کویرهای اصفهان

کویرهای اصفهان و روستاهای کویری این استان

شهر اصفهان یکی از شهرهای گردشگرپذیر و دیدنی کشور ایران می‌باشد که سالانه گردشگران و مسافران زیادی برای بازدید از آثار تاریخی و طبیعی اصفهان به این شهر زیبا سفر می‌کنند. می‌توان گفت استان اصفهان با دارا بودن طبیعتی زیبا و متنوع، یکی از مقاصد مسافران و گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد.

یکی از دلایل بسیار مهم که باعث شده افراد و مسافران زیادی به استان اصفهان سفر کنند، وجود کویرهای زیبا و جذاب می‌باشد و در طول سال، کویرنوردان بسیار زیادی برای بازدید از کویرهای اصفهان به این مقصد سفر می‌کنند. کویرهای اصفهان یکی از زیباترین و وسیع‌ترین کویرهای ایران می‌باشد که باعث شده این استان به یکی از مراکز و مقاصد کویرنوردان تبدیل شود. بدین ترتیب در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم تا کویرهای استان اصفهان را معرفی کرده و به توضیح هر یک از آن‌ها بپردازیم.

کویرهای اصفهان را به صورت کامل بشناسید

همان ‌طور که گفته شد، استان اصفهان یکی از مقاصد و مراکز کویرنوردی در ایران می‌باشد. تماشای منظره بکر کویرها، سکوت و آرامش، رصد ستاره‌های آسمان و چشم‌اندازی به پهنه بی‌انتهای کویر، باعث می‌شود هر روز افراد بیشتری به سمت این کویرهای زیبا سفر کنند. استان اصفهان جزو استان‌هایی می‌باشد که کویرهای زیبا و وسیع فراوانی دارد که در ادامه مطلب به معرفی هر یک از کویرهای اصفهان خواهیم پرداخت.

· کویر ورزنه اصفهان

کویر-ورزنه-اصفهان

نزدیک‌ترین کویر به اصفهان، کویر ورزنه می‌باشد که در ۱۰۰ کیلومتری شرق شهر اصفهان قرار دارد و همین نزدیک بودن کویر ورزنه به شهر اصفهان باعث شده تا مسیر رفت و آمد به آن آسان‌تر بوده و بین مردم، گردشگران و مسافران پرطرفدار باشد.

این کویر در همسایگی شهر ورزنه و نزدیکی باتلاق گاوخونی قرار دارد و وسعتی بالغ بر ۱۷۰۰۰ هکتار دارد. این کویر بسیار زیبا پر از رمل‌های شنی، تپه های ماسه ‎ای و شن‌زارهای زیبا می‌باشد که باعث جذب هر بیننده‌ای به خود می‌شود. شب‌های صاف و پرستاره کویر ورزنه اصفهان نیز از دیگر ویژگی‌های مهم و جالب آن می‌باشد که طرفداران زیادی داشته و باعث می‌شود تا افراد زیادی کویر ورزنه را به عنوان مقصد کویرنوردی خود انتخاب کنند.

شما می‌توانید قدم زدن در ماسه‌زارها و تپه‌های شنی، آفرودسواری، شتر سواری، موتور چهار چرخ سواری، زیپ لاین را در این کویر زیبای اصفهان تجربه کنید. بهترین زمان سفر به این کویر زیبا، فصل پاییز و زمستان می‌باشد؛ زیرا در این فصل‌ها مقداری از گرمای هوا کم شده و بهترین و مطلوب‌ترین زمان سفر به کویرهای اصفهان می‌باشد.

البته لازم به ذکر است که بهره‌گیری از یک تور لیدر مسلط در تورهای کویرنوردی بسیار مهم و حائز اهمیت است و برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناگواری لازم و ضروری می‌باشد.

· کویر خارا اصفهان

کویر-خارا-اصفهان

کویر خارا، کویری چسبیده به ورزنه در صد کیلومتری شرق اصفهان می‌باشد، برخی شاهدان عینی تپه‌های شنی آن را تا ۱۱۰ متر ارتفاع مشاهده کرده‌اند. در این محل تورهای سافاری، آفرودی، موتورهای چهار چرخ و البته تعداد زیادی اقامتگاه بوم‌گردی فعالیت می‌کنند. اگر دارای تلسکوپ شخصی هستید، خارا بهترین نقطه برای تماشای ستارگان راه شیری در طول شب می‌باشد.

· کویر مصر اصفهان

کویر-مصر-اصفهان

یکی دیگر از کویرهای اصفهان، کویر مصر است که در فاصله ۵۵ کیلومتری شهرستان خور و در کنار روستایی با نام مصر قرار دارد. برای رفت وآمد به این کویر باید از یک روستای کاهگلی بسیار زیبا و خاص عبور کنید و پس از طی مسافت معینی از این روستا، منظره زیبای کویر مصر، تشکیل شده از شن های روان قابل مشاهده می باشد.

دلیل نام‌گذاری این کویر به نام مصر، این است که یکی از اهالی روستا به نام یوسف، بعد از خشک شدن قنات ها در دوره‌ای خاص اقدام به حفر چاه می‌کند و با استفاده از موتورهای دیزلی اقدام به تامین آب روستا می کند. به همین دلیل نیز بومیان و اهالی این روستا، نام روستا را به روستای چاه دراز تغییر دادند.

پس از آن یوسف که از احترام خاصی بین مردمان روستا برخوردار بود، نام این روستا را به مصر تغییر نام داده و همچنین دستور داد تا یک خیابان بزرگ در وسط روستا احداث کنند. پس از آن نیز کویر مصر اصفهان یکی از مناطق کویرنوردی اصفهان و ایران، شناخته شده و سالانه مسافران و کویرنوردان فراوانی به این روستا سفر می‌کنند.

از آنجایی که این کویر پر از شن زارهای روان است، راه رفتن در آن سه برابر بیشتر از شما انرژی می‌گیرد. البته در صورتی که علاقه‌مند به پیاده‌روی نیستید، می‌توانید شتر سواری، موتور چهار چرخ سواری، سافاری بسیار هیجان‌انگیز با ماشین‌های متنوع و دوچرخه سواری را نیز تجربه کنید. شب‌های این کویر نیز بسیار زیبا هستند، اما در صورتی که خواستید شب را در این کویر بگذرانید، باید دور تا دور محل استقرار خود ۳ مرز باریک با گازوئیل درست کنید تا از نیش عقرب در امان بمانید.

· مرنجاب اصفهان از کویرهای اصفهان

کویر-مرنجاب-اصفهان

کویر مرنجاب یکی از کویرهای استان اصفهان است که در شمال شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. در غرب این کویر،کویر مسیله و دریاچه‌های نمک حوض سلطان و حوض مره، در شرق این کویر، کویر بند ریگ و پارک ملی کویر و در شمال آن دریاچه نمک قرار دارد.

در زمان شاه عباس، کار حفر قنات و چاه برای به دست آوردن آب بسیار سخت بود و از همین رو شاه عباس صفوی به آن کویر “مرد رنج آب” می‌گفته است که این نام در طول زمان تغییر کرده و به شکل امروزی خود یعنی کویر مرنجاب در آمده است. این کویر در اصفهان یکی از زیباترین، وسیع‌ترین و معروف‌ترین کویرهای ایران می‌باشد که علاوه‌بر داشتن شن زارها و تپه‌های ماسه‌ای زیبا، طبیعتی زیبا و بکر دارد و در آن انواع گونه‌های جانوری و گیاهی وجود دارد.

“شاهین، عقاب، عقرب، مارمولک، انواع مار، کفتار، بزمجه آفتاب پرست، روباه شنی، شغال و گرگ” از جمله حیوانات نایابی می‌باشد که در این کویر زیبا زندگی می‌کنند و “دم گاوی، قیچ، اسکنبیل، ارته، تاق و گز” از جمله گیاهانی می‌باشد که در این کویر یافت می‌شوند.

از دیگر دیدنی‌هایی که این کویر دارد، جزیره سرگردان می‌باشد. این جزیره وسط یک نمک‌زار واقع شده است. البته ناگفته نماند رفتن به این جزیره نیازمند یک تورلیدر و راهنمای گردشگری می‌باشد؛ زیرا باتلاق‌های نمکی موجود در این کویر در اصفهان بسیار خطرناک بوده و ممکن است باعث ایجاد حادثه برای مسافران و گردشگران شود.

· کویر ابوزیدآباد اصفهان

کویر-ابوزیدآباد-اصفهان

کویر ابوزیدآباد از توابع شهرستان آران و بیدگل می‌باشد که برخی از کاشانی‌ها آن را از شهر کاشان می‌دانند، برای رسیدن به این محل وارد جاده اران و بیدگل به سمت کاشان شوید تا با ورودی روستایی به این نام روبرو شوید.

· کویر چاه عروس اصفهان

کویر-چاه-عروس-اصفهان

یکی دیگر از کویرهای استان اصفهان که کمتر به آن توجه شده، کویر چاه عروس است که در مسیر کاشان و منطقه صحرایی ابوزید آباد قرار دارد. گودال‌های نمکی موجود در چاه عروس در بین طبیعت‌گردان بسیار محبوب است که لوکیشن‌های جذابی برای عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهد.

· کویر بیابانک و خور اصفهان

کویر-بیابانک-و-خور-اصفهان

در قسمت شرقی استان اصفهان دو کویر بیانک و خور در کنار هم قرار گرفته‌اند که به دلیل درختان نخل، در بین طبیعت‌گردان طرفداران بسیاری دارند. وجود روستاهای متعدد در حوالی این دو بیابان باعث می‌شود تا اقامت مسافران و گردشگران آسان شود. وجود جاذبه‌های تاریخی که برخی از آنها در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده‌اند، نظیر مسجد جامع جندق، دریاچه نمک خور و قلعه جندق در این دو کویر، بر جذابیت‌های این منطقه افزوده است. سافاری، آفرود سواری و شترسواری از جمله تفریحاتی می‌باشد که در این روستاها وجود داشته و مسافران و کویرنوردان می‌توانند از آن استفاده کنند.

· کویر چوپانان اصفهان

کویر-چوپانان-اصفهان

کویر چوپانان از جمله کویرهایی می‌باشد که به دلیل دسترسی دشوار آن، کویرنوردان کمی از آن بازدید می‌کنند. این کویر در روستایی با همین نام چوپانان واقع شده است و برای دسترسی به این کویر باید از ماشین‌های چند دیفرانسیلی ویژه صحرانوردی استفاده شود و یا توسط اشخاص حرفه‌ای و تورهای بازدید از کویرها به این کویر سفر کرد.

· کویر شرق اصفهان

کویر-شرق-اصفهان

از دیگر کویرهای اصفهان، کویر شرق اصفهان است که بیشتر با تعداد زیاد تپه‌های شنی و مرتفعش مشهور شده است. در این محل همچنین تورهای سافاری و آفرودی برای علاقه‌مندان اجرا می‌شود. کویر شرق در حسن آباد واقع شده است.

· کویر دق سرخ اصفهان

کویر-دق-سرخ-اصفهان

کویر دق سرخ از توابع شهرستان اردستان می‌باشد. این منطقه فوق طبیعی با تپه‌های شنی و البته گونه‌های جانوری متنوعش به پاتوق عکاسان حرفه‌ای تبدیل شده است. عقاب‌های اصیل ایرانی در این مکان زندگی می‌کنند که اگر خوش شانس باشید آنها را در آسمان خواهید دید. برای رسیدن به دق سرخ از اردستان به سمت زواره حرکت کنید، سپس در زواره با دنبال کردن تابلوهای راهنما و طی کردن مسافتی بیست کیلومتری به ابتدای این محل خواهید رسید.

· کویر فرحزاد اصفهان

کویر-فرحزاد-اصفهان

یکی از نام آشناترین و قدیمی‌ترین کویرهای اصفهان، کویر فرحزاد می‌باشد که در نزدیکی روستای مصر قرار دارد. شب‌های این صحرا در بین علاقه‌مندان به علم نجوم و ستاره‌شناسی زبانزد است، پس تلسکوپ و دوربین‌های عکاسی خود را همراه یک پاوربانک قدرتمند همراه داشته باشید تا به شکار کهکشان راه شیری بروید. برای رسیدن به این محل، از خور و بیابانک در بین جاده یزد به دامغان به روستای مصر بروید، بعد از سه کیلومتر از این دهکده به ورودی فرحزاد خواهید رسید.

کویر های اصفهان و روستاهای کویری اصفهان

روستاهای-کویری-اصفهان

در استان اصفهان کویرهای متعددی وجود داردو روستاهایی در دل این کویرها واقع شده اند که دارای جاذبه‌های بسیار زیادی می‌باشند. روستای مصر در دل کویر مصر اصفهان قرار دارد که بازدیدکنندگان زیادی برای گردش و سفر به این روستا سفر کرده و در اقامتگاه‌های بوم گردی اقامت می‌کنند و از کاروانسراهای آن دیدن می‌کنند.

در کویرها و روستاهای اصفهان نخلستان‌های زیبا و چشمه‌های آب سردی وجود دارد که باعث می‌شود بازدیدکنندگان این روستا سفری به یاد ماندنی داشته باشند. شما نیز می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان، به این استان سفر کرده و علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری اصفهان از کویرهای اصفهان و جاهای دیدنی کویر اصفهان دیدن کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
یک نظر برای "کویرهای اصفهان" ارسال شده.
  1. تجهیزات گفت:

    خیلی عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *