سفری کوتاه به جاهای دیدنی ارومیه

سفری-کوتاه-به-جاهای-دیدنی-ارومیه

ارومیه، شهری زیبا با آب و هوای مطلوب در مرکز استان آذربایجان غربی است. جاهای دیدنی ارومیه برای گردشگران این شهر، خاطرات زیبا و به یاد ماندنی‌ را به یادگار می‌گذارند. ارومیه یک شهر تاریخی است و مردم از فرهنگ‌های مختلفی در آن زندگی می‌کنند. آثار تاریخی با معماری ارمنی و اسلامی نیز گواه این ادعا است.

ارومیه با جاذبه‌های طبیعی و اماکن تاریخی بسیاری که دارد، مقصد بسیاری از گردشگران در فصول مختلف سال است. آثار تاریخی ارومیه و همچنین جاذبه‌های طبیعی در اطراف این شهر، از جمله جاهایی است که گردشگران برای آشنایی با این شهر زیبا و گذراندن تعطیلات همراه با خانواده، به آن سفر می‌کنند. ما نیز در این مقاله، تلاش کرده‌ایم تا برخی از جاهای دیدنی ارومیه از جمله دریاچه ارومیه و دریاچه مارمیشو، دره قاسملو و بسیاری دیگر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ارومیه را به شما معرفی کنیم. همچنین برای اجاره سوئیت در ارومیه می توانید از اقامتگاه های ارزان تا لوکس لیدوماتریپ در ارومیه دیدن کنید. پس اگر شما هم قصد سفر به ارومیه را دارید، در ادامه با نشریه لیدوما همراه باشید.

· منطقه گردشگری بند؛ از معروف‌ترین جاهای دیدنی ارومیه

منطقه-گردشگری-بند؛-از-معروف‌ترین-جاهای-دیدنی-ارومیه

در پنج کیلومتری شهر ارومیه، روستای بند قرار دارد که با نام گردشگاه بند نیز شناخته می‌شود. این روستا در امتداد رودخانه شهرچای بنا شده و از جمله جاهای دیدنی ارومیه به شمار می‌رود. این مکان، با سد بزرگ رودخانه شهرچای و باغات و مناظر شگفت‌انگیزی که دارد، در همه اوقات سال، بیشترین گردشگران ارومیه را به سمت خود می‌کشاند. قدمت این روستا، به بیش از سه قرن می‌رسد و مردم آن به زبان‌های کردی و ترکی حرف می‌زنند.

تفرجگاه بند، از جمله جاذبه‌های گردشگری ارومیه است که در همه فصول سال، گردشگران در آن اوقات خود را سپری می‌کنند. رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌های بسیاری در این مکان برای پذیرایی و ارائه خدمات به گردشگران بنا شده‌اند. به همین دلیل،‌ تفرجگاه بند جزو مکان‌هایی است که بازدید از آن به همه مسافران و گردشگران ارومیه توصیه می‌شود.

· دریاچه ارومیه؛ دریاچه نمکین شمالغرب کشور

دریاچه-ارومیه؛-دریاچه-نمکین-شمالغرب-کشور

در مسیر رسیدن به ارومیه از سمت تبریز، به دریاچه زیبای ارومیه می‌رسیم. البته این دریاچه دیگر مانند گذشته پرآب نیست و بخش اعظمی از آن خشک شده است. اما در فصول پاییز و زمستان که میزان تبخیر کمتر و بارش بیشتر می‌شود، این دریاچه نیز زیبایی‌های خود را به رخ می‌کشد. در محدوده دریاچه ارومیه، بنادری قرار دارند که گردشگران را با قایق‌های کوچک، به مرکز دریاچه می‌برند. همچنین نمک طبیعی دریاچه نیز در این منطقه به فروش می‌رسد که خواص غذایی بی‌شماری دارد.

· جاهای دیدنی ارومیه؛ دریاچه مارمیشو

جاهای-دیدنی-ارومیه؛-دریاچه-مارمیشو

در ۴۵ کیلومتری غرب شهر ارومیه، دریاچه‌ای زیبا به نام مارمیشو قرار دارد که مقصد بسیاری از مسافران برای گردشگری است. دریاچه مارمیشو یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه است. این دریاچه از شمال و جنوب به کوه‌ها محدود شده و در شرق و غرب آن نیز روستاهایی قرار دارند.

چشم انداز این دریاچه، هر مسافری را مسحور خود می‌کند و از بکرترین مناطق طبیعی آذربایجان غربی به شمار می‌رود. آب این دریاچه توسط رودخانه نازلوچای تامین می‌شود که از کوه بایبون سرچشمه می‌گیرد و به این دریاچه سرازیر می‌شود. همچنین، ماهی قزل‌ آلای این دریاچه در میان مردم منطقه شهرت زیادی دارد؛ از همین رو یکی از تفریحات این منطقه انجام ماهیگیری است.

· برج سه گنبد؛ یادگاران دوران کهن

برج-سه-گنبد؛-یادگاران-دوران-کهن

برج سه گنبد، از بناهای دوره سلجوقی و یکی دیگر از جاهای دیدنی ارومیه است که در خیابان استاد برزگر قرار دارد. این بنای تاریخی، از دو طبقه تشکیل شده که طبقه اول سردابه است و به وسیله پوشش قوسی، از طبقه دوم جدا می‌شود. در دو طرف این بنا ورودی وجود دارد. برج سه گنبد در سال ۱۳۱۴، به شکلی رسمی به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

در داخل برج سه گنبد، سه کتیبه با خط کوفی وجود دارند که در انتهای آن‌ها تاریخ محرم ۵۸۰ هجری حک شده که نشان می‌دهد این بنا متعلق به دوره سلجوقیان است.

· دره قاسملو؛ از بکرترین جاهای دیدنی ارومیه

دره قاسملو؛ از بکرترین جاهای دیدنی ارومیه

دره قاسملو، از جاهای دیدنی ارومیه است که با نام‌های دره شهدا و خان دره‌سی نیز شناخته می‌شود. این دره که در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غرب ارومیه قرار دارد، یکی از بکرترین مناطق و جاهای دیدنی ارومیه است که با مناظر تماشایی و طبیعت چشم‌نواز خود، گردشگران را به آن جا می‌کشاند.

در این دره، رودی زیبا جریان دارد که زیبایی دره را دوچندان کرده است. همچنین در ادامه دره،‌ آبشاری ۱۵ متری واقع می‌باشد. این ویژگی‌ها، دره قاسملو را به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ارومیه و منطقه آذربایجان تبدیل کرده است.

· بازار ارومیه؛ مجموعه‌ای با معماری اصیل

بازار-ارومیه؛-مجموعه‌ای-با-معماری-اصیل

در همه شهرهای قدیمی و تاریخی ایران، بازارهای سنتی از جمله اماکن دیدنی آن شهرها محسوب می‌شوند. بازار سرپوشیده ارومیه نیز از جمله بازارهای سنتی و قدیمی این شهر است و گردشگران و مسافران، از آن بازدید می‌کنند و به خرید می‌پردازند. از جمله راسته‌های پر رونق این بازار،‌ راسته مسگرها، فرش فروشان، بلور فروشان و زرگرهاست.

بازار ارومیه در دوره صفویه ساخته شده و در دوره زندیه قاجاریه نیز سراهای دیگر و مساجد و حمام‌ها به آن اضافه شدند. همچنین، بخشی برای یهودیان منطقه در این بازار ساخته شده است. بازار ارومیه در سال ۱۳۶۲ در دفتر ثبت آثار ملی به ثبت رسید.

· مسجد جامع ارومیه؛ شاهکار معماری ایرانی اسلامی

مسجد-جامع-ارومیه؛-شاهکار-معماری-ایرانی-اسلامی

از دیگر آثار تاریخی و جاهای دیدنی ارومیه، مسجد جامع این شهر واقع در میدان بازار و در خیابان اقبال است. این مسجد تاریخی، با توجه به سبک معماری خود،‌ متعلق به دوره سلجوقیان است. مسجد جامع ارومیه،‌ از سه طرف به معابر اصلی شهر راه دارد و شبستان مسجد، اصلی‌ترین بخش آن است. این مسجد، از جمله جاهای دیدنی ارومیه است که هنر و سبک معماری در دوره سلجوقیان را به زیبایی نمایش می‌دهد.

· جاهای دیدنی ارومیه؛ کلیسای مارسرگیز

جاهای دیدنی ارومیه؛ کلیسای مارسرگیزمیه

کلیسای مارسرگیز، یکی از آثار تاریخی به جا مانده در دوره ساسانیان است که در ۳ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و در دامنه کوه سیر قرار دارد. نمای این کلیسا، تماما از سنگ‌های نامنظم است و بسیار مستحکم ساخته شده. این کلیسا، هنوز هم محل عبادت مسیحیان از جمله ارامنه و آشوریان است.

کلیسای مارسرگیز، از آثار سنگی استان آذربایجان غربی، در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

· کلیسا ننه مریم؛ از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان

کلیسا ننه مریم؛ از قدیمی‌ترین کلیساهای جهان

از دیگر جاهای دیدنی ارومیه، کلیسا ننه مریم است. این کلیسا، با نام‌هایی مانند سنت ماری و شرق آشور نیز شناخته می‌شود. کلیسا ننه مریم، پس از کلیسا بیت اللحم، قدیمی‌ترین کلیسا جهان است. ظاهر این کلیسا، بسیار ساده است و در داخل آن نیز به جز چند تابلو از حضرت مسیح، حضرت مریم و حواریون، تزئینات دیگری وجود ندارد. از همین رو،‌ به عقیده برخی، معنویت در این کلیسا بیشتر است. این کلیسا در ارومیه، خیابان خیام جنوبی و پشت کلیسای آنجلیک واقع می‌باشد.

· غار تمتمه؛ از جاهای دیدنی ارومیه

-غار-تمتمه؛-از-جاهای-دیدنی-ارومیه

یکی دیگر مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی ارومیه، غار تمتمه در ۱۸ کیلومتری جنوب غرب ارومیه است که با نام تمتمان نیز شناخته می‌شود. این غار، از نشانه‌های وجود زندگی در دوران پارینه سنگی در منطقه آذربایجان است. در داخل غار، دستکاری‌هایی توسط انسان به منظور ایجاد محیط زندگی دیده می‌شود.

· گوی تپه؛ تپه‌ای باستانی در ارومیه

گوی-تپه؛-تپه‌ای-باستانی-در-ارومیه

گوی تپه یا گوگ تپه، یکی از تپه‌های باستانی آذربایجان مربوط به دوره مفرغ است. این تپه در روستای گوی تپه و در ۶ کیلومتری جنوب شرق ارومیه قرار دارد. این تپه، از هفت طبقه تشکیل شده که هرکدام مربوط به یک دوره تاریخی هستند. طبقه هفتم مربوط به ۶۰۰۰ سال قبل و طبقه ششم مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد است. در طبقات پنجم و چهارم، سفال‌هایی بدون نقش و نگار یافت شده‌اند و در طبقه سوم که گورستان است، اسکلت و جمجمه انسان وجود دارد. همچنین در طبقه دوم که مربوط به هزاره پیش از میلاد است و همچنین در طبقه اول، ظروف سفالی رنگی با دسته‌هایی به شکل حیوانات کشف شده است.

· جاهای دیدنی ارومیه؛ عمارت شهربانی ارومیه

-جاهای-دیدنی-ارومیه؛-عمارت-شهربانی-ارومیه

عمارت شهربانی ارومیه، یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ارومیه به شمار می‌رود که اخیرا تبدیل به موزه بزرگ مردم شناسی شده است. این عمارت، در میدان انقلاب (ایالت) قرار دارد و در سال ۱۳۷۹ در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این عمارت، در ابتدا به عنوان عمارت امنیه شناخته می‌شد و کاربردی نظامی داشت. تزئینات داخلی این عمارت، برخلاف نمای بیرونی آن، زیاد نیست. این عمارت، متعلق به دوره پهلوی‌ بوده و در سال ۱۳۱۰ تکمیل شده است.

معماری عمارت شهربانی، تلفیقی از معماری ایرانی و غربی به ویژه آلمانی است که به دلیل کاربرد نظامی، به شکل عقاب طراحی شده است. همان طور که گفته شد، امروزه از این بنا به عنوان موزه مردم شناسی ارومیه استفاده می‌شود و در داخل آن، بیش از ۵۰۰ قلم از صنایع دستی و آثاری استفاده شده که سبک زندگی مردم آذربایجان غربی را به نمایش می‌گذارند.

· یخچال دوقوز پله؛ محلی برای تامین یخ قدیمیان

-یخچال-دوقوز-پله؛-محلی-برای-تامین-یخ-قدیمیان

یخچال دوقوز پله یا نه پله، از جاهای دیدنی ارومیه و از آثار تاریخی مربوط به دوره قاجار است. در گذشته، از این مکان برای تامین یخ مورد نیاز مردم مردم استفاده می‌شده است. ولی با گذشت زمان و پیشرف صنعتی ارومیه، این مکان نیز کاربرد خود را از دست داد. امروزه از آن به عنوان خانه آبگینه استفاده می‌شود. در این نمایشگاه، نقاشی روی شیشه، سفالگری، معرق شیشه و روش شیشه گری با حرارت مستقیم به نمایش گذاشته شده است.

جاهای دیدنی ارومیه در فصول مختلف

ارومیه از جمله مناطقی است که در هر فصلی، جاذبه‌های دیدنی زیادی برای گردشگران دارد. از طبیعت زیبا گرفته تا آثار تاریخی و جاهای دیدنی مختلف، ارومیه را به یک شهر چهار فصل برای گردشگران مسافران بدل کرده است. گردشگران و مسافران، بنا به تعطیلات و سرگرمی‌های مختلف در هر فصل، از جاهای دیدنی ارومیه بازدید می‌کنند. در ادامه، به معرفی جاهای دیدنی ارومیه در فصل‌های مختلف سال می‌پردازیم.

· جاهای دیدنی ارومیه در بهار

ارومیه، به دلیل آب و هوای معتدلی که دارد، در فصل بهار گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند. جاذبه‌های طبیعی ارومیه در بهار از جمله زیباترین جاذبه‌های ایران محسوب می‌شوند.

دهکده ساحلی چی چست؛ دهکده‌ای مفرح برای گردشگران

دهکده ساحلی چی چست؛ دهکده‌ای مفرح برای گردشگران

دهکده ساحلی چی چست که به دیزنی‌لند ارومیه معروف است، از جمله جاهای دیدنی ارومیه در فصل بهار است. این دهده، مکانی توریستی، فرهنگی و تفریحی است که در فاصله ۱۸ کیلومتری از ارومیه در جاده چی چست به طرف دریاچه (بندر گلمانخانه) واقع می‌باشد.

جزایر دریاچه ارومیه؛ جزایری کم‌نظیر و دیدنی

جزایر-دریاچه-ارومیه؛-جزایری-کم‌نظیر-و-دیدنی

در داخل دریاچه ارومیه،‌ جزایر متعدد و زیبایی وجود دارند. این جزایر از جمله جاذبه‌های گردشگری ارومیه محسوب می‌شوند. دسترسی به این جزایر،‌ تنها با کشتی‌ها و قایق‌های موجود در ساحل دریاچه ممکن است. این جزایر با نام‌های کبودان، اشک داغی، آرزو و اسپیر، عمدتا در بخش جنوبی دریاچه قرار دارند.

چشمه کوه زنبیل؛ منطقه‌ای گردشگری در ارومیه

در نزدیکی دریاچه ارومیه، چشمه کوه زنبیل قرار دارد. این مکان دارای یک حوضچه زیبا به عمق ۲۵ سانتی متر می‌باشد که دور آن سنگ کاری شده است. این مکان که از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه است، در ایام نوروز بسیار باب میل مسافران و گردشگران خواهد بود.

آبشار سوله دوکل، چشمه هفت آباد، دره قاسملو و دریاچه مارمیشو از دیگر جاهای دیدنی ارومیه در فصل بهار هستند که هنگام مسافرت به این شهر،‌ حتما باید از آن‌ها بازدید کنید.

· جاهای دیدنی ارومیه در تابستان

دریاچه دالامپر؛ از جاهای دیدنی ارومیه در تابستان

دریاچه-دالامپر؛-از-جاهای-دیدنی-ارومیه-در-تابستان

در جنوب غربی ارومیه و بالای کوه دالامپر، دریاچه‌ای با همین نام قرار دارد که به عنوان مقصد گردشگری و طبیعت‌گردی بسیاری از مسافران انتخاب می‌شود. این دریاچه در ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه و ۳۵ کیلومتری شهرستان اشنویه قرار دارد. این دریاچه از مقاصد تابستانی گردشگران محسوب می‌شود؛ چرا که در انتها بهار و اوایل تابستان، هنوز برف‌ روی کوه‌های اطراف آب نشده و آب و هوای بسیار مطبوعی نیز دارد.

دریاچه دالامپر، در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح دریا و بالای کوه قرار دارد. عمق آن حدود ۵۰ متر است و پوشش گیاهی اطراف آن مناسب برای اردو زدن مسافران است. همچنین دشت‌هایی که در مواقع مشخصی از سال مملو از گل‌های رنگارنگ می‌شوند نیز در اطراف این دریاچه قرار دارند.

قلعه کاظم داشی؛ قلعه‌ای در داخل دریاچه ارومیه

قلعه کاظم داشی؛ قلعه‌ای در داخل دریاچه ارومیه

قلعه کاظم داشی، در داخل دریاچه ارومیه قرار دارد. البته امروزه به دلیل خشک شدن بخش زیادی از این دیاچه، این قلعه نیز که از دور به شکل یک صخره دیده می‌شود، در داخل خشکی قرار گرفته است.

قلعه دم دم؛ از جاهای دیدنی شهر ارومیه

قلعه-دم-دم؛-از-جاهای-دیدنی-شهر-ارومیه

قلعه دم دم، ‌از جمله جاهای دیدنی ارومیه در تابستان است که در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی ارومیه و در ارتفاعات برادوست واقع شده است.

· جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

اگر قصد سفر به ارومیه در فصل پاییز را دارید، بهتر است که با جاهای دیدنی این شهر در پاییز نیز آشنا شوید. ارومیه در پاییز،‌ مانند بسیاری از شهرهای دیگر،‌ زیبایی‌های منحصر به فردی دارد. گردشگران در پاییز می‌توانند خاطران زیبایی از گردش به این شهر در خاطرات خود ثبت کنند.

خانه انصاری؛ از جاهای دیدنی ارومیه در پاییز

خانه-انصاری؛-از-جاهای-دیدنی-ارومیه-در-پاییز

خانه انصاری،‌ از بناهای دوره قاجار، یکی از جاهای دیدنی ارومیه در فصل پاییز است. این بنا، در ابتدا متعلق به بابک جعفری بوده و بعد به دختر ایشان و همسر سیف الله انصاری رسیده است. به همین دلیل، به خانه انصاری معروف می‌باشد. این خانه تاریخی در میدان امام حسین و در امتداد خیابان مدنی ۲ واقع شده است.

مسجد مناره؛ یادگاری از دوران قاجار

مسجد مناره، متعلق به دوره قاجار است. این بنا به دلیل وجود یک مناره در ضلع شمال شرقی، به این نام مشهور است. این بنا در خیابان امام در محله شیشه‌گر خانه و کوجه امیر نظمی قرار دارد.

· جاهای دیدنی ارومیه در زمستان

جاهای-دیدنی-ارومیه-در-زمستان

ارومیه،‌به دلیل قرار گرفتن در منطقه سردسیر ایران،‌ زمستان‌های سردی دارد. از این رو، جاهای دیدنی آن در فصل سرد سال نیز متفاوت خواهند بود. اگر شما هم به دنبال ورزش‌ها و سرگرمی‌های زمستانی هستید، ارومیه گزینه خوبی است. سرگرمی‌های زمستانی نیز معمولا با پیست‌های اسکی مرتبط هستند.

ارومیه، به دلیل موقعیت جغرافیایی، شهری پر بارش است. در بخش سیلوانا در روستای خوشاکو، پیست اسکی قرار دارد تا علاقمندان به ورزش‌ها و تفریحات زمستانی، در آن گرد هم آیند و اوقات لذت بخشی را با یکدیگر بگذرانند. پیست اسکی خوشاکو، تنها پیست اسکی استان آذربایجان غربی می‌باشد که در ۳۰ کیلومتری غرب ارومیه واقع شده است. این پیست، از جاهای دیدنی ارومیه در زمستان به شمار آمده و مرکز تفریحات زمستانی گردشگران و بومیان این منطقه محسوب می‌شود.

غذاها و سوغات شهر زیبا ارومیه

غذاها-و-سوغات-شهر-زیبا-ارومیه

ارومیه، علاوه بر جاهای دیدنی و جذاب، غذاها و سوغاتی‌های زیادی نیز دارد. گردشگران و مسافرانی که از ارومیه دیدن می‌کنند، می‌توانند سوغاتی‌های لذیذ و غذاهای خوشمزه ارومیه را به عنوان یادگاری از این شهر،‌ همراه خود داشته باشند.

از معروف‌ترین سوغاتی‌های ارومیه، انواع نقل‌های سنتی است. نقل‌های ارومیه، جزو اصلی‌ترین سوغات این شهر شناخته می‌شوند. این نقل‌ها در طعم‌های مختلف و به روش‌های سنتی و مکانیزه تولید می‌شوند. نقل با طعم‌های بیدمشک، زنجبیل، گل محمدی و زعفرانی از پرطرفدار‌ترین انواع نقل در این شهر محسوب می‌شوند.

حلوا هویج، یکی دیگر از سوغاتی‌های خاص ارومیه است. این خوراکی، در مهمانی‌ها و مراسمات مختلف جایگاه ویژه‌ای دارد. از دیگر ترکیبات آن، خلال بادام، گردو و شیره است که طعم بی‌نظیری به آن می‌‌دهد. حلوا هویج در مقایسه با دیگر سوغات ارومیه، شناخته شده‌ترین سوغاتی این شهر است.

همچنین، عرقیجات و دیگر شیرینی‌های محلی نیز جزو سوغات ارومیه هستند. عرق بیدمشک، گلاب و بادرنجبویه از جمله معروف‌ترین عرقیجات این شهر می‌باشند. باستخ یا لوزانک، سوجوق و باقلوا نیز از شیرینات ارومیه هستند که کام گردشگران را شیرین می‌کنند.

ارومیه؛ شهری برای تمام فصل‌ها

در این مقاله، سعی کردیم تا بیشتر جاهای دیدنی ارومیه را به شما معرفی کنیم. ارومیه، شهری تاریخی و با طبیعتی جذاب و بکر، از جمله مقاصد گردشگری است که می‌توانید در بیشتر ایام سال، به خصوص در بهار و تابستان به آن سفر کنید. دریاچه‌های زیبا مانند دریاچه مارمیشو، دریاچه دالامپر، دره قاسملو، جزایر دریاچه ارومیه و همچنین آثار تاریخی در داخل شهر، یک سفر فراموش نشدنی را برای شما رقم خواهند زد.

اگر شما هم قصد سفر به ارومیه و لذت بردن از این جاهای دیدنی را دارید، با رزرو ویلا و سوئیت در ارومیه، بهترین تجربه‌ها را در این سفر برای خود و دوستانتان رقم بزنید.

 

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)
2 نظر برای "سفری کوتاه به جاهای دیدنی ارومیه" ارسال شده.
  1. ارومیه قلب آذربایجان گفت:

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان خوش آمدید 💓
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم

    یاشاسین ایران
    یاشاسین آذربایجان
    یاشاسین ارومیه

    ارومیه قلب ابدی آذربایجان و خاک ابدی ترکان ❤

  2. ارومیه قلب آذربایجان گفت:

    ❤ ارومیه قلب آذربایجان ♥️
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان ، دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر تبریز، شهر شهیدان باکری ها و امینی ها و ملا حسنی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، میلاد عبادی پور و حضرت پور، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ♥️
    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ♥️
    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ♥️
    یاشاسین ارومیه ❤

    ارومیه قلب ابدی آذربایجان ♥️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *