راهنمای سفر به چالوس، نگین سبز مازندران

راهنمای سفر به چالوس

شهر زیبا و پرطرفدار چالوس در انتهای جاده زیبای چالوس، دروازه ورودی به شمال ایران است. طبیعت زیبا و غیر قابل وصف این منطقه، چالوس را به یکی از بهترین مقاصد سفر در شمال ایران تبدیل می‌کند. زیرساخت‌های شهر چالوس برای توسعه گردشگری مهیا هستند و امکانات لازم برای بهره ‌مندی از این زیرساخت‌ها فراهم شده است. برای بسیاری افراد، لذت سفر به شهرهای شمالی در کناره‌های ساحل خلاصه می‌شود، اما جاذبه‌های طبیعی استان مازندران بسیار فراتر از این است. آشنایی با جاذبه‌های گسترده شهر چالوس، کیفیت سفر به این خطه از شمال سرسبز را بالا می‌برد. ما در این راهنمای سفر به چالوس مجله گردشگری لیدوماتریپ همه اطلاعات لازم برای سفر به چالوس را در اهتیار شنا می گذاریم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

چالوس کجاست؟

راهنمای سفر به چالوس

شهر چالوس یکی از کهن‌ترین شهرهای استان مازندران است و در غرب این استان قرار دارد. این شهر در جلگه‌های ساحلی دریای خزر واقع شده و بخشی از نواحی کجور و کلارستان است. قسمت‌های شرقی این شهر در ناحیه کجور و قسمت‌های غربی در ناحیه کلارستان، قرار گرفته‌اند.

تاریخچه چالوس

تاریخچه چالوس

در طول تاریخ، این منطقه از شمال ایران شاهد جنگ‌های داخلی و خارجی و قومی و قبیله‌ای بسیاری بوده است. پهلوانان و مشاهیر زیادی از این خطه برخواسته‌اند. در بازه‌هایی از تاریخ، شهر چالوس به روستایی خلوت با سکنه محدود تبدیل شده بود و برای تبعید افراد مخالف حکومت، از این منطقه استفاده می‌شد، اما از دوره پهلوی به بعد، این شهر شکوه سابق خود را بازیافت و به منطقه‌ای مدرن با امکانات تفریحی و گردشگری فراوان تبدیل شد. امروزه شهر چالوس از برجسته ‌ترین نقاط توریستی در کشور ما است و سالانه مسافران بسیاری تعطیلات و سایر اوقات تفریحی خود را، در این شهر می‌گذرانند.

در گذشته این منطقه را به‌دلیل اختلاف ارتفاع در کوه‌پایه تا ساحل و قرار گرفتن قسمت‌هایی از شهر در جلگه‌های پست دریایی، چاله است  یا «اله س می‌نامیدند که در گویش طبرستانی چالس گفته می‌شد و به مرور زمان با نام چالوس شناخته شد.

آب و هوای چالوس

آب و هوای چالوس

اینجا یک منطقه شمالی است و انتظار آب و هوای معتدل و مرطوب را از شهرهای شمالی داریم. در حالت کلی در  راهنمای سفر به چالوس آن را شهری با آب و هوای متنوع در نظر می گیرند. شما در تمام فصل ها در این شهر، بارش باران را خواهید داشت. آب و هوای شرجی این منطقه عادی است. از طرفی اقلیم چالوس به سبب نزدیک بودن به دریا بیشتر حالت شرجی و مرطوب را دارد. اینگونه است که هر لحظه بارشی زیبا و پر از خاطره را در این شهر تجربه خواهید کرد.

بهترین زمان سفر به چالوس

چالوس در بهار

بهترین زمان سفر به چالوس فصل بهار است. در این فصل، آب و هوا خنک تر است، زیبایی های طبیعت به اوج خود رسیده اند، تمام درخت ها سرسبز و پربار، دریا و آبشارها جوشان و پرخروش هستند.

در کل امکان اینکه برف را در این شهر ببینید بسیار کم است. برای همین در راهنمای سفر به چالوس به شما توصیه می کنیم که در اواسط بهار یعنی ماه زیبای اردیبهشت به آنجا سفر کنید که بهترین زمان سفر به چالوس همین ماه است. البته صد در صد که فصل های دیگر نیز زیبایی های خاص خود را دارند.

مردم چالوس

جمعیت چالوس

بیشتر جمعیت شهر چالوس را بومیان کلارستان از تبار طبری تشکیل می‌دهند. با وجود مشابهت زیاد بین لهجه‌های مختلف در خطه شمال، اما تنوع آن بسیار زیاد است. در مازندران گویش مازندرانی یا مازنی رواج دارد، اما در قسمت‌های مختلف این استان مردم مازندران لهجه‌های متفاوتی دارند. مردم چالوس با گویش مازندرانی غربی صحبت می‌کنند. در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت چالوس در حدود ۶۱ هزار نفر برآورد شده است. این شهر بیشترین جمعیت منطقه غرب مازندران را دارد.

فرهنگ و آداب و رسوم چالوس

آداب و رسوم چالوس

فرهنگ اصیل و تمدن غنی در مازندران، در بین شهرها و روستاهای این استان، آداب و رسوم و آیین متفاوتی ایجاد کرده است. مردم چالوس و روستاهای اطراف آن در استقبال از نوروز، آئینی سنتی دارند و با ساز و دهل این رسوم را برگزار می‌کنند. از معروف ‌ترین جشن های نزدیک نوروز می‌توان به نوروز خوانی از نیمه اسفند و پختن آش هفت ترشی در چهارشنبه سوری اشاره کرد.

از دیگر جشن‌ها باستانی در این خطه، جشن نوروز ماه در مرداد ماه و تیر ماه سیزده در ۱۳ آبان ماه هستند. ۱۳ آبان روز مرگ قهرمان مازندران، آرش کمانگیر است. آیین سنتی ۲۶ عید ماه در روز ۲۸ تیر، آداب خاصی دارد و با عنوان جشن مردگان نیز از آن یاد می‌شود. جشن‌های ویژه شب یلدا هم در این منطقه آب و رنگ خاصی دارند.مردم مازندران و چالوس آداب مذهبی مربوط به ماه‌های محرم و رمضان را باشکوه فراوان برگزار می‌کنند. در میان اعیاد دینی، عید غدیر و قربان، جایگاهی ویژه در این شهر دارند. از مراسم و آیین‌های سنتی در این خطه نیز می‌توان به مراسم باران خواهی در زمان خشکسالی و آفتاب‌ خواهی در زمان بارندگی‌های زیاد و سیل آسا، اشاره کرد. جشن ازدواج و فرزند آوری نیز از زیباترین جشن‌های مازندران و چالوس هستند که با پایکوبی و شادی در چند شبانه روز برگزار می‌شوند.

راهنمای سفر به چالوس و جاهای دیدنی چالوس

تماما مسحور زیبایی ها و جاذبه های گردشگری این شهر خواهید شد. مگر میشود که به دریاچه ولشت چالوس رفت و عاشق نقطه به نقطه ی آن نشد؟ یا نمک آبرود که هر ساله میزبان هزاران گردشگر و مسافر است. در این بخش از راهنمای سفر به چالوس، به زیبایی ها و جاذبه های گردشگری آن خواهیم پرداخت. حتما در سفر به چالوس از این موارد دیدن کنید. یادتان نرود با خود دوربین عکاسی مناسب به همراه داشته باشید، تا خاطرات و صحنه های به یادماندنی سفرتان را ثبت کنید.

دیدنی جاده چالوس

جاده چالوس

جاده چالوس از زیباترین جاده‌های دنیا با چشم‌اندازهای فوق ‌العاده و همچنین از مسیر پرطرفدار و پرتردد شمال کشور محسوب می‌شود. نام دیگر جاده چالوس جاده ۵۹ که احداث آن در سال ۱۳۱۲ آغاز شده‌است.

در این مسیر زیبا که یکی از پرپیچ و خم‌ترین جاده‌های کشور است، با کلی دیدنی روبرو خواهید شد که سر زدن به همه‌شان کلی وقت‌گیر است. پیشنهاد می‌کنیم صبح خیلی زود به سمت جاده چالوس راه بیفتید تا از هوا و خلوتی جاده لذت ببرید. طبیعتا در روزهای وسط هفته، شلوغی کمتری خواهید دید. بنابراین اگر آخر هفته یا تعطیلات رسمی قصد سفر به چالوس کردید، پیهِ ترافیک جاده و اعصاب ‌خُردی را به تن‌تان بمالید.

از بهترین جاها برای توقف در مسیر جاده چالوس، سد امیرکبیر یا سد کرج است. وجود سد امیرکبیر در جاده چالوس زیبایی این مناظر را دو چندان کرده و همچنین وجود چشم ‌اندازهای شگفت ‌انگیز در این جاده، موجب جذب توریست زیادی به این منطقه شده ‌است. شما می‌توانید با سفر به شمال کشور و شهر چالوس از مناظر چشم نواز و دلنشین این جاده نهایت لذت را ببرید.

شهرک توریستی نمک آبرود

نمک آبرود

از بهترین مناطق تفریحی در اطراف شهر چالوس می‌توان شهرک توریستی نمک آبرود را نام برد. در این شهرک زیبا انواع تفریح‌های هیجان‌انگیز وجود دارند. این منطقه هر سال گردشگران زیادی را جذب می‌کند. از امکانات این مجموعه می‌توان به پیست کارتینگ، سورتمه، تله‌کابین، زیپ لاین، شهر بازی کودکان و بزرگسالان، باشگاه سوارکاری، باشگاه تیراندازی، پینت بال و رستوران و هتل، اشاره کرد.

تفرجگاه ساحلی نمک آبرود دو منطقه آزاد شنا برای آقایان و بانوان دارد. در این ساحل همچنین می‌توانید قایق‌سواری کنید. در این تفرجگاه ساحلی ۴۰ چتر، بوفه، دوش‌های آب و سرویس‌های بهداشتی برای رفاه بیشتر مسافرن تعبیه شده است.

آبشار اکاپل

آبشار اکاپل

در جنگل کوهستانی سردی چال کلاردشت قرار دارد. این آبشار رو به جنگل کرده است و انسان را یاد فیلم های اتوپیایی می اندازد. آبشار آکاپل یکی از آبشارهای طبیعی موجود در چالوس است که گردشگران بسیاری در سفر به چالوس، دیدن آن را جزو برنامه خود قرار می دهند.

آدرس: چالوس، کلاردت، جنگل سردی چال

دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

در فاصله سی کیلومتری یکی از جاذبه‌های چالوس به نام آبشار اکاپل، دریاچه‌ بکر و فوق‌العاده زیبایی را می‌بینید که اگر قصد کمپ کردن را دارید، بهترین گزینه است. اگر جزو سفر دوستان اهل دلی هستید که اقامت در جنگل و طبیعت را به چهار دیواری هتل و خانه، ترجیح می‌دهید، پس این دریاچه را از دست ندهید. بین شهر چالوس و آبشار اکاپل، دریاچه زیبای ولشت را می‌بینید که هر آن چیزی که از یک دریاچه رویایی، از آب و هوا تا منظره و آسمان انتظار دارید، در اینجا خواهید دید.

آب این دریاچه، از سمت چشمه‌های موجود در دل خود تأمین می‌شود. بنابراین شاهد یک دریاچه آرام و ملایم هستید که با ایستادن در کنار دریاچه، به معنای واقعی کلمه روحتان آرام می‌شود و موهبت نفس کشیدن در طبیعت را درک خواهید کرد. برای رسیدن به این دریاچه، در نظر داشته باشید که اکثر راه آسفالت است و سپس به روستایی به نام کردی چال می‌رسید که باید آن را رد کنید. در نهایت، کمی مسیر خاکی را طی کرده، در کنار ارتفاعات، و پستی و بلندی‌های سرسبزی که می‌گذرانید، به دریاچه ولشت خواهید رسید.

آدرس: جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت، نزدیکی مرزن آباد

منطقه حفاظت شده چهارباغ

چهارباغ

چهار باغ، یک منطقه حفاظت ‌شده و فوق ‌العاده بکر در اطراف سیاه بیشه است که در ۹۰ کیلومتری جاده چالوس کرج قرار دارد. چهار باغ، با مساحتی نزدیک ۱۹ هزار هکتار، روستاهای زیادی از جمله دلیر، ایلت، مچر، نوکسر، واسپول، پولادکوه و روستاهای دیگر را در خود جای داده است. گونه‌های جانوری دیگری همچون پازن، خرس، گرگ، روباه، کبک و عقاب نیز در اینجا وجود دارد. منظور از منطقه حفاظت شده، محیط بانانی است که در این منطقه قرار دارند.

آدرس: ۹۰ کیلومتری جاده چالوس- کرج

پارک جنگلی چالوس

پارک جنگلی

پارک جنگلی چالوس، در ۷ کیلومتری جاده چالوس قرار دارد. رودخانه چالوس نیز، از کنار همین پارک می‌گذرد که باعث شده یک محیط اقامتی بکر و زیبا را برای مهمانان و گردشگران ایجاد کند. در این پارک شاهد امکاناتی همچون میز، نیمکت، زمین بازی برای کودکان و آلاچیق نیز هستید. یکی از بهترین ماه‌های سال برای رفتن به این پارک جنگلی اردیبهشت ماه است. در این موقع سال، نه آنقدر هوا سرد است و نه آنقدر گرم و شرجی است که شما را اذیت کند. به ‌‌علاوه در این ماه، زیبایی وصف‌ ناپذیری دارد که همیشه دلتان می‌خواهد اردیبهشت ماه بشود و به این پارک جنگلی بروید.

آدرس: ۷ کیلومتری جاده چالوس

آبشار هریجان

آبشار هریجان

آبشار هریجان، در نزدیکی گردنه هزارچم چالوس قرار گرفته و مشرف به روستای هزارچم است. این آبشار، با ارتفاع ۹ متری که دارد، یکی از دیدنی‌های بکر چالوس محسوب می‌شود. در کنار کوه‌های جنگلی و دره‌های سرسبزی که آبشار در اطراف خود دارد، زیبایی بی‌نظیری را شاهد هستید که تا چشم کار می‌کند باید از آن استفاده کرد. به سمت جاده چالوس که حرکت کنید، بعد از گذر از سیاه بیشه، به روستای هریجان می‌رسید. در غرب این روستا، آبشار هریجان را می‌بینید. البته اگر در ماه‌های گرم سال مثل تابستان به این جا بیایید، چندان با آبشار پرآبی روبرو نخواهید شد؛ در عوض در ماه‌های سرد سال، یکی از پُرآب‌ترین آبشار‌های شمالی کشور است. بهترین فصل بازدید از آبشار هریجان، فصل بهار و ماه اردیبهشت و خرداد است.

آدرس: چالوس، کلاردشت، روستای هریجان

آبشار سواسره

آبشار-سواسره،-نفس-گیر-و-رویایی

یکی دیگر از جاهای دیدنی چالوس، آبشار سواسره است. این آبشار، با ۱۰۰ متر ارتفاع در منطقه کوهستانی بلده قرار دارد و در فاصله ۵۳ کیلومتری جاده هزار و ۵۵ کیلومتری جاده چالوس واقع شده است. اگر در مسیر جاده چالوس، از شهرستان نور بگذرید و به سمت بلده بروید، می‌توانید خود را به سواسره و آبشار جذاب آن برسانید.

آدرس: روستای بلده

مرداب هسل

مرداب هسل

مرداب هسل در نزدیکی روستای سینوا در ۱۰ کیلومتری چالوس و در جوار مرزن آباد قرار دارد. این مرداب در میان جنگلی زیبا قرار گرفته و مسیر پیاده‌روی به‌سمت آن بسیار زیبا است. در فصل‌های بهار و تابستان، پوششی سبز رنگ روی آب را می‌پوشاند و در پاییز و زمستان آب مرداب قرمز و نارنجی می‌شود. این مرداب زیبا و مناظر اطراف آن از زیباترین جاذبه‌های اطراف چالوس هستند.

آدرس: ۱۰ کیلومتری چالوس، مرزن آباد

کاخ چایخوران چالوس

کاخ چایخوران

از معروف‌ترین بناهای تاریخی در شهر چالوس «کاخ چای خوران» است که قدمت آن به دوره پهلوی اول برمی‌گردد. این کاخ تاریخی در جنوب میدان معلم در شهر چالوس قرار دارد. دو ورودی اصلی در دو ضلع شرقی و غربی این کاخ قرار گرفته‌اند و این کاخ شامل بالکن ستون‌دار، دو سالن مربع شکل و یک تالار مستطیل شمالی-جنوبی می‌شود. بخش خدماتی با راهرویی باریک به تالارهای اصلی می‌رسد. نام این کاخ در فهرست آثار ملی ایران، دیده می‌شود. در سفر به چالوس می‌توانید زمانی را به بازدید از این بنای تاریخی اختصاص دهید.

آدرس: چالوس، میدان معلم

راهنمای تفریحات چالوس

تفریحات چالوس

اگر از علاقمندان تفریحات آبی مهیج و شنا در آب دریا هستید، ساحل رادیو دریا از مناسب‌ترین گزینه‌ها است. این ساحل تفریحی امکاناتی مانند آلاچیق، رستوران، پارک بازی کودکان، پارک جنگلی، فروشگاه‌های متنوع و منطقه شنا برای آقایان و بانوان دارد.

آب ‌تنی در رودخانه حاشیه جاده چالوس و گشت و گذار در روستاهای سرسبز و زیبای واقع در این جاده در تابستان یکی از بهترین تفریحاتی است که می‌توانید در یک منطقه کوهستانی و جنگلی داشته باشید

در جنگل ها و طبیعت بکر این شهر و اطراف آن به گشت و گذار بپردازید. اگر اهل ماجراجویی و یا از علاقمندان به طبیعت کردی هستید، یادتان نرود اینجا یک مقصد فوق العاده برای شما است.

راهنمای خرید در چالوس / مراکز خرید چالوس

خرید در چالوس

مراکز خرید چالوس با تنوع بالا و کیفیت بی‌نظیر، گردشگران زیادی را به خودش جذب کرده‌است. برای آشنایی بیشتر با مراکز خرید این شهر شمالی و ویژگی‌های هر یک از آن‌ها با راهنمای سفر به چالوس همراه باشید تا بهترین اطلاعات را از مراکز خرید آنجا دریافت کنید. مراکز خریدی همچون الماس چالوس، میلاد نور، مارینا مال فرصت‌های خوبی را برای خرید پیش روی افراد می‌گذارند. اگر هم به بازارگردی علاقه دارید، سری هم به بازار قدیمی چالوس بزنید که برای خرید محصولات محلی مکان مناسبی به شمار می‌رود. عطر و بوی میوه، مرغ و ماهی در بازار سنتی چالوس پیچیده و صدای فروشندگان و دستفروشان حتی روز تعطیل نیز شنیده می‌شود که مشتریان را برای خرید فرا می‌خوانند.

رستوران های چالوس

رستوران چالوس

به شما قول می دهم که تجربه میل کردن یک وعده غذای خوشمزه شمالی در رستوران های چالوس به یکی از بهترین و خوشمزه ترین تجربه های شما تبدیل خواهد شد. تعدادی رستوران بسیار مشهور در این شهر زیبا قرار دارد که می خواهیم در این بخش از راهنمای سفر به چالوس آنها را به شما معرفی کنیم. از جمله رستوران های باکیفیت که می توان یک وعده غذای باب میل را در آن پیدا کرد، رستوران صدف هتل پارسیان آزادی چالوس است. منوی متنوعی از غذاهای ایرانی در اینجا به شما داده می شود. دیگر رستوران پیش روی شما، رستوران محلی نازخاتون هتل هایت است. به اینجا بروید و یک پرس کباب ترش مخصوص، مرغ ترش، میرزا قاسمی، خورشت آلو یا باقلا قاتق نوش جان کنید. خلاصه که بدون میل کردن وعده غذاهای مشهور شمالی این شهر را ترک نکنید که مانند آنها را در جای دیگر پیدا نخواهید کرد.

حتی برای یک ناهار ساده دو ساعته نیز می‌توانید به باغ رستوران‌های متعدد ابتدای جاده چالوس سر بزنید. از جمله رستوران های معروف جاده چالوس می توان به رستوران ارکیده، رستوران میرزایی و رستوران لاله اشاره کرد.

سوغات و صنایع دستی چالوس

سوغات چالوس

در کنار تمام زیبایی‌های چالوس، از بهترین تفریحات سفر به این خطه، گشت زنی در بازارهای روزانه و هفتگی است. تنوع محصولات و تولیدات محلی و صنایع دستی شمال که بیشترشان هنر دست بانوان است، بسیار زیاد است. می‌توانید زمان زیادی را در بازارهای سنتی بگذرانید و خرید کنید.

انواع ترشی‌ها، مرباها و سبزی‌های محلی در این بازارها به فروش می‌رسند. تنوع این محصولات بالا است و شما می‌توانید از انواع ترشی مانند، سیرترشی، گل سیر، لیته، گل کلم،  بادنجان و مرباهایی مانند بالنگ، شقاقل، به، هویج و تمشک خرید کنید. مربای تمشک در این منطقه از تمشک وحشی جنگلی تهیه می‌شود که بوته‌های آن تمام جنگل‌های اطراف چالوس را پوشانده‌اند. سبزی‌های محلی شمال طعم و عطری متفاوت دارند و برای پخت انواع غذاها و خورشت‌ها استفاده می‌شوند. بعضی از سبزی‌های جنگلی و کوهی در چالوس، مختص مناطق شمالی است و در جاهای دیگر نمونه آن را پیدا نمی‌کنید. این سبزی‌های محلی چاشنی‌های مناسبی هستند.

محصولات حصیری شمال، از دیگرصنایع رایج و پرطرفدار در چالوس است. با توجه به آب و هوای چالوس، بافت انواع و اقسام محصولات حصیری و استفاده از آن‌ها برای منظورهای مختلف، بسیار رایج است. در تمام مغازه‌ها و بازارهای چالوس می‌توانید این محصولات را ببینید.

با توجه به گستردگی کشاورزی و دامداری در مناطق اطراف چالوس، انواع محصولات لبنی و کشاورزی از دیگر اقلام فراوان در شمال هستند. می‌توانید از این محصولات و نان های تازه محلی، هم برای سوغات و هم برای مصارف شخصی تهیه کنید و لذت ببرید. تعداد زیادی از مردمان شمال نیز به ماهی‌گیری اشتغال دارند و اگر صبح زود به سواحل صیادی بروید، می‌توانید ماهی سفید تازه صید روز را پیدا کنید.

از دیگر سوغاتی های خوراکی‌ چالوس می‌توان به برنجک، قماق(نوعی نان محلی)، آغوزنون(نوعی شیرینی محلی)، پشت زیک، نان ییلاقی و انواع لواشک‌های محلی اشاره کرد و از دیگر صنایع این شهر نیز می‌توان جاجیم بافی، گلیم بافی و سفالگری را نام برد.

غذاهای محلی چالوس

غذای چالوس

در شهر چالوس و دیگر نقاط استان مازندران، به‌دلیل فراوانی محصولات طبیعی و تازه، بهترین غذاهای ایرانی پخته می‌شوند که محبوبیت بالایی میان گردشگران داخلی و خارجی دارند.

کئی پلا

یا کدو پلو از رایج‌ترین غذاها در چالوس است. در طبخ این غذا از موادی مانند برنج، کدو، پیاز، زیره، گوشت چرخکرده، کره و ادویه محلی استفاده می‌شود.

آش کدو

از خوشمزه‌ترین آش‌های شمال ایران و محبوب در چالوس است.

بیج بیج

از قدمی‌ترین غذاهای سنتی در چالوس می‌توان به بیج بیج اشاره کرد که در سایر نقاط کشور نیز پخته می‌شود. مواد لازم برای تهیه آن، سیب‌زمینی، گوشت چرخکرده، گوجه فرنگی، پیاز و ادویه‌های فراوان است. این غذا هم با کته و هم با نان سرو می‌شود.

خورشت آلو

غذای معروف دیگر در این خطه است که علاوه بر مرغ و آلو، در پخت آن از گردو و آب نارنج و انار ملس نیز برای طعم دهی استفاده می‌شود.

آغوز مسما

از مقوی‌ترین غذاهای مازندران و چالوس است که پروتئین، مواد معدنی و ویتامین بالایی دارد. مواد لازم برای تهیه این غذا شامل گوشت اردک، گردو، پیاز سرخ شده، رب انار، آب، شکر، دانه انار و ادویه‌های فراوان می‌شود. این غذا را همراه با برنج و ترشی سرو می‌کنند.

باقلا وابیج

این غذا هم غذایی کامل و مقوی است که از ترکیب باقلا، شوید خشک، تخم‌ مرغ، سیر، کره و روغن و انواع ادویه تهیه و با برنج و زیتون پرورده و ماهی شور و ماست، سرو می‌شود.

ناز خاتون

از غذاهای محلی چالوس است و در بسیاری از شهرها به‌عنوان پیش غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نازخاتون موادی مانند گوجه فرنگی، پیاز رنده شده، آبغوره، نعنای خشک، گلپر و رب یا آب انار می‌ریزند و ماده اصلی آن، بادمجان پخته یا کبابی است.

کدو بره

هم غذایی بدون گوشت و مناسب برای پیش غذا است. این غذا از موادی مانند سیب‌زمینی، کدوی سبز، گوجه فرنگی، پیاز، سیر و تخم ‌مرغ تهیه می‌شود.

خورشت سیر انار

طرفداران زیادی دارد و در طبخ آن از مرغ، پیاز، کنجد، زعفران، سیر، انار، رب انار، نمک و پودر سیر و موسیر استفاده می‌شود.

مسیر دسترسی به چالوس

دسترسی به چالوس

اگر ساکن شهرهای شرقی کشور و مشهد هستید، بهترین مسیر برای رسیدن به چالوس، رفتن به شهر ساری و ادامه دادن مسیر در جاده ساحلی به‌سمت غرب تا شهر چالوس است. از شهرهای شمال شرقی ایران با ورود به منطقه زیبای ترکمن صحرا و رسیدن به گرگان، می‌توانید از طریق استان گلستان به مازندران وارد شوید و به چالوس برسید. شهرهای شمال غربی ایران از غرب استان مازندران و از طریق گیلان به این استان وارد می‌شوند و اگر در این مناطق زندگی می‌کنید باید به شهر رشت بروید و سپس با ادامه مسیر به‌سمت شرق در خط ساحلی، به چالوس خواهید رسید.

فاصله تهران تا چالوس ۱۵۳ کیلومتر در مسیر جاده چالوس است. به‌دلیل پیچ‌وخم‌های زیاد این جاده، طی کردن این مسافت در حدود سه ساعت طول می‌کشد. با افتتاح کامل بزرگراه تهران-شمال، این مسافت بسیار کوتاه و دسترسی به شهر چالوس در زمانی بسیار کوتاه‌تر میسر خواهد شد. در حال حاضر بخش‌هایی از این بزرگراه در حد فاصل تهران شهرستانک و قسمت انتهایی آن در مرزن آباد، به بهره ‌برداری رسیده است.

راه های سفر به چالوس

راهنمای سفر زمینی به چالوس

راه اصلی دسترسی به شهر چالوس از جاده زیبا و دیدنی به همین نام است. پیمودن جاده چالوس در سفر به این شهر، از جذابیت‌های برجسته این سفر به حساب می‌آید. دیدنی‌های طبیعی فراوانی در این مسیر وجود دارند. مسیر تردد به شهر چالوس از شهرهای جنوبی، غربی، جنوب غربی و جنوب شرقی، از تهران یا کرج می‌گذرند و در جاده چالوس ادامه پیدا می‌کنند.

راهنمای سفر هوایی به چالوس

نکته ای که لازم است در راهنمای سفر به چالوس به آن اشاره شود این است که شهر چالوس فرودگاه مستقل ندارد، ولی به واسطه فاصله بسیار کوتاه تا شهر نوشهر و فرودگاه آن، برای مقاصد دور استفاده از فرودگاه نوشهر بسیار مناسب است. فرودگاه نوشهر در فاصله هفت کیلومتری شهر چالوس قرار گرفته و قدیمی‌ترین فرودگاه استان مازندران است. این فرودگاه در طول سال میزبان گردشگران خارجی و مقامات بسیاری از داخل ایران می‌شود. به غیر از تهران از شهرهای بندر عباس، مشهد، شیراز و فرودگاه ایلام، پروازهایی به این فرودگاه صورت می‌گیرد.

راهنمای اقامت در چالوس

اقامت در چالوس

برای اقامت در این شهر پرتردد ساحلی، مشکلی نخواهید داشت. هتل های چالوس بسیار متنوع هستند و انواع اقامتگاه‌های بومگردی، کلبه‌های جنگلی، خانه‌های روستایی و آپارتمان‌های اجاره‌ای برای گردشگران، در این شهر وجود دارند. به ‌دلیل حجم بالای مسافران در این شهر خوش آب و هوا و سرسبز در طول سال، خدمات اقامتی متفاوتی به مسافران ارائه می‌شود و تعداد قابل توجهی از مردم چالوس، در این زمینه فعالیت می‌کنند. متناسب با بودجه‌تان می‌توانید از لوکس‌ترین ویلاهای با امکانات بالا تا کلبه‌های جنگلی و آپارتمان‌های ارزان‌تر را اجاره کنید. برای این کار کافی است سری به صفحه رزرو اقامتگاه در چالوس بزنید.

 

Rate this post
یک نظر برای "راهنمای سفر به چالوس، نگین سبز مازندران" ارسال شده.
  1. شبنم میر گفت:

    عالی بود ممنون از کار قشنگتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *