جاهای دیدنی لاهیجان

جاهای دیدنی لاهیجان

حتما تا به حال بارها وصف چای و کلوچه لاهیجان،عروس سبز گیلان را شنیده‌اید، اما بگذارید بگویم لاهیجان آنقدر شگفتی و زیبایی دارد که اگر تمام شگفتی و جذابیتش را در چای و کلوچه خلاصه کنیم کم لطفی کرده‌ایم. طبیعت بکر، مکان‌های تاریخی، جاهای دیدنی لاهیجان و… در این شهر به قدری زیاد و جذاب هستند که هر سال مسافران و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند.

ما در این مقاله از مجله لیدوماتریپ قصد داریم دیدنی های لاهیجان را به طور کامل به شما معرفی کنیم تا بتواند در هنگام سفر برنامه ریزی دقیق تری برای گشت و گذار و تفریح در این شهر زیبا داشته باشید.

دیدنی‌های لاهیجان

دیدنی های لاهیجان

در این شهر سبز و روستاهای اطرافش دیدنی‌های طبیعی، تاریخی و مراکز فرهنگی و تفریحی زیادی وجود دارد که بسیار مورد استقبال گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد. در صورت سفر به این شهر به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید از تمام جاهای دیدنی آن دیدن کنید.   پیش از شروع سفر نیز سری به صفحه اجاره اقامتگاه در لاهیجان بزنید و خیال خودتان را از بابت اقامت راحت کنید.

جاذبه های طبیعی لاهیجان

بخشی از لاهیجان جنگل‌های زیبایی است که روی رسوبات رودخانه‌های گیلان رشد کرده‌اند و قسمتی بزرگی از آن سرزمینی هموار و جلگه‌ای است که به دریا منتهی می‌شود. تمامی این عوامل در کنار هم زیباترین منظره‌های طبیعی را ساخته‌اند با آب‌وهوای مرطوبی که به‌تمامی زیبایی‌های این منطقه جان می‌دهد. طبیعت این شهر به‌اندازه‌ای زیباست که به عروس گیلان معروف است.

شیطان کوه

شیطان کوه

تصور کنید درست در وسط شهر کوهی بلند سر به فلک کشیده باشد. گویی به شهر قصه‌ها سفر کرده‌اید. شیطان کوه، قله‌ی سر به فلک کشیده‌ی افسانه‌ای، یکی از زیبایی‌های لاهیجان است که بر فرازش و همین‌طور بر کوهپایه و دامنه‌اش زیباترین‌های طبیعت را در دل شهر لاهیجان جای داده است.

در بخش شرقی شهرستان لاهیجان، یکی از زیباترین کوه‌های شمال کشور قرار دارد که به «شیطان کوه» شهرت یافته است. «شاه‌نشین کوه» نام پیشین این جاذبه‌ گردشگری طبیعی است. این کوه سر سبز که در امتداد سلسله جبال البرز واقع شده و با ارتفاعی نزدیک به ۶۰ متر از درختان و شمشادهای کوتاه و سبز پوشیده شده و در ناحیه شرقی شهر لاهیجان قرار دارد یکی از جاذبه های گردشگری لاهیجان به شمار می‌رود. این کوه به علت واقع شدن در داخل مجموعه شهری باعث به وجود آمدن چشم اندازهای زیبایی شده و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می‌کند.

همچنین درون شیطان کوه، آبشار مصنوعی ساخته شده است که آب آن را از استخر لاهیجان، تامین می‌کنند. جالب است بدانید که بام سبز لاهیجان نیز در مسیر بالایی شیطان کوه قرار گرفته و به منطقه‌ای بسیار دلنشین و دوست‌داشتنی تبدیل شده است. آبشار شیطان کوه نیز از کوه به پایین می‌تراود و منظره‌ای بسیار دیدنی و منطقه‌ای تماشایی را ایجاد کرده است. وجود یک راه پلکانی با ۷۰ پله از کنار آبشار تا قله‌ کوه، مسیری دلچسب، بسیار زیبا و مسرت ‌بخش را برای گردشگران و مسافران ایجاد کرده است.

آدرس: شرق شهر لاهیجان، شیطان کوه

بام سبز لاهیجان

بام سبز لاهیجان

بام سبز یکی از زیبا ترین جاهای دیدنی لاهیجان است. اگر از پای شیطان کوه بالا بروید به بام سبز لاهیجان می‌رسید . فضایی مسطح که در مسیر بالای شیطان کوه واقع شده و از آنجا که این مکان به نمای شهر و دیدنی‌های لاهیجان مانند شیطان‌کوه، استخر لاهیجان و مزارع چای دامنه کوهستان‌های لاهیجان اشراف دارد، به بام سبز لاهیجان شهرت یافته است. حدود هزار پله سیمانی از بام سبز تا پای کوه است که این، یکی از شور انگیزترین مسیرهای منتهی به بام سبز است. جذابیت تماشای شهر لاهیجان از بام سبز انقدر بالاست که این مکان را به یکی از پر رفت و آمدترین جاهای دیدنی لاهیجان تبدیل کرده است.

در کنار بام هم طرح تله‌کابین بام سبز لاهیجان به عنوان نخستین تله‌کابین گیلان در سال ۱۳۸۴ احداث شده و مورد بهره‌ برداری قرار گرفت. ‌ بام لاهیجان به وسیله تله‌ کابین احرار از بام سبز به قله تاج خروس وصل شده است.

آدرس: گیلان، لاهیجان، بام سبز لاهیجان، تله کابین احرار

استخر لاهیجان

استخر لاهیجان

پس از بازدید از شیطان کوه و بام سبز لاهیجان بهتر است به بازدید از استخر لاهیجان نیز بروید. در بخش شرقی لاهیجان و در پایین قله‌ای سرسبز و پوشیده از شمشاد به نام شیطان کوه ، استخری بزرگ به وسعت ۱۷ هکتار و عمقی در حدود ۴ متر قرار دارد که در گذشته مخزن آبی برای آبیاری مزارع برنج بوده است و از جاهای دیدنی لاهیجان به حساب می آید. این استخر توسط آب‌های جاری شده از کوه تغذیه می‌شد.

در وسط استخر جزیره زیبایی وجود دارد که به وسیله یک پل سیمانی طویل، به حاشیه جنوبی استخر متصل شده است. طول حاشیه این استخر حدود ۲ کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار دارد و دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان به شمار می‌رود. با بازدید از این استخر که در میان جاهای دیدنی لاهیجان قرار گرفته، با یک تیر چند نشان می‌زنید.

آدرس: بلوار امام رضا، دامنه شیطان کوه.

شیخانبر

شیخانبر لاهیجان

منطقه شیخانبر از دیگر جاهای دیدنی و سرسبز لاهیجان است که در دامنه کوه سرسبز لاهیجان امتداد یافته و پوشیده از درخت است. این منطقه زیبای شهر لاهیجان روزگاری مورد توجه حاکمان ایران زمین بوده است. در دوره صفویان، پادشاهان صفوی به بهانه زیارت مرقد جد مادریشان شیخ زاهد به این منطقه می‌آمدند. امروزه، خرابه‌هایی از مرقد شیخ زاهد در منطقه شیخانبر لاهیجان به چشم می‌خورد.

آدرس: جاده لاهیجان، لنگرود.

ساحل دریای لاهیجان

ساحل لاهیجان

لاهیجان دریا ندارد، اما با نزدیک ترین ساحل (چمخاله) ۲۷ کیلومتر فاصله داشته و فاصله لاهیجان تا دریا حدود ۴۰ دقیقه است. ساحل چمخاله یکی از مناطق دیدنی لاهیجان می باشد. ساحل دریای خزر در محدوده شهرستان لاهیجان به طول ۱۰کیلومتر از سه منطقه معروف امیرآباد، سحرخیز محله و جیرباغ تشکیل شده است. سواحل لاهیجان در استان گیلان به دلیل نداشتن زباله و آلودگی فاضلابی و داشتن آبی زلال و چاه های سالم از سالم ترین و تمیزترین سواحل در استان گیلان معرفی شده است.

جنگل های لاهیجان

جنگل تاریک، تجربه هیجان در لاهیجان

جنگل تاریک لاهیجان

یکی از جاذبه‌های زیبا و خاص شهرستان لاهیجان جنگل تاریک است که در ارتفاعات این شهر قرار دارد و برای رسیدن به آن حدود دو ساعت کوهپیمایی نیاز است و مسیر اعجاب انگیز آن که با درختان تنومند پوشیده شده و در طرف دیگر باغ های چای سرسبز سختی مسیر را شیرین می‌کند. با ورود به این جنگل گویی درست وسط فیلم‌های علمی تخیلی قرار گرفته‌اید و قرار است یک ماجراجویی هیجان انگیز را شروع کنید.

جنگل صفرا بسته

جنگل صفرا بسته

جنگل صفرا بسته از دیگر جاذبه‌های گردشگری لاهیجان است که در روستای صفرا بسته و در ۱۲کیلومتری شمال شرقی شهرستان آستانه اشرفیه واقع شده است. این جنگل طبیعتی بکر دارد و گونه‌های متنوع گیاهی را می‌توان در آن پیدا کرد. قسمت وسیعی از پوشش گیاهی این جنگل را درخت‌های توسکا تشکیل می‌دهند. این درختان مثل سربازان منظم، به‌ طور یکنواخت در کنار جاده آسفالت، قد رعلم کرده و با ایجاد جاده‌ای تونلی، نمای بسیار زیبایی به این جنگل بخشیده‌اند.

علاوه بر این‌ها صنوبر گیلان، لرگ، طوس، سرو، بید، تبریز و انجیر از دیگر درختانی هستند که در این جنگل وجود دارند. در جنگل صفرا بسته احتمالا بتوانید روباه، شغال و گراز هم ببینید. پس مراقب خودتان باشید و شب را تنها در این جنگل نگذرانید.

جنگل عطاکوه

جنگل عطاکوه

یکی از مناطق گردشگری این منطقه جنگل عطاکوه می باشد که ابتدای آن تا روستا ۵۰۰ متر فاصله دارد. این جنگل دارای یک جاده کوهستانی خاکی و پیچ در پیچ است‌ که همین جاده یکی از جذابیت‌های آن محسوب می شود.

قله عطا کوه با ارتفاع حدود ۷۰۰ متر از سطح دریا به لنگرود و لاهیجان مشرف است. بر روی قله عطاکوه دکل‌های مخابراتی رادیو، تلویزیون و مخابرات قرار دارد که به همین علت اهالی منطقه به این قله، دکل می‌گویند. برای دسترسی به این قله باید از میان باغ‌ها و جنگل گذر کرد. عطاکوه از جاذبه های گردشگری لاهیجان است که در دل جنگل‌ها و باغات چای این شهرستان قرار دارد. این جاذبه طبیعی و گردشگری خاستگاه گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است که در این منطقه وجود دارند.

تالاب‌های لاهیجان

یکی از جاذبه های طبیعی شمال کشور تالاب‌های آن است. تالاب‌ها محل‌هایی متشکل از خشکی و دریاچه‌های کم‌عمق است که دارای جذابیت‌های فراوانی هستند و می‌توانند زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری زیادی نیز باشند. یکی از مناطق دیدنی رشت و لاهیجان نیز تالاب‌های آن است. در ادامه به معرفی دو مورد از تالاب‌های لاهیجان می‌پردازیم.

تالاب سوستان

تالاب سوستان

یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان لاهیجان پدیده‌ای است طبیعی به نام تالاب سوستان است. این تالاب زیبا همچون تکه‌ای از بهشت بر روی زمین است و چشم و دل هر گردشگری را می‌نوازد. جالب است بدانید که این جاذبه‌ دوست‌داشتنی در فصل زمستان و پاییز مملو از آب شیرین است و داخل و گرداگرد آن را درختانی باشکوه، گیاهان مردابی و نیزارها محصور کرده و زیبایی آن را دوچندان می‌کند.

مکانی که به ‌دلیل آب و هوای مناسب، پوشش گیاهی مطلوب و آب شیرین، زیستگاه پرندگان و آبزیان مختلف است. از ویژگی‌های این تالاب، مسیر دسترسی بسیار زیبا با چشم ‌اندازهای خارق ‌العاده است که به‌ دلیل حضور منطقه‌ای سرسبز، مکان‌های بکر و دست ‌نخورده و همچنین مسیر دسترسی آسان، به یکی از نقاط گردشگری شمال کشور تبدیل شده که مسافران و گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

آدرس: لاهیجان، انتهای خیابان شقایق

تالاب بین المللی امیر کلایه

تالاب امیر کلایه

تالاب بین‌المللی امیر کلایه یکی دیگر از تالاب‌های دیدنی و زیبای استان گیلان است که با وسعتی معادل ۱۲۳۰ هکتار و عمق متوسط ۱٫۸۵ متر در ناحیه شمالی لاهیجان واقع شده و به شاله کل هم معروف است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این تالاب در مقایسه با دیگر تالاب‌های استان گیلان، این است که این تالاب از معدود محیط‌های تالابی آب شیرین است که به فاصله یک کیلومتری از دریا قرار دارد. پسته دریایی یکی از گیاهان زیبایی است که در این تالاب می‌روید و محصول آن لاله تالابی است. از دیگر زیبایی‌های طبیعی تالاب، نیلوفر آبی سفید است که منظره‌ای بهشتی به این تالاب می‌بخشد. همچنین این تالاب در زمستان‌ها محل گذر هزاران پرنده مهاجر و همچنین زیستگاه ۱۱ گونه از انواع ماهیان است.

آدرس: لاهیجان، جاده کنار گذر چمخاله به کیاشهر.

جاهای تفریحی لاهیجان

درست است که زیبایی‌های طبیعی لاهیجان تمام ‌نشدنی است اما کافی است تا در این شهر گردش کنید و متوجه شوید که مردم لاهیجان بسیار اهل تفریح هستند و شما هم در این شهر می‌توانید تفریحات زیادی را تجربه کنید.

پارک جنگلی میر صفا

پارک جنگلی میرصفا لاهیجان

لاهیجان شهری جنگلی است. همین توضیح کوتاه کافی است تا حدس بزنید که در سراسر این شهر آثاری از جنگل و سرسبزی مشاهده می‌شود. در میان شلوغی شهر لاهیجان و در حوالی خیابان شقایق هم یک بوستان جنگلی سرسبز خودنمایی می‌کند.

البته این پارک جنگلی به هیج عنوان مصنوعی یا ساخته دست بشر نیست و در واقع این منطقه از دیرباز جنگل بوده است، اما به دلیل نگرانی‌هایی که نسبت به آسیب رسیدن به این منطقه جنگلی وجود داشت، در سال ۹۵ به یک مجموعه توریستی تبدیل شد. این مکان با درختان سر به فلک کشیده و با آلاچیق های دنج خود در هر فصل به یک شکل در می‌آید و یکی از جاهای دیدنی لاهیجان برای تفریح و استراحت و گشت وگذار است.

آدرس: لاهیجان، خیابان شقایق.

تله کابین احرار

تله کابین احرار

تله‌کابین لاهیجان دو ایستگاه دارد که ایستگاه اول بام سبز و ایستگاه دوم تاج خروس است. این تله کابین از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب کار می‌کند و به طور میانگین در هر ساعت هزار نفر را جابه‌جا می‌کند. این مجموعه ۳۶ کابین ۶ نفره دارد که ۲۰ دقیقه‌ای مسافت رفت و برگشت ایستگاه اول تا دوم را طی می‌کند. اگر سوار این تله‌کابین بشوید می‌توانید از یک طرف مزارع سرسبز چای و از یک طرف شهر زیبای لاهیجان و شیطان کوه را ببینید.

آدرس: لاهیجان، بام سبز

زیپ لاین لاهیجان

زیپ لاین لاهیجان

زیپ‌لاین لاهیجان یکی از مهیج‌ترین جاهای دیدنی لاهیجان است و چشم‌اندازی بسیار زیبا از طبیعت و استخر لاهیجان را پیش چشم شما می‌گذارد. این مسیر با بیش از ۱۰۰۰ متر طول، از بام سبز لاهیجان در شیطان کوه آغاز می‌شود و به هتل جهانگردی در حاشیه استخر می‌رسد. برای دسترسی به زیپ‌لاین می‌توانید با وسیله نقلیه از میان جاده کوهستانی زیبا و مملو از مناظر، رستوران‌ها و کافه‌های دلنشین بگذرید. همچنین اگر به تحرک و کوهنوردی علاقه دارید، می‌‌توانید از ۱۰۰۰ پله شیطان کوه بالا بروید و به زیپ‌لاین برسید.

آدرس: لاهیجان، بام سبز.

مزرعه قوها لاهیجان

مزرعه قوها لاهیجان

مزرعه  قوها یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شهرستان زیبای لاهیجان می‌باشد. مجتمع گردشگرى مزرعه قوها با وسعتى بالغ بر ۴۵۰۰۰ متر مربع، درمیان دامنه کوه‌هاى البرز و باغ‌هاى سبز چاى در شهر لاهیجان، واقع شده است.

سیزده سوئیت مجهز پیرامون یک برکه زیبا در باغى با مناظر چشم نواز، مملو از درختان و گیاهان کم نظیر، گل هاى رنگارنگ و پرندگان زیبا که اکثرا غیر بومى بوده و از مناطق مختلف دنیا جمع آورى شده اند بى شک محیطى دل انگیز، آرام و رویایى را در اختیار علاقه مندان قرار مى‌دهد.

آدرس: گیلان، لاهیجان، کوبیجار، انتهاى شهید ستـوده، مجتمع گردشگرى مزرعه قوها.

جاذبه های تاریخی لاهیجان

زمانی ‌که در میان بناهای تاریخی لاهیجان قدم می‌زنید می‌توانید گذشته‌ی تاریخی این شهر را ببینید و آثاری را ببینید که روایتگر گذشته این شهر هستند. روایت است که در زمان اشکانیان لاهیجان شهر مهمی بوده است و دژی مهم در نزدیکی آن قرار داشته است. این دژ تا زمانی که مغول‌ها به ایران حمله می‌کنند پابرجا بوده، اما بعد از آن ویران می‌شود. این شهر ماجراهای زیادی به خود دیده است. درواقع لاهیجانی که امروز قبراق و سرسبز ایستاده، فراز و نشیب‌های زیادی را تا به امروز طی کرده است.

آرامگاه کاشف السلطنه یا موزه تاریخ چای ایران

موزه چای لاهیجان

یکی دیگر از مکان هایی که حتما باید در سفر لاهیجان از آن دیدن کنید آرامگاه محمد میرزا قاجار قوانلو یا همان کاشف السلطنه است. او فرزند اسدالله میرزا نایب السلطنه و از رجال تحصیلکرده دوران قاجار بوده است. او وصیت کرده است که آرامگاه وی بر فراز تپه های چای ساخته شود. بنابراین امروزه این مقبره نه تنها بر تپه های چای ساخته شده، بلکه این مکان به موزه تاریخ چای نیز تبدیل شده است.

این موزه از صبح ساعت ۸ تا ۶ غروب به جز روزهای دوشنبه برای بازدید عموم باز است.

آدرس: لاهیجان، انتهای خیابان کاشف شرقی، بعد از میدان دکتر حشمت، حد واسط خیابان شهید هاشمی نژاد و کاشف شرقی.

مسجد چهار پادشاهان

مسجد چهار پادشاهان

یکی از جاهای دیدنی لاهیجان که حتما باید از آن دیدن کرد، مسجد چهار پادشاهان یا چهار پادشاه یا بقعه چهار پادشاه است. این بقعه یکی از آثار تاریخی شهر لاهیجان و مدفن چهار تن از شاهان کیایی است. این مکان از آثار تاریخی مهم کشور است که به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر به تاریخ علاقمندید، حتما از این مکان دیدن کنید. مسجدچهار پادشاه در ابتدای خیابان کاشف و رو به روی مسجد جامع شهر لاهیجان و حمام گلشن قرار دارد.

این محل در ابتدا مرقد سید خور کیا بود و بقعه‌ای برای او ساخته شد که متصل به مسجد است و پس از آن سید علی کیا سال ۷۹۱ یعنی ۴۴ سال بعد رحلت کرد و در طرف چپ آن حجره، حجره‌ای دیگر ساختند و وی را در آن به خاک سپردند. پس از آن ۳۸ سال بعد رضا کیا پسر سید علی کیا را در کنار پدرش دفن کردند و چون در همان روز سید رضی کیا پادشاه گیلان رحلت کرده بود وی را در همان حجره دفن کردند.

آدرس: لاهیجان، میدان وحدت، ابتدای خیابان کاشف.

پل خشتی لاهیجان

پل خشتی لاهیجان

پل خشتی لاهیجان از آثار به جا مانده‌ی قرن ۹ قمری است که شما می‌توانید با دیدن آن سفری هیجان انگیز به دل تاریخ داشته باشید. این پل در منتهی الیه محله پردسر و در فاصله ۵۰۰ متری بقعه حاجی دان روی رودخانه سیم رود یا سیم جو قرار گرفته است.

این پل خشتی دارای ۵ چشمه بوده و در زمان قاجاریه مرمت شده است. چشمه میانی از چشمه‌های دیگر بزرگ تر بوده و طاق چشمه‌ها هلالی است و بلندی لبه طاق چشمه میانی از سطح آب به ۴ متر می‌رسد. پل دارای دو دهانه بزرگ با طاق جناقی است. در قسمت پایه میانی پل، سیل برگردان وجود دارد. همچنین دارای یک سطح عابر رو مسطح و دو سطح شیب‌دار جانبی است که سنگ فرش شده است. مصالح بنا آجر قرمز رنگ، آهک و ساروج است.

مادامی که روی این پل قدم می‌زنید حس آدمی را خواهید داشت که صد و پنجاه سال پیش از روی این پل رد شده است و حتما مانند او به این طبیعت زیبا خیره می‌مانید. چشمانتان را ببندید و از این اثر کهن در میان جاهای دیدنی لاهیجان لذت ببرید.

آدرس: لاهیجان، محله پرده سر

مسجد اکبریه

 

مسجد اکبریه که در زمان حکومت فتحعلی شاه در این شهر بنا شده است، از بناهای ارزشمند و تاریخی می باشد که با سنگ های مرمر به گونه ای ماهرانه تزیین شده است. این مسجد دارای سه گنبد مجلل است که تا کنون به اتمام نرسیده است. وضوخانه‌ی مسجد در دو طبقه ساخته شده و هر طبقه دارای هشت ستون میانی است. از وضوخانه‌ی طبقه همکف، سه در بزرگ چوبی به شبستان باز می‌شود. هر دو وضو خانه دارای پوشش گنبدی هستند. مسجد اکبریه از دو قسمت وضوخانه و شبستان تشکیل شده‌ است. در حاشیه شبستان و متن محراب کاشی کاری همراه با خطوط نسخ و مزین به آیات قرآنی دیده می‌شود. این مسجد تاریخی در محله گابنه شهر لاهیجان واقع شده‌ و یکی از جاهای دیدنی لاهیجان برای تاریخ دوستان است.

آدرس: لاهیجان، محله پرده سر، میدان چهار پادشاه.

مسجد جامع لاهیجان

مسجد جامع لاهیجان

مسجد جامع لاهیجان در واقع مربوط به قرن چهارم هجری است که بر بنای یک آتشکده قدیمی ساخته شده است. این مسجد که در ضلع شمال ‌غربی میدان چهار پادشاه قرار دارد و در دوره کیاییان بنا شده است. بنای اصلی مسجد در طول زمان دچار تغییرات بسیار شده، ولی قسمت‌هایی از بقعه، مانند ایوان، سردر و مناره از قدمت بنا خبر می‌دهند.

شبستان گنبد دار و بزرگ قسمت زنانه در طبقه دوم از عظمت بنا نشان دارد. اگر از مسجد دیدن نمودید در ایوان سردر در کنار در ورودی، فرمانی از سلطان حسین صفوی بر سنگ مرمر نقش بسته که بازدید از آن در بین جاذبه های گردشگری لاهیجان خالی از لطف نیست.

آدرس: لاهیجان، میدان چهار پادشاه.

حمام تاریخی گلشن

حمام گلشن لاهیجان

حمام گلشن لاهیجان بنایی متعلق به دوران قاجار است که در محله‌ی میدان لاهیجان و در مقابل یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی لاهیجان، یعنی مسجد جامع لاهیجان و بقعه‌ی چهارپادشاهان قرار دارد. می‌توانید یک تیر و سه نشان بزنید و در طول یک روز از هر سه دیدن کنید.

این حمام که در زمان فتحعلی‌شاه احداث شد، در گذشته دارای خزینه‌ها و حوضچه‌های متعددی بود، اما امروزه تنها نیمی از آن پا بر جا است و هنوز از آن بنا برای استحمام استفاده می شود. شما می‌توانید همه روزه، به صورت ۲۴ ساعته و کاملا رایگان از این حمام تاریخی دیدن کنید.

آدرس: لاهیجان، میدان وحدت، خیابان کاشف غربی.

بقعه شیخ زاهد گیلانی

بقعه شیخ زاهد گیلانی

یکی از ارزشمندترین جاذبه های تاریخی شهر لاهیجان بقعه شیخ زاهد گیلانی است که در میان مزارع برنج و چای و جنگل احاطه شده‌است. این جاذبه گردشگری که یکی از جاهای دیدنی اطراف لاهیجان به حساب می آید در روستای شیخانه ‌ور قرار دارد. این بقعه در قرن نهم ساخته شده و یکی از زیباترین آثار تاریخی شهر لاهیجان است که در آن از معماری خاصی استفاده شده است. این بنا دارای یک گنبد هشت ترک فیروزه‌ای بوده و آثار زیبای کاشی کاری های رنگی و نگاره های سنتی نیز در این بنا یافت می‌شود.

آدرس: لاهیجان، روستای شیخانه ور

روستاهای دیدنی اطراف لاهیجان

زیبایی‌های طبیعت لاهیجان به همین‌جا ختم نمی‌شود. کافی است کمی و تنها چند کیلومتر کوتاه از لاهیجان بیرون بروید تا بتوانید زیباترین جاذبه‌های طبیعی را در روستاهای اطرافش ببینید.

یوسفده، یکی از دیدنی ترین روستاهای لاهیجان

یوسفده لاهیجان

روستای سرسبز و قدیمی یوسفده در استان گیلان و شهرستان لاهیجان قرار دارد و یکی از قدیمی ترین روستاهای منطقه رودبنده است. اهالی این روستا به خونگرمی و مهمان نوازی شهره‌اند. این روستا در گذشته برای سال‌هایی متوالی به عنوان پرجمعیت ترین روستای لاهیجان شناخته می‌شد.

از جاذبه‌های سفر و زیبایی های روستای یوسفده باید به دشت ها و مزارع سرسبزش اشاره کنیم، به خصوص که در دشت‌های سرسبز آن منظره می‌توان به مناظر کوه‌های سرسبز لاهیجان و لنگرود و تله کابین لاهیجان نیز دید داشت. در بین روستاهای زیبای لاهیجان یکی از اولین انتخاب‌هایی که باید از آن دیدن کنید، روستای یوسفده است.

جاهای دیدنی لاهیجان دیلمان

جاهای دیدنی لاهیجان دیلمان

دیلمان به عنوان مرتفع ترین ییلاق در استان گیلان شناخته شده، همچنین از نظر گردشگران نیز به عنوان زیباترین ییلاق شرق گیلان و بکرترین مکان سرسبز گیلان به شمار می رود. آب و هوای این ییلاق به دلیل ارتفاع آن سرد و کوهستانی است و اینکه چشمه‌ ها و چشم‌ اندازهای سرسبز و قله‌ های پر از برف این منطقه بسیار مشهور هستند. در دیلمان، گونه‌ های مختلفی از حیوانات مانند پلنگ، گربه وحشی، شغال، گراز، خرس قهوه ای، سمور و چندین مورد دیگر زندگی می‌کنند و با خیال راحت می توانید در این منطقه بدون هیچ ممنوعیتی بازدید کنید، فقط توجه داشته باشید که اینجا منطقه ای شکار ممنوع است. دیلمان با طبیعت بسیار زیبای خود در همه فصل ها دیدنی است ولی ممکن است در زمستان سرمای نسبتا شدیدی در انتظارتان باشد.

لیالمان

لیالمان

روستای زیبای لیالمان در استان شرق استان سرسبز گیلان، از توابع شهرستان لاهیجان و دهستان آهندان در فاصله حدود ۴ کیلومتری لاهیجان واقع شده است. روستای لیالمان یکی دیگر از گزینه‌ها در بین لیست زیباترین روستاها و جاهای دیدنی لاهیجان است.

مهم‌ترین محصول مردم روستای لیالمان چای و ابریشم است و در سال‌های اخیر کشت برنج نیز در این منطقه افزایش پیدا کرده است. روستای لیالمان را باید یکی از زیباترین روستاهای لاهیجان معرفی کنیم که طبیعت بسیار دیدنی و بکری دارد. البته به دلیل گرایش زیاد مردم منطقه به کشاورزی بخشی از طبیعت چشمگیر این روستا آسیب دیده است، اما هنوز هم با زیبایی‌هایی که دارد نامش در فهرست زیباترین روستای لاهیجان قرار می‌گیرد.

گلرودبار، زیباترین روستای لاهیجان

گلرودبار لاهیجان

روستای گلرودبار را باید زیباترین روستای لاهیجان معرفی کنیم، روستایی که کمتر کسی نام آن را شنیده است و معمولا کسانی که نام آن را می شوند فکر می کنند که در شهرستان رودبار قرار دارد. گلرودبار روستای کمتر شناخته شده‌ای است، اما اگر به آن سفر کنید متوجه خواهید شد که واقعا زیباترین روستای لاهیجان عنوان برازنده ای برای این منطقه است.

گلرودبار در بخش‌های شرقی شهرستان لاهیجان قرار دارد و منظره‌ای زیبا از پیوند کوه و جنگل را به وجود آورده است. این روستا در بخش‌های شرقی شهرستان لاهیجان قرار دارد و به دلیل نزدیکی به رود و جویبارها، گلزارهای بسیاری در این منطقه به وجود آمده است. یکی از دلایل نامگذاری منطقه هم همین است.

رودهای موجود در روستای گلرودبار، دشت این منطقه را به دو قسمت تقسیم کرده است و نیمی از محله‌ها در یک سوی رود و نیمی دیگر در سویی دیگر قرار دارند.

کوهنبه، بهترین روستای لاهیجان برای زندگی

کوهنبه لاهیجان

وقتی به دنبال زیباترین روستای لاهیجان هستید، در بررسی‌های خود حتما نام روستای کوهبنه را هم خواهید دید. این روستا در فاصله‌ای بسیار نزدیک، در ۵ کیلومتری شهرستان لاهیجان قرار دارد. اگر اهل طبیعت گردی هستید و قصد سفر به شمال را دارید، کوهبنه یکی از آن روستاهای قشنگ لاهیجان است که باید از آن دیدن کنید.

معروف‌ترین محصول کشاورزی مردم روستای کوهبنه چای و برنج است و دو امامزاده معروف هم در بین جاذبه‌های دیدنی اش دارد که به نام های آقا سید تقی و آقا سید ابراهیم شناخته می‌شوند. آب و هوای بکر این منطقه باعث شده تا روستای کوهبنه یکی از بهترین مناطق لاهیجان برای زندگی باشد، پس دیدار از آن خالی از لطف نخواهد بود.

کنف گوراب، مقصدی برای سفرهای تابستانه

روستای کنف گوراب لاهیجان

روستای کنف گوراب در فاصله ۴ کیلومتری شهرستان لاهیجان قرار دارد و نزدیک به بخش رودبنه است. روستای کنف گوراب در امتداد رودخانه حشمت رود واقع شده که یکی از انشعابات سفید رود است. این روستا طبیعت بسیار زیبا و دیدنی دارد که می تواند یکی از بهترین مقاصد سفری برای تابستان و بهار شما باشد.

مردم این منطقه عمدتا به کشت برنج و تولید جارو مشغول هستند و مهم ترین صنایع دستی‌شان همین جاروهاست. سفر در دل طبیعت پر از آرامش و زیبای کنف گوراب می تواند فرصتی بی نظیر برای شما باشد تا از شلوغی و همهمه شهر به محیطی آرام پناه برده و سفری لذت بخش را تجربه کنید.

چی چی نی کوتی

چی چی نی کوتی

روستای زیبا و دیدنی چی چی نی کوتی از روستاهای شهر زیبای لاهیجان است. منطقه زیبا و سرسبز لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه ‌ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده ‌است.

با گشت و گذار و گردش در جنگل های سر سبز و دست نخورده و کوهپایه‌ای روستای چی چی نی کوتی معنای اصلی طبیعت بکر را درک خواهید کرد. علاوه برغنی بودن تنوع گونه‌های جانوری در این جنگل‌های کوهپایه‌ای سرسبز و زیبا، گونه‌های گیاهی متنوع و خاصی را می‌توان در طبیعت زیبای این روستا مشاهده کرد. همچنین خوب است بدانید در اواخر  فصل بهار و اوایل فصل تابستان نوع خاصی از تمشک وحشی در بیشه زارهای این روستا می ‌روید که احتمالا تا به حال طعم آن را جایی دیگر نچشیده‌اید.

جاهای دیدنی لاهیجان در پاییز

جاهای دیدنی لاهیجان در پاییز

فصل پاییز یکی از فصل های مناسب برای سفر به لاهیجان می باشد، اما در صورتی که با سرمای هوا مشکل نداشته باشید. فصل پاییز هوای این شهر رو به سرما گذاشته، اما زیبایی‌هایی که در این فصل در طبیعت بی نظیر لاهیجان به وجود می آید بسیار تماشایی هستند. درختان در حالت برگ ریزان قرار می گیرند و برگ‌های زرد و نارنجی زمین را سنگفرش می‌کنند. قدم زدن در فصل پاییز در طبیعت لاهیجان تجربه‌ای بی نظیر است.

بسیاری از جاذبه‌های دیدنی لاهیجان در فصل پاییز زیبایی دو چندانی خواهند داشت. اگر قصد سفر به لاهیجان در پاییز را دارید، جنگل صفرا بسته، عطا کوه و تالاب امیر کلایه را حتما در لیست تفریحاتتان قرار دهید.

زیباترین جاهای لاهیجان

همانطور که دیدید و خواندید لاهیجان دیدنی کم ندارد. از طبیعت بینظیر و آب و هوای مطبوع عروس گیلان که بگذریم، جاذبه‌های طبیعی، تفریحی و تاریخی زیادی در این شهر کوچک وجود دارد به طوری که شما از هر طرف که بروید جایی برای تفریح و گردش پیدا می‌کنید. اگر اهل گردش در طبیعت هستید که قطعا درست آمده‌اید، اما اگر به تاریخ و اماکن تاریخی علاقه دارید باز هم درست آمده‌اید.

برای گشت و گذار در طبیعت شیطان کوه و بام سبز لاهیجان را از دست ندهید. به جز این‌ها در این شهر تالاب‌های زیبای سوستان و امیرکلایه نیز وجود دارند که مانند قطعه‌ای از بهشت خودنمایی می‌کنند. همچنین می‌توانید سری به روستاهای یوسفده، لیامان، گلرودبار و… که فاصله زیادی با لاهیجان ندارند بزنید و طبیعت گردی خود را کامل کنید.

برای گردش در تاریخ هم می‌توانید به حمام گلشن، بقعه شیخ زاهد، موزه تاریخ چای، مسجد جامع، مسجد چهار پادشاه و… سری بزنید و از زیبایی‌های تاریخی لاهیجان نیز دیدن کنید.

۵/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *