جاهای دیدنی ترکمن صحرا، دشتی که نباید فرصت دیدنش را از دست داد

جاهای دیدنی ترکمن صحرا

یک ضرب المثل قدیمی ترکمنی هست که می‌گوید: “آتش بدون دود نمی‌شود، جوان بدون گناه”. اگر اهل مطالع باشد حتما شما هم با شنیدن نام ترکمن صحرا به یاد نادر ابراهیمی و “آتش بدون دود”ش می‌افتید. رمانی که اگر آن را خوانده باشید حتما هوای دیدن ترکمن صحرا به سرتان زده است. سفر به دیار اسب های اصیل و نجیب ترکمن، همنوا شدن با آوای زیبای دوتار و غرق شدن در رنگ های زیبای لباس های محلی، حس و حال انسان را تازه می کند. سرزمینی که جاذبه های گردشگری گوناگون آن، سفری پر خاطره را رقم می زند.

اما برای سفر به ترکمن صحرا همین کافی نیست. بهتر است پیش از سفر با جاهای دیدنی ترکمن صحرا آشنا باشید تا به راحتی بتوانید این صحرای شگفت و انگیز و زیبا را که با هنر و فرهنگ و ادبیات ایران زمین پیوندی ناگسستنی دارد، ببینید و از آن همه زیبایی شگفت زده شوید. بر همین اساس ما در این مقاله از نشریه لیدوما به معرفی کامل جاهای دیدنی ترکمن صحرا پرداختیم تا کار را برای شما راحت تر کنیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

ترکمن صحرا که میگن کجاست؟

ترکمن صحرا

ترکمن صحرا بخش بسیار بزرگی بود که در طول تاریخ بارها تجزیه شد و امروزه بیشتر قسمت‌های آن در کشور ترکمنستان قرار گرفته است. در حال حاضر این جلگه وسیع در کشورهای ایران، ترکمنستان، افغانستان، ازبکستان، قزاقستان و تاجیکستان قرار دارد.

در ایران، ترکمن صحرا در شمال شرقی، در قسمت وسیعی از استان گلستان و استان خراسان شمالی قرار دارد. این منطقه از غرب به دریای خزر و بندر گز، از شمال به جمهوری ترکمنستان، از شرق به خراسان شمالی و منطقه نیمه خشک بجنورد و از جنوب به کوه‌پایه‌های جنگلی البرز شمالی محدود می‌شود از معروف ‌ترین شهرهای ترکمن صحرا می‌توان به شهرهای بندر ترکمن، آق قلا، گنبد کاووس، سیمین ‌شهر، داشلی برون، نگین شهر، مراوه تپه، کلاله و گرگان اشاره کرد.

ترکمن صحرا، مهد اسب‌های اصیل ایرانی

اسب ترکمن

اولین چیزی که بعد از شنیدن نام ترکمن صحرا به ذهن هر کسی می‌رسد، اسب های اصیل آن جاست. اسب هایی با نژاد خالص و ارزشمند که به خودی خود یک جاذبه گردشگری به شمار می آیند.

نژادهای شناخته شده‌ی اسب‌های ترکمن شامل یموت، چناران و آخال تکه هستند. بعضی از اسب ها هم که به اصطلاح به آنها دوخون گفته می شود ترکیبی از تروبرد و ترکمن هستند.

در دوره های مختلف تاریخ مانند هخامنشیان و سکاها و از همه مهم تر اشکانیان از این اسب‌ها استفاده بسیار می‌شد. پاهای کشیده، اسکلت قوی، پوست نازک و ابریشمی، رنگ‌های زیبا و درخشندگی از ویژگی‌های این اسب هاست.

هر سال به منظور حفظ این ذخایر ارزشمند و با هدف ترویج سوارکاری، سرمایه گذاری و… مسابقات مختلف زیبایی و سرعت در فصول مختلف بین اسب‌ها برگزار می‌شود که بسیار هم پرطرفدار است.

جاهای دیدنی ترکمن صحرا

ترکمن صحرا یا دشت ترکمن از مناطق قدیمی و باستانی ایران است و جاهای دیدنی آن معروف ‌ترین جاذبه‌های استان گلستان محسوب می‌شوند. در ادامه با تعدادی از جاهای دیدنی ترکمن صحرا آشنا خواهیم شد.

گنبد قابوس

گنبد قابوس

بنای تاریخی برج گنبد قابوس بر فراز تپه‌ای خاکی و به ارتفاع ۱۵ متر در شهر گنبد کاووس قرار گرفته است. قدمت این برج به سده چهارم هجری بازمی‌گردد و بلندترین برج تمام آجری جهان است. ارتفاع بنا با پی آن به ۷۲ متر می‌رسد. دور تا دور بنا کتیبه‌هایی به خط کوفی وجود دارند که در متن آن به آرامگاه کاووس فرزند وشمگیر و دستور ساخت این آرامگاه در زمان حیاتش، اشاره شده است. این بنا به عنوان یکی از میراث تاریخی جهان به ثبت رسیده است.

این برج که یکی از معروف ترین جاهای دیدنی ترکمن صحرا است، در پارک ملی شهر گنبد کاووس و در فاصله بسیار کمی از مرکز شهر قرار دارد. برای رفتن به گنبد کاووس، می‌توانید به گرگان بروید و پس از در ۹۰ کیلومتر مسافت به این شهر وارد شوید. چنانچه از شرق ایران به سمت گنبد کاووس می‌روید، مسیر پیش روی شما متفاوت خواهد بود و شما از شهرهای شرقی ترکمن صحرا به گنبد کاووس می‌رسید.

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال

آبشار کبودوال یا آبشار مخملی، تنها آبشار خزه‌ای ایران است که بسیار سرسبز و زیباست. این آبشار که از جاهای دیدنی ترکمن صحراست، در ۵ کیلومتری شهر علی آباد کتول در نزدیکی ترکمن صحرا واقع شده است. آب زلال این آبشار و منظره‌ی شگفت انگیز آن که همراه با موسیقی جریان آب پیش روی شما قرار می گیرد، آرامشی غیر قابل توصیف را به شما هدیه خواهد کرد.

چشمه اصلی و پر آب در بالادست آبشار هفتم، آب این آبشارها را تامین می‌کند. هوای این منطقه در بهار و تابستان معتدل و مناسب است، اما در پاییز و زمستان بسیار سرد می‌شود و به‌دلیل جلگه‌ای بودن خاک تردد سخت است.

برای رسیدن به آبشار، در ورودی پارک جنگلی، پیاده‌روی‌ در حدود ۲۰ دقیقه خواهید داشت. مسیر رسیدن به آبشار کبود وال کاملا سنگ فرش شده و بسیار راحت است. علاوه بر این شما می توانید از امکانات رفاهی که در مسیر این آبشار قرار گرفته استفاده و در نزدیکی این آبشار برای طولانی مدت کمپ کنید و لذت ببرید.

آرامگاه و گورستان خالد نبی، عجیب ترین گورستانی که تا به حال دیده‌اید!

گورستان خالد نبی

خالد نبی، قبرستانی است که در بالای مجموعه ای از تپه های ماهوری و در کنار بقعه عالم بابا قرار گرفته است. ویژگی عجیب این قبرستان، وجود سنگ قبرهایی به شکل آلت تناسلی مردانه است که ارتفاع برخی از آن‌ها به ۲ متر نیز می رسد. در کنار آن‌ها سنگ مزارهای دیگری به صورت صلیبی وجود دارند که به نظر می‌رسد بر روی مزار زنان گذاشته شده اند. علاوه بر سبک خاص سنگ ها در این قبرستان، قدمت بالای تاریخی گورستان خالد نبی (حدود هزار سال) برای علاقه مندان به تاریخ و گذشته بسیار جذاب خواهد بود. طبق مطالعات باستان شناسی عمر این قبرستان ترکمن صحرا به دوران پارینه سنگی بر می گردد.

خالد نبی زیارتگاهی است که مردم ترکمن به آن اعتقاد زیادی دارند و به گفته آن‌ها، محل به خاک سپردن خالد بن سنان یکی از پیامبران عرب است. بقعه عالم بابا و چوپان آتا در کنار این زیارتگاه قرار دارند. این گورستان نیز یکی از جاهای دیدنی ترکمن صحراست که بازدید کنندگان زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

برای دسترسی به این گورستان و زیارتگاه کنار آن باید از مراوه تپه به بالای کوه گوگجه داغ بروید. این مسیر کوهستانی است ولی ناهموار نیست و با وسیله نقلیه امکان تردد وجود دارد. از کلاله تا خالد نبی ۵۵ کیلومتر فاصله هست.

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده

جزیره آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر است که در شهر بندر ترکمن واقع شده و یکی از جا‌های دیدنی ترکمن صحرا به شمار می‌رود. این جزیره در زمره‌ی تالاب‌های پراهمیت جهان جای دارد و به عضویت پناهگاه حیات وحش نیز درآمده است. در این منطقه زیبا و دیدنی می‌توانید شاهد گونه‌های گیاهی همچون تمشک و درختچه‌های انار ترش و حیواناتی همچون شغال، خرگوش، روباه، قرقاول، کبک و پرندگان دریایی باشید.

پارک ملی گلستان

پارک ملی گلستان

پارک ملی یا جنگل گلستان، یکی از پر طرفدار ترین جاهای دیدنی ترکمن صحرا، منطقه‌ای است حفاظت ‌شده در بخش شرقی استان گلستان و قدیم ی‌ترین پارک ملی ثبت ‌شده ایران به شمار می‌رود که در آن ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری زندگی می‌کنند. پارک ملی گلستان پناهگاه و مامنی بسیار لذت ‌بخش را برای حیات وحش این خطه سرسبز فراهم کرده و در میراث جهانی یونسکو از آن به عنوان ذخیره‌ گاه زیست‌ کره یاد می‌شود. گردش در جنگل گلستان می‌تواند به یکی از جذاب ‌ترین و خاطره ‌انگیزترین سفرهای زندگی‌تان بدل شود.

هزار دره، معجزه‌ای در میان جاهای دیدنی ترکمن صحرا

هزاردره

در مسیر قبرستان خالد نبی، منطقه‌ای به نام هزار دره وجود دارد که یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی ترکمن صحراست. در گذشته این قسمت‌ها را دریا پوشانده بود، ولی امروزه تپه ماهورهایی تخم‌ مرغی شکل با فرورفتگی‌ها و برجستگی‌ها، در فصول بهار و پاییز، با پوشش مخملی سبز، منظره‌ای به وجود می‌آورند که سرشار از شکوه و زیبایی است. تپه‌های این منطقه حاصل سالیان دراز رسوب رودخانه‌ای بوده است. دلیل نامگذاری این منطقه وجود دره‌های باریک کم ارتفاع، در میان این دشت فراخ بوده است.

تپه ماهورهای آهکی هزار دره با کوه‌های سر به فلک کشیده در میانشان، نشان از قدمت زمین‌ شناسی این نواحی دارد. هزار دره در شمال ترکمن صحرا، در رشته کوه‌های جرجان و در ۴۵ کیلومتری نوار مرزی با ترکمنستان قرار دارد. از اوایل آبان ماه تا اواخر فروردین، این منطقه قشلاق عشایر می‌شود.

برای رسیدن به این معجزه‌ی بی‌نظیر طبیعت، از شهر کلاله استان گلستان ۵۵ کیلومتر به جهت شمال بروید و در مسیر فرعی به ‌سمت روستای گچی سو بالا مسیر را ادامه دهید. پس از گذشتن از روستا، تپه‌های مخملین نمایان می‌شوند. بهترین فصل برای بازدید از هزار دره، فصل بهار است.

در سفر به این منطقه کفش پیاده‌ روی مناسب، کلاه و عینک آفتابی را فراموش نکنید؛ چراکه پیاده‌ روی‌هایی طولانی پیش رو دارید.

تپه‌های باستانی شیروان

تپه های باستانی شیروان

در ۱۵ کیلومتری شرق شیروان و در روستای بی بی شیروان در شهرستان گنبد کاووس تپه‌های باستانی شیروان قرار دارند که قدمت اشیای یافت شده در آن‌ها به هزاره اول پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. این مکان نیز یکی از زیباترین جاهای دیدنی ترکمن صحرا به شمار می‌رود.

این تپه ۱۰ متر ارتفاع و ۴۵۰ متر مربع مساحت پیرامون دارد. سفال‌های ساده و قرمز لعابدار کشف شده از این منطقه مربوط به هزاره اول پیش از میلاد مسیح است. مشابه این سفال‌ها در چشمه علی نیز کشف شده‌اند. با وجود قرار گرفتن تپه‌های باستانی شیروان در فهرست آثار ملی، متاسفانه این منطقه بسیار محروم است و رسیدگی‌های لازم به آن نمی‌شود.

سد وشمگیر

سد وشمگیر

اگر به قصد تماشای طبیعت به ترکمن صحرا سفر کرده اید و علاقمند به کشف زیبایی های طبیعی شهرهای مختلف ایران هستید، تماشای سد وشمگیر را از دست ندهید. این سد یکی از جاهای دیدنی ترکمن صحراست که در روستای عباس آباد قرار دارد. سد وشمگیر مرز جدا کننده‌ی ایران و ترکمنستان است و از نظر زیبایی بصری بسیار خیره کننده و جذاب است.

تالاب اینچه برون

تالاب اینچه برون

این تالاب که در نزدیکی آق قلعه قرار دارد، از تالاب‌های کوچک در جنوب رودخانه اترک تشکیل شده، زیستگاه انواع پرندگان بومی کمیاب و مهاجر است. طبق مجوز اداره محیط زیست صیادان و ماهی گیران می توانند هرساله از تاریخ ۱۵ اردیبهشت تا ۱۵ اسفند ماه در تالاب اینچه ماهی گیری کنند. همچنین دراین فصل شما می توانید در همین تالاب در منطقه ترکمن صحرا به تماشا فلامینگو ها پرداخته و تجربه جدیدی از از نزدیک دیدن این حیوان کسب کنید.

در بخش غربی همین تالاب گلفشان اینچه قرار دارد. گلفشان نوعی دیده زمین شناسی است که از چندین دهانه تشکیل می شود. از دهانه ذکر شده به صورت عجیب و غریبی گل به بیرون پرتاب می شود. شما با بازدید از این پدیده بی تردید تجربه جدید و جالبی را خواهید داشت که بسیار مرموز و شگفت انگیز است.

اسکله بندر ترکمن

اسکله بندر ترکمن

در غرب شهر بندرترکمن اسکله ای قرار دارد که در این قسمت، در بازار های محلی می توانید خرید و فروش انجام دهید یا برای تماشای غروب آفتاب و امواج دریا به این اسکله سر بزنید یا اینکه می توانید سوار قایق های موتوری یا پدالی شده و هیجان را تجربه کنید.

شهرهای دیدنی ترکمن صحرا

بندر ترکمن

بندر ترکمن

بندر ترکمن در غرب ترکمن صحرا و استان گلستان قرار دارد. این شهر از مهم‌ترین شهرهای منطقه و از پیشگامان صاحب خط راه‌ آهن است. راه ‌آهنی به طول ۱۴۰۰ کیلومتر دریای خزر را به خلیج فارس در بندر امام خمینی وصل می‌کند. به جز این دوشنبه بازار بندر ترکمن نیز رونق بالایی دارد.

دسترسی به آشوراده، که پیش از این نیز درمورد آن صحبت کردیم، از طریق اسکله بندر ترکمن ممکن است. این منطقه نمونه گردشگری، جذابیت‌های زیادی برای گردشگران دارد. پارک ملی گلستان، روستای قره قاشلی از توابع بندر ترکمن که از معروف ‌ترین مراکز پرورش و نگهداری اسب‌های ترکمن است، منطقه شکار ممنوع صوفیکم، میزبان پرندگان مهاجر کمیاب و گونه‌های متنوع بومی، در نزدیکی بندر ترکمن و تالاب  و گل افشان‌های اینچه برون از جمله جاهای دیدنی ترکمن صحرا هستند که در این بندر واقع شد‌اند.

آق قلا

آق قلا

شهر آق قلا از دیگر شهرهای ترکمن صحرا در استان گلستان است که تعداد زیادی از جاهای دیدنی ترکمن صحرا را در خود جا داده است. این شهر در ۴۰ کیلومتری شرق بندر ترکمن و شمال گرگان، در دو طرف رودخانه گرگان ‌رود قرار دارد. آق قلا از شمال به رود اترک، از غرب به بندر ترکمن و گمیشان، از جنوب به بخش مرکزی گرگان و از شرق به دهستان کتول و گنبد قابوس می‌رسد. آق قلا آثار تاریخی و صنایع دستی برجسته‌ای دارد. پنجشنبه بازار این شهر نیز بسیار معروف و پررونق است.

پل آجری آق قلعه، بلندترین برج تمام آجری جهان است و روی رودخانه گرگان‌ رود و در ۱۸ کیلومتری شمال گرگان قرار گرفته، دیوار قزل آلان که اسکندر آن را بنا کرد و انوشیروان ساسانی تعمیرش کرد و از سه کیلومتری آق قلا می‌گذرد، کوه‌های گلی داغ، سد وشمگیر، سنگر سوار، تالاب اینچه برون، گل فشان‌های قارنی یاریق، نفتیجه، گمیشان و اینچه برون از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند.

گمیش تپه، گنجینه‌ای از جاهای دیدنی ترکمن صحرا

گمیش تپه

این شهر در شمالی‌ترین بخش شرقی دریای خزر و نزدیک به مرز ترکمنستان است. معنای گمیش تپه، تپه نقره‌ای است و دو روایت برای این نام‌گذاری وجود دارد. این دو روایت، اول کشف سکه‌های نقره فراوان در زمان قاجاریه در تپه‌های شهر و دوم، انعکاس نور خورشید از تپه‌های نمک‌زار آن در زمان نزدیک بودن دریا به این منطقه هستند.

آبسکون جزیره یا بندرگاهی کهن در این منطقه بوده است. البته محل دقیق آبسکون و ماهیت قطعی آن هنوز پوشیده است، اما بیشترین احتمال بر واقع بودن آن در گمیش تپه دلالت دارد.

موزه مردم شناسی گمیش تپه واقع در ساختمانی تاریخی معروف به خانه گوکلانی، با قدمت دوره پهلوی اول، نماینده تمام و کمال  فرهنگ مردم ترکمن است. با بازدید از این موزه با زوایای کامل فرهنگ و سنت‌های ترکمن و زندگی مردم آن‌ها آشنا خواهید شد. خانه‌های تاریخی قدیمی با معماری خاص و جالب توجه، در گمیش تپه به چشم می‌خورند. معماران قدیمی برای ساخت این خانه‌ها نقشه نمی‌کشیدند و در ساخت آن‌ها از الوار و چوب استفاده می‌کردند. این شهر در حدود ۲۰ کیلومتر با بندر ترکمن فاصله دارد.

سیمین شهر

سیمین شهر

این شهر در بخش گلدشت گمیشان قرار دارد و یکی از جاهای دیدنی ترکمن صحراست که از مجموع سه روستا ساخته شده است. ساختمان‌های قدیمی با قدمتی بالغ بر ۱۰۰ سال و مراتع سرسبز از دیدنی‌های سمین‌شهر هستند. رودخانه بزرگ گرگان‌ رود که از رشته کوه آلاداغ سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسافت ۲۰۰ کیلومتری وارد دشت گرگان می‌شود و در نزدیکی بندر ترکمن به دریای خزر می‌ریزد، در میانه مسیر از وسط این شهر عبور می‌کند. گونه‌های متنوع گیاهی حاشیه این رود و فضای سبزی زیبا در منطقه قارقی کنار سیمین ‌شهر در نزدیکی آن، تفرجگاهی بسیار زیبا برای اهالی ساخته است.

شنبه بازار سیمین شهر رونق اجتماعی و اقتصادی بالایی برای این منطقه به وجود آورده است. زیارتگاه نقشبندی، در هشت کیلومتری جنوب این شهر و بین بندر ترکمن و سیمین ‌شهر، مکانی مقدس برای ترکمنان است، که در روزهای جشن و اعیاد، محلیان را برای ادای نذر و برپایی مراسم به این منطقه جلب می‌کند.

سیمین ‌شهر در ۲۴ کیلومتری شمال شرق بندر ترکمن قرار دارد، در مسیر حرکت به ‌سمت آق قلا باید از فرعی جاده سیمین ‌شهر تغییر مسیر دهید. زیارتگاه نقشبندی در همین فاصله قرار دارد. سیمین شهر بین شهرهای گمیشان و آق قلا قرار دارد.

آنبار آلوم

انبار آلوم

این شهر کوچک از توابع آق قلا و در بخش مرکزی وشمگیر قرار دارد. رودخانه گر جوان در سه کیلومتری شرق انبارآلوم، پس از پیوستن به چاه علی به گرگان‌رود می‌ریزد. اطراف این رودخانه‌ها، فضای مناسب برای تفرج و اقامت در طبیعت وجود دارد.

پارک‌های مختوم‌ قلی فراغی به مساحت یک هکتار و فجر به مساحت نیم هکتار نیز، از مناطق تفریحی اطراف انبارآلوم هستند.

کلاله

کلاله

در ۶۸ کیلومتری بندر ترکمن و ۴۲ کیلومتری گنبد کاووس، شهر کلاله یکی از جاهای دیدنی ترکمن صحرا با جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار در اطرافش، واقع شده است. زیارتگاه خالد نبی و هزار دره در نزدیکی کلاله قرار گرفته‌اند. چشمه آق سو تامین کننده آب شرب شهر کلاله، در هفت کیلومتری شرق این شهر، با آلاچیق و فضاهای سرسبز و رودخانه همیشه جاری، منطقه‌ای گردشگری و بسیار باصفا است. چشمه زاو دیگر منطقه خوش آب و هوا در نزدیکی کلاله و روستای زاو بالا است.

پارک گل کلاله با مساحتی در حدود ۶ هکتار، انواع گل‌ها و درخت های پارکی را دارد و محیطی بسیار دلنشین برای پیاده‌ روی و لذت از طبیعت است. کوه نیلی، بلندترین کوه شهرستان کلاله، در محدوده پارک ملی گلستان، منطقه‌ای مناسب و سرسبز برای دوست‌داران کوهنوردی است. در میان این کوه دریاچه سولوکلی با مساحت چهار هکتار خودنمایی می‌کند. رسیدن به این دریاچه زیبا در میان مسیر کوهنوردی منظره‌ای حیرت ‌انگیز مقابل چشمانتان می‌گشاید. این شهر از جاذبه های منطقه ترکمن صحرا بوده و به تنهایی نیمی از زیبایی های منطقه را به دوش می‌کشد.

دیوار تاریخی گرگان نیز از نزدیکی کلاله عبور کرده است. باشگاه‌های پرورش اسب در کلاله رونق فراوان دارند. در سفر به این خطه، حتما به محل پرورش و نگهداری اسب‌های نجیب ترکمن سر بزنید. از دیگر دیدنی‌های اطراف کلاله می‌توان به جنگل پلکانی کلاله، روستای گچی، منطقه شکار ممنوع عزیز آباد و منطقه حفاظت شده زاو بالا اشاره کرد.

مراوه تپه

مراوه تپه

مراوه تپه در شرق ترکمن صحرا و در نزدیکی مرز ترکمنستان، در جوار استان خراسان شمالی قرار دارد. ین شهر یکی از جاهای دیدنی ترکمن صحراست که خودش نیز دیدنی های بسیاری دارد.

آرامگاه مختومقلی در ۳۰ کیلومتری غرب مراوه تپه مورد توجه ترکمن‌های محلی است. تپه باستانی مراوه تپه، در شرق این شهر در گذشته‌های دور، زاغه مهمات بوده است و این شهر نامش را از همین اثر تاریخی می‌گیرد. مدرسه سید قلیچ ایشان که اولین حوزه علمیه ترکمنان بوده است نیز، در روستای کریم ایشان در نزدیکی مراوه تپه قرار دارد. غار قیز قلعه، در جوار روستای یکه چنار و در جنوب شرقی مراوه تپه، در فاصله ۱۰ کیلومتری از مرکز شهر واقع شده است. با گذشتن از جاده آسفالت شنی مسیر آن در دامنه‌های جنوبی کوه حاجی داغ می‌توانید از این بنای زیبا دیدن کنید.

چشمه ساوه در دو کیلومتری جنوب شرقی مراوه تپه از مناطق بکر و سرسبز مناسب گردشگری و تامین کننده آب شرب مراوه تپه است. از دیگر جاذبه‌های زیبا و دیدنی اطراف مراوه تپه می‌توان به آبشار بالی قایه و جنگل آق امام اشاره کرد. این دو جاذبه طبیعی در بهار و تابستان،‌ مناطقی مناسب برای تفرج و تفریح در طبیعت هستند.

بازارهای محلی ترکمن صحرا

بازارهای محلی ترکمن

در طول سفرتان به ترکمن صحرا می‌توانید بعد از طبیعت گردی به مناطق شهر نشین رفته و کمی هم بازار گردی کنید. لازم به ذکر است که در بازارهای بندر ترکمن و گنبد کاووس، شما می توانید خریدهای خوب و مقرون به صرفه ای را انجام دهید. در ادامه تعدادی از این بازارها را به شما معرفی می کنیم.

بازار روزانه

در قسمت شهر نشین ترکمن صحرا در روز های مختلف هفته بازارهای مختلفی به صورت محلی برپا می‌شوند. این بازارها به ترتیب در روزهای شنبه در سیمین شهر، یکشنبه در کلاله، دوشنبه‌ها در بندر ترکمن، پنجشنبه‌ها در اق قلا و جمعه‌ها در شهر گنبد برگزار می گردد. در این بازارها می توانید انواع خوراکی‌های مورد نیاز، ماهی تازه و خشک و انواع صنایع دستی ترکمنی را خریداری کنید.

بازار گنبد

شهر گنبد کاووس به شهر زیور آلات معروف است. شما در این شهر می‌توانید برای خرید طلا و نقره به سعدی شمالی بروید و زیورآلات خاص ترکمن صحرا و مردمان ترکمن را خریداری کنید.

بازار بندر ترکمن

این بازار یکی از بهترین بازار‌ها برای خرید صنایع دستی ترکمن به خصوص فرش و قالیچه ترکمن است که می‌توانید با قیمتی کاملا منصفانه و بدون واسطه آن‌ها را تهیه کنید.

روستاهای ترکمن صحرا

روستاهای ترکمن صحرا

بسیاری از خوش ‌آب ‌و هوا ترین روستاهای ایران در شهرستان‌های ترکمن واقع شده‌اند. ترکمن صحرا با طبیعت متنوع و فرهنگ غنی خود، بیش از ۱۰۰ روستای زیبای کشور را در خود جای داده است. از این روستاها می‌توان به روستای قره قاشلی اشاره کرد که در دهستان قره ‌سو شهرستان ترکمن واقع شده است. روستای آی‌ تمر از دیگر دهکده‌های استان گلستان است که در دهستان کرند گنبد کاووس قرار دارد. همچنین از دیگر روستاهای شهرستان گنبد می‌توانیم به روستای ترشکلی در دهستان اترک اشاره کرد. علاوه بر این‌ها اوخی ‌تپه، ارمی ‌آباد، نورآباد و… از دیگر روستای های ترکمن صحرا هستند.

اقامتگاه در ترکمن صحرا

اقامت در ترکمن صحرا

شهرهای اصلی ترکمن صحرا امکانات کاملی از جمله هتل‌ها و مهمانپذیرهایی با درجات کیفیت متفاوت دارند. برای اقامت در شهرها به‌راحتی می‌توانید با در نظر گرفتن بودجه خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

اما پیشنهاد ما این است که با توجه به گستردگی این منطقه و ظرفیت‌های بالای گردشگری در آن، برای طول سفر خود در نقاط مختلف اقامت کنید، تا با عبور به مناطق دیگر، فرصت بازدید از همه جاهای دیدنی ترکمن صحرا را داشته باشید. برای اقامت در نقاط مختلف نه ‌تنها جای نگرانی نیست، بلکه اقامتگاه‌های بومی، خانه‌های روستایی و محلی در اختیار شما قرار می‌گیرند.

برای مثال اجاره سوئیت در گمیشان و یا اجاره اقامتگاه در گرگان گزینه های مناسبی هستند که اقامت در آن ها خالی از لطف نیست. اگر اهل کمپ کردن در طبیعت و فضاهای باز باشید، اطراف آرامگاه و گورستان خالد نبی، فضایی مناسب با سرویس بهداشتی و پارکینگ، تعبیه شده است. در فصل مناسب، اقامت در این منطقه بسیار جذاب خواهد بود.‌

 

 

 

۳.۹/۵ - (۹ امتیاز)
2 نظر برای "جاهای دیدنی ترکمن صحرا، دشتی که نباید فرصت دیدنش را از دست داد" ارسال شده.
  1. علی گفت:

    با سلام ترکمن صحرا جای بسیار زیباست وبهشت گمشده ایران ولی متاسفانه زابلی های مهاجر اون منطقه را نا امن کردن و دست به سرقت اموال مسافر ها میزنن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *