جاهای دیدنی سوادکوه، شهری به قدمت طبرستان

جاهای دیدنی سوادکوه

مازندران، یکی از جذاب ‌ترین استان‌های ایران برای گردشگری و تفریح است. جاهای دیدنی سوادکوه از عوامل جذب گردشگر به استان مازندران است. کشفیات باستان ‌شناسی حاکی از آن است که قدمت این منطقه به نواحی کهن طبرستان می‌رسد. در شاهنامه فردوسی نیز از این منطقه نام برده شده است. همین قدمت تاریخی منجر شده تا آثار باستانی بسیاری همچون قلعه‌های فراوان در این منطقه خودنمایی کنند. قلعه‌هایی تاریخی که در میان خطه سرسبز شمال واقع شده‌اند. ما در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ فهرست کاملی از جاهای دیدنی سوادکوه را به همراه اطلاعات و آدرس آن‌ها برایتان آورده‌ایم تا هنگام سفر به این منطقه بتوانید راحت تر برنامه ریزی کنید.

سوادکوه کجاست؟

سوادکوه کجاست

سوادکوه شهرستانی در جاده فیروزکوه و در فاصله ۴۵ کیلومتری قائمشهر است و در نزدیکی مرز استان مازندران و سمنان واقع شده و همچنین از سمت شمال به قائمشهر، از سمت شرق به ساری، از سمت غرب به بابل و از سمت جنوب هم به ارتفاعات البرز و شهرستان فیروزکوه راه دارد. برای رفتن از مسیر تهران به سوادکوه، کافی است وارد جاده فیروزکوه شده و مسیر ۲۰۰ کیلومتری را طی کنید تا پس از ۳ ساعت به سوادکوه برسید. این شهرستان در ارتقاع بیش از ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به لطف این ارتفاع، سوادکوه از جمله مناطق ییلاقی شرق مازندران به شمار می‌رود که دارای تابستان های خنک و زمستان های بسیار سرد است.

جاهای دیدنی سوادکوه

پل ورسک

پل ورسک

اولین جایی که بعد از رسیدن به سوادکوه باید ببینید، پل ورسک است. این پل درعین داشتن چشم‌انداز زیبای طبیعی، ارزش تاریخی بالایی دارد. پل ورسک دو کوه را بهم متصل می‌کند و حدودا ۶۱ متر از زمین ارتفاع دارد. این پل در جنگ جهانی دوم، نقش بسیار مهمی را در پیروزی سپاه متفقین و شکست آلمان در روسیه بازی کرده است. اهمیت این پل تا جایی است که در کشورهای جبهه متفقین، به آن پل پیروزی می‌گویند.

آدرس: مازندران، ۴۵ کیلومتری جنوب زیراب و ۸۵ کیلومتری شهر قائمشهر در محور فیروزکوه و در مسیر راه آهن شمال، روستای ورسک عباس ‌آباد.

آلاشت

آلاشت

شهر آلاشت دارای مناطق زیبای دیدنی و طبیعت دلچسبی است. این شهر همچنین آثار تاریخی و کهنی نیز دارد که این آثار از جاذبه های این شهر محسوب می شوند.

آلاشت شهری مرتفع در سوادکوه داراب آب و هوای بکر و درختان و تپه های فراوانی است. خانه های قدیمی و سنتی این شهر زیبا جذابیت فراوانی را برای گردشگران به وجود آورده و از دور چشم انداز زیبایی به این شهر بخشیده‌اند؛ زیرا این خانه‌ها ساخته شده از خشت دارای سقف چوبی با رنگ‌های متفاوت از یکدیگر هستند. از گشت و گذار در بخش قدیمی شهر که در فهرست میراث ملی هم ثبت شده، با کوچه‌های باریک و پرشیبش غفلت نکنید.

آدرس: مازندران، شهرستان سوادکوه، بین سوادکوه و پل ورسک، آلاشت.

جنگل لفور

جنگل لفور

روستای لفور همچنین یکی از بزرگترین جنگل‌های شرق استان مازندران و از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه را هم در خود جای داده به طوری که بعد از چند ساعت پیاده روی در جنگل لفور، تنها به بخش کوچکی از جنگل خواهید رسید و در طول مسیر، با تنوعی از گیاهان مانند ازگیل، راش، انجیلی، لیلکی و… روبه‌رو خواهید شد. جنگل لفور منطقه ای بسیار سرسبز و بکر است و برای اتراق و کمپینگ به همراه طبیعت گردی بی شک انتخاب عالی خواهد بود، اما در نظر داشته باشید در این جنگل حیوانات بسیاری زندگی می‌کنند که اکثر آن‌ها وحشی بوده و می‌بایست هموراه مراقب آن‌ها بود.

در طول بازدید از جنگل لفور سوادکوه، با جاذبه های دیدنی بسیاری روبه رو خواهید شد که شامل پارک جنگلی آذررود، آبشارهایی تریکن، اسکلیم، ترز، گزو، پلنگ دره و… بوده و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود. همچنین خوب است بدانید جنگل لفور از سمت شمال به جنگل‌های منطقه شیرگاه، از سمت شرق به جنگل‌های جوارم، از سمت جنوب به ارتفاعات البرز و از سمت غرب به بابلکنار راه دارد.

آدرس: مازندران، سوادکوه شمالی، روستای لفور

دریاچه لفور

دریاچه لفور

در غرب سوادکوه، روستایی با نام لفور وجود دارد که یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی سوادکوه، دریاچه‌ای بکر و دیدنی را در خود جای داده است. دریاچه لفور دریاچه‌ای بسیار بزرگ و بکر بوده و از تلاقی سه رودخانه پر آب با نام‌های کارسنگ، اسکلیم روهار و آذررود تشکیل شده است. همچنین در اطراف دریاچه لوفر، کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی وجود دارد که در محیطی دنج به همراه چشم انداز بی نظیر از دریاچه و جنگل، بهترین غذاهای دریایی تازه با ماهی‌های پرورشی دریاچه را سرو می‌کنند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

سد لفور

در گذشته، تصمیم گرفته شد تا سدی برای ذخیره آب بر روی رودخانه بابلرود ساخته شود اما در سال ۱۳۷۴، این تصمیم تغییر یافت و سد بر روی دریاچه لفور قرار داد شد. سد لفور امروزه به عنوان بزرگترین سد خاکی ایران شناخته می شود و همچنین عده زیادی از مردم به خصوص مردم مازنداران و بومی‌های منطقه، سد را با نام سد آیت الله صالحی مازندرانی نیز میشناسند.

آبشار گزو

آبشار گزو

آبشار گزو مرتفع ترین آبشار سوادکوه بوده و با ۵۳ متر ارتفاع هم در میان آبشارهای مرتفع استان مازندران قرار دارد. این آبشار دیدنی در جنگل گزو و نزدیک به روستای گزو قرار داشته و همواره بهترین راه برای دسترسی به آبشار، مراجعه به امامزاده گزو است چراکه این امامزاده دارای پارکینگ برای خودروها بوده و همچنین در مجاروت امامزاده گزو، مسیری برای دسترسی به آبشار مشخص شده است که نزدیک به ۲ کیلومتر بوده و هرچقدر به انتهای مسیر نزدیک تر می شوید، صدای آبشار خروشان هم بیشتر خواهد شد.

آبشار گزو در منطقه ای بسیار بکر و سرسبز قرار دارد هرچند در فصل بهار و پاییز طبیعت گردان بسیاری راهی آبشار می شوند تا از طبیعت سرسبز یا برگ ریزان‌های جذاب پاییز نهایت لذت را ببرند، اما در فصل تابستان پیشنهاد نمی کنیم به آبشار گزو مراجعه کنید؛ چراکه هوای منطقه به مراتب گرم و شرجی بوده و لذت سفر و طبیعت گردی را به مراتب کاهش می دهد. در اطراف آبشار گزو خزه ها و گیاهان بسیاری رشد کرده که منظره را جذاب تر می کند اما بعد از لذت بردن از طبیعت اطراف آبشار، پیشنهاد می‌کنیم نگاهی هم به جاهای دیدنی سوادکوه در اطراف جنگل هم بیاندازید.

آدرس: مازندران، ۱۵ کیلومتری شیرگاه، جنگل‌های لفور

جنگل راش

جنگل راش

هرچقدر از زیبایی های سرسبز سوادکوه بگوییم کم است. حتی با مجراجویی در جنگل راش، یکی از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه باز هم نمی توان به جذابیت طبیعت سوادکوه پی برد. این جنگل مملو از درختان مختلف است و در میان جنگل های سوادکوه، یکی از غنی ترین پوشش های گیاهی را دارد اما به دلیل تنوع بالا درختان راش، نام این جنگل را جنگل راش گذاشته اند. همچنین جالب است بدانید روستایی در نزدیکی جنگل راش قرار دارد که با نام سنگده شناخته می شود و به لطف حضور این روستا در کنار جنگل، اکثر گردشگران جنگل راش را با نام جنگل سنگده هم میشناسند.

طبیعت گردانی که به جنگل راش مراجعه می‌کنند، از طبیعت سرسبز، هوایی دلنشین و سکوت بکر به همراه صدای زیبای پرندگان نهایت لذت را خواهند برد و همچنین چشمه‌ای زیبا هم در دل جنگل وجود دارد و که صدای جریان آب و منظره دیدنی‌اش، لذت طبیعت گردی در جنگل راش را دوچندان می‌کند. اگر قصد ماجراجویی در جنگل را دارید، خوب است بدانید در جنگل راش آبشاری زیبا و پنهان شده در میان درختان با نام اوبن وجود دارد که مسیر دسترسی به این آبشار تا حدودی سخت است، اما کاملا ارزشش را دارد؛ چراکه آبشار اوبن بهترین منطقه جنگل راش برای اتراق و لذت بردن از طبیعت است.

آدرس: مازندران، بخش دودانگه، نزدیکی روستای سنگده

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست

از دیگر جاهای دیدنی سوادکوه که سالانه مسافران زیادی را به سمت خود جذب می کند، دریاچه شورمست است. بازدید از این دریاچه طبیعی می‌تواند برایتان تجربه ای منحصر به فرد از آرامش و لذت را به همراه داشته باشید. از جمله تفریحات هیجان انگیزی که در این دریاچه مهیا است دوچرخه سواری و قایق سواری است که در هنگام حرکت آرام می‌توانید از تماشای جنگل‌های انبور توسکا هم لذت ببرید. دریاچه شورمست، به صورت شرقی – غربی گسترده شده و طولانی ترین کناره‌ی آن ۳۰۰ متر و عرض آن در حدود ۷۰ متر است که در ارتفاع حدود ۹۴۰ متری از سطح دریا قرار دارد. دریاچه شورمست برای بسیاری از جانوران محل زندگی و حیاتشان است. جانورانی نظیر مارآبی، قورباغه، انواع ماهی، ملخ و … درون این آن زندگی می‌کنند.

آدرس: مازندران، پل‌سفید، جنوب غربی سوادکوه، مجاورت روستای شورمست.

برج لاجیم

برج لاجیم

برج لاجیم که به مقبره امامزاده عبدالله نیز شهرت دارد، از جاهای دیدنی سوادکوه در روستای لاجیم است. گنبد مخروطی ساده و ظریف برج در داخل به حالت مدور تغییر شکل می‌دهد. ورودی برج در سمت شرق قرار دارد و پایه گنبد را به‌وسیله یک ردیف طاق‌نما تزیین کرده‌اند. در کمربند زیر گنبد، دو کتیبه به خط کوفی و پهلوی روی‌ هم جای گرفته‌اند که به شکل زیبایی با آجرهای تراش‌خورده در زمینه‌‎ای از گچ سفید دیده می‌شوند. کتیبه با خط کوفی نام «کیا اسماعیل ابوالفوراس شهریار ابن‌عباس» (صاحب بنا) و تاریخ ۴۱۳ هجری قمری را نشان می‌دهد.

آدرس: مازندران، سوادکوه

قلعه کنگلو

قلعه کنگلو

قلعه کنگلو در ۱۳کیلومتری جاده دوآب-خطیرکوه در روستای کنگلو بر بالای صخره‌‌ای عظیم قرار دارد. این قلعه به عقاب مازندران شهرت داشته و نمای خارجی آن را یک باروی عظیم سنگی تشکیل می‌دهد که درقسمت میانی و طرفین آن، برج‌های دیده ‌بانی تشکیل شده‌ است. فضای داخلی قلعه با توجه به بقایای آن، مدور و در دو طبقه ساخته شده بود که قسمت عمده آن از بین رفته و در حال ویرانی است.

پل شاپور

پل شاپور

در شمال شهرستان سوادکوه هم جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که شامل بناهای تاریخی و مناطق طبیعت گردی هستند. یکی از این جاذبه های تاریخی در شمال شهرستان سوادکوه، پل شاپور است. پل شاپور در منطقه شیرگاه و نزدیک به قائم شهر قرار دارد و به لطف معماری و قدمت آن، گفته می‌شود این پل در دوران حکمومت صفویه ساخته شده است.

پل شاپور دارای دو دهانه می‌باشد که یکی با نام دهانه میانی بزرگ که در وسط پل قرار دارد و دیگری با نام دهانه کوچک فرعی که در اطراف دهانه بزرگ قرار دارند شناخته می شود. این بنای تاریخ در منطقه‌ای بسیار سرسبز و دلنشین قرار دارد و گردشگران علاوه بر بازدید از این جاذبه تاریخی ساخته شده با سنگ و ملات ساروج، می‌توانند از طبیعت زیبا و بکر منطقه هم نهایت لذت را ببرند. لازم به ذکر است در اطراف پل، کوه‌های سرسبزی هم وجود دارد که برای طبیعت گردی و جنگل نوردی می توانند مقصد خاطره انگیزی باشند.

لازم به ذکر است پل شاپور در مجاورت مسیر شیرگاه به علی آباد قرار دارد که بر روی رودخانه اوتجون ساخته شده است. همواره بهترین زمان بازدید از این بنای تاریخی، فصل بهار و پاییز است تا از طبیعت زیبای منطقه هم نهایت لذت را ببرید.

آدرس: مازندران، شهرستان سوادکوه، جاده شیرگاه قائمشهر

پل راه آهن سرتپه

پل راه آهن سرتپه

همانطور که میدانیم، در دوران حکومت پهلوی، جاده فیروزکوه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و اکثر بناهای تاریخی مهم در این جاده، بازسازی هایی را در دوران حکومت پهلوی دیدند. همچنین جاذبه های دیدنی هم در نقاط مختلف جاده فیروزکوه طی دوران حکومت پهلوی ساخته شد  که معروف ترین آن ها، پل ورسک است. اما در کنار پل ورسک، پل راه آهن سرتپه هم از دیگر پل های مهم و معروف ساخته شده در دوران حکومت پهلوی اول به شمار می رود.

پل راه آهن سرتپه همانطور که از نامش مشخص است، در منطقه سرتپه قرار دارد و گردشگران برای بازدید از این جاذبه تاریخی در میان جاهای دیدنی سوادکوه می بایست به منطقه شیرگاه مراجعه کنند. لازم به ذکر است پل راه آهن سرتپه در سال ۱۳۸۴، به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد.

آدرس: مازندران، سوادکوه، شیرگاه محله سر تپه پل راه آهن

برج باوند

برج باوند

برج بسیار زیبای باوند از دوران آل باوند از اسپهبدان مازندران در ابتدای ورودی منطقه سرخ ‌آباد (شامل روستاهای وسیه سر، قلک، پشت کل، زیارت سر، سنگ سرک، ارژنگ سر، وندچال، مالیدره و…) سوادکوه قرار دارد. این برج شبیه مهره رخ در شطرنج است. برج مزبور توسط پروفسور شروین باوند بازسازی شده ‌است. هم ‌اکنون در بین اهالی منطقه فوق به نام گنبد معرف است. برج گنبد ورودی روستاهای زیبا و ییلاقی نظیر وندچال اترگله گرزین خیل مالی دره وسیه سر سنگ سرگ زاهدسراست، ییلاق‌هایی که زادگاه بزرگان زیادی در تاریخ سوادکوه بودند. مردان و زنانی که به اصل و نسب ییلاقی بودنشان افتخار می‌کردند و همیشه سوادکوهی واقعی بودند.

آدرس: مازندران، شهرستان سوادکوه، روستای باغ سرخ‌ آباد

غار زنگیان

غار زنگیان

غار زنگیان در سوادکوه یکی از زیباترین غارهای منطقه‌ی مازندران است. غاری طبیعی که با طاق‌های طبیعی زیادی پوشیده شده و قدمت زیادی دارد. بررسی‌ها و نظریه‌‌‌ها درباره‌ی این غار می‌گوید هرکدام از دهلیزهای آن حدود ۷۲۰ متر است. قسمت‌های آهکی و مختلف این غار در مسیر ورود آن باعث شده تا در دو مسیر مختلف ورودی و داخلی این غار شکل‌ها و طرح‌های شگفت ‌انگیزی به وجود بیایند.

اگر قصد رفتن به این غار را دارید توصیه می‌کنیم از راهنمایی و کمک‌های غارنوردان حرفه‌ای استفاده کنید چون ممکن است در طول مسیر اتفاق‌ها و رخدادهای پیش ‌بینی نشده برایتان پیش بیاید؛ برای عبور از آن‌ها لازم است فردی با تجربه در کنارتان باشد.

کلیسای سرخ آباد

کلیسای سرخ آباد

در کنار جاذبه‌های طبیعی و بناهای کهن، کلیساهای ایران نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. کلیسای سرخ‌ آباد در سوادکوه به ‌عنوان کوچک ‌ترین کلیسای جهان شناخته می‌شود و عقبه‌ی آن هم به دوران پهلوی برمی‌گردد. این کلیسا با اندازه سه در سه و به همراه چند در و پنجره ساخته شده، و نقش عبادتگاه را برای مسیحیانی که ساخت راه ‌آهن سوادکوه را برعهده داشتند، ایفا می‌کرد.

معماری و حال ‌و هوای این کلیسای کوچک بی‌شک آن را به یکی از جذاب‌ ترین جاهای دیدنی سوادکوه تبدیل می‌کند.

جنگل اوریم

جنگل اوریم

یکی از دیگر جاهای دیدنی سوادکوه، منطقه‌ی جنگلی به نام اوریم است. این منطقه در دهستانی به نام راستوپی قرار گرفته است. این منطقه دارای آب و هوایی بسیار معتدل و حتی کمی سرد است. این منطقه مخصوصا در تابستان یکی از مورد اقبال ترین جاذبه‌های سوادکوه مازندران می شود. پل راه آهنی هم که در این منطقه قرا دارد نزدیک به ۷۰ سال از عمر آن می گذرد و امروزه در آثار ملی ایران نیز نامش ثبت شده است.

آدرس: مازندران، سوادکوه، فرعی بین ورسک و دوآب

ارفه کوه

ارفه کوه

این جنگل بسیار زیبا را که به آن ارفع کوه هم می‌گویند در منطقه ی البرز قرار گرفته و از توابع این استان است. این جنگل بسیار خوش آب و هواست و دارای چشم اندازی بسیار زیبا به بسیاری از قله‌های معروف است. بسیاری از افراد برای دیدن آبشارها و بسیاری از جاذبه های دیدنی منطقه ی سوادکوه به این جنگل سفر می‌کنند. این منطقه همچنین دارای تنوع بسیار زیادی از حیواناتی مثل گراز، پلنگ، گرگ و خرس است.

آدرس: مازندران، سوادکوه، ۹۰ کیلومتری ساری

رودخانه پلنگ دره

پلنگ دره

جنگل و رودخانه پلنگ دره از زیباترین مناطق طبیعی و جاذبه های گردشگری سوادکوه است که در منطقه شیرگاه قرار دارد. در طول این جنگل رودخانه‌ای خروشان جریان دارد که به آبشار پلنگ دره می‌رسد. آب و هوای عالی و مناظر منحصربه‌فرد طبیعی در جنگل پلنگ دره این منطقه را به یکی از زیباترین جاذبه‌های مازندران تبدیل کرده‌اند. گردشگران زیادی در طول سال از این جنگل بازدید می‌کنند.

این جنگل برای علاقه‌مندان به آب تنی در رودخانه‌ها و حوضچه‌های طبیعی، از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. اگر طرفدار جنگل نوردی و طبیعت گردی هستید نیز حتما برای سفر به جنگل پلنگ دره در آینده برنامه‌ ریزی کنید.

آدرس: مازندران، شهرستان سوادکوه شمالی، شرق شهر شیرگاه

غار کیجاک چال

غار کیجاک چال

سوادکوه غارهای طبیعی فراوانی دارد و غار کیجاک چال یکی دیگر از آن‌ها است. این غار در ۱۰ کیلومتری بخش جنوبی شهر پل سفید قرار گرفته و در میان ارتفاعات جنگلی خیره‌کننده‌ای جا خوش کرده و چشم‌به‌راه گردشگران و طبیعت‌گردان ایرانی است.

ظاهر و نمای این غار بسیار شگفت‌آور است و از عجایب طبیعت به شمار می‌رود. همچنین رفتن به درون آن بسیار سخت بوده و تنها با کمک ابزار و تجهیزات کامل شدنی است.

این منطقه چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد که عکس‌های خوبی می‌توان از آن ثبت کرد. افزون‌بر همه‌ی این‌ها، در نزدیکی این غاز بقایای دژی به نام دژ باجیگران نیز وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم از این دژ هم دیدن کنید.

جنگل هلی دار

جنگل هلی دار

از جذاب ترین مناطق طبیعت گردی در سوادکوه، جنگل هلی دار است. این جنگل که همواره به خصوص در فصل بهار و پاییز غرق در مه است، در جنگل هلی دار، پوشش گیاهی بسیار سرسبزی مشاهده می‌شود که شامل درخت‌های توسکا، افرا، راش، ملج، گونه‌های کمیاب سرخدار و سردار و… هستند. همچنین علاوه بر پوشش گیاهی جذاب و سرسبز، رودهای کوچک و بزرگی وجود دارد که طبیعتی بسیار بکر و فوق العاده را برای طبیعت گردی و لذت بردن از آب و هوای دلنشین منطقه به وجود آورده‌اند.

اگر در میان جاهای دیدنی سوادکوه قصد طبیعت گردی و لذت بردن از طبیعت زیبا و سرسبز جنگل هلی دار را داشتید، نگاهی هم به درختان رنگارنگ میوه از جمله ازگیل، گالش انگور، ته دونه، ولیک، زالزالک، سولش و… هم بیاندازید. لازم به ذکر است در این جنگل، مسیرهای جذابی برای جنگل نوردی، پیاده روی و کوهنوردی‌های سبک وجود دارد که به طور میانگین، ۴ ساعت زمان لازم است تا از تمام جاهای دیدنی منطقه بازدید نمود.

قلعه حسن بور

قلعه حسن بور

یکی دیگر از آثار تاریخی و یادگاری های دوران حکومت ساسانیان در شهرستان سوادکوه، قلعه حسن بور است. این بنای تاریخی که در گذشته با نام قلعه کسیلیان شناخته میشد، در شمال پل سفید واقع شده و گردشگران می بایست جهت بازدید از این بنای تاریخی، بعد از پل سفید و زیراب، به روستای سرخکلا رسیده و در فاصله ۷ کیلومتری شمال روستای سرخکلا، قلعه کسیلیان را مشاهده کنند.

قلعه کسیلیان در زمان خود، یکی از شاهکارهای معمای ساسانیان بود و از امکانات مختلفی هم برخوردار بود که در آن زمان، بی نظیر به حساب می آمد. پیش بینی شده قدمت این قلعه تاریخی به قرن شش و هفت هجری قمری برمیگردد و همچنین، قلعه حسن بور در سال ۱۳۸۳ به فهرست آثار ملی ایران افزوده شد هرچند امروزه، به لطف عوامل انسانی و بخصوص عوامل طبیعی، بخش های زیادی از این بنای تاریخی نابود شده و گفته می شود بیش از ۸۰ درصد قلعه از بین رفته است.

در گذشته های دور، قلعه کسیلیان دارای یک آب انبار بزرگ بوده که در نوع خود، خاص به شمار می رفت و این آب انبار که در مرکز قلعه قرار داشت، مجهز به سیستم آبرسانی بسیار پیشرفته بود. این بنای تاریخی دارای پایه هایی بسیار مستحکم می باشد که در برخی از نقاط، قطر هر پایه به بیش از ۵ متر می رسد و جالب است بدانید برای ساخت این پایه ها، از مصالحی همجون ساروج، سنگ و آجر استفاده شده و  امروزه به دلیل استحکام بسیار بالای آن ها، مهم ترین بخش قلعه برای کاوش و بررسی بنا هستند.

قلعه حسن بور فراتر از یک قلعه نظامی یا عادی بود چراکه در بخش زیر زمینی بنا، دالان‌ها و اتاق‌های مختلفی مشاهده می‌شد و به دلیل وسعت و معماری که داشتند، گفته می‌شود در آن زمان، پادشاهان و افراد مهم در این اتاق ها زندگی می‌کردند. همچنین جالب است بدانید هنگامی که به بخش شرقی قلعه کسیلیان مراجعه می‌کنید، با معماری روبه رو می‌شوید که همانند قلعه‌های یونان باستان هستند.

آدرس: مازندران، سوادکوه، روستای سرخکلا

قلعه اولاد

قلعه اولاد

برای آخرین مورد از دیدنی های سوادکوه، دوباره به سراغ بناهای تاریخی می‌رویم. یکی دیگر از سازه‌های کهن و دژ‌های باارزش سوادکوه، قلعه اولاد است که در میان یک جنگل بزرگ قرار گرفته و افزون‌بر علاقه‌مندان به تاریخ، دیوانگان طبیعت را هم سرگرم می‌کند.

این قلعه در قسمت شرقی جاده فیروزکوه به سوادکوه و در ارتفاعات شهر پل سفید و ورسک قرار دارد و در دوران ساسانی تا صفویان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

برج دیوکلی

برج دیوکلی در میان قدیمی ترین و تاریخی ترین آثار در میان جاهای دیدنی سوادکوه است که هر گردشگری در سفر و ماجراجویی در این شهر می تواند از آن بازدید کند. این بنای تاریخی از سنگ و آجر ساخته شده و به لطف معماری بسیار قدیمی، به خوبی می توان به ارزش بالای این برج و قدمت چند صد ساله آن پی برد.

برج دیوکلی برجی هشت ضلعی است که ارتفاعی بیش از ۵ متر دارد. بر روی دیواره‌های برج، سه پنجره مشاهده می‌شود که در گذشته، امکان دیده بانی را فراهم سازد و همچنین در داخل برج، دریچه‌ای بر روی سقف مشاهده می‌شود که امکان دسترسی به طبقه آخر و پشت بام را فراهم می‌سازد. گردشگرانی که در میان جاهای دیدنی سوادکوه می‌خواهند از برج دیوکلی بازدید کنند، کافی است به دهستان راستپوی و نزدیک به جاده ورسک – پل سفید مراجعه کنند.

کاروانسرای گدوک

کاروانسرای گدوک

کاروانسرای گدوک از جاهای دیدنی سوادکوه در گدوک است. این کاروانسرا در ۲۵ کیلومتری جنوب ورسک، در گردنه کوهی معروف به گدوک واقع شده و مربوط به دوران حکومت شاه عباس صفوی است. این بنا به کاروانسرای شاه عباس نیز معروف است. مال بند این کاروانسرا در ساختمان قرار داشته که ۳۰ متر طول دارد. بعد از ورودی اصلی صفحه‌ها و اتاق‌های متعددی در ضلع شمالی و جنوبی برای استراحت مسافران ساخته شده است. روبه روی درب ورودی اصلی نیز ۳ اطاق وجود دارد که احتمالا شاه نشین بوده‌ است. ضلع شرقی بنا نیز ۵۰ متر طول دارد. این بنا نیز از کاروانسراهای مهم عصر صفویه است. کاروانسرای گدوک با توجه به موقعیت جغرافیایی و سرمای شدید از نوع کاروانسراهایی با معماری کوهستانی است، کاروانسراهایی که کاملا پوشیده هستند.

غار سوت شاه

غار سوت شاه برخلاف اکثر جاهای دیدنی سوادکوه که در بخش غربی این شهرستان قرار دارند، در منطقه شرقی واقع شده و اگر این غار، یکی از مقاصد طبیعت گردی و ماجراجویی شما در سفر به سوادکوه می باشد، کافیست ابتدا به منطقه دوآب واقع در مابین پل سفید و ورسک مراجعه کنید و سپس، در مقابل پادگان معروف دوآب، این غار را مشاهده کنید. برای غار سوت شاه روایاتی وجود دارد که نوشته نشده اند و در این روایان گفته می شود این غار در زمان حمله مغول ها، محلی برای پناه بردن دو فرد با نام های سوت شاه و فیروز شاه بوده که از حاکمان منطقه به شمار می رفتند.

در دوران پناهندگی این دو حاکم در غار آهکی و ساروجی سوت شاه، مغولان رودخانه کوچکی که از جلوی غار عبور میکرد را مسدود کردند و این دو حاکم بر اثر تشنگی و گرسنگی، جان خود را از دست دادند  اما جالب است بدانید فیروز شاه که همچنان زنده بود، به غار دیگری با  نام غار دیو خانه رفت تا از طریق آن، وارد روستای سرچشک شده و فرار کند.

پارک جنگلی جوارم

پارک جنگلی جوارم

پارک جنگلی جوارم با مساحتی بالغ بر ۳۶۵ هکتار، یکی از مناطق نمونه گردشگری و جاهای دیدنی سوادکوه است که در مسیر جاده تهران ـ فیروزکوه، میان شهر زیرآب و شهر شیرگاه قرار دارد. به طور دقیق‌تر این پارک در فاصله حدود ۶ کیلومتری شمال تا شمال غربی شهر زیرآب و ۱۱ کیلومتری جنوب شهر شیرگاه، در ضلع شرقی جاده آسفالته فیروزکوه واقع شده است. پارک‌ جنگلی جوارم که به خاطر پوشش زیبای گیاهی از مقاصد گردشگری در این منطقه به شمار می‌رود، دارای سفره‌ خانه سنتی، سرویس بهداشتی،‌ آلاچیق و سکوهای اسکان، محوطه بازی کودکان، ساختمان نگهبانی، جاده آسفالت و محوطه پیک‌ نیک، نمازخانه و فروشگاه است.

آدرس: مازندران، شهرستان سوادکوه، جوارم

جنگل ارفع ده

ارفع ده

ارفع ده دنیایی زیبایی و شگفتی را روی ارتفاعات بلند در خود جمع کرده است. آسمان ارفع ده به رنگ آبی نقاشی‌های کودکان است و ابرهای سفید در بالای سر، به‌ شکل‌های مختلف درمی‌آیند. وجود درخت‌ها و درختچه‌های منحصر‌ به ‌فردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، آلاش و لازه به‌همراه گیاهان ریشه‌دار وحشی نظیر ازگل، ولیک، زال زالک، سولس و ته دونه بر جذابیت‌های جنگلی این منطقه افزوده است.

اگر به چشمه پراو بروید و از سرچشمه‌ آن به پایین که نگاه کنید، شاخه‌های زیادی از آب را می‌بینید که به زندگی جان می‌دهند و مسیر حیات را در پیش می‌گیرند. اگر از این آب ننوشید، زحمت تمام راهی را که آمده‌اید به هدر می‌رود.

دهانه‌ غار اسپهبد خورشید، روستای کمرپشت و چند روستای دیگر در جلوی چشم در دامنه‌ کوه، خودنمایی می‌کند. در مسیر برگشت، هنگامی که به روستای ارفع ده می‌رسید،‌ شاید برخی محلی‌های مهمان‌نواز برای صرف چای از شما دعوت کنند. گویا در زمستان‌ها فقط پنج خانواده در روستا می‌مانند و بقیه به شهر می‌روند. در این ده، مدرسه و درمانگاه وجود ندارد و اگر کسی بیمار شود باید به پایگاه هلال احمر برود.

اقامت در سوادکوه

اقامت در سوادکوه

سوادکوه به دلیل طبیعت زیبا و سبزی که دارد، همیشه گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند. برای اقامت در سوادکوه می‌توانید به سراغ اجاره ویلا، سوئیت یا بومگردی بروید. برای اجاره ویلا در سوادکوه یا خانه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق صفحه رزرو آنلاین اقامتگاه لیدوماتریپ اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اقامتگاه مناسب و مورد نظرتان را انتخاب و رزرو کنید.

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *