جاهای دیدنی فومن، بهشت روی زمین

جاهای دیدنی فومن

برخلاف تصور بیشتر افراد سفرهای شمالی فقط محدود به دیدن دریا نیست اگر چه یکی از بخش‌های جدانشدنی سفر به شمال دیدن دریا و لذت‌بردن از عظمت و زیبایی آن است، اما اگر این‌ بار عازم شهرهای شمالی بودید، تجربه دیدن جاهای دیدنی فومن را در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید.

شهرستان فومن یکی از قدیمی‌ ترین شهرهای استان گیلان است. شاید پیش از این نام فومن را در کنار کلوچه‌‌ها و سوغاتی‌های خوشمزه‌ی شمالی شنیده باشید؛ اما این بار قرار است گشتی در میان طبیعت بکر این شهرستان بزنیم و از زیباترین جاهای دیدنی فومن پرده برداریم. پس تا پایان این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ با ما همراه باشید.

فومن کجاست؟

جاهای دیدنی فومن

شهرستان فومن از شمال به شهرستان‌های ماسال و صومعه سرا، از جنوب و جنوب غربی به اردبیل و زنجان و از سمت شرق به شهرستان شفت محدود ‌‌می‌شود. از آنجایی که این منطقه از دیرباز در وسعتی بسیار وسیع به کشت سیر موسوم بوده است، در نام‌گذاری از واژه فوم به معنای سیر استفاده شده است. البته برخی معتقد هستند که فومن را از ریشه بهمن گرفته‌اند.

جاهای دیدنی فومن

جاده سراوان_ فومن

جاده سراوان فومن

وقتی وارد جاده‌ی فومن–سراوان شوید اولین چیزی که توجه و حیرت شما را برخواهد انگیخت درخت‌های سر به ‌فلک کشیده و تنومند این جاده است. درخت‌های عظیم و سبز این مسیر زیبایی و رویایی بودن این جاده را دوچندان کرده. اگر در ساعات اولیه‌ی روز مسافر این جاده باشید مه‌ صبحگاهی و بی‌نظیر آن عیشتان را کامل خواهد کرد.

روستای ماسوله

ماسوله

در شهر زیبای فومن بهشتی به نام ماسوله جای گرفته است که در فاصله ای کمتر از ۴۰ کیلومتری فومن قرار دارد. شهر زیبای ماسوله از قدمتی طولانی برخوردار است به صورتی که قدمت آن به ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ سال گذشته بازمی گردد. ماسوله شهری پلکانی بوده که تبدیل به یکی از مناطق دیدنی فومن شده است. تقریبا محال است کسی به فومن سفر کند و به بازدید از این شهر پلکانی سرسبز نرود. هنگامی که در این روستای باصفا در حال قدم زدن هستید، خانه های دلربا و جذاب روستایی را خواهید دید که به صورت پلکانی در کنار هم قرار گرفته اند.

اگر در میان کوچه پس کوچه های ماسوله در حال قدم زدن باشید بازارچه سنتی را خواهید دید که صنایع دستی منطقه را برای فروش عرضه می کنند. ماسوله به عنوان شهری تاریخی در این منطقه به شمار می‌رود. شهر زیبای ماسوله از شمال به شهرستان ماسال، از شرق به جلگه شهر فومن، از غرب به خلخال و از جنوب به طارم علیا محدود می‌شود. هنگامی که در ماسوله قرار دارید و به مناطق زیبای اطراف تماشا می‌کنید، کوهستان‌ها و جنگل‌های سرسبزی را خواهید دید که غرق در مه می‌باشند که مانند تصویری رویایی مقابل شما قرار دارد.

آدرس: استان گیلان، ۱۰ کیلومتری از فومن

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله یکی از زیباترین پارک های خاورمیانه است. در این پارک انواع درختانِ راش، توسکا، فندق، درخت آزاد و گیاهان علفی و دارویی وجود دارد. شرایط اقلیمی و امکانات رفاهی در این منطقه باعث جذب گردشگران زیادی شده است.

از این پارک می‌توان به مشاهده ساختمان‌های سنتی ماسوله که با اصول مهندسی سنتی و معماری خاص به سمت کوهپایه بنا شده و تصویری پلکانی را به دیدگان گردشگران هدیه می‌کنند، پرداخت.

قلعه رودخان

قلعه رودخان

در ۲۰ کیلومتری شهرستان فومن، بنایی تاریخی وجود دارد که گروهی از باستان شناسان، قدمت آن را در دوران حکومت ساسانیان تخمین زده‌اند. وجه تسمیه این اثر تاریخی، به علت قرارگیری و احداث آن در کنار رود است که در گذشته به دژ روگان شهرت داشته و با گذشت زمان به قلعه رودخان تغییر نام داده است. این عمارت کهن در بین مردم به نام‎‌های دیگری مانند دژ روخان، قلعه‌ی حسامی، قله رخون، قلعه‌ی هزارپله و دژ روگان نیز شناخته می شود.

ویژگی منحصر به فرد قلعه رودخان، عدم نفوذ، فتح و دسترسی به آن توسط دشمن، در طول تاریخ است. این دژ قدیمی از بخش‌های مختلفی از جمله دو ارگ و قورخانه، تشکیل شده است. ارگ محل سکونت حاکم وقت و خانواده‌ی وی احداث شده و قورخانه نیز برای سکونت و انجام کارهای نظامی سربازان مورد استفاده قرار می‌گرفت. از دیگر قسمت‌های قلعه می‌توان به تعدادی ورودی، زندان، سردخانه، حمام، حوض، آبریزگاه، آب انبار، برج دیده بانی، چندین اتاق دیده بانی، تعدادی واحد مسکونی، برج و بارو و… اشاره کرد. از ویژگی‌های منحصر به فرد و جالب در مورد قلعه، سیستم دفاعی و امنیت بی‌نظیر آن است؛ چراکه در طول تاریخ و در مدت زمان پویایی آن، هیچ دشمنی موفق به فتح آن نشده است.

آدرس: استان گیلان، فاصله ۲۰ کیلومتری از جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان

ییلاق کوبار

ییلاق کوبار

یکی از زیباترین جاهاب دیدنی که در نزدیکی شهر فومن قرار دارد، ییلاق کوبار است که در میان جنگل‌های سرسبز و انبوه قرار گرفته است. مسیر ییلاق کوبار بسیار دشوار بوده و پیشنهاد می‌شود افراد سالمند و کودکان به این منطقه نروند. از آنجایی که این منطقه ییلاقی بوده و دارای هوایی سرد و کوهستانی است بهتر است در فصل‌های بهار و تابستان به بازدید از این منطقه بروید تا با بارندگی‌های شدید مواجه نشوید. برای رسیدن به ییلاق کوربار که از جاهای دیدنی فومن به شمار می‌رود، حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان نیاز دارید.

برای آن که در پیاده روی و کوهپیمایی این منطقه اذیت نشوید بهتر است از کفش های راحت و مناسب کوهنوردی و تجهیزات کافی استفاده کنید. به علت کمتر شناخته شدن ییلاق کوربار، منطقه ای بکر و دست نخورده باقی مانده است.

آدرس: استان گیلان، منطقه ماسوله

آبشار دودوزن

آبشار دودوزن

آبشار دودوزن فومن جز معروف‌ترین آبشارهای استان گیلان است که هرگاه گیلانی‌ها هم قصد داشته باشند به طبیعت برای گردش پناه ببرند، یکی از انتخاب‌هایشان دودوزن خواهد بود.

این آبشار در ۲۴ کیلومتری شفت واقع شده است و از نظر زیبایی بصری با دیگر جاذبه‌های این شهرستان برابری می‌کند. آب و هوای معتدل و مرطوب، چشمه‌های پر آب و گوارا، رودخانه‌های خروشان، کوه‌های سرسبز و جنگل‌های انبوه در کنار آبشار دودوزن فومن، زیبایی این جاذبه طبیعی را چندین برابر کرده‌اند.

این آبشار در بخش سیاهمزگی واقع شده است. بخشی از شهرستان شفت که به داشتن پنیرهای محلی معروف است. بنابراین اگر گذارتان به این محله افتاد، از خرید پنیر محلی غافل نشوید. برای تماشای زیبایی این آبشار باید به عمق دره بروید تا عظمت چشمه‌ای که از دل کوه سرریز می‌شود را ببینید. به دره بروید، روی تخته سنگی بنشینید و به موسیقی آب و رقص امواج که از بین تخته سنگ‌ها راه خود را پیدا می‌کنند مشغول شوید.

آدرس: گیلان، ۲۴ کیلومتری شهرستان شفت.

جاهای دیدنی فوشه فومن

روستای فوشه

یکی از مناطق دیدنی در شهرستان فومن، روستای فوشه در فاصله ی ۲۲ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان است که در نزدیکی قلعه رودخان قرار دارد. محصور شدن این روستای زیبا از غرب، جنوب و جنوب غربی به مناطق کوهستانی، ارتفاعات و جنگل‌های زیبا با چشم اندازهای فوق العاده و قرارگیری آن در دامن کوه و جنگل، از ویژگی‌های ناب و دوست داشتنی این منطقه از شمال کشور برای بازدید و مسافرت محسوب می‌شود که سالانه میزبان علاقمندان بسیاری به طبیعت و ایرانگردی است. همچنین پوشش گیاهی متنوع و حضور درختانی همچون توسکا، افرا، لرگ، راش، خرمندی و راش طبیعتی زیبا با آرامش و سرسبزی منحصر به فردی را برای ساکنین و بازدیدکنندگان از این منطقه، به ارمغان آورده است.

آدرس: استان گیلان، ۲۰ کیلومتری جنوب غرب فومن

غار خون فوشه

غار خون فوشه

یکی از جاهای دیدنی فومن در روستای فوشه قرار گرفته است که با نام غار خون فوشه شناخته می شود. این غار تاریخی دارای قدمتی بالغ بر ۳ هزار بوده و در فاصله ۱۵ کیلومتری از فومن قرار گرفته است. محل قرارگیری این غار تاریخی در میان جنگلی سرسبز است و قدمت تاریخی و شرایط زیست محیطی آن باعث شده از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد. غار خون فوشه ۳۰۰ متر طول و ۳۰ متر عمق دارد. اگر برای بازدید از غار خون فوشه راهی شوید، در میان مسیر جاذبه‎های طبیعی متعددی را مشاهده خواهید کرد. غار تاریخی خون فوشه دارای چهار دهانه بوده و در ارتفاع ۹۳۰ متری از سطح زمین واقع شده است. برای ورود به این غار باید حدود یک متر را به صورت سینه خیز پیش بروید؛ چراکه یک سنگ تخریبی جلو دهانه ورودی آن قرار گرفته است. خون در زبان تالشی به معنای جاری شدن چشمه بوده و دلیل نامگذاری غار به این نام همین است. غار خون فوشه در سال ۱۳۷۲ کشف شد.

آدرس: استان گیلان، شهر فومن، ۱۵ کیلومتری روستای فوشه، نزدیک به قلعه رودخان

آبشار لار چشمه

لارچشمه

آبشار لارچشمه سر راه جاده‌ی فومن به ماسوله واقع شده. هم می‌توان از مسیر فومن به آن رسید و هم وقتی برای دیدن جاهای دیدنی ماسال و ماسوله به این مناطق می‌روید، سری به آبشار لار چشمه هم بزنید. محیط بکر و زیبای آن محل مناسبی برای طبیعت‌ گردی، عکاسی و ثبت تصاویر زیبا و به‌یادماندنی است.

مسافران و گردشگرانی که برای دیدن این آبشار و مناطق به محل لار چشمه می‌آیند می‌توانند از رستوران‌ها و استراحتگاه‌های محلی که در نزدیکی آبشار وجود دارد استفاده کنند.

آدرس: استان گیلان، جاده فومن – ماسوله، قبل از ماسوله

قله شاه معلم

قله شاه معلم

قله شاه معلم که با نام ماسوله داغ نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی استان گیلان و دیدنی های فومن به‌ شمار می‌رود. ارتفاع این قله ۳۰۵۰ متر برآورد شده است. این پدیده‌ی طبیعی که در شمال غربی ماسوله قرار دارد، در میان کوهنوردان به‌دلیل سختی مسیر و زیبایی وصف‌ناشدنی مناظر آن، از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آدرس: گیلان، روستای ماسوله.

پارک فومن

پارک فومن

در میان جاذبه های گردشگری فومن پارک زیبایی وجود دارد که به واسطه مجسمه های داخل آن بسیار شهرت پیدا کرده و خود به عنوان یکی از مهمترین مناطق دیدنی فومن شناخته می شود. چهار مجسمه دختر در پارک فومن قرار دارد که به دست بانوان هنرمند شهر زیبای فومن ساخته شده اند و نشاط و جریان زندگی را به نمایش می گذارند. علاوه بر این چهار مجسمه، تعدادی مجسمه دیگر در محوطه پارک فومن قرار دارند که مجسمه های کودکانی شاداب و سرزنده اند که آن ها نیز نشان دهنده شادابی افراد محلی منطقه می باشند. گردشگران در کنار این مجسمه ها عکس های زیبایی را به عنوان یادگاری ثبت می کنند. همچنین گردشگران زیادی هستند که پارک فومن را به عنوان محلی برای برپایی بساط پیک نیک انتخاب می کنند و ساعاتی را به خوشی در کنار همراهان خود می گذرانند. وسایل بازی نیز در این پارک برای کودکان قرار داده شده و بر اساس همین به تفرجگاه مناسبی برای گردشگران تبدیل شده است.

آدرس: استان گیلان، شهر فومن، فاصله ۳ کیلومتری از مرکز فومن

بازار سنتی فومن

بازار سنتی فومن

یکی از بازارهایی که در شهر فومن قرار دارد و به عنوان یکی از مناطق دیدنی فومن شناخته می شود، بازار سنتی فومن می باشد که اهالی منطقه و مناطق اطراف به این بازار سنتی می آیند و محصولات محلی خود را برای فروش عرضه می کنند. گردشگران زیادی هستند که حتی اگر قصد خرید نداشته باشند راهی بازار سنتی فومن می شوند تا بتوانند از حال و هوا و شور و هیجان این بازار لذت ببرند و با محصولات محلی این شهر آشنا شوند.

سه شنبه بازار فومن

سه شنبه بازار

در شهر فومن بازارهایی هستند که به صورت هفتگی برگزار می شوند که اهالی فومن و مناطق طراف به این بازار می آیند تا محصولات و تولیدات محلی خود را به فروش برسانند. سه شنبه بازار فومن یکی از بازارهای هفتگی فومن بوده که از دیرباز تا به امروز برگزار می شود. اگر قصد خرید محصولات محلی تازه، دامی و کشاورزی را دارید، سه شنبه بازار فومن می تواند انتخاب مناسبی برای خرید شما باشد.

آدرس: استان گیلان، شهر فومن، کمربندی شهید شیرودی.

ییلاق آندره

ییلاق اندره

همان‌طور که روستاهای سرسبز و زیبا از بخش‌های گردشگری و مهم فومن هستند، ییلاق‌ها هم جزو‌ مناطق پرطرفداری است که گردشگران برای دیدن آن‌ها عازم سفر و جاده می‌شوند. ییلاق آندره در مسیر جاده ماسوله به خلخال در بخش سردار جنگل فومن طبیعتی خارق ‌العاده و به ‌یاد ماندنی دارد که برای شما خاطرات خوش و ماندگاری به ‌جا خواهد گذاشت.

آدرس: استان گیلان، فاصله ۵ کیلومتری از ماسوله، مرز میان گیلان و زنجان، در مسیر جاده ماسوله – خلخال

درخت آقادار

درخت آقادار

درختی تنومند و کهن سال به نام درخت مزار یا درخت آقادار وجود دارد که هنوز تعدادی از مردم به تبعیت از باورهای قدیمی با بستن پارچه ای سبز رنگ به درخت، امید به برآورده شدن حاجات خود دارند.

طبیعت ماکلوان

ماکلوان

ماکلوان یا به زبان تالشی ماکلان نام شهری کم‌جمعیت در مسیر جاده فومن به ماسوله است. این شهر از تجمیع دو روستای ماکلوان پایین و بالا تاسیس شده است.

پراکندگی خانه‌ها در میان باغ‌های چای و شالیزارهای ماکلوان به اندازه‌ای زیاد است که در ورود به منطقه متوجه نمی‌شوید در میان یک شهر هستید. جذابیت ماکلوان همین چشم ‌اندازهای وسیع و سبزش است. ماکلوان نقطه اتصال جلگه به کوهستان است و همین ویژگی باعث شده تا به هر طرف آن سرک بکشید به راحتی منظره‌‌ای برای عکاسی یا خوش‌گذرانی پیدا شود.

اگر از فومن می‌خواهید به ماسوله سفر کنید از میان ماکلوان عبور خواهید کرد پس این یک توفیق اجباری برای شما خواهد بود. اگر فصل سفرتان بهار یا تابستان بود می‌توانید چند دقیقه‌ای در میان جاده‌های خاکی میان مزارع برنج یا میان روستاهای کوهپایه‌ای رانندگی کنید و عکس‌های زیبایی بگیرید.

آدرس: استان گیلان، شهر فومن، مسیر جاده ماسوله – فومن

مناطق کوهستانی فومن

مناطق کوهستانی فومن

در بخش‌های جنوبی شهر زیبای فومن مناطق کوهستانی سرسبزی دیده می‌شوند که از مناطقی نظیر جنگل، قله‌های متعدد، ارتفاعات سرسبز و زیبا و مراتع سرسبز پدید آمده است. اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که به کوهنوردی و گشت و گذار در طبیعت علاقمندید، مناطق کوهستانی فومن را فراموش نکنید. این نواحی کوهستانی از جاهای دیدنی فومن به شمار می‌روند و شامل مناطقی همچون ماکلوان، گشت رودخان، ارتفاعات گسگره و… هستند. هر ساله گردشگران و کوهنوردان زیادی هستند که به ارتفاعات سرسبز و زیبای فومن صعود می‌کنند و می‌توانند از آن ارتفاعات جاذبه‌های دیدنی اطراف را مشاهده کنند و چشم انداز بی نظیری مقابل آن‌ها قرار می‌گیرد.

آدرس: استان گیلان، بخش جنوبی فومن

ییلاق زودل سر

زودل سر

اما اگر پس از گشت و گذار در شهر فومن و پس از دیدار از بقعۀ سبز قبا دوست داشتید ییلاقی سبز و باطراوت و باشکوه را تجربه کنید می‌توانید به سمت ییلاق باشکوه و تماشایی زودل سر رهسپار شوید. این ییلاق زیبا و دلربا در مسیر رسیدن به قلۀ بلند و سرشار از شکوه تراشوم واقع شده است. قلۀ بلند و رفیع تراشوم در حوالی روستای خانوانه‌ که از توابع شهرستان فومن به شمار می‌رود قرار دارد. اما ییلاق زودل سر در قسمت بالادست روستایی دلبرانه و تماشایی به نام زودل جای دارد.

آدرس: استان گیلان، شهر فومن، در مسیر دسترسی به قله مرتفع تراشوم، نزدیک به روستای خانوانه

آبشار کوشم

آبشار کوشم

آبشار کوشم بلندترین آبشار ماسوله به شمار می‌رفت و با ارتفاع ۳۰ متر، در انتهای دره جنگلی ماسوله و در ارتفاعات این منطقه واقع شده بود. مسیر زیبای دسترسی به این آبشار با شیبی ملایم در امتداد رودخانه و در جهت مخالف جریان آب بود که خود به تنهایی یکی از جاهای دیدنی فومن و ماسوله محسوب می‌شد و افراد علاقمند به کوهنوردی را به‌سمت خود جلب می‌کرد. به دلیل بارش‌های پاییز سال ۱۳۹۹، سنگ‌های بزرگ در بالا دست آبشار روی آن ریزش کردند و در حال حاضر این آبشار از بین رفته است.

آدرس: گیلان، ماسوله

چشمه آب معدنی علی زاخونی (چشمه زمزم)

چشمه آب معدنی علی زاخونی

چشمه های زیبا و متعددی در شهر فومن وجود دارند که چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه یکی از زیباترین و گواراترین آن ها می‌باشد. از آنجایی که چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه در نزدیکی‌های معادن آهن قرار گرفته، آب تلخی دارد و رنگ آن نارنجی می‌باشد. آب این چشمه سرشار از بیکربنات است که باعث می‌شوند خواص درمانی داشته باشد و مردم زیادی برای بهره بردن از خواص درمانی آب این چشمه راهی آن می‌شوند. از خواص درمانی آب چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه می‌توان به درمان بیماری‌های گوارشی و ریوی اشاره کرد. افراد بومی این منطقه آب چشمه مذکور را با شکر مخلوط می‌کنند و برای درمان بیماری‌های گوارشی و ریوی استفاده می‌کنند. همچنین چشمه آب معدنی علی زاخونی و زمزمه از جاهای دیدنی فومن به شمار می‌رود.

آدرس: استان گیلان، شهر فومن، ماسوله.

منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

سیاه مزگی

منطقه حفاظت‌ شده گشت رودخان و سیاه مزگی با بهره‌ مندی از اقلیمی مرطوب و معتدل، پوشش گیاهی بومی و جنگل‌های کم‌ نظیر هیرکانی، مراتع ییلاقی، جلگه‌، رودهای متعدد خروشان و باغ‌های زیبای چای از جاهای دیدنی فومن به شمار می‌آید و ناحیه‌ای مناسب و مطلوب برای گردشگران و مسافران سراسر کشور است. این منطقه در سال ۱۳۷۸ عنوان منطقه حفاظت ‌شده را به خود اختصاص داد. این بخش از استان گیلان زیستگاه گونه‌های مختلفی از جانوران از جمله قرقاول، آبیا، تشی، گورکن، سیاه‌ گوش، روباه، گربه‌ی جنگلی، گراز، خرس قهوه‌ای، مرال شوکا، شغال و پلنگ است.

آدرس: گیلان، فومن، منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی.

بقعه سبز قبا

سبز قبا

یکی از جاهای دیدنی هر شهر و دیاری اماکن مذهبی هستند. یکی از اماکن مذهبی که در شهر فومن قرار دارد و به واسطه طبیعت اطراف آن به عنوان یکی از جاهای دیدنی فومن شناخته می شود. این بقعه در روستای شنبه بازار قرار گرفته و گردشگرانی که به فومن سفر می کنند به زیارت آرامگاه سبز قبا می روند. در اطراف بقعه متبرکه نیز مقبره چند تن از شهدای جنگ تحمیلی قرار دارد. هر کدام از زائرین که به زیارت بقعه متبرکه سبز قبا می روند، از این قبور نیز زیارت می کنند. یکی از شهدایی که در این محل به خاک سپرده شده است شخصی به نام شهید سید جواد موسوی می باشد. در اطراف این امامزاده درختی کهن سال و تنومند روییده است و آن را در زمان های قدیم با نام درخت آقادار و یا درخت مزار می شناختند. همچنین اهالی منطقه نیز در زمان های گذشته نیز بر باورهایی بودند که با بستن پارچه هایی سبز رنگ حاجت روا می شدند.

آدرس: استان گیلان، فومن، روستای شنبه بازار

رودخانه پلنگ ور

رودخانه پلنگ ور

در میان جاذبه های دیدنی فومن رودخانه ای زیبا و خروشان در طبیعتی سرسبز جریان دارد که با نام رودخانه پلنگ ور شناخته می‌شود. اطراف این رودخانه کاملا سرسبز بوده و درختان انبوه و سرسبز کوتاه و بلندی روییده‌اند که بر زیبایی منطقه افزوده‌اند و تبدیل به یکی از اصلی ترین جاهای دیدنی فومن شده است که گردشگران زیادی برای بازدید از آن راهی این منطقه می‌شوند. رودخانه زیبا و خروشان پلنگ ور از کوه‌های تالش در بخش جنوبی ده آلیان سرچشمه می‌گیرد و در مسیر خود از مزارع کشاورزی روستای سه سار عبور می‌کند و آن‌ها را سیراب می‌کند و از روستا عبور می‌کند و خارج می‌شود. گردشگرانی که به بازدید از این رودخانه می‌روند می‌توانند در کنار آن قدم بزنند و از طبیعت زیبا و آب و هوای مطبوع آن لذت ببرند.

آدرس: استان گیلان، شهر فومن، فاصله ۲۰ کیلومتری از جنوب شرقی صومعه سرا، روستای سه سار

ماسال

ماسال

ماسال یکی از جاهای دیدنی فومن و صومعه سرا است. کناره‌‌ها و اطراف کوه تالش شهری کوچک و با موقعیت جلگه‌ای قرار دارد که به نام ماسال شناخته می‌شود. ماسال در ۵۰ کیلومتری شمال غرب رشت و ۲۰ کیلومتری غرب فومن و صومعه‌ سرا قرار گرفته است.

ماسال در گذشته بخشی از تالش بود اما سال ۱۳۷۶ از این منطقه جدا و مستقل شد و امروز دو بخش مرکزی، شازند مرند و چهار دهستان دارد. اگر قصد دارید برای ماندن در یک اقامتگاه محلی و سنتی به فومن و شمال سفر کنید در این مناطق می‌توانید اقامتگاه و هتل‌های محلی مناسب و زیبایی پیدا کنید.

گسکره

گسکره

روستایی سرسبز و خوش آب و هوا به نام گسکره در شهر فومن قرار دارد که از توابع بخش سردار جنگل به شمار می رود. این روستا که جزو جاهای دیدنی فومن می باشد در فاصله ۹ کیلومتری از جاده ماسوله قرار گرفته است. گسکره که روستایی زیبا و خوش آب و هوا می باشد تعدادی محله با نام‌های مهدی محله که آن را میدی محله نیز می شناسند و یا کفین مله را در خود جای داده است. این روستا یکی از روستاهای تاریخی شهر فومن و استان گیلان است. پیشنها می‌شود اگر به فومن سفر کردید و به دنبال جایی برای آرام گرفتن دور از تنش و هیاهوی شهر بودید می‌توانید روستای گسکره را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنید.

اقامت در فومن

اقامت در فومن

خوشبختانه فومن جزو شهرهایی است که هر نوع اقامتگاهی را در خود جای داده است و برای سفر به این شهر زیبا و گردشگری مشکلی در رابطه با اقامت و اجاره ویلا در فومن نخواهید داشت. در این شهر زیبا چندین هتل، اقامتگاه بومگردی، کلبه، خانه‌های روستایی و ویلاهای متنوع وجود دارد که شما می‌توانید با مراجعه به صفحه رزرو آنلاین اقامتگاه و پس از انتخاب شهر فومن تمام اقامتگاه‌های موجود را مشاهده کرده و مناسب ترین گزینه را از بین آن‌ها انتخاب کنید.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *