جاهای دیدنی کوهمره سرخی شیراز

جاهای-دیدنی-کوهمره-سرخی-شیراز

امروز، شما را به دل شهر گل و راز، مهد فرهنگ و تمدن می‌کشانیم تا بیش از پیش با جاذبه‌های آن آشنا شوید. این شهر زیبا جایی نیست جز شیراز و جاذبه‌ای که به تصویر خواهیم کشید، جاذبه‌ای نیست جز کوهمره سرخی شیراز! شیراز مدتهاست که بعنوان مهد گردشگری در دل استان فارس جای گرفته و با جاذبه‌های گردشگری خود دلبری می‌کند. ما نیز در تلاشیم تا بتوانیم گوشه‌ای از زیبایی‌های بیکران آن را به نمایش بگذاریم.

یکی از شاخه‌های انتهایی و جنوبی کوهستان کوهمره در دل رشته کوه‌های زاگرس، کوهمره سرخی شیراز را به وجود آورده که زیبایی و طراوت آن شهره است. این منطقه کوهستانی و دیدنی با وجود چشمه‌ها، آبشار‌ها، رود‌های خروشان، جنگلزار‌ها و مراتع بی‌نظیر، از بهترین انتخاب‌ها برای گردشگری از نوع کوهنوردی است. در مقاله پیش رو از لیدوماتریپ به معرفی مکان جغرافیایی، برخی مناطق دیدنی محبوب و تاریخی این منطقه باستانی می‌پردازیم.

کوهمره سرخی شیراز کجاست؟

آدرس-کوهمره-سرخی-شیراز

کوهمره سرخی شیراز در میان جنگل‌های ماله گاله و میان کتل شیراز قرار گرفته و در مسیر رشته کوه‌های جنوبی زاگرس و به سمت آخرین رشته کوه واقع شده است. به این منطقه از زاگرس که برسید، انبوهی از جنگل‌های متراکم و زیبا را خواهید دید که روح هر بیننده‌ای را به آرامش دعوت می‌کند.

کوهمره سرخی شیراز، تعداد زیادی از رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آبشارها را در بر گرفته و یک محیط بکر و زیبا را در این منطقه کوهستانی عرضه کرده است.

طبیعت کوهمره سرخی شیراز

طبیعت-کوهمره-سرخی-شیراز

طبیعت بی‌نظیر کوهمره سرخی شیراز هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد. انبوهی از درختان سر به فلک کشیده‌ بلوط و انار که با رگه‌هایی از دو رودخانه خروشان قره آغاج و سرخون سیراب می‌گردند، زیبایی فریبنده و رویایی را خلق کرده است. پیوستن این رودخانه‌های روان، رودخانه بزرگ کوهمره سرخی را ایجاد می‌کنند که از جاذبه‌های دیدنی شیراز محسوب می‌شود.

این منطقه جذاب همچنین چشمه‌های طبیعی و قابل شربی دارد که گاه با جاری شدن خود از مسیر‌های پرفراز و نشیب، آبشار‌های خیره کننده‌ای را خلق می‌کند. مثال بارز این آبشار‌های سرچشمه دار، آبشار رمقان شیراز می‌باشد که از چشمه جوشان ابوالخیر، متولد می‌شود.

تا به امروز هر آنچه در رابطه با زیبایی‌های شیراز شنیده‌اید را با دیدن کوهمره سرخ شیراز به وضوح احساس خواهید کرد. شما میتوانید برای یک اقامت مطمئن در این شهر پر راز، از طریق رزرو آنلاین اقامتگاه لیدوماتریپ، اقامتگاه مطمئن، زیبا و مقرون به صرفه‌ای را برای خود رزرو کنید.

نقشه هوایی کوهمره سرخی

وصف آب و هوای کوهمره سرخی شیراز

وصف-هوای-کوهمره-سرخی-شیراز

آب و هوای کوهمره به معتدل و مرطوب بودن شهرت دارد. با وجود کوه‌های بلند در اطراف، تعادلی روح‌نواز از نسیم‌های خنک در این منطقه جریان دارند که البته وجود مراتع و چمنزار‌ها در این موضوع بی‌تاثیر نیست.

وجود آبشار‌ها و رودخانه‌های پر آب و همچنین جنگل‌ها و دشت‌های سرسبز، تابستان‌هایی خنک و رویایی را برای گردشگرانی که در این فصل به کوهمره سرخی بروند فراهم می‌کند. همچنین تابش مستقیم آفتاب و خاک غنی این منطقه، زمستان‌هایی معتدل و به یادماندنی برای سرما دوستانی که در زمستان به کوهمره بروند پدید می‌آورد.

پاییز و بهار کوهمره سرخی شیراز، مهد تابلو‌های رنگارنگ خلقت است و مناظر فوق‌العاده آن، چشم‌ها را نوازش می‌دهد.

تفرجگاه کوهمره سرخی شیراز

تفرجگاه-کوهمره-سرخی-شیراز

تفرجگاه کوهمره سرخی یک مکان عالی برای گردشگران و یک مکان بکر و پر مسافر برای روزهای تعطیل است. از دلایل آن نیز می‌توان به دست نخورده بودن طبیعت آن و آب و هوای عالی این منطقه و کوه پایه‌ای بودن در امتداد رشته کوه‌های زاگرس اشاره کرد. این منطقه در ایام عید و همچنین در تابستان به شلوغ‌ترین زمان‌های خود می‌رسد. از تفرجگاه‌های این منطقه می‌توان به تفرجگاه کوزرگ، تفرجگاه دهسرو و چندین تفرجگاه سرسبز دیگر اشاره کرد.‌

لیدوماتریپ به عنوان یکی از برترین وبسایت‌های اجاره آنلاین اقامتگاه، افتخار آن را دارد تا همواره در کنار شما بوده و سفر خوشی را برای شما رقم بزند. هرگاه که به شهر فرهنگ و تمدن سفر کردید میتوانید با اجاره اقامتگاه در شیراز، از طریق لیدوماتریپ از مشاوره و پشتیبانی ۲۴ ساعته تیم ما استفاده کرده و یک اقامت بدون دغدغه را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

جنگل کوهمره سرخی شیراز

جنگل-کوهمره-سرخی-شیراز

جنگل کوهمره سرخی از جمله جنگل‌هایی است که هیچ شخصی مسئولیت رسیدگی به آن منطقه را ندارد و جز جنگل‌های کم درخت محسوب می‌شود. از جمله دلایل آن نیز می‌توان به قطع درخت توسط روستاییان به دلیل نبود گازرسانی، قاچاق درختان بلوط و آتش سوزی‌های متعدد درختان در این جنگل اشاره کرد. متاسفانه کمبود توجه مسئولین، این جنگل را از موقعیت منطقه توریستی و گردشگری خود دور کرده است.

چشمه سرخون کوهمره سرخی

چشمه سرخون، از چشمه‌های زیبای این منطقه و همچنین پر مسافر برای منطقه کوهمره سرخی است. این منطقه در کنار انبوهی از جنگل بلوط و آب و هوای زیبا برای شما خاطره‌ای به یاد ماندنی رقم خواهد زد.

روستاهای کوهمره سرخی

روستاهای-کوهمره-سرخی-شیراز

روستاهای اطراف کوهمره سرخی به دلیل قرار گرفتن در اطراف رودها و چشمه‌های متعدد از سرسبزی چشم نوازی برخوردارند. از روستاهای کوهمره سرخی می‌توان به روستاهای ماسرم، ده سرو، چنارفاریاب، کوزرگ، کراچ، جمالی، دادنجان، بگدانه، رمقان، بنگر، امیر آباد ،دارنگون، ریچی، بن زرد، کربس، مله گاله، سبوک، شکفت، شوراب، چنارسوخته گلکی، رئیس گلکی، فتح‌آباد، اسلام‌آباد، امیرآباد، مسقان، مورجان و میگلی اشاره کرد.

روستای ماصرم کوهمره سرخی

روستای-ماصرم-کوهمره-سرخی-شیراز

این روستا از دهستان‌های کوهمره سرخی، بخش ارژن شیراز و در استان فارس می‌باشد. جمعیت آن بر اساس آخرین سرشماری کشور ۲۲۴ نفر گزارش شده و دارای حدودا ۶۰ خانوار است.

از دلایل جمعیت کم این روستا مهاجرت افراد از این شهر به شهر شیراز و شهرهای حومه است. از مناطق دیدنی ماصرم می‌توان به آبشارهای دیدنی و جنگل بکر و سرسبز بلوط اشاره کرد که در کنار آب و هوای عالی، حس سفر به این روستا را به یاد ماندنی می‌کند.

روستای رمقان کوهمره سرخی

روستای-رمقان-کوهمره-سرخی-شیراز

این روستا یکی از بهترین مکان‌های کوهمره سرخی برای سفر است. آب و هوای این روستا به دلیل وجود رود قره آغاج معتدل بوده و بهترین زمان سفر نیز اواخر فروردین ماه است. وجود جنگل بلوط، چشمه‌های متعدد، و امکانات رفاهی نسبت به دیگر روستاهای اطراف رمقان، حس بهتری برای شما خواهد داشت. یکی از بهترین مکان‌های این روستا برای مسافرت، چشمه خونه حاجی است.

تاریخچه کوهمره سرخی شیراز

تاریخچه-کوهمره-سرخی-شیراز

معنی کلمه کوهمره یعنی: سلسله کوه‌های زاگرس و فارس، که قبایل در آن قسمت‌ها سکونت می‌کردند. در تاریخچه کوهمره سرخی، اسم قدیمی آن، کوهمره شکفت بود. این منطقه، منطقه‌ای پر از درگیری در حدود ۱۲۰ الی ۱۶۰ سال گذشته بوده و درگیری‌های زیادی بین ایل‌های این منطقه به وجود آمده است. بعد از انقلاب مشروطیت و وضع قوانین جدید، این درگیری‌ها تمام شده و این سرخی‌ها در این منطقه ساکن شدند.

بزرگان کوهمره سرخی

از بزرگان کوهمره سرخی می‌توان به قوم سرخی و چندین ایل دیگر به نام‌های ناصری، جیهون، جوارزار، بیگی و شکرو اشاره کرد که همه این قوم‌ها با هم ایل سرخی را به وجود آوردند. یکی از معروف‌ترین اشخاص کوهمره سرخی، مهدی سرخی است که در زمان خود یک رهبر آزادی خواه بود. او به تنهایی برای حکومت رضاخان اعلام جنگ کرد و رضاخان با فرستادن افرادش نتوانست او را شکست دهد.

بعد از مدتی رضاخان از حکومت شیراز، که با مهدی سرخی رابطه‌ای صمیمانه داشت خواست که او را به شهر دعوت کرده و قول تامین او را بدهند، اما پس از اعتماد مهدی سرخی در هنگام ورود به شهر دستگیر شد. از دیگر‌ بزرگان کوهمره سرخی می‌توان به، ملا شهباز سرخی، مهدی خان سرخی، مسیح الله سرخی، سرمست خان و ملا باباخان سرخی اشاره کرد.

نژاد مردم کوهمره سرخی

نژاد-مردم-کوهمره-سرخی-شیراز

نژاد این ایل به ۱۶۰ سال قبل که درگیری‌هایی در این منطقه وجود داشت برمی‌گردد.

ایل سرخی از اولین ایل‌های کوهمره‌ای زاگرس و فارس می‌باشد. این ایل در زیر فشار ایل‌های دیگر برای دور کردن آن‌ها از این منطقه بود. در آن زمان حکومت شیراز نیز حکم دستگیری افراد این ایل را صادر کرده بود که پس از دوران مشروطیت حکومت شیراز از بین رفته و آن‌ها از زیر فشار و دستگیری رهایی یافتند.

فاصله شیراز تا کوهمره سرخی

این مکان چشم‌نواز در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شیراز واقع شده و از جاده شیراز به کازرون قابل دسترسی است. شما می‌توانید ابتدا به شیراز سفر کنید و با اجاره ویلا و سوئیت در شیراز، اقامت دلپذیری را برای خود رقم بزنید. سپس برای دیدن زیبایی‌های کوهمره سرخی شیراز، عازم شوید. پس از عبور از جاده‌های زیبا و روستاهای دیدنی اطراف، به یک روستای بکر و زیبا خواهید رسید که رمقان نام دارد. رمقان زیبایی بی‌نهایتی را در دل باغ‌های انار و شالیزارهای خود به شما هدیه خواهد داد.

 سفر به کوهمره سرخی شیراز

این منطقه از منطقه‌های بسیار خوش آب و هوا و زیبای شیراز است که با دارا بودن چندین آبشار در روستاهای سرسبز خود، چشمه‌های پر آب و خروشان و جنگل بلوط وسیع و زیبا، منطقه‌ای بکر و زیبا برای گردشگری را در قسمت جنوبی کشور فراهم آورده است. پیشنهاد میکنیم هنگامی که به استان فارس، شهر شیراز سفر می‌کنید کوهمره سرخی شیراز را از دست ندهید.

همچنین نگران یافتن اقامتگاه مناسب نباشید ما در تیم لیدوماتریپ فرصتی را فراهم آورده‌ایم تا بتوانید به راحتی، به اجاره سوئیت در شیراز اقدام کرده و اقامتگاه موردنظر خود را پیش از سفرتان رزرو کنید.

یکی دیگر از گزینه هالی مناسب برای اقامت در کوهمره سرخی، اجاره اقامتگاه های بومگردی است. در ادامه یکی از بهترین و خاص ترین بومگردی های منطقه را به شما معرفی می کنیم.

اقامتگاه بوم گردی ریچی

اقامتگاه بوم گردی ریچی با مجوز ازسازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان فارس درسال ۹۷ تاسیس از نظر کیفیت سازه و ساختمانی در گروه A و با ضوابط زیست محیطی به شکلی سازگار با معماری طبیعی منطقه احداث شده است. ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی و روستایی زمینه حضور گردشگران و توریستان داخلی و خارجی را با کیفیتی بسیار مطلوب و بی نظیر در محیطی روستایی فراهم نموده است. این اقامتگاه تنها اقامتگاهی است که اتاق نمک دارد.

این اقامتگاه دارای سه باب اطاق، یک اطاق نمک با جذابیت بسیار فراوان و خاص، یک اطاق دارای تخت دونفره و یک نفره همراه با مستر، یک اطاق دو تخته ویک تخته ۸۰ مترفضای داخلی کف فرش های دست بافت روستایی و عشایری، کوسن و پشتی های جاجیم و گلیم، مبلمان چوبی با روکش پوست حیوانات حلال گوشت و منحصر به فرد، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، حمام، سیستم سرمایش به دلیل خنکی خانه پنکه و سیستم گرمایشی بخاری و شومینه، معماری و طراحی داخلی سنتی روستایی، موزه ای دارای جذابیت خاص و صمیمی می باشد.

نظافت و رعایت پروتکل های بهداشتی شاخصه بارز این اقامتگاه بوده و ملحفه ها و رو بالشی ها پس از هر مهمان تعویض و اتاق ها با ماده سازگار با محیط ضد عفونی میگردد. درحیاط اقامتگاه محلی برای پختن کباب و غذا و چای اتشی با ذغال مهیا گردیده و دید رویایی از چمن زار و جنگل و شالیزارهای برنج و کوهستان مناظر بکر دومین شاخصه این اقامتگاه میباشد.

اغلب مواد اولیه غذایی اقامتگاه در روستا تهیه گردیده و بومی منطقه میباشند و بر اساس نسخ های قدیمی غذاهای خانگی تهیه می‌شوند. برنج ریچی کهمره، انواع لبنیات، سبزیجات محلی و… . آب آشامیدنی از چشمه ریچی تامین میشود.

مرغ شکم پر، نار دونه، ابگوشت گوسفندی، دم پخت گوجه، لوبیا ریحان، کباب تابه ای، مرغ نمکی، مرغ سبز، خوراک مرغ افشاری، ماهی شکم پر، نان کلک، پنیر تازه گوسفندی، پنیر بز، دوغ، ماست، کره، سرشیر گوسفندی و بز، شیر شتر، تخم مرغ محلی، ماهی قزل آلا، آش دوغ، آش ماست، کبک، بلدرچین و انواع دمنوش کوهی وچای اتشی بخشی از غذاهای اقامتگاه هستند که شما می توانید با لذت چشیدن طعم غذای محلی را تجربه کنید.

۲.۹/۵ - (۱۰۸ امتیاز)
8 نظر برای "جاهای دیدنی کوهمره سرخی شیراز" ارسال شده.
  1. علی گفت:

    جایی برا شنا کردن داره مث تنگ براق

  2. علی گفت:

    جای خوبیع

  3. .. گفت:

    آب و هواش چطوره؟

  4. ناشناس گفت:

    با سلام درقسمتی از مطلبتون فرمودید که قدمت این ایل به ۱۶۰ سال قبل بر میگردد درحالی که این ایل مر بوط به زمان ساسانیان میباشد

  5. امیر گفت:

    فاصله شیراز تا کومهره چقده؟ دوره؟

    1. رعنا گفت:

      ۳۵ کیلومتر

  6. مهدی گفت:

    کومهره به فیروز اباد نزدکه؟

    1. رعنا گفت:

      بله کومهره سرخی از شرق به فیروزآباد، از غرب به کازرون و از شمال به شیراز نزدیک است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *