تپه ماهورهای هزاردره، دشتی که روزی دریا بوده است!

تپه اهورهای هزار دره

ترکمن صحرا را می‌توان محدوده‌ای عجیب و غریب به لحاظ جغرافیایی دانست که در نزدیکی آرامگاه و قبرستان خالد نبی واقع شده است. شما در این منطقه در کنار عکاسی و فیلم ‌برداری از چشم‌ اندازهای طبیعی بی ‌نظیر و استثنایی، می‌توانید به تماشای فرهنگ بومی مردم ترکمن صحرا، اسب ‌سواری و ساز و آهنگ و موسیقی دلربای عشایری که فضای این صحرای بی‌انتها را رویایی می‌سازد، مشغول شوید. یکی از شگفت انگیز ترین جاهای دیدنی ترکمن صحرا، هزار دره است. در ادامه این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ با ما همراه شوید تا شما را با حال ‌و هوای هزار دره ترکمن صحرا آشنا کنیم.

تپه ماهورهای هزار دره

هزار دره

تپه ماهورهای تخم مرغی شکل هزار دره در شمال ترکمن صحرا قرار دارد. این تپه‌ها درکنار روستای هدف گردشگری گچی سو بالا واقع شده است. جنس خاک این تپه ماهورها از رس است که از ارزشمندترین خاک‌ها به شمار می‌رود. در بین این تپه ماهورها دره‌های باریک و کم ارتفاع با جاده‌های خاکی فراوان وجود دارد که به همین دلیل هزار دره نام گرفته است. این محدوده با نوار مرز کشور ترکمنستان ۴۵ کیلومتر فاصله دارد. گفته می‌شود زمانی این منطقه دریا بوده است!

از آنجایی که هم به یکی از استان های شمالی کشور سفر می کنید و قصد دیدن منظره های طبیعت را دارید و هم می توانید از زیارتگاه های مختلف این مجموعه دیدن کنید داشتن اطلاعات کامل از تمامی جلوه های گردشگری این مکان موضوعی مهم و حیاتی است. با توجه به وقت خود و مدت اقامت می توانید برنامه سفری فوق العاده برای خود درست کنید. مجموعه تپه ماهور به معنای واقعی کلمه یک تیر و چند نشان است می توانید در مدت زمان اقامت و بازدید خود در این سفر در تپه های خوش آب و هوای این منطقه قدم بزنید و از مکان های تاریخی و زیارتی آن دیدن کنید. کوهستان هزار دره در حدود ۳۰۰۰ متر ارتفاع دارد؛ بیش از ۱۷ قله در این کوهستان بالای ۳۶۰۰ متر ارتفاع دارد و بلندترین قله ی این کوهستان ۳۸۷۶ متر ارتفاع دارد.

هزار دره کجاست؟

هزار دره ترکمن صحرا، منطقه‌ای است واقع در استان گلستان که شهرهایی همچون گنبد کاووس، بندر ترکمن و روستاهای شمال کلاله را در بر می‌گیرد و از منحصر به ‌فردترین نواحی اقلیمی ایران به شمار می‌رود. هزار دره در مسیر قبرستان خالد نبی قرار دارد که سنگ قبرهای عجیبش یکی از دیدنی‌ترین مقاصد گردشگری ایران است.

تپه‌های سرسبز و تماشایی هزار دره ترکمن صحرا، همچون رویایی است بی‌پایان که به حقیقت پیوسته است. در یک آب‌ و هوای دلپذیر، ساعت‌ها از وقتتان را صرف گشت ‌و گذار در بین گندمزارها و تپه ماهورهایش خواهید کرد و مجذوبش خواهید شد.

جاذبه های هزار دره

پرنده نگری در هزار دره

از جاذبه‌های گردشگری و تماشایی‌تان در سفر به هزار دره ترکمن صحرا می‌تواند، نشستن به تماشای پرندگان زیبایی همچون سبزقبا و چلچله باشد. پرندگانی که روی کابل‌های برق و دیوارهای بلند دیده می‌شوند. همچنین دیدن پرندگان شکاری مانند دلیجه‌ها، که در موقعیت‌های مناسب به شکار طعمه‌هایشان می‌روند نیز هیجان‌انگیز است.

آرامگاه و قبرستان خالد نبی

خالد نبی

با گذر از پیچ ‌و خم‌های هزار دره ترکمن صحرا به کوهی به نام گوگجه داغ می‌رسید، جایی‌که یک قبرستان عجیب‌ و غریب با سنگ‌ قبرهایی که به عمرتان در هیچ کجای دیگر دنیا نخواهید دید، از زمین سر بیرون آورده‌اند و زیر پای زیارتگاهی متعلق به خالد نبی آرام گرفته‌اند. در پای زیارتگاه کوچک خالد نبی، یک سوی‌تان تپه ‌ماهورهای سبزرنگ است و سوی دیگر هزار دره ترکمن صحرا.

مقبره عالم بابا و چوپان عطا

عالم بابا

مقبره ی عالم بابا و چوپان عطا هر دو از مقبره ها مکان های زیارتی و دیدنی هستند که برای پدر همسر حضرت خالد نبی و برای یکی از یاران این حضرت در نزدیکی مقبره خالد نبی ساخته شده اند.

دره پنج شیر

پنج شیر

دره پنج شیر یکی از جاذبه های دیدنی مجموعه خالد بن سنان است که اقامتگاه دره پنج شیر هم در نزدیکی این مکان قرار دارد و یکی از بهترین مکان های مناسب برای اقامت افرادی است که قصد بازدید از این مجموعه زیارتی و سیاحتی را دارند‌.

وسایل مورد نیاز و امکانات منطقه

وسایل لازم برای سفر

در روستاهایی که در مسیرتان و در نزدیکی مقبره خالد نبی وجود دارد، فرصت دیگری برای خرید خوراکی و وسایل ضروری نخواهید داشت. پس بهتر است قبل از شروع، وسایلی همچون آب، داروهای ضروری، کلاه آفتابی، عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و… را با خود به همراه داشته باشید. همچنین اگر قصد کمپینگ دارید، مواد غذایی کافی به همراه‌تان باشید. در نزدیکی گورستان سرویس بهداشتی و فضایی مناسب برای پارک خودروی گردشگران تعبیه شده است.

بهترین زمان سفر به هزار دره

هزار دره در بهار

تپه ماهور هزار دره یکی از مجموعه های زیارتی و سیاحتی استان گلستان است که با اینکه سالانه بازدید های زیادی از این منطقه انجام می شود ؛ با این حال این منطقه از امکانات مناسبی برای گردشگری در تمامی ماه ها و فصل های سال برخوردار نیست. ممکن است که فکر کنید چون این مجموعه در استان های شمالی کشورمان قرار دارد پس آب و هوای این منطقه در تابستان نیز خنک است ولیکن تنها مناطقی که نزدیک ارتفاعات بلندی قرار دارند از آب و هوایی مطبوع در تابستان برخوردارند. تپه ماهور هزار دره تابستان های بسیار گرم و زمستان های بسیار سردی دارد که اصلا مناسب اقامت و اتراق در این آب و هوا نیستند. اواسط فصل بهار وقتی تپه ها و دشت های این منطقه سبز شدند و هنوز هوا به سمت گرمای تابستان نرفته است بهترین موقع برای بازدید از این مجموعه تفریحی و گردشگری است.

چگونه به هزار دره برویم؟

تپه های ماهور گلستان و مجموعه ی دیدنی که طبیعتی بسیار زیبا و بکر دارد در استان گلستان است و برای سفر به این منطقه باید اول به استان گلستان بروید و بعد در مسیر خود به شهرستان کلاله، در ۵۵ کیلومتری این شهرستان به سمت روستای گچی سو بالا حرکت کنید تا به تپه ی ماهور هزار دره برسید. این طبیعت بسیار زیبا و چشم نواز بهترین و قشنگترین منظره ی زندگیتان می شود.

در سفر به هزار دره کجا اقامت کنیم؟

اقامت در ترکمن صحرا

برای اقامت در زمان سفر به هزار دره ترکمن صحرا می‌توانید به سراغ اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاهای اطراف همچون اقامتگاه هزار دره ترکمن صحرا یا بوم‌گردی ترکمن اوی در روستایس کلاله بروید. در این اقامتگاه‌ها می‌توانید طعم بی‌نظیر چکدرمه، بورک و دیگر غذاهای محلی را در کنار اقامت در چادرهای مردمان ترکمن و اسب ‌سواری با اسب‌های زیبای‌شان تجربه کنید. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه اجاره اقامتگاه در بندر ترکمن اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و رزرو کنید.

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *