بهترین زمان سفر به ارومیه

بهترین-زمان-سفر-به-ارومیه

ارومیه یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی ایران است که سالانه میزبان گردشگران زیادی است. در واقع یکی از قطب‌های گردشگری بسیار معروف در شمال غرب ایران، شهر ارومیه است. این شهر دیدنی در مجاورت دریاچه ارومیه قرار دارد و همین امر سبب شده تا این شهر زیبایی‌های فراوانی داشته باشد. مسافران و گردشگرانی که قصد سفر به ارومیه را دارند، بهتر است در بهترین زمان به این شهر زیبا سفر کنند تا از زیبایی‌های آن لذت ببرند. برای آشنایی بیشتر با ارومیه و اطلاع از بهترین زمان سفر به ارومیه و اجاره ویلا و سوئیت در ارومیه، تا پایان این مقاله از لیدوماتریپ با ما همراه باشید.

شهر ارومیه کجا واقع شده است؟ 

شهر-ارومیه-کجا-واقع-شده-است؟

ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی و یکی از شهرهای مهم و دیدنی غربی کشور ایران است. شهر ارومیه در فصول مختلفی از سال، میزبان گردشگران و مسافران زیادی است. این شهر تاریخی قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد و یکی از شهرهای مهم تاریخ ایران محسوب می‌شود. ارومیه جزو ۱۹ شهر تاریخی ایران می‌باشد و نام ارومیه در سازمان جهانی یونسکو ثبت شده است. جالب است بدانید، نام قدیمی ارومیه، رضاییه بود که در سال ۱۳۵۷ شمسی نام آن، به ارومیه تغییر پیدا کرد. گفتنی است، امروزه برخی از مردمان محلی هنوز این شهر را با نام رضاییه می‌شناسند.

دلیل نام‌گذاری ارومیه به این عنوان

دلیل-نام‌گذاری-ارومیه-به-این-عنوان

همان‌ طور که گفته شد، ارومیه یکی از شهرهای باستانی  و تاریخی ایران است که قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. با توجه به اینکه این شهر در طول تاریخ و دوره‌های مختلف، یکی از نقاط اصلی و مهم کشور بوده، نام‌گذاری آن نیز روایات متعددی دارد. بر اساس برخی از روایات موجود از شهر ارومیه، این شهر دارای القاب و اسامی مختلفی در طول تاریخ بوده است. «چی چستا» یا «اورمیا» در زبان سریانی، «اورمی» به زبان ارمنی، «ارمیه» به زبان عربی و «ارومی» به زبان فارسی، نام‌های معروف ارومیه هستند. در زبان فارسی اور به معنی شهر، جا و مکان است و «میه» نیز به معنای آب است. همجواری ارومیه با دریاچه ارومیه و جاری بودن چشمه‌ها و نهرهای آب روان در اطراف این شهر باعث شده تا نام آن، ارومیه به معنای شهر آب‌ها باشد.

موقعیت جغرافیایی ارومیه

موقعیت-جغرافیایی-ارومیه

شهر ارومیه در نزدیکی دریاچه ارومیه قرار دارد و فاصله آن تا این دریاچه، ۲۰ کیلومتر است. قرارگیری این شهر میان کوهستان و دشت‌های اطراف شهر باعث شده تا این شهر یکی از خوش آب و هواترین شهرهای ایران باشد. ارومیه میان ارتفاعات کوه‌های سیر، قیز قلعه، کوه ماه، کوه علی پنجه سی، کوه علی ایمان دشتی واقع شده است. ارتفاع از سطح دریا ارومیه، ۱۳۳۲ متر است و همین امر باعث شده تا این شهر، آب و هوایی معتدل و خنک داشته باشد.

قرارگیری ارومیه در مجاورت دریاچه ارومیه و وجود نهارها و چشمه‌های آب روان در حاشیه شهر ارومیه باعث شده تا این شهر یکی از حاصل‌خیزترین و پربارترین استان‌های کشور نیز باشد. باغات اطراف ارومیه، یکی از مناظر زیبا و دیدنی ارومیه هستند. میوه‌ها و محصولات کشاورزی متنوعی در ارومیه تولید و عرضه می‌شوند که کیفیت بسیار بالایی دارند.

مردمان و اهالی مهمان‌نواز ارومیه

ارومیه در همسایگی استان‌های آذربایجان شرقی و کردستان قرار دارد. همین امر سبب شده تا اهالی و ساکنین شهر ارومیه ترک و کرد زبان باشند. آذری زبان‌هایی که با لهجه ترکی صحبت می‌کنند در کنار مردم کرد زبان در شهر ارومیه زندگی می‌کنند و همین امر باعث شده تا ارومیه مردمانی صمیمی و خون‌گرم داشته باشد. مردمان ارومیه یکی از مهمان‌نوازترین مردمان ایران هستند.

آب و هوای ارومیه؛ آب و هوایی مطبوع و روح‌نواز

آب-و-هوای-ارومیه؛-آب-و-هوایی-مطبوع-و-روح‌نواز

ارومیه یکی از مناطق سردسیر ایران است که در بسیاری از فصول سال، آب و هوایی سرد و خنک دارد. قرار گرفتن ارومیه در منطقه‌ای کوهستانی باعث شده تا این شهر در فصل‌های پاییز و زمستان آب و هوایی سرد داشته باشد و یخبندان‌های بسیاری در این منطقه دیده شود. برخی از راه‌های ارتباطی روستاهای مجاور ارومیه در فصل پاییز و زمستان، به دلیل برف و یخبندان مسدود شده و راه‌های مواصلاتی آن‌ها قطع می‌شود.

در فصل بهار و تابستان نیز این شهر آب و هوایی معتدل و خنک دارد و در این فصل از سال می‌توان از زیبایی‌های ارومیه لذت برد. حاکمیت آب و هوای معتدل و خنک در ارومیه باعث شده تا این شهر، باغات و کشتزارهای حاصلخیزی داشته باشد. مناطق مملو از پوشش‌های گیاهی سرسبز و جنگل‌های حفاظت شده باعث شده تا شهر ارومیه یکی از قطب‌های گردشگری ایران در فصل‌های گرم سال به شمار آید.

بهترین زمان سفر به ارومیه

بهترین-و-مناسب‌ترین-زمان-سفر-به-ارومیه

همان‌ طور که گفته شد، ارومیه یکی از شهرهای سردسیر ایران است که در بخش غربی ایران قرار گرفته است. ارومیه در بسیاری از روزهای سال، آب و هوایی سرد و خشک دارد و به همین دلیل، مسافران و گردشگران باید برای سفر به ارومیه، برنامه سفری خود را تنظیم کنند تا بتوانند از زیبایی‌های ارومیه نهایت لذت را ببرند. آب و هوای شهر ارومیه در فصل تابستان، معتدل و خنک است و می‌تواند یکی از مقاصد سفری افرادی باشد که از گرمای تابستان فراری هستند. بهترین زمان سفر به ارومیه از اوایل تیر ماه تا اواخر شهریور ماه است. میزان متوسط دمای ارومیه در فصل تابستان به ۲۴ درجه سانتی‌گراد می‌رسد که یکی از معتدل‌ترین دماهای موجود در کشور برای فصل تابستان است. البته در برخی از روزهای تابستان، دمای هوا به ۳۱ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد. در ماه‌های تابستان، علاوه بر اینکه ارومیه آب و هوایی خنک و معتدل دارد؛ وجود مناظر سرسبز و دیدنی در اطراف ارومیه باعث می‌شود تا مسافران این شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنند.

البته لازم به ذکر است، شهر ارومیه در فصل بهار نیز آب و هوایی معتدل دارد و مسافرانی که قصد سفر به این شهر را در فصل بهار دارند، می‌توانند اواخر خرداد ماه را به عنوان بهترین زمان سفر به ارومیه انتخاب کرده و به این شهر زیبا سفر کنند و از زیبایی‌های آن لذت ببرند.

آب و هوای ارومیه در فصل پاییز و زمستان، سرد و یخبندان است و بسیاری از راه‌های ارتباطی این شهر با دیگر شهرها و روستاها به دلیل برف و یخبندان مسدود می‌شود و امکان رفت و آمد از آنها وجود ندارد. افرادی که قصد سفر به ارومیه، در فصول سرد سال را دارند، می‌توانند در همان ۱۰ روز اول مهر به این شهر زیبا سفر کرده و از طبیعت پاییزی و زیبای آن نهایت لذت را ببرند.

بهترین زمان سفر به ارومیه و شرکت در رویدادها

ارومیه یکی از استان‌های حاصل‌خیز و پربار کشور ایران است و انواع میوه‌ها و محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شوند. وجود باغات و زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز در اطراف ارومیه و همچنین وجود آب و هوایی سرد و معتدل در این منطقه باعث شده تا محصولات تولید شده در ارومیه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار باشند و یکی از مرغوب‌ترین محصولات ایران محسوب گردند. با توجه به اینکه تولیدات کشاورزی ارومیه در فصول مختلف از سال بسیار زیاد و متنوع هستند، جشنواره‌ها و رویدادهایی در زمان‌های مختلف از سال در ارومیه برگزار می‌شود و مسافران و گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از این رویدادها به این شهر سفر می‌کنند. با توجه به اینکه، اکثر جشنواره‌های معروف ارومیه در فصل تایستان برپا می‌شوند، می‌توان گفت بهترین زمان سفر به ارومیه، فصل تابستان است. در ادامه مطلب دو مورد از جشنواره‌ها و رویدادهای مهمی که هر ساله در ارومیه برگزار می‌شود را بیان می‌کنیم.

جشنواره انگور ارومیه؛ عرضه انواع انگورهای لذیذ

جشنواره-انگور-ارومیه؛-عرضه-انواع-انگورهای-لذیذ

انگور تولید شده در ارومیه یکی از محصولات کشاورزی ناب و ارزشمند تولیدی در ایران است. انواع مختلفی از انگورها در ارومیه تولید می‌شود. هر ساله جشنواره‌ای تحت عنوان جشنواره انگور در تاریخ ۱۶ الی ۲۴ شهریور در ارومیه برگزار می‌گردد. انواع مختلف انگورهای تولیدی در استان آذربایجان غربی، محصولات جانبی تهیه شده از انگور، شیره انگور و انواع انگور خشک در این جشنواره عرضه شده و به فروش می‌رسد. جشنواره انگور همراه با برنامه‌های فرهنگی، نمایش و عرضه سوغات و صنایع دستی ارومیه برگزار می‌شود. این جشنواره یکی از جشنواره‌های مشهور ارومیه است که شهرتی جهانی دارد.

جشنواره میوه‌های چهار فصل؛ طعم لذیذ انواع میوه‌ها

جشنواره-میوه‌های-چهار-فصل؛-طعم-لذیذ-انواع-میوه‌ها

وجود چشمه‌های آب روان و زمین‌های کشاورزی حاصلخیز در ارومیه باعث شده تا این استان یکی از تولیدکنندگان انواع میوه در چهار فصل از سال باشد. به جرئت می‌توان گفت، محصولات کشاورزی و میوه‌های تولید شده در ارومیه یکی از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین محصولات تولیدی کشاورزی در کشور است. تولید برخی از میوه‌های چهار فصل در ارومیه باعث شده تا جشنواره‌ای با نام جشنواره میوه‌های چهار فصل در ارومیه برگزار شود. این جشنواره در تاریخ ۲۱ الی ۲۸ تیرماه در ارومیه برگزار می‌شود. در جشنواره میوه‌های چهار فصل در ارومیه انواع مختلف میوه‌های باکیفیت تولیدشده در ارومیه عرضه می‌شود. علاوه بر میوه‌های چهار فصل تولیدی در ارومیه، محصولات دیگری همچون انواع میوه‌های خشک، محصولات خانگی تهیه شده از میوه، محصولات جانبی، انواع ترشی‌های تهیه شده از میوه و انواع مرباهای تهیه شده از میوه، در این جشنواره عرضه شده و به فروش می‌رسد. علاوه بر انواع میوه‌های مختلف و محصولات جانبی آن‌ها، صنایع دستی و سوغات ارومیه نیز در این جشنواره عرضه می‌شود.

برگزاری این جشنواره‌ها در فصل تابستان باعث می‌شود تا مسافران و گردشگران، فصل تابستان را به عنوان بهترین زمان سفر به ارومیه برگزینند و از شهرهای مختلف ایران به ارومیه سفر کرده و علاوه بر بازدید از مکان‌های دیدنی و جالب ارومیه و لذت بردن از هوای مطلوب آن، از جشنواره‌های برگزار شده نیز دیدن کنند و با محصولات کشاورزی و سوغات ارومیه بیشتر آشنا شوند.

خلوت‌ترین زمان سفر به ارومیه

خلوت‌ترین-زمان-سفر-به-ارومیه

خلوت‌ترین و نامناسب‌ترین زمان سفر به ارومیه، فصل زمستان است. متوسط دمای ارومیه در دی ماه، یک درجه سانتی‌گراد است که این دما در ماه‌های بهمن و اسفند به دماهای منفی و زیر صفر می‌رسد و باعث به‌وجود آمدن سرما و یخبندان‌های سنگین و طولانی می‌شود. البته لازم به ذکر است با توجه به اینکه این شهر در قسمت سردسیر ایران قرار دارد، علاوه بر ماه‌های زمستان، در ماه‌های آبان و آذر در پاییز نیز ارومیه آب و هوایی سرد و خشک دارد و ممکن است باعث ایجاد یخبندان‌هایی در این شهر شود. علاوه بر سردی و خشکی هوا، ارومیه در فصل‌های سرد از سال مشکلی به نام آلودگی هوا نیز دارد.

بسیاری از جاده‌های مواصلاتی به ارومیه به دلیل سردی هوا، دچار یخبندان شده و بسیاری از جاده‌ها لغزنده می‌شوند. بنابراین چنانچه مسافران و گردشگران قصد سفر با وسیله نقلیه شخصی به ارومیه را داشته باشند، باید این نکته را در نظر بگیرند که جاده‌های منتهی به ارومیه در فصل‌های پاییز و زمستان به دلیل سردی هوا، لغزنده و یخبندان می‌شود و ممکن است باعث به‌وجود آمدن حادثه یا اتفاقی ناگوار شود.

مکان‌های دیدنی ارومیه در فصل تابستان

با توجه به اینکه ارومیه یکی از شهرهای سردسیر ایران است، بسیاری از مکان‌های دیدنی و جذاب ارومیه در فصل تابستان و به عبارتی بهترین زمان سفر به تابستان، زیبایی و جلوه خاصی دارند. در ادامه مطلب از وبسایت لیدوماتریپ، به معرفی و توضیح ویژگی‌های مهم جاهای دیدنی ارومیه در فصل تابستان می‌پردازیم.

دریاچه ارومیه؛ بزرگ‌ترین دریاچه نمکی

دریاچه-ارومیه؛-بزرگ‌ترین-دریاچه-نمکی

دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین و شورترین دریاچه ایران است که در ۲۰ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد. لازم به ذکر است این دریاچه، دومین دریاچه شور دنیا نیز می‌باشد. مسافران و گردشگران می‌توانند با سفر به ارومیه در فصل تابستان از دریاچه ارومیه نیز دیدن کنند. بهترین زمان سفر به ارومیه، فصل تابستان است؛ چراکه در این فصل مسافران می‌توانند به قایق سواری در دریاچه ارومیه پرداخته و نهایت لذت را از این دریاچه زیبا ببرند.

آبشار شلماش؛ مناظری دیدن در شمالغرب کشور

آبشار-شلماش؛-مناظری-دیدن-در-شمالغرب-کشور

آبشار شلماش یکی از آبشارهای دیدنی و جذاب استان آذربایجان غربی، در نزدیکی شهر سردشت قرار گرفته است. این آبشار از شاخه‌های رودخانه زاب کوچک می‌باشد که اطراف آن مملو از درختان و پوشش‌های گیاهی زیبا و چشم‌نواز است. در این منطقه سه آبشار مانند آبشار شلماش وجود دارد که باعث شده این منطقه یکی از مناطق بکر ارومیه در فصل تابستان باشد و مسافران و گردشگران بسیاری برای بازدید از این آبشار به این منطقه سفر کنند. بهترین زمان سفر به ارومیه و دیدن این آبشار زیبا، تابستان است.

پارک جنگلی شیخ تپه؛ از زیباترین مراکز گردشگری ارومیه

پارک جنگلی شیخ تپه؛ از زیباترین مراکز گردشگری ارومیه

پارک جنگلی شیخ تپه در ارتفاعات جنوب شرقی شهر ارومیه قرار دارد. وسعت این پارک ۴۴ هکتار است و می‌توان گفت که یکی از زیباترین پارک‌های ارومیه به شمار می‌آید. این پارک جنگلی در فصل تابستان که بهترین زمان سفر به ارومیه است، به یکی از زیباترین مناطق شهر ارومیه تبدیل می‌شود و میان اهالی و مردم ارومیه طرفداران بسیار زیادی دارد. مسافران و گردشگران می‌توانند در سفر خود به ارومیه، به این پارک جنگلی نیز سر بزنند و اوقات خوشی را برای خود و همسفران خود تجربه کنند.

دریاچه مارمیشو؛ دریاچه‌ای بی‌بدیل در ارومیه

دریاچه مارمیشو؛ دریاچه‌ای بی‌بدیل در ارومیه

دریاچه مارمیشو در ۴۵ کیلومتری غرب ارومیه و در میان کوهستان‌های مجاور ایران و ترکیه قرار دارد. فاصله زیاد این دریاچه با دریاچه ارومیه باعث شده تا زیبایی بی‌نظیری داشته باشد. سرچشمه اولیه آب دریاچه مارمیشو از خاک ترکیه است که پس از ورود به خاک ایران با رودخانه نازلوچای تلفیق شده و جاری می‌شود. طبیعت بی‌نظیر و آرامش وصف‌ناپذیری که در این منطقه وجود دارد، باعث می‌شود تا مسافران و گردشگران زیادی در بهترین زمان سفر به ارومیه یعنی فصل تابستان به این منطقه سفر کنند و از زیبایی‌های آن لذت ببرند.

دریاچه سد شهر چایی (دریاچه ییلاق سیلوانا)

دریاچه-سد-شهر-چایی-(دریاچه-ییلاق-سیلوانا)

این رود از کوه کان کبوتر از کوه‌های کردستان سرچشمه می‌گیرد و پس از عبور از کوه‌های مرزی میان ایران و ترکیه به دریاچه موجود در روستای بند که در نزدیکی ارومیه است، می‌رسد و منظره‌ای بی‌بدیل و زیبا را پدید می‌آورد. اهالی و مردمان ارومیه، علاقه شدیدی به این منطقه دارند و وجود رستوران‌ها و کافه‌های سنتی بسیار در مسیر روستای بند باعث شده تا این منطقه یکی از مناطق پرطرفدار ارومیه باشد. مسافران و گردشگرانی که به ارومیه سفر می‌کنند، برای بازدید از این سد باید به سمت بند ارومیه حرکت کنند تا با زیبایی‌های این منطقه آشنا شوند و از آن نهایت لذت را ببرند. بهترین زمان سفر به ارومیه و دیدن طبیعت زیبای اطراف این رودخانه، فصل تابستان است.

آبشار سلوک؛ آبشاری مرزی در ارومیه

آبشار-سلوک؛-آبشاری-مرزی-در-ارومیه

آبشار سلوک در روستای سلوک، واقع در ۳۲ کیلومتری غرب شهر ارومیه قرار دارد. این آبشار در دامنه کوه‌ها و دره رش روستای سلوک واقع شده که از مناطق مرزی میان ایران و ترکیه است. سرچشمه این رود و آبشار از رشته کوه‌های زاگرس است که به صورت پلکانی بوده و ۷۶ متر ارتفاع دارد. برای بازدید از این آبشار، یک مسیر نه چندان طولانی باید طی شود. به همین دلیل نیز بسیاری از افراد علاقه‌مند به کوهنوردی و طبیعت‌گردی در فصل تابستان به این منطقه از ارومیه سفر می‌کنند.

بهترین زمان سفر به ارومیه و شمال غرب کشور

مکان‌های دیدنی و تاریخی و طبیعت بکر و خدادی ارومیه، این شهر را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری در شمال غرب کشور تبدیل کرده است. اما برای بیشتر لذت بردن از سفر باید با بهترین زمان سفر به ارومیه آشنا باشید تا به درستی برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید. به علت واقع شدن ارومیه در مناطق کوهستانی و آب و هوای سردسیر این ناحیه، بهترین زمان سفر به ارومیه فصل تابستان است. در این فصل جشنواره‌های متنوعی در این شهر برگزار می‌شود که انواع سوغات و خوراکی‌های لذیذ را به فروش می‌رسانند.

با توجه به تمام نکاتی که ذکر شد، ارومیه یکی از شهرهای تاریخی و دیدنی ایران است که قطعا ارزش سفر و دیدن دارد. اگر شما نیز قصد سفر به این شهر زیبا و دیدنی را دارید، می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در ارومیه، در این شهر اقامت داشته باشید و از آب و هوای خنک و معتدل آن لذت ببرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
2 نظر برای "بهترین زمان سفر به ارومیه" ارسال شده.
  1. ارومیه قلب آذربایجان گفت:

    ❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال خیز خطه آذربایجان خوش آمدید 💕
    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز 💕
    ما آذربایجانی ها به خصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها ) خونگرمو مهمان نوازیم 💕

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین ارومیه ❤

    💕💕 عشقیم اورمیه 💕💕

    1. رعنا گفت:

      زنده باد تمام ایرانمون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *