کوهمره سرخی شیراز کجاست؟

کوهمره-سرخی-شیراز-کجاست؟

شیراز شهری پر از جاذبه‌های دیدنی و جذاب است و هر گوشه این شهر نشانی از زیبایی، فرهنگ و تمدن به همراه دارد. تماشای این همه زیبایی همراه با عطر خوش بهارنارنج هوش از سرتان می‌پرانَد و باعث می‌شود زمان از دستتان در برود. علاوه بر جذابیت‌های شهر شیراز، اطراف این شهر نیز پر از زیبایی و جاذبه‌هایی است که نظیرش در کمتر جایی دیده می‌شود. یکی از این مکان‌های جذاب و نگین سبز شیراز، کوهمره سرخی شیراز است.

در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم تا بیشتر با این مکان زیبا که در شیراز دلبری می‌کند آشنا شویم.

کوهمره سرخی شیراز

کوهمره سرخی شیراز

کوهمره سرخی شیراز، یکی از مناطق کوهستانی است که در مجاورت رشته کوه‌های عظیم زاگرس قرار دارد. کوهمره سرخی شیراز در میان دو جنگل ماله گاله و میان کتل واقع شده است. وجود چشمه‌های متعدد، آبشارهای زیبا و رودخانه‌های خروشان باعث شده تا این منطقه به بهشت گمشده‌ای تبدیل شود که قدم زدن در آن آرامش بخش و جذاب است.

در این منطقه درختان انبوه بلوط و باغ‌های زیبای اناری وجود دارند که چشم انداز و زیبایی منطقه را صد چندان کرده‌اند. تماشای شکوفه‌های قرمزرنگ انار و درختان تنومند و زیبای بلوط، روح انسان را جلا داده و خاطراتی خوش برایتان رقم می‌زنند.

کوهمره سرخی شیراز کجاست؟

احتمالا شما هم با دیدن تصاویر زیبای این منطقه سرسبز، جذاب و دیدنی دوست دارید بدانید کوهمره سرخی شیراز کجاست؟ کوهمره سرخی شیراز سرزمینی جنگلی و کوهستانی است که از شرق به فیروزآباد، از غرب به کازرون و از شمال به شیراز محدود است.

به بیان دیگر این قطعه بهشتی جامانده بر زمین، در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز واقع شده و از جاده شیراز به کازرون قابل دسترس است. می‌توانید ابتدا به شیراز سفر کرده و با اجاره سوئیت در شیراز، اقامتی دلنشین و جذاب داشته باشید و سپس عازم تماشای زیبایی‌های کوهمره سرخی شیراز شوید. در مسیر بین شیراز تا کوهمره سرخی شیراز، روستاهایی وجود دارند که وجود این روستاها و درختان سرسبز آن مناظری را به وجود می‌آورد که باعث می‌شود از تماشای مسیر نهایت لذت را ببرید.

تاریخچه کوهمره سرخی

تاریخچه-کوهمره-سرخی

کوهمره به معنای سلسله کوه‌های زاگرس و فارس است که قبایل مختلفی در آن قسمت‌ها ساکن بودند. در حدود ۱۲۰ الی ۱۶۰ سال پیش در این منطقه و در بین ایل‌های مختلف آن درگیری‌های زیادی وجود داشته است. این درگیری‌ها تا زمان انقلاب مشروطیت ادامه داشته، اما بعد از آن و با وضع قوانین جدید، این درگیری‌ها تمام شد و ایل سرخی‌ها در این منطقه ساکن شدند.

اصالت کوهمره سرخی

اگر از من بپرسند کوهمره سرخی شیراز کجاست، خواهم گفت کوهمره سرخی شیراز جایی است که مردمانی با اصالت، مهمان‌نواز، یکرنگ و خون گرم دارد. اصالت چیزی است که از بین نمی‌رود، کسانی که اسم کوهمره سرخی شیراز به گوششان خورده باشد و افسانه‌ها و داستان‌های آن را شنیده باشند، به یقین می‌دانند که مردمان کوهمره سرخی شیراز مردمانی با اصالت و با غیرت هستند. غیرتی در همه ابعاد؛ غیرتی در بُعد خانواده، طایفه، ایل، کشور و در نهایت انسانیت.

بزرگان کوهمره سرخی

بزرگان-کوهمره-سرخی

کوهمره سرخی شیراز، دارای ایل‌های زیادی است. از ایل‌های معروف این منطقه می‌توان قوم سرخی، ناصری، جوارزار، جیهون، شکرو و بیگی را نام برد. جالب است بدانید همه این قوم‌ها با هم، قوم سرخی را به وجود آورده‌اند.

یکی از بزرگان کوهمره سرخی، مهدی سرخی است که در زمان قدیم، رهبری آزاده خواه بود. مهدی سرخی در آن زمان به تنهایی برای حکومت رضاخان اعلام جنگ کرد. رضاخان حتی با فرستادن افرادش هم نتوانست مهدی سرخی را دستگیر کند، به همین دلیل از حکومت شیراز خواست تا قول تامین او را بدهند. بعد از این که مهدی سرخی به آن‌ها اعتماد کرد، در ورودی شهر دستگیرش کردند.

از دیگر بزرگان کوهمره سرخی شیراز، می‌توان مهدی خان سرخی، سرمست خان، ملا شهباز سرخی، ملا باباخان سرخی و مسیح الله سرخی را نام برد که هر کدام افتخاری برای این منطقه و حتی برای کشور هستند.

نژاد مردم کوهمره سرخی

نژاد-مردم-کوهمره-سرخی

مردم کوهمره سرخی را نمی‌توان لر دانست، زیرا عضویت یا پیوستگی نژادی با شهرستان‌های لر نشین مانند ممسنی و لرستان ندارند. همچنین گویش و زبان مردم کوهمره سرخی شیراز متفاوت از گویش مردم لر زبان است. نژاد این ایل به ۱۶۰ سال قبل که درگیری‌هایی در این منطقه وجود داشت، برمی‌گردد و می‌توان گفت نژاد مردم کوهمره سرخی به اولین ایل‌های کوهمره‌ای زاگرس و فارس برمی‌گردد.

زبان مردم کوهمره سرخی

مردم کوهمره سرخی شیراز، با گویش زیبای کوهمره‌ای با یکدیگر صحبت می‌کنند. این گویش شیرین برخی از ویژگی‌های باستانی را داراست. برخی از اسناد و دلایل تاریخی نشان می‌دهد که گویش کوهمره‌ای، ادامه گویش ایرانیان باستان و به ویژه ساسانیان است.

نام گویش و زبان مردم کوهمره سرخی، کوهمره‌ای دوسیرانی است. برخی از طوایف کوهمره سرخی شیراز، از زمان‌های بسیار قدیم در این منطقه ساکن بوده‌اند و از این رو این زبان، برخی از ویژگی‌های باستانی خود را حفظ کرده است. در این زبان واژه‌های فارسی باستان، اوستایی و پهلوی دیده می‌شود. گویش و زبان مردم کوهمره سرخی از قدیمی‌ترین گویش‌های استان فارس به شمار می‌رود، به طوری که هنوز هم صرف و نحو دستور زبان پهلوی ساسانی در آن دیده می‌شود.

جاهای دیدنی کوهمره سرخی شیراز

جاهای-دیدنی-کوهمره-سرخی-شیراز

بعد از این که فهمیدیم کوهمره سرخی شیراز کجاست، باید بدانیم جاهای دیدنی کوهمره سرخی شیراز کجاست؟ همان طور که گفتیم، طبیعت کوهمره سرخی شیراز بسیار تماشایی و زیباست. آب و هوای معتدل و مرطوب این مکان جذاب و دیدنی باعث می‌شود تا هر ساله گردشگران زیادی از سراسر کشور برای دیدن این مکان‌های جذاب به شیراز سفر کنند. جنگل کوهمره سرخی شیراز، چشمه سرخون کوهمره سرخی، روستاهای اطراف کوهمره سرخی و رودهای جاری در آن، همگی باعث زیباتر شدن این مکان جذاب و جذب گردشگران به آن می‌شود.

با مطالعه مقاله جاهای دیدنی کوهمره سرخی شیراز، می‌توانید با این جاذبه‌های دیدنی بیشتر آشنا شوید.

اقامت در کوهمره سرخی

اگر به این منطقه زیبا سفر کردد حتما شب را هم در آنجا بمانید و لذت سفرتان را کامل کنید. یکی از گزینه هالی مناسب برای اقامت در کوهمره سرخی، اجاره اقامتگاه های بومگردی است. در ادامه یکی از بهترین و خاص ترین بومگردی های منطقه را به شما معرفی می کنیم.

اقامتگاه بوم گردی ریچی

اقامتگاه بوم گردی ریچی با مجوز ازسازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان فارس درسال ۹۷ تاسیس شده و از نظر کیفیت سازه و ساختمانی در گروه A و با ضوابط زیست محیطی به شکلی سازگار با معماری طبیعی منطقه احداث شده است. ضمن حداکثر تعامل با جامعه محلی و روستایی زمینه حضور گردشگران و توریستان داخلی و خارجی را با کیفیتی بسیار مطلوب و بی نظیر در محیطی روستایی فراهم نموده است. این اقامتگاه تنها اقامتگاهی است که اتاق نمک دارد.

این اقامتگاه دارای سه باب اطاق، یک اطاق نمک با جذابیت بسیار فراوان و خاص، یک اطاق دارای تخت دونفره و یک نفره همراه با مستر، یک اطاق دو تخته ویک تخته ۸۰ مترفضای داخلی کف فرش های دست بافت روستایی و عشایری، کوسن و پشتی های جاجیم و گلیم، مبلمان چوبی با روکش پوست حیوانات حلال گوشت و منحصر به فرد، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی، حمام، سیستم سرمایش به دلیل خنکی خانه پنکه و سیستم گرمایشی بخاری و شومینه، معماری و طراحی داخلی سنتی روستایی، موزه ای دارای جذابیت خاص و صمیمی می باشد.

نظافت و رعایت پروتکل های بهداشتی شاخصه بارز این اقامتگاه بوده و ملحفه ها و رو بالشی ها پس از هر مهمان تعویض و اتاق ها با ماده سازگار با محیط ضد عفونی میگردد. درحیاط اقامتگاه محلی برای پختن کباب و غذا و چای اتشی با ذغال مهیا گردیده و دید رویایی از چمن زار و جنگل و شالیزارهای برنج و کوهستان مناظر بکر دومین شاخصه این اقامتگاه میباشد.

اغلب مواد اولیه غذایی اقامتگاه در روستا تهیه گردیده و بومی منطقه میباشند و بر اساس نسخ های قدیمی غذاهای خانگی تهیه می‌شوند. برنج ریچی کهمره، انواع لبنیات، سبزیجات محلی و… . آب آشامیدنی از چشمه ریچی تامین میشود.

مرغ شکم پر، نار دونه، ابگوشت گوسفندی، دم پخت گوجه، لوبیا ریحان، کباب تابه ای، مرغ نمکی، مرغ سبز، خوراک مرغ افشاری، ماهی شکم پر، نان کلک، پنیر تازه گوسفندی، پنیر بز، دوغ، ماست، کره، سرشیر گوسفندی و بز، شیر شتر، تخم مرغ محلی، ماهی قزل آلا، آش دوغ، آش ماست، کبک، بلدرچین و انواع دمنوش کوهی وچای اتشی بخشی از غذاهای اقامتگاه هستند که شما یم توانید با لذت چشیدن طعم غذای محلی را تجربه کنید.

برای رزرو این اقامتگاه می توانید به صفحه “ اقامتگاه بوم گردی ریچی ” مراجعه نمائید.

 

۳.۸/۵ - (۱۳ امتیاز)
20 نظر برای "کوهمره سرخی شیراز کجاست؟" ارسال شده.
  1. زهام گفت:

    مه یه کوهمره ای هسم

  2. وحید گفت:

    اینها از دشتی بوشهر به کوهمره نقل مکان کردند.زبان پهلوی ساسانی دارند

  3. ناشناس گفت:

    سلام دورود بر مردمان کهمر سرخی گرچه تاریخ پیچدگیهای خواست خود دارد اما مردمان اصیل و مهربان کهمر سرخی نژاد ایل پارسی یا باصری دلرند به دو دلیل یک اول در زمان حمل اعراب به ایران این همین ایل پارسی زبان که امروز به باصری تعقیر کرد تا سالها جلو اعراب ایستادگی و مقاومت کردن و جنگیدن بر ازادی ایران و تنها ایلی هم است که از زمان باستان یعنی از سلسله هخامنش ها در ایران و فارس زندگی میکردند و پس از اعراب که یک اعرب هم برای تغیر دادنه این ایل پارسی زبان تا سالها به سرپرستی ایل محصوب کر بودند و بعداز این همه مبارزه حمل مغول ها به ایران اتفاق افتاد کخ همین ایل پارسی زبان به دورستی برای مبارزه جنگیدن و جلو گیری از مغول ها برای اَعال خاک ایران برخاستن و بسیار جنگیدن با مغول و کشت های زیادی دادند و پس از این که با شکست روبرو شدن و شکست خود در برابر مغول ها حتمی دانستند این عشایر پارسی زبان به جنوب شیراز کوهای زگراس پنا بردن در همین جای که امروز کهمر سرخی نام دارد

  4. وحید رحیمی سقلمه چی گفت:

    متاسفانه نویسنده مقالات احساسی برخورد کرده و نام طوایف بزرگترین که صحنه سیاسی دوران گذشته در کوهمره را به فراموشی سپرده و طایفه بزرگ سقلمه چی که ملابرفی کلانتر کوهمره بزرگ اعم از سرخی حروف و نودان بوده و تعلیق مستقیم ناصر الدینی شاه را داشته
    نام نبرده خوانینی که نام برده شده بعد از ملابرفی بوده خواهشاً اگر دست به قلم می شوید و ارقام به کوهمره را دارید واقعیت را بنویسید طایفه سقلمه چی بالغ بر پنج هزار خانوار هستند که در فارس بخصوص کوهمره ساکن هستند حتی اکثر ساکنین خود منطقه کوهمره پسوند سقلمه چی را دارند و این طایفه اکثرا از لرجاوید هستند

  5. ناشناس گفت:

    زبان مردم کوهمره زبان پهلوی ساسانی هست ومردمان کوهمره از بازماندگان اصلی ساسانیان هستند زبانهای کوهمره با لاری واچمی وبندری و بستکی وبهبهانی واردی یکی هستند در ضمن فقط همین ۶ طایفه نام برده شده در کوهمره نیستند کوهمره بیش‌از دویست روستا دارد از سیاه دارنگون شروع وخانواده زنیان تا دشت ارژن و نودان وجروق واز شرق تا فیروزآباد واز جنوب تا بوشهر وکازرون ادامه دارد و راه بزرگ شاهی از وسط آن که کوهمره مرکزی هست می‌گذرد که مابین چهار راه شاهی استخر و کاخ اردشیر و بیشاپور و بردک سیاه بوشهر و تا تخت جمشید هست تمام روستاهای مسیر شیراز کازرون جز کوهمره هستند تا کوه چنار

  6. حسین گفت:

    سلام. آیا در منطقه کوهمره طایفه یا ایلی بنام ” کلکو ” که سالهای قبل از آن منطقه کوچ داده شدند وجود داشته . ممنون میشم اگه جواب بدید.

  7. حسین گفت:

    سلام. میخواستم بدونم آیا قومی یا ایلی بنام کلکو در کوهمره یا اطراف آن وجود داشته است. ممنون هستم اگر جواب بدید.

  8. اسماعیل مرتضوی کوهمره چنارفاریاب گفت:

    خیلی عالیه زحمت کشیدید خداحفظتون کنه

  9. غزل گفت:

    اُم نمیدنس والا چ بگیوم

  10. حسین گفت:

    سلام. آیا قومی در گوهمره یا فیروزآباد بنام کلکو وجود دارد . ممنون از محبت شما

  11. Mostafa گفت:

    تا اواخر دوره ساسانی زبان اغلب مردم ایران فارسی میانه یا لری بوده بعدها زبان فارسی تاجیکی وارد منطقه پارس شد و زبان رسمی شهرهای اون زمان شد! ولی زبان مردم مناطق زاگرس نشین مثل کوهمره سرخی هنوز،ممسنی،یاسوج،بختیاری،لرستان تغیری نکرد و تقریبا هنوز به همان زبان پارسی صحبت میکنن

  12. ناشناس گفت:

    خواستگاه اصلی ایرانی ها کوهای زاگرس بوده و بعد از کشاورزی عده ای شون به فلات ایران رفتن و شهرها رو ساختن و ساکن شدن و زبان اغلب اونها زبان پارسی میانه یا لری امروز بوده،با تفاوت‌های اندکی نسبت به منطقشون. زبان فارسی تاجیکی یا دری که در شهرهای شیراز اصفهان و تهران رواج داره از دوره ساسانیان زبان رسمی اداری اعلام شد! به همین خاطر زبان فارسی میانه رو فقط در اطراف شهرهای بزرگ مخصوصا مردمان زاگرس نشین می‌بینیم

  13. گل ایمانشونم گفت:

    شوی ننه بس بی بی

  14. هستی گفت:

    چه قوم هایی تو کوهمره وجود داره؟

    1. رعنا گفت:

      قوم سرخی، ناصری، جوارزار، جیهون، شکرو و بیگی اشاره کرد

  15. الناز گفت:

    زبان مردم کوهمهره چیه؟

    1. رعنا گفت:

      گویش ان ها کوهمره‌ای است که فکر میکنم میشه گفت شبیه لری هست . اگز کس دیگه ای میدونه ممنون میشم بگه

      1. Mostafa گفت:

        درود…
        زبان مردمان زاگرس نشین همه فارسی میانه یا لری هست و زبان هر منطقه از زاگرس با منطقه دیگه فقط کمی تفاوت داره ولی ریشه همشون فارسی میانه هست واین ادامه داره تا کوهمره،فراشبند و استان بوشهر! قبل از اسلام حتی اصفهانی‌ها و شیرازی‌ها (استخر)و … تقریبا با همین زبان صحبت میکردن ولی بعد از وارد شدن زبان فارسی تاجیکی به این مناطق زبانشون عوض شد

      2. عادل گفت:

        لری نیس مثلا زبون شیرازه.لهجش فرق میکنه

    2. ناشناس گفت:

      زبان مردم کهمره برمیگرده به زمان های قبل ازاسلام درواقعه میشه گفت زبان کردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *