میزان جمعیت چالوس، بهشت کوچک مازندران!

میزان-جمعیت-چالوس،-بهشت-کوچک-مازندران!

چالوس شهری کوچک در شهرستان چالوس و استان مازندران است. این شهرستان از دو بخش مرکزی و مرزن آباد تشکیل شده است. از لحاظ جغرافیایی، از شمال به دریای خزر راه دارد. جنوب شهر به کرج، شرق به نوشهر و از غرب به عباس آباد و کلاردشت می‌رسد. شهر چالوس دارای چهار دهستان و سه شهر تابعه چالوس، مرزن آباد و هچی رود می‌باشد. اکثر جمعیت شهر چالوس بومیان کلارستاق و طبری تبار هستند و به زبان طبرستانی سخن می‌گویند.

جاهای دیدنی چالوس آن قدر جاذبه و طبیعت بکر دارد که در هر فصلی از سال علاوه بر جمعیت چالوس، میهمانان بسیاری به عنوان گردشگر، از اقصی نقاط ایران و جهان، در آن حضور می‌یابند. در مقاله پیش رو از مجله گردشگری لیدوماتریپ علاوه بر بیان میزان جمعیت چالوس در حال حاضر، به بررسی تغییر این میزان، در طول تاریخ نیز می‌پردازیم.

جمعیت چالوس در حال حاضر چقدر است؟

جمعیت-چالوس-در-حال-حاضر-چقدر-است؟

شهرستان چالوس در جلگه میانی دریای خزر متشکل از دهستان‌های کلارستاق شرقی و کلارستاق غربی، در بخش مرکزی، و دهستان‌های کوهستان و بیرون بشم، در بخش مرزن آباد می‌باشد. چالوس بخشی از کلارستاق است و جمعیت چالوس در حدود ۶۵.۵۴۲ نفر از آخرین سرشماری برآورد شده است. بیشتر جمعیت چالوس، به علت موقعیت جغرافیایی و بهره مندی از منابع طبیعی بسیار، به کار کشاورزی، دامداری، پرورش عسل و صنایع دستی مشغول هستند و در حال حاضر از وضعیت اقتصادی و معیشتی خوبی برخوردارند. توصیه می‌کنیم هنگام سفر به چالوس، از سوغات چالوس برای خود و عزیزانتان تهیه کنید.

جمعیت شهر چالوس در دهستان‌ها

مردم این دهستان‌ها به علت نزدیکی و ارتباط‌های کاری، همواره در حال رفت و آمد و جابجایی در بین روستا‌ها هستند. حتی می‌توان گفت برخی از آن‌ها سکونت ثابتی نداشته و جز جمعیت کلی دهستان‌ها محسوب می‌شوند. به همین علت به بیان جمعیت دهستان‌ها نیز می‌پردازیم.

بخش مرزن آباد:

بخش-مرزن-آباد

دهستان کوهستان دارای ۱۳۹۶ خانوار و ۵۱۴۷ نفر جمعیت می‌باشد.

دهستان بیرون بشم که از روستا‌های سیرگاه، گویته و به کله تشکیل شده دارای ۱۶۰۲ خانوار و ۵۸۵۲ نفر جمعیت می‌باشد.

بخش مرکزی:

بخش-مرکزی

کلارستاق درطبرستان واقع شده و در زمان حکومت سادات علوی، فراز و نشیب‌های فراوانی به خود دیده است. همانطور که گفته شد در جنگ‌های فراوانی چون جنگ فتح گیلان، این منطقه دخیل بوده و آثار بسیاری از آن دوران بر پیکر خود دارد. یکی از این آثار تنوع میزان جمعیت کلارستاق در دوره‌های مختلف تاریخ است.

کلارستاق شرقی دارای ۶۴۳۳ خانوار و ۲۴۵۳۰ نفر جمعیت می‌باشد.

کلارستاق غربی دارای ۳۸۷۷ خانوار و ۱۳۹۵۳ نفر جمعیت می‌باشد.

این ارقام مرتبط به سرشماری سال ۱۳۹۵ می‌باشند.

عوامل تغییر جمعیت چالوس در طول تاریخ

عوامل-تغییر-جمعیت-چالوس-در-طول-تاریخ

در طول تاریخ، هیچ چیزی ثابت و یکنواخت نمانده است و زمان، هر چیزی را تغییر می‌دهد. میزان جمعیت و ابعاد شهر‌ها هم از این دست هستند. شهر چالوس از جمله شهر‌هایی است که بیشتر از سایر نقاط این تغییرات را به خود دیده است. در ادامه علت این اتفاقات را بیان می‌کنیم با مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه باشید.

علل کاهش جمعیت چالوس:

علل-کاهش-جمعیت-چالوس

در تاریخ چالوس آمده است که این شهر به همراه شهرستان‌هایی مانند نور و کلاردشت، جزئی از رویان کهن بوده است. منطقه رویان کهن از نواحی غربی طبرستان بوده‌ که شامل شهرستان‌های نور، نوشهر، چالوس، کلاردشت (کلار)، عباس‌آباد (لنگا)، تنکابن و رامسر (سختسر) بوده است. مردم این دیار جنگ‌ها و فراز و نشیب‌های بسیاری به خود دیده‌اند و جمعیت آن‌ها مدام در حال تغییر بوده است. عواملی چون جنگ‌هایی مانند نبرد رویان و فتح تنکابن، مهاجرت، بیماری، قحطی و وضعیت معیشت در این موضوع، دخیل هستند.

علل افزایش جمعیت چالوس

علل-افزایش-جمعیت-چالوس

نواحی شرق چالوس اهالی کجور هستند. در زمان قاجار، کلارستاق به همراه کجور و تنکابن ثلاث مازندران را تشکیل می‌دادند. ازدیاد جمعیت چالوس در زمان پهلوی اول و به دنبال مهاجرت اهالی شرق گیلان برای کار‌های نساجی و کارگری و کار در کارخانه صورت گرفت. در دوران باستان، چالوس که بخشی از تپورستان و رویان بود، در زمان حمله تیمورخان تخریب شد و تا صد‌ها سال روستایی در رستمدار بود، اما در زمان پهلوی اول گسترش یافت و به شهری موفق و دارای اقتصادی مشخص، تبدیل شد.

برداشت آخر از تغییرات جمعیت چالوس

برداشت-آخر-از-تغییرات-جمعیت-چالوس

در این مقاله سعی کردیم اطلاعاتی جامع از جمعیت چالوس و دهستان‌های مرتبط، میزان این جمعیت در فراز و نشیب‌های تاریخی و شغل این جمعیت ارائه دهیم. باید گفت که این جمعیت حدودا ۷۰۰۰۰ نفری بسیار مهربان و میهمان نواز، و دارای فرهنگی غنی هستند. مردمی که سرد و گرم روزگار را چشیده اند و به سخت کوشی معروف‌اند. اگر به دنبال یک مسافرت دلچسب و بکر به شمال کشور هستید با اجاره سوئیت و ویلا در چالوس، در ابتدا اقامتگاه خود را رزرو کنید سپس با خیال راحت چمدانتان را ببندید.

Rate this post
3 نظر برای "میزان جمعیت چالوس، بهشت کوچک مازندران!" ارسال شده.
  1. سعید گفت:

    زبان محلی مردم چالوس چیه؟

    1. رعنا گفت:

      گویش مازنی است

      1. امین گفت:

        فقط یا زبانهای دیگه هم هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *