تالاب امیر کلایه

تالاب امیر کلایه

تالاب به مناطقی پوشیده از مرداب، باتلاق، لجن زار یا آبگیرهای طبیعی و مصنوعی گفته می شود که به صورت دائمی یا موقت هستند و آب های شور یا شیرین به صورت راکد یا جاری در این مناطق یافت می شوند و عمق متوسط از ۶ متر تجاوز نکند. تالاب امیر کلایه یکی از زیباترین تالاب های لاهیجان است. در ادامه این مقاله از نشریه لیدوماتریپ بیشتر با این تالاب و ویژگی‌ها، تفریحات، امکانات، دسترسی‌ها و… آشنا می‌شویم.

تالاب بین المللی امیر کلایه با عمقی حدودا ۲ متری ویژگی‌های منحصر به فردی دارد. همین امر سبب شده تا این تالاب در سطح جهان مشهور شود. از ویژگی‌های خاص تالاب امیر کلایه می توان به آب شیرین آن اشاره کرد که در فاصله یک کیلومتری دریا قرار دارد و زیستگاه مناسبی برای انواع مختلفی از گیاهان و جانوران است.

معرفی تالاب امیر کلایه

تالاب امیر کلایه لاهیجان

امیرکلایه، تالابی بین المللی در استان زیبا و دیدنی گیلان است. این تالاب دارای وسعتی به اندازه ی ۱۲۳۰ هکتار است و عمق آن به طور تقریبی به ۸۵ متر می‌رسد. ویژگی منحصر به فردی که سبب شده این تالاب در سطح جهان مشهور شود این است که در مقایسه با دیگر تالاب‌های گیلان آب آن شیرین است و در فاصله‌ی یک کیلومتری دریا قرار دارد.

علاوه بر این تالاب امیر کلایه زیستگاهی مناسب برای انواع مختلفی از گیاهان و جانوران است. از زیبایی‌های طبیعی تالاب، نیلوفر آبی سفید است. این تالاب در زمستان‌ها محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است.

تاریخچه تالاب بین المللی امیر کلایه

امیر کلایه

تالاب طبیعی امیرکلایه که در روستای امیرکلایه واقع شده و بدین نام نیز خوانده می‌شود، در زمان‌های قبل با نام شاله کل نیز نامیده می‌شده است. بعد از کشف جاذبه‌ها و ویژگی‌هایی مهم در این تالاب در فهرست تالاب‌‌های بین‌المللی جای گرفت. این تالاب اکنون محیطی برای زندگی موجودات و گیاهان و همچنین پناهگاهی برای حیات وحش تحت نظارت سازمان محیط زیست ایران است.

تالاب امیر کلایه کجاست؟

تالاب بین المللی امیر کلایه لاهیجان در بخش «شیر جوپشت» روستای امیر کلایه در شمال لاهیجان قرار دارد. فاصله تالاب امیر کلایه تا لاهیجان ۳۶ کیلومتر است که در بخش شمال شرقی لاهیجان، شهر لنگرود و بندر کیاشهر واقع شده است.

آدرس: گیلان، سی و شش کیلومتری شمال شرق لاهیجان، تالاب امیر کلایه

امکانات تفریحی موجود در تالاب امیر کلایه

امکانات تالاب امیر کلایه

زیبایی و شگفتی تالاب امیر کلایه چنان شما را محو می‌کند که کمتر کسی ممکن است به فکر تفریحات دیگری به جز تماشای زیبایی ها باشد. با این حال هنگامی که به این تالاب زیبا رسیدید می‌توانید قایق ‌سواری کنید یا اگر به ماهیگیری علاقه دارید در این منطقه امکان ماهی گیری هم برایتان وجود دارد. در بقیه اوقات نیز می‌توانید در اطراف گردش کرده و بساط پیک نیک پهن کنید و لذت ببرید.

پوشش گیاهی و جانوری تالاب امیر کلایه

پرندگان

پوشش جانوری تالاب امیر کلایه

در ناحیه امیرکلایه ۱۳۳ نوع پرنده وجود دارد که باکلان بزرگ و کوچک، غاز خاکستری، اردک ارده ای، اردک سرسبز نمونه ای از این پرندگان هستند.

آبزیان

اردک ماهی، سوزن ماهی، ماهی ریز نقره‌ای، سوف حاجی، ماهی سیم پرک، گامبوزیا، ماهی کپور، گاو ماهی مرمری تعدادی از آبزیانی هستند که در تالاب امیرکلایه وجود دارند.

پستانداران

حیواناتی همچون شغال، گربه جنگلی و تشی در این منطقه از امیرکلایه به سر می‌برند.

دوزیستان

قورباغه سبز و قورباغه درختی دو گونه از قورباغه ها هستند که در این آبگیر وجود دارند. لاک پشت پشت برکه ای و پشت خزری هم نوعی از دوزیستان هستند که در تالاب امیرکلایه زندگی می‌کنند.

خزندگان

در تالاب امیر کلایه جانوران و خزندگان گوناگونی همچون مار آبی، لوس مار و سوسمار زندگی می‌کنند.

گیاهان

پسته دریایی تالاب امیر کلایه

علاوه بر وجود انواع گونه های جانوری در این تالاب، این محیط آبی، زیستگاه گونه های گیاهی آبزی بی نظیر مانند نیلوفر آبی، لاله تالابی، مریم آبی و عدسک است.

”پسته دریایی” که در زبان محلی به آن “ثعله باقلی” می گویند یکی از گیاهان زیبایی است که در این تالاب می روید و محصول آن لاله تالابی است. این گونه گیاهی با کلاهک سبز رنگ و دانه های کوچک به رنگ سبز دارای خاصیت های دارویی و درمانی است و در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف این گیاه برای گردشگران نیز از جذابیت خاصی برخوردار است.  گیاه غالب منطقه نی می باشد.

بهترین زمان بازدید از تالاب

امیر کلایه

همانطور که می‌دانید برای سفر به گیلان هر زمان که شما بخواهید تصمیم به سفر بگیرید فصل مناسبی است. برای رفتن به سمت تالاب امیر کلایه هم همینطور است شما در هر زمان که بخواهید به این منطقه بروید شاهد گونه‌های مختلفی از گیاهان و پرندگان آن فصل خواهید بود. اما جالب است بدانید که برای تفریح و پیک‌نیک، مناسب ‌ترین زمان از اوایل اردیبهشت تا اواسط ماه مرداد است.

اگر می‌خواهید برای تماشای گونه‌های جانوری و پرندگان مهاجر به تالاب امیر کلایه بروید، بهتر است در فصل زمستان به این منطقه سفر کنید. در این فصل قطعا پرنده هایی مثل قو، اردک، غاز وحشی، گیلار، چنگر، خوتکا، پلیکان و فلامینگو را خواهید دید.

مسیر دسترسی به تالاب امیر کلایه

مسیر تالاب امیر کلایه

برای رسیدن به تالاب امیرکلایه گیلان با اتومبیل شخصی، باید حدودا ۳۳۰ کیلومتر از تهران به سمت گیلان بروید.

برای رفتن به تالاب امیرکلایه با وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، با اتوبوس های تهران به لاهیجان و همچنین با هواپیما به شهر رشت و سپس به شهر زیبای لاهیجان بروید.

این تالاب در بخش لاهیجان استان گیلان واقع شده است. و دسترسی به آن جا از طریق جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر امکان پذیر است. تالاب امیر کلایه که در بخش شیر جوپشت در شمال لاهیجان و در ۲۸ کیلومتری شمال غربی لنگرود واقع شده است، در نزدیکی جاده بندر کیاشهر به لنگرود قرار دارد. از لاهیجان به راحتی می‌توانید برای رفتن به تالاب ماشین کرایه کنید و به راحتی به این تالاب زیبا برسید

ساعت و هزینه بازدید از تالاب امیر کلایه

بازدید از تالاب امیر کلایه

برای بازدید از این تالاب زیبا نیازی به ساعت خاصی ندارید و در هر ساعت از شبانه روز که علاقه داشتید و همچنین به وسیله نقلیه دسترسی داشته باشید می‌توانید مراجعه کنید. هزینه‌ای برای بازدید از شما دریافت نمی‌شود، اما برای پارکینگ این منطقه باید هزینه ورودی پرداخت کنید.

جاذبه های نزدیک به تالاب امیر کلایه

ساحل چمخاله

پس از این که از تالاب امیرکلایه بازدید کردید، می توانید به دیگر جاهای دیدنی لاهیجان مثل تالاب انزلی، چمخاله، تالاب سوستان (در فاصله ۴۳ کیلومتری)، تله کابین لاهیجان (۴۱ کیلومتری) و پل چوبی بندر کیاشهر بروید و از تماشا و گشت و گذار در این مناطق هم لذت ببرید.

رستوران های نزدیک به تالاب امیر کلایه

رستوران های اطراف تالاب امیر کلایه

اگر هنگام تماشای زیبایی‌های امیر کلایه دلتان ضعف رفت و احساس گرسنگی کردید، اصلا نگران نباشید. در اطراف این تالاب زیبا رستوران‌هایی هستند که غذاهای با کیفیت و خوبی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. از جمله این رستوران‌های لاهیجان می‌توان به رستوران تالاب، رستوران فانوس دریایی، رستوران دهقانی، رستوران بریلیوم و رستوران رویایی اشاره کرد.

اقامت در اطراف تالاب امیر کلایه

هتل راستی لاهیجان | لیدوماتریپ

برای اقامت در اطراف این تالاب دغدغه و نگرانی نداشته باشید. در اطراف این تالاب هتل‌ها و مراکز اقامتی هم موجود هستند که می توانید بعد از بازدید از زیبایی های امیر کلایه خودتان را به اقامتگاهتان برسانید و استراحت کنید. از جمله اقامتگاه‌های لاهیجان نزدیک به تالاب امیر کلایه می‌توان به هتل شروین، هتل رویایی راستی، مجموعه ویلایی ساحلی و شهرک ساحلی امیر آباد اشاره کرد.

علاوه بر این شما می‌توانید با مراجعه به صفحه رزرو اقامتگاه در لاهیجان، انواع اقامتگاه‌های موجود در لاهیجان را مشاهده کنید و با توجه به آدرس و فاصله‌شان نزدیک ترین اقامتگاه به تالاب امیر کلایه و نیز بهترین گزینه را با توجه به استانداردهایتان انتخاب و رزرو کنید.

زیبایی‌های تالاب امیر کلایه کم نیست!

همانطور که دیدید، تالاب امیر کلایه از همان ابتدا سراسر زیبایی و شور است. از پوشش گیاهی جذاب گرفته تا انواع جانورانی که در این محیط زندگی می‌کنند. وقتی می‌گوییم این تالاب مقصد پرندگان مهاجر است خودتان می‌توانید به راحتی زیبایی‌های آن را تجسم کنید.

در کنار تماشای همه این زیبایی‌ها می‌توانید به تفریح و پیک نیک در کنار خانواده بپردازید. همچنین به سراغ دیگر جاذبه‌های نزدیک به امیر کلایه مثل ساحل چمخاله، پل چوبی کیاشهر، تالاب سوستان و… بروید.

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *