سوغات کلاردشت، از کلاردشت چه یادگاری هایی با خود ببریم؟

سوغات کلاردشت

تهیه سوغات به عنوان تحفه کوچکی برای کسانی که در سفر همراه ما نبوده‌اند به یکی از فرهنگ‌های جدا نشدنی ما تبدیل شده است. با این وجود یکی از مشکلات اساسی ما در سفر هم همین انتخاب سوغات است. تقریبا همه شهرهای ایران سوغاتی های متنوعی دارند و همین کار را برای مسافران سخت می‌کند. درمورد سوغات کلاردشت هم همینطور است. انتخاب از بین گزینه های متونع و متعدد که هر کدام هم زیبایی خاص خودشان را دارند کار راحتی نیست، اما ما در این مقاله از مجله لیدوماتریپ تعدادی از خوشمزه ترین سوغات کلاردشت و نیز محبوب ترین صنایع دستی را برای شما آورده‌ایم تا در هنگام خرید گیج نشوید و راحت تر انتخاب کنید.

از کلاردشت سوغاتی چی ببرم؟

سوغات کلاردشت

احتمالا یکی از سوالاتی که در سفر به کلاردشت ذهنتان را مشغول می‌کند این است که بهترین موارد برای تهیه سوغاتی چیست؟ کلاردشت هم مثل دیگر شهرهای شمالی سوغاتی های خوشمزه فراوانی دارد که نمی‌توان از آن‌ها گذشت. علاوه بر این صنایع دستی هم کلاردشت هم به قدری زیبا هستند که می‌توان از آن‌‌ها به عنوان سوغات کلاردشت و یادگاری از سفر یاد کرد.

سوغات خوراکی کلاردشت

شیرینی‌های خوشمزه مازندران یکی از خوشمزه ترین مواردیست که می‌توانیم به عنوان سوغات برای دوستان و خانواده ببریم.

پشت زیک

پشت زینک

پشت زیک یک خوراک خوشمزه مناسب دورهمی و شب یلدا است. اصلا می‌شود گفت این سوغات خوشمزه‌ی کلاردشت همان سوهان کنجدی خودمان است، ولی اصالت آن به مازندران بر می‌گردد. زیک به معنی پرنده‌ای است که زیستگاه آن در شمال کشور است و مازندارانی ها به خاطر رنگ این خوراکی به آن پرنده پشت زیک می گویند. پشت زیک یک خوراک خوشمزه و شیرین و بسیار مقوی است و می تواند جایگزین شیرینی صنعتی شود. شما می توانید به دلخواه داخل پشت زیک گردو یا پسته ریخته و به خاطر فسفر موجود در پشت زیک برای افرادی که فعالیت ذهنی انجام می دهند بسیار مفید است.

آغوز نون

آغوز نون

یکی دیگر از شیرینی‌های خوشمزه که می‌توانید به عنوان سوغات کلاردشت با خودتان ببرید، آغوز نون است که در مراسم و جشن‌ها از آن استفاده می‌شود. زنان خانه دار مازندرانی، هر ساله برای جشن شب یلدا، شیرینی آغوز نون را می‌پزند و کنار خانواده به همراه دیگر تنقلات، میل می‌کنند. آغوز نون در استان مازندران، به دو صورت طبخ می شود که یک نوع آن، کنجی یا آغوز نون نام دارد و دیگری به شکل خام است که به پیس گنده معروف است. این شیرینی خوش مزه، سرشار از مواد معدنی و مغذی است و در ترکیبات آن، کنجد و گردو به کار می‌برند.

رشته به رشته یا رشته خوشکار، معروف ترین سوغات کلاردشت 

رشته خوشکار

شیرینی رشته خوشکار یکی از شیرینی‌های خوشمزه و پر طرفدار شمال است که در ماه مبارک رمضان برای مجالس افطاری پخته میشود. این شیرینی سنتی از قدیم الایام در روستاها به صورت خوانگی پخته می‌شد و به فروش می‌رسید. این سوغات کلاردشت بسیار خوش طعم و خوش عطر است و برای افرادی که به طعم گردو و دارچین در شیرینی و کیک علاقه دارند بهترین گزینه است.

قماق

قماق

یکی دیگر از سوغاتی های کلاردشت و مارندران قماق است. قماق، از شیرینی های سنتی و معروف استان مازندران است و جالب است بدانید که در پخت آن، از شکر استفاده نمی‌شود. موادی چون شنبلیله، آرد گندم، کره، تخم مرغ، جعفری، شوید، گردو و پیاز، در پخت و پز شیرینی قماق به کار می رود.

برنجک

برنجک

یکی از شیرینی‌های معروف و خوشمزه مازندران، برنجک یا بادونه (بهاردانه) می‌باشد. اکثر اهالی مازندران، به خاطر طعم عالی و بافت ترد و عسلی این شیرینی آن را مخصوصاٌ برای سرو در شب یلدا، مهمانی‌های خانوادگی و فصل‌های سرد سال پخت می‌کنند. حتماٌ از نام این شیرینی متوجه شده‌اید که ماده اصلی برای تهیه آن برنج البته از نوع مرغوبش می‌باشد.

در گذشته، برنجک را به همراه چند نوع شیرینی دیگر از جمله آب دندون و نان پنجره‌ای برای مراسم عروسی و پاتختی تهیه می‌کردند. مواد اصلی تشکیل دهنده این شیرینی برنج، آب، آبلیمو، شکر و روغن هستند. اما می‌توان به جای شکر از عسل نیز استفاده کرد. این‌گونه هم شیرینی خوش‌طعم‌تر می‌شود و هم ارزش غذایی آن بالاتر می‌رود. شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه را از کلاردشت تهیه کنید و به عنوان سوغات با خودتان ببرید.

صنایع دستی کلاردشت به عنوان سوغاتی

یکی از عادات و سنت‌های ما ایرانیان، سوغات آوردن از سفرمان است. ما با تقدیم هدیه به آشنایان و عزیزان، سعی در اشتراک لذت‌مان از سفر گذشته را داریم. یکی از بهترین سوغات کلاردشت نیز صنایع دستی این شهر است. جدا از زیبایی و جلوه‌ی این آثار، طول عمر زیاد آن‌ها نیز سبب می‌شود تا بتوان برای سالیان زیادی از آن‌ها استفاده کرد. صنایع دستی کلاردشت نیز گزینه مناسبی نه فقط برای سوغاتی بلکه بهترین چیز به عنوان یادگاری از این سفر است. تا هر گاه که چشمتان به آن می خورد یاد خاطره خوش سفرتان به این شهر دیدنی بیافتید.

قالی کلاردشت

قالی کلاردشت

یکی از هنرهای دیرینه در بین ایرانیان بافت فرش‌های دست‌باف است. از سوغات کلاردشت نیز می‌توان به قالی این منطقه اشاره کرد. قالی کلاردشت یکی از نفیس‌ترین ارمغان‌هایی است که می‌توانید با خود به همراه بیاورید. جدا از کیفیت بافت این فرش‌ها نقوش خاص آن نیز به معروفیتش افزوده است. رج‌شمار این نوع قالی نیز به ‌اصطلاح ضعیف محسوب می‌شود و به نام خرسک معروف شده است. تار و پود به کار رفته از جنس پنبه و پرز‌های روی این صنایع دستی نیز پشمی است. همان‌طور که گفته شد نقش قالی کلاردشت بسیار منحصر به ‌فرد است و در آن از طرح‌های هندسی خاصی استفاده می‌شود. رنگ این طرح‌ها هم عموما از سرمه‌ای، قرمز، سبز، نارنجی و سیاه تشکیل شده است.

ساچیم بافی

ساچیم

از دیگر صنایع دستی کلاردشت هنر اصیل و دیرینه‌ی ساچیم یا ساچین بافی است. در روزگاری نه‌چندان دور زنان و مردان کلاردشتی تخیل خود را روی قطعات ساچیم پیاده می‌کردند و محصولی دیدنی می‌آفریدند. از نظر ساختاری ساچیم‌ها شباهت زیادی به گلیم دارند، ولی تفاوت‌های چشم‌گیری نیز بین آن‌ها وجود دارد.

نقش‌های به ‌کار رفته در ساچیم‌ها ساده و متشکل از مربع‌های کوچک و رنگی است که در کنار خطوط راه ‌راه قرار گرفته است. از طرف دیگر ساچیم ‌بافان از نقشه استفاده نمی‌کنند و طرح‌های روی محصول، حاصل پیاده‌ سازی ذهن بافنده است. این سوغات کلاردشت کاربردهای بسیار زیادی دارد. هم می‌توان برای گرم ماندن روی خود انداخت، هم زیرانداز است و هم استفاده‌ی تزئینی دارد. برای مثال به ‌عنوان رخت‌خواب‌پیچ، دیوار آویز و… این بافته‌های سبز، آبی، قرمز یا زرد رنگ اگر چه قدمتی طولانی دارند، اما در حال فراموشی هستند.

جاجیم بافی

جاجیم

حالا که بحث به سمت منسوجات رفت، بیایید با یکی دیگر از سوغات کلاردشت در همین حوزه بیشتر آشنا شویم. شاید برای بسیاری از شما نام جاجیم آشنا باشد؛ به‌ویژه اگر به دیگر نقاط استان مازندران سفر کرده باشید. جاجیم‌ها در اصل گونه‌ای زیرانداز هستند که در دو رو بافته می‌شوند. از ویژگی‌های منحصر به‌ فرد این نوع صنایع دستی، بدون پرز بودن آن‌ها است. همین نکته هم باعث شده بتوان راحت‌ تر از جاجیم استفاده کرد. نخ‌های رنگارنگ موجود در جاجیم‌ها باعث شده نقش راه راه موجود در آن‌ها، بسیار زیبا‌تر جلوه کند. البته اگر این نوع صنایع دستی کلاردشت را تهیه کردید، به پهن کردن آن کف اتاق بسنده نکنید. برای زیبا‌تر کردن محیط می‌توانید از جاجیم به عنوان آویز هم استفاده کنید. همچنین در فصل سرما به مهمانان خود به جای رو انداز جاجیم بدهید. خوابیدن زیر یک محصول گرم و لطیف، بسیار لذت‌ بخش خواهد بود.

گلیم بافی

گلیم کلاردشت

استان مازندران در زمینه‌ی نساجی بسیار معروف است. برای همین هم یکی دیگر از معروف ترین سوغات کلاردشت نیز باز یک محصول بافتنی است. باید گفت قدمت بافت گلیم در این استان به هشت هزار‌ه‌ی گذشته بر می‌گردد. از دوران بسیار دور مردمان زحمت ‌کش این خطه با استفاده از پشم دام‌های‌شان زیرانداز‌هایی می‌بافتند که حتی اکنون هم بین مردم محبوب هستند.

اگر چه طراحی و بافت گلیم نسبت به فرش قدری ساده ‌تر است، اما این چیزی از ارزش آن کم نمی‌کند. چنانچه به طرح‌های موجود در این نوع صنایع دستی دقت کنید، در بین نقوش هندسی آن رد پایی از طبیعت خواهید دید. اگر برای تغییر چیدمان منزل دنبال یک روش کم‌ هزینه هستید، شاید خرید گلیم بهترین گزینه برای شما باشد. جدا از آن، نگاه کردن به این سوغاتی می‌تواند خاطرات خوش سفرتان را هم زنده کند.

ظروف سفالی

ظروف سفالی

با غذا خوردن در ظروف سفالی، حتما تأیید می‌کنید مزه‌ی غذا در این ظرف‌ها چیز دیگری است. همین‌طور آبی که در کوزه مانده است هم طعم دیگری دارد. حالا که در یکی از قطب‌های سفال‌گری کشور قرار دارید، چرا این فرصت را از دست بدهید؟ از دیگر صنایع دستی و سوغات کلاردشت که می‌توان با خودتان به خانه ببرید، همین کاسه‌ها، لیوان‌ها یا گلدان‌های سفالی هستند. اگر هم دل‌تان برای یک سفر تنگ شد و فرصت مسافرت نداشتید، با پخت یک غذای سنتی در این ظروف حداقل آن حس را دوباره تجربه کنید.

بعد از خرید خستگی‌تان را در بهترین اقامتگاه های کلاردشت رفع کنید.

در این مطلب با برخی سوغات کلاردشت قدری آشنا شدیم. شاید به هوای همین سوغاتی‌ها، قصد سفر پیدا کرده باشید. اگر به دنبال اقامت در کلاردشت هستید و نمی‌دانید چگونه یک گزینه‌ی مناسب پیدا کنید، لیدوماتریپ از آغاز تا پایان کنار شما خواهد بود. با مراجعه به صفحه رزو و اجاره اقامتگاه در کلاردشت می‌توانید در کم‌ترین زمان ممکن انواع اقامتگاه (هتل، سوییت و…) را مقایسه و انتخاب کنید و به این ترتیب خیال خود و همسفرانتان را از بابت اقامت راحت کنید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *