روستاهای لاهیجان

روستاهای لاهیجان

لاهیجان دارای مکان‌های دیدنی و سرسبز بسیار زیادی است و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی هم دارد. البته روستاهای لاهیجان هم بسیار زیاد هستند و نمی توان به طور قطع گفت کدام یک از این روستاها زیباترین روستای لاهیجان است. با این حال اگر قصد سفر به لاهیجان و روستاهایش را دارید در ادامه این مقاله لیدوماتریپ با ما همراه شوید تا تعدادی از زیباترین روستاهای لاهیجان را به شما معرفی کنیم.  مطمئنا از سفر خود پیشمان نشده و خاطرات بسیار دلپذیری هم به همراه خواهید داشت.

معرفی مختصر زیباترین روستاهای لاهیجان

یوسفده

روستای یوسفده

روستای سرسبز و قدیمی یوسفده در استان گیلان شهرستان لاهیجان بخش رودبنه واقع شده است. موقعیت جغرافیایی این روستا از جنوب به گوراندان، کوشال و سیاه گوراب و کوچکده، از شمال به امامده و شیرجوپشت، از شرق به نالکیاشر و اربوکلایه، از غرب به رودبنه پایین متصل است. این روستا از قدیمی ترین روستاهای رودبنه بوده ودارای مردمی میهماندوست وخون گرم و صمیمی میباشد. این روستا از قدیمی‌ترین روستاهای لاهیجان است.

منظره کوه های سر سبز لاهیجان و لنگرود و همچنین تله کابین لاهیجان از فراز شالیزارهای سرسبز این روستا واقعا تماشایی و مسحور کننده است. ازاماکن دیدنی آن مسجد بسیار بزرگ و مقبره آستان مبارک امامراده آقا سید حسن است.

لیامان

روستای لیامان

یکی دیگر از روستاهای لاهیجان، روستای زیبای لیالمان است که در استان شرق استان سرسبز گیلان، از توابع شهرستان لاهیجان و دهستان آهندان در فاصله حدود ۴ کیلومتری لاهیجان واقع شده است. این روستا از سه بخش رودپشت، لیالمان مرکزی و سوتی تشکیل شده است. این روستا از سمت شمال به روستای سادات محله آهندان، از جنوب به کوه لیالمان، از شرق به دهستان آهندان و از غرب به روستای سوخته کوه متصل است.

لیالمان به علت نزدیکی به شهرستان لاهیجان تحت تاثیر آب و هوای معتدل این شهر قرار دارد اما گاهی به دلیل نزدیکی به کوه بارش باران به صورت رگبار درآن بیشتر از شهر لاهیجان و روستاهای شمالی آن است.

از دیدنی های این روستای زیبای لاهیجان می‌توان به رودخانه لیامان، چشمه‌ها، کوه لیامان، محله سنگ باران و پیله باغ یا باغ بزرگ اشاره کرد.

گلرودبار، صدر نشین فهرست زیباترین روستاهای لاهیجان

گلرودبار

روستای گلرودبار را باید زیباترین روستای لاهیجان معرفی کنیم، روستایی که کمتر کسی نام آن را شنیده است و اکثر کسانیکه نام آن را می شوند فکر می کنند که در شهرستان رودبار قرار دارد. گلرودبار روستای کمتر شناخته شده ای است، اما اگر به آن سفر کنید متوجه خواهید شد که واقعا زیباترین روستای لاهیجان عنوان برازنده ای برای این منطقه می باشد.

این روستا در بخش های شرقی شهرستان لاهیجان قرار دارد و زیباترین منظره از پیوند کوه و جنگل را به وجود آورده است. گلرودبار در بخش های شرقی شهرستان لاهیجان قرار دارد و به دلیل نزدیکی به رود و جویبارها، گلزارهای بسیاری در این منطقه به وجود آمده است و به یکی از دلایل نامگذاری منطقه هم همین است.

رودهای موجود در روستای گلرودبار دشت این منطقه را به دو قسمت تقسیم کرده است و نیمی از محله ها در یک سوی رود و نیمی دیگر در سویی دیگر قرار دارند.

کوهبنه

کوهبنه

روستای کوهبنه یکی از زیباترین روستاهای لاهیجان است که آب و هوایی بی نظیر داشته و در فاصله‌ای بسیار نزدیک، ۵ کیلومتری شهرستان لاهیجان قرار دارد. این روستا مردمانی بسیارخونگرم و مهمان نواز دارد که شغل اصلی آن ها روستا کشاورزی است. محصول اصلی کوهبنه برنج و چای است.

در این روستا بقعه ای به نام آقا سید تقی و آقا سید ابراهیم قرار دارد که به نام دو برادران معروف است. آب و هوای بکر این منطقه باعث شده تا روستای کوهبنه یکی از بهترین مناطق لاهیجان برای زندگی باشد، پس دیدار از آن خالی از لطف نخواهد بود.

کنف گوراب

کنف گوراب

روستای کنف گوراب در فاصله ۴ کیلومتری شهرستان لاهیجان قرار دارد و نزدیک به بخش رودبنه است. این روستا در امتداد رودخانه حشمت رود واقع شده که یکی از انشعابات سفید رود است. کنف گوراب طبیعت بسیار زیبا و دیدنی دارد که می تواند یکی از بهترین مقاصد سفری برای تابستان و بهار شما باشد.

مردم این منطقه عمدتا به کشت برنج و تولید جارو مشغول هستند و مهم ترین صنایع دستی‌شان همین جاروهاست. سفر در دل طبیعت پر از آرامش و زیبای کنف گوراب می‌تواند فرصتی بی نظیر برای شما باشد تا از شلوغی و همهمه شهر به محیطی آرام پناه برده و سفری لذت بخش را تجربه کنید.

چی چی نی کوتی

چی چی نی کوتی

روستای چی چی نی کوتی لاهیجان جزو زیباترین و دیدنی ترین روستاهای لاهیجان است. منطقه زیبا و سرسبز لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌ است.

معنی نام این روستای زیبا که چشم‌اندازهای زیبایی دارد، لانه گنجشک می‌باشد. با گشت و گذار در جنگل‌های کوهپایه‌ای روستای چی چی نی کوتی معنای اصلی طبیعت بکر را درک خواهید کرد. اگر به دنبال مناظر بکر و دست نخورده طبیعت می‌گردید پیشنهاد ما به شما سفر به روستای چی چی نی کو تی است .روستای بکر و زیبای چی چی نی کوتی مناظر بی نظیر و چشم نوازش را از گردشگران دریغ نمی‌دارد.

با گشت و گذار و گردش در جنگل‌های سر سبز و دست نخورده و کوهپایه‌ای روستای چی چی نی کوتی معنای اصلی طبیعت بکر را درک خواهید کرد. طبیعتی که هنوز از گزند ما آدمیان آسیبی به آن وارد نشده است. به همین علت ممکن است گونه‌های متنوع جانوری را در آن ببینید پس مراقب باشید.

سوستان

سوستان

روستای سوستان، در پنج کیلومتری جنوب شرقی لاهیجان و ۴۹ کیلومتری جنوب شرقی رشت قرار دارد. سوستان از سمت شمال به روستای کوه بیجار و از سمت جنوب و غرب به شالیزارهای متراکم لاهیجان ختم می‌شود و در شرق آن نیز روستای کتشال و تپه ‌ماهورها قرار دارند. روستای سوستان یکی از روستاهای لاهیجان، دهستان لیل در بخش مرکزی محسوب می‌شود و در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و به خاطر وجود تالاب سوستان بسیار معروف شده است.

سرچشمه، روستای کوهستانی لاهیجان

سرچشمه

سرچشمه یکی از روستاهای لاهیجان و به فاصله ی ۱۰ کیلومتری از این شهر در دل کوه قرار دارد. این روستا ۴۷۵ نفر جمعیت و۱۴۷ خانوار دارد. شغل اصلی این مردم چای کاری است. به دلیل کوهستانی بودن این منطقه از آب و هوای خوبی برخوردار می باشد. آب اشامیدنی این روستا از دل طبیعت سرچشمه می گیرد.

طبیعت زیبای روستا باعث شده است همه ساله مسافران بسیاری از این روستا دیدن کنند. یکی از مناطق گردشگری این روستا جنگل عطا کوه می باشد که در فاصله ۵۰۰ متری روستا قرار دارد. این روستا که در فاصله ی ده کیلومتری از شهر زیبای لاهیجان قرار گرفته، به روستای چای خیر معروف است. همانطور که گفتیم اغلب مردم این روستا به کشت چای مشغول هستند .

تعداد زیادی کارخانه ی چای در این روستا وجود دارد. تپه های اطراف این روستا، نمایی بینظیر از لاهیجان را به شما هدیه میدهد. بیشتر مسافران لاهیجان ترجیح میدهند که لاهیجان و غروب زیبایش را از بام سبز نظاره کنند.

آهندان، یک روستای همه چیز تمام در لاهیجان

آهندان

آهندان دهستانی در جنوب لاهیجان است که بیشتر جمعیت آن را مردمی کشاورز و یا فرهنگی تشکیل می‌دهند. طبیعت زیبای آهندان این روستا را به یکی از زیباترین روستاهای لاهیجان تبدیل کرده است. آبشار مهی موشو و جنگل‌ها و کوه‌های سر به فلک کشیده از جمله دلایل محبوبیت این دهستان زیبا در بین گردشگران و مسافران است.

دهستان آهندان را می‌توان یک مجموعه کامل برای گردشگرانی دانست که می خواهند تمام پارامترهای یک سفر فوق العاده را تجربه کنند. کافی است سری به این دهستان و روستاهایش بزنید، آن وقت دیگر دلتان نمی‌خواهد برگردید!

نوبیجار

نوبیجار

روستای نوبیجار واقع در ضلع شمالی شهرستان لاهیجان عروس گیلان و با ۵ کیلومتر فاصله می باشد. نوبیجار از دو واژه ی«نو» و«بیجار» تشکیل یافته که« نو» به زبان محلی به معنی قایق چوبی و بیجار به معنی شالیزار می باشد.

معروف ترین نماد تاریخی این روستا بقعه متبرکه آقا سید ابراهیم است و به جز این، دو مکان مقدس دیگر در این منطقه وجود دارد. از روستاهای همجوار نوبیجار می توان به سپهرپشت، حاج سلیم محله و متعلق محله نوبیجار نام برد. مردم این منطقه بسیار خونگرم و مهمان نواز هستند و جمیعت نسبی این منطقه حدودا ۲۵۰ خانوار می باشد.

شیخانبر

شیخانبر

شیخانبر از نقاط بسیار دیدنی و مهم لاهیجان در ۳ کیلومتری سمت راست جاده لاهیجان به لنگرود بر کمرکش کوه سرسبز و پوشیده از درخت است.

این روستا محل دفن شیخ زاهد گیلانی است. شخصیت عرفانی شیخ، جاذبه‎‌ی جغرافیایی محدوده آرامگاه و تاریخ هنر و معماری و سبک خاص گنبد آرامگاه از گذشته به حال گردشگران و مسافران بسیاری را به خود جلب کرده است.

این منطقه در عهد پادشاهان صفویه به بهانه زیارت مرقد جد مادریشان شیخ زاهد بسیار مورد توجه بوده است. آثار و خرابه‌های بناهای آجری اطراف مقبره شیخ زاهد و چشمه‌های زلال آب مبین این مسئله است. همچنین وجود سنگ‌های بسیار بزرگ در (شاه خانی‌ ور) در منطقه‌ی (عمر سنگ) بیانگر آن است که این منطقه میدان مشق سپاهیان آن دوران بوده است.

امیرآباد، روستای تفریحی لاهیجان

امیر آباد

روستای ساحلی امیر آباد در نوار ساحلی دریای خزر و در ۲۸ کیلومتری لاهیجان واقع شده است. این روستای زیبای لاهیجان از شمال به دریا، از جنوب به روستای حسن بکنده، از شرق به دریا، از غرب به روستای جیرباغ و از جنوب غربی به تالاب بین اللملی امیر کلایه راه دارد.

منطقه امیرآباد به عنوان یکی از زیباترین روستاهای لاهیجان و یکی از مناطق تفریحی برای علاقمندان به ماهیگیری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. کمتر ماهیگیری را می‌توان پیدا کرد که برای ماهیگیری از موج شکن این ساحل دیدن نکرده باشد. در فصل بهار ماهیگیران حرفه ای برای صید ماهی سفید و کولی و اصلک و بینو به به ساحل امیرآباد آمده و منظره زیبایی را درساحل بوجود می‌آورند. در روزهای جمعه غیر حرفه‌ای‌ها نیز به این جمع می‌پیوندد و به همراه خانواده خود روزشان را درکنار ساحل می‌گذارنند.

ایشکا

ایشکا

روستای ایشکا یکی از روستاهای دهستان بازکیا گوراب از بخش مرکزی شهرستان لاهیجان درگیلان است که ازشمال به بازکیاگوراب، از شرق به لاهیجان، از جنوب به روستای شکاکم و ازغرب به روستای مال گوراب محدود می شود. این روستا که یکی از روستاهای لاهیجان است با مرکز شهر تنها ۶ کیلومتر فاصله دارد. شما می‌توانید هنگام سفر به لاهیجان سری هم به  این روستای بکر و زیبا بزنید.

علت نامگذاری روستای ایشکا دقیقا مشخص نیست، اما بنا بر گفته‌های اهالی روستا، احتمال آن می رود که روزگاری قسمتی از این مکان محل استراحت (استراحتگاه) یا ایستگاه کاروان‌ها و همچنین مسافران لاهیجان بوده باشد. چرا که در دوران قدیم تعدادی از مغازه‌های لاهیجان که شامل سوزن سازی و آهنگری بوده، در انتهای روستا قرارداشت . البته این مغازه‌ها به علت آتش سوزی تخریب شده و اثری از آن‌ها مشاهده نمی شود. نام محل در ابتدا ایستکاه بوده که بعدها به علت گویش محلی به ایشکا تغییر نام یافته است.

آزارستانکی

آزارستانکی

روستای آزارستانکی از توابع دهستان آهندان است که در فاصله تقریبی شش کیلومتری از شهرستان لاهیجان در منطقه‌ای خوش آب و هوا و پوشیده از جنگل‌های سرسبز و باغات انبوه چای و شالیزار در مجاورت روستاهای جیرگوابر، هالوخانی، لواس محله و میان گوابر واقع شده است. مردم این روستا بی نهایت مهربان و با صفا و مهمان نواز هستند. سفر به این روستای زیبای لاهیجان برای شما خاطرات خوبی را به یادگار خواهد گذاشت.

اسلامده بالا

اسلامده بالا

اسلامده بالا یکی از زیباترین روستاهای لاهیجان است. نام قدیمی این روستا درابتدا شغالده بوده وسپس در دوران حکومت قاجار ودوره پهلوی به بالاشاده معروف شده ولی اکنون به اسم بالا اسلامده شناخته می‌شود و در گذشته به نبود سکنه و شکل جنگلی روستا باعث زیاد شدن درخت ها وعلف‌های هرزجنگلی وهمچنین حیواناتی مثل شغال در این روستا شد، اما با آمدن مهاجران دراین روستا همه چیز کاملا عوض شد. مهاجران مشغول به آباد کردن روستا شدند.

اقلیم روستا بیشتر سال معتدل و تحت تاثیر جو مدیترانه ای است. در فصل بهار هوا از اول فروردین خنک و اکثر اوقات بارانی و خنک بوده و درختان میوه هم کم کم شکوفه را به جوانه میوه بدل کرده و درختان برگ در می اورند. اب سد سنگر جهت کشاورزی توسط کانال و رودخانه از سمت پاشاکی و گوشکجان وارد روستا می شود. فضای معطر از گل و شکوفه درختان میوه همراه با بوی رطوبت و نم نم بارش فضا را بسیار زیبا می کند. البته از اواخر فروردین کار کشاورزی جالیزی مردم که مهم ترین منبع در امد مردم روستا است شروع می شود.

تابستان فصل گرما و شرجی و پشه و پشه بند است مردم در این فصل به دلیل درو برنج بسیار تحت تاثیر گرما توام با شرجی هستند. پاییز در بالاشاده زیباست فصل سفید کردن برنج و بارش‌های پاییزی و سیلاب جاری شدن در جاده‌ها و رودخانه‌هاست فصلی که شروع آن با پوشیدن چکمه‌های کلاسیک بلند و مشکی همراه است. زمستان نیز فصل سرما باران تگرگ و گاهی برف است.

امام ده

امام ده

امام ده نام دیگر روستای گاویه است که یکی از روستاهای لاهیجان و از توابع دهستان شیرجوپشت است. روستای امام ده نام دیگر روستای گاویه است. نام روستا بعد از انقلاب اسلامی ایران از روستای گاویه به روستای امام ده تغییر کرد. درباره نام گاویه باید گفت قبل از آباد شدن این روستا و به وجود آمدن زمین‌های زراعی و خانه ها، مرتع بزرگ و سرسبزی بود که به عنوان چراگاه گاوها مورد استفاده بود، که به مرور زمان این مرتع بزرگ از بین رفت و جایش را به زمین های زراعی وخانه ها داد و امروزه اثری از آن مرتع نیست و فقط نام گاویه بین مردم باقی مانده است.

روستای امام ده براساس تقسیمات محلی خود،دارای دو محل می باشد:

بالامحله امام ده:

این محل در ابتدای روستا و بالای روستا، در کنار جاده اصلی قرار دارد.

پایین محله امام ده:

این محل در انتها و پایین روستا قرار دارد و هسته اصلی روستا را تشکیل می دهد. بیشترین امکانات روستا در این محل قرار داده شده است.

این روستا آب و هوای معتدل و مطبوعی داشته و می‌تواند مقصد مناسبی برای سفرهای تابستانه به حساب بیادد.

بین کلایه

روستای بین کلایه یکی از روستاهای لاهیجان است که دارای دو محل به نام‌های بالا محله و پایین محله می‌باشد. این روستا از شمال با روستای شیخ علی کلایه، از شرق با روستای بالارود پشت، از جنوب با روستای شیر جو پشت و از غرب با روستای چاف همسایه می باشد.

ساکنین روستای بین کلایه کشاورز هستند، محصول اصلی آن‌ها برنج است، مردم در کنار برنج، لوبیا، پیاز، باقلا، خیار،کدو و… می‌کارند. بعضی از ساکنین در کنار کشاورزی گاوداری هم می‌کنند.

بالا محله پهمدان

بالا محله پهمدان

۴ روستای بهم چسبیده که شامل بالا محله پهمدان ، میان محله پهمدان ، قاضی محله پهمدان و پایین محله پهمدان می باشد را پهمدان می نامند .این روستا در ۱۰ کیلومتری لاهیجان و ۲۰ کیلومتری دریای خزر واقع شده و یکی از روستاهای زیبای لاهیجان است.

اگر قصد دارید به این روستا بروید، خوب است بدانید دسترسی به این روستا از دو مسیر امان پذیر است:

لاهیجان – شهر رودبنه – بلوار دکتر حشمت – پایین محله رودبنه – بالامحله پهمدان

لاهیجان – شهر رودبنه – بلوار دکتر حشمت – پل شهید شهریار احمد دوست – صدا پشته – بالامحله پهمدان.

از روستاهای اطراف آن می توان به صدا پشته، پایین محله رودبنه، سادات محله امامده، چاف، اکبر آباد و ایشکا اشاره کرد.

چهلستون

چهل ستون

چهلستون روستایی است در جنوب لاهیجان در دل جنگل که انبوهی از درختان سرسبز آن را احاطه کرده است. دلیل نامگذاری آن به این اسم نیز وجود بقعه متبرکه‌ای به نام آقا سید ابراهیم(ع) است که قدمت آن به چند صد سال قبل بازمی‌گردد و دارای چهل ستون چوبی است.

روستا گردی در لاهیجان انتها ندارد!

تعداد روستاهای لاهیجان آن قدر زیاد است که اگر قصد بازدید از همه این روستاها را داشته باشید باید یک سفر کامل را به این کار اختصاص دهید. ما در این مقاله سعی کردیم تعدادی از زیباترین روستاها را به شما معرفی کنیم. پیشنهادمان این است که بازدید از روستاهای لیامان، کوهبنه، امیر آباد، سوستان و چی چی نی کوتی را در برنامه سفرتان قرار دهید و از طبیعت بکر و زیبای این روستاها لذت ببرید. اما لازم به یادآوری است که اگر می‌خواهید خیالتان از هر بابت راحت باشد بهتر است پیش از سفر یری به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در لاهیحان بزنید و اقامتگاه مناسبی را برای سفرتان در نظر بگیرید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *