جاهای دیدنی گرگان، شهر سبز مخملی

جاهای دیدنی گرگان

شهر گرگان در میان استان های شمالی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص و همچنین وجود فرهنگ و تاریخ پربار در دل خود، می تواند هر گردشگری با هر نوع سلیقه ای را جذب دیدنی های خود کند. جاهای دیدنی گرگان و آب و هوای خوش این منطقه با قرار گرفتن این شهر و استان در نزدیکی دریای خزر باعث تبدیل شدن آن به یکی از مناطق مسافرپذیر و پرگردشگر کشور شده است. اگر شما هم قصد سفر به این شهر سبز را دارید در ادامه این مقاله از مجله لیدوماتریپ با ما همراه باشید تا زیباترین جاهای دیدنی گرگان را به شما معرفی کنیم تا به این ترتیب بتوانید برنامه دقیق تری برای سفرتان تنظیم کنید.

گرگان کجاست؟

گرگان، مرکز استان گلستان، یکی از شهرهای خوش آب و هوا در شمال ایران است که در میان با شکوه ترین جنگل ها و در همسایگی دریا و قله های سر به فلک کشیده شمال کشور واقع شده است.

جاهای دیدنی گرگان

جاهای دیدنی گرگان

جاهای دیدنی گرگان زیاد است. همان‌طور که می‌بینید با شهر سبزی روبه‌رو هستیم که از جنگل، دریا و رود کم نمی‌آورد. تاریخ و فرهنگ هم که در نقاط مختلفش خودنمایی می‌کند. در ادامه تعدادی از زیباترین و پرطرفدارترین این جاذبه ها را به شما معرفی می‌کنیم.

جنگل ناهار خوران، از محبوب ترین جاهای دیدنی گرگان

جنگل ناهارخوران

ناهارخوران از معروف‌ترین جاهای دیدنی گرگان و زیباترین جنگل‌های ایران است. اگر به این شهر سفر نکرده باشید هم حتما نام این جنگل را شنیده‌اید. ناهارخوران در هر فصل و هر زمانی بی‌اغراق بسیار زیبا و دیدنی است.

ناهارخوران زیبا با درختان انبوه و هوای مطبوعش به خاطره‌ای شیرین از بهار و البته خاطره‌ای فراموش ‌نشدنی از پاییز طلایی بدل می‌شود. تابستان هم که دیگر جای توصیه و نصیحتی باقی نمی‌گذارد.

ناهارخوران درختانی بلند و انبوه دارد. برای دیدن آن باید به چهار کیلومتری جنوب شهر گرگان بروید و اصلا هم لازم نیست نگران مکانی برای نشستن و برپا کردن وسایل پیک‌نیکتان باشید چون در آن آلاچیق‌ها و امکانات گردشگری وجود دارد.

مساحت ناهارخوران حدود ۱۷۰ کیلومتر است. اجازه بدهید تا از تصویری رویایی درباره این جنگل برایتان بگوییم و بعد به سراغ معرفی نقطه دیگری از گرگان برویم؛ جنگل‌های سبز انبوه را در نظر بگیرید که از میانشان رودی زیبا و پرخروش به نام زیارت می‌گذرد.

جنگل النگدره

جنگل النگدره

اگر به ناهارخوران می‌روید می‌توانید با یک تیر دونشان بزنید و به دیدن النگ دره هم بروید. النگ دره در مسیر ناهارخوران واقع شده. در روزهایی که هوای گرم طاقت را از آدم می‌گیرد، النگدره ۱۰ درجه خنک‌تر از جاهای دیگر است. رودخانه قلاشی از قسمت جنوب پارک تا شمال آن امتداد دارد و از بینش می‌گذرد. در مجاورت این رودخانه سه چشمه هم قرار دارد. در النگدره به واسطه امکانات پیکنیک و رفاهی و پارک بازی کودکان به کسی بد نمی‌گذرد.

جنگل توسکستان

جنگل توسکستان

بعضی از افراد هستند که از رطوبت و هوای شرجی رایجی که در بیشتر جنگل‌ها وجود دارد اصلا استقبال نمی‌کنند. ما به یان دست افراد جنگل توسکستان را پیشنهاد می‌کنیم. آب و هوای توسکستان به قدر کفایت خنک است. از آن خنک‌هایی که حتی در تابستان هم نسیم دلپذیرش روی پوست صورت می‌نشیند و لذتی خاص و عالی به وجود می‌آورد.

توسکستان در حوالی ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی گرگان است. همان‌طور که گفته شد، هوای این جنگل خنک است. یعنی منظورمان این است که حتی در تابستان‌ها هم اسیر رطوبت شرجی محیط نمی‌شوید. حتما متوجه‌اید که در چنین شرایطی، زمستان‌های سردی در جنگل توسکستان به وجود می‌آید. پس برای دیدن آن باید برای فصل‌های تابستان و بهار برنامه‌ریزی کنید.

جنگل شصت کلا

جنگل شصت کلا

در شش کیلومتری جنوب غرب گرگان، جنگلی انبوه، سرسبز و دیدنی با نام جنگل شصت کلا وجود دارد که همه ساله گردشگران زیادی را جذب خود می‌کند. جالب است بدانید که این جنگل اصلا برای یک پیک نیک خانوادگی مناسب نخواهد بود اما برای کسانی که به دنبال ماجراجویی هستند، بهترین گزینه است. جنگل شصت کلا یک جنگل کاملا بکر و دست نخورده است و هیچ نوع امکانات خدماتی، رفاهی، تفریحی و اقامتی در آن وجود ندارد. همچنین باید در نظر داشته باشید که حیوانات وحشی زیادی مثل خرس، شغال و حتی گرگ نیز در این جنگل زندگی می‌کنند و ممکن است برای بازدیدکنندگان مشکلات عمده‌ای ایجاد کنند. همچنین اگر در این جنگل مشغول قدم زدن بودید، بهتر است به قارچ‌ها دست نزنید، زیرا قارچ‌های سمی زیادی در این جنگل رشد می‌کنند که کاربرد دارویی دارند.

آدرس: استان گلستان، گرگان، شش کیلومتری جنوب غرب.

پارک جنگلی قرق

پارک جنگلی قرق

سفر به شمال بدون دیدن جنگل معنا ندارد. قبول؟ حتما در طول سفرهایتان به شهرهای مختلف شمالی از جنگل‌های مختلفی دیدن کرده‌اید. اما بیشتر جنگل‌ها به گونه‌ای نیستند که بتوانید شاهد حیوانات مختلفی در آن باشید که جلوی شما در محیط تردد می‌کنند. جنگل قرق از این لحاظ با جنگل‌های دیگر فرق دارد.

این جنگل، مکانی است که با بازدید از آن می‌توانید شاهد رفت‌ و آمد گوزن‌های زیبا و حیوانات دیگر باشید. گونه‌های متنوعی از حیوانات و گیاهان در قرق زندگی می‌کنند و منطقه‌ای حفاظت‌ شده است. برای رفتن به آن و ملاقات با گوزن‌های قرمز که گونه‌ای خاص از این حیوان هستند باید به ۲۵ کیلومتری جاده گرگان -مشهد بروید و از نزدیک قرق زیبا را ببینید.

آدرس: گرگان، ۲۴ کیلومتری شرق گرگان، مسیر جاده اصلى گرگان – مشهد

تورنگ تپه

تورنگ تپه

تورنگ تپه نام یکی از تپه های باستانی در مجاورت روستایی به همین نام است که از توابع استان گلستان و شهرستان گرگان بوده و تقریباً ۲۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

گذشته از این که در مجاورت تپه‌ باستانی تورنگ تپه یک استخر طبیعی و بزرگ وجود دارد باید در ارزش تاریخی این تپه توجه ویژه ‌ای کرد، چرا که باستان شناسان عقیده دارند که قدمت این تپه و زندگی در آن به ۵ هزار سال قبل می ‌رسد.

کاوش ‌های باستان ‌شناسی در تورنگ تپه نشان می ‌دهد که مردمانی سخت‌کوش در این منطقه فعالیت داشته اند و هم اکنون نیز می ‌توانید آثار باستانی موجود در این تپه را در بازدید از این منطقه مشاهده کنید.

در این تپه باستانی ده ها اثر تاریخی و اشیای قیمتی از جنس طلا، نقره و برنز کشف شده است. بسیاری از باستان شناسان در نقاط مختلف ایران و حتی سایر کشورهای جهان راهی این منطقه شده و سعی کرده‌اند به زوایای بسیار زیادی از زندگی بشر در هزاره های قبل دست پیدا کنند، اما متاسفانه صنعت گردشگری ایران همت چندانی جهت معرفی این منطقه نکرده است و هم اکنون توسط تعداد محدودی از مسافران مورد بازدید قرار می‌گیرد.

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان

اولین پارک ملی و بزرگ ترین پارک طبیعی ایران است که بیشترین قسمت آن در استان گلستان قرار دارد. در این پارک گیاهان، حیوانات و پرندگان متنوعی می بینید و ساعت ها محو تماشای چشم اندازهایی تماشایی می شوید.

منطقه حفاظت شده جهان نما

جهان نما

کمی در جنگل های گرگان ارتفاع بگیریم تا به یک منطقه کوهستانی به نام جنگل جهان نما برسیم. منطقه‌ای حفاظت شده که به بام گلستان هم معروف است. این منطقه در جنگلی انبوه در رشته کوه البرز قرار گرفته و یک دهکده ییلاقی است. محلی‌ها از اواسط بهار تا اوایل پاییز به کلبه‌های چوبی خود در جنگل جهان نما می‌آیند و شما می‌توانید در این فصل‌ها علاوه بر همنشینی با محلی‌ها، از محصولات تازه مثل شیر و لبنیات و همچنین عسل کوهی استفاده کنید. این منطقه کوهستانی علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار مثل رودخانه و چشمه‌های بی‌نظیر دارای جاذبه‌های تاریخی است.

در جنگل جهان نما خبری از رطوبت نخواهد بود، هوای تازه با صبحانه محلی مثل عسل می تواند روز فراموش نشدنی را برای شما رقم بزند. در فصل بهار هم می‌توانید شاهد دیدن اقیانوس ابر زیر پای خود باشید و لذت بودن در این منطقه را دو برابر کنید. این منطقه یکی از مقاصد محبوب برای کوهنوردان و طبیعت گردان است.

دیوار دفاعی گرگان

دیوار دفاعی

دیوار بزرگ گرگان که با نام های دیگری همانند دیوار تاریخی گرگان، دیوار سرخ یا دیوار بزرگ اسکندر نیز شناخته می شود در مناطقی همانند پیشکمر در شمال شرقی کلاله، شمال گنبدکاووس به سمت کلاله و مراوه تپه و همچنین روستای تمر قره قوزی قابل رویت است. ساخت این دیوار دفاعی به یک هزار سال پیش از ساخت دیوار چین می رسد.

زمانی که به دیوار بزرگ گرگان نگاه می کنید شباهت آن را با دیوار چین نیز مشاهده خواهید کرد، با این تفاوت که ارتفاع این دیوار بسیار کمتر بوده و در ساخت آن از آجرهای قرمز استفاده شده است. بد نیست بدانید که دیوار تاریخی گرگان ۱۹۵ کیلومتر طول دارد و از این حیث در رتبه دوم جهان و بعد از دیوار بزرگ چین قرار می گیرد.

این دیوار باستانی نیز که جنبه‌ تاسیسات دفاعی و نظامی داشته است در بخش شمال شرقی ایران و گوشه جنوب شرقی دریای خزر واقع شده است.

منطقه سردانسر

سردانسر

سردانسر را باید یکی از زیباترین بخش‌های بازدید از روستای زیارت دانست. همانطور که از سمت روستای زیارت، این روستای زیبا واقع در منطقه نهار خوران، به سمت نخود چشمه و چکل پیرزن بروید، به دشت‌های سرسبزی خواهید رسید که مردم محلی آن را سردانسر نامیده‌اند. طبیعت سردانسر یکی از بکر‌ترین مناظر طبیعی در تمام ایران محسوب می‌شود که گردش در آن، جزو بهترین بخش‌های بازدید از گرگان به شمار می‌آید. سردانسر همان جایی است که در خواب و رویا هم با دیدن آن آرامش می‌گیرید. طبیعتی که هنوز به دست انسان آسیب ندیده و در آن حیوانات آزادانه به زندگی خود ادامه می‌دهند. طبیعت سردانسر برای یک پیاده روی و طبیعت گردی جانانه بسیار مناسب خواهد بود و می‌توانید ساعات خوشی را در آن تجربه کنید.

آدرس: استان گلستان، گرگان،  روستای زیارت، سردانسر

باغ روس ها

در میان جاهای دیدنی گرگان به طور قطع لقب اسرار آمیزترین متعلق به همین باغ روس ها است! این باغ که مملو از داستان ها و مطالب خاص در پیرامون خود است، برای بازدید مکان بسیار مناسبی به نظر می رسد که می توانید به آن سر بزنید و از آن لذت ببرید.

باغ و عمارت قدیمی که به باغ روس ها معروف شده است، در بخش جنوبی خیابان امام خمینی و قسمت غربی امام زاده بی هور قرار گرفته است سقف این عمارت چون به صورت سفالی ساخته شده است، بر اثر باران و برف دچار آسیب‌های نسبتا جدی شده است.

اگر علاقه مند هستید که از این باغ و عمارت بازدید کنید، باید در نظر بگیرید که می توانید با از درهای چوبی، ستون های آجری، طاق های هلالی و نیم دایره، درب و پنجره های چوبی، تراس و نرده های خراطی و … بازدید کنید و از آن دیدنشان لذت ببرید. جالب است بدانید، ساختمان اصلی باغ و کنسولگری دقیقا در وسط باغ جای گرفته است و شما می توانید از آن دیدن کنید!

کوه تل انبار

کوه تل انبار

کوه تل انبار در ۲۳ کیلومتری جنوب گرگان و در ۶ کیلومتری شمال غربی روستای چهارباغ قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا ۳۰۳۰ متر است. اگر از شهر گرگان به سمت جنوب روبرگردانیم، رشته‌کوهی را می‌بینیم که شهر را همچون کمانی در برگرفته است. بلندترین قله این رشته‌کوه تل‌انبار نام دارد. این کوه سرچشمه رودهای چهارباغ، سوته رود و خاصه رود است و از مقاصد کوهنوردی و دیدنی های گرگان محسوب می‌شود.

آدرس: ۲۳ کیلومتری جنوب گرگان، ۶ کیلومتری شمال غربی روستای چهارباغ

دریاچه توشن

دریاچه توشن

در چهار کیلومتری از جنوب گرگان روستای زیبایی وجود دارد که توشن نام داشته و یکی از روستاهای دهستان انجیرآب است. هرچند توشن خود یک منطقه گردشگری محسوب می شود، اما دریاچه آن جایگاه ویژه ای داشته و اغلب کسانی که راهی این روستای زیبا می شوند، با هدف تفریح و گشت و گذار در جوار دریاچه توشن به این منطقه می روند.

یکی از موقعیت های مهم در این منطقه، فاصله محدود دریاچه به جنگل های بسیار زیبای النگدره است. شما می توانید در اطراف این دریاچه جلوه ای بی نظیر از کوه ها، جنگل ها و مراتع را ببینید که زیبایی خیره کننده ای را خلق کرده اند.

جمعیت بسیار زیادی که همواره در کناره های دریاچه توشن مشغول تفریح و خوشگذرانی هستند گواه مطلوبی بر جذابیت های کم نظیر این منطقه خواهند بود.

مسیر دسترسی به این دریاچه یک جاده جنگلی است و بهتر خواهد بود به آرامی رانندگی کنید تا از زیبایی های مسیر نهایت استفاده را ببرید. عصرها حال و هوای دیگری در اطراف دریاچه وجود دارد. اگر می خواهید رقص ماهیان رنگارنگ در آب های زلال دریاچه را ببینید، بهتر است عصر را در کنار دریاچه اتراق نمایید. قطعا بازدید از دریاچه توشن یکی از برترین تجارب شما در مسافرت به استان گلستان خواهد بود.

گرگان رود

گرگان رود

این رودخانه از کوه‌های آلاداغ در شمال بجنورد سرچشمه می‌گیرد و در مسیری به طول دویست کیلومتر، پس از عبور از دره‌های پرپیچ‌ و خم کوهستانی، صحرای کلان، گنبد کاووس، دشت گرگان در نقطه‌ای به نام خواجه نفس وارد دریای مازندران شده که به تدریج وارد این رودخانه بزرگ می‌شود.

آبشار لوه

آبشار لوه

در هر گوشه از منطقه زیبای گرگان و استان گلستان، طبیعت به شکل تازه‌ای بازدیدکنندگان را متعجب می‌کند. آبشار لوه نام یکی از جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود که در ۲۰ کیلومتری گالیکش و در دل جنگل‌های انبوه و سرسبز روستای لوه قرار دارد. این روستا در پنج کیلومتری جاده اصلی مشهد – گلستان است و دسترسی به آن خیلی دشوار نیست. جنگل لوه را بی‌شک می‌توان جزو یکی از زیباترین جنگل‌های تمام ایران دانست. حال تصور کنید که در دل همین جنگل، چندین آبشار کوچک و بزرگ از دل کوه می‌جوشند و در حوضچه‌های زیبایی می‌ریزند و مناظر خیره کننده و خاطره انگیزی را ایجاد می‌کنند. بازدید از آبشار لوه به کسانی توصیه می‌شود که قصد دارند سفر طبیعت گردی منحصر به فردی را تجربه کنند.

آدرس: استان گلستان، گرگان، ۲۰ کیلومتری گالیکش، روستای لوه.

رودخانه قره سو

قره سو

یکی از رودخانه های زیبای گلستان که نام آن شما را به یاد کتاب شادکامان دره قرسو می‌اندازد، در گرگان واقع شده است. این رودخانه که در واقع از مازاد آب رودخانه های امامزاده و گرماب دشت تشکیل شده است، در ۱۶ کیلومتری شمال شرقی شهر گرگان قرار دارد که می توانید به آن سر بزنید!

این رودخانه منطقه های زیادی را سیراب می کند و در نهایت به نواحی سدن رستاق شرفی و غربی وارد می شود! مسیر رودخانه قره سو از دهستان استرآباد و روستاهای مزبور می گذرد.

درنهایت می توانید مشاهده کنید که از پس قطع راه آهن گرگان – بندر ترکمن، جاده ی کردکوی – بندر ترکمن و خط راه آهن ساری – بندرترکمن، این رود به دریای خزر می رسد!

شاید این اطلاعات کمی شما را یاد جغرافیا بندازد، اما قصد داشتیم که کمی قبل از سفر خود بیشتر در مورد این روستا بدانید و آمادگی لازم برای بازدید  از آن را برای شما بوجود بیاوریم. قبل از حرکت به سمت این رود در مورد وضعیت آب و هوایی آن تحقیق کنید و سپس سفر کنید تا خطری متوجه شما نباشد.

آبشار نومل

ابشار نومل

این مجموعه شامل ۶ آبشار بزرگ است که مسیر دسترسی بسیار دشواری دارند. به دلیل سختی مسیر منطقه بسیار بکر و دست ‌خورده باقی مانده است. بلندترین آبشار منطقه به آبشار نومل شهرت دارد که بیش از ۳۰ متر ارتفاع دارد. این مجموعه آبشار در فاصله چهار کیلومتر در شمال روستای نومل در دل جنگل‌های منطقه چهل گیسو (چلگیسو) واقع شده‌اند. دسترسی به این آبشارها نیاز به راهنمای محلی دارد.

آدرس: گرگان، ۷ کیلومتری جاده اصلی گرگان-مشهد، چهار کیلومتری شمال روستای نومل.

آبشار زیارت

آبشار زیارت

یکی از جاهای دیدنی طبیعی گرگان، آبشار زیارت است. در محوطه این آبشار در واقع دو آبشار وجود دارد که هر دو به یک حوضچه می‌ریزند. ارتفاع این آبشار ۱۵ متر است و در انتهای یک دره قرار گرفته که پوشیده از درختان جنگلی است. آبشار زیارت در بین محلی‌ها به نام آبشار انزوان نیز معروف است.

آبشار زیارت در نزدیکی ناهارخوران و در روستای زیارت قرار گرفته است. برای دسترسی به آبشار در ۱۹ کیلومتری جنوب گرگان به سمت ناهارخوران تا روستا حرکت کنید. به فاصله ۱۱ کیلومتر به روستای زیارت خواهید رسید. مسیر روستا تا آبشار یک جاده خاکی ۵ کیلومتری است که می‌توانید آن را با ماشین شخصی خود نیز طی کنید.

این آبشار در جنگل قرار گرفته که علاوه بر درختان بلوط، راش، ممرز و افرا، در فصل بهار و نیمه دوم تابستان شاهد هوایی خنک و مطبوع در کنار آبشار خواهید بود.

آبشار شصت کلاته

آبشار شصت کلاته

در استان گلستان و مخصوصا شهر زیبای گرگان، آبشارهای کوچک و بزرگ زیادی به چشم می‌خورند. آبشارهایی که ما حتی از وجود بسیاری از آنها بی خبر هستیم. اما در این میان باید به آبشار شصت کلاته، یکی از زیباترین جاهای دیدنی گرگان اشاره کنیم. آبشاری که در ۲۲ کیلومتری جنوب غرب گرگان قرار دارد و برای دسترسی به آن باید از دل جنگلی انبوه، سرسبز و خیره کننده عبور کنید. در قسمت‌هایی از راه، پوشش گیاهی جنگل آنقدر انبوه می‌شود که نور به سختی از آن عبور می‌کند و به زمین می‌رسد. همانطور که پیش می‌روید، ناگهان احساس می‌کنید که هوا چند درجه خنک ‌تر شده و صدای آبشار به تدریج به گوش می‌رسد. ناگهان از میان جنگلی انبوه، با آبشاری بلند و زیبا رو به رو خواهید شد. آبشاری که از دیدن آن سیر نمی‌شوید. خزه‌های زیادی روی صخره‌های سخت و سیاه به وجود آمده‌اند و مناظری دیدنی و فراموش نشدنی را ایجاد کرده‌اند. با وجود اینکه برای بازدید از این آبشار باید کمی پیاده روی را به جان بخرید، اما تماشای زیبایی این آبشار به هر دوست‌دار طبیعت اکیدا توصیه می‌شود.

آدرس: استان گلستان، گرگان، ۲۲ کیلومتری جنوب غرب، جنگل‌های کوه جوزبند.

آبشار باران کوه

آبشار باران کوه

آبشارهای استان گلستان از نقاط قوت جذب گردشگر به‌شمار می‌آیند و هر ساله دوستداران طبیعت برای بهره‌مندی از جاذبه‌های متعدد به این استان سفر می‌کنند. از آبشارهای آن می‌توان به آبشارهای شیرآباد، لوه، کبودوال، گلستان، باران کوه و زیارت اشاره کرد. آبشار باران کوه از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان گلستان و جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود که از جمله آبشارهای خزه‌ای ایران است. این آبشار در پارک جنگلی باران کوه استان گلستان واقع شده است و از آبشارهای دائمی گلستان در هر چهار فصل سال است. وجه تسمیه آبشار باران کوه، ریزش مداوم قطرات ریز و درشت آب است که مانند باران از بالای صخره‌های پوشیده از خزه سرازیر می‌شود و چشم ‌اندازی زیبا به وجود می‌آورد.

آدرس: ۱۸ کیلومتری جنوب ‌غربی گرگان، پارک جنگلی باران کوه.

آبشار رنگو

آبشار رنگو

آبشار رنگو در ۱۵ کیلومتری جنوب غرب شهرستان گرگان واقع شده و از مسیر منتهی به پارک جنگلی و روستای توشن قابل دسترسی است. بازدید از آبشار هفت متری رنگو به کسانی پیشنهاد می‌ شود که علاقه بسیار زیادی به طبیعت گردی، کوهنوردی و پیاده روی در دامان طبیعت دارند، چرا که باید مدت زمان بسیار زیادی را برای رسیدن به این آبشار نیم دایره ای و بسیار زیبا پیاده روی کرده و از مسیرهای دشواری عبور کنید.

منظور از بستر نیم دایره‌ای آبشار رنگو اینگونه است که یک محل ریزش اصلی و چندین محل ریزش فرعی دارد به صورتی که مجموع آنها با یک حالت نیم دایره از یک ارتفاع هفت متری به پایین سرازیر می شود و صحنه بسیار زیبایی را در میان درختان سر به فلک کشیده ایجاد می‌کند.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که منطقه مربوط به آبشار رنگو گرگان فاقد هرگونه امکانات تفریحی و تفرجگاهی است بنابراین باید تمامی تجهیزات و وسایل مورد نیاز خود را در ابتدای مسیر تهیه کنید.

آبشارهای دره تل انبار

آبشارهای دره تل انبار

منطقه نهارخوران و روستای زیارت، مناظر بسیار زیبایی را در دل خود جای داده‌اند. آبشارهای دره تل انبار را می‌توان یکی از همین جاذبه‌ها دانست که در اطراف روستای زیارت قرار دارند. بد نیست بدانید که در دره تل انبار، حدود ۵۳ آبشار مختلف وجود دارند! حال تصور کنید که آب و هوا و همچنین پوشش گیاهی در این دره زیبا چطور خواهد بود! هر یک از این آبشارها بین ۲ تا ۴۰ متر ارتفاع دارند! حداقل ۲۰ مورد از این آبشار‌ها دارای ارتفاعی بیش از ۱۰ متر هستند و مناظر بسیار خیره کننده‌ای را ایجاد کرده‌اند. تل انبار با وجود آبشارهای متعدد، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری در میان کو‌هنوردان و ورزشکاران شده‌ است. البته به یاد داشته باشید که فرود و صعود از این دره بسیار دشوار است و نیاز به مهارت بسیار زیادی دارد. فراموش نکنید که برای بازدید از این دره، ترجیحا به صورت گروهی سفر کنید و یا راهنمای محلی داشته باشید.

آدرس: استان گلستان، گرگان، روستای زیارت، دره تل انبار.

بازار نعلبندان

بازار نعلبندان

بازار نعلبندان یا بازار قدیمی گرگان یکی از سنتی ترین بازارهای این شهر محسوب می‌شود که هرچند قدمت بسیار زیادی دارد، اما همچنان دارای فروشگاه‌های فعال و جنب و جوش خاصی است.

این بازار بعد از میدان شهرداری گرگان واقع شده و یک راسته باریک مانند است که دارای چرخش‌ها و پیچ های متنوعی بوده و در نهایت یک بازار محلی و کاملا فعال را تشکیل می‌دهد. قدمت این بازار که در گذشته به عنوان قلب تپنده استرآباد به شمار می‌رفت به قرن چهارم هجری باز می‌گردد.

اگر در حد فاصل چهار راه میدان تا سه راه میرکریم و میدان قیصریه قرار دارید می‌توانید به این بازار سری زده و اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید. همچنین بازدید از این بازار برای کسانی که در حال بازدید از مسجد جامع گرگان هستند بسیار راحت است، چرا که هر دوی آنها در جوار یکدیگر قرار گرفته‌اند؛ همچنین اگر قصد خرید سوغات از ترکمنها یا مردم بومی گرگان را دارید، می ‌توانید به این بازار رفته و با طیف وسیعی از محصولات زینتی به عنوان سوغات استان گلستان مواجه شوید.

جاذبه های تاریخی گرگان

کاخ موزه گرگان

کاخ موزه گرگان

عمارت زیبایی از خاندان پهلوی در گرگان به جا مانده که امروز با مرمت‌هایی تبدیل به موزه گرگان شده است. این عمارت در دوره‌ی رضاخان با معماری دو طبقه به سبک و سیاق اورپایی‌ها بنا شده و با عنوان نخستین موزه شمال لقب گرفته است. بازدید از این موزه برای عموم آزاد است و در پارک شهر گرگان، در میدان ولیعصر واقع شده است. معماری با شکوه این عمارت از ویژگی‌های جذاب موزه به شمار می‌رود.

خانه تقوی ها

خانه تقوی ها

خانه تقوی ها جا مانده از دوران قاجار است که صاحب آن یکی تاجرهای زمان، به نام میرزا محمد تقی تقوی بوده است. مساحت این مجموعه نزدیک ۲۰۰۰ متر است و در حدود ۱۰ حیاط اصلی و فرعی را در خود جا داده است. حیاط‌های بیرونی و اندرونی، حیاط سر طویله، حیاط مطبخ و… از جمله این حیاط‌ها هستند. در ساخت این اثر تاریخی مصالحی همچون گچ، آهک، چوب، آجر و خشت خام استفاده شده است. بخشی از این مجموعه توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده و باقی در انحصار وارث‌ است.

سرای باقری ها

سرای باقری ها

مجموعه تاریخی باقری ها مربوط به دوره پهلوی اول و با قدمت بیش از ۱۵۰ سال، یکی از شاخص ترین بناهای باستانی است که به بزرگترین خانه تاریخی شمال کشور مشهور است. مساحت این بنا حدود سه هزار مترمربع می باشد که دارای ۷ حیاط و ۴۲ باب اتاق است. دو حیاط اندرونی، دو حیاط بیرونی، حیاط های هشتی، مطبخ و سرطویه، قسمت هایی از سرای باقری ها را شامل می شوند.

مدرسه عمادیه

مدرسه عمادیه

اگر به‌دنبال یکی از جاهای دیدنی گرگان ایران می‌گردید که در آن علاوه ‌بر قدمت زیاد، ظرافت معماری در تمام اثرهای آن موجود باشد؛ مدرسه عمادیه گرگان را فراموش نکنید. این بنا حکایت ‌از دانش فراوان و هوشمندی معماران دوران صفویه داشته و به‌ صورت قرینه ساخته شده است. شما در جای ‌جای این مدرسه درختان بلند و پرباری را مشاهده خواهید کرد که در کنار ایوان های ساختمان و باغچه های آن خودنمایی می‌کنند.

در طول زمان بازدید از مدرسه عمادیه گرگان می‌توانید از سایر آثار آن مانند آب انبار، حمام، آرامگاه و حتی حوض بزرگ و خوش‌رنگ آن دیدن کنید. همچنین خوب است بدانید این مدرسه وسعتی ۱۵۵۰ متر مربعی داشته و به ‌عنوان یکی از مراکز علمی گرگان در دوران صفوی شناخته می‌شده. تاسیس آن نیز به حدود ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد و توسط روح الله حسینی استرآبادی پی‌ریزی شده است.

آدرس: خیابان شهید رجایی گرگان، واقع در نزدیکی خیابان امام خمینی.

برج المان

برج المان

برج المان که با نام برج گرگان نیز شناخته می‌شود، با ۵۷ متر ارتفاع، در میدان بسیج گرگان قرار دارد. همچنین از این سازه به‌عنوان نماد شهر مدرن گرگان یاد می‌شود و در ردیف مکان های دیدنی گرگان قرار دارد. برج دارای ۱۵۰۰ متر مربع فضای اداری و تجاری است که یک طبقه آن به رستوران اختصاص داده شده است. پارکینگ، سکوی بازدید، صاعقه ‌گیر و آنتن ارتباطی با ارتفاع ۱۵ متر دیگر بخش‌های برج را تشکیل می‌دهند.

آدرس: گرگان، میدان بسیج.

پل آق قلا

پل اق قلا گرگان

پل آق قلا یادگاری تاریخی ۸۰۰ ساله است که قدمت آن به دوران صفویان برمی‌گردد و حدود ۱۸ کیلومتری شمال گرگان، روی گرگان رود قرار دارد. با برخورداری از پنج چشمه و معماری منحصر‌به‌فرد، پل به یکی از مکان های دیدنی گرگان و جاذبه‌ای بی‌نظیر در منطقه تبدیل شده است. همچنین آجرکاری‌های آن نشان از دوران اوج شکوفایی این هنر دارند.

آدرس: ۱۸ کیلومتری شمال گرگان، آق ‌قلا

خانه امیر لطفی خان

خانه امیر لطفی خان

یکی از خانه ها و آثار تاریخی که زیاد در مورد آن صحبت شده است و افراد زیادی با اشتیاق فراوان به سمت آن رفته اند تا یک منطقه زیبا و دیدنی را مشاهده کنند، خانه امیر لطفی خان بوده است! این خانه در مرکز محله و بازار قدیمی نعلبندان قرار گرفته است، پشت مسجد جامع گرگان قرار گرفته است.

این بنا را می توان از لحاظ تقسیم بندی به دو بخش هسته اصلی و بخش های خدمات دسته بندی کرد! عمدتا مردم به بخش اصلی این بنا روی خوش نشان می دهند و از آن استفاده می کنند! در این بخش اصلی شما می توانید در هر طبقه یک اتاق سه دربی، دو راه پله در مجاورت، یک اتاق در هر قسمت و … پیدا کنید. دیدن همه ی این موارد در کنارهم برای شما کار جذابی خواهد بود.

مسجد جامع گرگان

مسجد جامع گرگان

در معماری اسلامی چند عنصر مهم همیشه در کنار هم قرار گرفته‌اند و یک مجموعه خیره‌کننده و با ظرافت بسیار را تشکیل داده‌اند. یکی از این عناصر مسجد است که ترکیب آن با هنر ایرانی باعث شده است که شاهد زیباترین سبک معماری در مساجد ایران باشیم. در گرگان هم یکی از قدیمی ‌ترین مساجد با قدمت ۱۲۰۰ ساله قرار گرفته دارد که با معماری زیبا و کاشی‌کاری‌های ظریف ساعت‌ها، غرق در هنر و ظرافت آن خواهید شد. این مسجد دارای شبستان‌های مختلف با سقف شیروانی در بالای حجره‌هاست که وجه تمایز آن با مساجد دیگر در سایر نقاط ایران است.

از ویژگی‌های جذاب این مسجد، مناره‌های تاریخی آن است که مربوط به دوره سلجوقیان و دارای کتیبه‌هایی به خط کوفی است. همچنین قدمت منبر چوبی داخل مسجد به سال ۸۵۹ هجری قمری می‌رسد.

کاروانسرای قزلق

کاروانسرای قزلق

از بهترین جاهای دیدنی گرگان می‌توانیم به کاروانسرای قزلق اشاره کنیم. علت این انتخاب نیز موقعیت جغرافیایی جذاب این منطقه است که برخلاف سایر بناهای مشابه، در موقعیتی چشم ‌نواز قرار دارد. شما برای بازدید از این کاروانسرا می‌بایست دقایقی را در دل طبیعت با آب‌ و هوای کوهستانی آن بپیمایید. سپس بنایی قدیمی را مشاهده می‌کنید که از ملات گچ، سنگ، آهک و… ساخته شده است. کاروانسرای قزلق گرگان را که در فهرست آثار ملی ایران نیز ثبت شده؛ می‌توان از خاص ترین جاهای دیدنی تاریخی گرگان نیز دانست. پیشنهاد می‌کنم بازدید از اتاق‌ها و محوطه کاروانسرا را از دست ندهید.

آدرس: ۳۵ کیلومتری جنوب شرق گرگان و جاده شاه کوه، میان گچیان و سفالی، در نزدیکی کتل قزلق.

خانه دارویی

خانه دارویی گرگان

خانه دارویی یکی از جاهای دیدنی گرگان و یادگار دوران قاجار است. این خانه قدیمی با معماری و زیبا، ما را به دوران گذشته باز می‌گردد. واقعاً که چقدر این خانه‌ها باصفا بودند. متأسفانه بسیاری از این خانه‌ها تخریب شدند و جای خود را به آپارتمان‌های امروزی دادند. خانه دارویی در دوران قاجار بنا شده است؛ اما بخش‌هایی از آن را در دوران پهلوی اول به آن اضافه کردند. نام خانه دارویی در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد. فقط در نظر داشته باشید امکان بازدید از فضای داخلی خانه وجود ندارد. پس به اجبار باید فقط به تماشایی نمای خارجی و معماری زیبا آن بسنده کنیم.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان باغ شاه (ملل)، کوچه پشت سپاه.

خانه رمضان علی خراسانی

خانه رمضان علی خراسان جزو خانه‌هایی است که با دیدن آن به یاد کارتون زیبا و نوستالژی «خونه مادربزرگه» می‌افتیم. این خانه از نظر معماری نمونه‌ای کامل از معمای اقلیمی خانه‌های شمال کشور با همان سقف شیربانی همیشگی محسوب می‌شود. این خانه در محله سرچشمه قرار دارد و از دو بلوک شرقی و غربی تقسیم می‌شود. بلوک شرقی یک ساختمان دوطبقه است که قدمت آن به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. بلوک دوم دارای ۳ طبقه بوده و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. اگر کمی دقیق باشید، تفاوت سبک معماری در این دو دوره زمانی را کاملا می‌توانید متوجه شوید. توجه داشته باشید به‌خاطر جلوگیری از آسیب رسیدن به این خانه تاریخی، امکان بازدید از اکثر بخش‌های داخلی آن وجود ندارد.

آدرس: استان گلستان، گرگان، خیابان امام خمینی، محله سرچشمه.

جاهای دیدنی مذهبی گرگان

امامزاده روشن آباد

امامزاده روشن آباد

امامزاده روشن آباد یکی از مهم‌ترین اماکن زیارتی روستای روشن آباد گرگان به حساب می‌آید. این مقبره مدفن۲ فرزند از فرزندان امام موسیقی کاظم است. مقبره امامزاده روشن آباد در ۱۵کیلومتری جاده گرگان – مازندران قرار دارد. قدمت این مقبره به قرن نهم هجری قمری باز می‌گردد. ساختمان اصلی بقعه دارای رواق، حرمی چهارگوش و همچنین گنبدی ساقه‌دار و مدور است. در ساختمان این مقبره، دو کتیبه قدیمی با تاریخ ۸۶۵ و ۸۷۵ هجری قمری به چشم می‌خورد که گویای تاریخ کهن این مقبره است. مقبره امامزاده علاوه‌بر جنبه معنوی، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی گرگان است که نام آن در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد.

آدرس: استان گلستان، کیلومتر ۱۵ جاده گرگان-مازندران، روستای روشن آباد.

امامزاده نور

امامزاده نور

امامزاده «اسحاق بن موسی بن جعفر» از مفاخر روحانی و معنوی شهر گرگان است که به گفته برخی برادر «امام رضا»‌ بوده است. مرقد زیبای این امامزاده در قرن ششم هجری قمری در بخش مرکزی گرگان بنا شده است.

روستاهای دیدنی اطراف گرگان

روستای زیارت

روستای زیارت

سفر به شمال کشور برای بسیاری از افراد مساوی با تحمل آب و هوایی شرجی با رطوبت بسیار زیاد است. اما در مورد روستای زیارت، که یکی از جاهای دیدنی گرگان محسوب می‌شود، این مساله متفاوت خواهد بود. روستای زیارت در محله نهارخوران گرگان قرار دارد و از آب و هوایی کوهستانی برخوردار است. هر آنچه که از زیبایی‌های طبیعی انتظار دارید، در روستای زیارت به چشم خواهید دید. روستای زیارت یکی از زیباترین مناظر طبیعی و پوشش‌های گیاهی و جانوری را در خود جای داده است. به همین خاطر همه ساله گردشگران زیادی که به دنبال بازدید از جاذبه‌های طبیعی هستند، از این منطقه تماشایی دیدن می‌کنند. از آبشارهای خیره کننده گرفته تا حوضچه‌های آب گرم شفا بخش، هر آنچه که تصور می‌کنید در این روستا خواهید یافت. به علاوه اینکه آب هوای منطقه همواره خنک، پاک و کوهستانی است و حتی در چله تابستان نیز گرما آنچنان آزار دهنده نخواهد بود. همچنین باید به یاد داشته باشید که به علت توریستی بودن این روستا، امکانات اقامتی، تفریحی و خدماتی زیادی در این مکان وجود دارد.

آدرس: استان گلستان، گرگان، جنوب منطقه ناهارخوران.

روستای شاه کوه

روستای شاه کوه

روستای شاه کوه در مرز سمنان و گلستان، در ۶۵ کیلومتری جنوب ‌شرقی گرگان واقع شده است و یکی از مقاصد گردشگری در استان گلستان و جاهای دیدنی گرگان به‌ شمار می‌‌رود. این روستا جمعیتی کمتر از هزار نفر دارد که بخش زیادی از آن، در زمستان‌ها به شهرهای اطراف مانند گرگان و شاهرود مهاجرت می‌کنند. شغل اغلب مردم روستا را نیز دامداری، باغداری و کشاورزی تشکیل می‌دهند. روستا شامل دو محله بزرگ به نام ده‌میان و ده‌دره می‌شود که ده‌میان بخش قدیمی‌تر آن به حساب می‌آید. علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، این روستا میزبان خانه تاریخی گرگان و امامزاده یوسف و حسین نیز است. جنگل چند میلیون ساله ابر نیز در نزدیکی روستای شاه کوه قرار دارد.

جاهای دیدنی گرگان در شب

جاهای دیدنی گرگان در شب

از جمله جاهای دیدنی گرگان در شب که شب ها منظره زیبایی داشته و مناسب شبگردی در گرگان هستند می‌توان به تپه هزارپیچ، جاده سلامت النگدره و دریاچه توشن اشاره کرد.

جاهای دیدنی گرگان در بهار و تابستان

همه جاذبه های گرگان در همه فصول دیدنی هستند، اما زیباترین جاهای دیدنی گرگان در فصل های بهار و تابستان، خانه امیر لطفی خان، جنگل ناهار خوران، دیوار دفاعی گرگان و منطقه حافظت شده جهان نما هستند که در این فصل‌ها آب و هوای بهتر و مناظر زیباتری دارند.

جاهای دیدنی گرگان در پاییز و زمستان

اگر در فصل پاییز یا زمستان راهی گرگان شدید برای اینکه از زیبایی های این شهر سرسبز بهره بیشتری ببرید پیشنهاد ما این است که به جنگل النگدره، دریاچه توشن، روستا و آبشار زیارت و بازار نعلبندان بروید.

اقامت در گرگان

اقامت در گرگان

ما می‌دانیم که مسئله اقامت یکی از مهم ترین دغدغه های مسافران پیش از شروع سفر است. اما در سفر به گرگان از این بابت نگرانی نداشته باشید. برای اقامت در گرگان شما گزینه‌های زیادی را پیش ‌رو خواهید داشت. از اجاره سوئیت و ویلا گرفته تا اقامتگاه بومگردی و هتل و… . برای این کار کافی است سری به صفحه اجاره اقامتگاه در گرگان بزنید و انواع اقامتگاه های موجود در گرگان را مشاهده کرده و از بین آن ها یکی را انتخاب کنید.

 

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *