جاهای دیدنی مینودشت، شهری در دامان البرز

جاهای دیدنی مینودشت

مینودشت که بسیاری آن را بهشتی جذاب و کوچک می‌پندارند یکی از آن سرزمین‌هایی است که جایی در گوشه شمال شرقی کشورمان جا خوش کرده و پر از انبوه جاذبه های دیدنی و گردشگری است. اگر مشتاقید بدانید مینودشت کجاست، این شهر زیبا و سرسبز که در دامان البرز شمالی آرمیده است همانند زمردی زیبا بر تارک استان گلستان می درخشد. اگر قصد عازم شدن به سرزمین های شمالی کشورمان را داشتید، حتما در این سفر با ما در مجله گردشگری لیدوماتریپ همراه شوید تا سری به جاهای دیدنی مینودشت بزنیم و به طور کامل با آن ها آشنا شویم تا هنگام سفر بتوانیم با آگاهی کامل برنامه ریزی کنیم.

مینودشت کجاست؟

جاهای دیدنی مینودشت

مینودشت یکی از شهرهای استان گلستان در شمال شرقی ایران است که هم اکنون به عنوان مرکز شهرستان بزرگ مینودشت نیز شناخته می شود. شهری که در دامان البرز شرقی جای گرفته و ارتفاعاتش پس از گذر از پارک ملی گلستان به ارتفاعات خراسان شمالی می پیوندند. مینودشت که در استان گلستان قرارگرفته همسایه دیوار به دیوار استان خشک و کویری سمنان و سرزمین خراسان است. شهری با دو اقلیم متفاوت که یک طرفش را کوه های بلندبالا احاطه کرده اند و سوی دیگر آن جلگه هایی حاصلخیز در بر گرفته اند.

جاهای دیدنی مینودشت

مینودشت که در ۱۱۶ کیلومتر گرگان قرار گرفته است، طبیعتی بس شگرف و غنی دارد. انبوه جنگل های هیرکانی، مراتع و چمن زارها، آبشارهای متعدد، چشمه سارها، غارهای بی بدیل و رودخانه های خروشان تنها بخشی از دیدنی های مینودشت است. در ادامه با زیباترین جاهای دیدنی مینودشت آشنا می‌شویم.

شهر تاریخی دشت حلقه

دشت حلقه

روستای دشت حلقه که برخی دیگر آن را با نام دشت قلعه نیز می‌شناسند، یکی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت محسوب می‌شود. این دشت در فهرست آثار ملی ایران نیز قرار دارد. در این دشت، یک شهر تاریخی ۸ضلعی نامنظم به چشم می‌خورد. دو حصار بزرگ داخلی و خارجی، این شهر را محدود کرده‌اند. قدمت این شهر باستانی بر اساس نظر کارشناسان، به دوران اشکانی باز می‌گردد.

گویا طی حفاری‌های انجام‌شده، سفالینه‌هایی قرمزرنگ را در این منطقه یافته‌اند. سفال‌های ساده قرمزرنگ، بر دوره تاریخی اشکانی دلالت دارند. از دوره ساسانی به بعد، کوزه‌ها و سفالینه‌ها دارای لعاب‌های رنگارنگ بودند. پس حداقل می‌توان گفت که قدمت این شهر به دوران پس از مفرق و پیش از سامانی باز می‌گردد. این یعنی شهر تاریخی دشت حلقه، حداقل حدود ۲هزار سال قدمت دارد. در بین دو حصار بیرونی و داخلی این شهر تاریخی، خندقی به عرق ۵۳ متر وجود دارد. در برخی نقاط، عرض این خندق به حدود ۶۰ متر نیز می‌رسد. به احتمال فراوان، این شهر تاریخی رونق بسیاری در گذشته داشته است.

آدرس: گلستان، ۱۲ کیلومتری غرب مینودشت.

تپه باستانی بازگیر

تپه بازگیر

این اثر تاریخی در روستای بازگیر از توابع دهستان چهل چای ، بخش مرکزی و در ۴ کیلومتری غرب مینودشت واقع است .تپه بازگیر مهم ترین وارزشمندترین اثر تاریخی فرهنگی منطقه است. قطعات سفالینه به دست آمده از این محل از نوع چشمه علی بوده است، که قدمت این محوطه را تا هزاره پنجم پیش از میلاد عقب می‌برد.

در اسفند ماه سال ۱۳۷۹ بر اثر حفر چاه فاضلاب و در عمق ۱۰ متری تپه و به صورت اتفاقی ۲۷۱ قلم اشیای تاریخی فرهنگی از جنس مفرغ و مربوط به هزاره اول پس از میلاد کشف شد. این اشیا جهت نگهداری، مطالعه و مرمت به گنجینه (موزه )گرگان منتقل شده است.

آدرس: مینودشت، بخش مرکزی، روستای بازگیر.

قلعه سلیمان بوقه

قلعه سلیمان بوقه یکی دیگر از جاهای دیدنی تاریخی مینودشت است. این قلعه در فاصله حدود ۳ کیلومتری شرق روستای ترسه قرار واقع شده است. قلعه سلیمان بوقه، بر روی کوهستانی جنگلی قرار دارد که ارتفاع آن به حدود ۲هزار متر از سطح دریا می‌رسد. نام این کوهستان، بوقوتو است و برای دسترسی به قلعه سلیمان بوقه، باید از میان این جنگل عبور کنید. این کوهستان، کوهستانی سنگی و صخره‌ای است و پرتگاه‌هایی بسیار بلند و عمیق دارد. به همین خاطر می‌توان گفت که دسترسی به این قلعه تاریخی اصلاً  کار ساده‌ای نیست. ما به شما دوستان توصیه می‌کنیم در صورتی که آمادگی جسمانی کافی دارید، عازم این سفر شوید.

قلعه سلیمان بوقه در این کوهستان مرتفع و صعب‌العبور قرار گرفته تا از گزند دشمنان در امان باشد. بر اساس نظر کارشناسان باستان‌شناسی، از این قلعه در دوران مختلف استفاده شده است. گویا این قلعه در دوران پس از اسلام، سلجوقیان و ایلخانیان مورد استفاده قرار می‌گرفت. متأسفانه امروزه فقط بخش شمالی این قلعه قابل بازدید است. بخش‌های دیگر آن آسیب فراوانی دیده‌اند. در حفاری‌های انجام‌شده از محوطه قلعه، انواع قطعات سفال، شیشه، سنگ، فلز و البته استخوان‌های انسان به دست آمده است. بازدید از این قلعه می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

آدرس: مینودشت، روستای ترسه.

تپه پل مینودشت

تپه پل مینودشت

تپه پل مینودشت یکی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت محسوب می‌شود. این تپه را با نام «تپه آقا جلال» نیز می‌شناسند. این تپه تاریخی در سال شمالی رودخانه‌ای با نام چل چای قرار دارد. رودخانه چهل چای به نوبه خود یکی از جاهای دیدنی مینودشت محسوب می‌شود. در طول مسیر دسترسی به این تپه، از رودخانه چهل چای نیز عبور خواهید کرد. بر اساس حفاری‌های انجام‌شده و آثار به دست آمده، قدمت این تپه به دوران اشکانی و ساسانی باز می‌گردد. این تپه از نظر تاریخی ارزش بسیاری دارد. به همین خاطر می‌توانید نام آن را در فهرست آثار ملی نیز مشاهده کنید. لازم به ذکر است در طول مسیر دسترسی به این تپه، از زیباترین جاهای دیدنی مینودشت نیز دیدن خواهید کرد. به همین خاطر یک تیر و دو نشان را خواهید زد.

آدرس: مینودشت، ساحل شمالی رودخانه چهل چای

کهنه حمام مینودشت (حمام خوردیق)

کهنه حمام مینودشت

کهنه حمام مینودشت که با نام حمام خوردیماق نیز شناخته می‌شود، در محدوده شمال شرقی شهر مینودشت قرار دارد و قدمت آن به ۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. این حمام دارای بینه، سربینه، میان در، گرمخانه، خزینه، آتشخانه و سرویس بهداشتی بوده است که قسمت‌های بینه و آتشخانه در اثر تعریض خیابان و ساخت مسکونی از بین رفته‌اند. مصالح به‌کار رفته در بنا آجر، ملات ماسه آهک، ملات آهک و ساروج هستند. از زیبایی‌های معماری بنا می‌توان به استفاده از طاق‌نما و تزیینات گچبری اشاره کرد. این ویژگی‌ها کهنه حمام را در زمره جاهای دیدنی مینودشت قرار داده‌اند.

آدرس: مینودشت، انتهای خیابان سیدجمال الدین اسد آبادی، میدان مدرس، کوی قره سفلو، کوچه شهید هلاکو

موزه مردم شناسی و باستان شناسی مینودشت

موزه مردم شناسی

موزه مردم ‌شناسی و باستان‌ شناسی مینودشت که با نام مختصر موزه مینودشت نیز شناخته می‌شود، در بنایی تاریخی از دوره پهلوی اول و در میان محوطه‌ای مملو از درختان عظیم قرار دارد. این موزه اولین موزه از این نوع در شرق گلستان و دومین موزه باستان ‌شناسی استان بعد از موزه گرگان به شمار می‌رود که نام خود را در میان جاهای دیدنی مینودشت جای داده است. طبقه اول شامل دو بخش ابریشم‌ بافی و بخش اشیای مکشوفه از تپه باستانی بازگیر مینودشت می‌شود. بخش ابریشم‌بافی به مراحل مختلف بافت آن و نمایش نوع و شکل پوشش زنان و مردان قزلباش می‌پردازد. در بخش تپه بازگیر نیز آثاری همچون ساطور بزرگ و کوچک، سرنیزه، تبر تیشه، کاردک، ابزار نشا، سه شاخ فلزی، پاتیل بزرگ، تشت کوچک و نیزه دو سر و همچنین مراحل مختلف عملیات کاوش به نمایش درآمده است. طبقه دوم نیز متشکل از بخش صله ‌بران، بخش نمدمالی و بخش معرفی خانواده قزلباش است.

آدرس: مینودشت، خیابان پاسداران، محوطه پارک شهر.

سایت پروازی ترسه

سایت پروازی ترسه

مینودشت از نظر جاهای دیدنی طبیعی، یک منطقه بکر  و بی‌نظیر است. دسترسی به تمام بخش‌های مختلف طبیعی این شهرستان، می‌تواند کار دشواری باشد. بی‌تردید برای آن که در میان این طبیعت بکر قدم بزنید، باید انرژی بسیاری صرف کنید. خوب چرا به جای این کار پرواز نمی‌کنید؟ سایت پروازی ترسه به گردشگران اجازه می‌دهد تا در ارتفاع حدود ۸۰۰ متری از سطح زمین، شاهد مناظر خیره‌کننده مینودشت باشید. این سایت پروازی، یکی از قدرتمند‌ترین سایت‌های ترمیک است و دیواره‌ای با قابلیت پرواز دارد. همچنین مسابقات ملی پاراگلایدر نیز در همین سایت پروازی برگزار می‌شود. این سایت پروازی در روستایی با نام روستای ترسه قرار دارد.

آدرس: مینودشت، روستای ترسه.

روستای قلعه قافه

قلعه قافه

بسیاری از روستاهای ایران، یک جاذبه گردشگری بسیار مهم هستند. متأسفانه سیستم گردشگری ایران، از پتانسیل بالای این روستاها غافل مانده است. روستای قلعه فاقه یکی از روستاهای کوهستانی واقع در شهرستان مینودشت است. این روستا شامل سه بخش علیا، سفلا و ده نو می‌شود. در این روستا به روش‌های مختلف می‌توانید از سفر خود لذت ببرید.

در وهله اول باید بدانید روستای قلعه قافه یکی از روستاهای بکر و تاریخی ایران است. در این روستا خبری از زندگی شلوغی شهری نیست. هوا همانند روز اول خلقت زمین، پاک و آسمان آبی است. مردم به همزیستی مسالمت‌آمیز با طبیعت اطراف خود دست پیدا کرده‌اند. اهالی روستا در خانه‌های سنتی با بافت قدیمی زندگی می‌کنند. بیشتر مردم، مایحتاج زندگی‌شان را خودشان تأمین می‌کنند. چند روز اقامت در این روستا می‌تواند روحیه شما را از تشویش و اضطراب تهی کند.

در نزدیکی این روستا، آبشارهای خروشان، رودهای جار، چشمه‌های جوشان، جنگل‌های انبوه، زیارتگاه‌های باصفا و مناظر طبیعی بی‌بدیل متعددی نیز وجود دارد. مردم این روستا به شغل باغداری مشغول هستند. پس می‌توانید سری به باغات آن‌ها بزنید و مقداری میوه تازه ارگانیک نیز خریداری کنید. اگر به کوهنوردی علاقه‌مند باشید، ارتفاعات اطراف می‌توانند گزینه مناسبی برای به چالش کشیدن مهارت‌هایتان باشند.

آدرس: استان گلستان، حدود ۳۵ کیلومتری جنوب مینودشت.

منطقه لوه

لوه

لوه نام بهشتی کوچک در دل شهرستان مینودشت است. یک منطقه جنگلی با انبوه جنگل های هیرکانی که درست در همسایگی پارک ملی گلستان قرار گرفته است. این جنگل ها که از ضلع جنوبی شان به ارتفاعات البرز می پیوندند با انبوه درختان بلوط در کنار ممرز، افرا، زبان گنجشک، انجلی، ولیک و ده ها درخت دیگر منظره بی بدیلی را خلق کرده اند. این جنگل بکر که بیش از ۳۵۰۰ هکتار وسعت دارد یکی از بزرگترین جنگل های بلوط استان گلستان را در خود جای داده است. آنچه نام لوه را بر سر زبان ها انداخته است آبشار پله ای زیبا و حیرت انگیز آن است که از چندین بخش تشکیل شده است. هر یک از بخش ها ارتفاع متفاوتی دارند اما در بلندترین بخش این مسیر پلکانی زیبا، به ارتفاع ۱۵ متری می رسیم. آبشار در نهایت ۷۰ متر ارتفاع دارد که حیرت انگیز است.

تنگه چهل چای

تنگه چهل چای

یکی از زیباترین جاهای دیدنی مینودشت استان گلستان جنگل تنگه چهل چای است. این جنگل مناسب برای بهره برداری مسافران نوروزی از این طبیعت است. تنگه چهل چای که به بهشت نیز معروف است در فاصله هفت کیلومتری شهر مینودشت قرار گرفته، نزدیک ترین روستا به این منطقه روستای کلوکند است. پوشش گیاهی آن نیز مرتع است. جنگل‌های انبوه در دامنه کوه و جریان رودخانه‌ها و چشمه‌های دائمی و فصلی، مناظر زیبایی را در مساحتی حدود ۵۹ هکتار به وجود آورده است و صدای جریان آب آرامش دهنده روح و روان هر گردشگری است. پوشش گیاهی پارک جنگلی چهل چای بر اساس تقسیم بندی جنگل‌های ایران در ناحیه جنگل‌های پهن برگ خزری در دامنه شمالی رشته کوه‌های البرز واقع شده و شامل انواع درختان، درختچه‌ها و گیاهان علفی و بوته‌ای کف جنگل است.

آدرس: ۷ کیلومتری مینودشت.

چراغ تپه

چراغ تپه

چراغ تپه در حدود سه کیلومتری جنوب شرقی شهر مینودشت واقع شده است و محیطی نسبتا جنگلی دارد. این مکان از جاهای دیدنی مینودشت است که امکانات مناسبی برای انجام برخی ورزش‌های کوهستانی، پیاده‌ر وی و به ویژه پرواز با پاراگلایدر را در اختیار بازدید کنندگان می‌گذارد. همچنین این تپه یکی از مهم ‌ترین سایت‌های پروازی کشور را در خود جای می‌دهد که همه ساله میزبان پاراگلایدر سوارها از سراسر نقاط ایران است.

آدرس: سه کیلومتری جنوب شرقی مینودشت

ماهی پران

ماهی پران

ماهی پران بالاتر از آق چشمه واقع است. رودخانه خود را به پای کوه چسبانده و در فاصله ی ۱۰۰ متری آب از داخل محوطه ی سنگی عبور می کند که دور نمای آن همانند آبشاری جذاب می ماند. زیباترین وجه آن، تلاش ماهی های کوچک است که سعی می کنند خود را با پرتاب کردن به بالاتر برسانند. این امر سبب شده آنجا ماهی پران نام گیرد.

غار کیارام

غار کیارام

کیارام نام غاری شناخته شده است که در فاصله ۶ کیلومتری روستای فرنگ، از توابع شهرستان مینودشت قرار دارد. کیارام را محلی ها “وسط دل دل” می نامند که درست در وسط جنگل قرارگرفته و دسترسی به آن نیز بسیار راحت است. یک رودخانه فصلی هم از روبروی غار عبور می کند. اما آنچه این غار زیبا را منحصربفردتر می کند، سکونت انسان ها در دوره پارینه سنگی در این غار است. انسان هایی که پیشه شان شکار بوده و حتی بقایایی از شکارشان نیز در غار مشهود بوده است. در این غار زیبا که ۲۴ متر عمق دارد آثاری از ابزار دست ساز این انسان های اولیه به همراه یک مهر حجاری شده بدست آمده است. غار کیارام از منظر زیبایی نیز با رسوبات آهکی هزاران ساله ای که به نمایش می گذارد بسیار دیدنی است.

پارک جنگلی باقرآباد

پارک جنگلی باقراباد

پارک جنگلی باقرآباد یکی دیگر از جاهای دیدنی مینودشت است. این پارک جنگلی، در فاصله ۱۲ کیلومتری مینودشت و نزدیکی روستای باقرآباد واقع شده است. پارک جنگلی باقرآباد جزء جاهای دیدنی کمتر شناخته‌شده استان گلستان و شهرستان مینودشت محسوب می‌شود. به همین خاطر تردد کمی در این پارک صورت می‌گیرد. همین مسئله باعث شده تا این پارک جنگلی هنوز بکر و دست‌نخورده باقی بماند. از میان این جنگل زیبا، رودخانه‌ای باصفا عبور می‌کند. پوشش انبوه درختان، اجازه ورود نور خورشید به داخل جنگل را نمی‌دهند. نور از لابه‌لای شاخ و برگ درختان به‌سختی عبور می‌کند و مناظری وصف‌نشدنی را به وجود می‌آورد. پرندگان و بسیاری از حیوانات دیگر آزادانه در این زندگی مشغول گذران زندگی خود هستند. خبری از زباله یا سر و صدا در این جنگل نیست. پس می‌توان گفت هر آنچه که برای آرامش نیاز دارید، در این پارک مهیا است.

آدرس: مینودشت، نزدیک به روستای لولوم

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان به حدود ۹۲ هزار هکتار مساحت در شرقی ‌ترین نقطه استان گلستان قرار دارد. عبور جاده بین‌المللی تهران – مشهد از میان این پارک سبب شده تا زائران امام هشتم و مسافران نوروزی ساعاتی هر چند کوتاه از استراحتگاه این پارک استفاده کنند. پارک ملی گلستان به عنوان نخستین و قدیمی ‌ترین پارک ملی کشور تا قبل از سال ‪ ۱۳۳۶از شکارگاه‌های شناخته شده و پر آوازه کشور به شمار می‌رفت که به جنگل گلستان شهرت داشت. این پارک در سال ۱۹۷۷ میلادی به عنوان ذخیره گاه زیست کره انتخاب شد و در شبکه ذخیره‌ گاه‌های زیست کره جهان به دلیل شرایط و موقعیت خاص این گونه مناطق منحصر به فرد به شمار می‌آید و همچنین از قدیمی ‌ترین پارک‌های ملی جهان به شمار می‌رود.

آق چشمه

آق چشمه

آق‌چشمه که با نام تفرجگاه آق‌چشمه نیز شناخته می‌شود، بالاتر از پارک جنگلی تنگه چهل چای، در شهرستان مینودشت استان گلستان قرار دارد و دو چشمه کنار یکدیگر را در خود جای می‌دهد. این دو چشمه با آبدهی دائمی، مناظری تماشایی آفریده‌اند و همه ساله گردشگران زیادی را به این نقطه جذب می‌کنند که از جاهای دیدنی مینودشت محسوب می‌شود.

آدرس: مینودشت، جاده چراغ تپه.

چشمه دیوانه

چشمه دیوانه

این چشمه به صورت متوالی و به تناوب قطع و بعد از مدتی دوباره جریان می یابد. به اعتقاد اهالی، شرب آب این چشمه، سبب جنون آدمی می شود. وجود چشمه ای به این شکل و دارای جریان تناوبی از نظر زمین شناسی یک دلیل علمی و عقلایی دارد. چشمه هایی این گونه آب شان با فشاری به جز فشار هیدرواستاتیک به خارج رانده می شود و منبع تامین فشار در این نوع چشمه ها معمولا فرایندهای درونی زمین است

همان گونه که می دانیم لایه های زیرین زمین مملو از گاز هایی نظیر اکسیژن، هیدروژن، ازت، متان و غیره است. این گاز ها در لایه های زیرین زمین و پایین تر از سفره آب های زیرزمینی قرار دارند. در هنگام فعالیت، بر لایه های فوقانی خود فشار وارد نموده و سبب می شوند که آب موجود در لایه های زیرین سطح زمین با فشار از درون بریدگی ها، گسل ها و کانال هایی که با سطح زمین ارتباط دارند خارج گردیده و در زمان عدم فعالیت این گاز ها، آب چنین چشمه هایی نیز قطع می گردد. در حاشیه جنوبی این رشته کوه و با فاصله ای در حدود ده ها کیلومتر روستایی به نام «فارسیان» قرار گرفته که این روستا نیز چشمه ای مشابه چشمه دیوانه دارد که آب آن چشمه نیز به تناوب قطع و وصل می گردد.

آبشار لولوم

آبشار لولوم

آبشار لولوم یکی از دیدنی‌ ترین جاهای دیدنی مینودشت است. این آبشار در بخش مرکزی شهرستان مینودشت و نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. برای دسترسی به این آبشار، باید از کنار شهرک صنعتی مینودشت عبور کنید. این آبشار در حاشیه جاده بین المللی تهران – مشهد واقع شده است. دسترسی به آبشار لولوم دشوار نیست. با حدود ۱۵ دقیقه پیاده ‌روی می‌توانید خودتان را به آن برسانید. البته لازم به ذکر است که این آبشار از دو آبشار مختلف تشکیل شده است. آبشار اول ارتفاع بیشتری در مقایسه با آبشار اول دارد. البته برای دسترسی به آبشار دوم، باید کوهپیمایی در مسیر شیبدار را به جان بخرید.

آدرس: ۱۲ کیلومتری مینودشت، روستای باقرآباد.

آبشار حسینا

آبشار حسینا

آبشار حسینا مینودشت در استان گلستان واقع شده است. این آبشار در بیست و یک کیلومتری جنوب شرق شهرستان مینودشت واقع شده است. حسینا نام روستایی است که در مجاورت آن چشمه‌ای وجود دارد که در مسیر خود با ایجاد آبشارهای کوتاه و بلند تا ارتفاع ۲۵ متر و غارهای آهکی، مناظری بسیار جذاب بوجود آورده است. این روستا در ادامه جنگل‌های دامنه جنوبی کوه نرمدار و در نزدیکی رودخانه چلی چای قرار دارد. شهرستان مینودشت از جلوه‌های کم نظیر طبیعی و آثار باستانی متعددی برخوردار است. منطقه چهل چای با دارا بودن جاذبه‌های طبیعی نظیر جنگل، آبشار و… از دو دهه اخیر مورد توجه گردشگران قرار داشته است.

آدرس: ۲۱ کیلومتری جنوب شرق مینودشت.

آبشار سرخو

آبشار سرخو

آبشار سرخو در میان جنگلی انبوه، در جنوب روستای سرخو، از توابع بخش مرکزی شهرستان مینودشت قرار دارد و فاصله آن تا مرکز شهر مینودشت ۱۲ کیلومتر است. ارتفاع این آبشار از سطح دریا ۵۰۰ متر برآورد می‌شود. با توجه به فاصله کم از شهر، قرارگیری در منطقه جذاب چهل چای و همچنین طبیعت بکر و جنگلی پیرامون، این آبشار از جاهای دیدنی مینودشت به‌ شمار می‌رود.

آدرس: مینودشت، روستای سرخو.

آبشارهای یکه سور مینودشت

آبشارهای یکه سور

آبشارهای یکه سور در استان گلستان واقع شده است. این آبشارها در فاصله چند کیلومتری تنگه چهل چای در جنوب شهرستان مینودشت واقع شده است. تا نزدیکی روستا (۱۲ کیلومتر) جاده آسفالته وحدود ۲ کیلومتر جاده شوسه ما را به مجموعه آبشارهای یکه سور می‌رساند. بعد از طی حدود ۳۰ دقیقه مسیر شیب‌دار و ۱۵ دقیقه مسیر تقریباً هموار در پای این آبشار زیبا در میان درختان انبوه البرز شرقی قرار می‌گیریم. جنگل‌های این منطقه شامل مازو، توسکا، افرا، نمدار و… هستند که از نظر زیست محیطی و اقتصادی دارای اهمیت فراوان است. قسمت کوهستانی این منطقه دنباله کوه‌های البرز شرقی است. نقاط کوهستانی آن از سوی شرق از طریق ارتفاعات پارک ملی گلستان به ارتفاعات بجنورد متصل می‌گردد.

آبشارهای ریگ چشمه

ریگ چشمه

پیچ وخم جاده را که پشت سر بگذارید ۱۸ کیلومتر بعد به روستای زیبای ریگ چشمه پایین خواهید رسید. به سان اغلب روستاهای مینودشت، این روستا را نیز مراتعی حیرت انگیز احاطه کرده اند. با رسیدن به روستا و پشت سر گذاشتن آن وارد جنگلی زیبا و فوق بکر خواهید شد که در همان نگاه اول چشم تان را خواهد ربود. اگر در دل جنگل به پیش بروید، در طول مسیر رودخانه ای خروشان را در میان انبوه درختان متراکم خواهید دید که در کنار چشمه سارها منظره بی بدیلی را بوجود آورده است. با پیاده روی در اعماق جنگل شما به آبشاری بسیار زیبا خواهید رسید که با نام آبشار ریگ چشمه شناخته می شود.

آبشار از بلندای سنگ‌های خزه گرفته پایین می‌جهد و در قالب رودخانه‌ای به مسیر ادامه می‌دهد. منظره حیرت انگیز جنگلی بکر در کنار این آبشار زیبا حتما خستگی راه را از تن شما به دور خواهد کرد. اما ۲۰۰ متر آن سوتر از آبشار، غاری آهکی و بسیار زیبا قرار دارد که پیمایش آن آ ن قدر سخت نیست و مناظر بی بدیلی را در دل خود پنهان کرده است. این غار هم با نام ریگ چشمه شناخته می شود. قصد سفر به اعماق جنگل و بازدید از آبشار و غار را اگر داشتید حتما با یک راهنمای محلی این مسیر زیبا را طی کنید.

آبشار گلستان

آبشار گلستان

در پارک ملی گلستان در کنار جاده بین المللی تهران به مشهد و ۵ کیلومتری شرق تنگه گل واقع شده است و با گالی کش ۴۰ کیلومتر فاصله دارد. ۲۰ متر ارتفاع آن است و وارد «رودخانه مادرسو بوستان» می شود و نهایتا به گرگان رود می ریزد. جنگل های اطراف آبشار صخره ای بوده و قسمت پایانی آن قابل رؤیت نیست. اطراف آن درختان پهن برگ خزری است. در تفرجگاه آبشار امکانات رفاهی و ساختمان نگهبانی موجود است.

آبشار لوه

آبشار لوه

آبشار های لوه در فاصله ۱۴ کیلومتری غرب پارک ملی گلستان و در جنوب روستای لوه واقع است. مجموعه آبشار های لوه از چندین آبشار کوچک و بزرگ به صورت پلکانی تشکیل شده است و هر کدام آن ها حوضچه هایی را تشکیل داده اند. ارتفاع یکی از آبشار ها به ۱۵ متر می رسد. همجواری این آبشار با پارک ملی گلستان و شاهراه تهران به مشهد در کنار طبیعت مفرح و هوای لطیف آن، ارزش جهانگردی ویژه ای به آن بخشیده است.

آبشار مبارک آباد

آبشار مبارک آباد

این آبشار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. آبشار به صورت پلکانی با عرض ۱۴ متر و دارای آب فراوانی است. این آبشار یک آبشار دائمی با آب گوارا است. روستای مبارک آباد در ۱۴ کیلومتری جنوب غربی مینودشت در دهستان چهل چای واقع است. هوای مبارک آباد در بهار و تابستان، معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است. به دلیل وجود جاذبه های طبیعی در آن، مانند جنگل، آبشارها، بیشه زار ها، باغ های انبوه، رودخانه خروشان، کوه های مرتفع پوشیده از درختان بلند، چمنزارها، گل ها و چشمه ساران زلال، مورد توجه گردشگران فراوانی است. اطراف روستا چشمه های کوچک و بزرگ فراوانی یافت می شود. یکی از این چشمه ها که در فاصله دو کیلومتری روستا واقع شده آبشار مبارک آباد است، با آبی بسیار سرد و گوارا دارای  محوطه ای دیدنی و مسطح است که در روزهای تعطیل، پذیرای مهمانان زیادی از شهر و روستاهای اطراف است.

آبشار ساسنگ

آبشار ساسنگ

آبشار ساسنگ در استان گلستان واقع شده است. این آبشار زیبا در شهرستان مینودشت، در حدود ۱۵ کیلومتری جنگل باقرآباد و ملاشی در روستای ساسنگ واقع شده است. ارتفاع نسبی آبشار از سطح دریا ۸۰۰ متر است. کوه نشا در یک کیلومتری جنوب آن واقع شده است. در این محل هشت   آبشار وجود دارد که هر کدام با فاصله کمی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. از روستای ساسنگ تا آبشار در حدود یک ساعت پیاده ‌روی با شیب ملایم است. منطقه پوشیده از درختان برگ پهن است و در مسیر چشمه‌های زیادی به چشم می‌خورد.

اقامت در مینودشت

اقامت در مینودشت

درمینودشت اقامتگاه‌های متنوعی برای اقامت وجود دارد. مینودشت علاوه بر ویلا و سوئیت‌های مبله، خانه‌های روستایی و بومگردی‌های متعددی دارد. اگر به دنبال اقامتگاهی شایسته و مناسب هستید می‌توانید به صفحه اجاره اقامتگاه در مینودشت مراجعه کنید و پس از مشاده انواع اقامتگاه های موجود در سایت، مناسب ترین گزینه را با توجه به نیاز و سلیقه‌تان انتخاب و رزرو کنید. این کار به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام می‌شود و دیگر جای نگرانی باقی نمی‌گذارد.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *