زیباترین جاهای دیدنی نکا که نباید دیدن آن ها را از دست بدهید

جاهای دیدنی نکا

شهرهای شمالی آنقدر سرسبز و زیبا هستند که نمی‌شود از بین آن ها یکی را برای گشت و گذار انتخاب کرد. یکی از شهرهایی که طبیعت زیبا و جاذبه های بینظیری دارد نکا است. این شهر به قدری زیباست که جان می‌دهد برای تفریح و گردش و نفس تازه کردن! برای اینکه جاهای دیدنی نکا را بیشتر بشناسید و راحت تر بتوانید برای سفرهای شمالی‌تان برنامه ریزی کنید، تا پایان این مقاله از نشریه لیدوما با ما همراه باشید.

نکا کجاست؟

نکا یکی از شهرهای استان مازندران و مرکز شهرستان نکا است. این شهر در یکی از دشت های بزرگ مازندران قرار دارد که از غرب به شهرستان میاندورود، از شرق به شهرستان بهشهر، از شمال به دریای خزر و از جنوب به دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های البرز محدود می‌شود. این شهر تا سال ۱۳۷۴ بخشی از شهرستان بهشهر بود. پس از آن، نکا از ترکیب چند بخش مختلف، به شهرستان تبدیل شد. این شهر قدمتی شش هزار ساله دارد.

جاهای دیدنی نکا

جاهای دیدنی نکا

امروزه نکا را به نیروگاه برق حرارتی، بندر آزاد امیرآباد، کارخانه کشتی‌سازی صدرا و تالاب‌های زیبایش می‌شناسند؛ اما این همه ماجرا نیست و چشمه‌های آب معدنی با خواص درمانی و سلامت، آبشارهایی همچون آبشار گوکشان (لیمونده) و روستاهای زیبایی مثل بهزاد کلا و روستای سوچلما و… جاذبه‌های متعدد این منطقه را تشکیل می‌دهند.

جاذبه های طبیعی نکا

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، نکا از یک سمت به دریا و از سمت دیگر به کوهستان ختم می‌شود. حال تصور کنید طبیعت این شهر تا چه حد می‌تواند زیبا باشد. در مناطق کوهستانی می‌توانیم شاهد مراتع سرسبز و چراگاه‌های زیبا باشیم. هرچه بیشتر در بخش کوهستانی پیشروی کنیم، طبیعت هدایای بهتری را برایمان در نظر می‌گیرد. آبشارهای خروشان، غارهای مرموز و دامنه‌هایی که از تماشای آن‌ها سیر نمی‌شوید، بخشی از موهبت طبیعت است. به ‌لطف کوهستانی ‌بودن منطقه، در نکا خبری از شرجی شدید هوا نیست. اگر اهل طبیعت ‌گردی باشید، هر وجب از خاک این شهر برای شما یک موقعیت برای ماجراجویی خواهد بود. در حقیقت باید گفت که طبیعت نکا با طبیعت سایر شهرهای استان مازندران تفاوت بسیاری دارد. وجود مناطق کوهستانی این تفاوت را ایجاد می‌کند. در ادامه با چند مورد از زیباترین جاذب های طبیعی نکا آشنا می‌شویم.

چشمه آب معدنی قرمرض

قرمرض

قرمرض چشمه‌ای زیبا در منطقه‌ای جنگلی است و از جمله جاهای دیدنی شهرستان نکا می‌باشد که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. به گفته اهالی نوشیدن آب این چشمه خاصیت درمانی برای بیماری‌های زیادی از جمله سنگ کلیه دارد، به همین دلیل مسافران از شهرهای استان مازندران و حتی استان‌های دیگر به این منطقه مراجعه می‌کنند. در اطراف چشمه نیز جنگلی زیبا با درختانی استوار و سرسبز خود‌نمایی می‌کند.

آدرس: مازندران، ۱۰ کیلومتری نکا، روستای قرمرض.

آبشار زنگت

آبشار زنگت

آبشار زنگت در استان مازندران، در جنوب روستای زنگت پایین و در منطقه ای جنگلی قرار گرفته است. ارتفاع آبشار در حدود ۲۰ متر و آبشاری پله ای است. ارتفاع آبشار از سطح دریا در حدود ۱۱۷۰ متر است. زنگت پایین، روستایی از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا، دهستان زارم در استان مازندران است.آبشار پس از جاری شدن از ارتفاعات جنوبی روستا به رودخانه زارم رود میریزد. این منطقه دارای پوشش جنگلی انبوع و فراوانی نظیر درخت ممرز، ال، کچف، شمشاد، بلوط، انجیلی، شیردار، مرس(راش)، ازگیل وحشی، آلوچه وحشی ، زرشک کوهی، سیب وحشی، ولیک، تلکا، بارانک جنگلی می باشد وهمچنین دارای پوشش گیاهان زینتی نظیر گل شقایق، گل رز، گل بنفشه، زعفران وحشی،… و گیاهان دارویی نظیر گل گاوزبان، گل آویشن، اسفنج، و گونه های فراوانی از گونهای وحشی است. برای دسترسی به آبشار باید از شهرستان نکا به چلمردی سپس صفا میان، ولدیمه و در آخر زنگت پایین رفت.

آدرس: مازندران، نکا، جنوب روستای زنگت پایین.

ساحل مروارید

ساحل مروارید

در فاصله ۲۵ کیلومتری از شهر نکا و در جوار دریای زیبای مازندران، یکی از کم نظیر ترین سواحل ایران قرار دارد که همه ساله مسافران و گردشگران بسیاری به این نقطه سفر می کنند.در این ساحل امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، دوش آب، اتاق های ثابت برای اقامت شبانه روزی، آلاچیق های زیبا، پارک کودک، امکانات قایق سواری، قهوه خانه، بوفه و نیز کلیه مایحتاج ضروری مسافران برای رفاه آنان فراهم شده است.

آدرس: مازندران، ۲۵ کیلومتری شهرستان نکا.

دریاچه طبیعی استخر پشت

استخرپشت

دریاچه‌ای طبیعی در روستای استخر پشت در ۳۵ کیلومتری شهر نکا قرار دارد که وسعت حوضچه مرکزی آن به بیش از نیم هکتار و حاشیه آن به حدود ۶ هکتار می‌رسد. این دریاچه‌ به‌شکل گودالی بزرگ و دایره‌ای شکل است که اطراف آن را مزارع برنج و نیزارها پوشانده‌اند و از آب آن برای آبیاری حدود ۵۰ هکتار از شالیزارهای روستاهای مجاور استفاده می‌شود. مردم بومی به این دریاچه، «اسطل» می‌گویند و افسانه‌های بی‌شماری برای آن گفته‌ و اشعار زیادی در وصفش سروده‌اند.

آدرس: مازندران، ۳۵ کیلومتری شهرستان نکا.

آبشار سه کیله

آبشار سه کیله

آبشار سه کیله از آن مکان‌های تفریحی بکر و فوق‌العاده‌ است که مانند آن را در هیچ منطقه دیگری پیدا نمی‌کنید. این آبشار بی‌نظیر با ارتفاع ۳۰ متری خود از جاهای دیدنی نکا شمرده می‌شود که از بالای یک صخره صیقلی به سمت پایین جریان دارد. اطراف آبشار سه کیله با انواع پوشش گیاهی و درختان انبوه و سرسبز پوشیده شده و در فصل بهار شبیه به یک بهشت تماشایی روی زمین است. در میان مکان‌های دیدنی نکا، آبشار سه کیله را از یاد نبرید.

آدرس: مازندران، نکا، سه کیلومتری روستای سه کیله.

غار گمیشان

غار گمیشان

گنجینه‌ای باستانی به قدمت تاریخ حیات بشر در شهرستان نکا قرار گرفته است. غار گمیشان جاذبه‌ای است ارزشمند از دل تاریخ و دوران فراپارینه سنگی که در روستای گمیشان قرار دارد. غار‌ گمیشان منطقه‌ای محبوب باستان‌شناسان و طبیعت‌گردان و البته یکی از جاهای دیدنی شهرستان نکا است. پس از باز شدن در ورودی غار ابزار کشاورزی، استخوا‌ن‌های جانوران و ابزارهای مربوط به ۸ تا ۱۲ هزار سال پیش در این مکان کشف و ثبت شده است.

آدرس: مازندران، نکا، جنب جاده ساری به گرگان، دو کیلومتری منطقه باستانی گوهر تپه.

تپه نارنج باغ، بام نکا

تپه باغ نارنج

تپه نارنج باغ یکی از جاهای دیدنی تاریخی نکا محسوب می‌شود. قدمت این تپه به هزاران سال پیش باز می‌گردد. طی تحقیقاتی که در چند سال گذشته انجام شده است، آثار تاریخی بسیار را از این منطقه به دست آورده‌اند. البته این تپه در حال حاضر یک باغ بزرگ نارنج است که در فصل اردیبهشت، شما را مهمان بوی خوش بهار نارنج می‌کند. پس بیشتر می‌توان این تپه را جزء جاهای دیدنی طبیعی این شهر دانست. زیرا خبری از آثار تاریخی مختلف نیست و فقط می‌توانید از تماشای باغ نارنج و حضور در پارک بزرگ آن لذت ببرید.

آدرس: مازندران، ضلع شمالی نکا.

تالاب لپو و پلنگان

تالاب لپو و پلنگان

تالاب لپو و پلنگان یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی نکا محسوب می‌شود. این تالاب بیشتر در بین طبیعت‌گردها و افراد ماجراجو شهرت دارد. البته باید بدانید که تالاب لپو از نظر تقسیمات کشوری، در شهرستان بهشهر قرار دارد؛ اما فاصله آن تا نیروگاه برق نکا چندان نیست. این تالاب در هر فصل زیبایی منحصر‌به‌فردی دارد. از نظر بسیاری، این تالاب جزء بکرترین جاهای دیدنی این شهرستان به حساب می‌آید. خوشبختانه هنوز خبری از دستکاری انسان در این تالاب نیست و مادر طبیعت روند عادی زندگی خود را سپری می‌کند. با وجود آنکه تالاب لپو و پلنگان در هر فصل به نوعی زیباست؛ اما بازدید از این تالاب در فصل بهار به‌خاطر زیبایی و در فصل پاییز و زمستان به‌خاطر حضور پرندگان مهاجر همانند فلامینگو اکیدا توصیه می‌شود.

آدرس: مازندران، نکا، شرق نیروگاه برق.

آبشار دزده

آبشار دزده

آبشار در ۳ کیلومتری غرب روستای درویشان قرار دارد که نیمی از این مسیر در میان مزارع و مراتع و نیمی در میان جنگل درختان پهن برگ همراه با شیبی ملایم قرار گرفته است. درویشان، روستایی از توابع بخش هزارجریب شهرستان نکا است. برای دسترسی به این روستا ابتدا وارد جاده نکا-پایین زرندین شده و با ادامه مسیر به روستای بالازرندین می‌رسید.از این روستا به سمت منطقه غرمرض ادامه مسیر داده تا به روستای سه کیله برسید و وارد جاده فرعی شده تا به روستای درویشان برسید. این آبشار از جمله آبشارهای پرآب منطقه و از زیباترین جاهای دیدنی نکا است که حوضچه آن عمق زیادی دارد. آبشار از میان دو صخره سنگی از ارتفاع ۵ متری به پایین میریزد و حوضچه سنگی آن بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارد.

آدرس: مازندران، نکا، ۳ کیلومتری غرب روستای درویشان.

آبشار اسپه او

اسپه او

اسپه او که در گویش محلی به‌معنای آب سفید است و از چشمه‌ای در دل کوه سیاخانی سرچشمه می‌گیرد و به نکارود می‌ریزد، آبشاری به‌صورت پلکانی و کاسه‌ای است و شامل حوضچه‌های آهکی در هفت طبقه می‌شود. این آبشار با ارتفاعی بیش از ۳۰ متر، در منطقه هزار جریب در نزدیکی نکا و ۳۰ کیلومتری بهشهر قرار دارد که برای رسیدن به آن باید از مسیر زیبایی عبور کنید. با توجه به جنگلی بودن منطقه، بهترین زمان سفر به آبشار اسپه او را می‌توان فصل بهار و تابستان دانست.

ییلاق ملاخیل

ییلاق ملاخیل

در منطقه زیبای هزار جریب نکا ییلاق ملاخیل با مناظری مانند بهشت وجود دارد. زیبایی وصف‌ناشدنی این ییلاق بسیار دیدنی است. سرسبزی بهار، تابستان و پاییز هزار رنگش این منطقه را جزء یکی از جاهای دیدنی شهرستان نکا کرده است. مزارع کشاورزی، درختان کهن‌سال و بلند و پوشش گیاهی بی‌نظیر این منطقه واقعاً تحسین‌برانگیز است.

روستاهای نکا

روستای کچپ محله

کچپ محله

روستای کچپ محله واقع در بخش هزار جریب شهرستان نکاء با ۲۰۶ خانوار و ۸۶۹ نفر جمعیت دارای ۱۷ نفر دانشجو می باشد. قدمت این روستا به چند قرن پیش می رسد که گفته شده چند برادر به این روستا مهاجرت کرده که در چلم کوه زندگی می کرده اند بعد از آن این روستا ترکار نیزنام گرفت و بعد از مدتی روستای فوق به علت سید بودن اکثر اهالی روستا، سید محله نامیده شد. در نهایت این روستا، به علت وجود درختان زیاد کچپ ، کچپ محله نام گرفت.

روستای چناربن زارم نکا

چناربن

روستای چناربن زارم، منطقه‌ای جلگه‌ای و کوهستانی است که در ۷۵ کیلومتری جنوب بخش هزار جریب شهرستان نکا قرار دارد. این منطقه زمستان‌هایی برفی و سرد دارد؛ هرچند در بهار و تابستان آب‌وهوای خنک و ییلاقی پیدا می‌کند. در صورت بازدید از این روستا، از آبشار چناربن در منطقه جنگلی بالادست روستا و تکیه‌ی امام حسین(ع) با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال غافل نشوید.

روستای ارم نکا

روستای ارم

روستای ارم با وجود جنگل‌های بکر و طبیعی، چشمه‌سارها و… از زیباترین روستاهای بخش هزارجریب شهرستان نکا به حساب می‌آید. کوه‌های سرسبز و جنگلی اطراف روستا و عبور رودخانه ارم رود از وسط آن، جذابیت زیادی به این منطقه بخشیده‌اند. حدود دو کیلومتر بالاتر از روستای ارم و در مسیر رودخانه، آبشار معروف لیدر قرار دارد که به‌دلیل واقع شدن در میان جنگل و کوه و نیز چشمه‌های اطرافش، از جاذبه‌های گردشگری شهرستان محسوب می‌شود.

علاوه بر سنگ صخره‌ای طلایی رنگی  که از جاذبه‌های منطقه ارم است و در کنار رودخانه ارم و بالاتر از آبشار لیدر قرار دارد؛ بازدیدی هم از امام‌زاده پنج تن روستای ارم داشته باشید.

روستای آکرد

روستای اکرد

روستای آکرد از روستاهای هزار جریب شهرستان نکا است که از جمله جاذبه‌های آن می‌توان به چشمه‌های خودجوش فراوانی اشاره کرد که معروف‌ترین آن‌ها حسندا چشمه کناکرد و جرجری چشمه هستند که در وسط جنگل‌های سرسبز و بکر قرار گرفته‌اند و در طول سال‌ گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند.

روستای سیکا

روستای سیکا

یکی دیگر از مناطق دیدنی نکا روستای سیکا از بخش هزارجریب که در استان مازندران است در دهستان استخر پشت قرار دارد. این منطقه گردشگری در کوه ببر چشمه است که آب آشامیدنی خنک و ارتفاعات دیدنی اش هر فردی را به ذوق خواهد آورد. در این روستا جنگل های انبوه با درختانی تنومند دارد که از درختی به گونه راش در دره ببر چشمه است وجود رودخانه ای در این میان روستا را سراسر زیبایی کرده است.

روستای اطرب

روستای اطرب

اطرب، روستایی واقع در هشت کیلومتری شمال شهرستان نکا است که علت نام‌گذاری آن به اطرب (به ‌معنای شادابی و نشاط)،‌ شادی و سرور مردم آن بوده است.

امام‌زاده عبدالله اطرب جزو آثار تاریخی و زیارتی این روستا محسوب می‌شود که قدمت این سازه آجری و هشت ضلعی به ۸۰۰ سال قبل می‌رسد. درختان قدیمی در اطراف بنای امام‌زاده و همین طور معماری آن بر جذابیت این امام‌زاده افزوده است. آب ‌انباری نیز در اطرب وجود دارد که متعلق به دوره قاجار بوده و به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در سفر به نکا کجا اقامت کنیم؟

در نکا خبری از هتل‌های لوکس و مجلل نیست. البته چه کسی می‌تواهد زمانی که در این طبیعت زیبا و سرسبز حضور دارد، خودش را داخل چهاردیواری کوچک محبوس کند؟ اجاره ویلا و سوئیت در نکا بسیار رواج دارد. بسیاری از مردم محلی خانه‌های خود را نیز در اختیار مسافران قرار می‌دهند. اگر اهل ماجراجویی باشید و سری به روستاهای اطراف بزنید، می‌توانید شاهد مردم روستایی باشید که خانه‌های ساده خود را در اختیار مسافران قرار می‌دهند. علاوه‌بر این‌ها، چند اقامتگاه بوم‌گردی نیز در نزدیکی نکا مشغول به کار هستند. به این ترتیب می‌توانید با حضور در این اقامتگاه‌ها، زندگی مردم محلی را به‌خوبی تجربه کنید. همچنین در فصل تابستان، کمپ‌ زدن در دامان طبیعت بسیار لذت بخش خواهد بود.

 

 

 

۳.۷/۵ - (۱۰ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *