جاهای دیدنی اسالم و مسیر سبز اسالم به خلخال

جاهای دیدنی اسالم

یکی از زیباترین شاهکارهای طبیعی در ایران، شهر اسالم است. زیباترین جاده ها و کوه های سرسبزی که سر در مه دارند را می‌توان در مسیر اسالم به خلخال دید و برای گشت و گذار و ماشین سواری این منطقه را انتخاب کرد. البته جاهای دیدنی اسالم، این شهر رویایی تنها به جاده‌های این منطقه ختم نمی‌شود. ما قصد داریم در این مقاله لیدوماتریپ به معرفی کامل جاذبه‌های اسالم و نیز جاهای دیدنی اسالم به خلخال بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با شگفتی های این منطقه به طور کامل آشنا شوید.

اسالم کجاست؟

جاهای دیدنی اسالم

اسالم منطقه‌ای کوچک در استان گیلان است که از توابع شهرستان تالش به حساب می‌آید و تنها ۵ کیلومتر با آن فاصله دارد. آب‌ و هوای سرد و مرطوب این منطقه زیبا باعث شده تا گردشگران بسیاری در فصول گرم سال به این خطه سرسبز سفر کنند.

فاصله ییلاق ماسال تا اسالم حدود ۸۶ کیلومتر است و با کمتر از ۲ ساعت رانندگی می‌توانید به اسالم گیلان برسید. تنها کافی است از شهر ماسال به سمت رضوانشهر حرکت کنید و  با گذر از بخش پره‌سنگ رهسپار شهرستان تالش و اسالم شوید.

جاهای دیدنی اسالم

جنگل اسالم

جنگل اسالم

مسیر خلخال-اسالم پر از جاذبه‌های بکر و زیبا از جمله جنگل دیدنی و معروف اسالم است. برای رسیدن به این جنگل زیبا و وسیع، لازم است قبل از هرچیز به روستای اندبیل بروید و مسیر آسفالت را به سمت جنگل ادامه دهید. بعد از رسیدن به مسیرِ پیاده‌رو جنگل، دیگر همه چیز به انتخاب و علاقه‌ی شما بستگی دارد. طی کردن تمامی جنگل بیش از ۲۰ ساعت طول خواهد کشید و شامل پیاده‌روی‌های سبک، سنگین و حتی کوه‌نوردی می‌شود. در این‌جا لازم است توان جسمی خود را بسنجید و به عدم‌وجود امکانات رفاهی در مسیر پیش رویتان هم توجه کنید.

باید گفت اگر اهل جنگل‌نوردی باشید، این مسیر شگفتی‌های فراوان برای شما خواهد داشت. یکی از این موارد، وجود چشمه‌های آب طبیعی است و با نوشیدن از این چشمه‌ها می‌توان نفسی تازه کرد. اگر چه به‌علت رفت و آمد زیاد طبیعت‌گردان مسیر جنگلی هموار و آشکار یا به اصطلاح «پاکوب» شده، اما بدون وجود راهنما پای در آن‌جا نذارید. وجود راهنما هم به افزایش کیفیت جنگل‌گردی شما کمک می‌نماید و هم از رخ‌دادن اتفاق ناگوار جلوگیری می‌کند.

ورود به این جنگل ۷۰ کیلومتری می‌تواند باعث تجربه قدم زدن زیر باران شود؛ زیرا در همه‌ی فصل‌ها شاهد بارش باران در آن‌جا بود. همچنین دمای پایین منطقه در فصل تابستان و وجود مه، این جنگل را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اسالم تبدیل کرده است.

ییلاق متش

ییلاق متش

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی استان گیلان، ییلاق متش اسالم است که در ۴۵ کیلومتری جاده اسالم-خلخال قرار دارد. با رفتن به این نقطه، فرصت زندگی در کلبه‌های محلیِ روی تپه‌های مه‌گرفته روستای متش اسالم را خواهید داشت. هنوز هم در آن روستا برخی مغازه‌داران از چرتکه استفاده می‌کنند و این کارشان، لذت خرید محصولات بومی را دو چندان می‌کند. اگر دنبال تجربه‌ای متفاوت هستید، ارتفاعات اطراف متش را از دست ندهید و صبح زود کوهپیمایی‌تان را شروع کنید. لذت قدم گذاشتن بر تپه‌ها و ارتفاعاتی پوشیده از گیاه و صعود در دل مه، تجربه‌ای فراموش نشدنی است.

منطقه شکار ممنوع ناو

منطقه شکار ممنوع ناو

یکی دیگر از جاهای دیدنی اسالم منطقه شکار ممنوع  ناو است. این جاذبه توریستی تا شهرستان اسالم ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و در جنوب رودخانه ناو قرار گرفته است. در سال ۱۳۸۱ این منطقه ۲۱ هکتاری توسط سازمان محیط زیست به‌عنوان منطقه شکار ممنوع اعلام گشت. با سفر به دشت ناو می‌تواند از گونه‌های گیاهی و جانوری مختلفی بازدید کنید.

تالاب الالان

تالاب الالان

این تالاب در روستای الالان اسالم در منطقه ی معروف به نجف ویشه ( ویشه در زبان محلی یعنی جنگل )واقع شده است .از دریای خزر حدود ۲۰۰متر ، از جاده ترانزیتی تالش به انزلی ، ۴کیلومتر واز شهر اسالم حدود ۷ کیلومتر فاصله دارد ومساحت توده جنگلی الالان حدود ۷۲ هکتار است اما پرندگان آبزی در محدوده ای به وسعت ۲ هکتار در منطقه جوجه آوری می کنند .امکانات حفاظتی وسکوی تماشای پرندگان در محدوده الالان وجود ندارد .توسکای قشلاقی ، گونه غالب گیاهی منطقه است وبه تعداد کمتر ، درخت لرگ نیز به همراه آن در این توده جنگلی دیده می شود. ارتفاع اغلب این درختان بیش از ۲۰متر است.

از دیگر گونه های گیاهی منطقه می‌توان به لیلکی، خرمالو، انار، ازگیل و انواع تمشک اشاره کرد .از خزندگان این تالاب می‌توان مار آبی، مار چلیپر، کلمره، لوس مار، لاک پشت برکه‌ای اروپایی و لاسرتای شکم سبز نام برد. همچنین دوزیستانی مانند قورباغه معمولی، قورباغه درختی وپستاندارانی مانند شغال، گربه جنگلی، راسو و خفاش لب کوتاه نیز در این منطقه وجود دارند. در این تالاب بیش از ۶۰۰ جفت با کلان بزرگ، ۷ تا ۹جفت حواصیل خاکستری، ۱۰۰ تا ۱۲۰ جفت اگرت کوچک، ۲۰ تا ۲۵ جفت گاوچرانک و ۱۵ الی ۲۵ جفت حواصیل زرد هر ساله از اواخر اسفند بر روی درختان توسکا دراین منطقه جوجه آوری می‌کنند .این زیستگاه از مناطق مهم برای جوجه آوری پرندگان آبزی وکنار آبزی به ویژه با کلان بزرگ و حواصیل خاکستری از گذشته تا حال در استان و ایران بوده است.

گردنه الماس

گردنه الماس

جاهای دیدنی اسالم به قدری زیاد است که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. سفر در جاده‌ای مملو از درختان تنومند و همراه با دامنه‌ای سرسبز، خاطره‌ای به‌یادمانی تا آخر عمر خواهد شد. اگر شما نیز به دنبال چنین مسیری می‌گردید، گردنه الماس را هرگز فراموش نکنید. در این مسیر گله‌های دام زیادی از کنار شما عبور خواهند کرد و از روستاهای مختلفی خواهید گذشت. این منطقه هنوز هم بکر و دست نخورده است و زندگی عشایری را یادآوری می‌کند. اگر می‌خواهید از زندگی سرسام‌آور شهری فاصله بگیرید، چند روزی بوی طبیعت را تنفس کنید و کنار آتش، غذایی سالم و طبیعی نوش جان کنید، یکی از پیشنهادهای مناسب شما گردنه الماس و روستاهای اطراف آن است.

پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم یکی از نقاط دیدنی استان گیلان و شهرستان تالش است. مسیری زیبا و دیدنی درختان سر به فلک کشیده گیسوم تونلی جنگلی را ایجاد کرده است که دل هر بیننده‌ای را با خود می‌برد. گیسوم در جنوب رضوانشهر به فاصله ۱۴کیلومتر و شمال آن، شهر هشتپر (تالش) با فاصله حدود ۲۰کیلومتر قرار دارد.

جاده گیسوم تونلی جنگلی را با نسیم خنک کوهستان های تالش در هم آمیخته تا تن و جان هر رهگذری را آرامش ببخشد و روحش را آسایش دهد. گیسوم جایی است که جنگل و دریا به هم می رسند و سحر طبیعت به اوج خود می رسد. اگرچه گیسوم فقط در نیمه اول سال پذیرای گردشگران است ولی باید گفت که اگر در نوروز و نیمه اول سال هم موفق به سفر به این منطقه گردشگری نشدید زیبایی های طبیعی گیسوم در فصل پاییز و زمستان نیز کمتر از بهار و تابستان نیست.

خانه جلال آل احمد

خانه جلال ال احمد

بخش مهمی از فرهنگ معاصرمان را نویسندگان ما ساخته‌اند. یکی از این نویسندگان جلال آل احمد است که در ادبیات فارسی چهره بسیار مهمی به‌شمار می‌آید. این روشن‌فکر ایرانی سالیان پایانی عمر خود را در شهرستان اسالم گذرانده و همین‌جا هم از دنیا رفته است. همچنین مواجهه با مردم این شهر بر آثار او تأثیر انکار‌ناپذیری گذاشته است. خوشبختانه اکنون امکان بازدید از منزل جلال آل احمد فراهم بوده  و اگر شما هم  علاقه‌مند به فرهنگ هستید، این مسأله خبر خوبی برایتان خواهد بود.

روستاهای اسالم

روستای ناو

روستای ناو

روستای ناو نیز یکی دیگر از روستاهای زیبا در مسیر جاده اسالم به خلخال و از زیباترین جاهای دیدنی اسالم است. این روستا در کنار دشت‌های سرسبز و وسیع واقع شده و فاصله چندانی با ییلاق خره خونی و گردنه گیوره ندارد. هنگام رسیدن به روستای ناو، کلبه‌های آن در دو طرف ناورود توجه شما را به خود جلب خواهند کرد.

روستای سه ناو

روستای سه ناو

پس از ۲۵ کیلومتر فاصله گرفتن از شهر اسالم به آبادی کوچکی می‌رسید که از نظر عده زیادی زیباترین روستای واقع‌شده در جاده اسالم تا خلخال است. این روستا، سه ناو نام دارد. روستایی با آب و هوای معتدل و بسیار دلنشین که دشت‌های سرسبز و کلبه‌های روستایی آن شما را حیرت‌زده می‌کنند. روستای سه ناو دارای صنایع دستی مختلفی است که شما می‌توانید آن‌ها را به عنوان سوغات تهیه کنید.

روستای ورگه دره

روستای ورگه دره

یکی دیگر از روستاهای زیبا و چشم نوازی که در مسیر اسالم به خلخال قرار گرفته است، ورگه دره نام دارد. این روستا بخشی از دهستان خرجگیل به شمار می‌رود و جمعیت چندان زیادی ندارد. اما زیبا‌یی‌های آن واقعا وصف ناپذیر هستند.

روستای خوجین

روستای خوجین

این روستا نیز مانند سایر مناطق همجوار از پوشش بسیار سرسبز و آب و هوای مطبوعی برخوردار است. باغ‌های متعدد، کوهستان، زیارتگاه و چندین مکان دیدنی دیگر باعث شده‌اند که گشت و گذار در روستای خوجین بسیار جذاب شود.

روستای اندبیل

روستای اندبیل

روستای اندبیل خلخال یا به قول عده زیادی، ییلاقات خلخال آخرین مکانی است که در برنامه سفر اسالم می‌گنجانیم. این روستا به خاطر داشتن باغ‌های میوه متعدد از اقتصاد بسیار خوبی برخوردار است. جالب است بدانید که روستای اندبیل در فصل زمستان هر سال میزبان جشنواره ساخت آدم برفی است. رودخانه، چشمه و چندین گزینه طبیعی دیگر نیز در این روستا وجود دارد که همگی باعث می‌شوند، روستای اندبیل در لیست جاهای دیدنی اسالم قرار می‌گیرد.

جاهای دیدنی اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال

اصلی‌ترین جاذبه گردشگری اسالم جاده رویایی آن به شهر زیبای خلخال است. رانندگی کردن در این جاده علاوه‌بر اینکه به شما فرصت رد شدن از دل طبیعت زیبای شمال را می‌دهد خستگی سفر را نیز از تن شما می‌‍زداید.

تنها کافی است از پنجره خودرو به بیرون نگاه کنید تا رود خروشانی که در این مسیر شما را همراهی می‌کند ببینید. صدای نغمه شادی پرندگان و صدای آب، سکوت جاده را در هم می‌شکند و بوی عطر درختان مرطوب می‌تواند شما را مدهوش کند. تماشای هر تکه از طبیعت این جاده به قدری فریبنده و باورنکردنی است که گویی خداوند با دستان خود به نقاشی آن پرداخته است.

زیبایی جاده اسالم به خلخال مرهون فضای مه‌آلود، گل‌های شقایق کنار جاده، درختان سر به فلک کشیده جنگل است و حس سفر به بهشت واقعی را به گردشگران منتقل می‌کند. این جاده به دو قسمتی جنگلی و ییلاقی تقسیم شده است و شما پس از رانندگی کردن در میان درختان کوهستانی به دشتی سرسبز و زیبا خواهید رسید که سرتاسر با چمن‌های سبز رنگ پوشیده شده است؛ دریاچه نئور و ارتفاعات سوباتان را می‌توان از میان این علفزار دید. با پیاده‌روی کردن در ارتفاعات آن و تماشای اسب‌های وحشی که در مراتع سرسبز در حال دویدن هستند می‌توانید لذت سفر خود را دوچندان کنید.

ییلاق دشته

ییلاق دشته

جایی که گاوهای رگ کرده در مرغزاری بی نظیر و سخاوتمند در حال چرا هستند. این مسیر ییلاقی در مسیر رویایی اسلام به خلخال قرار گرفته است. یکی از محبوب ترین مسیرهای گردشگری ایران همین جاده اسالم به خلخال است که می‌توان آن را در نزدیکی شهر اردبیل دید، اما گفتنی است که این مسیر از چنان جذابیتی برخوردار است که عده‌ای بنا بر مرزبندی‌ها، آن را متعلق به استان اردبیل می دانند و عده‌ای دیگر به خاطر نزدیکی آن به استان گیلان و شهر زیبای ماسال، آن را به استان گیلان مرتبط می‌کنند. کوه نوردان بسیاری از مسیر ماسال با طی کردن مسیر کوه های شرقی این منطقه از اسالم می‌گذرند و به دامنه‌های ماسال می‌رسند. چه از این زیباتر که در مسیر گیلان و اردبیل باشیم تا ترکیبی از هوای شمالی کشور و معتدل کوهستانی اردبیل را استنشاق کرد. نام کوه و کوهپایه را زیاد آوردیم، اما جالب است بدانید که این مسیر بسیار سهل الوصول است.

آبشار نره گر

آبشار نره گر

یکی از جاذبه های گردشگری اسالم به خلخال آبشار زیبای نره گر است که میعادگاه بسیاری از گردشگران و مسافران است. این آبشار در روستای اسبو قرار گرفته است و همان طور که گفته شد هر قسمت از پیدا و پنهان اسالم و خلخال پر از نگین های طبیعی است که باید برای کشف هر کدام از آن وقت گذاشت و وجب به وجب این منطقه را گشت.

روستای کزج

روستای کزج

شاید نام روستاهای متمرکز را شنیده باشید و اولین روستایی که با این ترکیب در ذهن شما نقش بسته است، روستای ماسوله باشد، اما یکی از زیباترین جاهای دیدنی اسالم به خلخال روستای کزج است. روستای گردشگری کزج از روستاهای متمرکزی است که با معماری قدیمی این منطقه ساخته شده است. البته باید گفت که شباهت زیادی میان این روستا با ماسوله وجود دارد. برای ییلاق بی شک باید به این روستا سفر کرد. کزج نه تنها در کشور بلکه در میان یادداشت های گردشگران خارجی از محبوبیت بسیاری برخوردار است. این روستا در دامنه کوه و در کنار رودخانه قزل اوزن قرار گرفته است که دلیل به وجود آمده چنین روستای زیبایی، نزدیکی و حاصلخیزی خاک این روستا به لطف همین رودخانه است.

دریاچه نئور

دریاچه نئور

باز هم نقطه تلاقی استان گیلان و اردبیل و شاهکار دیگری از طبیعت. دریاچه نئور که در مسیر اردبیل و خلخال قرار گرفته است هر ساله از محبوب ترین نقاط گردشگری این منطقه به شمار می‌آیند. گل‌های کوهی و بافت سرسبز و چمن طبیعی که اطراف این دریاچه را گرفته است بهترین مسیر برای قدم زدن و اتراق کردن است، اما همان طور که از اقامت در کنار این دریاچه لذت می برید، پاکیزه نگه داشتن دامن این دریاچه را نیز فراموش نکنیم. دریاچه نئور از دو قسمت تشکیل شده است: یک دریاچه کوچک و یک دریاچه بزرگ. البته در بعضی از فصول مانند زمستان و بهار دیگر خبری از دو دریاچه کوچک و بزرگ نیست و به خاطر بارش‌های مکرر، این دو دریاچه به یکدیگر می‌پیوندند و یکدست می‌شوند. دریاچه نئور علاوه بر این که یکی از جاذبه‌های گردشگری اسالم به خلخال محسوب می‌شود، یکی از منابع اصلی آبیاری زمین‌های کشاورزی این منطقه هم هست.

قلعه خشتی گیلوان

قلعه خشتی گیلوان

قلعه خشتی گیلوان در شهر خلخال قرار گرفته است و یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از اعصار گذشته این منطقه به حساب می آید. محوطه بزرگ قلعه خشتی گیلوان از دوران طلایی اسلامی به جا ماند است. شاید در نگاه اول نتوان از ویژگی های این قبرستان تاریخی سر درآورد اما با کمی توجه می توان از تماشای برج های آن لذت ببرید که کمی شما را یاد استون هنج در انگلستان می اندازد. البته ناگفته نماند که قلعه خشتی گیلوان با پوشش گیاهی که دارد نیز برای بسیاری جاذبه طبیعی بی نظیری محسوب می شود.

تپه های سرسبز اندبیل

تپه های اندبیل

از دیگر جاذبه های گردشگری اسالم به خلخال می توان به تفرجگاه اندبیل اشاره کرد. تپه های سرسبز و پر از درخت این تفرجگاه در کوهپایه های تالش قرار گرفته اند و البته یک چشمه معروف به نام میر عدیل قرار دارد که بسیاری از محلی ها، اصلا این تفرجگاه را با نام اندبیل می شناسند. طبیعت گردانی که تا به حال این قسمت از اسالم و خلخال را ندیده اند، برای رویارویی با یکی از شاهکارهای دست طبیعت اردبیل آماده باشند.

پل پردیس

پل پردیس

پل پردیس یکی از سازه هایی است که بازمانده آن از دوران صفویه تا به امروز به جا مانده است. از دوران صفویه تا به امروز حداقل ۳۰۰ سال فاصله تاریخی وجود دارد و یکی از شگفتی‌های پل پردیس در این منطقه این است که همچنان برجا مانده و اگر در سال پیش به آن رسیدگی می‌شد و جلوی تخریب طبیعی آن گرفته می‌شد، امروز می‌توانستیم از روی آن عبور کنیم. پایه‌های این پل همچنان برای تماشا پابرجا است. پل پردیس روی رودخانه قزل اوزن قرار دارد.

اقامت در اسالم

اقامت در اسالم

اقامت در مکانی راحت و زیبا می‌تواند لذت سفر را دو چندان کند. بنابراین بهتر است جهت استراحت و خواب خود و همراهانتان به دنبال مکانی مناسب باشید. برای این کار می‌توانید سری به صفحه اجاره ویلا در اسالم و یا صفحه اجاره آنلاین اقامتگاه در جاده اسالم بزنید و اقامتگاه مورد نظرتان را، به راحتی و با اطمینان خاطر، انتخاب و رزرو کنید.

 

۴.۷/۵ - (۱۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *