ییلاق اولسبلنگاه، ییلاق بهشتی گیلان

ییلاق اولسبلنگاه

از نظر مناظر طبیعی، گیلان یکی از زیباترین استان‌های ایران به حساب می‌آید. در هر گوشه از این استان، می‌توانید شاهد جاذبه طبیعی بی‌نظیری باشید. بسیاری از بخش‌های گیلان کوهستانی‌اند. از‌ این ‌رو، مناطق ییلاقی فراوانی در گیلان وجود دارد. در این مقاله از لیدوما قصد داریم تا شما را با یکی از رویایی ‌ترین مناطق ییلاقی گیلان یعنی اولسبلنگاه ماسال آشنا کنیم و تمام اطلاعاتی را که برای سفر به این ییلاق نیاز دارید در اختیارتان قرار دهیم.

این ییلاق در استان گیلان و ۲۷‌کیلومتری غرب ماسال قرار دارد. این منطقه در قسمت‌های کوهستانی ماسال واقع شده است. به همین علت، بر فرار تپه‌های آن می‌توانید شاهد مناظر خیره‌کننده‌ای باشید. در این منطقه، مردم هنوز به‌صورت سنتی زندگی می‌کنند. خانه‌های روستایی از چوب ساخته شده‌اند. برخی از این خانه‌ها ده‌ها سال قدمت دارند. روستای اولسبلنگاه یکی از زیباترین مناطق ییلاقی در تمام گیلان محسوب می‌شود که زیباترین اقیانوس های ابر ایران را در دل خود جا می‌دهد.

اولسبلانگاه کجاست؟

اولسبلانگاه

روستای اولسبلانگاه یک ییلاق خوش آب و هوا در ارتفاعات ماسال است که ۱۴۸۰ متر از سطح دریا فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید از جاده‌ای پر پیچ و خم و مه گرفته عبور کنید. در دو طرف این جاده درختانی بلند و تنومند قرار گرفته‌اند که مسیر رفت و آمد به اولسبلانگاه را به تونلی جنگلی تبدیل کرده‌اند. این ییلاق دیدنی درست در ۵۰ کیلومتری غرب رشت و ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال واقع شده و بیشتر مردم آن را به دشت‌های سبز و مه گرفته و کلبه های چوبی پراکنده در ارتفاعات می‌شناسند.

آدرس: گیلان، شهرستان ماسال،۲۷ کیلومتری غرب ماسال

اولسبلانگاه یعنی چه؟ تلفظ اولسبلانگاه

اولسبلنگاه یک اسم تالشی است و دو بخش دارد: اولس و بلنگاه. تالشی‌ها زبانشان خیلی قدیمی و جالب ‌است. مردم شمال از چند هزار سال پیش تالشی حرف می‌زنند.

اولس به شمالی یعنی درخت ممرز. بلنگاه هم معنی جای بلند می‌دهد. پس اولسبلنگاه یعنی یک جای مرتفع که پر از درخت‌های ممرز است.

ممرز را می‌شود در همه جای شمال پیدا کرد. شمالی‌ها به ممرز، درخت شَرَم دار هم می‌گویند. درخت ممزر حتی تا ۳۰ متر هم رشد می‌کند.

خیلی‌ها نمی‌دانند تلفظ اولسبنگاه چه شکلی است. باید اسم اینجا را این طوری بخوانید: اولِسبُلَنگاه یا اولَسبِلَنگاه. هر دو تلفط درست است. بعضی‌ها اولی را استفاده می‌کنند و عده ای دیگر، دومی‌ را به کار می‌برند. هر کدام را که خواستید می‌توانید استفاده کنید.

ویژگی های ییلاق اولسبلانگاه

اولسبلانگاه

ییلاق اولسبلنگاه تحت نظارت منابع طبیعی قرار دارد و امکان ساخت‌ و ساز در این منطقه با مصالحی به ‌جز چوب ممنوع است. این کار به حفظ طبیعت این منطقه کمک فروانی می‌کند. علاوه بر این، اولسبلنگاه مجهز به شبکه‌ برق ‌رسانی نیست و برق مورد نیاز این روستا از موتور برق و پنل‌های خورشیدی است. همچنین اولسبلنگاه آب لوله‌کشی ندارد و آب آن از چشمه‌های گوارا و جاری منطقه تأمین می‌شود.

جالب است بدانید که برای بکر ماندن، اولسبلنگاه مجهز به شبکه‌ برق‌رسانی نیست و برق مورد نیاز از موتور برق و گاهی پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود. پس از ساعت ۱۲ شب غرق در خاموشی و سکوتی آرامبخش می‌شود. بنابراین اگر خواستید در این ساعت گشتی در روستا داشته باشید چراغ قوه به‌ همراه داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید.

عکس از اولسبلانگاه

اولسبلانگاه ییلاق اولسبلانگاه روستای اولسبلانگاه اولسبلانگاه

دیدنی های اولسبلانگاه

سراسر ییلاق اولسبلنگاه مملو از سرسبزی و طراوت است که با کلبه‌های چوبی، گله‌های اسب‌های وحشی و اهلی و گاوهای اهالی روستا به مانند تابلوی نقاشی خیره‌کننده می‌ماند. زیبایی اولسبلنگاه وقتی دوچندان است که غرق در ابرهای مخملی سپید و نرم می‌شود. اولسبلنگاه محلی است برای پیوند با طبیعت و رهایی از هیاهوی زندگی شهری. در ییلاق اولسبلنگاه تجربه‌های بوم‌ گردی و طبیعت‌ گردی را همزمان با کیفیتی بالا دارید. تجربه هایی از قبیل فضای روستایی بی نظیر، اقامت در کلبه‌های چوبی و گرم شدن کنار آتش هیزم، شنیدن صدای پرندگان و وجود گله گاوها و گوسفندان، منظره کلبه‌های ییلاقی که رو به سوی مراتع سرسبز باز می‌شوند، محصولات دامی مانند شیر، کره، پنیر، عسل طبیعی و نان سنتی، آب گوارای چشمه‌ها، هوای مه ‌آلود اولسبلنگاه و ابرهایی که پایین دست را پوشانیده‌اند.

زندگی روستایی

اولسبلنگاه

برای خیلی از ما، زندگی در روستا بیشتر به رویایی می‌ماند که در فیلم‌ها دیده‌ایم و در کتاب‌ها خوانده‌ایم. اولسبلنگاه، از ییلاق‌هایی‌ست که می‌توان این فضای روستایی را به خوبی در آن تجربه کرد و تجربه خالص و نابی از بوم‌گردی داشت. در روستای اولسبلنگاه، مردم به سبک سنتی زندگی خود را ادامه می‌دهند. در این روستا، خبری از زندگی ماشینی و شهری نیست. مردم هنوز داخل کلبه‌های چوبی و باصفا زندگی می‌کنند. آن‌ها از درختان هیزم تهیه می‌کنند و با شومینه‌های هیزمی کلبه خود را گرم می‌کنند. اکثر مردم مشغول کشاورزی، دامداری، زنبورداری یا باغداری‌اند. مردم این روستا تمام مایحتاجشان را خودشان تأمین می‌کنند. اگر در بین خانه‌های روستایی قدم بزنید، بوی خوش نان تازه به مشام می‌رسد. این‌ها همان چیزهایی است که آرامش را به شما هدیه می‌دهند.

رودخانه خالکایی

رودخانه خالکایی

صدای رودخانه خالکایی که از قله مرتفع شاه‌معلم سرچشمه گرفته است و تا نیمه مسیر، شما را در جاده همراهی می‌کند، تصویر ما از زیبایی های این مسیر را کامل می‌سازد.

سوئه چاله

اولسبلنگاه

در نزدیکی این روستای زیبا، منطقه ییلاقی دیگری با نام سوئه‌ چاله وجود دارد. ارتفاعات آلاله و منطقه ییلاقی سوئه‌ چاله یکی دیگر از مناطق زیبای گیلان است. این منطقه در مقایسه با اولسبلنگاه در ارتفاع بالاتری قرار دارد. به همین علت، در آن مناظری خیره‌کننده‌ تر انتظار شما را می‌کشند. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، می‌توانید ساعت‌ها در طبیعت بکر این منطقه قدم بزنید.

آلاچیق ها و دکه های بین راهی

اولسبلانگاه

در مسیر رسیدن به اولسبلنگاه آلاچیق‌هایی به چشم می‌خورند که می‌توانید خود را در آنها میهمان یک فنجان چای ذغالی یا یک بلال کبابی کنید.

تفریح در اولسبلانگاه

عکاسی

اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید، در این منطقه می‌توانید مناظر بی‌نظیری را برای عکاسی بیابید. در اولسبلنگاه، مناظری را خواهید دید که شاید پیش از آن فقط روی انواع کارت پستال آن‌ها را دیده باشید؛ پس در سفر به ییلاق اولسبلنگاه ماسال حتما دوربین خود را همراه بیاورید.

اسب سواری

اولسبلانگاه

در اولسبلنگاه دشت‌های وسیعی وجود دارند. این دشت‌ها بهترین گزینه برای اسب‌سواری محسوب می‌شوند. برخی از مردم روستا هنوز هم با اسب تردد می‌کنند. به همین علت، می‌توانید از آن‌ها بخواهید تا در ازای دریافت مبلغی، اسب خود را برای مدتی کوتاه در اختیار شما قرار دهند.

طبیعت گردی

یکی از لذت ‌بخش‌ترین تفریحاتی که می‌توانید در روستای اولسبلنگاه تجربه کنید پیاده‌روی در طبیعت است. زیبایی‌های این روستا هیچ حدومرزی ندارند. به همین علت، برای لذت‌بردن از طبیعت اولسبلنگاه ماسال، فقط باید یک جفت کفش مخصوص پیاده‌روی پا کنید و به دل طبیعت بزنید. در هر گوشه از این منطقه، منظره زیبایی انتظار شما را می‌کشد. اگر به طبیعت‌گردی علاقه‌مند هستید و بدن شما از آمادگی جسمانی مناسبی برخوردار است، پیشنهاد می‎‌کنیم خود را به ارتفاعات برسانید. در ارتفاعات منطقه، مناظری خیره‌کننده انتظار شما را می‌کشد.

امکانات اولسبلانگاه

از امکاناتی که در روستا وجود دارد می‌توان به دکه‌های کوچکی اشاره کرد که می‌توانید از آن مایحتاج اولیه‌تان و خوراکی‌ها و محصولاتی مانند شیر، کره، پنیر محلی تهیه کنید.

آبی که در اولسبلنگاه برای استفاده وجود دارد از چشمه‌های خود روستا گرفته شده است و در تانکرهای آب برای استفاده‌های بعدی ذخیره می‌شود. امکانات گرمایشی نیز به هیزم و کپسول‌های گاز محدود است. برق روستا از طریق موتورهای برق تامین می‌شود؛ اما باید توجه داشته باشید که بعد از ساعت ۱۲ شب این پمپ‌ها نیز خاموش می‌شوند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که سرویس‌ بهداشتی خارج از کلبه‌ها قرار گرفته‌اند و برای استفاده از آنها باید مسافتی را طی کنید.

دکان قصابی نیز در روستا وجود دارد که گوشت تازه را از تولید به مصرف به دست شما می‌رساند. برخی از افراد محلی نیز محصولاتی مثل نان دستی، تخم مرغ و … را به فروش می‌رسانند.

بهترین فصل سفر به ییلاق اولسبلانگاه

اولسبلنگاه در هر هنگامه و فصلی زیبایی سحرانگیز خود را دارد. بهترین زمان سفر به این ییلاق رویایی بهار و تابستان است. پیشنهاد می‌دهیم از اواسط اردیبهشت‌ماه و بعد از پایان گرفتن بارش‌های بهاری به این منطقه سفر کنید.

اولسبلنگاه در بهار و تابستان

اولسبلانگاه

با توجه به ییلاقی بودن منطقه سفر به اینجا از اواسط اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا پایان تابستان ادامه دارد. این فصل، فصل رویش درختان و گل‌هاست. اگر فروردین به اینجا سفر کنید هوا هنوز سرد است و ممکن است از بارش برف غافلگیر شوید. بیشترین و پر رونق‌ ترین فصل سفر، تابستان است که اهالی به قصد ییلاق به اینجا بر‌می‌گردند. در تابستان هوا خنک و دلپذیر است. در اردیبهشت و خرداد میوه‌هایی چون آلوجنگلی رسیده‌اند. و شهریور و مهر وقت به ثمر رسیدن فندق‌هاست. اردیبشهت و خرداد بهترین دوران مه‌ گرفتگی را دارد.

اولسبلانگاه در پاییز

اولسبلانگاه پاییز

مهرماه هم چیزی از شهریور کم ندارد و هوا همچنان مطبوع و خنک است. همچنین مه گرفتگی‌ها به جذابیت بهار هستند.

پاییز اولسبلانگاه کمتر بازدیدکننده دارد. و با سردی هوا بیشتر اهالی به ماسال نقل مکان می‌کنند. اگر با سرمایی نه چندان جدی غریبه نیستید می‌توانید از جشن رنگ‌ها در اوایل پاییز دیدن کرده و لذت ببرید.

اولسبلانگاه در زمستان

اولسبلانگاه در زمستان

زمستان‌های اولسبلنگاه سرد و برفی است. جاده در این مواقع برف‌گیر، لغزنده و خطرناک است. دمای هوا در این فصل به زیر صفر هم می‌رسد. سفر به اولسبلانگاه در این فصل از سال توصیه نمی‌شود.

دسترسی به اولسبلانگاه

دسترسی به اولسبلانگاه

برای رسیدن به ییلاق اولسبلنگاه باید خود را به شهر ماسال برسانید. ماسال شهر کوچکی است که در شمال غربی شهر رشت قرار دارد. بعد از رسیدن به شهر ماسال راه جاده گیلوان را که از درون ماسال می گذرد ادامه دهید، کم کم مسافرخانه ها و رستوران ها در برابر شما ظاهر می شوند و نشانه ها شما را به سمت روستای اولسبلنگاه راهنمایی می کنند. چنان چه در راه برای پیدا کردن مسیر درست رسیدن به ییلاق مشکل پیدا کردید، حتما از محلی ها کمک بگیرید.

در ۹‌کیلومتری ورودی ییلاق اولسبلنگاه، معمولاً یک ایستگاه عوارضی وجود دارد. این عوارضی برای نگهداری و تعمیرات جاده اولسبلنگاه دریافت می‌شود. البته معمولاً این ایستگاه در ایام پیک مسافرت فعال است و در شش ماه دوم سال نیازی به پرداخت عوارضی نیست. فراموش نکنید این جاده کیفیت مناسبی ندارد و عریض نیست. مخصوصا در شش ماه دوم سال باید با احتیاط بسیاری از این جاده عبور کنید.

جاهای دیدنی اطراف اولسبلانگاه

ماسال

ماسال

ماسال خودش از بهترین جاهای شمال است. اینجا می‌توانید در پارک ساحلی کنار رودخانه خالکایی استراحت کنید و خوش بگذرانید. ماسال چند آبشار دیدنی هم دارد. از جمله آبشارهای ویوز، رامینه و خون. اینجا دیدنی‌های تاریخی هم دارد. برای مثال قلعه‌کول که قلعه‌ای در سده ۲ و ۳ ه.ق بوده یا دیواره سنگی اسبه ریسه. اسبه ریسه یکی از صخره‌های بلند برای سنگ‌نوردی در کشور به حساب می‌آید. در ماسال غارهای طبیعی زیادی هست که می‌شود از آن‌ها دیدن کرد. ولی بهترین کار، ماندن در اقامتگاه‌های جنگلی و خوردن غذاهای شمالی مثل میرزاقاسمی ‌است.

شاندرمن

شاندرمن

شاندرمن را خیلی‌ها در کنار اولسبلنگاه زیباترین جای گیلان می‌دانند. شاندرمن در گیلگی یعنی با من رفتن. بعضی‌ها می‌گویند اینجا چون محل عبور کاروان‌ها به سمت تالش بوه، این اسم را رویش گذاشتند. جالب است بدانید که در شاندرمن ۱۷ غار طبیعی و دیدنی هست. اینجا آبشارهای زیادی برای دیدن دارد. یکی از آن‌ها آبشار وزن است. جمعه ‌بازار شاندرمن خیلی معروف است. بازار سنتی شاندرمن سلیقه و فرهنگ مردمش را به خوبی نشان می‌دهد. اینجا جنب ‌و جوش و سرزندگی مردمش را به خوبی می‌شود دید.

دیگر ییلاقات ماسال

ییلاقات ماسال

ییلاقات ماسال هر کدامشان دیدنی‌ها و زیبایی‌های خودشان را دارند. بسته به این که برای تعطیلاتتان هوس چه چیزی را کرده‌اید می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید.

مثلا ییلاق اسپی دشت یکی از ییلاق‌های کوهستانی ماسال است که داخلش پر از اسب‌های زیباست که رها و مشغول چریدن هستند. ییلاق واشیار ماسال هم به خاطر آبشار زیبای واشیار به شهرت رسیده است. ولی اگر می‌خواهید یک ییلاق زیبا با خانه‌های روستایی رنگارنگ و زیبا ببینید حتما سری به ییلاق ماسال چوسه سری بزنید.

هزینه های سفر به اولسبلانگاه

هزینه رفت و آمد با خودروی شخصی

هزینه بنزین خودرو شما در حدود ۸۰ هزار تومان خواهد شد.

هزینه تورهای گردشگری

هزینه تورهای دو ونیم روزه از ۲۰۰ هزار تومان به بالاست.

هزینه تورهای سه روزه از ۳۰۰ هزار تومان به بالاست.

تور ماسال معمولا دو یا سه روزه است. برخی از تورها علاوه بر اولسبلنگاه از مکان‌های دیگر ماسال هم بازدید می‌کنند.

هزینه اقامت در اولسبلانگاه

هزینه اجاره کلبه‌ در اولسبلنگاه به ازای هر شب از ۱۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. در روزهای آخر هفته و تعطیل این رقم به ۱۵۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. هزینه‌ها بسته به تعداد نفرات و امکانات رفاهی متغیر است. کلبه‌ها امکانات لازم را دارند. البته برق آنها از ساعت ۱۲ شب به بعد قطع می‌شود.

لوکس ترین هتل اولسبلنگاه ماسال؛ هتل فردین معصومی است. هزینه هر شب اقامت در این هتل بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار تومان متغیر است.

هزینه مهمانسرا‌های دیگر از ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

اگر در تعطیلات قصد سفر به اولسبلنگاه دارید حتما قبل از سفر مکان اقامت خود را رزرو کنید.

در ۹ کیلومتری ورودی روستا ایستگاهی وجود دارد که به ازای هر خودرو ۵ هزار تومان هزینه ورودی دریافت می‌کند. این مبلغ برای نظافت این ییلاق زیبا صرف می‌شود.

توصیه های سفر

سفر به اولسبلانگاه

  • به دلیل شرایط آب و هوایی که ماسال دارد؛ قبل از سفر از وضعیت جوی مطلع شوید.
  • به دلیل مه‌گیر بودن مسیر و عدم دید کافی حتما قبل از غروب خود را به محل اقامتتان برسانید.
  • به دلیل نبود امکانات شهری در اولسبلنگاه؛ مواد غذایی و وسایل لازم را از ماسال تهیه کنید.
  • به دلیل وضعیت روستایی منطقه چراغ قوه همراه خود داشته باشید.
  • اولسبلنگاه شب‌های سردی دارد؛ پس لباس گرم و پتو همراه خود ببرید.
  • کفش مناسب پیاده ‌روی بپوشید.
  • زیرانداز، چادر و در صورت تمایل به اقامت در طبیعت کیسه خواب و پتوی مسافرتی برای اطراق با خود ببرید.
  • قطعا می‌خواهید خاطرات سفرتان را ثبت کنید؛ پس پاور بانک همراه خود داشته باشید.
  • در صورت برپا کردن آتش پیش از ترک محل حتما از خاموش شدن آن مطمئن شوید. بهتر است از شهر زغال بخرید. در غیر این صورت فقط از شاخه‌های خشک برای برپایی آتش استفاده کنید. و آتش را در جاهایی که قبلا به همین منظور ایجاد شده‌اند روشن کنید.
  • کیسه زباله را فراموش نکنید.

وسایل لازم برای سفر به اولسبلانگاه

سفر به اولسبلانگاه

کوله پشتی مناسب طبیعت گردی، کفش پیاده روی و طبیعت گردی راحت یا ساقدار با آج مناسب در کف، عینک آفتابی و کلاه نقاب دار برای روزهای آفتابی ، لباس گرم برای فصول سرد ، دوربین عکاسی ، دارو و لوازم شخصی ، بطری آب، میوه، غذا و تننقلات، وسایل لازم برای پیمایش در طبیعت، چادر و کلیه لوازم مخصوص کمپ و شب مانی و… .

اقامت در اولسبلانگاه

اقامت در اولسبلانگاه

برای اقامت در روستای اولسبلنگاه گزینه‌های خوبی وجود دارد. اگر به اقامت در هتل‌ها و مهمانسراها عادت دارید و نمی‌خواهید تجربه اقامت در خانه‌های روستایی را داشته باشید چندین هتل و مهمانسراها در مسیر روستا وجود دارند که می‌توانند به شما خدمات بدهند. برخی از این اقامتگاه‌ها امکاناتی مانند پارکینگ و آلاچیق نیز دارند.

برای کسب یک تجربه متفاوت هم می توانید روی اجاره ویلا و سوئیت در اولسبلانگاه حساب باز کنید. البته به این نکته توجه کنید که اکثر این خانه‎‌ها امکانات زیادی ندارند و بهتر است لوازم ضروری خود را همراه داشته باشید.

البته امکان کمپینگ در روستای اولسبلنگاه و دشت‌های اطراف آن نیز وجود دارد؛ اما باید توجه داشته باشید که شب‌های روستا بسیر سرد می‌شود و نیاز دارید تا حتی در فصل تابستان وسایل و لوازم گرمایشی همراه داشته باشید. همچنین اگر تجربه قبلی کمپینگ در طبیعت را ندارید بهتر است این کار را از این روستا آغاز نکنید.

 

 

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *