جنگل ناهارخوران، جایی برای یک پیک نیک تمام عیار

جنگل ناهارخوران

یکی از قدیمی ترین تفرجگاه‌ها و جاهای دیدنی گرگان در استان گلستان، که اکثر گردشگران در سفر به گرگان حتما از آن بازدید می‌کنند، جنگل ناهارخوران است. پارک جنگلی ناهارخوران همان طور که از نامش پیداست جنگلی مملو از درختان سربه فلک کشیده و سرسبز است و تمام امکانات لازم برای یک روز اقامت و پیک نیک در دل طبیعت را دارد. پیشنهاد می کنیم اگر تاکنون هرگز فرصت بازدید از پارک جنگلی ناهارخوران را نداشته اید، حتما در اولین فرصت به این پارک جنگلی زیبا بروید و خاطرات خوشی را برای خود و عزیزانتان ثبت کنید. برای اینکه راحت تر بتوانید برای سفرتان برنامه ریزی کنید، تا پایان این مقاله از نشریه لیدوما با ما همراه باشید تا تمام چیزهایی که لازم است قبل از سفر بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی با جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران

ناهارخوران نام جنگلی در جنوب شهر گرگان با حدود ۳۰۰ هکتار وسعت است که به عنوان تفرجگاه اصلی شهر شناخته می‌شود و با طبیعت دلنشین و زیبای خود گردشگران و مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. البته اهمیت جنگل ناهارخوران تنها در طبیعت تماشایی آن خلاصه نمی‌شود؛ این جنگل چیزی حدود ۴۰ میلیون سال قدمت دارد و بخشی از جنگل‌های با ارزش هیرکانی به حساب می‌آید. این منطقه که با نام پارک جنگلی ناهارخوران هم شناخته می‌شود، جذابیت‌های بسیاری را در خود جای داده است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ناهارخوران کجاست؟

جنگل ناهارخوران در استان گلستان قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود که در جنوب این شهر واقع شده است. امروزه به‌دلیل افزایش جمعیت و وسعت شهر گرگان این جنگل بخشی از شهر گرگان شده و فاصله بین آن‌ها یک خیابان اصلی و پر تردد است.

آدرس: استان گلستان، شهر گرگان، ۸ کیلومتری مرکز شهر گرگان به سمت جنوب

فاصله ناهارخوران تا دریا

فاصله ناهارخوران تا دریا

پارک جنگلی ناهارخوران با بندر ترکمن؛ یکی از زیباترین بنادر ایران، چیزی حدود ۴۶ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به این بندر باید ۵۰ دقیقه زمان صرف کنید که البته ارزشش را خواهد داشت.

فاصله گرگان تا ناهارخوران

فاصله گرگان تا ناهارخوران

ناهارخوران تا مرکز شهر گرگان چیزی حدود ۸ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به این جنگل کافی است به سمت جنوب شهر گرگان حرکت کرده و از طریق بلوار ناهارخوران مسیر جنگل را در پیش بگیرید.

تاریخچه و علت نامگذاری جنگل ناهارخوران

شاید باورتان نشود که قدمت پارک جنگلی ناهارخوران به عصر ژوراسیک برمی گردد. بنابر حکایت ها و روایت ها، زمانی که زائران گرگانی از زیارت خانه خدا یا زیارت امام هشتم باز می‌گشتند، در ابتدا همراه کاروان در کوه های جنوب شهر توقف می کردند. اعضای خانواده زائران که مدت ها بود از عزیزانشان دور بودند، برای استقبال و دیدار آن ها به این منطقه می آمدند. زائران و خانواده هایشان در منطقه کنونی کنارهم به صرف ناهار می پرداختند که این امر باعث شد نام منطقه “ناهارخوران” باقی بماند. سازمان جنگل ها و مراتع در سال ۱۳۳۸ قسمت زیادی از پارک را در اختیار شهرداری قرار داد تا برای مردم شهر گرگان و گردشگران تفرجگاهی درست کنند. پارک جنگلی ناهارخوران به دلیل موقعیت مکانی زیبا و برخورداری از آب و هوای مطبوع توجه ساکنان اطراف را به خود جلب کرد. می توان گفت پارک جنگلی ناهارخوران برخلاف دیگر پارک ها توسط خود مردم به صورت خودجوش و داوطلبانه تجهیز شده است. اهالی شهر گرگان در فصل تابستان به ییلاق ناهارخوران در روستای زیارت می رفتند و به تفریح می پرداختند.

دیدنی های جنگل ناهارخوران

ناحیه پارادایز

قسمتی از بلوار ناهارخوران به بخشی به نام پارادایز اختصاص داده شده است که رستوران ها، کافه ها، مراکز اقامتی، بازارچه های خرید و امکانات متنوع دیگر در آن قرار گرفته‌اند. گردشگران می‌توانند در این بخش از پارک غذا بخورند، استراحت و یا خرید کنند.

شهربازی پارادایز

پارادایز

در بخش پارادایز پارک جنگلی ناهارخوران شهربازی و چرخ و فلک معروف گرگان قرار گرفته است و امکاناتی که در این شهربازی وجود دارند، بسیار هیجان انگیز و سرگرم کننده هستند.

آبشار مصنوعی ناهارخوران

ابشار مصنوعی ناهارخوران

یکی از بخش های تازه افتتاح شده پارک جنگل ناهارخوران، آبشار مصنوعی ناهارخوران است که با زیبایی اش جلوه خاصی به محیط می بخشد. ابعاد این آبشار مصنوعی ۱۲ در ۱۳ بوده و ۱۵ متر ارتفاع دارد. بازدید از این آبشار در گشت و گذارهای عصر و شب هنگام بسیار دلنشین است و موقعیت بسیار خوبی برای گرفتن عکس های یادگاری به حساب می‌آید.

تپه باباطاهر

تپه باباطاهر

در ناهارخوران تپه‌ای به نام باباطاهر وجود دارد که از بالای آن می‌توانید چشم ‌انداز بی‌نظیری از شهر گرگان را تماشا کنید.

تپه نورالشهدا

تپه نور الشهدا

یادمان شهدای ناهارخوران ۱۶ متر ارتفاع دارد. در طراحی این یادمان از محراب و قالی‌های ترکمن الهام گرفته شده است و جنس آن از بتن است.

ایستگاه اتوبوس چتری

ایستگاه اتوبوس چتری

این ایستگاه به‌صورت چتر طراحی شده است و فضایی زییا برای عکس گرفتن دارد.

امکانات تفریحی و رفاهی جنگل ناهارخوران

شکم گردی در ناهارخوران

شکم گردی در ناهارخوران

یکی از مهم ‌ترین تفریحات اکثر مردم در استان گلستان به خصوص مردم گرگان رفتن به جگرکی ها و خوردن این غذای خوشمزه است. شما می توانید در جنگل ناهارخوران گرگان نیز این غذای خوشمزه و فوق العاده را نوش جان کنید. از مهم ترین امکانات فعال در جنگل ناهارخوران می‌ توان به جگرکی ها و رستوران های مختلف و با کیفیت این منطقه اشاره کرد. دو رستوران اکبر جوجه و جگرکی مسعودی از مهم ترین رستوران های اطراف این منطقه به حساب می آیند که می توانید ناهار یا شام دل چسبی را در این دو رستوران میل کنید.

پیک نیک و گردش در ناهارخوران

پیک نیک در ناهارخوران

به غیر از بازدید از ناحیه پارادایز و آبشار مصنوعی جنگل ناهارخوران، شما در این پارک جنگلی زیبا گزینه‌های دیگری نیز برای گشت و گذار و تفریح دارید؛ تنها کافی ا‌ست وقت بیشتری برای گردش در این پارک کنار بگذارید. مثلا می‌توانید در جنگل مصنوعی پارک که پر از درخت‌های کاج است، قدم بزنید یا به سراغ رودخانه زیارت که از میان جنگل عبور می‌کند بروید و از طراوت این رودخانه در فضای سبز جنگل لذت ببرید. اگر قدری کنجکاو باشید و تنبلی را کنار بگذارید با جستجو و گشت و گذار در دل پارک جنگلی، می‌توانید حتی به تعدادی از چشمه‌های معروف جنگل ناهارخوران مانند سفید چشمه برسید. اما اگر تنها می‌خواهید یک پیاده‌ روی سبک در این پارک داشته باشید، بلوار ناهارخوارن مکانی ایده‌آل برای شماست. البته علاقمندان به کوه ‌پیمایی و پیاده ‌روی‌های طولانی هم می‌توانند در این پارک جنگلی به مراد دل‌شان برسند؛ در جنگل ناهارخوران ارتفاعاتی وجود دارد که با استفاده از راه ‌پله‌های سنگی قدیمی و زیبا می‌توانید دسترسی راحتی به آن‌ها داشته باشید و یک پیمایش جذاب و سبک را تجربه کنید. یکی از این ارتفاعات معروف تپه باباطاهر است که بین گردشگران و اهالی منطقه شهرت زیادی دارد و از بالای آن می‌توانید چشم انداز زیبایی به جنگل ناهارخوران داشته باشید. بخشی از پارک جنگلی ناهارخوران نیز به آرامگاه شهدای گمنام اختصاص داده شده است که می‌توانید برای کسب آرامش معنوی، از اینجا هم بازدید کنید.

در نهایت نیز توصیه ما به شما این است فرصت پیک‌نیک کردن در ناهارخوران را از دست ندهید. این منطقه با مناظر جذاب و چشم‌انداز فوق‌العاده یکی از بهترین مکان‌ها برای پیک‌نیک محسوب می‌شود و امکانات مناسبی مانند آلاچیق، زمین ورزشی و … برای انجام این کار دارد.

کوهنوردی در جنگل ناهارخوران

اگر اهل ورزش کردن و کوهنوری بخصوص در مناطق خوش آب و هوا و جنگلی هستید مکان درستی را انتخاب کرده اید. می توانید از میان جنگل های انبوه و سر به فلک کشیده مسیر خود را طی کنید در طی راه پله های قدیمی و سنگی وجود دارد که مسیر را کمی آسان تر می کند. از سمت غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران وارد مسیر اصلی کوهنوری شوید. مسیر اصلی صعود به سفید چشمه و اگر تمایل داشته باشید ارتفاعات بالاتر از آن می‌رسد. اگر مسیر جنگل نوردی را انتخاب کنید پس از ۵ کیلومتر پیاده رودی به پارک جنگلی زیبای النگدره می‌رسید که زیبایی‌هایش بی انتهاست.

سایت ورزشی

این سایت با داشتن وسایل ورزشی مکانی مناسب برای ورزش کردن در دل طبیعت ناهارخوران است.

پوشش گیاهی و جانوری جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران

متاسفانه، امروز نسبت به گذشته به دلیل ساخت و سازهای بی رویه دیگر جانوران زیادی دراین منطقه زندگی نمی کنند. اما شب هنگام زمانی که مردم منطقه ناهارخوران را ترک می کنند و محیط کمی خلوت تر می شود، حیواناتی چون گراز، شغال، خفاش، راسو، موش، سنجاب، عقاب، قمری، شاهین، جغد، ریسک، سهره و مارمولک جنگلی به چشم می خورند. پوشش گیاهی جنگل ناهارخوران نیز از نوع جنگل های هیرکانی است و با دخالت انسانی امروزه درختان غیربومی کاشته شده زیادی در جنگل وجود دارند. درختانی که در حال حاضر در پارک جنگلی ناهارخوران قد برافراشته اند شامل درختان بلوط، ممرز، انجیلی، نمدار، افراپلت، آزاد، گیلاس وحشی، خرمندی، کوله خاس، درختچه های تمشک و ازگیل هستند. در میان گیاهان طبیعی و بومی نیز کاج، سرو، شمشاد، ماگنولیا، بید مجنون، برگ نو، مینا و پاپیل دیده می شوند.

دیدنی های اطراف جنگل ناهارخوران

جنگل النگدره

بعد از جنگل‌گردی و تفریح در ناهارخوران پیشنهاد می‌کنیم از پارک جنگلی النگدره که در جاده ناهارخوران قرار دارد دیدن کنید. قلعه حسن، خانه باقری‌ها، کاخ موزه گرگان و تپه قلعه خندان نیز از جمله حاهای دیدنی گرگان هستند که فاصله زیادی با جنگل ناهارخوران ندارند و شما می‌توانید هنگام بازدید از ناهارخوران به آن ها هم سری بزنید. روستای زیارت نیز از دیگرجاذبه‌های نزدیک جنگل ناهارخوران است که با داشتن طبیعتی تماشایی مقصد مسافران بسیاری است. این روستا در هفت کیلومتری ناهارخوران قرار دارد. آبشارهای دو قلو، آبشارهای دره تل انبار، آبشار خال دره، چشمه آبگرم و امامزاده از جمله دیدنی‌های این روستا هستند.

بهترین فصل سفر به ناهارخوران

ناهارخوران

ناهارخوران در هرکدام از فصل ها زیبایی خاص خودش را دارد. آیا کسی را می‌شناسید که از قدم ‌زدن زیر باران در جاده‌ای جنگلی که سطح آن را برگ‌هایی به رنگ‌های گرم پاییزی پوشانده و دو طرف جاده را درخت‌هایی سر به فلک کشیده احاطه کرده‌اند، لذت نبرد؟ اینجا همه چیز برای رسیدن به یک آرامش بی‌حد‌‌ و ‌‌اندازه آماده است. آسمان ابری، نم ‌نم باران، بوی خاک، سکوت و آرامش. تنها صدایی که گاه به گوشتان می‌رسد، صدای آواز پرندگان است و نسیمی که لابه‌لای درختان می‌پیچد.

ناهارخوران در بهار: رود و چشمه‌ها پر آب شده است و غروب روزهای بهاری می‌تواند بهترین محل برای گردش و وقت‌ گذرانی باشد.

ناهارخوران در تابستان: در روزهای گرم تابستان می‌توان از آب و هوای ییلاقی گرگان لذت برد.

سفر به جنگل ناهارخوردن پاییز: در این فصل برگ‌های درختان انجیلی که به صورت قرمز و زرد و گلبهی در آمده‌اند و مِهی که منطقه را گاه و بیگاه در آغوش می‌گیرد، رویایی‌ترین تصویر جنگل را به نمایش می‌گذارند.

سفر به ناهارخوران در زمستان: در این فصل، برای لذت بردن از روزهای برفی می‌توان به ناهارخوران سفر کرد.

چگونه به جنگل ناهارخوران برویم؟

دسترسی به ناهارخوران

برای رفتن به جنگل ناهارخوران باید به شهر گرگان بروید. وقتی وارد شهر شوید تابلوهای راهنمای ناهارخوران را خواهید دید و به‌ راحتی می‌توانید مسیر دسترسی به این جنگل را پیدا کنید.

چنانچه قصد دارید با وسیله نقلیه عمومی به ناهارخوران بروید، می‌توانید به میدان کاخ رفته و از آنجا با استفاده از اتوبوس و تاکسی‌هایی که به ‌سمت ناهارخوران می‌روند خودتان را به این جنگل سرسبز برسانید.

در سفر به جنگل ناهارخوران کجا اقامت کنیم؟

اقامت در ناهارخوران

برای اقامت در جنگل ناهارخوران می‌توانید بساط کمپ را برپا کنید و با چادر زدن در دل این جنگل سرسبز، سفری استثنایی را تجربه کنید. اقامت در هتل ناهارخوران نیز گزینه مناسب دیگر برای سپری کردن شب در این منطقه جنگلی است. همچنین در صورت تمایل می توانید از ویلا و سوییت‌های اجاره‌ای ناهارخوران برای اقامت استفاده کنید که توسط مردم محلی به گردشگران ارائه می‌شوند.

 

۳.۸/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *