دریاچه فراخین، تالابی بکر در دل جنگل

دریاچه فراخین کجاست

بسیاری از ما جاذبه های طبیعی بسیاری را در شمال کشور می‌شناسیم و نیز به این مناطق سفر کرده‌ایم که هر کدام زیبایی خاص خود را دارد و طرفدارانی را به سوی خود جلب می کند. اما در این میان جاذبه هایی وجود دارند که علی رغم ظرفیت بسیار بالا، کمتر شناخته شده اند و بسیاری از ما نسبت به آن‌ها بی اطلاعیم. این جاذبه ها می توانند آنچه ما به دنبالشان هستیم مثل آرامش و طبیعت بکر با چشم اندازهای بی نظیر را نصیببمان کنند. در این مطلب از وبلاگ لیدوماتریپ قصد داریم گوشه‌ای از زیبایی های مازندران، با عبور از جنگلی سرسبز و نزدیکی روستای ویسر، جایی به نام دریاچه فراخین را به شما معرفی کنیم، پس تا پایان با ما همراه باشید.

دریاچه فراخین کجاست؟

دریاچه فراخین

دریاچه فراخین کمی آنطرف تر از نوشهر، پشت جنگل های سرسبز و درختان انبوه شهر، بعد از روستای ویر و در نزدیکی روستای کندلوس قرار گرفته است. این دریاچه که یکی از بکرترین دریاچه هاست. چندان بزرگ نیست و بیشتر شبیه یک تالاب است تا دریاچه و آب آن از چشمه فراخین تامین می‌شود.

این تالاب در ارتفاع ۲۲۰ متری از سطح دریا با طول ۱۳۰متر و عرض ۳۵ متر و نیز مساحتی حدود نیم هکتار در میان جاده جنگلی نوشهر واقع شده است. تالاب فراخین در واقع یک دریاچه جنگلی زیبا، در قلب جنگل های ارتفاعات جنوبی نوشهر در استان مازندران است. تلفیق درختان جنگل و دریاچه فراخین در این منطقه همراه با انعکاس درختان در آب تالاب منظره ای رویایی را در این منطقه خلق کرده است. این منطقه علاوه بر محلی مناسب برای عکاسی فضایی بسیار عالی برای تفریح و ماهیگیری است، تنوع بالای گونه آبزیان در این تالاب امکان ماهیگیری در دریاچه فراخین را فراهم کرده است.

دریاچه فراخین روی نقشه

مسیر دسترسی به دریاچه فراخین

دسترسی به دریاچه فراخین

برای رفتن به این دریاچه دو راه وجود دارد . این منطقه در حقیقت در دل جنگل های بالادست نوشهر یعنی در جنوب این شهر قرار گرفته است. از نوشهر که به سمت کوه‌های البرز بروید، بعد از حدود ۲۰ کیلومتر، در جاده‌ای جنگلی به دریاچه می‌رسید. توجه داشته باشید که در مسیر رسیدن به دریاچه، پنج دوراهی قرار دارد که در مواجهه با آن‌ها باید به صورت زیر مسیر را انتخاب کنید.

از دو تای اول به سمت راست بروید که نشانه آن تابلو به سمت کجور است، سومی را به سمت چپ، چهارمی را به راست و پنجمی را به چپ بروید.

راه دیگر رسیدن از سمت بالای کوه‌های البرز می‌گذرد. از مسیری فرعی که از روستاهای ویسر و دلسم شروع می‌شود.  این مسیر که مسیری فرعی آسفالته است از مرزن آباد به سمت شرق جدا می‌شود.  بعد از حدود ۲۰ کیلومتر از این مسیر، تابلوهای ویسر و دلسم مشخص‌اند. به علاوه که می‌توان از گوگل مپ هم کمک گرفت.

دریاچه بعد از قسمتی از مسیر قرارگرفته که ارتفاع کمتری نسبت به زمین اطرافش دارد و باید مواظب باشید که ردش نکنید، چون خیلی‌ها آمده‌اند و بدون پیدا کردن دریاچه از آن عبور کرده‌اند.

بهترین زمان سفر به دریاچه فراخین

به طور کلی بهترین زمان برای سفر به دریاچه فراخین از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور اماه است که دریاچه پر آب است. با این وجود در ادامه ویژگی های این منطقه را در هر یک از فصول سال به تفکیک برایتان آورده‌ایم.

دریاچه فراخین در بهار و تابستان

دریاچه فراخین

بسیاری از افراد بهترین زمان بازدید از دریاچه فراخین را از اواسط بهار تا اواخر تابستان می‌دانند. زیرا دریاچه فراخین از اوایل اردیبهشت تا انتهای شهریور در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد. به‌علاوه در این زمان از سال طبیعت سرسبز منطقه، بسیار چشمگیر، آب و هوا بسیار مطبوع و کیفیت جاده نسبتا خوب است. برای همین امکان استفاده از ماشین‌های سواری سبک نیز وجود دارد.

دریاچه فراخین در پاییز

دریاچه فراخین در پاییز

به دلیل جنگلی بودن این منطقه در فصل پاییز شاهد رنگ‌های زیبای سبز و زرد و نارنجی و انعکاس اسن تصاویر در آب هستیم. این نقطه در پاییز علیرغم هوای سردتر و بارش باران، به یکی از جاذبه های مازندران تبدیل شده و گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

سفر به دریاچه فراخین در زمستان

فراخین

فراخین در زمستان برف گیر است. به دلیل نبود امکانات و وضعیت ناامن جاده ها سفر به دریاچه فراخین در فصل زمستان پیشنهاد نمی‌شود، مگر با امکانات و تجهیزات کامل و ماشین‌های آفرود.

ویژگی های دریاچه فراخین

دریاچه فراخین

آب دریاچه فراخین از دو منبع تامین می‌شود: یکی چشمه فراخین که در بالادست دریاچه قرار دارد و منبع دیگر بارش برف و باران است.

این دریاچه در موقعیتی دور از دسترس در دل جنگل قرار دارد و راه رسیدن به آن هموار نیست. درختان بلند و انبوه پیدا کردن دریاچه را کمی مشکل کرده‌اند به همین دلیل کمتر کسی از وجود چنین دریاچه‌ی زیبایی باخبر است. اما شاید همین موقعیت دوردست باعث شده که هوا و محیط این نقطه تمیز و بکر باقی بماند.

راه پر پیچ و خم، سنگ های خزه بسته، رنگ تیره‌ی آب و هوای مه گرفته، همه و همه دست به دست هم داده‌اند تا به این دریاچه نام تالاب ارواح هم بدهند.

دریاچه فراخین با درختان سر به فلک کشیده محصور شده و انعکاس درختان روی آب دریاچه منظره‌ای تماشایی به وجود آورده است. صدای پرندگان را هم به این مجموعه‌ی زیبا اضافه کنید. دریاچه فراخین یک پکیج کامل برای کسانی است که به دنبال آرامشند.

امکانات و تفریحات موجود در دریاچه فراخین

پیاده‌روی در مسیر دسترسی جنگلی دریاچه فراخین، بدون شک، بهترین تفریحی است که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید. به‌علاوه آفرودبازها نیز از رانندگی در این جاده جنگلی زیبا لذت فراوانی خواهند برد. از دیگر تفریحات محبوب در منطقه دریاچه فراخین می‌توان به تماشای جنگل‌های باستانی هیرکانی و پوشش گیاهی مجاور دریاچه، یکی از زیباترین و با ارزش‌ترین پوشش‌های گیاهی ایران، پیک ‌نیک و شب‌مانی در طبیعت، موتور سواری، قایق‌سواری (البته با قایق بادی شخصی)، عکاسی و دوچرخه ‌سواری اشاره کرد.

دوچرخه سواری

فراخین

دوچرخه سواری یکی از بهترین روش‌ها برای عبور از جاده خاکی و پر پیچ‌ و خم دریاچه فراخین است. چون در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان و همینطور بهار، بارش باران باعث لغزندگی جاده‌های خاکی می‌شود و خودرو به‌ عنوان یک وسیله نقلیه سنگین ممکن است در گل ‌و لای گیر کند، وسیله‌ای مانند دوچرخه بهترین انتخاب برای طی کردن مسیر جاده خاکی دریاچه است. به این ترتیب هم در گل‌ولای گیر نمی‌کنید و همین اینکه از زیبایی‌های مسیر لذت می‌برید.

قایق بادی

قایق سواری در فراخین

یکی از جذاب ‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در دریاچه فراخین تجربه کنید، قایق سواری است. البته هنوز امکانات اولیه برای قایق سواری فراهم نیست و نمی‌توانید از قایق پارویی یا پدالی استفاده کنید. اما اگر قایق بادی همراه داشته باشید، قایق سواری به یکی از بهترین تفریحات شما در این دریاچه تبدیل خواهد شد.

پیاده روی

پیاده روی در دریاچه فراخین

اگر دوچرخه همراه ندارید می‌توانید مسیر رسیدن به دریاچه یعنی جاده خاکی را پیاده‌ روی کنید. این مسیر بسیار زیبا است و زمان زیادی از شما نخواهد گرفت. بنابراین برای لذت بردن از طبیعتی بکر هم که شده مدتی از زمان استراحت خود در اطراف دریاچه را به قدم زدن اختصاص دهید تا با زیبایی‌های این منطقه بیشتر آشنا شوید.

عکاسی

به دلیل زیبایی‌های منحصر به ‌فرد و نفس‌گیر دریاچه فراخین و وجود انبوه درختانی که دریاچه را احاطه کرده‌اند، بهترین فرصت برای عکاسی خواهد بود.

اگر در فصل پاییز به این منطقه سفر کنید مسحور زیبایی‌های دریاچه خواهید شد. چرا که درختان اطراف آن به رنگ‌های قرمز و نارنجی و زرد درآمده و سطح زمین و روی دریاچه را از برگ‌های رنگین پر کرده‌اند. تصویری که از این منظره با دوربین خود ثبت می‌کنید همچون یک تابلوی نقاشی خواهد بود.

پیک نیک

پیک نیک در فراخین

کمپ زدن یکی از اولین گزینه های مسافران برای تفریح است. در اطراف دریاچه فضاهای بسیاری برای چادر زدن و پیک نیک وجود دارد که به راحتی می‌توانید بساط پیک نیک را در آنجا پهن کنید. فقط حواستان باشد به طبیعت و درختان آسیبی وارد نشود.

برای سفر به فراخین چه چیزهایی با خودمان ببریم؟

وسایل سفر به دریاچه فراخین

به عنوان اولین و مهم ترین نکته، بهتر است با ماشین مناس سفر کنید. محض احتیاط زنجیر چرخ هم با خود همراه داشته باشید که در صورت بارش برف مشکلی برایتان به وجود نیاید.

از دیگر وسایل لازم و ضروری در سفر به دریاچه فراخین باید به کفش مناسب پیاده روی، لباس های مناسب (بارانی و کاپشن در فصل های سرد)، چادر مسافرتی و لوازم کمپینگ، قطب نما، نقشه، دوربین، خوراکی، آب معدنی، ظرف ، دارو، لوازم بهداشتی و … را با خود همراه داشته باشید.

اقامت در اطراف دریاچه فراخین

اقامت در فراخین

اگر می‌خواهید به دریاچه نزدیک باشید، می‌توانید در شهرها و روستاهای اطراف اقامت کنید و ساعاتی از روز را به بازدید از دریاچه اختصاص داده، به آنجا بروید و شب برای استراحت به اقامتگاهتان برگردید. نزدیک ترین شهر به فراخین برای اقامت، نوشهر است. پس اجاره ویلا در نوشهر گزینه مناسبی برای شما به حساب می‌آید. به جز نوشهر شما می‌توانید به روستای کندلوس هم بروید.

اگر هم به طبیعت علاقه دارید و دلتان می‌خواهد شب را در دامان طبیعت بگذرانید، می‌توانید در کنار دریاچه کمپ کنید و شب را زیر آسمان پر ستاره و در دل جنگل و در جوار دریاچه بگذرانید. برای چادر زدن و شب ماندن در کنار دریاچه لازم است به چند نکته توجه کنید:

  1. چادر مناسب انتخاب کنید.
  2. زیر درخت چادر نزنید.
  3. کمی دورتر از چادر آتش روشن کنید.
  4. از کیسه خواب استفاده کنید.
  5. غذاهای بودار را خارج از چادر و کمی دورتر از آن نگه دارید.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه فراخین

در نزدیکی‌های فراخین و وقتی از جنگل بیرون می‌روید رودخانه‌ای قرار دارد که دیدنی ا‌ست اما بعد از دیدن همه این‌ها چند جای دیگر هم هست که بد نیست به آن‌ها هم سر بزنید:

آبشار دارنو

آبشار دارنو

آبشار دارنو در یک مجموعه آبشار هفت شاخه در فضای جنگلی بکر و سحرانگیزی در نزدیکی دریاچه فراخین واقع شده است. این آبشار که بلندترین آبشار این مجموعه به شمار می‌آید، ۲۵ متر ارتفاع دارد و در تمام فصول سال به‌خصوص بهار و تابستان، طبیعت‌گردان را به‌سمت خود می‌کشاند.

مسیر دسترسی به آبشار دارنو از کنار دریاچه فراخین می‌گذرد و کمی مشکل است؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای بازدید از آن با تورهای گردشگری یا راهنمایان محلی همراه شوید. قدم زدن در میان درختان سر به‌فلک کشیده توسکا در دل جنگل‌های چند میلیون ساله هیرکانی، در سکوتی دلپذیر و به دور از هیاهوی شهری، عکاسی و پیک‌نیک از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگران در این منطقه هستند.

آدرس: مازندران، نوشهر، کمربندی نوشهر به سمت جاده معدن سنگ نوشهر، ولرده.

روستای کندلوس

کندلوس

روستای کندلوس با آب و هوای ییلاقی در نزدیکی دریاچه فراخین و در دامنه رشته کوه های البرز در منطقه کجور واقع شده است. این روستا که امروزه با نام میخ ساز هم شناخته می شود، شاهد تمدن های گونتگونی بوده و نشانه هایی از تمدن قبل از میلاد، ایران قبل و بعد از اسلام در آن دیده می‌شود.

موزه مردم شناسی، موزه گیاهان دارویی، خانه های قدیمی، آبشار کندلوس، چشمه‌های آب سرد، دیو چشمه، دریاچه خضر نبی، امامزاده فضل و فاضل و حمام روستا از جمله دیدنی های روستای کندلوس هستند که می‌توانید از آن ها بازدید کنید.

آدرس: مازندران، نوشهر، بخش جور، دهستان زانوس رستاق.

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح

دریاچه ارواح یا ممرز در ۱۲ کیلومتری شهر نوشهر قرار دارد و یکی از اسرار آمیزترین جاذبه‌های دیدنی شمال کشور به شمار می‌آید. این دریاچه به‌دلیل باتلاقی بودن و همچنین وجود درختان کمر شکسته، اغلب اوقات پوشیده از مه است و محلیان بر این باورند که در این منطقه ارواحی سرگردان زندگی و رفت و آمد می‌کنند. طول دریاچه ارواح در حدود ۷۰۰ متر و عرض آن ۳۰۰ متر است و در درون آن درختان خشک شده‌ای قرار دارند که جذابیت آن را دوچندان کرده‌اند.

دریاچه ارواح یک پدیده نمونه طبیعی تاریخی است که به‌ منظور حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قدمت این دریاچه از نظر زمین ‌شناسی به دوره کرتاسه میانی تا کواترنری بازمی‌گردد. دریاچه ارواح سطحی معادل ۴۰ هکتار دارد و اطراف آن از درختان توسکا و ممرز پوشیده شده است. مسیر دسترسی به این جاذبه بسیار مشکل است؛ به همین دلیل دریاچه ارواح از بکرترین جاهای دیدنی نوشهر به شمار می‌رود.

آدرس: مازندران، نوشهر، روستای صلاح الدین کلا.

مرداب هسل

مرداب هسل

هسل به معنای آبگیر فصلی و ریشه آن از گویش محلی مازندرانی در گذشته طبرستان می‌آید. البته محلی‌های منطقه به دلیل نورانی بودن این مرداب به آن مشعل یا مشل نیز می‌گویند. با توجه به اینکه آب و هوای این منطقه بسیار متغیر است بنابراین بهتر است لباس برای زمان بارندگی همراه داشته باشید. این منطقه پوشیده از درختان ممرز، راش، خرمالو و آلو است.

یکی از جاذبه‌های اصلی مرداب هسل، آب مرداب است که در هر فصلی به رنگی درخواهد آمد. اگر در فاصله فروردین تا اردیبهشت به مرداب هسل بروید به دلیل وحود جلبک‌هایی که سطح مرداب را پوشانده‌اند، مرداب هسل به رنگ صورتی درآمده است.

از اردیبهشت تا تیر ماه محوطه سبز رنگ است و زمانی که پاییز فرا رسد مرداب به دلیل اینکه با برگ درختان پاییزی پوشیده می‌شود به رنگ سبز، زرد، نارنجی و قرمز درخواهد آمد.

آدرس: مازندران، نوشهر، ۱۵ کیلومتری مرزن آباد.

تنگ دار

تنگ دار

تنگه دار یا تنگ دار کشکسرا یکی از مقاصد بکر طبیعت ‌گردی شمال کشور در هشت کیلومتری جنوب شهرستان نوشهر است. این جاذبه بی‌نظیر مکانی مناسب برای سپری کردن روزهای گرم سال و داشتن لحظاتی شاد و مفرح است. شنا و آب ‌تنی، رودخانه نوردی، تنگ پیمایی و صخره ‌نوردی از جمله تفریحات هیجان ‌انگیز و مهیجی هستند که گردشگران در تنگ دار نوشهر به آن می‌پردازند.

عمق تنگه دار در طول مسیر متغیر است؛ به‌طوری که در ۴۰۰ متر ابتدایی، عمق آن زیاد نیست؛ هرچند کم‌کم دیوارهای تنگ به هم نزدیک‌تر و در نتیجه عمق آب بیشتر می‌شود، تا جایی که در نهایت آب حداقل به سینه شما می‌رسد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که به‌صورت گروهی به این منطقه بروید و در بخش‌های عمیق از طناب استفاده کنید. عمق آب رودخانه با توجه به آب‌شدن برف در بالادست در فصل بهار، به بیشترین حد و در اواخر تابستان به کمترین سطح خود می‌رسد.

آدرس: هشت کیلومتری جنوب شهر نوشهر، در نزدیکی روستای کشکسرا.

پارک جنگلی سیسنگان

پارک جنگلی سیسنگان

پارک جنگلی سی سنگان نمونه‌ای طبیعی از جنگل‌های جلگه‌ای شمال ایران به‌ شمار می‌رود. این پارک با حدود ۶۰۲ هکتار از جاهای دیدنی نور است و به‌دلیل قرارگیری در کناره‌ دریا و وسعت زیاد، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

جنگلی انبوه از درختان بلوط با قطر بیش از دو متر و همچنین گونه‌های شمشاد و افرا و امکاناتی چون فروشگاه، پناهگاه بزرگ، محوطه پیک‌نیک، محوطه کمپینگ، پارک کودک، پارک بادی، پیست اسب‌سواری، کلوپ جت اسکی، کلوپ قایق‌سواری، زمین ورزش‌های ساحلی، کافی‌شاپ، رستوران، سفره‌خانه، سرویس بهداشتی و ساختمان نمایشگاه دائمی منابع طبیعی، پارک جنگلی سی سنگان را تبدیل به مقصدی محبوب در میان گردشگران کرده‌اند.

پارک جنگلی سی سنگان از نظر توزیع گیاهی به سه بخش ساحلی، جنوبی و غربی تقسیم می‌شود و زیستگاه انواع گونه‌های درختی، درختچه‌ای خشبی، علفی و جانوری است. از جمله جانوران ساکن در جنگل سی ‌سنگان می‌توان به شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، گراز و شغال اشاره کرد.

آدرس: مازندران، ۳۰ کیلومتری جاده نوشهر به نور.

رستوران های نزدیک به دریاچه فراخین

رستوران نوشهر

غذاخوری‌ و رستوارنی در فاصله نزدیک دریاچه فراخین وجود ندارد و باید برای صرف غذا به نوشهر بروید. از جمله بهترین رستوران‌های نوشهر می‌توان به رستوران حسن رشتی و رستوران آفتابگردان اشاره کرد.

نکات کلی مهم در سفر به دریاچه فراخین

  • در دریاچه فراخین آنتن‌دهی موبایل وجود ندارد. بنابراین قبل از حرکت، یکی از دوستان یا بستگان خود را از موقعیت خود مطلع کنید تا در صورت بروز حادثه، آن‌ها بتوانند پیگیری کنند.
  • در جاده فرعی منتهی به دریاچه فراخین هیچ تابلوی راهنمایی وجود ندارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که تنها به این منطقه سفر نکنید و حتما با تورهای گردشگری یا راهنمایان محلی همراه شوید.
  • اگر تنها به این منطقه می‌روید از فایل GPS آفلاین دریاچه فراخین روی تلفن همراه استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید نرم افرار موبایلی me را روی گوشی خود نصب کنید و به ‌راحتی مسیر یابی کنید؛ زیرا مسیر دریاچه فراخین در آن تعریف شده است.
  • هنگام رانندگی مراقب باشید؛ زیرا مسیر از کنار دره‌های عمیق جنگلی می‌گذرد.
  • در فصل زمستان، قبل از سفر آب و هوا را بررسی کنید و مطمئن شوید که از بارش آخرین برف در منطقه حداقل دو هفته گذشته باشد؛ زیرا مسیر بسیار لغزنده است.
  • خودروی خود را از قبل برای این سفر آماده کنید و تمام مسائل احتمالی را در نظر بگیرید. در زمستان با باد لاستیک کم رانندگی کنید و حتما زنجیر چرخ و دیگر تجهیزات لازم برای سفر را به‌ همراه داشته باشید.
  • سعی کنید با ماشین آفرود یا خودروهای دو دیفرانسیل به این منطقه بروید.
  • به‌ دلیل بکر بودن منطقه و جلوگیری از آسیب به محیط زیست، بهتر است با گروه‌های با تعداد کم سفر کنید.
  • توجه داشته باشید که در بین راه امکان خرید و تهیه لوازم مورد نیاز نیست. پس وسایل و خوراکی‌های خود را در روستای دلسم یا ویسر تهیه کنید.
  • کفش مناسب و راحت و ترجیحا ضد آب به پا داشته باشید؛ زیرا بخشی از مسیر دسترسی باید با پای پیاده طی شود.
  • آب و هوای جنگل مرطوب است. پس حتما لباس گرم به‌همراه داشته باشید. در فصول پر باران لباس بارانی و ضد رطوبت بپوشید.
  • در زمان بازدید از دریاچه فراخین مراقب محیط زیست و جنگل‌های باستانی هیرکانی باشید و زباله‌های خود (زباله تر، پلاستیک، ته سیگار، بطری آب معدنی و…) را در محیط رها نکنید. دریاچه فراخین منطقه‌ای بکر است و همه ما به ‌عنوان گردشگر مسئولیت مراقبت از آن را به عهده داریم. پس به‌ غیر از رد پا از خود، چیزی به ‌جای نگذارید. اگر قصد آتش درست کردن دارید، مراقب باشید که به درختان آسیب نزنید و در نهایت آتش را خاموش کنید.
  • در صورت کمپ کردن، غذاهای بودار و زباله‌های تر خود را در فاصله‌ای دور از چادر قرار دهید تا حیوانات وحشی (گراز، مار، روباه، خرس) در هنگام شب به‌ سمت شما نیایند.
  • از آب چشمه نزدیک دریاچه ننوشید و آب معدنی به ‌همراه بیاورید. اگر قصد داشتید از آب دریاچه بنوشید، حتما آن را بجوشانید.

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *