دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

یکی از مناطق زیبا و دیدنی در محله کلاردشت دریاچه ولشت است. گوشه و کنار طبیعت مازندران پر از شگفتی های بکر و دست نخورده است. جایی که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود می‌کشاند، در این میان مکان هایی وجود دارد که هنوز کشف نشده است. با لیدوماتریپ همراه باشید تا یکی از این جاذبه های بکر و زیبای استان مازندران، دریاچه ولشت را با اطلاعات کامل معرفی کنیم.

دریاچه ولشت کجاست؟

دریاچه ولشت

دریاچه آب شیرین ولشت در جنوب غرب شهرستان چالوس و در شمال شرق بخش کلاردشت در دهستان بیرون بشم در روستای ولشت واقع شده است. موقعیت دریاچه ولشت در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس در نزدیکی شهر مرزن آباد، سبب شده است تا گردشگران بسیاری به سمت آن جذب شوند. این دریاچه که یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور ایران محسوب می‌شود، در ارتفاع ۹۳۵ متری از سطح دریا قرار دارد و محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم کرده است، به طوری که گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری در این دریاچه و اطراف آن زندگی می‌کنند.

لوکیشن و آدرس دریاچه ولشت

مازندران، جنوب غربی چالوس و شمال شرقی منطقه کلاردشت، نزدیکی مرزن آباد

ویژگی های دریاچه ولشت

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۱۳۹۳، دریاچه ولشت ۱۵ هکتار وسعت داشته و میزان آب آن در حدود دو میلیون مترمکعب تخمین زده شده است. حداکثر عمق دریاچه ۲۲ متر، میانگین عمق اطراف ۹ متر و میانگین عمق وسط دریاچه ۱۸ متر است.

دریاچه ولشت در یک گودال بزرگ از زمین‌هایی با خاک‌های رانشی و فرسایشی قرار گرفته است. ارتفاع دریاچه ولشت از سطح دریای خزر ۹۳۵ متر است و حدود سه میلیون متر مکعب آب در آن قرار دارد. آب این دریاچه توسط بارش برف و باران و همچنین چشمه‌های زیر زمینی که از بستر دریاچه بیرون می‌ریزند، تامین می‌شود. جالب است بدانید که آب دریاچه ولشت، هیچ‌گاه سر ریز نمی‌‌شود و تنها در سطح آن در حال بالا و پایین رفتن است. سطح آب دریاچه در طول ماه‌های گرم سال پایین‌تر و در طول ماه‌های پر بارش، بالاتر است.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه ولشت

دریاچه ولشت

همانطور که پیش تر توضیح داده شد در اطراف دریاچه تنها چند درخت مشاهده می‌شود و بیشتر گیاهان به شکل تعداد زیادی گیاه نی بن و بوته‌های کوچک با ریشه‌های ۶ متری به زمین نفوذ کرده‌اند دیده می‌شود. این محل بخاطر داشتن موقعیت خاص، مامنی امن برای آبزیان و پرندگان مهاجر به حساب می‌آید. قورباغه، اردک ماهی، مار ماهی، ماهی سفید، شاه کولی نمونه‌ای از آبزیان دریاچه می باشد.

بهترین زمان سفر به دریاچه ولشت

برای اینکه بهترین فصل سفر به ولشت را بدانید، باید سلیقه خودتان را محک بزنید. فصل‌های بهار و تابستان برای سفرهای خانوادگی بسیار مناسب هستند. مسیر دسترسی در این فصل بسیار مساعد بوده و می‌توانید از گرمای شهرهای بزرگ مثل تهران به این منطقه پناه ببرید. مخصوصا در فصل بهار که بارش به حداکثر میزان خود می‌رسد، دریاچه بسیار پر آب است و تا چشم کار می‌کند سر سبزی و طراوت خواهید دید.

در عین حال باید بدانید که در فصل زمستان، دما تا حدود منفی ۳۰ درجه کاهش پیدا می‌کند و حتی در بسیاری از مواقع، آب دریاچه نیز یخ می‌بندد و شرایط برای طرفداران ورزش‌های زمستانی بسیار مساعد خواهد شد. ولی در فصل زمستان وضعیت جاده اصلا مطلوب نیست و مسیر صعب العبور خواهد بود و باید برای دسترسی احتیاط بسیار زیادی داشته باشید.

مسیر دسترسی به دریاچه ولشت

دسترسی به دریاچه ولشت

برای رسیدن به دریاچه ولشت باید راهی جاده چالوس بشویم، همان طور که می دانید مناظر این جاده زیبا و خاطره انگیز نیازی به توصیف ندارد، در تمام مسیر مناظر بکر و سرسبز وجود دارد و باید از میان جنگل ها و روستاهای چشم نواز در این منطقه عبور کرد تا به دریاچه رسید، در طی مسیر باید از یک جاده خاکی نیز عبور کنید، پس از گذر از سر بالایی ها و پیچ و خم ها وجنگل های زیبای کاج به روستایی به نام کردیچال می رسید که یک یک جاده خاکی به سمت ولشت وجود دارد که شما را به سمت دریاچه هدایت می کند. لازم است بدانید این مکان دیدنی دارای ورودیه به مبلغ ۵۰۰۰ تومان می باشد.

جاذبه ها و تفریحات دریاچه ولشت

مسیر کوهستانی

ولشت

بد نیست بدانید که لذت سفر شما از لحظه‌ای که وارد مسیر کوهستانی منتهی به ولشت می‌شوید، آغاز می‌شود. این مسیر تماشایی و کوهستانی شباهت زیادی به جاده چالوس دارد. شما می‌توانید در این جاده زیبا غرق تماشای مناظر مختلف شوید و آرام آرام خود را به مقصد نهایی برسانید. البته این مسیر در ایام زمستان و در هنگام بارش برف و باران ممکن است برای افراد کم تجربه تا حدودی خطرناک باشد. به همین خاطر بهتر است حتما شش ماه اول سال یا حداکثر تا اوایل آذر ماه را برای سفر خود انتخاب کنید.

پیاده روی

دریاچه ولشت در محاصره کوه‌های عظیم و زیبا با چشم‌اندازی مسحورکننده و جادویی، مکانی فوق‌العاده برای پیاده‌روی و قدم زدن با دوستان و عزیزان یا حتی تنها است. اگر در مسیر خسته شدید، می‌توانید در سایه معدود درختان اطراف دریاچه کمی استراحت کنید و دوباره به قدم زدن ادامه دهید. دور تا دور دریاچه، یک مسیر خاکی هموار وجود دارد که شما می‌توانید با خیال راحت در آن پیاده‌ روی کنید.

دوچرخه سواری

بسیاری از دوچرخه سواران برای اینکه سفری متفاوت را تجربه کنند در قالب گروه های دوچرخه سواری عازم سفر به این دریاچه می شوند. شما هم می‌توانید با گروه‌های دوچرخه سواری، به این دریاچه  سفر کنید و از این ورزش بی‌نظیر در محیطی طبیعی و بسیار دلربا لذت ببرید.

تفریحات آبی دریاچه ولشت

تفریحات آبی ولشت

تفریحات آبی مفرحی در دریاچه ولشت وجود دارند که می‌توانید به صورت خانوادگی یا انفرادی از آن‌ها استفاده کنید و لذت ببرید. در ادامه قصد داریم انواع تفریحات آبی را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بین آن‌ها انتخابی دقیق داشته باشید.

شنا در دریاچه ولشت

دریاچه ولشت، درست شبیه به یک استخر بزرگ با آبی زلال و شفاف است که گردشگران را به‌ خصوص در فصل تابستان و زیر نور آفتاب، برای آب تنی و شنا کردن وسوسه می‌کند. البته اگر شناگر حرفه‌ای نیستید، به هیچ عنوان در دریاچه شنا نکنید، زیرا این دریاچه بسیار عمیق است و ممکن است شما را با خطرات جبران‌ ناپذیری رو به ‌رو کند. فراموش نکنید که آب شیرین سنگین است و اگر شناگر آماتور باشید، ممکن است نتوانید خود را روی آب نگه دارید و غرق شوید.

قایق سواری در دریاچه ولشت

ولشت

در دریاچه ولشت می‌توانید سوار قایق شوید و از قایق سواری روی آب‌های فیروزه‌ای این دریاچه آب شیرین لذت ببرید. قایق دونات (قایق‌های گرد با میز وسط)، قایق برقی، پدالی (قو) و قایق موتوری در این دریاچه برای استفاده شما مهیا شده‌اند. برای استفاده از قایق پدالی دو نفره برای نیم ساعت، باید ۴۰ هزار تومان و برای قایق پدالی چهار نفره برای نیم ساعت، باید ۷۰ هزار تومان پول پرداخت کنید. هزینه استفاده از قایق موتوری نیز، ۱۰۰ هزار تومان و قایق برقی برای هر نیم ساعت، ۱۰۰ هزار تومان است.

ماهیگیری در دریاچه ولشت

ولشت

ماهیگیری از پرطرفدارترین تفریحات در دریاچه ولشت به شمار می‌‌آید و هر سال، علاقه‌مندان بسیاری در این دریاچه به ماهیگیری می‌پردازند. البته باید بدانید که در این دریاچه امکانات ماهیگیری مهیا نشده است و شما باید تجهیزات لازم برای ماهیگیری را همراه خود ببرید. در ضمن به خاطر داشته باشید که برای دریافت مجوز باید به مسئولان مستقر در حوالی دریاچه مراجعه کنید.

دریاچه ولشت، محل زندگی آبزیانی چون کولی، اردک ماهی و ماهی سفید است و ماهی کپور در این دریاچه زندگی نمی‌کند. پس حتما ابزار ماهیگیری مناسب برای صید این ماهی‌ها را به همراه داشته باشید.

کمپینگ، عکاسی، والیبال، بیگ بال، جت اسکی کودکان، استوانه، شاتل و بنانا از دیگر تفریحاتی است که در دریاچه ولشت می‌توانید به آن‌ها بپردازید.

امکانات رفاهی دریاچه ولشت

ولشت

دریاچه ولشت، یک مکان مناسب تفریحی برای گردشگری موقت و سفرهای یک‌روزه است. این منطقه تفریحی در سال ۱۳۸۴ به عنوان منطقه توریستی معرفی شد و از آن پس، امکانات تفریحی و گردشگری بسیاری در آن ساخته شده است. از جمله امکانات رفاهی دریاچه ولشت می‌توان به کافه، رستوران، اسکله رستوران با پخش موسیقی زنده، سوئیت‌های اقامتی، محل برپایی کمپ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، تفریحات آبی، زمین والیبال، بوفه و سوپرمارکت اشاره کرد.

مشکلات دریاچه ولشت

از آسیب های جبران ناپذیری که به طبیعت دریاچه ولشت توسط روستاییان وارد شده است قطعه نیزارهای اطراف دریاچه برای مصارف ساختمانی و همچنین آتش سوزی های بزرگ در این منطقه بوده است از بین بردن این نیزارها زنجیره حیات برخی از جانداران از جمله جانوران آبزی این دریاچه را به خطر می اندازد.

دمای دریاچه ولشت بسیار متفاوت از سایر نقاط کلاردشت می باشد این دریاچه دارای اکسیژن بوده و به خاطر وجود آلاینده های محیطی زندگی انواع آبزیان چون شاه کولی، اردک ماهی، ماهی سفید و جلبک‌ها را در معرض تهدید قرار داده است.

مسیر دسترسی به دریاچه ولشت دشوار بوده و تا نزدیک ترین بیمارستان فاصله زیادی دارد. جاده ولشت کوهستانی و بسیار باریک است و دو خودرو به سختی از کنار هم عبور می‌کنند. به علاوه اینکه یک سمت جاده دره است و استاندارد‌های ایمنی در این جاده به خوبی رعایت نشده‌اند و برای سفر زمستان خطرناک است.

اقامت در دریاچه ولشت

بازدید از دریاچه ولشت در شب، یک تجربه خاص و به‌یادماندنی است. پیشنهاد می‌کنم طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید حداقل یک شب در اطراف دریاچه اقامت کنید و از چشم‌ انداز سحرانگیز این دریاچه در طول شب لذت ببرید. برای اقامت در دریاچه ولشت، چند راه وجود دارد که در ادامه آن‌ها را شرح خواهیم داد.

کمپ کردن در طبیعت

اگر قصد دارید شب را در اطراف دریاچه کمپ کنید، حتما چادرهای ضد آب به همراه داشته باشید؛ زیرا هر لحظه امکان بارندگی وجود دارد و آب به چادر نفوذ خواهد کرد. در ضمن، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. برای کمپینگ در منطقه دریاچه ولشت، باید ۲۰ هزار تومان هزینه پرداخت کنید.

شب خواب شناور

شب خواب شناور، یک گزینه مخصوص برای اقامات در دریاچه ولشت است. ین یعنی شما می‌توانید سوار شناور‌های مخصوصی شوید که روی آب دریاچه قرار می‌گیرند و تا صبح به حالت شناور روی آب استراحت کنید! البته این گزینه برای کسانی که ترس از آب دارند و قادر به شنا کردن نیستند، توصیه نمی‌شود. شما با سوار شدن بر شناوری مخصوص به میان آب می‌روید و شب را در دریاچه سپری می‌کنید. هزینه شب خواب شناور از ۵۰ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان متغیر است.

اجاره ویلا و سوئیت در کلاردشت و یا سایر شهرهای نزدیک به دریاچه ولشت

اقامت در کلاردشت

یکی دیگر از راه های اقامت در نزدیکی دریاچه ولشت اجاره اقامتگاه های شخصی مثل ویلا و سوئیت است. برای این کار می‌توانید به صفحه رزرو اقامتگاه در کلاردشت مراجعه کنید و اقامتگاه مورد نظرتان را انتخاب کنید.

نکات مهمی که پیش از سفر به دریاچه ولشت باید بدانید

  • اگر قصد دارید بدون وسیله نقلیه شخصی به دریاچه ولشت سفر کنید، باید بدانید که یک مسیر طولانی پیاده روی در انتظار شما است؛ پس با آمادگی کامل به این منطقه بروید.
  • راه‌های خاکی دریاچه ولشت در روزهای بارانی، غیر قابل عبور می‌شوند؛ پس اگر قرار است با وسیله نقلیه شخصی به دریاچه بروید، از سفر در روزهای بارانی پرهیز کنید.
  • هزینه خرید در منطقه دریاچه ولشت، دو تا سه برابر است؛ پس بهتر است وسایل مورد نیاز خود را از قبل تهیه کنید و به همراه داشته باشید تا مجبور به پرداخت هزینه اضافه نشوید.
  • همراه داشتن لباس گرم را به هیچ ‌وجه فراموش نکنید. هوای دریاچه به خصوص در شب، بسیار خنک است.
  • دریاچه ولشت در یک منطقه کوهستانی قرار دارد و بهتر است که فقط در فصل تابستان به آنجا سفر کنید.از ریختن زباله در دریاچه و اطراف آن پرهیز کنید تا محیط زیست این منطقه بی‌نظیر حفظ شود و برای نسل آینده به همین شکل باقی بماند
۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *