از راهی به ارمغان می آورد. در شاندرمن آبشارهای متعددی وجود دارد که یکی از آنها آبشار «النزه» است. این آبشار از قله ای بلند سرچشمه میگیرد.

جمعه بازار شاندرمن یکی از دیگر از جاذبه های گردشگری این منطقه است که در آن می توانید از محصولات بومی و ارگانیک ماسال خرید کنید.

قدم زدن در این بازار سنتی و شنیدن عطر سبزی و گیاهان تازهِ حس و حال تازگی را در شما بوجود می آورد. بیشتر فروشندگان این بازارهای هفتگی زنان محلی هستند و محصولاتی که برای برداشت آنها زحمات زیادی کشیده اند را به فروش گذاشته اند. اگر هوس درست کردن یک غذای خوشمزه از انواع محصولات سالم، گیاهی و ارگانیک را کرده اید می توانید از این بازار خرید کنید.

اولسبلانگاه در ماسال

اولسبلانگاه ماسال

اولسبلانگاه ماسال

اولسبلانگاه نام یک روستای ییلاقی در ماسال است و اهالی آن مردمی هستند که برای فرار از گرمای طاقت فرسا در فصل های گرم سال به آنجا کوچ می کنند.

اولسبانگاه یک منطقه مرتفع است و آب و هوایی خنک دارد.

یکی از ویژگی هایی که این منطقه دارد حفظ حالت سنتی و بومی آن است. در اولسبلانگاه کلبه های چوبی بسیاری وجود دارد و ساخت و ساز با مصالح غیر از چوب امکان پذیر نیست. برق آن از پنل های خورشیدی و گاه موتورهای برق تامین میشود. حتی آب آن از طریق چشمه ها تامین می شود اما لوله کشی شده و نیازی نیست که متحمل سختی زیادی بشوید.

می توان گفت که اولسبلانگاه جزو روستاهای بکر و کمتر دست خورده است. در این روستا شما می توانید در کلبه های چوبی اقامت کنید، در کناری آتشی گرم بنشینید (به شرطی که به جنگل و مراتع آسیب نرسانیم)، از مناظر زیبایی ییلاقی لذت ببرید، محصولات لبنی و تازه خریداری کرده و نوش جان کنید، در میان اقیانوس ابری و مه غلیظی که تشکیل می شود خود را غرق کنید و از آب گوارای چشمه ها نوش جان کنید.

بالاتر از اولسبلانگاه ارتفاعات آلاله قرار دارد. در این ارتفاعات می توانید حتی ماسال را در زیر پای خود ببینید و اگر هوا مناسب باشد دریا هم قابل دیدن است. این مسیر را با خودرو می توانید طی کنید و در مسیر از تماشای مناظر زیبا، گله های گاو  و گوسفند در حال چرا و صدا، مه اطراف و سکوتی بی نظیر لذت ببرید.

مناطق دیدنی ماسال

  • پارک جنگلی ریزه مندان در ماسال

این پارک جنگلی، یک منطقه با امکانات خوب برای مسافرین است که ۲۰۰ هکتار وسعت دارد. طبیعت بی نظیر این پارک آن موجبات شگفتی و راحتی مسافرین است. درختان بلند و انبوه این پارک خستگی را از تن هر مسافری به دور می کند.

  • باغ پرندگان ماسال

در باغ پرندگان ماسال انواع پرندگان زیبا نگهداری می شود. از این باغ می توانید از انواع قرقاول، خروس هایی با نژاد های مختلف و پرندگان زینتی دیدن کنید.

  • غار آویشو در ماسال

یکی از هیجان انگیز ترین جاذبه های گردشگری ماسال غار آویشو است. این غار دارای آثاری در درون خود است که نشان می دهد قدمت آن به گذشته های بسیار دور باز می گردد.

در این غار جریاناتی از آب وجود دارد، ستون های قطور از آهک تشکیل شده است و آبشارها و قندیل های فراوانی در جای جای این غار وجود دارد.

در دیوارها و تمام نقاط این غار می توانید آثاری از تاریخ و گذر زمان را مشاهده کنید. اگر می خواهید سیاحتی هیجان انگیز داشته باشید، بازدید از غار آویشو را از دست ندهید.

  • دشت النزه در ماسال

برای رسیدن به دشت النزه در ماسال باید به شاندرمن بروید. طبیعت بکر و ناب این دشت زیبا دل هر عاشق طبیعتی را می رباید. در این منطقه کلبه ها و اقامتگاه های بسیاری وجود دارد، مردمان این منطقه نسل اندر نسل در این منطقه زندگی می کرده اند.

در دشت النزه و در طبیعتی زیبا و رویایی می توانید اوقات خوشی را سپری کنید.

اجاره کلبه در ماسال

اجاره کلبه در ماسال

اجاره کلبه در ماسال

در راهنمای سفر به ییلاق ماسال،  شما با جاذبه های گردشگری این منطقه زیبا در شمال کشور آشنا شدید. ماسال یکی از پرگردشگرترین مناطق شمالی است و از این جهت شاید پیدا کردن اقامتگاه مناسب و اجاره ویلا و سوئیت در شمال و ماسال کاری دشوار و طاقت فرسا باشد و یا اینکه ظرفیت اقامتگاه های مختلف تکمیل شده باشد.

زمانی که با خانواده و  دوستان سفر می کنید و مسولیت راست و ریست کارها با شماست بهتر است که پیش از سفر فکری به حال اقامتگاه بکنید.

وبسایت لیدوماتریپ که در زمینه رزرواسیون آنلاین فعال است در منطقه ماسال، اولسبلانگاه و شاندرمن اقامتگاه های متعددی دارد. شما می توانید قبل از سفر و به صورت آنلاین اقامتگاه متناسب با سلیقه و بودجه خود را از این وبسایت، به صورت کاملا مکانیزه و آنلاین رزرو کنید و راهی سفر شوید.

اجاره کلبه جنگلی در ماسال، اجاره ویلا و سوئیت در ماسال و نقاط ییلاقی آن به صورت آن این امکان را به شما می دهد تا با خیالی آسوده راهی سفر شود و پس از رسیدن به مقصد تنها دغدغه شما خوش گذارنی و لذت بردن از طبیعت اطراف است، چراکه سقفی امن در مقصد در انتظار شماست.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *