نگاهی به برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی شمال ایران

تماشای جاذبه های تاریخی در شمال

شمال ایران مکان منحصر به فردیست نه تنها جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد بلکه از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است. شاید با شنیدن نام مازندران تصویر دریا و جنگل به ذهن ما خطور کند، درحالی‌که جاذبه‌های تاریخی زیادی نیز در این استان وجود دارد، حیف است حالا که تا اینجا آمدید جاذبه‌های تاریخی شمال را از دست بدهید. 

دوستان خوش سفر لیدوماتریپ آماده هستید؟ پیش به سوی یک ماجراجویی در دل تاریخ کهن شمال ایران. 

قبل از هر چیز بدانید اگر که قصد سفر به شمال را دارید، می‌توانید برای برنامه سفر به شمال خود  از امکانات اجاره ویلا در شمال لیدوماتریپ استفاده کنید، هر کجای شمال که بروید امکانات رزرو آنلاین اقامتگاه لیدوماتریپ در خدمت شماست.

 جاذبه های تاریخی شمال که نباید از دست بدهید

در اینجا لیستی آماده کرده‌ایم که اگر قصد سفر به شمال را دارید بتوانید به راحتی جاذبه های تاریخی شمال را پیدا کنید. فراموش نکنید که به صفحه‌ی باشگاه خوش سفران لیدوماتریپ سر بزنید و از تجربیات دوستان دیگر و همچنین دیدن عکس های زیبای طبیعت ایران لذت ببرید.

موزه و عمارت کلبادی از جاذبه های تاریخی شمال

یکی از جاذبه‌های تاریخی شهر ساری عمارت کلبادی است که در خیابان انقلاب این شهر واقع شده است. این عمارت مربوط به دوره قاجار است و در حال حاضر به‌عنوان یک موزه تاریخی مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد. 

این ساختمان زیبا مانند دیگر سازه‌های مربوط به دوران قاجار دارای یک اندرونی و یک بیرونی است. قسمت اندرونی دارای دوطبقه و یک زیرزمین بوده و هر طبقه یک شاه‌نشین و اتاق‌های دوطرفه دارد.

عمارت کلبادی از جاذبه های تاریخی شمال

از دست ندهید:

آمار هزینه‌های سفر به شمال کشور در سال ۱۴۰۰

مجموعه تاریخی فرح‌آباد از جاذبه های تاریخی شمال

یکی دیگر از آثار تاریخی استان مازندران مجموعه تاریخی فرح‌آباد است که در نزدیکی شهر ساری و ساحل قرار دارد.اگر برای گردش به ساحل شهر ساری بروید می‌توانید از این مجموعه تاریخی نیز دیدن کنید.

 نام جدید این مجموعه خزر آباد است که در زمان شاه‌عباس اول در سال ۱۰۲۰ هجری قمری به سبک معماری صفویه و شهر اصفهان ساخته شده است. 

در قسمت شمال این مجموعه در گذشته کاخ جهان‌نما قرار داشته است که در حال حاضر تنها آثار کمی از آن به جا مانده است.

فرح آباد از مکان های تاریخی شمال

حمام وزیری از جاذبه های تاریخی شمال در دوران قاجار

حمام وزیری نیز یکی از آثار تاریخی شهر ساری است که در مجاورت خانه کلبادی قرار گرفته است. این حمام مربوط به دوره قاجار بوده و از نظر نوع معماری سازه و مصالح به‌کاررفته دارای ارزش تاریخی است. در  حمام وزیری تمامی قسمت‌های مربوط به یک حمام قدیمی ازجمله ورودی، راهروی انتقالی هوا، گرمخانه، خزینه سرد و گرم، سرویس بهداشتی و تون را دارا بوده و در حال حاضر تنها راه دسترسی به آن از ضلع شمالی عمارت کلبادی است.

برج سلطان زین‌العابدین از جاذبه های تاریخی و قدیمی شمال

برج زین‌العابدین یکی از آثار تاریخی شهر ساری است که مقبره زین‌العابدین بن کمال‌الدین مرعشی آملی یکی از شاهان مرعشیان طبرستان در آنجا قرار دارد. این برج تاریخی در مجاورت امامزاده یحیی ساری و در خیابان امامزاده یحیی واقع شده است.

این بنای تاریخی ۲۰ متر ارتفاع داشته و از قسمت بدنه، گردنه و گنبد تشکیل شده است. این برج تاریخی دارای گنبد هرمی هشت‌وجهی بوده و بدنه و گردنه این برج دارای آجرچینی‌های زیبایی است که بر جاذبه‌های آن افزوده است. برج زین‌العابدین که مربوط به دوره آق قویونلوها است یکی از آثار برجسته تاریخی شهر ساری بوده و علاوه بر جاذبه‌های گفته‌شده ازنظر کاشی‌کاری و در چوبی نفیس نیز موردتوجه قرارگرفته است.

برج سلطان زین العابدین در شمال از مکان های تاریخی شمال ایران

برج رسکت از مجموعه جاذبه‌های تاریخی مازندران در شمال

اگر قصد اقامت در شهر ساری را داشته باشید می‌توانید برای بازدید به برج رسکت نیز بروید. این برج تاریخی در چهل‌وپنج کیلومتری شهر ساری قرار دارد که مسیر آن نیز آسفالته است.

 در کتب تاریخی گفته شده است این برج احتمالاً آرامگاه یکی از شهریاران آل باوند است که علاوه بر آن از نظر بنا و معماری نیز قابل‌توجه است. همچنین طبق تاریخی شفاهی مربوط به این منطقه در سال ۲۳۱ خورشیدی یک شهاب‌سنگ در این منطقه فرود آمده است؛ بنابراین مورخان این برج را نیز یادمان سقوط شهاب‌سنگ نیز می‌دانند.

 این برج مدور و دایره‌ای شکل بوده و سقفی مخروطی دارد. لبه‌های برج با آجرچینی‌های مقرنس تزئین شده است و یک کتیبه گچ‌بری با خط کوفی نیز روی سر در آن قرار دارد.

همچنین بخوانید:

در یک چشم به هم زدن برنامه سفر به شمال بریزید

برج زیبای رسکت

قلعه ملک بهمن از مجموعه جاذبه‌های تاریخی مازندران در شمال

قلعه تاریخی ملک بهمن یکی از مستحکم‌ترین قلعه تاریخی ایران و از دیگر جاذبه‌های تاریخی شمال است که در جاده هراز بخش لاریجان شهرستان آمل و در مجاورت روستای شاهان‌دشت قرار دارد. برای رسیدن به این قلعه باید به ۷۵ کیلومتری شهر آمل بروید تا این قلعه زیبا را بازدید کنید. البته به علت واقع‌شدن روی صخره‌های بلند دسترسی به آن مشکل است.

طبق اسناد تاریخی این قلعه مربوط به دوره پادوسبانیان است که بر رویان، نور، کجور و رستمدار حکومت می‌کردند. این قلعه تاریخی روی صخره‌ای بلند به ارتفاع ۲۲۰ متر واقع شده است و از مصالحی مانند سنگ، ملات گچ و ساروج ساخته شده است. قلعه  راه ورودی ندارد تنها راه ورودی آن زیرزمینی است که در حال حاضر مسدود شده است و کوهنوردان از راه صخره‌نوردی و با استفاده از تجهیزات ایمنی به داخل قلعه می‌روند. ساختمان داخل قلعه به دلیل شرایط جوی و کندوکاوهای زیاد جویندگان گنج از بین رفته است.

قلعه ملک بهمن از اماکن تاریخی شمال

 

سخن پایانی

عمارت کلبادی و حمام وزیری یکی از بهترین نمونه‌های نمایانگر معماری دوران قاجار هستند.مجموعه تاریخی فرح‌آباد یکی از نمونه های جالب به سبک معماری صفویه و یادآور شهر اصفهان است. برج تاریخی زین‌العابدین به علت دارا بودن  آجرچینی‌های زیبایی و گنبد هرمی هشت‌وجهی بوده از جاذبه های منحصر به فرد شمال است.

برج مدور و دایره‌ای شکل رسکت داستان جالبی دارد و قلعه تاریخی ملک بهمن وجود هوای ناملایم به دلیل زیربنای مناسب و دیدنی هنوز سرپاست و جالب است که این قلعه  راه ورودی ندارد تنها راه ورودی آن زیرزمینی است که در حال حاضر مسدود شده است. خلاصه ی جاذبه های تاریخی شمال را در این ۶ بنا به راحتی می توانید ببینید.

 

 

۵/۵ - (۵ امتیاز)
2 نظر برای "نگاهی به برجسته‌ترین جاذبه‌های تاریخی شمال ایران" ارسال شده.
  1. زضا رحمانی گفت:

    مگه کسیم میره شمال برا آثار تاریخی؟
    همون قلعه رودخانم برا طبیعتش میرن نه تاریخیش بنظرم
    اونجا حس تاریخی به چشم نمیاد در مقابل قشنگی فعلی طبیعت شمال

  2. saba گفت:

    مفید و آموزنده بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *