دریاچه الندان، رویای آبی و آرام

دریاچه الندان

شهر ساری با طبیعت بکر و زیبا و سبزی و طراوت دوست ‌داشتنی‌اش دیدن دارد. بهار را در میان بوی سحر آمیز و مست ‌کننده بهارنارنج در خیابان‌های این شهر نگذرانده‌اید که بدانید وقتی از ساری و دیدنی‌های درون و حوالی‌اش حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم و منظورمان چیست. دریاچه الندان هم از آن دیدنی‌های ناب ساری است. دریاچه‌ای که بیشتر به خیال شبیه است تا واقعیت. ما در این مقاله از لیدوماتریپ به معرفی کامل دریاچه الندان پرداخته‌ایم تا شما را برای رفتن و دیدن این دریاچه زیبا وسوسه کنیم. تا پایان با ما همراه باشید.

دریاچه الندان کجاست؟

دریاچه الندان

دریاچه الندان یا آب ‌بندان پله ازنی، از جمله وسیع ‌ترین و زیباترین دریاچه‌های شمال ایران است که در نزدیکی ازنی از توابع بخش چهاردانگه ساری و در منطقه جنگلی پله الندان قرار گرفته و اسم آن بر گرفته از این روستا می باشد. این دریاچه در دل جنگل‌های هیرکانی قرار دارد. این دریاچه خاص و تماشایی، به‌ عنوان یکی از بهترین مناطق طبیعت‌ گردی ایران نیز معرفی می‌شود و چشم‌ انداز رویایی آن، نظر گردشگران بسیاری را به خود جلب می‌کند.

دریاچه الندان بر روی نقشه

آدرس: مازندران، ساری، ۶۵ کیلومتری جنوب شهر ساری ،۲۰ کیلومتری کیاسر، دهستان چهاردانگه، دامنه‌ ازنی کوه

ویژگی های دریاچه الندان

الندان

ویژگی خاص و منحصر به ‌فرد دریاچه الندان، تامین آب این دریاچه از طریق بارش باران‌های فصلی است. به عبارت دیگر، هیچ رودخانه‌ای به‌ سمت دریاچه الندان جریان ندارد و آب این دریاچه، تنها با نزولات آسمانی تامین می‌شود. جنس خاص خاک این منطقه و نفوذ ناپذیری آب در آن و نیز شیب زمین و فرم قرارگیری آب‌ بندان، از دیگر علل تشکیل و دوام دریاچه عنوان می‌شود.

در فصول گرم سال که میزان بارندگی به حداقل می‌رسد، وسعت دریاچه الندان را در حدود ۱۷ هکتار تخمین می‌زنند؛ در مقابل، در صورت افزایش بارندگی یا در فصول سرد و پر بارش سال، حجم آب موجود در دریاچه نیز تقریبا دو برابر می‌شود و وسعت آن به ۳۰ هکتار افزایش می‌یابد. بنابراین هرچه باران بیشتر ببارد دریاچه الندان نیز آب بیشتری ذخیره می‌کند و در نتیجه بزرگ تر خواهد شد؛ از این ‌رو، به این دریاچه آب‌ بندان نیز می‌گویند و از آب آن، در شالیزارهای روستاهای اطراف استفاده می‌کنند.

دیدنی های دریاچه الندان

دریاچه الندان

دریاچه الندان کیاسر با طبیعت بکر و شگفت‌ انگیز و ویژگی‌های گردشگری برجسته‌اش، یکی از دیدنی ‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران را به نمایش می‌گذارد. موقعیت مکانی این دریاچه و قرار گرفتن در میان جنگل‌های پهن ‌برگ شمال کشور و نیز ماهیت خاک نفوذ ناپذیر آن، باعث ماندگاری و بقای آب این دریاچه شده است؛ تا جایی که در فصول کم‌ بارش سال نیز چون نگینی درخشان جلوه می‌کند.

علاوه بر آن، آب شیرین متمایز و خاک منحصر به ‌فرد دریاچه الندان، گیاهان متفاوت و خاصی را پرورش می‌دهد. برخی از این گیاهان معطر با خاصیت درمانی بسیار، در طب سنتی ایرانی و تهیه داروهای گیاهی مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اوایل فصل بهار، می‌توان در اطراف دریاچه قدم زد و علاوه بر لذت بردن از محیط اطراف، انواع مختلفی از سبزی‌ها و گیاهان دارویی را جمع ‌آوری کرد. علاوه بر سبزیجات معطر و گیاهان دارویی، گل‌های بنفشه و الزی (پیازچه وحشی) نیز در این منطقه رشد می‌کنند و در فصل بهار سر از خاک بیرون می‌آورند.

از دیگر دیدنی‌های دریاچه الندان، رودخانه‌ای در نزدیکی این دریاچه است که آب سالم و شیرین و گوارایی دارد و معمولا برای نوشیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. سلامت آب رودخانه لاکبار را مرهون موقعیت مکانی بکر آن و عدم دسترسی همیشگی انسان می‌دانند. به عبارت دیگر، در محیط اطراف این رودخانه هیچ سکونتگاهی وجود ندارد و از این جهت، آلودگی‌های محیطی، وارد آب این رودخانه نمی‌شود.

همچنین، حضور ماهی‌هایی که در سال‌های اخیر مقیم این دریاچه شده‌اند، بر زیبایی و جذابیت منطقه الندان افزوده و لذت ماهیگیری در دریاچه الندان را نیز به برخی از افراد هدیه داده است. علاوه بر آن، هوای مطبوع و پاک منطقه جنگلی الندان و تماشای آبی نیلگون و یکدست آسمان، به‌ ویژه برای افرادی که در شهر‌های بزرگ و آلوده زندگی می‌کنند و از نعمت هوای پاک محروم‌اند، آرامشی دلنشین به ‌همراه خواهد داشت.

علاقه‌مندان به عکاسی نیز می‌توانند تصاویر جذابی را از دریاچه و محیط اطراف، قاب بگیرند. برای این منظور،‌ توصیه می‌کنند که ساعات اولیه صبح را انتخاب کنید که نور کافی وجود دارد و زیبایی عکس‌ها را دو چندان خواهد کرد.

امکانات رفاهی دریاچه الندان

الندان

به‌ دلیل بکر بودن منطقه، امکانات متعدد، اما محدودی در حوالی دریاچه الندان کیاسر وجود دارد که تنها نیاز گردشگران را برطرف می‌سازد. سرویس‌های بهداشتی از مهم‌ ترین امکانات موجود این مکان است که البته نمی‌توان توقع استاندارد و پاکیزگی از آن داشت. در اطراف روستا نیز سوپرمارکت یا بوفه‌هایی دیده می‌شود و برخی از نیازهای مراجعان را تامین می‌کند.

وجود قایق موتوری و پدالی نیز از جمله امکانات تفریحی دریاچه الندان به شمار می‌آید که لحظات رویایی و لذت ‌بخشی را برای قایقرانی و تماشای محیط اطراف دریاچه، در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد.

چند آتلیه‌ عکاسی نیز در نزدیکی دریاچه وجود دارد که گزینه مناسبی برای عکس‌های زیبا و منحصر به ‌فرد، به ‌ویژه برای زوج‌های جوان خواهد بود.

هواشناسی دریاچه الندان

هواشناسی الندان

بهترین زمان بازدید از دریاچه الندان

دریاچه الندان در هریک از فصل‌های سال، زیبایی خاص خود را دارد، اما توصیه می‌شود که ترجیحا فصل‌ تابستان را برای سفر به این مکان شگفت ‌انگیز انتخاب نکنید. چراکه در تابستان گرما به اوج خود می‌رسد و تحمل هوای گرم و شرجی شهرهای شمالی کشور کار ساده‌ای نیست.

اوج زیبایی و آرامش دریاچه الندان را باید در فصل‌های بهار و پاییز جستجو کرد. هوای تازه بهار، بارش‌های بهاری دلچسب، درختان سرسبز و دریاچه‌ای که به لطف بارش‌های مداوم پر آب شده است، تصویری جذاب و تماشایی از این مکان زیبا برای بازدیدکنندگان رقم خواهد زد.

دریاچه الندان در بهار و تابستان

الندان

در فصل بهار هوای منطقه بسیار معتدل و مطلوب می‌شود، اما باران در بیشتر روزهای این فصل میزبان شما خواهد بود. در فصل تابستان نیز هوا رو به گرمی می‌رود و در برخی از روزها تا ۳۵ درجه بالای صفر نیز افزایش می‌یابد.

دریاچه الندان در پاییز

الندان در پاییز

دریاچه الندان در پاییز، رویایی ‌تر و جذاب ‌تر از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند. زیبایی و شکوه این دریاچه در ترکیب رنگ‌های سبز و زرد و قرمز و نارنجی، در هم می‌آمیزد و با تلالو طلایی خورشید، جلوه‌ای مضاعف می‌یابد. هوای خنک دریاچه، بارش‌های پاییزی و بالا آمدن سطح آب، تصویر منعکس ‌شده درختان در آب دریاچه و نوای خوش پرندگان، این فضا را بیش از هر زمان دیگری به یک بهشت زمینی تبدیل می‌کند. درصوتی که در فصل پاییز به این دریاچه سفر می کنید، پیشنهاد می کنیم، ازگیل های تازه پاییزی  را امتحان کنید و از طعم آن لذت ببرید.

دریاچه الندان در زمستان

الندان در زمستان

بارش‌های مداوم و سرمای هوا در فصل زمستان نیز لذت کمپینگ و استفاده از محیط زیبای اطراف را تا حدودی سلب خواهد کرد. گاهی، آب دریاچه در فصول سرد سال یخ می‌زند و اگرچه صحنه جذابی را به نمایش می‌گذارد؛ سرما و یخبندان، سایر تفریحات را کمرنگ می‌کند. با این حال، برخی به ‌دلیل جذابیت سطح منجمد دریاچه و تماشای اردک‌های وحشی مهاجر، این فصل از سال را برای سفر پیشنهاد می‌دهند.

جاهای دیدنی اطراف دریاچه الندان

روستای الندان

روستای الندان

روستای الندان یا به گویش محلی آن الندون از روستاهای بسیار زیبای بخش چهاردانگه ساری به شمار می‌آید و ۱۲ کیلومتر با شهر کیاسر فاصله دارد. روستایی با ۲۲۰۰ هکتار مساحت و حدود ۷۰۰ نفر جمعیت که جاذبه‌های گردشگری فوق‌ العاده‌ای را در دل خود جای داده است. این روستا را علاوه بر همه قابلیت‌های توریستی‌، به گل‌های گاوزبان زیبایش می‌شناسند؛ تا جایی که گردشگران برای تماشای این گل‌های دارویی جذاب، راهی الندان می‌شوند.

نام دریاچه الندان نیز از نام این روستا گرفته شد و اهالی روستا به آن آب ‌بندان می‌گویند. آن‌ها معتقدند که آب آب‌بندان، هفت کیلومتر دورتر از روستا و از دل زمین می‌جوشد و به کشت و کارشان رونق و برکت ارزانی می‌دارد. جنگل این روستا نیز که در همان حوالی آب‌ بندان قرار دارد؛ از جمله مناظر بکر و کم ‌نظیر روستای الندان محسوب می‌شود.

مار قلعه

قلعه تاریخی مارقلعه یا مرقله، از ابنیه تاریخی و کمتر شناخته شده روستای الندان است که در مرتفع ‌ترین نقطه کوه قرار دارد. جایی که برای دیدار از آن، باید از دل جنگل کوهستانی بگذرید و پس از گذر از یک سر بالایی طولانی، زمانی که به محل قلعه رسیدید، دشتی وسیع و زیبا را زیر پای خود خواهید دید.

این قلعه از سمت شمال، در انبوه درختانی بی‌شمار و از سمت جنوب، به کوهی سنگی و غیر قابل نفوذ، محصور شده است. در قسمت پایین قلعه نیز چند غار سنگی به چشم می‌خورد که گفته می‌شود، ورود و خروج اسرار آمیز و مخفیانه به قلعه،‌ احتمالا از این غارها صورت می‌گرفت.

آبشار سنگ لوه

ابشار لوه

آبشار سنگ لوه، از جاذبه‌های طبیعی و زیبای منطقه کیاسر است که در حد فاصل روستاهای الندان و کیاده قرار دارد و آن را یکی از زیباترین آبشارهای استان مازندران می‌دانند.

وجه تسمیه نام این آبشار، از آنجا بر می‌آید که از بالا، شبیه چند دیگ سنگی به نظر می‌رسد که در کنار هم قرار گرفته‌اند. در واقع،‌ اثر طولانی مدت آب روی سنگ‌ها، شکل آن‌ها را به ‌صورت دیگ تغییر داده است.

روستای ازنی

روستای ازنی

ازنی، روستایی از توابع بخش چهاردانگه شهرستان ساری به حساب می‌آید که در حدود ۶۵ کیلومتری جنوب ساری و ۲۰ کیلومتری کیاسر، در دامنه کوهی به همین نام قرار دارد. نام دیگر دریاچه الندان، یعنی آب‌ بندان پله ازنی نیز برگرفته از نام روستای ازنی است و آب این آب ‌بندان، منبع اصلی تامین آب شالیزارهای این روستا و روستاهای اطراف معرفی می‌شود.

موقعیت جغرافیایی این روستای زیبای جنگلی به‌گونه‌ای است که تنها از سمت جنوب و از فاصله‌ای دور،‌ می‌توان آن را دید. در واقع،‌ تا وارد محل روستا نشوید؛ از سه سمت شمال و شرق و غرب، دیدی به روستا وجود ندارد که این امر را، به‌ دلیل تدابیر امنیتی روستا می‌دانند.

این موقعیت خاص امنیتی را شاید بتوان به قلعه تاریخی ازنی نسبت داد که از آثار مهم تاریخی در این منطقه است و نشان از قدمت و اهمیت روستای ازنی دارد. باغ طبیعی اندون از دیگر جاذبه‌های روستای ازنی به حساب می‌آید که از درختان ازگیل، به وحشی، سیب ترش، ولیک و گلابی وحشی، پوشیده شده است.

قلعه ازنی

قلعه ازنی در سمت جنوب غربی روستای ازنی قرار گرفته و تاریخ ساخت و نام سازنده آن تاکنون مشخص نشده است. این قلعه تاریخی، شامل یک ساختمان مرکزی و خندق عمیقی است که دور آن حفر کرده‌اند. ظاهرا آب این خندق، به کمک لوله‌های سفالی و از چشمه محل تامین می‌شد. نقل است روی خندق،‌ پل چوبی وجود داشت که محل تردد بود و شب‌ هنگام،‌ آن را جمع می‌کردند.

بنا بر شواهد موجود، یک راه زیرزمینی نیز به درون ساختمان ساخته بودند و همه این تدابیر، به گفته کارشناسان، از امیرنشین بودن قلعه حکایت می‌کند. در فاصله چند کیلومتری این قلعه و در دو سمت شرق و غرب، دو قلعه دیگر نیز به چشم می‌خورد که هیچ‌یک،‌ ساختاری مشابه این قلعه ندارند.

جنگل های انبوه پله

جنگل های پله

جنگل‌های انبوه پله که پیرامون دریاچه الندان قرار گرفته‌اند؛ با درختانی سرسبز و بلند قامت و پهن‌برگ، بخشی از زیبایی چشمگیر این منطقه را رقم زده‌اند. درختانی که انعکاس تصویر آن‌ها در آب، تابلوی نقاشی بی‌بدیلی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد.

راش، ممرز، بلوط، ملچ و نمدار، از جمله گونه‌های گیاهی بی‌نظیر این جنگل زیبا هستند. هوای پاک و طبیعت بکر این جنگل‌ها، در کنار تصویری شگفت‌انگیز از همسایگی کوه و رود و جنگل، لحظات خوشی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. علاوه بر آب‌بندان پله ازنی، رودخانه لاکبار نیز در این محدوده وجود دارد که از سرشاخه‌های رودخانه تجن جاری شده است و آب شیرین و گوارایی دارد.

آبشار اوپاش پاش

آبشار اوپاش پاش

آبشار اوپاش پاش، از جاذبه‌های گردشگری بخش چهاردانگه محسوب می‌شود که در میان دو روستای مازارستاق و تلوکلا قرار گرفته است؛ اما بنا به گفته بومیان، به روستای تلوکلا تعلق دارد.

آب خروجی از دریاچه الندان، پس از رسیدن به نقطه‌ای موسوم به او فروشونه به دل کوه وارد شده و پس از طی مسافتی در حدود ۶ کیلومتر، از داخل کوه به‌ شکل آبشار بسیار زیبایی خارج می‌شود. این آب شالیزارهای روستاهایی چون مازارستاق، تلوکلا، ازنی و دیدو را آبیاری می‌کند.

وسایل لازم برای سفر به دریاچه الندان

سفر به الندان

برای سفر به منطقه بکر و جنگلی الندان و دریاچه طبیعی زیبای آن، حتما آب و غذای کافی به‌ همراه داشته باشید. از آنجایی که با خودروی شخصی می‌شود تا نزدیک دریاچه رفت،‌ به‌ سادگی می‌توان وسایل کمپینگ یا یک پیک ‌نیک خانوادگی را به ‌همراه برد.

لباس کافی و اضافی، از دیگر وسایلی است که توصیه می‌شود به‌ همراه داشته باشید؛ چراکه به ‌ویژه در فصول سرد و بارانی سال، به آن نیاز خواهید داشت.

تفریح و تفرج در منطقه الندان و محیط اطراف دریاچه، با لذت قدم زدن و پیاده ‌روی در فضای سرسبز و آرام آن معنا پیدا می‌کند. ازاین‌ رو،‌ کفش مناسب کوهنوردی یا پیاده‌ روی را نیز نباید فراموش کرد.

همچنین، از به ‌همراه داشتن لاستیک زاپاس و جعبه کمک‌های اولیه، مطمئن شوید تا در صورت لزوم،‌ به مشکل بر نخورید. کیسه زباله را نیز هرگز فراموش نکنید تا اثری غیر طبیعی، در دل طبیعت باقی نماند.

مسیر دسترسی به دریاچه الندان

دسترسی به الندان

بهترین راه برای رسیدن به دریاچه از طریق روستای ازنی است. شما می‌توانید از سمت ساری وارد بزرگراه ۷۰ آسیا و پس از طی حدود ۶۰ کیلومتر  وارد فرعی شوید که به روستای ازنی می‌رسد. انتهای مسیر شما را به دریاچه الندان خواهد رساند. توجه داشته باشید که مسیر فرعی ابتدا آسفالته بوده و بعد خاکی می‌شود بنابراین حتما با وسیله نقلیه مطمئن مسیر را طی کنید.

فاصله ساری تا دریاچه الندان: ۶۶.۷ کیلومتر

اقامت در دریاچه الندان

اقامت در الندان

برای اقامت در منطقه الندان،‌ گزینه‌های متفاوتی در اختیار خواهید داشت. در ساده ‌ترین و کم‌ هزینه‌ ترین شکل ممکن، می‌توانید در اطراف دریاچه چادر بزنید و از کمپ در دل طبیعت سبز و هوای دلچسب و پاک لذت ببرید؛‌ در غیر این صورت، اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیاری در روستاهای اطراف وجود دارند که علاوه بر محیطی امن و آرام و دلنشین برای استراحت شما، فرصت مناسبی را نیز برای کسب درآمد بومیان منطقه فراهم می‌کنند.

یک راه آسان و مطمئن برای اجاره اقامتگاه مراجعه به صفحه رزرو آنلاین اقامتگاه در کیاسر است. شما با مراجعه به این صفحه می‌توانید تمام اقامتگاه های موجود در ساری را مشاهده کرده و مناسب ترین و نزدیک ترین واحد به دریاچه الندان را انتخاب و رزرو کنید.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *