منارجنبان اصفهان کجاست؟

منارجنبان اصفهان کجاست

احتمالاً همه ما چیزهایی را راجع به منارجنبان اصفهان شنیده باشیم. شاید دقیق ندانیم که منار جنبان اصفهان کجاست اما تعریف این بنای لرزان اصفهان به گوش همه ما رسیده است. اما اگر کنجکاو هستید تا بیشتر درباره منارجنبان اصفهان بدانید. اینکه این بنا کجاست و در چه زمانی ساخته شده و اصلاً چرا می‌لرزد با مجله گردشگری لیدوماتریپ تا پایان مقاله همراه باشید.

تاریخچه منارجنبان اصفهان

تاریخچه منارجنبان اصفهان

بیایید قبل از اینکه به این موضوع برسیم که منارجنبان اصفهان کجاست و چگونه ساخته شده است؛ بیشتر راجع به تاریخچه این جاذبه گردشگری اصفهان بدانیم. این‌طور که از شواهد موجود به نظر می‌رسد منارجنبان در دوران ایلخانیان و در زمان حکومت محمد خدابنده اولجایتو ساخته شده است. اکثر ما سلطان محمد خدابنده یا همان اولجایتو را با آرامگاه زیبایی که به عنوان یک شاهکار معماری مطرح می شود در خدابنده زنجان می‌شناسیم. همان مسجد معروفی که آرامگاه سلطان محمد خدابنده می‌باشد.

منارجنبان اصفهان در واقع محل دفن و آرامگاه عمو عبدالله بن محمود صقلابی است که از عارفان خداپرست شناخته شده آن زمان می‌باشد و از همین رو منارجنبان را با نام آرامگاه شیخ امیر عبدالله نیز می‌شنویم. روی سنگ قبر او عدد ۷۱۶ حک شده که نشان می‌دهد این آرامگاه مربوط به چه سالی می‌باشد.

معماری و پلان منارجنبان

پلان منارجنبان اصفهان

عمارت تک ایوانی منارجنبان در دوران ایلخانیان و به سبک مغولی ساخته شده است. اما چیزی که به نظر می‌رسد این است که مناره‌ها در سال‌های آخر حکومت صفویه به این عمارت اضافه گردیده است. این بنا با مساحتی ۱۴۶ متری دارای دو مناره می‌باشد که ارتفاع این مناره‌ها از بام عمارت به هفت و نیم متر می‌رسد. البته که ارتفاع این مناره‌ها از سطح زمین ۱۷ و نیم متر بوده و پهنای هر مناره ۹ متر می‌باشد.

این آرامگاه از چند بخش اصلی یعنی مناره‌ها، ایوان و چله خانه به وجود آمده است. ایوان جایی است که قبر عمو عبدالله در آن قرار گرفته و از آجر در ساخت آن استفاده گردیده است. این مقبره از سطح زمین ۱۰ متر فاصله دارد و دور تا دور مقبره با خط ثلث و برجسته‌ای سوره مبارکه یاسین نوشته شده است. این ایوان با کاشی و نقاشی‌های زیبایی تزیین شده و جلوه‌ای خاص به این ایوان داده است.

مقبره در منارجنبان اصفهان کجاست

در نزدیکی این ایوان چند قبر سفید رنگ نیز به چشم می‌خورد که احتمالاً از بقایای قبرستان قدیمی است که آرامگاه روی آن ساخته شده است. از ایوان راه پله‌ای مارپیچی وجود دارد که به مناره‌ها و پشت بام مجموعه می‌رسد. البته امکان بازدید از این راه پله و پشت بام مجموعه برای بازدیدکنندگان وجود ندارد.

به نظر شما مهم‌ترین بخش منارجنبان اصفهان کجاست؟ کاملاً مشخص است مناره‌های لرزان آن. این مناره‌های ۱۷ متری با کاشی‌های کثیرالاضلاع به رنگ فیروزه و کاشی‌هایی به شکل ستاره چهار پر که با رنگ لاجوردی‌اش این مناره‌ها چشم‌نواز تر از قبل کرده است. در ساختمان منارجنبان دو اتاقک کوچک نیز دیده می‌شود که به آن چله خانه گفته می‌شود. در این اتاقک‌ها عارفان و زاهدان برای عبادت با خدا و خلوت با خود ۴۰ روز اقامت می‌کردند و همین باعث شده تا به این اتاقک‌ها “چله خانه” گفته شود.

عکس منارجنبان اصفهان

عکس منارجنبان در اصفهان

عکس منارجنبان اصفهان منارجنبان در اصفهان

عجایب منارجنبان

عجایب منارجنبان در اصفهان

چیزی که باعث شده تا همه بدانند که منارجنبان اصفهان کجاست همین عجایب این جای دیدنی در اصفهان است. معماری عجیب این بنا به گونه‌ای است که با تکان خوردن یک مناره، مناره دیگر نیز به لرزه می‌افتد و می‌جنبد. البته مناره جنبان چیزی نیست که فقط در اصفهان باشد بلکه در شهرها و کشورهای دیگری نیز چنین بناهایی وجود دارد که مناره بنا در سر جای خود می‌لرزد.

ولی چیزی که منارجنبان را تا این حد معروف کرده است چیز دیگری است. در منارجنبان اصفهان نه تنها با تکان خوردن یک مناره دیگر مناره بنا نیز شروع به لرزیدن می‌کند بلکه کل بنا نیز شروع به جنبیدن می‌کند. در منارجنبان اصفهان برای اینکه بازدید کنندگان بهتر متوجه لرزش بنا شوند کاسه‌هایی از آب را در جاهای مختلف بنا گذاشته‌اند که حرکت آب به خوبی لرزش و جنبیدن بنا را نشان می‌دهد.

اگر برای شما هم این سؤال پیش آمده است که معمار و سازنده منارجنبان اصفهان چه کسی بوده است باید به شما بگوییم با وجود همه تحقیقاتی که انجام شده متأسفانه مدرک یا سندی وجود ندارد که هویت این معمار خلاق را نشانمان دهد.

اگر می‌خواهید تا با دیگر جاذبه های اصفهان آشنا شوید و آدرس دقیق هر کدام را بدانید تا در برنامه سفرتان به اصفهان به مشکل نخورید سری به مقاله جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری اصفهان بزنید.

علت لرزش منارجنبان چیست؟

علت لرزش منارجنبان اصفهان

هر کسی که برای اولین بار پا به این جاذبه دیدنی اصفهان می‌گذارد این سؤال برایش پیش می‌آید که اصلاً دلیل و علت لرزش منارجنبان اصفهان چیست؟ چیزی که در این بنا خیلی جالب است این است که با لرزش مناره فقط مناره دیگر نیست که به لرزه می‌افتد بلکه در تمامی بنا می‌توان لرزش را احساس کرد. دلیل اصلی که مهندسان علم فیزیک آن را علت لرزش این بنا می‌دانند نظریه “تشدید” است.

برای درک بهتر نظریه تشدید مثال ساده و قابل فهم تری وجود دارد. بیایید هر یک از مناره‌ها را تکه‌ای نخ آویزان در نظر بگیریم که این دو تکه نخ مساوی از پایین نیز به یک تکه نخ دیگر وصل شده‌اند. با تکان دادن یک سمت این نخ، نخ سمت دیگر هم شروع به حرکت می‌کند. البته که شرط حرکت این نخ ها این است که هر نخ هر دو طرف به یک اندازه و وزن باشند وگرنه حرکتی اتفاق نخواهد افتاد.

اگر به منارجنبان اصفهان رفتید برای به راحتی متوجه لرزش کل بنا شوید کافیست تا یک ظرف آب را در یکی از قسمت‌های بنا قرار دهید و شاهد لرزش آب باشید.

اما چه چیزی باعث شده تا بعد از این همه سال جنبیدن هنوز سر جای خود مستحکم باشد و بنای ساختمان نریزد؟ در هنگام بازدید از این بنا کافیست تا کمی دقت به خرج دهید تا شیارهایی را بین دیوارها ببینید. این شیارها باعث شده است تا ساختمان فضای کافی برای تکان خوردن داشته باشند و مانعی برای ریختن ساختمان است. از موارد دیگری که باعث شده تا این منارجنبان اصفهان جنبان باشد فاصله مناره‌ها، کوتاه بودن مناره، سبک بودن مصالح و کلافه‌های چوبی می‌باشد که در بالا و پایین مناره استفاده شده است.

فاصله منارجنبان تا اصفهان

منارجنبان اصفهان کجاست

اصفهان از شهرهای تاریخی ایران است که جاذبه‌های زیادی را در خودش جای داده است. اما منارجنبان کمی از دیگر جاهای دیدنی اصفهان دورتر است. اما اگر برایتان سؤال است که منارجنبان اصفهان کجاست و چگونه به آن می‌توانید دسترسی داشته باشد باید به شما بگوییم برای رسیدن به منارجنبان باید به کیلومتر ۶ جاده اصفهان به نجف آباد بروید.

البته نکته مهمی که باید قبل از بازدید از این بنا در نظر بگیرید این است زمانی به منارجنبان بروید که بتوانید شاهد جنبیدن آن باشید. در زمان‌های قبل هر کسی که به این بنا می‌رفت می‌توانست تا مناره آن را بجنباند و شاهد لرزیدن آن باشد. اما این کار باعث آسیب خوردن بنا بود و آن را به خطر می‌انداخت.

برای محافظت از این بنا تنها در ساعات مشخصی فردی که به آن جنباننده گفته می‌شود مناره‌ها را تکان می‌دهد تا بنا به جنبیدن بیفتد. جنباننده در دو شیفت صبح و عصر سر ساعت‌های مشخصی اینکار را انجام می‌دهد. صبح‌ها در ساعت ۱۰:۳۰، ۱۲ و ۱۳:۳۰ و عصرها در ساعت ۱۵، ۱۶:۳۰ و ۱۸:۳۰ می‌توانید به منارجنبان اصفهان سری بزنید.

آدرس منارجنبان اصفهان

آدرس منارجنبان اصفهان کجاست

اگر دارای ماشین شخصی باشید کافیست به خیابان آتشگاه بروید و مسیر خود را تا رسیدن به منارجنبان ادامه دهید. برای محل پارک خودرو خود نیز نگرانی نداشته باشید این جاذبه دیدنی در اصفهان دارای پارکینگ می‌باشد.

اگر هم که ماشین شخصی ندارید تاکسی‌های آنلاین یکی از بهترین گزینه‌ها برای رسیدن به منارجنبان اصفهان است. در نزدیکی منارجنبان یک جاذبه گردشگری دیگر نیز وجود دارد که آتشگاه نام دارد. بد نیست حالا که تا منارجنبان رفته اید سری به آتشگاه اصفهان هم بزنید.

موقعیت دسترسی منارجنبان اصفهان بر روی نقشه:

منارجنبان، شاهکار معماری ایران قدیم

درست است که اصفهان از جاذبه های تاریخی چیزی کم ندارد و بیراه هم نیست که به اصفهان “نصف جهان” گفته می شود. اما برای درک همه زیبایی های این شهر فقط کافیست تا به اصفهان سفر کنید و سری به جاذبه های گردشگری اصفهان بزنید.

از سی و سه پل گرفته تا منارجنبان هر یک برای خود داستان جذاب و خاصی را در خود جای داده اند. در کجای دنیا می توان مکان جذابی مثل منارجنبان اصفهان را پیدا کرد. بنایی که سال های سال است می لرزد اما هنوز هم پابرجا مانده است! بنایی با چنین ویژگی که در جای خود بجنبد به جز در منارجنبان اصفهان کجاست؟
برای درک شگفتی این جای تاریخی هیچ چیز به اندازه اینکه به آن سفر کنید و آن را از نزدیک ببینید مهم نیست. پس چمدان خود را بردارید و خود را برای سفر به دل این شهر تاریخی ایران آماده کنید.

۴.۷/۵ - (۸ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *