راهنمای سفر به رشت

راهنمای سفر به رشت

در میان شهرهای پرطرفدار شمال ایران، شهر رشت جایگاه ویژه ای دارد این شهر که سومین شهر گردشگر پذیر ایران است با طبیعت سرسبز، جنگل های انبوه، دریای زیبا و خانه های دیدنی اش دل هر گردشگری را می برد. در نقطه نقطه شهر ویژگی های منحصر به فردش را می بینید و با  قدم زدن در میان کوچه پس کوچه ها بوی غذاهای شمالی، لباس های رنگارنگ و لهجه شیرین مردمانش، شما را شیفته این شهر می کند. پیش از اینکه بار سفر ببندید و راهی جاده شوید، بد نیست این راهنمای سفر به رشت را در مجله گردشگری لیدوماتریپ بخوانید. ما در این راهنما سعی کردیم مهم ترین و ضروری ترین نکاتی را که لازم است پیش از سفر بدانید در اختیارتان بگذاریم. از موقعیت جغرافیایی رشت گرفته تا آب و هوا و جاهای دیدنی رشت و سوغات و هزینه‌های سفر و… همه را یکجا برایتان آورده‌ایم.

رشت کجاست؟

راهنمای سفر به رشت

رشت، مرکز استان گیلان، مقصد محبوب گردشگران ایرانی و سومین شهر گردشگر پذیر ایران است. رشت، به دلیل آب و هوای ناب، مناظر و چشم اندازهای بی‌نظیر و جاذبه‌های زیبا و متنوع مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. میان شهرهای شمالی ایران، رشت پرجمعیت‌ترین شهر است و به شهر باران شهرت دارد. رشت را می‌توان یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری ایران نامید. زیرا با توجه به حجم گردشگرانی که به رشت سفر می‌کنند و همچنین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی‌اش توانسته در صنعت گردشگری جایگاه ویژه‌ای را از آنِ خود کند.

فرهنگ اصیل و کهن و قدمت دیرینه رشت بر جذابیت آن می‌افزاید و مردمان خونگرم و صمیمی‌اش در جذب گردشگر نقش کمی ندارند. گردشگران رشت را علاوه بر طبیعت و آب و هوایش، به خاطر غذاهای خوشمزه محلی‌اش نیز دوست دارند. محال است به رشت سفر کنید و از امتحان کردن غذاهای محلی خوش طعم و لذیذش غافل باشید.

تاریخچه رشت

تاریخچه رشت

می‌گویند سابقه تاریخی رشت به دوره قبل از اسلام و دوره ساسانیان مربوط می‌شود. در کتابی به نام «جغرافیای حدود العالم» که نگارش آن مربوط به سال ۳۷۲ هجری قمری است، چنین آمده که «رشت از آبادی‌های کهن ایران است» و صفت “ناحیت بزرگ” به رشت نسبت داده شده است.

در زمان‌های گذشته رشت قصبه‌ای میان دو رودخانه سیاهرود و گوهر رود بود. نام قدیمی رشت “دارالمرز” یا “دارالامان” بود و پیش‌تر به آن “بیه” نیز گفته می‌شد. در لغت نامه معنای بیه، رود و یا مصب بین دو رودخانه است و علت نامگذاری شهر نیز قرار داشتن آن بین دو رودخانه بوده است. به اعتقاد دهخدا، رشت در سال ۹۰۰ هجری ساخته شده است و کلمه رشت به حساب ابجد ۹۰۰ هجری است. به همین دلیل از ماده تاریخ شهر برای نامش استفاده کرده‌اند. از زمان شاه عباس صفوی، شهر رشت که یک قصبه بود، آبادانی یافت و در دوره قاجار نیز به دلیل توسعه اقتصادی ایران و روسیه گسترش و توسعه یافت.

راهنمای فرهنگی سفر به رشت

همانطور که می‌دانید هر شهری آداب و رسوم و فرهنگ خاص خودش را دارد. رشت هم مانند دیگر شهرهای ایران از این قاعده مستثنی نیست و مردم این دیار هم آداب و رسوم خودشان را دارند. پس لازم است پیش از شروع سفر به هر شهری با فرهنگ آن شهر و مردمانش بیشتر آشنا شویم.

مردم رشت

مردم رشت

مردم رشت عموما گیلک هستند و گیلکی صحبت می‌کنند. بیشتر آن‌ها مسلمان و شیعه هستند. اما رشت از دیرباز سرزمینی با تنوع گویشی و قومی بوده است. گیلک‌ها، گالش‌ها، تات‌ها، تالش‌ها، کردها و ترک‌ها و همچنین اقلیت‌های مذهبی مثل ارامنه، یهودی‌ها و زرتشتی‌های از دیرباز در این منطقه ساکن بوده‌اند.

گوناگونی و تنوع فرهنگی بیش از هرجای دیگر ایران دیده می‌شود و اقوام مختلف در این شهر در طول تاریخ به‌صورت مسالمت ‌آمیز در کنار هم زندگی کرده‌اند و درعین‌حال ویژگی‌های قومی و گویشی خود را هم حفظ کرده‌اند.

دیگر نیازی نیست راجع به تنوع رنگ در لباس و پوشش اهالی رشت چیزی بگوییم، که هرچه بگوییم گزافه گویی است. علاوه بر رنگ، این لباس‌ها برای مردان و زنان شامل بخش‌های متنوعی هستند. لباس مردان رشت شامل جلیقه، شلوار، کت، کلاه و پا افزار بوده و لباس زنان متشکل از روسری، پیراهن، دامن, شلیته، چادر کمر و شلوار است.

مراسم سنتی رشت

مراسم رشت

آیین و مراسم‌ سنتی رشت هم مانند هر منطقه دیگر ایران جذاب و شیرین است و مردمان رشتی از ادوار گذشته تا به امروز با برگزاری به موقع سنت‌ها و آیین‌ها از فراموش شدن و از بین رفتن آن‌ها جلوگیری کرده‌اند. مراسم سنتی نوروزخوانی که یک هفته مانده به عید برگزار می‌شود، مراسم استقبال از بهار با عروسک تکم، نمایش‌های آئینی نوروز، آئین نمایشی “راب کره” یا “راب کرک” از جالب ‌ترین و زیباترین مراسم‌های سنتی رشت هستند.

موسیقی رشت

موسیقی رشت

استان گیلان از لحاظ غنای موسیقی هم دارای جایگاه اصیلی است. برخلاف دیگر نقاط کشور، در استان گیلان و رشت موسیقی دارای وحدت سبک نیست و از تنوع بیشتری برخوردار است. به این معنی که چه از لحاظ تنوع آواز و چه از لحاظ خصوصیات ملودی و ریتم دارای سبک‌های مختلفی است.

ترانه‌های عامیانه‌ی گیلان معمولا به چند بخش تقسیم می‌شوند: ترانه‌های حماسی – ترانه‌های کشت و زراعت – ترانه‌های مراسمات مثل تولد و عروسی – ترانه‌های عاشقانه – نوروز خانی و ترانه‌های مذهبی.

 سوغات و صنایع دستی رشت

سوغات رشت

اصلا انگار رشت شهر تنوع‌هاست. درمورد سوغات رشت و صنایع دستی آن هم می‌توانیم بگوییم که نمی‌شود تنها به یک مورد بسنده کرد. سوغاتی های رنگارنگ رشت به قدری زیاد و متنوعند که تصمیم گیری را برای مسافران سخت می‌کنند.

به طور مثال معمولا در فصل‌هایی که شرایط برای کشاورزی مهیا نیست با استفاده ماده سوف یا لی تولیداتی از جنس حصیر می‌بافند. در واقع حصیر بافی یکی از هنرهای معروف روستای رشت است. با رفتن به بازارهای رشت می‌توانید سبد و زیرانداز حصیری تهیه کنید.

نی و سوف دو ماده اولیه تولید حصیر و بامبو است که در اطراف تالاب‌ها و مرداب‌ها رشد می‌کنند. بامبو بافی هنر شمالی است که از دیرباز و همزمان با کشت چای در گیلان رونق پیدا کرد و امروزه یکی  از مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات شهر محسوب می‌شود. هنر مروار بافی هم شباهت بسیار نزدیکی به بامبو بافی دارد، منتها جنس آن نسبت به بامبو مقاوم تر و مستحکم تر است.

یکی از بهترین هنرهای دستی شهر رشت، رشتی دوزی روی پارچه است. البته نه هر پارچه ای، پارچه ای که روی آن رشتی دوزی انجام می‌دهند، از جنس ماهوت ساخته شده و با نخ‌های رنگی متفاوت از جنس ابریشم این هنر را روی پارچه پیاده می‌کنند.

راهنمای هواشناسی رشت

هواشناسی رشت

رشت، بزرگ‌ترین شهری است که در سواحل جنوبی دریای خزر قرار دارد و از آب و هوای معتدل و شبه مدیترانه‌ای برخوردار است. آب و هوای این شهر زیبا در تابستان گرم و شرجی بوده و در زمستان سرد و مرطوب می‌شود. رشت، به دلیل موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در جوار دریای خزر و رشته کوه‌های البرز، توانسته میان مراکز استان‌های کشور بالاترین آمار بارش را به خود اختصاص دهد. به همین سبب است که آن را شهر باران نامیده‌اند. بیشترین میزان بارش در رشت در پاییز و کم‌ترین میزان بارش در تابستان است. میانگین دمای هوای رشت ۹/۱۵ درجه سانتی‌گراد برآورد شده است.

بهترین زمان سفر به رشت

بهترین زمان سفر به رشت

رشت، تابستان‌های گرم و شرجی با دمای ۳۷ درجه سانتی گراد تجربه می‌کند و می‌توان گفت رطوبت هوا در این فصل بسیار آزاردهنده است. طبق اطلاعات هواشناسی، گرم‌ترین زمان رشت ماه مرداد و سردترین زمانش ماه بهمن است. در زمستان دمای هوای رشت تا منفی ۵ درجه کاهش می‌یابد. بنابراین، بهترین زمان سفر به رشت از نظر آب و هوا، اوایل بهار (اردیبهشت) تا اواخر آن و اوایل پاییز است. در ماه مهر سردی هوا چندان زیاد نیست و منظره رنگارنگ پاییزی رشت بی‌نظیر و رویایی می‌شود. برای تجربه هوای مه آلود و بارانی و اکسیژن خالص در رشت، سفر به رشت در پاییز بهترین گزینه است.

چگونه به رشت سفر کنیم؟

راهنمای سفر به رشت

رشت از شمال به دریای مازندران و مرداب انزلی، از غرب به صومعه سرا و فومن، از جنوب به رودبار و از شرق به آستانه اشرفیه محدود است. مسیرهای دسترسی زمینی متعددی به این شهر وجود دارد که شاید معروف‌ترین آن جاده قدیم قزوین به رشت باشد.

این شهر دارای فرودگاه بین‌المللی، راه‌آهن و ترمینال برای حمل و نقل برون شهری است. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید با توجه به بودجه سفر خود می‌توانید انتخاب کنید که از کدام وسیله حمل و نقلی برای سفر به این شهر استفاده کنید.

سفر به رشت با هواپیما

سفر هوایی به رشت

آسان ترین راه فر هوایی است. اگر حوصله رانندگی و یا به طور کلی حوصله سفرهای جاده‌ای را ندارید، با خیال راحت بلیط هواپیما تهیه کنید و راهی سفر شوید. فرودگاه بین المللی سردار جنگل رشت در بلوار ولیعصر رشت قرار دارد. این فرودگاه به لحاظ دسترسی شهری در رشت، به عنوان یکی از برترین فرودگاه‌های ایران معرفی شده است. فرودگاه رشت به دلیل قرار گرفتن در دل استان گیلان و ۷ کیلومتری جاده رشت به انزلی، سفرهای هوایی تمام شهرستان‌های استان گیلان و استان‌های همجوار را پوشش می‌دهد.

سفر به رشت با اتوبوس

ترمینال رشت

سفر با اتوبوس یکی از راه‌های مقرون به صرفه برای سفر است. اما به شرطی که حوصله نشستن در اتوبوس را داشته باشید و به جز آن، تعدادتان هم زیاد نباشد. پایانه مسافربری رشت در قسمت جنوبی شهر واقع شده و حمل و نقل مسافران را به سراسر کشور و شهرهای داخل استان میسر می‌کند. پایانه مسافربری رشت در بزرگراه امام علی و میدان گیل قرار دارد و دسترسی به آن از طریق تاکسی امکان پذیر است.

اتوبوس‌های ترمینال رشت در مسیر شهرهای برون استانی شامل تهران (پایانه غرب، آزادی)، قرچک، پایانه ساری، پایانه قم، اصفهان (پایانه صفه و کاوه)، پایانه کاوه، کاشان، زرین شهر، فولاد شهر، پایانه مشهد مقدس، پایانه تبریز، شیراز، پایانه اهواز، اندیمشک، پایانه کرمان، سیرجان، پایانه ارومیه، مهاباد، پایانه اراک، زنجان، پایانه بندرعباس، سنندج، سقز، پایانه کرمانشاه، پایانه همدان، ملایر، پایانه خرم آباد، پایانه شهرکرد، مهران، بروجرد، یزد، اردبیل، پایانه گرگان و گنبد کاووس فعالیت می‌کنند.

سفر به رشت با قطار

راه آهن رشت

سفر با قطار زیبایی و حال و هوای خاص خودش را دارد. به خصوص اگر راهی شمال هم باشید که به قدری مناظر زیبا می‌بینید که می‌توانید به معنای واقعی از مسیر لذت ببرید و به مقصد فکر نکنید. ایستگاه راه آهن رشت در جنوب غربی شهر واقع شده و مابین فومن و رشت قرار دارد. دسترسی به ایستگاه راه آهن رشت از مرکز شهر با رانندگی تقریبا ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت طول می‌کشد.

ایستگاه‌های بین راهی قطار تهران رشت هرکدام زیبایی خاصی دارند و عبارتند از: تهران، کرج، هشتگرد، ایستگاه سیاه چشمه قزوین، کوهین، شیرین سو، لوشان، منجیل، رستم آباد، امامزاده هاشم، ایستگاه فلکده (راه آهن رشت)، پیربازار (روستایی در شمال غرب رشت).

سفر به رشت با خودروی شخصی

سفر به رشت

یکی دیگر از راه‌های سفر به رشت، سفر با خودروی شخصی است. اگر در یک روز عادی و بدون ترافیک از تهران به سمت رشت حرکت کنید، حدود ۴ ساعت در جاده خواهید بود. اما در روزهای آخر هفته و یا تعطیلات به خصوص در تعطیلات نوروزی به دلیل ترافیک سنگین ممکن این راه ۴ ساعته را در ۱۰ ساعت بپیمایید.

بهترین زمان شروع حرکت به سمت رشت از تهران صبح یک روز آفتابی در وسط هفته است. از تهران به سمت کرج و سپس قزوین حرکت کنید. ۲۰ کیلومتر مانده به قزوین به یک مجتمع رفاهی می‌رسید. یک کیلومتر پس از مجتمع رفاهی از دو راهی زنجان و رشت، از خروجی رشت مسیر را ادامه دهید. از این قسمت به بعد مسیری سرسبز و هوایی لطیف شما را همراهی خواهد کرد.

راهنمای گردشگری رشت

همه رشت را تنها با جاذبه‌های طبیعی و چشم اندازهای زیبایش می‌شناسند، در حالی‌که جاهای دیدنی و گردشگری تاریخی زیادی در رشت وجود دارند که علاقه مندان به تاریخ و معماری از بازدید آن‌ها لذت می‌برند. پیشنهاد می‌کنیم این بار که بلیط هواپیما رشت می‌خرید به گشت شهری در رشت بروید و از مکان‌های تاریخی زیبایش دیدن کنید.

جاذبه‌های طبیعی رشت همچون پارک جنگلی سراوان، دریاچه سقالکسار و تالاب عینک فوق‌العاده زیبا هستند و برای گذراندن یک روز تعطیلی در دل طبیعت مناسب‌اند. همچنین جاذبه‌های تاریخی رشت چون میدان شهرداری، خانه سردار جنگل، بازار بزرگ رشت، سبزه میدان، موزه رشت، خانه سمیعی، خانه ابریشمچی، خانه قدیری رشت، مسجد سفید، عمارت کلاه فرنگی، بقعه دانای علی، بقعه بی بی و زینب، موزه میراث روستایی گیلان، کاروانسرای لات، آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، مسجد صفی و کلیسای مسروپ بسیار زیبا و دیدنی هستند.

از آنجایی که تعداد جاذبه‌های رشت زیاد است در این مقاله امکان معرفی همه آن‌ها وجود ندارد به همین دلیل در ادامه‌ی این راهنمای سفر به رشت تعدادی از محبوب ترین جاذبه‌های این شهر را به شما معرفی می‌کنیم، اما می‌توانید برای اطلاعات کامل تر سری هم به مقاله جاهای دیدنی رشت بزنید و به طور کامل با همه اطلاعات و تصاویر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی رشت آشنا شوید.

مجموعه میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری

مجموعه میدان شهرداری رشت که در زمان حکومت رضا پهلوی ساخته شد، اولین ساختمان بلدیه ایران بود. این مجموعه یکی از مهم ترین جاذبه‌های گردشگری رشت به شمار می‌رود. کمتر کسی است که به رشت سفر کرده باشد و برای ساعتی هم که شده سری به میدان شهرداری نزده باشد.

پیرامون میدان جاذبه‌های گردشگری دیگری هم وجود دارند که به مسافران و گردشگران به راحتی می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. از جمله این جاهای دیدنی می‌توان به کاخ شهرداری، مقبره ابو جعفر، هتل ایران، کتابخانه ملی و اداره پست اشاره کرد. با وجود این همه جاذبه در کنار یکدیگر و معماری جذاب کل مجموعه شهرداری، این میدان همیشه یکی از شلوغ ترین نقاط رشت است.

سبزه میدان رشت

سبزه میدان

سبزه میدان یکی از مشهور ترین میادین رشت بعد از میدان شهرداری است که در قسمت غربی شهر و در نزدیکی میدان شهرداری قرار دارد. این میدان در گذشته سبزه زاری بوده که بین دو محله استاد سرا و کیاب واقع شده و در ابتدای آن یک آبگاه قرار داشته است.

این میدان امروزه به یکی از جاذبه‌های محبوب رشت تبدیل شده به طوری که هر زمان به آنجا بروید افرادی را در حال شطرنج و یا دومینو بازی کردن مشاهده می‌کنید. درواقع اینجا هم مثل بقیه نقاط رشت زندگی جریان دارد.

تندیس‌هایی از مشاهیر گیلان نیز در قسمت‌های مختلف میدان نصب شده‌اند که برخی از آن‌ها شامل شیون فومنی، پروفسورفضل‌الله رضا، دکتر محمود بهزاد، پروفسور مجید سمیعی و پروفسور حسن اکبرزاده می‌شود.

باغ محتشم

باغ محتشم

باغ محتشم که به پارک شهر نیز شهرت دارد، قدیمی ترین پارک رشت است که در زمان قاجار احداث شده است. این باغ زیبا در خیابان حافظ و در مجاورت گوهررود قرار گرفته و اصلی ترین پارک و تفرجگاه مردم رشت به حساب می‌آید.

از امکانات و جاذبه‌های باغ محتشم می‌توان به عمارت کلاه فرنگی، چند زمین ورزشی مناسب، زمین بازی مخصوص کودکان، سرویس بهداشتی مناسب، نمازخانه/ف صندلی‌های چوبی، وسایل ورزشی همگانی، آبنماها و فواره‌های زیبا اشاره کرد. علاوه بر این ها کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رشت نیز در این باغ جا خوش کرده است.

آدرس: رشت، خیابان حافظ، انتهای بلوار توحید، جنب پل تاکسیرانی، محله گلسار.

خانه و آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

خانه میرزا کوچک خان

میرزا کوچک خان جنگلی از فعالان جنبش مشروطه بود که آرامگاه او در بخش جنوبی رشت در محله سلیمان داراب و در قبرستان سلیمان داراب واقع شده است. آرامگاه کوچک جنگلی که امروزه یک بنای ساده بر روی آن ساخته شده، یکی از معروف ترین جاهای دیدنی رشت است که مسافران زیادی را به سمت خود می‌کشاند.

آدرس: رشت، خیابان شیون فومنی، قبرستان سلیمان داراب.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی تا سال ۱۳۸۲ جزو جاهای متروکه به شمار می‌رفت، اما با همکاری اهالی بازسازی شده و امروزه مسافران و گردشگران می‌توانند به آن مراجعه کنند و از خانه سردار جنگل دیدن کنند.

این خانه ۲۰۰ سال قدمت داشته و دارای دو طبقه به صورت مستطیلی شکل است. طبقه اول شامل ایوانی بزرگ با چندین اتاق تو در تو و طبقه دوم نیز مانند طبقه اول شامل اتاق‌های تو در تو به علاوه‌ی یک سالن بزرگ است. این خانه‌ی زیبا کاملا چوبی است و دو طرف آن راه پله‌هایی تعبیه شده است. حیاطی کوچک در جلوی خانه قرار گرفته که شامل گلکاری‌ها و تندیس میرزا کوچک خان است.

در طبقه پایین خانه معمولا نمایشگاه برگزار می‌شود و طبقه بالا وسایل زندگی میرزا کوچک خان و خانواده‌اش به نمایش گذاشته می‌شوند.

آدرس: رشت، خیابان سهیل دبیری.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که می‌توانید یک روز خاطره انگیز را در آن سپری کنید. وجود دریاچه‌ای به همین نام در پارک سراوان، زیبایی‌های این پارک را دو چندان کرده است. امکانات رفاهی مناسبی نیز در اختیار گردشگران قرار می‌دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به زمین پینت بال، که نخستین زمین پینت بال جنگلی در شمال کشور است، قایق سواری و موتور چهار چرخ سواری اشاره کرد. همچنین شما از پارک جنگلی سراوان می‌توانید به راحتی به موزه میراث روستایی گیلان دسترسی داشته باشید.

آدرس: کیلومتر ۱۷ جاده رشت- تهران، سمت غرب جاده

تالاب عینک

تالاب عینک

تالاب عینک یکی از معروف ترین جاذبه‌های گردشگری رشت است که در تصاویر هوایی به شکل عینک دیده می‌شود و به همین دلیل به این نام خوانده می‌شود. این تالاب که بزرگ ترین تالاب شهری ایران و همچنین دومین تالاب بزرگ استان گیلان است، در منطقه ۴ رشت، نزدیکی پارک دانشجو واقع شده است.

محیط سر بسز و آب و هوای مطبوع از ویژگی‌های قابل توجه این تالاب است.

آدرس: رشت، بلوار شهید افتخاری.

دریاچه سقالکسار

سقالکسار

دریاچه سقالکسار یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر رشت است که در میان جنگل انبوهی از درختان بلوط قرار گرفته است. این دریاچه که در ۱۵ کیلومتری جنوب رشت و در روستای سقالکسار واقع شده است، چندین آلاچیق و یک کافه را در محیط خود جای داده است و به این ترتیب به یکی از تفریحگاه‌های دیدنی رشت تبدیل شده است.

آدرس: ۱۵ کیلومتری جنوب رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار.

راهنمای بازار گردی در رشت

بازار رشت

یکی دیگر از مواردی که در رشت با تنوع آن روبه رو می‌شوید، بازارها و مراکز خرید هستند. انواع بازارها و مراکز خرید با تنوع اجناس در رشت وجود دارند که شما می‌توانید با مراجعه به یکی از آن‌ها انواع کالاهای دلخواهتان را تهیه کنید. ما در این راهنمای سفر به رشت فرصت پرداختن دقیق به همه‌ی بازارهای رشت را نداریم، اما شما می‌توانید برای کسب اطلاعات کامل تر سری هم به مقاله مراکز خرید رشت بزنید تا انتخاب برایتان راحت تر شود.

بزرگ‌ ترین بازار روباز ایران، بازار رشت است که هزاران نفر از اهالی رشت و روستاهای استان گیلان و استان‌های مجاور روزانه برای داد و ستد به این بازار مراجعه می‌کنند. دیگر بازارها و مراکز خرید رشت نیز عبارتند از: مجتمع تجاری امیر، پاساژ بزرگمهر، مرکز خرید گلسار، بازار الگویی ماهی فروشان، مرکز خرید رز و… .

راهنمای شکم گردی در رشت

شکم گردی در رشت

نمی‌شود به رشت سفر کرد و طعم بینظیر غذاهایش را نچشید. اصلا یکی از دلایل محبوبیت خط شمالی برای همه ایرانیان همین عطر و طعم غذاهایشان است. پس یکی از مواردی که در راهنمای سفر به رشت حتما باید به آن اشاره شود همین مسئله است که در سفر به رشت چه بخوریم و برای خوردن این غذاهای خوشمزه به کدام رستوران‌ها برویم.

ما در این راهنما به طور مختصر غذاها و تعدادی از رستوران های رشت را به شما معرفی می‌کنیم، اما برای مطالعه بیشتر می‌توانید به مقاله رستوران های رشت مراجعه کنید.

غذاهای محلی رشت

معروف‌ترین غذاهای رشت عبارت اند از: انواع کباب، کته کباب، کباب ترش، مرغ ترش با دستورالعمل گیلانی، میرزاقاسمی، ترش تره، قرمه شوید، باقلاقاتق، انار بیج، واویشکا، سیرقلیه و … با تجربه این غذاهای محلی در شهر رشت حتماً طعم متفاوتی به سفر خود می‌دهید.

کباب ترش و جوجه ترش

مرغ ترش

شاید بتوان کباب ترش و جوجه ترش را جزو معروف‌ترین غذاهای سنتی رشت دانست به طوری که در تمامی رستوران های گیلان می‌توانید پیدا کنید.

سیر قلیه

سیر قلیه

سیر قلیه از دیگر غذاهای سنتی گیلان و رشت به حساب می‌آید که در سفره مردم این شهر جا خوش کرده است. این غذا نوعی خورشت است که با برگ‌های تازه سیر، پیاز، لپه، ادویه، تخم مرغ و گوشت مرغ طبخ می‌شود و از آنجایی که در گذشته خوردن گوشت اردک در بین مردم گیلان بسیار رایج بوده، به جای مرغ از گوشت اردک در آن استفاده می‌شد. البته هنوز هم در روستاها و نقاطی که گوشت اردک در دسترس باشد، با اردک می‌پزند.

باقلا قاتوق

باقلا قاتوق

ممکن است نام باقلا قاتوق زیاد به گوشتان خورده باشد! این غذای خوشمزه و سبک، یکی از پرطرفدارترین غذاهای گیلانی به شمار می‌رود و کمتر کسی پیدا می‌شود از آن خوشش نیاید.

شوید قرمه

شوید قرمه

شوید قرمه (قورمه) در نگاه اول شباهت زیادی به قرمه سبزی دارد، اما در عین حال غذایی کاملا متفاوت است. در سبزی این خورشت تنها از شوید استفاده می‌شود و به جای لیمو عمانی در آن گوجه ‌سبز می‌ریزند تا طعمی ترش داشته باشد.

غوره مسما

غوره مسما

غوره مسما را شاید برخی جاهای دیگر ایران هم درست کنند، اما این غذا طرفداران زیادی در بین مردم رشت و گیلانیان دارد. این غذای لذیذ و خوش‌رنگ و لعاب تقریبا همان خورشت بادمجان خودمان است، اما با تفاوت‌هایی: گوشت مرغ سرخ شده، بادمجان سرخ شده، گوجه سرخ شده که همگی آن‌ها در سسی از رب گوجه قرار می‌گیرند و برای داشتن طعمی ترش، دانه‌های غوره را به آن اضافه می‌کنند.

پلا کباب

پلا کباب

باید گیلانی باشی تا لذت خوردن این غذای بهشتی را با گوشت و پوستت احساس کنی! گیلانی‌ها غذایی دارند شبیه چلوکباب اما بسیار لذیذتر و متفاوت‌تر به اسم پلا کباب. پلا همان پلو است که در تهیه این غذا به روش کته طبخ می‌شود؛ اما برای کباب، تکه‌های گوشتی که در پیاز رنده شده و نمک و فلفل خوابانیده شده است را روی آتش کباب می‌کنیم.

فسنجان رشتی

فسنجان رشتی

گیلانی‌ها، فسنجان این غذای اصیل ایرانی را نیز به روش خود طبخ می‌کنند، طعمی که فسنجان گیلانی دارد را در هیچ کجای ایران که هیچ، در دنیا هم پیدا نخواهید کرد. البته این را دیگر همه می‌دانند که گیلانی‌ها فسنجان را ترش یا ملس می‌پزند.

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی

میرزا قاسمی با اینکه غذایی است که در اغلب شهرها طبخ می‌شود و تقریباً همه با آن آشنا هستند اما این غذای ساده گیلانی در رشت طعم دیگری دارد که نباید از آن گذشت. این غذای خوشمزه که در شهرهای دیگر بیشتر به صورت پیش ‌غذا سرو می‌شود، یکی از غذاهای اصلی مردم گیلان است که علاوه بر نان، با برنج و دوغ محلی نیز بسیار خوشمزه خواهد بود.

رستوان های رشت

رستوران های رشت

از بهترین رستوران‌ های رشت که می‌توانیم در راهنمای سفر به رشت به شما معرفی کنیم می‌توان به رستوران شکم الملوک در بلوار منظریه، رستوران محرم در بلوار امام خمینی، رستوران رازقی در گلسار، رستوران شورکولی در بلوار گلسار، رستوران سنتی دوران در میدان جهاد، رستوران اردشیر در سه راه پاستور، کباب سرای حاج حسین در میدان زرجوب، رستوران جهانگیر در میدان زرجوب، رستوران دلیجان در بلوار امام رضا، رستوران ایتالیایی پارادیزو در گلسار، رستوران بزرگ گیلانه در گلسار، رستوران چلو شیش در میدان توشیبا، رستوران گلسار در بلوار گلسار و رستوران حسن رشتی در بلوار امام خمینی اشاره کرد.

تعداد رستوران های خوب رشت کم نیست. برای آشنایی بیشتر با رستوران ها و دریافت اطلاعات کامل پیرامون آن‌ها می‌توانید سری به مقاله رستوران های رشت بزنید.

راهنمای اقامت در رشت

هتل های رشت

از آن جایی که رشت در ایام مختلف سال از مسافران و گردشگران مملوء و خالی می‌گردد، برای هر بودجه‌ای هتل و اقامتگاه‌های متنوع وجود دارند. کافی است متناسب با نیاز، رفاه و بودجه‌تان از میان بهترین هتل های رشت هتل مورد نظرتان را رزرو کنید.

هتل‌های لوکس رشت

از هتل‌های لوکس رشت می‌توان هتل ۵ ستاره کادوس و هتل ۴ ستاره شبستان را نام برد که هزینه یک شب اقامت در آن از ۳۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود.

هتل‌های میان رده رشت

از میان هتل‌های میان رده رشت با امکانات مناسب می‌توان به هتل‌های ۳ ستاره ساحلی بهارستان، هتل پامچال و هتل آپارتمان صبوری اشاره کرد که هزینه یک شب اقامت در آن‌ها تقریبا از ۲۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود.

هتل‌های ارزان قیمت رشت

از هتل‌های ارزان و مقرون به صرفه رشت می‌توان هتل‌های ۲ ستاره هتل پارک، هتل اردیبهشت و هتل غدیر را نام برد که هزینه یک شب اقامت در آن‌ها معمولا از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود.

با این حال اقامت در هتل تنها یکی از راه‌های اقامت در رشت است به جز هتل های رشت شما می‌توانید انواع دیگر اقامتگاه نظیر اقامتگاه های بوم گردی، ویلا، سوئیت و خانه های اجاره‌ای را در صفحه اجاره اقامتگاه در رشت مشاهده کنید و مناسب ترین گزینه را برای اقامت در طول سفرتان به راحتی انتخاب و رزرو کنید.

مراکز درمانی رشت

در سفر سلامتی حرف اول را می‌زند و مسافران باید همیشه دفترچه پزشکی خود را در طول سفر همراه خود داشته باشند. در صورتی که در سفر به رشت هرگونه مشکل سلامتی برایتان پیش بیاید، می‌توانید به یکی از بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی رشت مراجعه کنید.

۱. بیمارستان قائم رشت

آدرس: گیلان، رشت، بلوار شهید افتخاری

شماره تلفن: ۱۳۳۴۰۹ و ۱۳۳۳۵۶۵۰۱۱

۲. بیمارستان ۱۷ شهریور رشت

آدرس: گیلان، رشت، خیابان سیادتی

شماره تلفن: ۱۳۳۳۳۶۹۰۲۶

۳. بیمارستان الزهرا رشت

آدرس: گیلان، رشت، خیابان نامجو، ابتدای سیادتی

شماره تلفن: ۱۳۳۳۳۶۳۹۲۳

هزینه های سفر به رشت

یکی دیگر از مسائل مهم هر سفر هزینه‌های مربوط به آن است. پس لازم است تا در راهنمای سفر به به رشت به هزینه‌های سفر هم بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

هزینه خورد و خوراک

در شهر رشت علاوه بر رستوران‌ها، روی چرخ‌های دستی نیز غذاهای خومزه به فروش می‌رسند که هزینه بسیار ارزان و مناسبی هم دارند. هزینه خورد و خوراک در رشت مانند هر شهر دیگری باتوجه به منطقه و نوع رستوران متفاوت است. اما به طور کلی میانگین هزینه یک وعده غذا برای یک نفر در رشت از ۱۰ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان است.

هزینه اقامت در رشت

یکی از مزیت‌های شهرهای شمالی ایران این است که افراد برای محل اقامتشان چندین گزینه پیش رو دارند. در شهر رشت امکان رزرو هتل، اجاره سوئیت و اقامتگاه‌های بومگردی وجود دارد. اگر قصد اقامت در هتل پنج ستاره را دارید باید هزینه‌ی هر شب اقامت را حدود ۴۸۰ هزار تومان در نظر بگیرید. هزینه اقامت در هتل‌های سه ستاره بین ۳۷۰ هزار تومان تا ۴۳۰ هزار تومان متغیر می‌باشد.

اگر قصد اقامت در سوئیت را دارید، باید بگوییم که هزینه اقامت در هر شب بین ۱۰۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر می‌باشد. همچنین هزینه‌‌ی یک شب اقامت در اقامتگاه‌های بومگردی نزدیک به شهر رشت بین ۹۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان متغیر است که بستگی به نوع امکانات و موقعیت مکانی‌شان دارد.

انتخاب شما هر کدام از این اقامتگاه‌ها که باشد بهتر است پیش از رسیدن به مقصد محل اقامتتان را رزرو کنید. برای این کار می‌توانید به صفحه رزرو آنلاین اقامتگاه در رشت سری بزنید و رزورتان را به راحتی انجام دهید.

هزینه بازدید از اماکن دیدنی

بد نیست بدانید که هزینه‌ی بلیط ورودی به خانه‌های تاریخی و موزه‌های فرهنگی برای هر نفر ۳ هزار تومان می‌باشد. همچنین قیمت بلیط ورودی به موزه‌ میراث روستایی برای گردشگران ایرانی ۵ هزار تومان و برای گردشگران خارجی ۵۰ هزار تومان.

برای گشت‌وگذار در بعضی از جاذبه‌های گردشگری اطراف شهر رشت نظیر جنگل سراوان باید مبلغی برای ورودی در نظر بگیرید. هزینه ورودی به جاذبه‌های گردشگری بین ۷ هزار تومان تا ۱۰ هزار تومان متغیر می‌باشد. البته که گشت‌وگذار در مکان‌های دیدنی نظیر روستاهای اطراف رشت و یا تالاب عینک و همچنین بوستان‌های داخل شهر نیازی به پرداخت ورودی ندارد.

هزینه گشت و گذار در رشت

برای گشت و گذار در درون شهر رشت می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. هزینه اتوبوس بسیار اندک خواهد بود. همچنین در بعضی مناطق مانند میدان شهرداری و اماکن دیدنی و شلوغ دیگر، ایستگاه تاکسی به‌وفور یافت می‌شود اما در مناطق کم تردد یا حاشیه شهر متاسفانه امکان دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی نیست و ناچار به استفاده از ماشین شخصی خواهید بود. رشت بیش از ۶ هزار تاکسی درون شهری دارد که هزینه آن‌ها بسیار مناسب است.

راهنمای صرفه جویی در سفر

با رعایت نکات زیر می‌توانید سفری ارزان به شهر رشت داشته باشید.

استفاده از قطار و اتوبوس برای رفتن به رشت: برای آنکه میزان قابل توجهی از هزینه‌های سفرتان به رشت کاهش یابد، به‌جای استفاده از هواپیما، تاکسی‌های سواری و یا خودرو شخصی می‌توانید با قطار و یا اتوبوس مسیرتان را بپیمایید. سفر با قطار به رشت، می‌تواند سفری کاملا متفاوت باشد؛ زیرا بیشتر مسیر ریلی قزوین – رشت از دل کوه و طبیعت عبور می‌نماید. به‌خصوص اگر در فصل بهار سفر نمایید که دیگر همه چیز برای گذراندن ساعات متفاوت برایتان رقم خواهد خورد.

اقامت در سوئیت و اقامتگاه‌های بومگردی: از آنجا که اقامت در هتل‌های رشت می‌تواند به میزان قابل توجهی هزینه‌تان سفرتان را افزایش دهد، به‌جای آن می‌توانید اقامت در سوئیت‌ها و یا خانه‌های بومگردی را برگزینید. اقامت در سوئیت و یا خانه‌های بومگردی مبلغی بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار از هزینه‌هایتان کاهش می‌دهد.

چادر بزنید: همان‌گونه که قبلا اشاره نمودیم در بیشتر پارک‌ها‌ و تفرجگاه‌های داخل شهر رشت امکان زدن چادر برای گردشگران فراهم است. کافی است از مبدا سفرتان چادر و وسایل مورد نیاز با خود به همراه داشته باشید. از پارک‌های ایمن و مناسب چادر زدن در شهر رشت بوستان ملت و کمپینگ تالاب عینک است.

با پای پیاده به گشت‌وگذار در فضاهای شهری و مکان‌های دیدنی بروید: یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه در سفر به رشت این است که پیاده‌روی کنید. به‌طور مثال با برنامه‌ریزی مناسب و با کمی پیاده‌روی می‌توانید به‌طور یکجا به دیدن خانه‌های تاریخی و محله‌های قدیمی رشت بروید. میدان شهرداری، بازار بزرگ رشت و یا خانه میرزا کوچک‌ خان به فاصله‌ی کوتاهی از هم واقع شده‌اند.

آشپزی کنید و از خوردن غذاهای محلی گیلان لذت ببرید. شاید کمی تعجب‌آور باشد که آشپزی کردن در سفر می‌تواند هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. با اندکی پرس‌وجو و تهیه مواد اولیه می‌توانید غذاهای محلی گیلان و شهر رشت را طبخ نمایید. همچنین می‌توانید به‌جای صرف وعده‌ای غذا در رستوران‌های مجلل رشت غذاهای محلی نظیر میرزا قاسمی و یا باقالی قاتق را با صرف هزینه‌ای اندک امتحان نمایید. بیشتر این غذاها با مواد اولیه نسبتا ارزان تهیه می‌شوند. خرید وعده‌ای غذا از دکه‌های خیابانی نیز گزینه مناسبی برای کاهش هزینه‌ی غذایی سفرتان است. به‌طور معمول ساندویچ‌هایی که در دکه‌های خیابانی رشت تهیه می‌شوند قیمتشان حدود ۵ هزار تومان می‌باشد.

رشت، شهر باران‌های بی امان و بام‌های سفالی…

دیدی که سفر به رشت یک سفر معمولی نیست. شما همزمان سفری به تاریخ و طبیعت خواهید داشت. رشت به عنوان یکی از محبوب‌ترین شهرهای شمال ایران محسوب می‌شود و با وجود جاهای دیدنی و جاذبه‌های تاریخی گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. شما با مطالعه راهنمای سفر به رشت، آنچه که درباره این شهر نیاز بود از مکان‌های تفریحی، تاریخی، فرهنگی و گردشگری گرفته تا سوغات و صنایع دستی، مراکز خرید، امکان اقامت، هزینه‌های سفر و… را دانستید. اگر می‌خواهید در سفرهای خود تجربه جدید و خاطره انگیزی را رقم بزنید برای یکبار هم که شده شهر رشت را در فهرست سفرهای خود قرار دهید. از مجموعه میدان شهرداری دیدن کنید. سری به پارک جنگلی سراوان بزنید. ناهارتان را در رستوران شورکولی نوش جان کنید و شب را با خیالی آسوده در اقامتگاهتان استراحت کنید و برای شروع یک روز هیجان انگیز دیگر در رشت آماده شوید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *