جنگل النگدره، یکی از هفت جاذبه برتر گردشگری ایران

جنگل النگدره

گرگان، در هر فصلی از سال به خصوص بهار و تابستان جزو محبوب ترین مقاصد گردشگران ایرانی است. آب و هوای پاکیزه، طبیعیت سرسبز و دریای زیبای گرگان دل هر مسافری را می برد. یکی از جذاب ترین مکان های گرگان که در هر فصلی از سال رنگ و بوی منحصر به فرد دارد و تحت هیچ شرایطی ذره از زیبایی اش کاسته نمی شود، پارک جنگلی النگدره گرگان است. جنگل  النگدره از جمله جاذبه هایی است که  به عنوان یکی از هفت جاذبه برتر گردشگری ایران و نیز شاخص ترین پارک جنگلی شمال کشور شناخته شده است. این پارک جنگلی گردشگران زیادی هرساله از آن بازدید کرده و با خاطرات خوش و احساس خوب آن را ترک می کنند. ما در این مقاله از لیدوما به معرفی این پارک جنگلی زیبا پرداختیم و اطلاعاتی نظیر موقعیت مکانی، امکانات، جاذبه‌ها، مسیر دسترسی و… را در اختیارتان قرار داده‌ایم تا اگر قصد سفر به این منطقه را داشتید بتوانید راحت تر برنامه ریزی کنید.

النگدره کجاست؟

النگدره کجاست

در دامنه جنگل‌های انبوه شمال ایران و در نزدیکی گرگان، جنگلی سرسبز و آرام به نام النگدره جای گرفته است. این پارک جنگلی یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری کشور است که در شهرستان گرگان استان گلستان واقع است. پارک جنگلی النگدره در استان گلستان قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی گرگان به شمار می‌رود. این پارک در پنج کیلومتری جنوب غربی این شهر در مسیر جاده ناهارخوران واقع شده است.

آدرس: پنج کیلومتری جنوب غربی گرگان، مسیر جاده ناهار خوران

تاریخچه جنگل النگدره

در مورد تاریخچه النگدره اطلاعات زیادی در دست نیست. تنها چیزی که موجود است این که در قسمت شمالی این پارک، محوطه‌ای تاریخی قرار دارد که قدمت آن به دوران پس از اسلام برمی‌گردد. همین موضوع باعث شده که پارک جنگلی النگدره در بهمن ۸۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شود.

معنی النگدره

یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می آید معنای واژه‌ی النگدره است. درباره معنی این کلمه به نتیجه‌ی قطعی نرسیدیم. به احتمال زیاد النگدره تنها نام پارک جنگلی‌ای در استان گلستان است که در میان مناطق مسکونی قرار گرفته است.

قوانین ورود به النگدره

اگرچه گشت و گذار با ماشین در میان جاده‌های جنگلی شمال جذابیت خاصی دارد، اما قطعا پیاده‌ روی در هوای معتدل و میان انبوه درختان سر به فلک کشیده لذت و صفای دیگری دارد.

مسئولین گرگان هم برای حفظ محیط زیست و هم اهمیت دادن به سلامت گردشگران و شهروندان گرگانی، در پارک جنگلی النگدره، قانونی وضع کرده‌اند که بر اساس آن تردد خودروها در روزهای زوج در این پارک ممنوع است. بنابراین از ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر می‌توانید بدون دغدغه رفت و آمد ماشین‌ها، در میان مسیر آسفالت این پارک، با آرامش قدم بزنید، بی‌محابا بدوید و یا دوچرخه‌ سواری کنید.

عکس جنگل النگدره

النگدره جنگل النگدره پارک جنگلی النگدره جنگل النگدره

دیدنی های جنگل النگدره

قدم زدن در میان جنگلی خنک، سرسبز و آرام که از گوشه و کنار آن صدای جریان رود به گوش می‌رسد، تجربه‌ای شیرین و کم ‌نظیر است که در هر جایی نصیبتان نمی‌شود. اگر به جنگل النگدره رفتید می‌توانید از رودخانه قلاشی و دریاچه النگدره دیدن کنید و تجربه‌ای بی‌نظیر از گردشتان داشته باشید.

رودخانه قلاشی

رودخانه قلاشی

مطمئنا در طول پیاده روی در جنگل النگدره صدای انرژی بخش جریان آب را خواهید شنید و طراوت و خنکی آن را در هوا احساس خواهید کرد. این صدای دلنشین از رودخانه قلاشی می آید که در میانه جنگل النگدره جاری شده و همراه با سه چشمه مجاورش محیط باصفایی را به وجود آورده است.

دریاچه النگدره

دریاچه النگدره

آن‌چه از آن به عنوان دریاچه النگدره یاد می‌شود، همان دریاچه توشن است که یک سد خاکی تاریخی است. آب جمع شده پشت این سد از چشمه‌های موجود در النگدره تامین می‌شود. این دریاچه زیبا به واسطه طبیعت جنگلی، آب شفاف و ماهی‌های رنگارنگش به یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان تبدیل شده است.

محوطه تاریخی النگدره

النگدره

زیبایی‌های النگدره تنها به دیدنی‌های طبیعی خلاصه نمی‌شود، ‌بلکه در این پارک جنگلی محوطه‌ تاریخی بسیار زیبایی هم وجود دارد. گفته می‌شود این منطقه تاریخی بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت دارد و می‌تواند برای افرادی که از دیدن مناظر تاریخی و کهن لذت می‌برند، جذابیت‌های خاصی داشته باشد.

امکانات تفریحی جنگل النگدره

در پارک النگدره، همه آن‌چه برای یک گشت و گذار بی‌دغدغه نیاز دارید، در اختیار شماست. از زمین بازی کودکان و بزرگسالان گرفته تا سرویس بهداشتی، نیمکت، آلاچیق، نمازخانه و فروشگاه موادغذایی.

جاده سلامت

جاده سلامت

هیچ چیزی دلچسب تر از قدم زدن در پیاده روی مملو از درختان سرسبز و فضای جنگلی نیست. پیاده روی در پارک جنگلی النگدره گرگان لذت وصف ناپذیری دارد و باعث سرحالی و سرزندگی می شود. امکاناتی که در طول مسیر جاده سلامت برای ورزشکاران و پیاده روی در نظر گرفته شده اند، لذت پیاده روی را برای بازدید کنندگان دوچندان می کنند. بازدید کنندگان در زمان پیاده روی در جاده سلامت پارک النگدره از مناظر متنوع و خیره کننده مقابلشان متحیر و شگفت زده می شوند.

سراسر جنگل النگدره را خیابانی به هم متصل کرده است که می توانید از طریف آن به گشت و گذار و پیاده روی در جنگل بروید. اما یک مسیر چوبی دیگر نیز در میان جنگل کشیده که علاوه بر داشتن فضای دیدنی و زیباتر، از ایمنی بیشتری هم برخوردار است. بنابراین، می توانید از این مسیر برای پیاده روی استفاده کنید. علاوه بر این، مسئولان شهری استان گلستان جهت راحتی و رفاه بیشتر بازدید کنندگان و اهالی عبور و مرور ماشین ها و هرنوع وسیله نقلیه را در روزهای زوج از ساعت ۶ صبح تا ۶ عصر ممنوع کرده اند تا بازدید کنندگان بتوانند با خیال راحت و ایمنی بیشتر و بدون نگرانی از عبور ماشین ها در جنگل پیاده روی کنند.

ایستگاه دوچرخه

ایستگاه دوچرخه

دوچرخه ‌سواری یکی از مفرح ‌ترین و هیجان‌ انگیزترین تفریح‌ها و ورزش‌ها محسوب می‌شود، به ویژه اگر در دل طبیعتی زیبا و در میان درختان بلند قامت جنگل به آن بپردازید. در پارک جنگلی النگدره یک ایستگاه دوچرخه برای ورزشکاران و علاقمندان به دوچرخه ‌سواری برپا شده است.

پیک نیک در پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره

حتما در بازدید از جنگل النگدره گرگان تجهیزات کاملی که برای پیک نیک لازم است، همراهتان باشد. زیرا که حیف است از چنین طبیعت باصفایی استفاده نکرد. یک ناهار جانانه همراه دوستان و خانواده در فضای دلنشین و سرسبز پارک النگدره گرگان لذت متفاوت و فوق العاده ای دارد. اما هرگز فراموشتان نشود که در محافظت از فضای سبز و هوای پاکیزه دقت و احتیاط بیشتری به خرج بدهید و بدون آسیب رساندن به طبیعت لحظات خوشی را برای خود و دیگران رقم بزنید. از روشن کردن آتش در کنار درختان جدا خودداری کنید. بازی های گروهی چون بدمینتون و والیبال برای خوش گذرانی با دوستان گزینه های خوبی هستند. برای کودکان نیز امکاناتی مهیا شده است تا آن ها هم از بودن در پارک النگدره گرگان نهایت لذت را ببرند.

عکاسی

البته که عکاسی و گرفتن عکس‌های سلفی از فعالیت‌های لاینفک زندگی روزمره همه ما هستند. اما سعی کنید در بازدید از پارک النگدره گرگان با دوربین باکیفیت عکس‌های باکیفیت و یادگاری درجه یک بگیرید و با بهترین کیفیت در خاطراتتان ثبتشان کنید. جنگل النگدره گرگان در هر زمان از سال جذابیت و زیبایی شگفت انگیز خاصی دارد و می توان در طبیعت رنگارنگ و دلنوازش عکس های زیبا گرفت.

بهترین فصل سفر به جنگل النگدره

پارک جنگلی النگدره طبیعتی چهار فصل و تماشایی دارد. در هر فصل و هنگامه‌ای که به این جنگل سفر کنید، آن را غرق در زیبایی و شگفتی خواهید دید. از شکوفه‌ها و طراوت هوای بهاری و سبزی درختان و گرمای هوای تابستانی گرفته تا پاییز هزار رنگِ رویایی و درختان سفیدپوش زمستانی.

پاییز النگدره

پاییز النگدره

جنگل النگدره در پاییز بیشتر به یک فیلم سینمایی می‌ماند تا تجسمی از واقعیت. اگر می‌خواهید تجربه‌ای کاملا متفاوت از سفرهای قبلی داشته ‌باشید، حتما به شما توصیه می‌کنیم که برنامه سفر به پارک جنگلی النگدره را در پاییز بچینید و از شگفتی منظره‌هایی که می‌بینید، مبهوت شوید.

پارک جنگلی النگدره در پاییز دقیقا چنین تصویری را برای شما بازسازی خواهد کرد: درختان سر به ‌فلک کشیده‌ی زرد و نارنجی، سرمای ملایم و لذتبخش و بوی نم زمین خیس ناشی از باران شب گذشته.

جاذبه های اطراف جنگل النگدره

پس از گردش و بازدید از جنگل النگدره حیف است اگر از سایر جاذبه های طبیعی و خدادادی که در نزدیکی جنگل النگدره قرار گرفته است دیدن نکنید. جنگل ناهارخوران و روستای زیارت در ادامه مسیر جنگل النگدره قرار گرفته اند و با استفاده از بلوار ناهارخوران و جاده زیارت می توانید از این دو جاذبه زیبای استان گلستان دیدن کنید.

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران

جنگل ناهارخوران یکی از مهم ترین مناطق گردشگردی و دیدنی شهر گرگان است. جاذبه ها و چشم اندازهای طبیعی و بکر، امکانات رفاهی فراوان، امکانات تفریحی و گردشگردی و سایر جاذبه های دیدنی از جمله مواردی هستند که رفتن و گشت و گذار به دل طبیعت ناهارخوران را ضروری کرده اند.

روستای زیارت

روستای زیارت

پس از گذر از جنگل ناهارخوران و عبور از جاده بهشتی پرپیچ و خم زیارت، به روستایی قدیمی می‌رسیم. این روستا در ارتفاعات کوه‌های زیارت ساخته شده و آب و هوای معتدل و دلنشین و چشم اندازهایی خیره کننده دارد که آن را تبدیل به منطقه ییلاقی بینظیر نموده است. صنایع دستی خاص و منحصر به فرد، جاذبه‌های طبیعی همچون آبشار و دشت های فراوان، چشمه‌های آب گرم، مقبره امامزاده عبدالله و… از مکان‌های دیدنی و جذاب این روستا هستند.

تپه قلعه خندان

قلعه خندان

تپه قلعه خندان یکی از تپه‌های تاریخی گرگان و مربوط به دوره ساسانیان است. این قلعه در محدوده غربی شهر گرگان، در مجاورت بلوار الغدیر و در فاصله ۹ کیلومتری النگدره قرار دارد. یکی از ویژگی‌های شگفت ‌انگیز این اثر پر رمز و راز، معبر مخفی است که این تپه را به شهر استرآباد متصل می‌کند.

منطقه هزارپیچ

هزارپیچ

بعد از یک جنگل‌نوردی در النگدره، اگر هوس رفتن به کوه به سرتان زد و خواستید تمام شهر را زیر پایتان داشته باشید، سری هم به منطقه هزارپیچ گرگان بزنید که در ۱۱ کیلومتری پارک جنگلی النگدره قرار دارد.

مسیر دسترسی به جنگل النگدره

دسترسی به النگدره

اگر از مرکز شهر گرگان قصد دارید که به سمت النگدره بروید باید از خیابان ولیعصر یا شالیکوبی عبور کنید و وارد مسیر بلوار ناهارخوران شوید. در سمت فرعی راست، منطقه ای مسکونی به نام سروش یا سروش جنگل واقع شده است. پس از عبور از این منطقه وارد جنگل النگدره میشوید و پس از حدود یک کیلومتر مسافت، جاده آسفالته دو شاخه میشود که مخصوص عبور یکطرفه وسایل نقلیه است. البته در روزهای غیر تعطیل زوج، از ساعت شش صبح تا شش بعد از ظهر، محور جنگل النگدره به منظور راحتی و سهولت ورزشکاران به پیاده راه تبدیل می‌شود.

فاصله النگدره تا گرگان: ۵ کیلومتر

اقامت در النگدره

اقامت در گرگان

برای اقامت در النگدره مکان خاصی وجود ندارد و شما تنها می توانید از منطقه کمپینگ این پارک برای شب مانی استفاده کنید. البته اگر دوست دارید حتما در مهمانخانه یا هتلی اقامت داشته باشید، می‌توانید از گزینه‌های اقامتی در خود گرگان نیز بهره بگیرید. به جز این ها شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در گرگان و یا حتی اجاره ویلا در ناهارخوران خیال خودتان را از بابت اقامت راحت کنید.

 

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *