در زمان شیوع ویروس کرونا چگونه منزل را ضدعفونی کنیم؟

کرونا ویروس

در زمان شیوع ویروس کرونا چگونه منزل را ضدعفونی کنیم؟

با شیوع ویروس کرونا از اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی، این ویروس به سرعت زیاد بین مردم بسیاری از کشورها منتقل شد و تعداد بسیار زیادی از کشورها درگیر کرده است. این ویروس که با گذشت زمان علائم آن تغییر می کند تا به امروز با علائم گوناگونی ظاهر شده و بیشترین آن تب و تنگی نفس بوده است. البته در مواردی نیز بدون هیچ گونه علامتی فرد را مبتلا کرده است. بنابراین زندگی کردن در جامعه و خانه با وجود چنین بیماری ای می تواند بسیار نگران کننده باشد. اما با انجام کارهایی ساده می توان به میزان چشمگیری از این نگرانی ها کاهش داد و در جهت پیشگیری از ابتلا به به این بیماری نیز کوشید.

مهم ترین نکته در پیشگیری از این بیماری رعایت بهداشت فردی و نیز اجتماعی می باشد. بنابراین، می توان با انجام کارهایی به ظاهر ساده اما تاثیرگذار مراقب سلامتی خود و خانواده و بالطبع افراد دیگر جامعه بود.

یکی از کارهایی که برای پیشگیری از همه گیری ویروس می توان انجام داد، ماندن در خانه است تا زنجیره شیوع این بیماری به حداقل برسد.

اما زندگی حتی با وجود بیماری کرونا هم جریان دارد و لازم می نماید تا افراد در محل کار خود حاضر شوند. بنابراین با توجه به زنده ماندن ویروس کرونا به مدت چند روز بر روی سطوح مختلف، رفت و آمد افراد به بیرون از خانه و حضور در اجتماع باعث بروز استرس و ایجاد حساسیت نسبت به آلوده شدن خانه و محل زندگی به ویروس کرونا می شود. از این رو، ضد عفونی کردن و گندزدایی از مهم ترین و اساسی ترین کارها برای پیشگیری از ویروس کرونا می باشد.

در این میان، نکته شایان توجه نحوه تمیز کردن می باشد که در روزهای کرونایی باید با دقت بیشتر انجام شود و با تمیز کردن های دوران پیش از شیوع ویروس کرونا فرق کرده است. تمیز کردن عمل زدودن گرد و خاک و میکروب ها با استفاده از دستمال های معمولی و اسفنج از روی سطوح مختلف و با حساسیت کمتر می باشد. در مقابل عمل گندزدایی و ضدعفونی کردن با استفاده مواد شیمیایی نظیر محلول های حاوی درصدی الکل و نیز شوینده ها می باشد.

د رادامه مقاله با لیدوماتریپ همراه باشبد تا با چگونگی ضدعفونی کردن منازل آشنا شوید.

ضدعفونی را از قلب خانه شروع کنید!

آشپزخانه قلب خانه بوده و به دلیل اینکه محل تهیه خوراک و تغذیه اعضای خانواده می باشد، عاری بودن آن از هرگونه آلودگی امری حیاتی است. بنابراین ضدعفونی کردن آن در روزهای کرونایی باید مورد توجه ویژه ای قرار بگیرد.

ظروف آشپزخانه، سطح اجاق گاز، اسفنج مخصوص ظرفشویی، میز ناهارخوری و دستگیره درِ یخچال و نیز هر سطح دیگری که در حین پخت غذا امکان لمس آن ها وجود دارد باید از هر گونه آلودگی با استفاده از مواد شوینده پاک شود.

برای ضدعفونی کردن آشپزخانه می توانید از ترکیب سرکه و آب به نسبت مساوی استفاده کنید. محلول دیگر ترکیب وایتکس و آب می باشد که برای هر پیمانه وایتکس، ۵ واحد آب سرد با همان پیمانه اضافه می شود. دقت کنید که آب گرم خاصیت گندزدایی وایتکس را از بین می برد و حتما ترکیب محلول باید با آب سرد باشد. از این ترکیب ها برای ضدعفونی کردن سایر قسمت های خانه هم می توانید استفاده کنید. اگر در منزل افرادی وجود دارند که از بیماری های قلبی و یا تنفسی رنج می برند، استفاده از وایتکس را به حداقل برسانید و سرکه را جایگزین نمایید.

خرید مایحتاج منزل نیز امری اجتناب ناپذیر است و دست کم هفته ای یکبار را برای خرید از خانه خارج خواهید شد. مواد غذایی موجود در سوپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای در معرض ویروس کرونا می باشند. تمامی خریدهای خود را پس از انتقال به خانه اول با محلول هایی که بیان شد ضدعفونی کرده سپس در جای خود قرار دهید. توجه کنید پس از ضدعفونی کردن به هیچ وجه سطوح و بسته بندی ها را با دستمال خشک نکنید و اجازه دهید رطوبت حاصل از مواد ضد عفونی کننده در معرض هوا و خود به خود خشک شوند.

در اغلب خانه ها سطل زباله در آشپزخانه قرار دارد. سطل زباله یکی از بهترین محل ها برای تجمع انواع میکروب ها و ویروس می باشد. آن را مرتب خالی کنید با مواد شوینده ضد عفونی کنید.

آلوده ترین سطوح را در منازل بشناسید…

کارشناسان بیان کرده اند دستگیره های در و پنجره، کلید و سوئیچ، گوشی تلفن ثابت، تلفن همراه، گوشی آیفون، درِ یخچال و کابینت ها و نیز ریموت کنترل تلویزیون به دلیل اینکه در معرض تماس تمام اعضای خانواده می باشند، از آلوده ترین قسمت ها در هر خانه ای هستند.

ضد عفونی کردن این وسایل را که هر روز مورد استفاده چندین و چند باره قرار می گیرند، بطور مرتب و دست کم روزی یک بار با استفاده از مواد ضد عفونی کننده انجام دهید. اما دقت داشته باشید از مواد ضد عفونی کننده به میزان زیاد استفاده نکنید تا موجب خراب شدن برخی وسایل نظیر ریموت کنترل تلویزیون و گوشی های تلفن ثابت و آیفون شوید.

حمام و سرویس بهداشتی محلی برای تجمع ویروس ها

به دلیل وجود محیط مرطوب و گرم در حمام، روشویی و سرویس بهداشتی این مکان ها از بهترین محیط ها برای رشد و تکثیر عوامل بیماری زا می باشند. سطح سرویس بهداشتی، کف و دیوارها، سردوش، سطح شیرها و لبه وان باید مرتبا ضد عونی شوند.

برای پاک کردن این سطوح از آلودگی می توانید علاوه بر مواد شوینده از محلول سرکه و آب استفاده کنید. محلول را بر روی سطوح اسپری کنید و پس از خشک شدن آبکشی نمایید. همچنین دستمال توالت را در یک محفظه قرار دهید.

ضدعفونی کردن اتاق خواب را فراموش نکنید

مبل ها، تخت ها، ملحفه ها و رویه بالش ها از دیگر کانون های تجمع و رشد و تکثیر انواع عوامل بیماری زا از جمله ویروس کرونا می باشند. باید بطور مرتب آن ها را با استفاده از آب گرم در حدی که به پارچه آسیبی نزند شست و شو کنید. باید دقت داشته باشید به محض ورود به منزل لباس های خود را عوض کنید و با همان لباس ها بر روی مبل ننشینید و نیز به رخت خواب نروید.

مواد ضدعفونی کننده را در ورودی های منزل قرار دهید

مواد ضد عفونی کنند مانند الکل را در ورودی منزل قرار دهید تا اشخاصی که وارد منزل می شوند، قبل از لمس هر چیزی در خانه، دستانشان را ضدعفونی کنند. بنابراین حتی اگر شخصی با دستانی که آلوده به ویروس است وارد منزل می شود، قبل از اینکه ویروس را پخش کند و یا در اثر غفلت و فراموشی، دستانش را نزدیک دهانش ببرد، آن را از بین می برد.

نکاتی که هنگام ضدعفونی کردن منزل باید به خاطر داشته باشید

  • پیش از شروع به ضد عفونی پنجره ها را باز بگذارید و اجازه دهید هوای اتاق در طول این ضد عفونی تهویه شود.
  • هنگام ضد عفونی از دستکش های یکبار مصرف و ماسک استفاده کنید.
  • پس از ضد عفونی دستان خود را به مدت ۳۰ ثانیه با دقت بشویید.
  • اگر از دستمال های پارچه ای برای ضد عفونی کردن استفاده می کنید، پس از اتمام کار با دمای بسیار بالا آن را شست و شو دهید.
  • توجه داشته باشید برای سطوح مختلف از مواد ضد عفونی مناسب استفاده کنید. برای مثال از محلول وایتکس و آب برای ضد عفونی کردن سطوحی نظیر پارچه و چوب، شیرآلات و سطوح سنگی پرداخت شده، سطوح استیل و نیز روشویی های سنگی استفاده نکنید. زیرا دوام آن ها را از بین خواهد برد. برای ضد عفونی کردن ین سطوح از مواد شوینده مناسب باید استفاده کرد.
  • همچنین برای ضد عفونی کردن گوشی موبایل، کارت، کلیدها و سوئیچ و ریموت کنترل لوازم الکترونیکی نیاز به الکل ۷۰ درصد یا همان الکل طبی داریم. البته با مقدار مناسب باید مورد استفاده قرار گیرد. نکته مهم در استفاده از الکل این است که استفاده از الکل های صنعتی به جای الکل طبی بسیار زیان بار بوده و آسیب های جبران ناپذیری را بوجود می آورند.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *