چشمه های آبگرم آستارا، فرصتی برای آب درمانی در طبیعتی بکر و زیبا!

چشمه های آبگرم آستارا

چشمه‌های آبگرم به‌دلیل درصد بالای مواد حل شده معدنی، در درمان بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های پوستی، دردهای عضلانی، تسکین اعصاب، تنظیم فشار خون، بهبود دردهای کلیه و… موثر هستند؛ ضمن اینکه جنبه تفریحی نیز دارند. به همین دلیل در رونق صنعت گردشگری سلامت بسیار حائز اهمیت هستند و به افزایش گردشگر و متعاقبا رونق اقتصادی در مناطق اطراف خود کمک می‌کنند. یکی از شهرهایی که چندتایی از این چشمه‌های آبگرم طبیعی را در دل خود جا داده، آستارا است. ما در این مقاله از لیدوما سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیق از چشمه های آبگرم آستارا را در اختیارتان قرار دهیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

چشمه های آبگرم آستارا

چشمه های آبگرم آستارا

کسانی که اهل طبیعت‌گردی هستند و به دنبال بهترین جاهای آستارا برای گشت و گذار می‌گردند، حتما با چشمه های آبگرم آستارا هم آشنا هستند. چشمه‌های که به دلیل داشتن خواص درمانی بسیار معروف بوده و دردهایی چون درد مفاصل، دل‌درد، درد کمر و … را درمان می‌کنند. در ادامه به معرفی آن ها می‌پردازیم.

چشمه آبگرم علی داشی

علی داشی

چشمه آبگرم علی داشی یا مشه سویی یکی از ده ها چشمه استان سرسبز گیلان است که در دل کوه‌های سرسبز تالش می‌جوشد.آبگرم طبیعی علی داشی یکی از زیباترین و در عین حال اعجاب برانگیزترین جلوه‌های طبیعی گیلان بوده که مقصدی زیبا و سحرانگیز برای گردشگران و بیماران بومی و غیر بومی کشور است.

آبگرم علی داشی کجاست؟

این آبگرم در روستای سرسبز گیلده در فاصله ۳۰ کیلومتری از آستارا در غرب این شهر قرار گرفته و به دلیل نزدیکی به جاده اصلی از طرف آستارا و گردنه حیران و واقع شدن در یک محیط ییلاقی و خوش منظره از رونق بسیاری برخوردار است و همه ساله پذیرای عده کثیری از توریست‌های نواحی اطراف می‌باشد.

خواص درمانی چشمه آبگرم علی داشی

علی داشی

چشمه آبگرم علی داشی در پای یک پرتگاه سنگی در محلی به نام علی داشی در بالای دره گیله ده واقع شده‌است و خواص درمانی آن بسیار معروف است و دردهایی همچون درد مفاصل (روماتیسم) چشم درد، دل درد، کمر درد، رفع باد و قولنج و تقویت اعصاب را شامل شده و بسیاری از این ناراحتی‌ها را درمان می‌کند. علاوه بر خاصیت درمانی، به دلیل واقع شدن در یک محیط ییلاقی و خوش منظر و خوش آب و هوا از ویژگی توریستی و تفریحی خاصی برخوردار است.خواص درمانی و طبعیت آبگرم علی داشی باعث شده که سالانه مسافران زیادی از مناطق مختلف کشور برای آب تنی، این چشمه را به عنوان مقصد گردشگری سلامت خود انتخاب کنند.

راه دسترسی به آبگرم علی داشی

دسترسی به علی داشی

برای دسترسی دو راه وجود دارد: راه اول از روستای سیج و درمان کشی و بعد چملر می‌باشد.

بخش عمده جاده با ماشین قابل تردد است. جاده خاکی است اما عملیات زیرسازی در آن انجام شده و رفت و آمد آسان است. جاده بر روی ستیغ کوه می‌گذرد و چشم انداز دره، جاده و کوه بر زیبایی و تنوع جاده افزوده است. در میان آبادی و در کنار جاده یک چشمه آب معدنی قرار دارد که در مالکیت یک خانواده است. می‌گویند آب این چشمه برای پوست مناسب است. تعدادی از مردم در آنجا اتراق می‌کنند و آب را به صورت بطری می‌خرند.

روستای بعدی به سمت چملر و علی داشی، روستای درمانکشی است. از این رو و در مسیر آن چشم انداز دره و گردنه حیران که در آن سوی کوه قرار دارد زیبایی ویژه ای دارد.

بهترین زمان سفر به چشمه آبگرم علی داشی

بهار بهترین فصل برای بازدید است. فصل بهار، طبیعت آستارا در اوج زیبایی خود قرار دارد و سرسبزی منطقه هدیه طبیعت به مسافران است. همچنین آب و هوا بسیار مطبوع و دلچسب میباشد. فصل زمستان برای سفر به این منطقه و آب تنی توصیه نمی‌شود.

جاذبه های نزدیک به چشمه آبگرم علی داشی

گیسوم

منطقه گردشگری حیران با داشتن جاذبه هایی همچون پیست کارتینگ، تله کابین، سورتمه گردنه حیران، شهر آستارا، منطقه گردشگری گیسوم، جنگل فندقلو، روستای کوته کومه و آبشار لاتون در نزدیکی چشمه آبگرم علی داشی در نوع خود منحصر به فرد و بی مانند است.

اقامت در اطراف آبگرم علی داشی

اقامت در علی داشی

اگر قصد دارید شب را در این منطقه سپری کنید میتوانید به روستاهای اطراف رفته و از کلبه های چوبی استفاده کنید و یا از اجاره ویلا در گردنه حیران و همچنین اجاره ویلا در آستارا  اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید.

چشمه آبگرم کوته کومه

آبگرم کومه کوته

چشمه آب گرم کوته کومه یکی از جاذبه‌های طبیعی است که به دلیل موقعیت مکانی زیبا و چشمه آب گرمی که دارد هرساله میزبان گردشگران متعددی است . منبع این چشمه مانند تمامی آب‌های زیرزمینی در دل زمین است جایی که گرمای غیرقابل  تحملی دارد، حال این چشمه‌ها راه خود را پیدا کرده و به سطح زمین آمده‌اند . این چشمه زیبا در آستارا واقع‌ شده است و افراد می‌توانند در کنار هوای دل‌نشین آستارا از این آب زلال استفاده کنند. اگر زمانی برای آب‌تنی در این آب را ندارید حتما از آن دیدن کنید؛ زیرا یکی از زیباترین جاهای‌های دیدنی آستارا است.

کوته کومه کجاست؟

این روستای کوچک تنها ۲۰ خانوار دارد که برای تأمین آب خود از همین آب چشمه که به رودخانه می‌ریزد استفاده می‌کنند . این ۲۰ خانوار دارای فرهنگ بسیار غنی هستند و به زبان تات که یکی از قدیمی‌ترین زبان‌ها در زبان فارسی است صحبت می‌کنند .

البته جالب است بدانید این افراد اهل تسنن به زبان ترکی و فارسی مسلط هستند و  به همین دلیل می‌توانند از هر گردشگری با هر گویشی مهمان‌نوازی کنند . آماده ‌باشید برای رسیدن به این آب گرم باید ساعتی را در دل جنگل پیاده بروید و از صداهای موجود در جنگل در کنار آب رودخانه لذت ببرید . بعد از رسیدن به این چشمه آب گرم یک رودخانه با آب زلال جریان دارد که با استفاده از یک پل چوبی زیبا و کمی قدیمی می‌توان به روستای کناری رفت .

دسترسی به کوته کومه

مسیر رسیدن به کومه کوته

حال اگر قصد رفتن به چشمه آب گرم کوته کومه را دارید باید به شهر زیبا و کوچکی به نام لوندویل که در حوالی آستارا است بروید و سپس بعد از گذشت ۹ کیلومتر به روستای کوته کومه خواهید رسید.

بهترین زمان رفتن به چشمه آبگرم کوته کومه

همیشه یکی از پارامترهای مهم برای خوش گذراندن در سفر مطبوع بودن آب و هوا است . احتمالا تابه‌حال تجربه کرده اید که وقتی به یک مکان گردشگری جذاب رفته‌اید و نتوانسته‌اید به دلیل گرمای فراوان به‌صورت کامل از تمامی قسمت‌های آن دیدن کنید . به همین دلیل یکی از مهم‌ترین پارامترهای سفر این است که قبل از رفتن حتماً زمان سفر را مشخص کرد و درجه هوا و گرمای موجود را بررسی کنید. زیرا این منطقه مانند مناطق دیگر در شمال کشور در فصل تابستان بسیار شرجی و گرم است . بهترین زمان برای سفر به این منطقه اوایل بهار و یا اواخر زمستان است که هوا بسیار معتدل است و گرما و شرجی بودن هوا شما را اذیت نمی‌کند.

صخره نوردی در کوته کومه

همچنین این نکته را باید بدانید که این سفر تنها به دیدن یک چشمه آب گرم خلاصه نمی‌شود و شما می توانید از زیبایی های دیگر آن لذت ببرید . زیبایی این روستا در کنار اهالی خونگرم آن لحظات شادی را برای افراد مهیا می‌کند . در نزدیکی این روستا عظیم‌ترین آبشار استان به نام آبشار عظیم لاتون گیلان واقع‌ شده است . اگر علاقه به کوهنوردی و یا صخره‌نوردی دارید یک انتخاب عالی برای شما روستای کوته کومه است . همان‌طور که می‌دانید بهترین مکان برای این ورزشکاران مکان‌هایی است که دارای حوضچه‌ های متعددی باشد که روستای کوته کومه دارای این ویژگی است. این حوضچه‌ها لذت قرار گرفتن در یک استخر کوچک یک نفره را برای افراد مهیا می‌کند.

آبشار لاتون

آبشار لاتون

یکی از زیبایی‌های چشمه آب گرم کوته کومه منتهی شدن مسیر راه به آبشار لاتون است . زمانی که به استان سرسبز گیلان سفر می‌کنید قطعاً آبشارهای کوچک و بزرگی را خواهید دید که هرکدام ویژگی‌های خاص خودشان را دارند اما این آبشار از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است که در غربی ترین نقطه استان گیلان واقع‌ شده است . جالب است بدانید این آبشار تا چشمه آب گرم کوته کومه ۶۰ کیلومتر فاصله دارد و نیاز به یک مسیر پیاده‌روی ۴ ساعته دارد . البته در این مسیر ۴ ساعته شما جاذبه‌های زیبا و طبیعی مانند درختان ازگیل ، فندق ، گلابی و گردو را مشاهده می کنید که به‌هیچ عنوان خسته نمی‌شوید و حتی گذر زمان را متوجه نخواهید شد.

اهالی کومه کوته

همان‌طور که گفتیم این روستا تنها دارای ۲۰ خانوار است و تا حدی کوچک است، اما اهالی آن بسیار خونگرم و دوست داشتنی هستند که به خوبی و با روی گشاده از مهمانان و مسافران پذیرایی می‌کنند. بیشتر درآمد اهالی روستا از اجاره دادن خانه‌ها و یا فروش صنایع‌دستی به گردشگران است. شاید بگویید تعداد گردشگران این روستا بسیارکم است، اما باید بدانید در این ناحیه تنها چشمه آب گرم کوته کومه نیست بلکه در حوالی آن آثار تاریخی دیگری مانند قلعه، گورستان قدیمی و آسیاب قدیمی که در آسیو شوان است و همچنین آبشار عظیم استان به نام آبشار لاتون قرار دارد.

اقامت در کومه کوته

اقامت در کوته کومه

یکی از راه های اقامت در کومه کوته چادر زدن در روستا و یا اقامت در خانه های روستاییان است. راه دیگر اجاره ویلا و سوئیت در آستارا است که به مراتب راحت تر و بدون دردسر است. برای این کار می توانید به صفحه اجاره ویلا در آستارا بروید و ویلا یا سوئیت مورد نظر خود را از طریق سایت رزرو کنید.

 

Rate this post
یک نظر برای "چشمه های آبگرم آستارا، فرصتی برای آب درمانی در طبیعتی بکر و زیبا!" ارسال شده.
  1. مهدی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    اولا ممنون از بابت محبت شما برای معرفی شهر لوندویل و روستای بینظیر 《کوته کومه》
    که واقعا بینظیر هستش علاوه بر چشمه اب گرم مرتفع ترین ابشار ایران عزیزمون هم در ارتفاعات این روستای بسیار زیبا هست
    دوما یک جسارتی بکنم که زبان ما در این محل تالشی هست درسته ک تالشی و تاتی در یک ریشه و زبان قرار دارند ولی از نظر گویش و لهجه صحبت کردن با هم تفاوت دارند مثلا برای ما ک تالش هستیم زبان تاتی بسیار سخت هست و ما زبان و لهجه خاصی از تالشی رو صحبت میکنیم
    و این جسارت رو از بابت این کردم که چون گردشگران و توریست های بسیار زیادی اینجا تشریف میارن در جریان باشند که زبان محلی
    روستای کوته کومه تالشی هست و لهجه ی خود روستای ما خاص خودش هست و با گویش و لهجه همه ی تالشی ها کمی متفاوت هست مثلا ما در بین تالش ها صحبت کنیم از لهجه ما متوجه میشن ک ما اهل کوته کومه هستیم.
    باز هم در اخر از شما نهایت تشکر رو دارم و به همه ی هم وطنان عزیزم پیشنهاد میکنم که حتما یک برنامه ریزی مفصل برای روستای کوته کومه و آبشار زیبای لاتون داشته باشند و انشالله تشریف بیارن و از نزدیک بزرگترین آبشار کشور رو از نزدیک مشاهده کنند و لذت ببرن و بهشون خیلی خوش بگذره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *