سوغات رشت

سوغات رشت

رشت به ‌عنوان مرکز استان گیلان سوغات خوراکی و صنایع دستی فراوانی دارد و همین امر باعث شده تا علاوه‌ بر زیبایی‌های بی‌نظیر این شهر، تنوع سوغات رشت نیز این شهر را به یکی از مراکز ثابت سفر گردشگران از سراسر ایران تبدیل کند. در هر سفری که به استان گیلان داشته باشید، قطعا از بازارهای روز و بازارهای محلی دیدن کرده‌اید و هیاهوی مردم و رنگ‌های متنوع میوه‌های تازه و سبزیجات معطر شما را به وجد آورده است.

در این مقاله از لیدوماتریپ قصد داریم تا محبوب‌ترین سوغاتی‌های رشت را به شما معرفی کنیم. به این ترتیب در سفر خود می‌توانید یک یا چند تا از بهترین سوغات خوراکی و صنایع دستی رشت را برای دوستان و عزیزانتان خریداری کنید.

از رشت چی بخریم؟

سوغات رشت

سوغات رشت تا دلتان بخواهد تنوع دارد. از گره چینی و نمد بافی و منبت‌کاری گرفته تا قالی‌ بافی و سوغاتی‌های خوراکی که می‌تواند دهانتان را آب بیندازد و چشمانتان را از زیبایی‌ها نوازش کند. در سفر به شهر بارانی و زیبای رشت، همین که در شب‌های پر شور در بازار رشت گشت می‌زنید، می‌توانید انواع خوراکی‌ها همچون ماهی دودی، برنج، ترشی و بسیاری از مواد غذایی و غذای محلی که در شمال کشور یافت می‌شود، از اینجا تهیه کنید. با تماشای محصولات حصیری و کلاه و باد بزن‌های حصیری، ذوق کودکانه‌ای سر دهید و از دیدن هنرهای دستی به وجد آیید. کمتر زمانی پیش می‌آید که برای یک سفر فوق‌العاده به رشت برنامه‌ریزی کرده باشید و در نهایت دست خالی از این شهر به مقصد برگردید.

سوغاتی های خوراکی رشت

رشته خوشکار

رشته خوشکار

کمتر کسی ممکن است رشته خوشکار را امتحان کند و آن را دوست نداشته باشد. این شیرینی معروف رشت را می‌توانید در سفر به رشت بخرید. باورتان نمی‌شود ترکیب گردو، هل، دارچین و شکر وقتی لابه‌لای توری از آرد می‌نشیند، چه مزه‌ دل‌انگیزی پیدا می‌کند.

رشته خوشکار یکی از شیرینی های سنتی رشت و استان گیلان می باشد که در سفر به این شهر می توانیم برای مصرف خود و به عنوان سوغات رشت آن را تهیه کنیم. بهترین جایی که می‌توانید همیشه رشته خوشکار داغ و لذیذ پیدا کنید، جایی نیست به جز بازار معروف رشت. کافی ا‌ست از در خیابان امام خمینی وارد بازار شوید و بین خوراکی ‌فروشی‌های هیجان ‌انگیز چشم بگردانید و رشته خوشکار را پیدا کنید. این‌جا رشته خوشکار داغ و تازه می‌فروشند. اما اگر بخواهید چندتایی هم با خودتان سوغات ببرید، می‌توانید این سوغات رشت را سرخ نشده بخرید و در خانه خودتان آن را سرخ و نوش جان کنید.

کلوچه فومن

کلوچه فومن

کلوچه فومن یکی دیگر از شیرینی‌های معروف گیلان و سوغات رشت است که محبوبیت زیادی در سراسر ایران دارد و در استان‌های دیگر نیز پخت می‌شود. همان‌طور که از نام این کلوچه پیداست فومنی است اما در تمامی شهرهای استان گیلان نیز تهیه می‌شود.

برای تهیه این کلوچه از آرد، تخم مرغ، شکر، روغن حیوانی، گردو و دارچین استفاده می‌شود. کلوچه فومن نیز مانند رشته خوشکار دارای یک بخش درونی خمیر مانند است که برای تهیه آن از گردو و دارچین و شکر استفاده می‌شود. بهترین کلوچه فومن در رشت، شهر فومن و لاهیجان پخته می‌شود.

چای، سوغاتی اصیل رشت

چای رشت

در استان گیلان در بسیاری از شهرها همچون رشت، فومن، لنگرود، صومعه‌سرا، سیاهکل و … چای اصیل کشت می‌شود. رشت هم به‌ عنوان مرکزی برای عرضه چای، انواع چای‌های با کیفیت و خوش عطر و طعم را برای سوغاتی به گردشگران ارائه کرده است. از بابت خشک بودن چای هم خیالتان راحت است که خراب یا خرد نمی‌شود و سوغاتی مناسبی است که فضای کمی را هم اشغال می‌کند. کافیست چای خوشمزه رشت را در میان جنگل‌های باصفا با دارچین و هل و بهارنارنج میل کنید تا طعم یک چای واقعی را بچشید.

برنج رشت

برنج رشت

خب وقتی صحبت از سوغات رشت وسط می‌آید، مگر می‌توان به یاد برنج ایرانی نیفتاد؟ برنج ایرانی در بخش‌های مختلف کشور رشد می‌کند. بیشترین حجم رشد برنج ایرانی مربوط به بخش شمال کشور است. در این بخش می‌توانید شاهد حضور مزارع متعدد باشید. اگر به عطر و طعم عالی و اصیل برنج ایرانی علاقه‌مند باشید، حتما می‌دانید که برنج ایرانی گیلان یک برنج دیگر است و با تمامی برنج‌های ایران تفاوت دارد. مخصوصا اگر برنج هاشمی اصل گیرتان بیاید که دیگر حرف ندارد. از رشت می‌توانید برای خود، اقوام، خویشان و عزیزان خود برنج ایرانی سوغات بیاورید.

نان برنجی

نان برنجی

وقتی که در هر وجب از خاک رشت، برنج رشد می‌کند، نباید وجود نان برنجی در بین سوغات رشت عجیب به نظر برسد. نان برنجی را بسیاری سوغات کرمانشاه می‌دانند، اما نان برنجی رشت با نان برنجی کرمانشاه کاملا متفاوت است.

نان برنجی رشت را بیشتر با نام نان تیمیجان می‌شناسند. نان برنجی کرمانشاهی نوعی شیرینی است، اما نان برنجی گیلکی، واقعاً نوعی نان است. این نان را به روش سنتی از آرد برنج تهیه کرده و حسابی روی اجاق خشک می‌کنند. جالب است بدانید که برخی مردم محلی، آن را بیسکوئیت رژیمی گیلکی می‌شناسند. این نان طعمی عالی دارد و همانند چیپس ترد است

کوکی

کوکی

دیگر سوغات رشت که بسیار خوشمزه و لذیذ است، کوکی نام دارد. این سوغات رشت بسیار معروف است و در شهر و استان‌های همسایه رشت نیز به فروش می‌رسد. این کلوچه مخصوص رشت بسیار خوشمزه است و معمولا همراه با چای خورده می‌شود.

به بازار سنتی بروید و سراغ مغازه‌های پخت کوکی رشتی را بگیرید. این مغازه‌ها کوکی‌های داغ و تازه رشتی را به مشتریان ارائه می‌دهند. کوکی رشتی از آرد، وانیل، شیر، پودر کاکائو، گردو و کشمش پلویی تهیه می‌شود و طعمی بی‌نظیر دارد.

پنیر سیاهمزگی

پنیر سیاهمزگی

پنیر سیاهمزگی یکی از پنیرهای محبوب شهر رشت است که در منطقه شفت تهیه می‌شود. این پنیر را بدون گرفتن خامه از شیر درست می‌کنند و همین شیوه تهیه‌اش باعث می‌شود که این پنیر بسیار چرب و خوشمزه باشد. اگر وسوسه شدید این پنیر را مزه کنید، لازم است به محله پیرسرا بروید. اگر پنیر دوست دارید، این سوغات رشت را از دست ندهید.

ماهی سفید

ماهی سفید

فصل صید ماهی سفید که می‌رسد، آدم دلش می‌خواهد به رشت برود و سری به رستوران های رشت بزند. اول یک دل سیر ماهی سفید و برنج ایرانی سفارش دهد و بعد همراه یک یخدان، به طرف بازار سنتی برود. ماهی سفید جزو بهترین سوغات رشت به حساب می‌آید. البته متأسفانه ماهی سفید فصل دارد و فقط باید در فصل مخصوص به‌ دنبال ماهی سفید در بازار محلی باشید. ماهی سفید دو نوع پرورشی و ساده دارد. نوع پرورشی آنچنان براق نیست؛ اما ماهی سفید معمولی همانند الماس برق می‌زند و طعمی بسیار لذیذ و عالی دارد. حتی اگر اهل غذاهای دریایی هم نیستید، حتما از طعم ماهی سفید لذت خواهید برد.

ماهی دودی

ماهی دودی

گر از بازارهای سنتی رشت عبور کنید، حتماً چشمتان به ماهی‌هایی می‌خورد که با نخ از سقف مغازه‌ها آویزان شده‌اند و رنگی سیاه دارند. این ماهی‌ها، ماهی دودی هستند. ماهی دودی در حقیقت نوعی ماهی نمک‌سود‌شده است که مدت طولانی می‌توانید از آن حتی به دور از یخچال و فریزر نگهداری کنید. ماهی دودی بسیار شور است و البته عطر دودی خاصی می‌دهد؛ زیرا آن را در اتاقی به سقف آویزان می‌کنند و زیر آن هیزم مخصوص آتش می‌زنند. این نوع ماهی شاید کمی مضر باشد؛ اما همانطور که می‌دانید تمام غذاهای خوشمزه مضر هستند! به هرحال با توجه به ماندگاری مناسب ماهی دودی، این نوع ماهی هم می‌تواند جزو خوشمزه ترین سوغات رشت باشد.

زیتون

زیتون

منطقه رودبار و منجیل را در تمام ایران و آسیا به زیتون می‌شناسند. از رشت که به‌سمت تهران حرکت کنید، در طول مسیر از کنار شهر رودبار عبور می‌کنید. در طول مسیر با درختچه‌هایی با برگ سبز رو‌به‌رو خواهید شد که برگ آن‌ها از دور همانند الماس در نور می‌درخشند. این درختچه‌ها، درختچه‌های زیتون هستند. زیتون رودبار اصلاً طعم دیگری دارد. بسیار لذیذ است و بیشترین میزان روغن را در خود جای می‌دهد. از کنار رودبار که عبور می‌کنید، ده‌ها مغازه فروش سوغات رشت را مشاهده خواهید کرد که انواع مختلف زیتون هسته‌دار، بدون هسته، روغن زیتون و زیتون پرورده به مسافران ارائه می‌دهند.

رب انار

رب انار

رب انار یکی از بهترین و خوشمزه ترین سوغاتی های خوراکی رشت بحساب می آید. رب انار نیز دارای خاصیت های درمانی و دارویی زیادی است که می توان آن را در غذا و نیز به صورت جداگانه مصرف کرد. خورشت مخصوص شمالی ها یا همان فسنجان با رب انار تازه درست می شود. رب انار را می توانید به صورت فله در بازار رشت پیدا کنید که در این صورت یک رب انار خوشمزه و تازه تهیه کرده اید. رب انار ترش محلی گیلان بسیار طرفدار دارد تا حدی که بسیاری برای سفارش سوغاتی از سفر کنندگان به این استان طلب رب انار می کنند.

درار یا دلار

درار

درار یا دلار که توافقی بر سر اسمش وجود ندارد، همان چاشنی سبز رنگی‌ست که با ماست، خیار یا گوجه سبز عالی می‌شود. انواع سبزی خوش‌عطری که خرد می‌شوند، کنار هم قرار می‌گیرند و با نمک مزه‌دار می‌شوند. معمولا فروشگاه‌هایی که زیتون و روغن زیتون می‌فروشند، دلار یا نمک سبز هم عرضه می‌کنند.

سبزی دلار یک سبزی نیست بلکه از انواع سبزی محلی ترکیب می‌شود. برای تهیه دلار از سبزی‌های گشنیز، خالواش، بو انجیر، چوچاق و نعنا استفاده می‌کنند. چوچاق مهم‌ترین سبزی محلی است که بیشتر در استان گیلان به چشم می‌خورد. حتی این گیاه در محدوده مازندران نیز چندان رشد نمی‌کند. پس می‌توانید دلار رشت را به‌ عنوان بهترین سوغات رشت تهیه کنید.

باقلوای یاس

باقلوای یاس

باقلوای یاس را می‌توان مشابه باقلوای گل قزوینی دانست. در این باقلوای خوشمزه از خمیر نازک به همراه مغز بادام چرخکرده، مقداری گردو، هل و پودر قند استفاده می‌کننند. این باقلوا به شکل گل پیچیده می‌شود و تهیه کردن آن زحمت بسیاری دارد. در پایان روی آن شربت می‌ریزند و سرو می‌کند. باقلوای یاس آنقدر خوش‌عطر است که وقتی یک گاز از آن بزنید، تمام مشام شما عطر هل و گلاب می‌پیچد. بهتر است برای خرید این سوغات رشت به ‌دنبال مغازه‌های باقلوای سنتی رشتی بگردید که باقلوا را به‌صورت تازه سرو می‌کنند.

حلوای به

حلوای به

حلوای به نوعی حلوای بسیار خاص با طعمی عجیب است. تکه‌ای از این حلوای بینظیر را در دهانتان بگذارید، چند ثانیه چشمتان را ببندید و با تمام وجود طعم آن را احساس کنید. این حلوای خاص از نشاسته گل، شکر و پوره به تهیه می‌شود. حلوای به رنگ قرمز دارد و بسیار هوس ‌انگیز است. اگر به‌ دنبال خاص ترین سوغات رشت هستید، می‌توانید در بازار سنتی حلوای به بخرید.

مربای بالنگ

مربای بالنگ

مربای بالنگ نه فقط سوغات رشت بلکه سوغات کل مناطق شمالی کشور است. تقریبا در تمام مغازه‌های سوغاتی فروشی شمال کشور می‌توانید این مربای خوش‌ طعم و عالی را مشاهده کنید. مربای بالنگ از بالنگ که نوعی مرکبات مخصوص شمال است تهیه می‌شود. این مربا طعمی بسیار شیرین دارد. صبحتان را با بربری داغ و کره و مربای بالنگ بسازید.

مربای شقاقل

مربای شقاقل

شقاقل گیاهی دوساله است که ظاهری همانند هویج، با ظاهری رنگ‌پریده دارد و برگ‌های آن باریک و داندانه‌دار است. شقاقل را می‌توانید در اکثر مناطق آسیایی و اروپایی پیدا کنید. البته طعم شقاقل آسیایی از اروپایی بهتر است. ریشه شقاقل طبع گرم و تر دارد و برای افراد سردمزاج بسیار مناسب است. این گیاه حاوی مقادیر بسیاری از ویتامین سی، نیاسین و آنتی اکسیدان بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک شایان توجهی می‌کند.

مردم شمال کشور، از این گیاه عالی و مفید، مربایی خوشمزه برای صبحانه آماده می‌کنند. از سفر به رشت، حتما چند شیشه مربای شقاقل برای خود و دوستانتان سوغات بیاورید.

خوج

خوج

خوج یا گلابی وحشی که بیشتر در گیلان می‌روید یکی از میوه‌های خود رو است که شباهت ظاهری زیادی به گلابی داشته اما بافت و طعم متفاوتی دارد.

محلی‌های گیلان خوج را با دَلار نیز می‌خورند که طعم متفاوت شور و شیرینی دارد و پیشنهاد می‌کنیم شما نیز این ترکیب را امتحان کنید. در بازارهای محلی رشت و دیگر شهرهای گیلان می‌توانید گلابی جنگلی را خریداری کرده و به عنوان سوغات رشت با خودتان ببرید.

خیار محلی

خیار محلی رشت

خیار محلی گیلان ظاهری کمی متفاوت و بزرگتر از خیارهای گلخانه‌ای دارد که تاکنون دیده‌اید. خیارهای محلی گیلان معمولاً پوستی ناصاف دارند و دانه‌های آن‌ها نیز درشت‌تر از خیارهای گلخانه‌ای است.

طعم متفاوت خیار گیلان به‌عنوان سوغات رشت و دیگر شهرهای این استان همراه با دَلار بسیار متفاوت خواهد بود.

کونوس

کونوس

کونوس نوعی میوه است که آن را با نام ازگیل یا زالزالک نیز می‌شناسند. کونوس طعمی بسیار خاص دارد و حاوی مواد مفید و انواع ویتامین مختلف است. میل کردن کونوس شاید کمی سخت باشد. این میوه هسته‌های بسیاری دارد و ابتدا باید پوست آن را بکنید. شاید زحمت آماده‌سازی این میوه از لحظه‌ای که آن را میل می‌کنید بیشتر باشد؛ اما اگر یک بار طعم کونوس را بچشید، حتماً عاشق این طعم خاص می‌شوید. فقط به یاد داشته باشید که کونوس سریعاً کپک می‌زند و نمی‌توانید مدت طولانی آن را نگهداری کنید.

درواقع نمی‌توانیم از این میوه ب عنوان سوغات رشت یاد کنیم، اما یکی از خوشمزه‌های رشت است که حتما باید آن را امتحان کنید.

والش

والش

تمشک وحشی که در زبان محلی رشت به آن والش گفته می‌شود از جمله میوه‌های خود رو در استان گیلان است که بیشتر در مناطق جنگلی و حاشیه جاده‌ها می‌روید.

تمشک وحشی رنگ و مزه‌ای خاص دارد و از آن برای تهیه مربا نیز استفاده می‌شود. برخی از محلی‌ها علاوه ‌بر میوه‌ی تمشک وحشی، مربا و شربت آن را نیز در بازارهای محلی و بازارهای روز به عنوان سوغات رشت می‌فروشند.

انبه محلی

انبه

انبه در مکان‌های گرمسیری همانند جنوب کشور یا حتی کشورهایی همانند پاکستان رشد می‌کند. همه ما هم در اوج گرمای تابستان منتظر رسیدن انبه‌های تازه می‌شویم؛ اما در شمال کشور و گیلان هم نوعی خاص از انبه وجود دارد که آن را با نام انبه وحشی یا همان انبه محلی نیز می‌شناسند. این میوه که به ازگیل ژاپنی یا گلابی جنگلی نیز شهرت دارد، یک میوه بسیار شیرین و آبدار است.

از نظر ظاهری، انبه وحشی شباهت بسیاری به انبه و گلابی دارد. گویا در طبیعت این وصلت عجیب بین گلابی و انبه، منجر به تولید این میوه خوشمزه شده است! اگر به‌دنبال خاص ترین سوغات رشت هستید، می‌توانید در پاییز مقداری انبه وحشی تهیه کنید.

صنایع دستی رشت به عنوان سوغات

دستباف های پشمی

دستباف های پشمی

پشم یکی از فرآورده‌های دامداری است و همان طور که می‌دانید، دامداری در بسیاری از شهرها و روستاهای شمالی هنوز هم رواج دارد. پس از چیدن پشم، آن را می‌ریسند و به نخ تبدیل می‌کنند، سپس با استفاده از آن محصولات بی‌نظیری تولید می‌کنند و به عنوان سوغاتی در معرض دید مسافران می‌گذارند. یکی از محبوب ‌ترین دستباف‌های شهر رشت و ماسوله، پاپوش‌های رنگی است که امروزه در بسیاری از شهرها، حتی تهران هم پیدا می‌شود و طرفداران خودش را دارد.

حصیر بافی

حصیر بافی

حصیر بافی یکی از صنایع دستی گیلان است که اکثر محلی‌ها در شهرهای مختلف استان مشغول به بافت آن هستند. برای بافت حصیر از ساقه برنج استفاده می‌کنند و اگر خوب دقت کرده باشید، می‌توان گفت که هیچ بخشی از برنج دور ریخته نمی‌شود.

دانه‌های غذای روزمره ما هستند، سبوس برنج برای دام و طیور استفاده می‌شود و از ساقه برنج نیز برای بافت حصیرهای زیبا استفاده خواهد شد.

مصنوعات حصیری یا حصیربافی گیلان شامل زنبیل، سبد، زیرانداز و سفره‌ هستند. این مصنوعات با ذوق و سلیقه بسیار توسط زنان محلی تولید می‌شوند و یکی از ماندگارترین سوغات رشت و دیگر شهرهای استان گیلان خواهند بود.

مروا بافی

مروا بافی

مروار نوعی چوب ترکه‌ای است که در اطراف تهران یافت شده و رنگ آن زرد و طلایی است. مروار در واقع گونه‌ای از درخت بید است که به اختصار به آن “سرخ بید” نیز گفته می‌شود.

از جمله مصنوعاتی که با مروار بافته می‌شود می‌توان به انواع سبد، کاسه، ظروف میوه، سبدهای پنجره‌ای، ساک و سبد کشکولی اشاره کرد که در رشت تهیه شده و به عنوان سوغاتی رشت به فروش می‌رسند.

چموش دوزی

چموش دوزی

چموش نوعی کفش چرمی است که در شهرهای استان گیلان توسط هنرمندان این خطه بافته می‌شود و یکی از زیباترین سوغاتی های رشت به حساب می‌آید. چموش انواع مختلفی دارد و یکی از پر استفاده ترین مدل‌های چموش، دارای بند بلندی است که به دور پا پیچیده می‌شود. چموش‌ها معمولا ساده و بدون رنگ تهیه می‌شدند و در گذشته برای رنگ کردن آن از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کردند.

رشتی دوزی

رشتی دوزی

رشتی دوزی هنری است که در آن با نخ‌های رنگین و ظریف نقوشی زیبا روی پارچه‌ها دوخته می‌شود و این پارچه‌ها به عنوان سوغات رشت شناخته می‌شوند. این هنر که بیشتر برای تزئین پارچه‌های ساده کاربرد دارد با نخ‌های ابریشمی انجام خواهد شد.

طرح‌های رشتی دوزی معمولا ذهنی هستند و تقارن زیبایی می‌توانید در هر کدام از طرح‌های این کار پیدا کنید. برای رشتی دوزی معمولا از پارچه‌ای به نام ماهوت استفاده می‌شود که پشمی و ضخیم بوده، اما بافتی ظریف دارد.

از هنر رشتی دوزی برای انواع لباس سنتی و مدرن، رومیزی، روتختی، کلاه و حتی زیرانداز نیز استفاده می‌شود.

چادر شب بافی

چادر شب بافی

چادرشب نوعی پارچه است که از نخ‌های پشمی، پنبه‌ای و ابریشمی بافته می‌شود و قدمتی دیرینه در استان گیلان دارد. مسافران معمولا چادرشب را به عنوان یادگاری و سوغات رشت تهیه کرده و با خود می‌برند.

چادرشب را معمولا خانم‌های روستایی با دستگاه‌های دست‌ سازی می‌بافند که از قدیم برای آن‌ها به یادگار مانده است. چادرشب در دو جنس پشمی و ابریشمی بافته می‌شود و ابعاد هر تخته آن نیز حدود ۲ متر در نیم  متر است. برای بافت چادرشب معمولا از طرح‌های ذهنی و ساده استفاده می‌شود.

صندوق بولاکی

بولاکی

صندوق بولاکی یکی از صنایع دستی و سوغات رشت و دیگر شهرهای گیلان است که قدمتی دیرینه داشته و از زمان‌های قدیم در خانه‌های چوبی به عنوان انبار نگهداری از برنج و دیگر مواد غذایی از آن استفاده می‌شده است.

این صندوق‌ها هم‌اکنون نیز در شهرهای مختلف گیلان ساخته می‌شوند و برای ساخت آن‌ها از نوارهای فلزی طرح‌دار و میخ‌های گرد استفاده می‌شود. بولاکی واژه‌ای روسی است و علت‌ نام‌گذاری آن نیز صندوق‌هایی بوده که در گذشته از روسیه وارد گیلان می‌شد و نام آن‌ها بولاکی بود.

مسافران و بازرگانان صندوق‌های بولاکی وارد شده از روسیه را با هنر خود زیباتر کرده و تغییراتی در آن ایجاد می‌کردند و به‌عنوان صندوق نگهداری از لباس و برنج استفاده می‌کردند.

کولوش جارو

کولوش جارو

کولوش جارو شاید اسم سختی داشته باشد؛ اما همان جارو رشتی خودمان است. از همان ابتدا که این جارو به وجود آمد، آن را با نام جارو رشتی می‌شناختند! جارو رشتی یک جاروی دستی خانگی است که تمام مادران و مادربزرگان ما پیش از جاروبرقی، از آن برای نظافت خانه استفاده می‌کردند. البته ناگفته نماند که پس از جارو زدن با کولوش جارو، آن دانه‌های جارو رشتی و خرده چوب آن بیشتر خانه را کثیف می‌کرد! کولوش جارو دیگر به یک وسیله دکوری و تزئینی تبدیل شده است. اگر به‌ دنبال اصیل ترین سوغات رشت هستید، حتما بهتر است جارو رشتی بخرید!

عروسک پارچه‌ای و کاموایی

عروسک کاموایی

بافت عروسک کاموایی بیشتر در ماسوله رواج دارد. عروسک پارچه‌ای و کاموایی یکی از سوغات‌ رشت و دیگر شهرهای استان گیلان است که توسط زنان محلی تهیه شده و در بازارهای محلی به فروش می‌رسد.

این عروسک‌ها در اندازه‌های مختلفی دوخته و بافته می‌شوند و برای کودکان بهترین هدیه دستساز خواهند بود.

بامبو بافی

بامبوبافی

بامبو نوعی گیاه است که آن را با نام‌های نی هندی یا خزیران نیز می‌شناسند. اولین بار این نوع گیاه را همراه با چای، مردم چین به ایران آوردند. از همان دوران بود که بامبوبافی در ایران به وجود آمد. بامبو نوعی گیاه بسیار مقاوم است. از الیاف بامبو در معماری باستانی برای ساخت ساختمان، ساخت کشتی و سلاح استفاده می‌کردند. در حال حاضر هنوز هم بامبوبافی رواج دارد و از آن برای ساخت انواع وسایل از قبیل الک، قلم نی، آباژور و سایر وسایل تزئینی استفاده می‌کنند. بامبوبافی می‌تواند خاص ترین سوغات رشت برای مسافران باشد.

بهترین سوغات رشت

بهترین سوغات رشت میتواند خاطرات و تصاویر زیبایی باشد که از خودتان و جاهای دیدنی رشت، این شهر زیبا گرفته اید. بازدید از میدان شهرداری رشت، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، پارک سراوان، باغ محتشم و… از جذابیت‌های بینظیر این شهر زیبا هستند.

سوغات رشت را از کجا بخریم؟

در سفر به رشت تا دلتان بخواهد می‌توانید سوغاتی بخرید، از بس که تنوع زیاد است. با این وجود اگر به دنبال بهترین‌ها هستید، معروف ‌ترین سوغات خوراکی رشت، باقلوا یاس و محبوب‌ ترین صنایع دستی رشت، رشتی دوزی است. همچنین بهترین جا برای خرید سوغات رشت و صنایع دستی رشتی، بازارهای آخر هفته و بازارهای محلی هستند. در رشت مراکز خرید بسیاری وجود دارد که هر کدام تقریباً تمامی مایحتاج روزانه را می‌فروشند. از جمله محبوب‌ترین بازارهای رشت برای خرید سوغاتی رشت می‌توان به بازار بزرگ رشت و مرکز خرید ایرانیان اشاره کرد.

ما در این مقاله لیستی از بهترین سوغات رشت را آوردیم تا خریدی آسان تر داشته باشید، اما پیش از شروع سفر بهتر است اول برای اجاره اقامتگاه اقدام کنید تا  با فراغ بال به خرید و تفریح بپردازید. برای این کار می‌توانید به صفحه رزرو و اجاره اقامتگاه در رشت مراجعه کنید و اقامتگاه دلخواهتان را از بین ویلاها و سوئیت‌های رشت پیدا کرده و رزرو کنید اگر برای اقامت در رشت دوست دارید به هتل بروید در این مقاله شما با بهترین هتل‌های رشت آشنا خواهید شد و با توجه به شرایط و امکانات مورد نظرتان میتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 

۵/۵ - (۲ امتیاز)
2 نظر برای "سوغات رشت" ارسال شده.
  1. ناشناس گفت:

    جالب بود بهتره نویسنده یه چرخی در بازار بزرگ رشت بزنن

  2. اقدسی گفت:

    کونوس با زالزالک فرق داره این کجا و اون کجا ؟!
    تصویر شیرینی کشمشی رو گذاشتین و نوشتین کوکی ؟؟!!! یک کیلو کوکی بخرین و از چندتاش عکس بگیرین تا به وب گردها اطلاعات نادرست ندین .
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *