کاخ چهل ستون اصفهان کجاست؟

کاخ چهل ستون اصفهان کجاست؟

از همان قدم اولی که به اصفهان می گذارید، به فضای تاریخی و وجود بناهای قدیمی در اصفهان پی می برید. اصفهان از شهرهای تاریخی ایران است که یکی از کاخ های سلطنتی و مجلل شاهان صفوی را در دل خود جای داده است. کاخ چهل ستون اصفهان نماد زیبایی از یک عمارت مجلل می باشد که از جاذبه تاریخی و گردشگری اصفهان به شمار می رود.

آینه کاری ها و نورپردازی های داخل تالار ها و طراحی های نقاشان اروپایی و مهندسان ایرانی، این کاخ را به یکی ازعمارت های منحصر به فرد و جذاب خاندان صفوی تبدیل کرده است. اما کاخ چهل ستون اصفهان کجاست؟ ما در ادامه مطلب در مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم شما را بیشتر با کاخ چهل ستون اصفهان اشنا کنیم.

معرفی تاریخچه کاخ چهل ستون اصفهان

معرفی کاخ چهل ستون اصفهان

تاریخ دقیقی از چهل ستون در دست نیست اما شواهد به دست آمده، نشان می دهد که کاخ چهل ستون یکی از آثار به جامانده از دوره صفوی می باشد. اما طبق کتیبه هایی از زیر خاک پیدا شده زمان ساخت آن را به سال ۱۳۲۷ نسبت داده اند که به دستور شاه عباس کبیر ساخته شد اما در زمان شاه سلطان حسین این کاخ دچار آتش سوزی شد و ساخت آن مجدد انجام گرفت.

نکته جالب درمود عمارت چهل ستون این است که در دوران حکومت قاجاریان، دارالحکمه بوده است و برخی از اتاق های اطراف آن ادارات دولتی بوده است. طبق تحقیقات به دست آمده از کتب تاریخی، کاخ چهل ستون محل برگزاری مراسم مذهبی، جشن ها و میهمانی، تشریفات و سالن مخصوص پذیرایی از میهمانان و سفرای خارجی بوده است.

معماری کاخ چهل ستون اصفهان 

معماری های چهل ستون اصفهان

حیاط این عمارت در داخل باغ بزرگی قرار گرفته که دور تا دور آن با درختان بلند قامت پوشیده شده است. معماری این کاخ، ترکیبی از هنر ایرانی، فرنگی و چینی است. معماری کاخ چهل ستون نمادی از یک معماری برون گراست و چهره متفاوتی نسبت به سایر معماری عمارت ها دارد. طرح و مهندسی ساختمان این عمارت به طوری است که چشم انداز های بیرونی نگاه هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

عمارت چهل ستون، ۲۰ ستون دارد و در اصل دارای یک ایوان اصلی و بزرگی می باشد. ۱۸ تا از این ستون ها از چوب درختان چنار و کاج درست شده است. به طور کلی بنای این عمارت به گونه ای مهندسی شده که در گذشته محل مناسبی برای استراحت پادشاهان صفوی و هم چنین مکان خوبی برای پذیرایی از میهمانان خارجی به خصوص در فصل تابستان که داخل عمارت هوای خنکی داشت.

آینه کاری های چهل ستون

چهار تا از ستون میانی این مجموعه روی شیر سنگ ها قرار گرفته و دو تا از آن شیرها به یک سر انسان شباهت دارند که در گذشته از دهان این شیرها آب فوران می کرد و به داخل حوض مقابل این کاخ می ریخت. تمام دیوارهای این کاغ، از آینه های قدی بلند و نقاشی های زیبا و با رنگ های متنوع تزیین شده اند و از طرفی تمام درها و پنجره ها با منبت کاری و خاتم کاری زینت داده شده اند که به عمارت رنگ و لعاب خاصی بخشیده اند. نور پردازی های داخل سالن ها و اتاق های این بنای تاریخی در شب هنگام، جلوه ای زیبا از یک کاخ را به نمایش می گذارد.

نقاشی های دیواری چهل ستون اصفهان 

نقاشی های چهل ستون اصفهان

همانطور که از معماری کاخ چهل ستون پیداست، نقاشی های داخل تالار ها و اتاق های شمالی و جنوبی، از چند سبک مختلف الگو گرفته اند. طراحی بعضی از این نقوش با نظارت شاهانی مثل شاه عباس اول و دوم انجام شده است. بخش های دیگر از نقوش دیوار ها، بر اساس اسلوب نقوش اروپایی ها طراحی شده است.

سالن مخصوص میهمانان با طرح ها و نقوش طلایی و بسیار زیبا از شاهکارهای نقاشان دوران صفوی می باشد. البته برخی از طرح های کشیده شده روی دیوارهای کاخ توسط نقاشان ایتالیایی و اروپایی انجام شده است.

نقاشی دیواری چهل ستون اصفهان

نقاشی های تالار مرکزی کاخ در دوران قاجاریه نقاشی شده اند که نشان دهنده ی پذیرایی شاه عباس اول و دوم از شاهان و سفرای ارمنستان و همایون هندی و جنگ شاه اسماعیل با ازبکان می باشد. در دو طرف سالن مرکزی نقاشی سفرای اروپایی را دو تا از نقاشان هلندی به نام های آنژل و لوکار نقاشی کرده اند و در حالت کلی نقوش و انواع طرح های مختلف روی دیوارهای تالارها به نوعی یک رویداد از آن زمان را نشان می دهد.

آیا کاخ چهل ستون اصفهان واقعا چهل ستون دارد؟

معرفی کاخ چهل ستون اصفهان

این بار می خواهیم بدانیم چهل ستون، واقعا چهل ستون دارد یا نه؟ احتمالا با شنیدن نام چهل ستون تصور کنید که تعداد ستون های این عمارت ۴۰ تا باشد، اما در واقع قضیه کاملا برعکس است کاخ چهل ستون، بیست ستون بیشتر ندارد! عدد چهل در ایران نشانه

همانطور که قبلا گفتیم این مجموعه تاریخی ۲۰ ستون دارد و به دلیل بازتاب تصویر ستون ها در آب حوض، مجموع این ستون ها را به چهل می رساند و نام گذاری چهل ستون هم به همین مسئله باز می گردد.

طبق روایاتی که گفته شده این کاخ قبلا چهل ستون داشته که بعد ها بخاطر آتش سوزی ستون های آن از بین رفته و موقع بازسازی تنها بیست ستون آن ساخته شده و امروزه به این شکل در آمده است.

موزه چهل ستون اصفهان

موزه چهل ستون اصفهان

موزه چهل ستون را برای اولین بار در سال ۱۳۲۷ ایجاد شد و بعدها با بازسازی های که انجام داده اند، اکنون انواع آثار تاریخی کشف شده و نسخ خطی دوران صفوی و ظروف قدیمی، از جمله آثار هنری مانند صنایع دستی ظروف سفالی و چینی، قالی، قالیچه می باشد که در معرض نمایش همگان قرار داده شده است.

حتی می توانید از از سکه های ماقبل تاریخ را هم ببینید که قدمتی چند هزار ساله دارند. فرش هاو قالیچه هایی که از زمان گذشته برجای مانده اند و قباله های ازدواج دوران صفوی همگی در موزه چهل ستون قرار داده شده اند.

شما می توانید در سفر به کاخ چهل ستون از اشیای و آثار قدیمی موجود در موزه چهل ستون دیدن کنید و تاریخ و سرگذشت این  عمارت زیبا را عمیقا حس کنید.

 نقشه و موقعیت جغرافیایی چهل ستون اصفهان


آدرس و دسترسی به کاخ چهل ستون اصفهان: میدان امام حسین، خیابان استانداری

شما می توانید خود را به غرب میدان نقش جهان برسانید و از خیابان بهشتی نژاد رد شوید و در نهایت وارد خیابان استانداری می شوید و به کاخ چهل ستون می رسید. این عمارت همه روزه به روی گردشگران و میهمانان باز است به جز تعطیلات رسمی!

چهل ستون نماد کاخ سلطنتی 

کاخ چهل ستون اصفهان

چهل ستون یکی از بناهای باشکوه تاریخی و دیدنی ایران  است که در دوران حکومت خاندان صفوی، از کاخ های سلطنتی اصفهان به شمار می رود. وقتی که وارد اصفهان می شوید یاد و خاطره تاریخ ایران در دل ها زنده می شود و با دیدن بناهای تاریخی این شهر هم از تماشای آثار لذت می برید و هم سیری در سرگذشت پر رمز و راز ایران می زنید.

احتمالا تا این قسمت می دانید که کاخ چهل ستون اصفهان کجاست، شما می توانید در کنار گشت و گذارتان در سایر جاذبه های گردشگری به کاخ چهل ستون هم بروید و از نزدیک شاهد زیبایی های این مجموعه باشید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
یک نظر برای "کاخ چهل ستون اصفهان کجاست؟" ارسال شده.
  1. هگمتانه گفت:

    موره چهل ستون داخل کاخ چهل ستون اصفهان هست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *