زیباترین جاهای دیدنی آستارا را بشناسید

جاهای دیدنی آستارا

سفر به شمال همیشه جذاب بوده و آستارا هم همیشه یکی از جذاب‌ترین و خاص‌ترین شهرهای شمالی در تاریخ ایران بوده است. خانه‌هایی با سقف‌های سفالی و کوچه‌‌‌ها و فضاهای زیبا و خوش‌آب‌ و رنگی که تا همیشه در یاد و ذهن هر مسافر و رهگذری باقی خواهد ماند. اما تنها زیبایی شهر نیست که بخواهد باعث شود آستارا در ذهن شما همیشه ماندگار شود. جاهای دیدنی آستارا بی شمارند.

معماری خانه‌های این شهر و مصالح و ابزاری که برای آن‌ها به‌کار برده شده است مثل سقف‌های سفالی، باعث شده فضای خانه در روزهای شرجی و گرم تابستان بسیار خنک و مطلوب باشد. اگر مسافر آستارا شدید مطمئن باشید فقط دیدن جاهای دیدنی آستارا شما را جلب و راضی نخواهد کرد، بلکه فضای شهری و آب‌وهوای خوش آن در پاییز و بهار هم بسیار خاطره ‌انگیز است. آستارا می‌تواند بهترین مقصد شما برای سفر باشد، برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی جاهای دیدنی آستارا در ادامه با این مقاله از لیدوما همراه باشید.

گشت و گذار در آستارا

دیدنی های آستارا

آستارا یکی از شهرهای ساحلی و توریستی گیلان است که سرشار از جاذبه های بکر و طبیعی در غرب دریای خزر و نقطه مرزی ایران و جمهوری آذربایجان است. شهری که آرامش ساحل خزر،‌ زیبایی های چشم نواز آن را در امتداد کوهپایه های سرسبز جنگلی به اوج آسمان دوخته و جلوه‌ای از زیبایی های بی کران سرزمین ایران را به رایگان برای گردشگران به نمایش می گذارد. آستارا یک شهر جلگه‌ای است که در قدیم به علت پس‌ روی آب دریای خزر، بخش‌هایی از آن به صورت باتلاق بود و به همین دلیل هسته رو یا همان آهسته رو نامیده می شد که بعدها به آستارا تبدیل شد.

جاهای دیدنی طبیعی و تفریحی آستارا

گردنه حیران

گردنه حیران

قطعا تا کنون نام گردنه حیران به گوشتان خورده و از طبیعت زیبا و آب و هوای آن شنیده اید. گردنه حیران مانند بهشتی بی نظیر در منطقه آستارا بوده و رود آب شیرین آق چای یا رود آستارا در آن جریان دارد. اگر به گردنه حیران که یکی از زیباترین جاهای دیدنی آستارا به شمار می رود سفر کنید، به هر طرف که نگاه کنید زیبایی و طراوت می‌بینید. منطقه ی گردنه حیران از یک سمت به کوه های زیبا و از سمت دیگر به دره ای کم عمق اشراف دارد. رود آستارا که با نام آق چای نیز شناخته می شود از میان همین دره عبور می کند.

گردنه حیران حدفاصل تونل اردبیل تا آستارا را تشکیل می‌دهد و مسافت آن حدود ۳۵ کیلومتر می باشد. در اغلب روزها مه و ابر غلیظی در این جاده حاکم است و یکی از زیباترین و دلنوازترین صحنه‌ها را در مقابل گردشگران قرار می‌دهد. گردنه حیران جزو مناطق ییلاقی به شمار رفته و به عنوان آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان شناخته می شود.

اگر می خواهید از تهران به گردنه حیران بروید، حدود ۶۳۳ کیلومتر را دارید. باید در مسیر اتوبان قزوین – رشت حرکت کنید و پس از حدود هفت ساعت و نیم حرکت در این مسیر می توانید به این جاذبه طبیعی و زیبا دسترسی پیدا کنید.

آدرس: گیلان، آستارا، منطقه حیران

دهکده گردشگری حیران

دهکده حیران

این دهکده که در انتهای گردنه حیران را با طی کردن یک مسیر سرسبز ۱۵۰۰متری به شرقی ترین نقطه پارک جنگلی فندقلوی شهرستان نمین متصل می‌کند. بزرگترین سورتمه ریلی کشور و تله کابین از امکانات گردشگری بی نظیر آن بشمار می رود. ارتفاع ایستگاه بالا دست این تله کابین در منطقه فندقلو حدود ۱۷۳۰ متر از سطح دریا است و طول کل مسیر رفت و برگشت در فاز یک پروژه حدود سه کیلومتر می‌باشد و موقعیت جغرافیایی آن طوری است که از شمال به قله باستانی شیندان و جمهوری آذربایجان، از غرب به پارک جنگلی فندقلو، از شرق به روستای ونه بین و جاده اصلی آستارا به اردبیل و از جنوب به دهستان حیران و گردنه زیبای آن اشرف دارد.

سورتمه حیران

سورتمه حیران

سورتمه حیران طولانی‌ترین سورتمه ریلی ایران به شمار می‌رود و از جاذبه‌های گردشگری آستارا، واقع در دهکده توریستی حیران است که در سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید. سورتمه حیران همچنین جزو بزرگ‌ترین سورتمه‌های ایران محسوب می‌شود.

تله کابین حیران

تله کابین حیران

تله کابین حیران که از شرق به دریای خزر، جنگل‌ حیران و شهرستان آستارا، از جنوب و غرب به جنگل زیبای فندقلو و از شمال به منطقه مرزی کشور آذربایجان و قلعه باستانی شیندان (قلعه گور بابک) اشراف دارد، یکی از جاذبه های تفریحی آستارا به شمار می‌رود.

تله کابین گردنه حیران ۴۰ کیلومتر با شهرستان آستارا و ۳۰ کیلومتر با استان اردبیل فاصله دارد. برای رسیدن به آن از شهرستان آستارا بعد از ۵۰ دقیقه و از استان اردبیل بعد از ۴۰ دقیقه رانندگی، با دنبال کردن تابلوهای راهنما به‌راحتی می‌توانید تله کابین گردنه حیران را پیش روی خود مشاهده کنید. سوار شدن به تله کابین از ایستگاه دوم آن، واقع در جنگل فندقلو اردبیل نیز امکان ‌پذیر است که تا استان اردبیل ۳۸ کیلومتر فاصله دارد. با وسایل نقلیه عمومی نیز از آستارا و اردبیل به‌ راحتی می‌توانید پس از طی این مسیرها خود را به دهکده گردشگری حیران برسانید.

تالاب استیل

تالاب استیل

این تالاب در ۴ کیلومتری شهر آستارا در حاشیه جاده آستارا به تالش قرار دارد. اهمیت اکو توریستی این تالاب از جهت نزدیکی به جاده، تنوع چشم‌اندازهای طبیعی همچون کوهستان، جنگل و مزارع و کشتزارهای اطراف دوچندان می‌شود. ضلع‌غربی آن پوشیده از جنگل و پوشش‌های سبز گیاهی است و در ضلع شرقی آن درختان توسکای شناور منظره بسیار جالب توجهی را به وجود آورده‌ است که در بهار و تابستان استراحتگاه مسافران بوده و از نظر گردشگری یکی از جاهای دیدنی آستارا محسوب می‌شود.

از ویژگی‌های مهم این تالاب وجود ماهیان مشهوری مانند کپور و اردک ماهی است همچنین این تالاب طبیعی جایگاه پرندگان کمیاب بوده که برای زاد و ولد از اروپای مرکزی، ماورای خزر و مناطق قطبی به این منطقه مهاجرت می‌کنند که مهم‌ترین آن چینگیر نوک‌ سرخ است. این تالاب ۱۳۸ هکتار وسعت دارد و از مکان‌های گردشگرپذیر استان گیلان است. وجود درختان توسکا در این تالاب، جلوه‌ای دیدنی به آن بخشیده‌است. از ویژگی‌های تالاب عباس آباد آستارا این است که درختان این تالاب به علت اینکه ریشه آنها در آب قرار دارد، همواره در پهنای تالاب جا به جا می‌شوند و حرکت می‌کنند. به همین علت، تالاب آستارا به تالاب استیل درختان شناور هم معروف است.

از سال ۱۳۸۴ تالاب استیل به عنوان یکی از پنج منطقه نمونه گردشگری استان گیلان شناخته شده‌ است.

آدرس: گیلان، هفت کیلومتری آستارا، حاشیه جاده رشت به آستارا.

ساحل صدف

ساحل صدف

آستارا شهری ساحلی است، بنابراین می‌توانید از ساحل و زیبایی‌ها و تفریحات آن به خوبی لذت ببرید. در این ساحل که تنها ۱۰ کیلومتر از آستارا فاصله دارد، صدف‌ها و سنگ‌های ساحلی بسیاری را خواهید دید که آب دریا به همراه خود آورده و در ساحل به جا می‌گذارد. زیبایی صدف‌های این ساحل زبان زد بود به همین دلیل به نام ساحل صدف معروف شده است. در ساحل صدف می‌توانید از امکانات تفریحی هم استفاده کنید. امکاناتی مانند زمین مخصوص بازی و تفریح کودکان، طرح سالم سازی و محلی محافظت ‌شده مختص به شنا، استراحت‌ گاه‌هایی موقت، پلاژهایی جهات عرضه خدمات به گردشگران، ماهیگیری و… .

آدرس: گیلان، ۱۰ کیلومتری آستارا به سمت تالش.

پارک جنگلی بی بی یانلو

جنگل بی بی یانلو

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا که به حق جذاب و تماشایی است با نام پارک جنگلی بی‌بی یانلو شناخته می‌شود. این پارک جنگلی از جملۀ جنگل‌های هیرکانی ایران زمین به شمار می‌رود. پارک جنگلی بی‌بی یانلو در ۵ کیلومتری شهر آستارا و در حاشیۀ جاده آستارا به اردبیل واقع شده است.

پارک جنگلی بی‌بی یانلو گذشته از اهمیت محیط زیستی و طبیعی بسیارش سرشار است از زیبایی و طراوت که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. بهترین زمانی که می توانید به پارک جنگلی بی بی یانلو بروید و از طبیعت زیبا و بی نظیر آن بهره مند شوید، نیمه اول سال به خصوص فصل بهار می باشد. چراکه در این فصل هوای پارک بسیار مطلوب و دلنشین بوده و تمام پوشش گیاهی آن سرسبز می باشد. پس قدم زدن در میان طبیعت زیبای آن می تواند بسیار دل پذیر باشد.

آدرس: گیلان، ۵ کیلومتری آستارا، حاشیه مسیر آستارا- اردبیل.

روستای کوته کومه

کوته کومه

روستای کوته کومه روستایی کوچک و زیبا در ۹ کیلومتری شهر لوندویل می باشد. این روستا یکی از زیباترین دیدنی های آستارا به شمار می رود و همچنین جمعیت بسیار کمی دارد. به گونه ای که تنها ۲۰ خانواده در آن زندگی می کنند. مردمان این روستا به دین تسنن گرایش داشته و مردمانی بسیار خونگرم می باشند. اهالی این روستا به زبان تالشی صحبت می کنند. یکی از اصلی ترین مواردی که باعث شده زیبایی روستای کوته کومه دو چندان شود، وجود آبشاری بلند و خروشان است که آبشار لاتون نام دارد. این آبشار بلندترین آبشار ایران می باشد.

روستای کوته کومه یکی از بهترین جاهای دیدنی آستارا شناخته می شود و آبگرم کوچکی نیز در دل طبیعت خود جای داده است. از این آبگرم برای تسکین دردهای مفصلی و درمان بیماری های پوستی استفاده می کنند. برای آنکه به روستای کوته کومه برسید باید حدود ۳ ساعت در جنگلی سرسبز پیاده روی داشته باشید. همچنین این روستا در ارتفاع قرار داشته و باید ارتفاع حدود ۷۵۰ را طی کنید. هنگامی که به روستای کوته کومه برسید و با دیدن این همه زیبایی در یک جا تمام خستگی مسیر از تنتان خارج می شود.

اگر قصد سفر به روستای کوته کومه که از مناطق دیدنی آستا را می باشد را دارید بهترین زمان سفر به آن از اواخر فصل زمستان تا اواسط فصل بهار می باشد. در این فصل تمام طبیعت روستا سرسبز بوده و شکوفه های بهاری رشد کرده اند که چهره طبیعت را بسیار زیبا کرده اند. همچنین آب و هوای روستا در این فصل بسیار معتدل و دلپذیر است و از شرجی بودن هوا خبری نیست.

آدرس: گیلان، آستارا، ۹ کیلومتری شهر لوندویل.

قله اسپیناس

قله اسپیناس

قله اسپیناس به عنوان مرتفع ترین قله شهر آستارا با حدود ۲ هزار و ۱۰۵ متر ارتفاع از سطح دریا می باشد که بلندترین آبشار ایران از آن جریان پیدا کرده است. این قله در روستای کوته کومه قرار گرفته و به عنوان یکی از جاهای دیدنی آستارا شناخته می شود. قله اسپیناس یکی از بهترین بسترهای کوهنوردی در شهرستان آستارا می باشد و از همین رو کوهنوردان زیادی را به کوهنوردی دعوت می کند. هنگامی که در بالای این قله قرار بگیرید، چشم انداز بسیار زیبایی از مناطق اطراف و شهر آستارا مقابل شما قرار می گیرد. پوشش گیاهی این قله باعث شده بر زیبایی آن افزوده شود و با آمدن هر فصل، رنگ این پوشش گیاهی تغییر می کند. اگر در سفر به آستارا قصد کوهنوردی داشته باشید، قله اسپیناس را در اولویت خود قرار دهید. جالب است بدانید قلعه سنگی اسپینه بالای قله اسپیناس قرار گرفته است.

اگر در آستارا قرار داشته باشید می توانید در مدت زمان حدود ۵۰ دقیقه خود را به این منطقه برسانید و به سمت کوهنوردی در قله اسپیناس بروید. اگر از دور به این قله نگاهی بیاندازید، قله را شبیه به اسبی خواهید دید که سر خود را بالا نگه داشته و از همین رو شاید نام اسپیناس را برای آن برگزیده اند. همچنین واژه اسپیناس به معنای اتراق در منطقه ای ییلاقی می باشد. از آنجایی که این قله در پشت تالاب استیل واقع شده و آبشار لاتون از آن سرچشمه گرفته، بر زیبایی آن افزوده است و از آن به عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری آستارا یاد می شود. بهترین فصل صعود به این قله فصل بهار می باشد که هوای منطقه نه سرد است و نه گرم. در این صورت از گزند سرما و گرما در امان هستید.

برای دسترسی به قله اسپیناس می توانید ابتدا خود را به شهر لوندویل برسانید و پس از طی مسافتی حدود ۱۰ کیلومتر به طرف جنوب، روستای کوته کومه را خواهید دید. پیشنهاد می شود در این روستا کمی استراحت داشته باشید تا بتوانید برای کوهنوری در قله اسپیناس آماده شوید. از این روستا حدود ۱۰ کیلومتر مسافت دارید تا به این قله زیبا برسید.

آدرس: گیلان، ۱۰ کیلومتری شرق آستارا.

آستاراچای

آستاراچای

یکی از جاذبه های دیدنی آستارا، رود زیبایی به نام رود آستارا چای می باشد که در مرز کشورهای ایران و جمهوری آذربایجان جاری شده است. این رود در دل خود آبزیان و ماهی هایی همچون ماهی های آزاد و ماهی سفید را جای داده است. رود آستارا چای سه شاخه فرعی داشته که دو شاخه ی آن از ارتفاعات حیران و شاخه ای دیگر از ارتفاعات جنگلی بهارستان جاری شده است. از آنجایی که این رودخانه ماهی های زیادی را در خود جای داده، می توانید اگر به آستارا سفر کردید به کنار ین رود زیبا بروید و به ماهیگیری بپردازید. عمق این رود چندان زیاد نبوده و در اطراف رود آستارا چای درختان انبوه و سرسبزی رشد یافته اند که بر زیبایی رودخانه افزوده اند و طبیعت بسیار زیبا و تماشایی را پدید آورده اند.

آدرس: گیلان، آستارا، مرز میان ایران و جمهوری آذربایجان.

بازار ساحلی

بازار ساحلی استارا

بازار بزرگ ساحلی آستارا که در میان مردمان بومی آستارا بساط گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین مراکز خرید آستارا استان گیلان، شمال ایران، از معروف‌ترین بازارهای ایران و از مقاصد مسافران ورودی به آستارا می‌باشد.

آبشار لاتون

ابشار لاتون

مرتفع ترین آبشار ایران که در استان گیلان واقع شده و ارتفاع آن به ۱۰۵ متر می رسد، آبشار لاتون می باشد. برای دیدنی این آبشار باید حدود ۱۵ کیلومتر به سمت جنوب آستارا پیش بروید. هنگامی که به روستای زیبای کوته کومه برسید، آبشار لاتون که از دیدنی های آستارا به شمار می رود را می توانید مشاهده کنید. روستای کوته کومه در شهر لوندویل واقع شده است. کوهی که آبشار لاتون از آن جریان پیدا کرده کوهنوردان حرفه ای را به کوهنوردی وسوسه می کند. برای صعود به این قله حتما از تمام تجهیزات کوهنوردی استفاده نمایید و اگر جزء کوهنوردان حرفه ای نیستید ترجیحا از کوهنوردی در این منطقه خودداری کنید. اگر به آستارا سفر کردید و قصد گردش در طبیعت و بازدید از تمام جاذبه های گردشگری آستارا را داشتید، حتما از این آبشار زیبا که پدیده ای جذاب در میان طبیعت آستارا می باشد دیدن کنید.

زیبایی های آبشار لاتون در تمام فصل های سال قابل مشاهده است و می توان از دیدن آن لذت برد. اما اگر می خواهید این پدیده طبیعی را در زیباترین حالت آن ببینید و همچنین برای دور ماندن از هوای شرجی منطقه می توانید از اواخر زمستان تا اوایل بهار را برای سفر به آن انتخاب نمایید. به خصوص فصل بهار دارای آب و هوایی بسیار معتدل و دلچسب می باشد.

آدرس: گیلان، آستارا، ۹ کیلومتری لوندویل.

باغ پرندگان

باغ پرندگان

باغ پرندگان آستارا به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری آستارا شناخته شده و در آن بالغ بر ۳۰۰ پرنده از ۶۰ گونه متنوع وجود دارد. این باغ پرندگان در سال ۱۳۸۶ ساخته شده و مساحت آن به ۱۰۵۰ متر مربع می رسد. اگر به دنیای پرندگان علاقمند هستید، باغ پرندگان آستارا می تواند یکی از بهترین جاهایی باشد که بتوانید پرندگان زیبا را از نزدیک مشاهده کنید. باغ پرندگان آستارا در ورودی جاده آستارا – رشت قرار گرفته و پرندگانی که در آن وجود دارند شامل قرقاول، طاووس، طوطی، بلدرچین، طوطی، سرسفید کاکلی، مرغ عشق، عروس هلندی، کبک، شترمرغ، غاز کادانایی و… می باشد. یکی از جالب ترین ویژگی های باغ پرندگان آستارا این است که در بخشی از مجموعه پرندگانی را برای فروش گذاشته اند.

اگر از شهر آستارا قصد رفتن به باغ پرندگان آستارا را داشته باشید، می توانید از طریق بلوار بسیج، تا میدان گاز پیش بروید. از میدان گاز وارد مسیر رشت – آستارا شده و مسیر بلوار امام رضا را پیش بگیرید. دوباره وارد مسیر اتوبان رشت – آستارا شوید و ورودی باغ پرندگان مقابل شما قرار می گیرد.

آدرس: گیلان، آستارا، نرسیده به دانشگاه آزاد، ورودی جاده آستارا- رشت.

پناهگاه حیات وحش لوندیل

لوندویل

پناهگاه حیات وحش لوندویل یکی از جاذبه های دیدنی آستارا به شمار می رود و در مساحتی حدود ۱۰۷۴ هکتار پدید آمده است. پناهگاه حیات وحش لوندویل در سال ۱۳۵۲ به عنوان یکی از مناطق حفظت شده این شهر اعلام شد و دارای طبیعتی منحصر به فرد از جنگل های هیرکانی می باشد. گونه های بسیار متنوعی از جانوران در این پناهگاه حیات وحش زندگی می کنند. آب و هوای این منطقه بسیار معتدل و مرطوب می باشد، به طوری که میزان متوسط بارندگی ۱۱۰۰ میلی متر است. گونه های جانوری متنوعی نظیر گورکن، سمورآبی، فوک دریای خزر، شغال و همچنین گونه های مختلفی از پرندگانی همچون فیلوش، اردک چشم طلایی، قوی گنگ، اردک سیاه کاکل، قوی فریادکش و… می باشند. در بخش شمالی این پناهگاه، تالاب زیبای استیل واقع شده است و به واسطه این تالاب، زیبایی پناهگاه حیات وحش لوندویل دو چندان شده است. طبیعت زیبای پناهگاه حیات وحش لوندویل در تاریخ ۲۱ مرداد سال ۱۳۵۴ با شماره ۶۳ به عنوان اثری ملی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: گیلان، بین آستارا و لوندویل.

پارک ساحلی شریعتی

پارک ساحلی شریعتی

یکی دیگر از جاهای دیدنی استارا که در نوع خود بی‌نظیر است و اغلب گردشگران را به خوا جذب می‌کند با نام پارک ساحلی شریعتی شناخته می‌شود. این پارک ساحلی یک مجموعۀ تفریحی گردشگری است که در در داخل شهر آستارا، در کنار جادۀ ترانزیتی منتهی به اداره گمرک بندر آستارا واقع شده است. این پارک ساحلی زیبا و چشم‌نواز فرصت استراحت در ساحل و حتی کمپینگ را ایجاد می‌کند. به علاوه اینکه این مجموعۀ تفریحی تمهیداتی از قبیل فروشگاه خوراکی و کافی‌شاپ و … نیز برای آرامش خاطر بیشتر گردشگران اندیشده است.

آدرس: گیلان، آستارا، کنار جاده ترانزیتی، منتهی به اداره کل گمرک بندر آستارا.

روستای دربند

روستای دربند

در میان جاذبه های دیدنی آستارا طبیعتی شگفت انگیز و منحصر به فردی و وجود دارد که نام آن روستای دربند می باشد. این روستا که جزء جاهای دیدنی آستارا به شمار می رود، در نزدیکی تالاب استیل و کوهپایه های البرز قرار گرفته و به بهشتی سرسبز و زیبا شباهت دارد. روستای دربند در فاصله ۷ کیلومتری از جنوب غرب آستارا واقع شده و چشم انداز خارق العاده ای از مزارع برنج را در مقابل شما قرار می دهد. این روستا به قدری زیباست که حتی به عنوان یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین روستاهای کشور شناخته می شود.

روستای دربند جزء روستاهایی است که تمام امکانات رفاهی در آن وجود دارد و حتی گردشگران می توانند در این روستا به اقامت بپردازند. جمعیت این روستا ۳۷۲ نفر و ۸۶ خانواده می باشد. از آنجایی که روستای دربند قدمتی طولانی مدت داشته، اهالی آن معتقدند که در کوه های این منطقه مارهایی بزرگ وجود دارند تا از گنج های طلا مراقبت کنند. پیشنهاد می شود اگر به آستارا سفر کردید، در میان گردش در جاذبه های گردشگری آستارا سری هم به روستای خوش آب و هوای دربند بزنید و از زیبایی های آن بهره مند شوید.

اگر در شهر آستارا قرار داشته باشید و قصد سفر به روستای دربند را داشته باشید می بایست در اتوبان رشت – آستارا به سمت جنوب حرکت کنید. مسیر خود را در این اتوبان ادامه دهید تا به بلوار امام رضا برسید. در این مسیر رو به جلو پیش بروید تا به خروجی که در سمت راست شما قرار دارد برسید. این مسیر شما را تا رسیدن به روستای دربند هدایت خواهد کرد.

آدرس: گیلان، اتوبان رشت- آستارا.

باغ چای عباس آباد

باغ چای عباس آباد

در ۲ کیلومتری جنوب غربی آستارا روستایی وجود دارد که عباس اباد نامیده می شود. شهرت این روستا به دلیل بکربودن چشم اندازهای ان است؛ به ویژه این روستا در کمرشکن کوه اسپیناس از رشته های کوه های تالش قرار دارد. به دلیل توسعه فیزیکی شهر و افزایش ساخت وسازها،حریم شهر به اطراف این روستا نیز کشیده شده اما مرکز آن همچنان بکر و زیبا باقی مانده است. این روستا سرشاز شالیزارهای حاصلخیز است و یکی از مرغوب ترین برنج نواحی این روستا کشت می شود.

یکی از دیدنی ترین قسمت های عباس آباد، باغی به همین نام است که تنها مرکز کشت چای در کل شهرستان است و ده ها سال سابقه دارد.

باغ چای عباس آباد این باغ که در دوره مظفرالدین شاه تأسیس شده، امروزه مرکز تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی است و در زمینه تولید انبوه نیز محصول فندق فعالیت دارد.

آدرس: گیلان، دو کیلومتری جنوب غرب آستارا.

بهشت کاکتوس ها

بهشت کاکتوس ها

یکی دیگر از جاهای دیدنی آستارا با نام بهشت کاکتوس‌ها شناخته می‌شود. در واقع بهشت کاکتوس‌ها در آستارا یک باغ بزرگ و زیبا است که در آن انواع و اقسام کاکتوس‌ها پرورش داده می‌شوند، در معرض نمایش قرار گرفته‌اند و به فروش می‌رسند.

این باغ زیبا، جذاب و تماشایی در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی در خیابان فارابی در شهر آستارا احداث شد. در بهشت کاکتوس‌ها ۲۲۰ نوع کاکتوس مختلف از کشورهای برزیل، مکزیک، پرو، بولیوی، آرژانتین و آمریکای جنوبی گردآوری شده‌اند. جالب است بدانید که پرقدمت ‌ترین و کهنسال ‌ترین کاکتوس خاورمیانه نیز در این بهشت جذاب و دل ‌انگیز و روح  ‌نواز زندگی می‌کند. این بهشت زیبا یک جاذبه گردشگری تاریخی طبیعی به شمار می‌رود. زیرا هم تاریخ را در دل خود دارد و هم طبیعت را.

تالاب آق

تالاب آق

تالاب آق که در ۴ کیلومتری آستارا و در حد فاصل بین بخش لوندویل و بخش مرکزی آستارا قرار دارد، با حدود ۱۳۰ هکتار مساحت، یکی از جاهای دیدنی آستارا و استان گیلان است. با اینکه حجم آب این تالاب به دلیل برداشت‌های غیر مجاز آب و شن و ماسه کاهش پیدا کرده، اکوسیستم آن هنوز زنده بوده و محل زندگی گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی است. هم اکنون تالاب آق از مناطق حفاظت ‌شده کشور به شمار می‌رود و تماشای پرندگان مهاجر در این تالاب تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد است.

آدرس: حد فاصل بخش لوندویل و بخش مرکزی آستارا.

چشمه آبگرم علی داشی

ابگرم علی داشی

شهر آستارا نیز مانند خیلی دیگر از شهرهای شمالی کشور دارای چشمه های آبگرم است که خواص درمانی دارد. گردشگران برای بهره‌مندی از خواص درمانی آب این چشمه از جمله رفع درد مفاصل، درد دل، درد کمر، درد چشم، قولنج و تقویت اعصاب و دیدن از مناظر طبیعی زیبای اطراف چشمه به این مکان سفر می‌کنند.

جاذبه های تاریخی آستارا

دبیرستان حکیم نظامی

مدرسه حکیم نظامی

یکی از اولین مدارسی که در ایران تاسیس شد، دبیرستان حکیم نظامی نام داشت و در سال ۱۲۸۷ هجری شمسی در آستارا ساخته شد. مردم شهر آستارا به علم و فرهنگ توجه ویژه ای داشتند. در سال ۱۳۰۰ یکی از شاعران معاصر به نام نیما یوشیج در آن به تدریس می پرداخت. از افرادی که در این مدرسه به درس خواندن مشغول بوده اند می توان به خسرو گلسرخی مبارز دوره پهلوی، محمود سراجی شاعر معاصر، حمید نطقی بنیانگذار روابط عمومی ایران و آقا حریری محقق و نویسنده آستارایی اشاره نمود. این مدرسه دارای قدمتی تاریخی بوده و به دوره قاجار مربوط می شود.

در رابطه با معماری این مدرسه می توان گفت بنای مدرسه به شکل مستطیل بوده و حیاطی دارد که در آن فضای سبز وجود دارد. سقف بنا نیز به صورت شیروانی ساخته شده و دیوارهای آن آجری و به رنگ قرمز می باشند. در حال حاضر این مدرسه کاربری خود را از دست داده و تبدیل به موزه شده و به عنوان یکی از مکان های دیدنی آستارا شناخته می شود. این مدرسه ۶۵۰ متر زیربنا داشته و تمام بخش های مدرسه به موزه تبدیل شده است. همچنین با شماره ۱۵۲۲۰ و در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۴ این مدرسه به عنوان اثر ملی در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

اگر می خواهید به بازدید از دبیرستان حکیم نظامی که به موزه تبدیل شده، بروید باید خود را به بخش مرکز آستارا برسانید. برای این منظور مسیر بلوار بسیج را پیش می گیرید و با عبور از خیابان امام خمینی وارد خیابان حکیم نظامی شوید. به خیابان حکیم نظامی که برسید تابلوهای راهنمایی را مشاهده خواهید کرد که شما را برای رسیدن به این موزه هدایت می کنند.

قلعه شیندان

قلعه شیندان

از دیگر جاهای دیدنی آستارا و مکان‌های تاریخی این شهرستان می‌توان به قلعه شیندان اشاره کرد. این قلعه که قدمت آن به پیش از اسلام بازمی‌گردد، در ارتفاعات کوه‌های شیندان در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد. برای بازدید از قلعه شیندان باید به‌ منطقه حیران و بالای روستای حاجی امیر بالا و حاجی امیر پایین بروید.

این قلعه در ارتفاع ۱۸۵۰ متری از سطح دریا و در منطقه حیران و جاده آستارا – اردبیل در بخش فوقانی روستای ونبین و طرف دیگر مرز قرار گرفته است. یکی از مهمترین وقایع تاریخی که این قلعه به خود دیده است، قیام حمزه خان تالشی در زمان صفویه و شاه عباس اول می باشد. حاکم اردبیل ۹ ماه قلعه شیندان را محاصره نمود و سرانجام حمزه خان توسط کشتی به شیروان فرار کرد. اگر به آستارا سفر کردید و در میان گردش در جاهای دیدنی آستارا علاقه به بازدید از جاذبه های تاریخی داشتید، می توانید از این قلعه تاریخی دیدن کنید.

آدرس: گیلان، جاده آیتارا- اردبیل، منطقه حیران، بالای روستای ونبین، بالای کوه شیندان.

قلعه تک آغاج

قلعه تک آغاج

قلعه تک آغاج یکی از آثار به جا مانده از دوران سلجوقیان است که با نام های قلعه دربند و قلعه مریدلر نیز شناخته می شود. این قلعه در زمان سلجوقیان ساخته شده و تیمور لنگ پس از لشگرکشی به سنجر آباد در آن سکنی گزید. قلعه تک آغاج روی تپه های نقطه تقریبا مرزی آستارا قرار گرفته و در محل مرزبانی قلعه نورافکن قرار گرفته است. این قلعه در سال های ۱۳۲۶ الی ۱۳۲۹ مرکز نودافکن مرزبانی آستارا به شمار می رفت. مدت زمان طولانی تیمور لنگ در این قلعه اقامت داشته است. این قلعه در میان فضایی سرسبز با نمای سنگی بسیار زیبا به نظر می رسد و اگر به بازدید از اماکن تاریخی علاقه دارید، در میان جاهای دیدنی آستارا می توانید از این قلعه تاریخی نیز دیدن کنید.

آدرس: گیلان، آستارا، روستای عباس آباد، پشت تالاب استیل.

باغ ملی آستارا

باغ ملی استارا

باغ ملی آستارا یکی از باغ‌های زیبا و دیدنی مربوط به دوره قاجاریه است که روبروی گمرگ شهرستان آستارا ساخته شده است و از دیدنی های آستارا محسوب می‌شود. از جمله بخش‌های این باغ می‌توان به سالن آمفی تئاتر، کتابخانه، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محل بازی کودکان اشاره کرد. در حال حاضر این باغ محل دار‌القرآن و مرکز فروش کتاب کودکان نیز در آن ساخته شده است.

آدرس: گیلان، آستارا، رویه روی گمرک.

امامزاده ابراهیم و قاسم

امامزاده ابراهیم و داوود

امامزاده ابراهیم و قاسم محل دفن دو فرزند امام موسی کاظم (ع) که بارگاه آن در روستای کانرود که از توابع لوندویل که در فاصله نزدیکی از شبستان، بازار و کاروانسرا قرار دارد. گردشگرانی که به آستارا سفر می کنند در مسیر خود برای زیارت و خواندن نماز به این آرامگاه می روند. همچنین اهالی آستارا برای امامزاده ابراهیم و قاسم ارزش و احترام قائل هستند و به عنوان یکی از مشهورترین اماکن مذهبی و دیدنی های آستارا شناخته شده است. بنای امامزاده ابراهیم و قاسم به مسجد شباهت داشته و روی بنا یک گنبد به همراه دو گلدسته قرار گرفته است. در فضای داخلی بنا آینه کاری های زیبا و ظریفی کار شده که بر زیبایی بنای آرامگاه افزوده اند. ضریح فلزی کوچکی در این آرامگاه قرار گرفته که مردم به زیارت آن می پردازند.

آدرس: گیلان، ۷ کیلومتری آستارا، تالش، روستای کانرود.

مدرسه شهید مدنی

مدرسه شهید مدنی

از دیگر مدارس تاریخی کشور که در آستارا قرار دارد و قدمت آن بالغ بر ۱ قرن می باشد، مدرسه شهید مدنی یا همان داریوش سابق نام دارد. مدرسه شهید مدنی آستارا در ابتدا که تاسیس گردید، به عنوان یکی از مراکز نظامی شهر شناخته می شد، اما چندی که گذشت کاربری آن از مرکز نظامی به مرکز آموزشی شهر آستارا تغییر یافت. بنای این مدرسه دارای نمای بسیار زیبا و منحصر به فردی می باشد و به عنوان یکی از مکان های دیدنی آستارا شناخته می شود. مدرسه شهید مدنی آستارا با شماره ۱۵۲۱۷ در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از آثار تاریخی و ملی در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آدرس: گیلان، آستارا، گنبره محله، میدان امام خمینی.

بقعه سید محمد دوست

بقعه سید محمد دوست یکی از اماکن زیارتی آستارا می باشد که در روستای چلوند واقع شده است. قدمت این بقعه به اواخر قرن هشتن بازمی گردد و به عنوان یکی از مکان های دیدنی آستارا شناخته می شود. یکی از رخدادهای تاریخی که برای این آرامگاه اتفاق افتاده این است که در جنگ جهانی اول توسط کشتی روس ها مورد اصابت گلوله قرار گرفته و باعث شده دیوار بنا آسیب ببیند. روستای چلوند که بقعه سید محمد دوست در آن واقع شده یکی از جاهای دیدنی آستارا می باشد و از توابع بخش لوندویل به شمار می رود. اگر به آستارا سفر کردید و به دنبال مکانی زیارتی بودید می توانید از این آرامگاه دیدن کنید.

اگر قصد بازدید از بقعه سید محمد دوست داشتید می توانید در اتوبان رشت – آستارا استفاده کنید تا به میدان لا برسید. از میدان لا وارد بلوار امام رضا شده مسیر خود را تا رسیدن به خیابان آبشار ادامه دهید. از این مسیر می توانید به منطقه لوندویل برسید و در نهایت به سمت بقعه سید محمد دوست بروید.

آدرس: گیلان، آستارا، روستای چلوند.

طرق مظفری

طرق مظفری

یکی از جاهای دیدنی آستارا طرق مظفری نام دارد و مظفرالدین شاه قاجار در سال هشتم حکومتش جاده ای شوسه ای رو را ایجاد کرد که از آستارا به اردبیل کشیده می شد. چندی بعد این مسیر با نام طرق مظفری شناخته شد. زیباترین و تماشایی ترین بخش این جاده قسمت بالای پل بهارستان بوده که دارای چندین پیچ و خم تند می باشد. همچنین جهت حفاظت از این جاده پاسگاهی را برای آن ایجاد نمودند. یکی دیگر از زیبایی های این جاده چشمه ای خروشان می باشد که از دل کوهی جریان پیدا کرده و حدود ۱ کیلومتر بالاتر از پاسگاه قرار دارد. آب این چشمه بسیار زلال بوده و قابل آشامیدن نیز می باشد که هر زمان به بازدید از آن بروید با خیل جمعیتی رو به رو خواهید شد که برای آشامیدن صف کشیده اند. بهترین زمان بازدید از این چشمه فصل تابستان و پاییز می باشد.

آدرس: گیلان، جاده آستارا- اردبیل.

بقعه پیر قطب الدین

بقعه پیر قطب الدین

بقعه‌ی سید پیر قطب الدین صفوی در باش محله‌ی باغچه سرا،ئدر جوار روستای قلعه و روبه روی منبع آب در سه کیلومتری شمال غربی شهر آستارا، سر راه جاده‌ی آستارا – اردبیل قرار دارد. جنس این بنا آجری و به سبک قدیمی است که مدفن سید پیر قطب الدین مایه سرایی ( باغچه سرای امروزی) می‌باشد . نام این روستا که در قدیم مایه سرا نامیده می‌شد، در زبان تالشی بومیان، به معنی محوطه‌ی ماهی گیری است . طول این بنا ۳۰/۱۱ متر و عرض آن ۶ متر است. در آخرین قسمت ضلع جنوبی، دری است که به کفش کن باز می‌شود.  این بقعه ۵۰۰ سال قدمت داشته و متعلق به دوران صفوی است .

آدرس: گیلان، آستارا، ویرمونی، روستای باغچه سرا.

اقامت در آستارا

اجاره ویلا در آستارا

همانطور که دیدید، شهر آستارا شهری پر از جاذبه های دیدنی و گردشگری است که برای گردش در تمام این جاذبه‌ها باید چند روزی را در این شهر اقامت داشته باشید. برخی از گردشگران که به کمپ زدن و چادر زدن در طبیعت علاقه دارند، آستارا یکی از بهترین شهرها برای کمپینگ می باشد و شما می توانید در صورت تمایل به اقامت در طبیعت و چادر در یکی از روستاهای این شهر چادر بزنید. همچنین در مقابل نیز افرادی هستند که برای اقامت خود ترجیح می دهند جای مناسبی را اجاره کنند. برای اقامت و اجاره ویلا در آستارا گزینه های متنوعی در مقابل شما قرار دارد که می توانید بر حسب بودجه خود یکی از اقامتگاه های شهر آستارا را برای خود رزرو نماید تا بتوانید اقامت خوبی در این شهر داشته باشید.

 

 

 

۵/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *