باغ دلگشا شیراز کجاست؟ معرفی کامل این باغ زیبا

باغ دلگشا شیراز کجاست؟

شهر شیراز از گذشته به علت موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع، حاکمان را به فکر ساخت باغ‌های زیبا می‌انداخته است. اولین حاکمی که دستور ساخت باغ در ایران را داد کوروش کبیر بود که باغ پاسارگاد را بنا نهاد. باغ‌های ایرانی از گذشته با تاریخ پیدایش قنات‌ها پیوند دارند. چندین باغ زیبا و بزرگ با الهام از معماری ویژه و خاص ایرانی در شیراز ساخته شده‌اند. بسیاری از این باغ‌ها از معماری باغ پاسارگاد الهام گرفته و به شکل پرشین گاردن ساخته شده‌اند. باغ دلگشا شیراز یکی از این باغ‌هاست که واقعا دلگشاست.

این باغ بهشتی در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده و اکنون در اختیار شهرداری شیراز است. در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ به باغ دلگشای شیراز سفر کرده و نفسی در میان درختان نارنج آن تازه می‌کنیم.

باغ دلگشا شیراز کجاست؟ سفر به بهشت شیراز

باغ-دلگشا-شیراز-کجاست؟-سفری-رویایی-به-عمق-بهشت-شیراز

باغ دلگشا شیراز کجاست؟ معرفی کامل این باغ زیبا را با آدرس آن آغاز می‌کنیم. باغ دلگشا در نزدیکی آرامگاه سعدی واقع شده و نزدیک خیابان گلستان است. در واقع این باغ کوهستانی در سمت جنوب تنگ آب‌خان و در دامنه‌ کوهستان‌های شیراز قرار دارد.

برای رسیدن به این باغ باصفا می‌توان از اتوبوس‌های خطوط پایانه شهید دستغیب – بلوار نارنجستان و بلوار نارنجستان – پایانه نمازی استفاده کرد. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، در حدود ۴ کیلومتر با باغ دلگشا فاصله دارد. اگر اهل پیاده‌روی و گردش باشید، می‌توانید خود را با مترو به ایستگاه ولیعصر رسانده و با قدم زنی در نسیم مطبوعی که از باغ می‌وزد، خود را به باغ دلگشا شیراز برسانید و هوای مطبوع بهشتی را وارد شش‌هایتان کنید.

اگر بخواهیم مسیر دسترسی به این باغ زیبا را دقیق‌تر بررسی کنیم این باغ با سعدیه ۵ کیلومتر، با حافظیه ۲ کیلومتر و با دروازه قرآن شیراز ۴ کیلومتر فاصله دارد. همانطور که می‌بینید، مجموعه‌ای از جاذبه‌ها کنار هم و در مرکز شهر جمع شده‌اند.

تاریخچه باغ دلگشا شیراز

انشا-در-مورد-باغ-دلگشا-شیراز

سابقه‌ آبادانی باغ دلگشا به زمان پیش از اسلام و دوران ساسانیان باز می‌گردد. این باغ در گذشته در نزدیکی کهن دژ قرار داشته است و به همین دلیل است که در جواب باغ دلگشا شیراز کجاست، نام کهن دژ را می‌شنوید. مردم شیراز امروزه نیز این منطقه را با نام کهن دژ می‌شناسند.

این باغ در دوران صفویه از باغ‌های مهم و تفریحی بود. امروزه نیز این باغ برای بسیاری از طبیعت دوستان مکانی تفریحی برای جلای روح به حساب می‌آید.

جالب است بدانید که باغ دلگشا در زمان تیمور گورکانی در بهترین وضعیت خود و در اوج آبادانی بوده است. این باغ در این زمان آنقدر زیبا بوده که  تیمور با دیدن آن، دستور ساخت باغی را با همین نام در سمرقند داده است.

عمارتی که در وسط باغ و در میان نخل‌های بلند خودنمایی می‌کند، به دست کریمخان زند و با شیوه‌ معماری کاخ‌های ساسانی بیشاپور ساخته شده است. این عمارت سه طبقه‌ است و دو درب ورودی در دو طرف ساختمان دارد. عمارت شامل تالاری با چهار شاه‌نشین است که ایوانی چوبی و تزئیناتی از گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌ها و اشعار شوریده شیرازی دارد. آب حوض مقابل عمارت از قنات سعدیه تامین می‌شود و گلدان‌هایی بزرگ و رنگی در دور تا دور آن چیده شده‌اند.

هنگامی که به ایوان عمارت بروید منظره‌ای بهشتی از باغ دلگشا مقابل شماست و قطعا از عطر نارنج‌ها و گل‌های باغ به وجد خواهید آمد.

باغ دلگشا شیراز و نخستین کلاه فرنگی

باغ-دلگشا-شیراز-و-نخستین-کلاه-فرنگی

نخستین کلاه فرنگی ایران در باغ دلگشای شیراز قرار دارد و این باغ سرشار از تاریخ و هنر و زیبایی است. با قدم زنی در این باغ روحتان تازه خواهد شد.
دلگشا باغی است که در زمان حکومت‌های متعددی چون ساسانیان، صفویان، قاجاریان و افشاریان یکی از مکان‌های تفریحی بوده است. فاصله ۵ دقیقه‌ای این باغ با سعدیه و ترکیب طبیعت و نسیم این دو باغ، فضایی رویایی را در شهر ایجاد کرده‌اند.

معماری باغ دلگشا شیراز؛ الهام بخش دوستداران معماری ایرانی

معماری-باغ-دلگشا-شیراز؛-الهام-بخش-دوستداران-معماری-اصیل-ایرانی

مساحت باغ دلگشا ۷.۵ هکتار است که حدود ۸۰ درصد آن پوشیده از پوشش گیاهی است. بیشترین درختی که در باغ وجود دارد نارنج است اما درختان کاج و نخل و میوه نیز در جای‌جای باغ کاشته شده‌اند. عمارت باغ به شیوه معماری بیشاپوری و با تلفیق تزئینات رنگ و روغن و نقاشی‌های گل و بته از زمان زندیه زیباتر شده است.

آینه کاری‌هایی دور تا دور عمارت و ایوان چوبی وجود دارند که حالتی کاخ مانند به آن بخشیده‌اند.

در حالت کلی از معماری عمارت و حوض مقابل آن که بگذریم، معماری باغ دلگشا شیراز به شیوه باغ‌های ایرانی ساخته شده و با دیوار‌هایی بلند محصور شده است. تلفیق چند معماری و مرمت حاکمان دوره‌های مختلف، زیبایی متنوعی را در باغ به وجود آورده‌ و معماری باغ دلگشا شیراز را معروف کرده‌اند.

توصیف فضای باغ دلگشا شیراز

توصیف-باغ-دلگشا؛-باغ-اصیل-شیرازی

وارد باغ که می‌شوید از دو طرف درختان سربه فلک کشیده و متنوع خودنمایی می‌کنند. حوض مقابل عمارت چون قلبی است که جریان زندگی را در قالب جویی که از میان درختان عبور می‌کند، در باغ می‌دمد. تماشای گل‌های رنگارنگ و گوش سپردن به آواز پرندگان مانند رویایی می‌ماند که در باغ دلگشا به حقیقت پیوسته است. نژادهای بسیار خاصی از گل‌ها و گیاهان در این باغ وجود دارند که هر بیننده‌ای را خیره می‌کنند.

عمارت باغ دلگشا نیز چون بنایی باشکوه و شاهانه در وسط باغ خودنمایی می‌کند. در توصیف باغ دلگشا همین بس که پادشاهان سلسله‌های مختلف آن را به‌عنوان تفرجگاه محبوب خود معرفی کرده‌اند. گوشه‌ای از زیبایی‌های بهشتی این باغ را می‌توانید در عکس باغ دلگشا شیراز ببینید.

باغ موزه دلگشا

باغ موزه دلگشا

در عمارت کلاه فرنگی باغ دلگشا شیراز، موزه‌ای از مجموعه کلکسیون‌های ادوار مختلف تاریخی وجود دارد. از جمله آثار تاریخی و جذاب موجود در موزه باغ دلگشا شیراز می‌توان به سکه‌، تمبر، لباس، نقشه، دوچرخه و کبریت اشاره کرد. همچنین کلکسیونی از ۵۰ رادیو قدیمی در بخشی از موزه به نمایش گذاشته شده‌ است که دیدن آن‌ می‌تواند تجربه‌ای جالب برای علاقه‌مندان به اشیای قدیمی و کلکسیونرها باشد.

موزه-باغ-دلگشا-شیراز-و-سفر-در-دل-تاریخ

همان‌طورکه گفتیم باغ دلگشا علاوه بر طبیعت حیرت‌انگیز خود جنبه تاریخی قوی داشته و جزء باغ‌های تاریخی شیراز محسوب می‌شود. در باغ موزه دلگشا گیاهانی قدیمی و عمارتی زندی را به تماشا نشسته و به عمق تاریخ سفر خواهید کرد. اگر از آن دست افرادی هستید که هم به طبیعت گردی علاقمندید و هم گشت‌وگذار در یک محیط تاریخی را دوست دارید، پیشنهاد ما به شما اجاره اقامتگاه بومگردی در شیراز و اقامت چند روزه در این شهر زیباست.

پلان باغ دلگشا شیراز

پلان-باغ-دلگشا-شیراز

در این بخش سعی کردیم تا با به نمایش گذاشتن پلان باغ دلگشا شیراز، شما را به دل این باغ زیبا و تاریخی سوق دهیم.

با خواندن تحلیل باغ دلگشا مشتاق بازدید از این باغ خواهید شد

حال که باغ دلگشا را بیشتر شناخته و با تمام زیبایی‌های آن آشنا شدیم وقت آن است که این باغ را نیز در فهرست دیدنی‌های شیراز درج کرده و راهی سفر شویم. آنچه که از تحلیل این باغ آموختیم، ما را در درک زیبایی‌های طبیعی و تاریخی این باغ یاری خواهد کرد.

البته به خاطر داشته باشید که زیبایی‌های شیراز تنها محدود به باغ دلگشا نیست و شما می‌توانید با استفاده از مقاله باغ‌های تفریحی شیراز تمام زیبایی‌های طبیعی این شهر دیدنی را بشناسید. شما در تمام ۱۲ ماه سال در روز سال و در ساعاتی مشخص می توانید از باغ زیبای دلگشا بازدید کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
2 نظر برای "باغ دلگشا شیراز کجاست؟ معرفی کامل این باغ زیبا" ارسال شده.
  1. امیر گفت:

    داخل موزه باغ دل گشا چه چیزاییه؟

    1. رعنا گفت:

      سکه‌، تمبر، لباس، نقشه، دوچرخه و کبریت و ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *