ییلاق سوباتان، بهشت گیلان

سوباتان کجاست

در شمال ایران روستاهای بسیاری وجود دارند که هرکدام با اقلیم زیبای خود، تماشایی و دل‌چسب‌اند. روستاهای سرسبز و ییلاقی، در فضای مه ‌آلود کوهستان‌های ایران، بدون اغراق تکه‌‌ای از بهشت‌اند که در این سرزمین جا مانده‌اند. یکی از این روستاهای جذاب و بهشتی سوباتان است. ییلاق سوباتان طبیعتی رویایی دارد و مقصدی فوق ‌العاده برای رهایی از دغدغه‌های کسالت ‌بار زندگی روزمره است. برای آشنایی با سوباتان و لذت از ماجراجویی در این ییلاق سرسبز تا پایان این مطلب از نشریه لیدوما با ما همراه باشید.

سوباتان کجاست؟

ییلاق سوباتان

ییلاق سوباتان در فاصله ۳۶ کیلومتری شمال غرب تالش و در فاصله ۲۲ کیلومتری لیسار در ارتفاعات ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. سوباتان، از شرق به جنگل‌های پر درخت و سرسبز تالش، از غرب به ییلاق‌های اردبیل و دریاچه فوق‌ العاده زیبا و تماشایی نئور، از شمال به رودخانه خروشان لیسار و ییلاق‌های خطبه ‌سرا و از جنوب به مناطق ییلاقی آسبومار جوکندان محدود شده است.

علت نامگذاری سوباتان

سوباتان از دو کلمه ترکی سو و  باتان تشکیل شده است که در مجموع به معنای محل فرو رفتن آب یا فرو رفتگی های آب است. گفته می شود که دلیل این نام گذاری وجود چشمه‌ای در این روستا بوده که آب آن پس از جوشیدن از دل خاک، دوباره به درون زمین باز می‌گشته است!

عکس های سوباتان

سوباتان سوباتان سوباتان سوباتان

جاهای دیدنی سوباتان

باغداگل

اگر به سوباتان سفر کردید، از دیگر جاهای دیدنی تالش که در اطراف این منطقه قرار دارند هم دیدن کنید. جاذبه‌هایی که هر یک در نوع خود زیبا و منحصر به فرد هستند. بازارچه سنتی سوباتان، آبشار ماهار واقع در روستای ماهار، سیاه چادرهای عشایری اطراف سوباتان، چمنزار وسیع بیده‌دشت (اسب‌های وحشی در آن این‌سو و آن‌سو می‌دوند)، باغداگول (معروف به بهشت گل‌ها)، صخره گنج‌نامه (برای تماشای طلوع و غروب خورشید) و… از جمله جاذبه‌های ییلاق سوباتان هستند. بازدیدی هم از گوری دره داشته باشید که به‌خاطر گورستان‌های هفت‌ هزار ساله‌اش، از جاهای دیدنی سوباتان است. در ادامه به اختصار به تعدادی از جاذبه‌های معروف سوباتان اشاره می‌کنیم تا بازدید از آن‌ها را نیز در برنامه‌ی سفر خود بگنجانید.

دریاچه نئور سوباتان کجاست؟

دریاچه نئور

دریاچه نئور در غرب ییلاق سوباتان و در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و مابین شهرستان تالش و خلخال و در مرز بین استان گیلان و اردبیل واقع شده است. نئور مرتفع ‌ترین دریاچه یخچالی بازمانده از دوران باستان به شمار می‌رود. برای اینکه از سوباتان به دریاچه نئور بروید، باید حدود ۲۰ کیلومتر پیاده‌ روی کنید یا با نیسان‌های محلی خود را به این دریاچه برسانید. دور تا دور دریاچه محل کمپ گردشگران است و افراد از نقاط دور و نزدیک برای دیدن طبیعتی زیبا و بکر، خود را به این منطقه می‌رسانند. اگر به ماهی‌گیری علاقمند هستید، می‌‌توانید در دریاچه نئور قزل ‌آلای رنگین کمانی بگیرید.

چشمه های آب طبیعی سوباتان

سوباتان نیز همچون اکثر ییلاقات ایران دارای چشمه‌های آب طبیعی است که آب خنک و گوارای آن‌ها در فصول گرم سال، یکی از عوامل جذب گردشگران به حساب می‌آید. از چشمه‌های آب سوباتان می‌توان به سید بلاغی، نظیری بلاغی، نومندان بلاغی، ورزان بلاغی، ساری بلاغ، چشمه کلیه سویی با خاصیت درمانی برای بیماری‌های کلیوی و… اشاره کرد.

ییلاق شکردشت

شکردشت

با توجه به اینکه فاصله بین ییلاق شکردشت تا سوباتان حدود هفت کیلومتر است، در عرض چند دقیقه می‌توانید یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی تالش را به نظاره بنشینید. شکردشت که به آن شکردشت سوباتان نیز می‌گویند، به دشت‌های شقایقش معروف است که با خلق منظره‌ای زیبا، حیرت و شگفتی گردشگران را در پی دارند. علاوه بر این، به‌ دلیل کوهستانی بودن این منطقه، دریایی از ابر در ارتفاعات سرسبز آن، زیر پای شما شکل می‌گیرد که احساس قدم ‌زدن روی ابرها را در گردشگران القا می‌کند.

پارک جنگلی آلچالق

آلچالق

پارک طبیعی جنگلی آلچالق که در ضلع شرقی سوباتان واقع شده، دارای بوته‌های کم‌ارتفاع و پرپشت درختچه‌های آلوچه، سیب کال و قره گیله است و در میان این درختچه‌ها، چمنزار سبز و وسیعی قرار دارد که بسیار زیبا و دیدنی است.

آبشار ورزان

آبشار ورزان

آبشار ورزان واقع در چهار کیلومتری غرب سوباتان، از دیگر جاذبه‌هایی است که بازدید از آن را نباید از دست بدهید. آب رودخانه ورزان از شاخه‌های اصلی رودخانه لیسار است که در طول مسیرش، آبشاری ۳۰ متری ایجاد می‌کند.

غار گنج خانه

غار گنج خانه

غار سوباتان در ضلع شمال شرقی منطقه بکر و سرسبز سوباتان واقع شده که به گنج‌خانه معروف است. برای دسترسی به این غار به راهنما نیاز دارید. با هوایی بی‌نظیر، این مسیر پوشیده در شقایق‌ها است. غار گنج‌خانه بین صخره‌هایی به ارتفاع ۵ تا ۱۵ متر قرار دارد و عرض این دیواره صخره‌ای بیش از ۲۰۰ متر است. پس از ورود به غار و صعود تنوره‌ای به دهانه غار می‌توان رسید. از آنجا که دهانه غار سوباتان باریک است، پیمایش آن برای طبیعت‌ گردان مناسب نیست و تنها برای غارنوردان ممکن است.

تفریحات سوباتان

سفر به این منطقه ییلاقی در گیلان با جذابیت‌های بسیاری همراه است. علاوه بر لذت از ماجراجویی در بسیاری از جاهای دیدنی گیلان که در این منطقه وجود دارد، جاذبه‌های تفریحی نیز این مقصد گردشگری را کامل کرده است.

طبیعت گردی

طبیعت گردی در سوباتان

خوش‌گذرانی در طبیعت زیبای کوهستانی اصلی ‌ترین تفریح این ییلاق است. چمنزار بیده پشت یکی از طبیعت‌های زیبا در این ییلاق است. این چمن‌زار وسیع یکی از جایگاه‌های ورزش‌های بومی مثل اسب‌ سواری است. چشم ‌انداز رویایی این چمن‌زار از امتیازات این منطقه است. اگر در تابستان به این منطقه بروید، می‌توانید از خنکای این ییلاق لذت ببرید و محو زیبایی محیط شوید. گوسفندان رهاشده در سرسبزی چمن‌زار و حضور اسب‌های وحشی زیبا قابی تماشایی از طبیعت بیده پشت به مسافران نشان می‌دهد.

آفرود سواری

افرود در سوباتان

مسیر تالش به این روستا سخت و خاکی است. اگر هوا آفتابی نباشد، رانندگی در آن با سواری‌های معمولی امکان‌ پذیر نیست. بنابراین بهترین گزینه پاترول و نیسان است تا بتوانید حریف پیچ ‌و خم‌های خاکی این جاده شوید. آفرود سواری و اجاره پاترول و نیسان در این مسیر که توفیقی اجباری است، یکی از تجربه‌های مفرح در این سفر است. لذت از تماشای طبیعت زیبای این مسیر ییلاقی لذتی فراموش ‌نشدنی خواهد بود.

شکم گردی در سوباتان

سوجا دیله

سوپرمارکت‌ها با لبنیات محلی تازه و غذاخوری‌های محلی با گوشت گوسفندی تازه، برای صرف شام و ناهار مهیا است و اگر اهل کباب هستید، حتما کباب بازارچه سنتی را امتحان کنید. در رستوران‌های آن، میز و صندلی‌هایی از چوب درختان جنگلی گذاشته شده است و می‌توانید غذاهای محلی هم سفارش دهید.

‌سوجا دیله (ساج ایچی)، قورتماج، سیرجینه، گوزلی بریان (بره بریان)، جزلق، قورما، سوجا نون (ساج چورگی) و کته نون (نان سنگی) از جمله‌ غذاها و خوراکی‌های محلی این منطقه هستند که چشیدن طعم آن‌ها برای هر گردشگری جزو واجبات است. پندیره ویسوج یا پنیر سرخ ‌شده، یکی دیگر از غذاهای خوشمزه‌ی این منطقه است که پنیر تازه جوشانده ‌شده را در روغن سرخ کرده و با برنج میل می‌کنند.

سوغات سوباتان

لبنیات سوباتان

سوغات معروف این روستا، پنیر معروف آن، کره و ماست محلی آن است. . لباس‌های محلی پشمی همچون کلاه، جوراب، دستکش، شال و… از دیگر سوغاتی‌های این روستا هستند.

بهترین زمان سفر به سوباتان

به طور کلی بهترین زمان سفر به سوباتان، از نیمه دوم اردیبهشت ‌ماه تا اواسط تابستان است؛ در نظر داشته باشید که در تعطیلات نیمه خرداد، جمعیت بسیاری روانه این ییلاق می‌شوند؛ پس برای اینکه از سفر خود نهایت لذت را ببرید، در هفته‌های قبل و بعد از این تعطیلات، عازم سوباتان شوید. این منطقه کوهستانی، تابستان‌های خنکی دارد و از همین رو مقصد سفرهای تابستانی گردشگران بسیاری است. اگر در فصل بهار، به‌خصوص اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد به این منطقه سفر کنید، با دشت‌های مملو از گل‌های وحشی و شقایق مواجه خواهید شد که هوش از سرتان می‌برد.

سفر به سوباتان در بهار

سوباتان در بهار

اگر قصد دارید به این روستای ییلاقی سفر کنید، پیشنهاد ما به شما فصل بهار است. در این فصل شقایق‌های وحشی غوغا می‌کنند و در فروردین دشت‌هایی سرخ خلق می‌شود. برای آن که سرمای بهاری آزارتان ندهد، بهتر است از اواسط بهار به سراغ این منطقه بهشتی و ییلاقی بروید.

سفر به سوباتان در تابستان

با رسیدن تابستان و گرم‌ شدن هوا، این ییلاق تالشی یکی از مقاصد پرطرفدار در میان جاهای دیدنی گیلان خواهد شد. آب ‌و هوای خنک آن نعمتی دلچسب در تابستان سوزان محسوب می‌شود.

سوباتان در پاییز

سوباتان در پاییز

پاییزهای این منطقه بسیار سرد و سخت است. با وجود زیبایی خاص پاییزی که این منطقه را می‌آراید، سفر به این روستا در این فصل تقریبا غیرممکن خواهد بود.

سفر به سوباتان در زمستان

سوباتان در زمستان

مناطق کوهستانی و ییلاقی در فصل سرد زمستان به سرزمین‌های برفی و یخی تبدیل می‌شوند. بی‌شک سفر به این روستا در زمستان سرد و استخوان‌ سوز غیرممکن است و سکنه‌ای در آن نخواهد ماند.

چگونه به سوباتان برویم؟

دسترسی به سوباتان

برای سفر به سوباتان ۴ مسیر وجود دارد که مشخصات و فاصله هر یک از آنها به شرح زیر است:

  1. لیسار به سوباتان

فاصله لیسار تا ییلاق سوباتان از طریق راه قدیمی حدود ۲۰ کیلومتر است . این را مالرو بوده و مسیر راه  جنگلی است در بعضی نقاط شیب‌های تند و نفس گیری دارد و طی این مسیر حدود ۱۰ ساعت طول می کشد . این مسیر به دلیل سخت بودن به افراد غیر حرفه ای پیشنهاد نمی شود . داشتن غذای مناسب و آب برای حدود ۱۰ ساعت پیاده روی در این مسیر الزامی است و به دلیل متروکه شدن این مسیر داشتن راهنمای محلی ماهر پیشنهاد می شود.

  1. تالش به سوباتان

این مسیر به فاصله ۴۳ کیلومتر بوده و ماشین رو است . البته ماشینهای سواری به سختی می توانند در این جاده تردد کنند و اکثر مسافرین با ماشین‌های کمک دار و وانت نیسان این جاده را طی می کنند .  مسیر تالش تا سه راهی کیش دیبی و تا نزدیکی روستای رزه حدود ۱۵ کیلومتر آسفالت بوده و بقیه راه خاکی می باشد .

  1. تالش – آق اولر – سوباتان

فاصله تالش تا منطقه تاریخی آق اولر حدود ۳۵ کیلومتر جاده آسفالته است و از آق اولر تا سوباتان حدود ۱۲ کیلومتر جاده خاکی دارد که البته ماشین‌های کمک دار و شاسی بلند می‎توانند این مسیر را طی کنند . دشت شقایق لوراهونی در این مسیر قرار دارد.

  1. اردبیل – دریاچه نئور – سوباتان

در فاصله ۳۵ کیلومتری جاده اردبیل به طرف خلخال روستایی به نام بود آلالو وجود دارد که سه راهی دریاچه نئور است. از این سه راهی به طرف شرق تا روستای عباس آباد ۱۰ کیلومتر و از آنجا تا ساحل دریاچه نئور حدود ۸ کیلومتر جاده آسفالته وجود دارد. فاصله دریاچه نئور تا ییلاق سوباتان نیز حدود ۱۸ کیلومتر جاده خاکی ماشین رو است . البته گردشگران این مسیر را به دلیل جاذبه‌های طبیعی خاص پیاده طی می‌کنند.

نکته هایی برای سفر به سوباتان

سوباتان

از آنجا که فقط بالای یکی از تپه‌های سوباتان، موبایل آنتن می‌دهد، پس حتما پول نقد به ‌اندازه کافی همراهتان باشد؛ زیرا دستگاه کارتخوان در این منطقه کار نمی‌کند.

حتما در سفر به ییلاق سوباتان، پانچو یا بارانی مناسب همراه خود ببرید؛ چراکه هوا معمولا بارانی است و در صورت بارندگی، حسابی خیس می‌شوید.

یادتان باشد که هیچ‌وقت به گله‌ها نزدیک نشوید و فکر عکس گرفتن با گوسفندهایی که پشم‌های آن‌ها را با حالت خاصی زده‌اند، از سر بیرون کنید؛ زیرا احتمال حمله سگ‌های گله به شما وجود دارد.

اقامت در سوباتان

اقامت در سوباتان

از امکانات اقامتی منطقه سوباتان که پیش روی شما قرار دارد می‌شود به خانه‌های روستایی که فاقد برق و گاز هستند یا برق‌شان توسط موتور برق تامین می‌شود اشاره کرد.

خانه‌های چوبی منطقه ییلاقی سوباتان، با سقف‌های شیروانی که از تکه‌های چوب قهوه‌ای ساخته‌ شده‌اند، در تابستان گرما را در خود نگه می‌دارند و فضای داخلی گرمی خواهد داشت. این خانه‌ها بیشتر از چوب‌های جنگلی لیسار ساخته شده و تنه اصلی آن ازجنس بلوط است. اهالی قدیم این منطقه، خانه‌های‌شان را با چوب‌های بلوط می‌ساختند و رویش را با چوب‌های نازک ‌تری به نام پلک می‌پوشاندند و سپس داخل دیوارهایش را با کاهگل پر می‌کردند تا به مانند یک عایق جلوی نفوذ سرما و گرما را بگیرد.

این خانه‌های قدیمی پنجره‌های‌شان چوبی بوده و با دو پاره تخته چوبی ساخته شده‌اند. در کنار این خانه‌های چوبی، می‌توانید اتاقک‌های چوبی کوچکتری به نام کوم را ببینید که محل نگهداری از گاو و گوسفندها می‌باشد.

البته توجه داشته باشید، بیشتر گردشگران، این منطقه را به خاطر وجود امکانات کمپینگ انتخاب می‌کنند، پس مجهز باشید. این منطقه در فاصله ۳۶ کیلومتری از تالش واقع شده است. پس شما می توانید به جز اقامت در سوباتان به اجاره اقامتگاه در تالش هم فکر کنید.

 

Rate this post
یک نظر برای "ییلاق سوباتان، بهشت گیلان" ارسال شده.
  1. ناحی گفت:

    با تشکر از توضیح شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *