هشت بهشت اصفهان کجاست؟

هشت بهشت اصفهان کجاست

اصفهان یکی از مقاصد فوق ‌العاده برای گردشگران داخلی و خارجی است. تعدد جاذبه های تاریخی و طبیعی اصفهان این شهر را در دل مسافران محبوب کرده است. در این میان، کاخ‌ها، باغ‌ها و عمارت‌هایی که در چهارباغ واقع شده اند مرکز شکوه و تمدن اصفهان در عصر صفوی را نشان می دهند. یکی از این عمارت های مشهور و محبوب، کاخ هشت بهشت است. این کاخ با معماری بسیار چشم نوازش مورد توجه گردشگران سراسر دنیا قرار گرفته است. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری لیدوماتریپ به معرفی کامل این کاخ می پردازیم. پس تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی کاخ هشت بهشت

هشت بهشت

کاخ هشت بهشت، قصری تاریخی است که در میان پارکی وسیع در قلب اصفهان قرار گرفته و تاریخ ساختش به دوران صفویان و زمان حکمرانی شاه سلیمان صفوی برمی گردد. معماری این کاخ به سبک اصفهانی است و با نام های “عمارت هشت بهشت”، “هشت به هشت” و “هشت در بهشت” هم شناخته می شود. جالب است بدانید در دوره صفوی در منطقه چهارباغ اصفهان، چندین کاخ و کلاه فرنگی وجود داشت که حالا و بعد از گذشت قرن ها از بین آنها  تنها همین یک کاخ به یادگار باقی مانده است.

هشت بهشت کجاست؟

کاخ هشت‌ بهشت در در خیابان باغ گلدسته اصفهان در پارک شهید رجایی واقع‌ شده است. برای دسترسی به این کاخ زیبا هم می‌توانید از وسایل حمل‌ و‌ نقل عمومی و هم از خودروی شخصی استفاده کنید. نزدیک‌ترین ایستگاه ها نقلیه عمومی به کاخ هشت بهشت، ایستگاه متروی میدان امام حسین و ایستگاه‌های اتوبوس میدان امام حسین و خیابان باغ گلدسته هستند.

تاریخچه کاخ هشت بهشت اصفهان

هشت بهشت

قدمت این کاخ که در میان باغ دیده می‌شود قدمت آن به دوران حکومت صفویان می‌رسد. کاخ هشت بهشت در یکی از قدیمی‌ترین محله‌های اصفهان به نام چهارباغ قرار گرفته و متعلق به شاه سلیمان صفوی است که همزمان با سومین سال سلطنتش ور سال ۱۰۸۰ ساخت این کاخ به پایان رسید.

در زمان قاجاریه این باغ به افتخارالدوله واگذار شد، اما بعد از فوت او این باغ به وراث رسید و دستخوش تغییرات بسیاری شد. تا اینکه سر انجام در سال ۱۳۴۳ تحت نظر وزارت فرهنگ و هنر درآمد و با تصمیم وزیر تبدیل به پارک شد و همزمان با کمک معماران ایرانی و ایتالیایی تزئیناتی را که در زیر گچ‌‌کاری های دوران قاجاریه مدفون شده بود را زنده کنند.

علت نامگذاری کاخ هشت بهشت

هشت بهشت اصفهان

در مورد علت نام‌گذاری کاخ هشت بهشت اصفهان روایت های متفاوتی وجود دارد:

  • عده ای معتقدند در این منطقه هشت باغ وجود داشته که هر کدام زیبایی خاصیداشتند. برای همین به آنها هشت بهشت گفته می‌شده، اما حالا از آن باغ‌ها فقط این ساختمان باقی مانده است.
  • طبق یک روایت دیگر، شاه تصمیم گرفته یک بهشت زمینی بسازد. برای همین ۸ کاخ می سازد و اینجا را به محل اقامت هشت سوگلی خودش تبدیل می‌کند.
  • بعبعضی دیگر می گویند چون زیبایی این عمارت حتی بالاتر از بهشت می‌دانسته‌اند، نام هشت بهشت را برایش انتخاب کردند.
  • در معماری کل عمارت، از ساختار هشت ضلعی استفاده شده و همه اتاق‌ها و حوض‌ها ساختار هشت ضلعی دارند. شاید به این دلیل اسم هشت بهشت را روی این بنا گذاشته اند.

بهترین زمان بازدید از هشت بهشت اصفهان

هشت بهشت

حتما شنیده اید که طی‌کردن مسیر چهارباغ عباسی در فصل بهار، بینظیر است و بهترین حال‌ و هوا را به شما هدیه می‌دهد. این کاخ هم که در مسیر چهارباغ قرار دارد پس شک نکنید که بهترین زمان بازدید از آن همین فصل بهار است.

معماری کاخ هشت بهشت

هشت بهشت اصفهان

پیش از این هم اشاره کردیم که معماری هشت بهشت، به سبک اصفهانی و به صورت هشت ضلعی ساخته شده است. یکی از شاخصه های اصلی این عمارت اتاق های فراوان و تو در تو و تزیینات بسیار تماشایی آن است.

طراحی بیرونی بنای هشت بهشت

اولین چیزی که به محض ورود به محوطه عمارت هشت بهشت توجه شما را به خود جلب می کند چند وجهی بودن و تالارهای متعددی ست که بنا را احاطه کرده اند. کاخ هشت بهشت روی سطح زمین نیست و دو متر بالاتر ساخته شده اما پله های آن طوری طراحی شده است که به راحتی بتوان از هر سمت عمارت به قسمت های بالایی و پایینی آن رفت و آمد کرد. چهار نمای اصلی برای این بنا وجود دارد و به هر کدام که نگاه کنیم یک ایوان به چشم می خورد.

طراحی داخلی کاخ هشت بهشت اصفهان

نکته جالب درمورد این عمارت این است که از هرکدام از بخش های کاخ که وارد آن شوید، نمای متفاوتی از ساختمان در برابر شما قرار می گیرد.

ایوان مرکزی رو به شمال قرار دارد که در  وسط آن یک حوض هشت ضلعی و در چهار سمت آن هشت اتاق در دو طبقه، قرار گرفته است. سقف این بخش با مقرنس های گچی و آینه کاری های ظریف در میان کارهای چوبی تزئین شده است.

به طور کلی مهم ترین دلیل تمایز کاخ هشت بهشت، معماری منحصر به فرد و ارتباطی است که بین فضاها و قسمت های مختلف آن وجود دارد.

شرایط بازدید از کاخ هشت بهشت

هشت بهشت اصفهان

برای ورود به پارک شهید رجایی نیاز نیست هزینه ای پرداخت کنید، اما باید بدانید که در پارک تنها می توانید شاهد نمای بیرونی کاخ باشید. برای ورود به داخل کاخ و تماشای زیبایی و عظمت معماری آن، می توانید با خرید بلیط هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ به آن مراجعه کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به هشت بهشت اصفهان

چهل ستون

یکی از ویژگی‌های مثبت کاخ هشت بهشت نزدیک بودن آن به جاذبه‌های گردشگری متنوع است به این ترتیب شما در زمان کوتاهی می‌توانید از چندین اثر تاریخی دیگر مثل کاخ چهل ستون، میدان نقش جهان، کاخ عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله و… بازدید کنید.

رستوران های نزدیک به هشت بهشت اصفهان

رستوران های اطراف هشت بهشت اصفهان

اگر بعد از گشت‌ و گذار در این باغ احساس گرسنگی کردید نه تعجب کنید و نه نگران شوید. ادر اطراف کاخ هشت بهشت رستوران ها و کافه های زیادی وجود دارند که می توانید سری به آن ها بزنید و انرزِ تان را تامین کنید.. از جمله این رستوران ها می توان به رستوران شهرزاد، رستوران سنتی هتل عباسی، کافه رستوران و فست فود باربد و… اشاره کرد.

اقامت در اطراف کاخ هشت بهشت اصفهان

از آنجایی که اصفهان جاذبه های بی نظیر و زیادی دارد قطعا بازدید از این شهر یک روزه انجام نمی شود و نیازمند چند روز اقامت در اصفهان است. برای کسانی که اهل اقامت در هتل هستند هتل های شیخ بهایی، ایران، عباسی، سفیر، ونوس، جام فیروزه و… تعدادی از نزدیک ترین هتل های اصفهان به هشت بهشت هستند که می توانید اقامت راحت و دلنشینی را در آن ها تجربه کنید. برای اقامت در اصفهان به جز رزرو هتل گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد؛ از اقامتگاه بوم‌گردی تا اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *