جاهای دیدنی اطراف شیراز

جاهای دیدنی اطراف شیراز

سفر به شیراز یکی از لذت‌بخش‌ترین گردش‌های داخلی است و زیبایی جاذبه‌های این شهر دل هر گردشگری را می‌برد. علاوه بر جاذبه‌های درون شهری شیراز، جاهای دیدنی اطراف این شهر نیز بسیار تماشایی است و سفر به شیراز بدون ماجراجویی در این جاذبه‌ها مفهومی ندارد. در فصل بهار و تابستان که هوای بسیار گرمی بر این منطقه حاکم است، می‌توانید به دل طبیعت پناه ببرید و از این نعمت‌های خدادادی استفاده کنید. در سایر فصول نیز بازدید از جاذبه‌های تاریخی و باستانی می‌تواند بهترین گزینه پیش روی شما باشد. تعداد جاهای دیدنی اطراف شیراز بسیار زیاد است؛ با این حال، در این مقاله از مجله لیدوماتریپ به گوشه‌ای از این جاذبه‌ها اشاره خواهیم کرد تا در برنامه‌ریزی سفرتان از آن‌ها استفاده کنید.

اطراف شیراز کجا بریم؟

جاهای دیدنی اطراف شیراز

در سفر به شیراز می‌توانید در کنار بازدید از جاهای دیدنی مشهور شیراز، از شهر بیرون بروید و با بازدید از جاذبه‌های کمتر شناخته ‌شده، تجربه متفاوتی را برای خود رقم بزنید. وقتی به لیست بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز نگاه می کنیم برای نخستین مرتبه شوکه می شویم! جاهای دیدنی استان فارس و مناطق گردشگری اطراف شیراز در نوع خود کم نظیر هستند. پس در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جاهای دیدنی اطراف شیراز آشنا کنیم.

جاذبه های طبیعی و تفریحی اطراف شیراز

دشت ارژن

دشت ارژن

دشت ارژن، دشتی وسیع در دامنه رشته کوه زاگرس است که به ‌لطف تنوع گیاهی و جانوری‌، طبیعت فوق‌ العاده زیبایی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. با گرم‌شدن هوا، عشایر در حوالی این دشت چادر می‌زنند که می‌توانید از نزدیک با زندگی‌شان آشنا شوید و به معاشرت با آن‌ها بپردازید. از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت، دشت ارژن مزین به لاله‌های واژگون می‌شود که منظره‌ای خیره‌کننده به وجود می‌آورد.

این دشت دیدنی، آبشاری به نام ارژن را در خود جای داده است که حتی در فصل زمستان نیز جذابیت دارد، به‌خصوص که آب آبشار در اثر سرما یخ می‌زند و کریستال‌های یخی چشم‌نوازی ایجاد می‌کند. آب این آبشار به‌طرف دشت جریان می‌یابد و نقش موثری در سرسبزی آن دارد. دریاچه آب شیرین و تالاب ارژن نیز که مکان مناسبی برای پرندگان مهاجر است، گزینه بعدی گردشگری در این منطقه خواهد بود.

روستای گردشگری دشت ارژن واقع در مسیر اصلی راه شیراز به کازرون، از زیباترین روستاهای ایران است که می‌توانید بازدید از آن را در برنامه خود بگنجانید.

آدرس: جاده شیراز- کازرون

فاصله تا شیراز: ۸۰ کیلومتر

دشت ارژن روی نقشه

روستای قلات

روستای قلات

روستای قلات با ۲۵۰۰ سال قدمت مملو از باغ‌های سرسبز و کوچه‌ و پس‌کوچه‌هایی است که جوی آب از وسط آن‌ها می‌گذرد و می‌توانید تا ساعت‌ها در آن‌ها قدم بزنید. اگر در فصل بهار به این روستا بروید، با منظره‌های جذابی مشابه جشنواره شکوفه‌های گیلاس ژاپن مواجه خواهید شد!

آبشارهای سه گانه روستا از میان صخره‌ها سرازیر می‌شوند، رودخانه‌ها و چشمه، رویش گیاهانی چون ختمی، آویشن، پونه و مرزه، وجود باغ‌های میوه‌، تولید فرآورده‌های لبنی و صنایع دستی سنتی نظیر گیوه، سبد و وسایل چوبی قلات تنها گوشه‌ای از جذابیت روستای قلات به شمار می‌روند. جاذبه‌های دیدنی در این روستا کم نیست و می‌توانید از کلیسا تا آسیاب‌های آبی، گورستان و بازار قدیمی، قلعه قزل ارسلان و… را در طول گشت‌وگذارتان ببینید. فصل بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان سفر به این منطقه دانست؛ گرچه که روستای قلات در سایر فصول نیز دیدنی و جذاب است.

تماشایی‌ترین بخش این سفر، روند زندگی مردم است که با مشاغل محلی و درعین‌حال حیاتی مثل کشاورزی و دامپروری روزگار می‌گذرانند. هنر گیوه ‌بافی و سبدبافی نیز از مشاغل اصلی در این روستا محسوب می‌شود و خرید این صنایع دستی را به یادگار از این منطقه بهشتی فراموش نکنید.

آدرس: جاده شیراز- سپیدان

فاصله تا شیراز: ۴۴ کیلومتر

روستای قلات روی نقشه

آبشار کوهمره سرخی

کوهمره سرخی

آبشار کوهمره سرخی یا آبشار رمقان با ارتفاع بیش از ۶۰ متر، در جنوب غرب شیراز در جاده شیراز به کازرون جای گرفته است. این آبشار از بین درختان پرشاخ ‌و برگ بلوط و چنار در ارتفاعات کوهمره جاری می‌شود و برای رسیدن به آن باید یک زمان پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای از روستای رمقان را به جان بخرید که ارزشش را دارد.

در اصل آبشار مذکور از دل زمین می‌جوشد و به‌شکل رودخانه‌ای پرآب از روستاهای متعدد عبور می‌کند تا اینکه در نهایت از کوهستان به‌سمت پایین سرازیر می‌شود.

روستای رمقان جزو بهترین روستاهای منطقه کوهمره سرخی به شمار می‌رود که علاوه بر شالیزارهای متعدد، جنگل‌های بلوط نیز در مجاورت این روستا قرار دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

آدرس: جاده شیراز- کازرون

فاصله تا شیراز: ۷۵ کیلومتر

آبشار کوهمره سرخی روی نقشه

تنگ رغز

تنگ رغز

تنگ رغز، عروس تنگه‌های ایران است که جلوه‌‌های زیبایی از معماری طبیعت را پیشکش نگاهتان می‌کند. ده‌ها آبشار و آبگیر کوچک و بزرگ و حوضچه‌های آبی متعددی در طول مسیر تنگه به چشم می‌خورد که هریک زیبایی خاص خود را دارند، به‌ویژه در ماه‌های گرم سال که می‌توانید برای ساعاتی از گرمای هوای شیراز به دل این طبیعت معرکه پناه ببرید. قطعا صدای دلنشین آبشار، شنا در حوضچه‌‌های زلال، تماشای ماهی‌‌های زیبای قزل آلا و… لحظه‌هایی به‌ یاد ماندنی را برایتان رقم خواهند زد.

برای بازدید از تنگه رغز باید به اصول ابتدایی طبیعت گردی، شنا، سنگ ‌نوردی یا دره‌ نوردی آشنا باشید و بهتر است که با افراد بومی آشنا به این منطقه، پا به طبیعت‌ زیبای آن بگذارید. رسیدن به سرچشمه رغز از دو مسیر امکان‌پذیر است که پیمودن یکی از آن‌ها مستلزم حدودا چهار ساعت کوهپیمایی است؛ هرچند مسیر دیگر را می‌توان با دو ساعت رانندگی و سپس دو ساعت کوهپیمایی پیمود.

آدرس: جاده فسا- داراب، روستای رغز

فاصله تا شیراز: ۲۳۰ کیلومتر

تنگ رغز روی نقشه

تنگ بستانک؛ بهشت گمشده‌ی شیراز

بهشت گمشده

تنگ بستانک، منطقه‌ای کاملا کوهستانی با کوه‌های مرتفع و سر به ‌فلک‌کشیده در پنج کیلومتری کامفیروز از توابع مرودشت است که بین گردشگران و طبیعت‌گردان حرفه‌ای با نام بهشت گمشده شیراز شناخته می‌شود. این منطقه از پوششی جنگلی برخوردار است و رودخانه‌ای بسیار زیبا و زلال با آبشارهای کوچک و بزرگ در وسط آن جریان دارد.

در طول مسیر باید از کنار رودخانه و از میان درختان سرسبز عبور کنید که نه ‌تنها صحنه‌های بسیار چشم‌نوازی هستند، بلکه به ‌لطف هوای خنک و مطلوب این منطقه می‌توانید هوای تازه و پاک استشمام کنید. در ادامه راه به استخری موسوم به استخر ۹ متری می‌رسید که عمق آن تقریبا سه متر است و گزینه‌ای عالی برای آب‌تنی در طبیعت محسوب می‌شود. در ادامه شاهد درختان چنار و گردو و دیواره‌های سرسبزی خواهید بود که پیمودن این مسیر را به تجربه‌ای به ‌یاد ماندنی تبدیل می‌کنند.

آدرس: شمال غرب شیراز، مرودشت، کامفیروز

فاصله تا شیراز: ۱۴۰ کیلومتر

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب

یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف شیراز را باید تنگ دم اسب در منطقه کوهمره سرخی دانست. این منطقه با طبیعت بهشتی خود، یکی از پاتوق‌های گردشگری برای طبیعت ‌دوست‌ها محسوب می‌شود.

در ۴۵کیلومتری جنوب غربی شیراز، این منطقه با طبیعت بکر خود دلبری می‌کند. آبشار، جریان رودخانه، بافت صخره‌ای، سرسبزی تماشایی و بستر دریاچه‌ای حاصل از رانش زمین، زیبایی‌های این قاب از طبیعت را می‌سازد.

قایق ‌رانی روی بستر این دریاچه، یکی از لذت‌بخش ‌ترین خاطراتتان از سفر به این منطقه خواهد شد.  بافت گیاهی این منطقه از بلوط، پونه و دیگر گیاهان سرسبز تشکیل شده است و خزندگان از جانوارن اصلی در بافت جانوری آن محسوب می‌شود. بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه است و با شروع سال نو حال‌ و هوایی بهشتی به خود می‌گیرد.

آدرس: شیراز، جاده کوهمره سرخی

فاصله تا شیراز: ۴۵ کیلومتر

تنگ براق

تنگ براق

تنگ براق اقلید همانند بهشتی می‌ماند که مظهری زمینی پیدا کرده باشد. این دره یکی از دیدنی‌های روستای تنگ براق است که رود کر که سرچشمه‌ی آن رودخانه‌ی پالنگان است، با عبور از میان آن صخره‌ها را شکافته است و شکاف‌هایی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای چهل متر و در حدود صد متر بلندی در کوه به وجود آورده‌ است. علاوه بر این عبور این رود خروشان چهره‌های زیبایی چون آبشاهای، غار، هیولای فیل مانند و حوضچه‌های طبیعی را نیز به این محل هدیه داده است.

ارتفاع این دره از سطح دریا ۱۹۴۰ متر است و ارتفاع دیواره‌های آن در برخی نقاط به ۳۰۰ متر می‌رسد. در دیواره‌ سمت چپ دره یک غار زیبای آهکی وجود دارد که آب به‌صورت قطره قطره از سقف آن به پایین می‌چکد. فضای مرطوب این غار و تنگه موجب رویش خزه‌ها روی صخره‌ها شده است که در کنار پوشش گیاهی و درختی این ناحیه محیطی بسیار زیبا و فرح بخش را پدید آورده‌اند.

آدرس: فارس، اقلید، روستای سده

فاصله تا شیراز: ۱۹۰ کیلومتر

تنگ هایقر

تنگ هایقر

تنگ هایقر از جاهای دیدنی اطراف شیراز در فیروزآباد است. طول این تنگه حدود هشت کیلومتر است و رودخانه قره‌آج در بستر آن جریان دارد. این رودخانه پس از پیچ ‌و خم‌های بسیار با نام «مند» به خلیج فارس می‌ریزد.

علاوه ‌بر آنکه این تنگه زیبا یک جاذبه طبیعی بکر محسوب می‌شود، صحنه‌های تاریخی زیادی را به خود دیده است. هم‌نشینی با عشایر قشقایی که در نزدیکی دره هایقر زندگی می‌کنند و گوش دادن به صحبت‌های آنان نشان می‌دهد که این تنگه در رویارویی بین عشایر و نیروهای انگلیسی شاهد ماجراهایی بوده است. همچنین، از شواهد تاریخی می‌توان فهمید که این دره با ساختار طبیعی‌اش به عشایر قشقایی برای مقابله با نیروهای انگلیسی کمک شایانی کرده بود.

تنگه هایقر پستی و بلندی‌های عجیب و صخره‌های مرتفعی دارد و عمق آن به ۴۵۰ متر می‌رسد. وقتی بر بالای این تنگه بایستید، چشم ‌انداز شگفت ‌انگیز و بکری را مشاهده می‌کنید. عمق زیاد این دره باعث تعجب همگان شده و آن را به منطقه‌ای جذاب برای ماجراجویی افراد حرفه‌ای بدل کرده است. پیچیدن صدای آواز پرندگان و همچنین تماشای چشم ‌انداز اطراف آن تجربه‌ای رویایی و توصیف ‌ناپذیر را برای همگان به ارمغان می‌آورد.

آدرس:  شهرستان فیروزآباد، ۳۵ کیلومتری جنوب غرب فیروزآباد، بعد از روستای رودبال

تنگ تیزاب

تنگ تیزاب

تنگ تیزاب یکی از بهترین جاهای دیدنی سپیدان شیراز در فصل تابستان است؛ چراکه هوای خنک این منطقه هر گردشگری را به وجد می‌آورد. در صورتی که اهل طبیعت‌گردی هستید، بی‌شک از وقت‌گذرانی در کنار رودخانه‌ای پرآب و خروشان و شنیدن صدای دلنواز آن لذت خواهید برد. این تنگه که ترکیبی جذاب و حیرت‌انگیز از رودخانه و جنگل را در خود جای داده است، امکان یک سفر مفرح یک‌روزه را برایتان به ارمغان می‌آورد.

در هوای گرم تابستان هیچ چیز به‌اندازه آب‌تنی در آب خنک نمی‌تواند جسم و روحتان را سرحال آورد. ضمن اینکه می‌توانید ماهیگیری در این محل را تجربه کنید. چنانچه اهل پیاده‌روی و کوه‌پیمایی هستید، از کنار رودخانه به بالای کوه بروید و از آب زلال آن لذت ببرید. در حاشیه رودخانه نیز مکان‌هایی برای کمپینگ و استفاده از آلاچیق وجود دارد.

آدرس: ۳۰ کیلومتری شمال اردکان، جاده سپیدان یاسوج

فاصله تا شیراز: ۱۲۷ کیلومتر

تنگ تیزاب روی نقشه

دریاچه سد تنگاب

دریاچه سد تنگاب

سد تنگاب که با نام‌های دیگری همچون سد ساسانیان، سد اردشیر و سدآریوبرزن شناخته می‌شود، در ۱۲ کیلومتری شمال غرب شهر فیروزآباد، روی رودخانه فیروزآباد قرار دارد و یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف شیراز به شمار می رود.

مناظر اطراف دریاچه سد تنگاب بسیار دیدنی است، به‌ خصوص در فصل شکوفه‌های بادام در اواخر اسفند و اوایل فروردین که فضای فوق ‌العاده شگفت ‌انگیزی به وجود می‌آید. در واقع با فرارسیدن بهار، این دریاچه به تفرجگاهی برای مردم منطقه و نیز استراحتگاهی برای مسافران تبدیل می‌شود. با اینکه شنا در دریاچه خطرناک است، می‌توانید از تماشای پرندگان مهاجر و ماهیگیری لذت ببرید. آثار تاریخی و طبیعی متعددی از قلعه دختر تا کاخ اردشیر، شهر گور و تنگه هایقر در نزدیکی سد قرار دارند.

آدرس: استان فارس، ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر فیروزآباد، مسیر فیروزآباد-کوار

فاصله تا شیراز: ۹۶ کیلومتر.

دریاچه سد تنگاب روی نقشه

بند بهمن

بند بهمن

بند بهمن از جاذبه‌‌های تاریخی و طبیعی شهرستان کوار در استان فارس است که روی رودخانه قره آغاج قرار دارد و به‌عنوان مهم‌ترین بنای باستانی این شهرستان به شمار می‌رود. قدمت این سد به زمان هخامنشیان برمی‌گردد و قدیمی ‌ترین سد مورد استفاده در کشور است. مهندسان آن دوران دقت بسیاری برای ساخت بند بهمن به کار بستند و در وهله اول، محلی را برای آن انتخاب کردند که از دو طرف به کوه متصل می‌شد و حوضچه آرامش آن، دست‌ساز نبود و کاملا طبیعی بود. این بند ۲۵۰۰ ساله، در طول تاریخ بارها مرمت شده؛ هرچند در اثر فرسایش آب، سیمان روی آن ساییده شده و میلگردهای آن عیان شده‌ است.

مناظر دیدنی، آب‌ و هوای مناسب، درختان سرسبز و بلند اطراف بند باعث شده است که گردشگران بسیاری فصل بهار و تابستان را برای اتراق در کنار آن انتخاب کنند.

آدرس: فارس، شهرستان کوار، پنج کیلومتری غرب شهر کوار

فاصله تا شیراز: ۵۹ کیلومتر

بند بهمن روی نقشه

سد درودزن

سد درودزن

سد درودزن که در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب مرودشت قرار دارد، آب آشامیدنی شهرهای شیراز و مرودشت را تامین می‌کند. حدود ۲۴۰۰ سال قبل، هخامنشیان برای آبیاری مزارع این منطقه، سدی در حوالی روستای درودزن ساخته بودند که با نام سد داریوش بزرگ شناخته می‌شد.

در قرون بعد، سد جدیدتری در این محل ساخته شد تا اینکه با احداث سدی بزرگ در سال ۱۳۵۱، بقایای سد داریوش به محلی در سه کیلومتری آن انتقال یافت. این سد که عنوان قدیمی ‌ترین سد خاکی خاورمیانه را با خود یدک می‌کشد، برای تفریح در هوای گرمای تابستان مناسب است.

آدرس: مرودشت، ۵۰ کیلومتری شمال غرب مرودشت، روستای درودزن

فاصله تا شیراز: ۱۱۲ کیلومتر

سد درودزن روی نقشه

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو

پارک ملی بمو در فصول گرم سال یعنی بهار و تابستان، آب‌وهوایی مساعد و خوبی برای گردش و تفریح دارد؛ به همین خاطر در این بازه زمانی، سیل عظیمی از گردشگران و دوستداران طبیعت خود را به پارک ملی می‌رسانند. این منطقه علاوه بر اینکه بسیار بکر و زیبا است، هوای بسیار پاکی در آن جریان دارد و از نفس کشیدن در این منطقه و تماشای طبیعت وحشی آن لذت بسیار خواهید برد.

این پارک از نظر تنوع حیات‌وحش و تعداد حیوانات موجود در آن، سومین پارک ملی حفاظت‌ شده کشور به حساب می‌آید و زیستگاه حیواناتی نظیر پلنگ ایرانی، آهو، بز، قوچ، پازن، عقاب و… است. چشم ‌اندازهای کوهستانی، دره‌های عمیق، صخره‌ها و پرتگاه‌های متعدد و دیدنی، آن را به یک ژئوپارک تبدیل کرده‌اند.

آدرس: فارس، شمال شرق شیراز، بخش زرقان، بزرگراه شیراز – مرودشت

فاصله تا شیراز: ۴۴ کیلومتر

پارک ملی بمو روی نقشه

روستای دشتک

روستای دشتک

روستای دشتک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان فارس است که بر اساس سنگ‌نوشته‌های گورستان قدیمی آن، قدمت شکل‌گیری روستا به قرن هفتم هجری قمری برمی‌گردد. روستای مذکور در دشتی کوچک قرار دارد و به همین دلیل به دشتک معروف شده ‌است. این روستا که از توابع بخش درودزن در مرودشت به حساب می‌آید، بقایای آثاری از دوره هخامنشیان را در خود جای داده است.

آب‌وهوای معتدل روستا در بهار و تابستان، آن را به گزینه‌ای عالی برای سفر یک‌روزه و استفاده از طبیعت و هوای مطلوبش تبدیل کرده است. این روستا به‌لطف پوشش جنگلی، باغ‌های گسترده، طبیعت بکر، درخت چنار ۴۰۰۰ ساله، چشمه‌ سارها و آبشار‌های زیبا و همین طور مناظر دل‌نواز، فضای بسیار جذابی برای گردش دارد. مطمئنا قدم ‌زدن در کوچه ‌باغ‌های دیدنی روستا و گوش ‌سپردن به صدای آب، آرامشی وصف ‌ناپذیر را برایتان به ارمغان می‌آورد.

آدرس: فارس، شهرستان مرودشت، بخش درودزن، دهستان درودزن، روستای دشتک

فاصله تا شیراز: ۱۱۱ کیلومتر

روستای دشتک روی نقشه

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو

دریاچه خوش‌آب‌ورنگ مهارلو یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شیراز است که زیبایی خیال‌انگیزی دارد. این دریاچه یکی از پدیده‌های ناب طبیعت استان فارس و شهرستان سروستان است که برخلاف قاعده، آبی دیده نمی‌شود و به رنگ صورتی در آمده است. این دریاچه منبعی غنی از نمک است و این ماده سفیدرنگ علاوه بر امتیاز غذایی و اقتصادی، سبب زیبایی ساحل دریاچه نیز شده است.

روستای مهارلو در همسایگی این دریاچه ۲۵ هزار هکتاری واقع شده است. دریاچه مهارلو رنگ صورتی خود را مدیون نوعی جلبک به‌ نام «دونالیلا سالینا» است و این رنگ رویایی با پرندگان مهاجر، قابی هنرمندانه می‌سازد.

فلامینگو، اردک، عقاب طلایی و… نمونه‌هایی از مهمانان مهارلو هستند. این دریاچه شور در تابستان بیشتر حجم آب خود را از دست می‌دهد و با بارش‌های فصلی در پاییز و زمستان جان دوباره می‌گیرد. سه رودخانه سلطان‌آباد، خشک شیراز و چنارراه، منبع تغذیه دریاچه مهارلو است و هرچه بارش بیشتر شود، این رودخانه‌ها با دست پرتری به‌ سراغ مهارلو خواهد آمد.

آدرس: ۳۰ کیلومتری جنوب شرق شیراز

فاصله تا شیراز: ۳۰ کیلومتر

دریاچه مهارلو روی نقشه

پیست اسکی پولادکف

پیست اسکی پولادکف

پیست اسکی پولادکف سپیدان یکی از پیست‌های بین‌المللی ایران به شمار می‌رود که طرفداران ورزش‌های برفی می‌توانند یک روز پرهیجان و فراموش‌نشدنی را در آن تجربه کنند. ضمن اینکه در طول مسیر انواع تیوب و لاستیک در سایزهای مختلف به فروش می‌رسند و می‌توانید با خرید آن، سرسره‌بازی مهیجی با تیوب داشته باشید. با استفاده از تله کابین و تله اسکی نیز می‌توانید خود را به قله برسانید. اسنوموبیل‌های پرسرعت، هتل پولاد کف، پارکینگ، موتور برفی و… از دیگر امکانات این مجموعه هستند.

مجموعه تفریحی سپیدان، به‌صورت چهار فصل فعالیت می‌کند؛ به‌نحوی که در اواخر بهار و تابستان می‌توانید از طبیعت سرسبز، اسکی روی چمن، دوچرخه‌سواری و ورزش‌های آبی لذت ببرید و در فصول سرد سال به شرط بارش برف کافی، به اسکی بپردازید.

آدرس: فارس، کیلومتر ۱۵ جاده سپیدان به آبشار مارگون

فاصله تا شیراز: ۱۱۸ کیلومتر

پیست اسکی پولادکف روی نقشه

جاذبه های تاریخی اطراف شیراز

تخت جمشید

تخت جمشید

مگر می‌شود از تاریخ ایران سخن گفت و از تخت جمشید یاد نکرد؟ مجموعه ارزنده تخت جمشید از جاذبه‌های مهم استان فارس است و مسافران شیراز بدون ماجراجویی در تاریخ آن، به خانه باز نخواهند گشت. تخت جمشید که نام دیگر آن پرسپولیس است در ۱۰کیلومتری شمال شرقی مرودشت واقع شده است. جهت جغرافیایی آن نسبت به شهر شیراز نیز شمال شرقی است و ۶۰کیلومتر با آن فاصله دارد.

این شهر باستانی مرکز قدرت هخامنشیان بوده است و تا به امروز شکوه و عظمت تاریخ ایران را به دوش می‌کشد. تخت جمشید مرکز برگزاری مراسم‌های خاص تاریخی و دیپلماتیک در زمان هخامنشیان بوده است.

چند کاخ مختلف در مجموعه تخت جمشید وجود دارد که هرکدام دنیایی از ماجراجویی باستانی‌شناسی را می‌طلبد. آپادانا، صد ستون، هدیش، سه‌در و… از نمونه کاخ‌های پرسپولیس است. مهم‌ترین المان تخت جمشید، ستون‌های آن است که در هرکدام زیبایی هنر و هوش هندسی مشهود است.

به تخت جمشید بروید تا از تاریخ شکوهمند ایران بیشتر بدانید. این مجموعه جایی است که می‌توانید با تاریخ نیاکان خود آشنا شوید و از عظمت و شکوه ایران باستان آگاه باشید.

آدرس: فارس، مرودشت، ۱۱ کیلومتری شمال شرق مرودشت

فاصله تا شیراز: ۶۰ کیلومتر

تخت جمشید روی نقشه

پاسارگاد

پاسارگاد

مجموعه تاریخی پاسارگاد شیراز، یکی از آثار ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو است که به‌دلیل وجود مقبره کوروش بزرگ در آن، از مشهورترین جاذبه‌های تاریخی ایران به حساب می‌آید. این مکان باستانی به‌عنوان نخستین پایتخت امپراتوری هخامنشی شناخته می‌شود و مورخان یونانی و رومی، آن را بیشتر ساخته و پرداخته کورش دانسته‌اند. این مجموعه از بخش‌های مختلفی نظیر کاروانسرای مظفری، کاخ اختصاصی، کاخ بارعام، مجموعه باغ ایرانی، کاخ دروازه، سنگ دروازه، برج سنگی، تل تخت و محوطه مقدس تشکیل شده است که فرصت آشنایی بیشتر با تاریخ این مرزوبوم را برای گردشگران فراهم می‌کند.

بی‌شک برجسته ‌ترین بخش پاسارگاد، آرامگاه کورش بزرگ است که در سال ۱۸۲۰ به‌عنوان آرامگاه این پادشاه مقتدر ایرانی شناسایی شد‌ و چون گوهری در میان دشت می‌درخشد.

آدرس: فارس، شهرستان پاسارگاد

فاصله تا شیراز: ۱۳۸ کیلومتر

پاسارگاد روی نقشه

نقش رستم

نقش رستم

نقش رستم یکی از محوطه‌های باستانی منحصربه‌فرد متشکل از سازه‌ها و گوردخمه‌هایی در دل صخره‌ای بزرگ و باشکوه است که به محل دفن بزرگ‌ترین پادشاهان ایرانی، داریوش کبیر، داریوش دوم، اردشیر اول و خشایار شاه اختصاص دارد.

در این جاذبه معروف شاهد آثار حجاری متعددی از دوره ایلامی تا ساسانی خواهید بود. قرارگیری آثار باستانی از سه دوره تاریخی برجسته در کنار نیز، وجه تمایز نقش رستم با سایر جاذبه‌های تاریخی فارس است؛ ضمن اینکه سنگ نگار‌ه‌های بی‌نظیری از نبرد شاهان ساسانی نیز در این مجموعه به‌ چشم می‌خورد.

کعبه زرتشت، یک بنای تاریخی مکعبی ‌شکل در این محوطه است که وجود کتیبه‌ها و حجاری‌ها، نوع معماری و… ، موجب شده روایت‌های مختلفی درباره کاربری آن در دوره‌های مختلف تاریخی وجود داشته باشد.

نقش رستم در فاصله اندکی از تخت جمشید قرار گرفته و می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و بازدید از هر دو جاذبه دیدنی را در برنامه‌ خود بگنجانید.

آدرس: استان فارس، شمال شهرستان مرو دشت، روستای زنگی آباد.

فاصله تا شیراز: ۶۷ کیلومتر

نقش رستم روی نقشه

نقش رجب

نقش رجب

نقش رجب یکی دیگر جاذبه‌های تاریخی استان فارس است که مثل تخت جمشید و نقش رستم، ارزش تاریخی بسیاری دارد؛ به‌خصوص که تعدادی از باشکوه‌ترین نقش برجسته‌های ایران را در خود جای داده است. این نقش‌برجسته در دامنه کوه رحمت کنده شده است و به سه مجلس مهم شاهان ساسانی شامل مجلس شاپور و درباریان، مجلس تاج‌گذاری اردشیر بابکان، مجلس تاج‌گذاری شاپور اول و نیز کتیبه کرتیر اختصاص دارد.

این محل تاریخی فقط سه کیلومتر با تخت جمشید فاصله دارد و می‌توانید در کنار تخت ‌جمشید و نقش رستم، بازدید از نقش رجب را نیز در برنامه خود بگنجانید.

آدرس: استان فارس، مرودشت، جاده مرودشت – سارویی

فاصله تا شیراز: ۶۷ کیلومتر.

نقش رجب روی نقشه

شهر باستانی استخر

استخر

در حوالی مرودشت و در فاصله ۷۰کیلومتری شمال شرق شیراز، شهری پررمزوراز از دل تاریخ سر در آورده است. شهر استانی استخر (یا به‌عبارتی اصطخر)، از دیارهای به‌ جامانده به سبک شهرنشینی است و خرابه‌های آن نشان از سکونت گذشتگان در این منطقه دارد.

این شهر تاریخی به گفته باستان‎‌شناسان چهار دروازه داشته و وسعت آن حیرت‌انگیز بوده است. نزدیکی این شهر به تخت جمشید، این احتمال را تقویت می‌کند که استخر شهری برای سکونت مردم عادی در همسایگی اقامتگاه‌های سلسله پادشاهی در کاخ‌های تخت جمشید بوده است.

استخر روزگار بسیاری پرچالشی را گذرانده و قدمت آن به ۵ قرن پیش از میلاد می‌رسد. این شهر باستانی تاج‌گذاری شاهان و مراسم شادی درباریان را به خود دیده و درعین‌حال از جنگ و خون‌ریزی نیز زخم برداشته است. ولی در زمان ساسانی نیز همچنان حیات خود را حفظ کرده است.

اسکندر مقدونی و همچنین اعراب، در ویرانی آن نقش بسیار پر رنگی داشته‌اند. در سفرتان به شیراز و استان فارس، ماجراجویی در خرابه‌های این شهر را از دست ندهید و حتما این منطقه را در فهرست جاهای دیدنی اطراف شیراز بگنجانید.

آدرس: ۷۰ کیلومتری شمال شرق شیراز، مرودشت، شهرستان استخر.

فاصله تا شیراز: ۷۰ کیلومتر.

شهر باستانی استخر روی نقشه

کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر فیروزآباد یکی از قدیمی ترین سازه های اقامتی پادشاهان ساسانی در ایران می باشد که در شهرستان فیروزآباد استان فارس واقع شده است، نام دیگر از مکان باستانی آتشکده اردشیر می باشد که کمی پس از شهر گور یا اردشیر خوره قرار گرفته و دارای معماری عجیبی است، این عمارت تاریخی محل اقامتی اصلی اردشیر بابکان بود که با توجه به امنیت بالای منطقه در آن زمان بدون حصار و دزهای نظامی ساخته شد .

آدرس: استان فارس، فیروزآباد، جاده کوار-فیروزآباد.

فاصله تا شیراز: ۱۰۴ کیلومتر

کاخ اردشیر بابکان روی نقشه

قلعه دختر

قلعه دختر

قلعه دختر در دامنه کوهی مشرف به جاده فیروزآباد به شیراز قرار دارد و گفته می‌شود که اردشیر ساسانی این قلعه را احتمالا در اواخر دوره اشکانیان ساخته‌ است. روایت‌های متفاوتی درباره اسم این قلعه وجود دارد، نظیر اینکه به‌دلیل مسیر بسیار سخت و دست‌نیافتنی‌اش، به آن قلعه دختر می‌گفتند یا آن را به آناهیتا، خدای آب، متعلق می‌دانستند و به همین دلیل این نام را برای آن برگزیده بودند.

این قلعه، موقعیت استراتژیکی دارد و از سه طرف با تنگه احاطه شده است. ضمن اینکه قلعه مذکور به سبک معماری ساسانی با مصالحی چون سنگ لاشه و گچ  در سه طبقه و به‌ صورت پلکانی ساخته شده است و از همین رو شاهکاری از معماری و مهندسی آن دوران به حساب می‌آید. سه فضای اصلی آن شامل تاسیسات نگهبانی و آب ‌انبار، حیاطی با اتاق‌های اطراف آن و ایوان و گنبدخانه‌ای باشکوه می‌شود.

آدرس: استان فارس، فیروزآباد، ۶ کیلومتری جاده فیروزآباد به شیراز

فاصله تا شیراز: ۱۰۰ کیلومتر

قلعه دختر روی نقشه

وقت آن است که آماده سفر شوید!

بعد از آشنایی با مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز، وقت آن رسیده که یک برنامه‌ریزی دقیق برای سفرتان به شیراز بکنید و اولویت بازدید از هر جاذبه را برای خودتان مشخص کنید. به‌ نظر شما کدام‌یک از جاذبه‌های حوالی شیراز تماشایی است؟ اگر جاذبه مدنظرتان در این فهرست نیست، نام آن را بگویید و با بیان ویژگی‌های آن، مقاصد سفر ما به استان فارس را تکمیل کنید. برای آشنایی با جاهای دیدنی شهر شیراز نیز می‌توانید مقاله دیگری به همین نام را مطالعه کنید و سپس برای اجاره سوئیت در شیراز و سفر به این شهر دوست داشتنی و دیدن جاذبه هایش آماده شوید.

 

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *