صنایع دستی بندرانزلی

صنایع دستی بندر انزلی

بندر انزلی یکی از پر جمعیت ترین شهر های استان گیلان به شمار می رود. در این شهر جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارند که گردشگران را از اکثار نقاط ایران به خود جلب می کنند. طبیعی است که حضور زیاد گردشگران سبب شده تا صنایع دستی بندرانزلی از محبوبیت زیادی برخوردار باشد.

صنایع دستی این نقطه از ایران با طبیعت شهر گره خورده است. بسیاری از این صنایع توسط مردم برای زندگی عادی ساخته می‌شد و امروزه به دلیل زیبایی و کاربردی بودن به سوغاتی از بندر انزلی نیز تبدیل شده است. ما در این مقاله از نشریه لیدوماتریپ معروف ترین و محبوب ترین صنایع دستی بندرانزلی را به طور کامل به شما معرفی کرده‌ایم.

خرید صنایع دستی بندرانزلی

صنایع دستی انزلی

به طور معمول صنایع دستی، ابزار و لوازمی هستند که در گذشته در زندگی روزانه مردم مورد استفاده قرار گرفته اند؛ اما با گذر زمان موارد استفاده برخی از آن ها از بین رفته و حال به عنوان دکوری مورد استفاده قرار می گیرند. اگر قصد خرید صنایع دستی این شهر را دارید و می خواهید پیش زمینه ای ذهنی از آن داشته باشید، با ما همراه شوید تا به برسی این آثار چشمگیر و زیبا بپردازیم.

معروف ترین صنایع دستی لاهیجان

قلاب دوزی

قلاب دوزی انزلی

قلاب دوزی یکی از هنرهایی است که قدمت آن به قرن‌ها پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد و یکی از قدیمی ترین هنرهای ایرانیان و صنایع دستی بندرانزلی است. در استان گیلان به این هنر رشتی ‌دوزی و گلبند دوزی هم می‌گویند. پارچه ماهوت و نخ ابریشم پایه و اساس قلاب دوزی در بندر انزلی به شمار می‌روند. با قدری گشت و گذار در بازارهای بندرانزلی مطمئنا می‌توانید پارچه قلاب دوزی شده مورد علاقه خود را پیدا کنید و به عنوان ره آورد سفر با خودتان ببرید.

ظروف چوبی

ظروف چوبی انزلی

در این منطقه به دلیل وجود شرایط خاص اقلیمی و البته مناطق وسیع جنگلی و جلگه‌ای دارای انواع مختلف درختان جنگلی است. چوب این درختان همواره به دلایل مختلفی برای ساخت ظروف مصرفی استفاده می‌شد. همین امر سبب شده تا تولید صنایع چوبی از جمله مهم ‌ترین صنایع دستی بندرانزلی به شمار برود. هر چند تولید صنایع چوبی در سراسر استان گیلان در حجم بالا و متنوع رایج است، اما عمده ‌ترین مراکز تولید صنایع چوبی در این استان، شهر رشت و بندر انزلی به شمار می‌روند. از پر طرفدار‌ترین وسایل چوبی این منطقه می‌توان به کاسه، قاشق، ملاقه، بشقاب و… اشاره کرد.

بولاکی

بولاکی

ریشه ساخت این نوع صندوق‌های مخصوص به کشور روسیه بر می‌گردد، اما به مرور زمان تولید آن در بندرانزلی رواج یافته است. در حال حاضر ساخت بولاکی در اندازه‌های مختلف به وسیله چوب نراد در این منطقه رواج دارد. سطح این صندوق‌ها به وسیله فلز و گل میخ‌ها تزیین می‌شوند. بولاکی در سفر به بندر انزلی می‌تواند یکی از جذاب ترین صنایع دستی بندرانزلی برای شما باشد که می‌توانید به عنوان سوغات برای دوستانتان ببرید.

مروار بافی

مروار بافی

مروار نوعی درخت است که چوبی انعطاف پذیر و نسبتا نرم دارد و از آن در مروار بافی استفاده می شود. یکی از پر کاربرد ترین و مهم‌ ترین صنایع دستی بندرانزلی، مروار بافی است. در مروار بافی از نوعی ترکه استفاده می‌گردد. این هنر به قدری طرفدار دارد که در بندر انزلی و سایر نقاط استان گیلان کارگاه تولیدی متعددی برای تهیه بافت انواع وسایل مصرفی و تزیینی به وسیله مروار بافی مشغول به فعالیت هستند. یکی از ارزشمند‌ترین سوغات بندر انزلی نیز محصولات تولید شده به وسیله مروار بافی است. اگر قصد خرید سوغاتی زیبا و در عین حال مفید و کاربردی را دارید، مروار بافی انتخاب مناسب شما است.

چادرشب بافی

چادرشب بافی انزلی

بیشتر صنایع دستی بندرانزلی همانند سایر صنایع دستی کشور برای استفاده در زندگی روزمره تولید می‌شدند. البته به مرور زمان و با گسترش شهرنشینی بیشتر این صنایع برای تزئینات و گاهی نمایش در موزه‌ها تولید شده‌اند. چادر شب ‌بافی در بخش وسیعی از استان گیلان تولید می‌شود و یکی از صنایع دستی است که با افزایش شهر نشینی از حالت مصرفی خود خارج شده و حال بیشتر به عنوان دکوری به کار می رود. در گذشته به وسیله نخ ابریشم و برای جهیزیه دختران چادر شب ‌بافی رایج بوده است. اما با گذشت زمان استفاده از نخ مصنوعی ابریشم، پشم و الیاف مصنوعی برای چادر شب ‌بافی نیز رایج شد. استفاده از این دسته از نخ‌ها به خاطر تنوع در رنگ و نقش برای مردم مقرون به ‌صرفه ‌تر است. البته گذشت زمان باعث شده است تا چادر شب بافی در مسیر فراموشی قرار گیرد.

حصیر بافی

حصیر بافی یکی دیگر از هنر هایی است که از روزگار قدیم در میان مردم ایران رواج داشته است و می‌توان آن را جزو یکی از صنایع دستی معرف بندرانزلی و هنر مردمان این شهر دانست. شاید برایتان جالب باشد که در فصولی که کشاورزی در استان گیلان انجام نمی‌شود، منبع درآمد بسیاری از مردم از طریق حصیر بافی تامین می‌شود. برای حصیر بافی از گیاه لی یا سوف که به صورت خودرو در کنار آبگیر ها رشد می کند، استفاده می کنند و با آن انواع محصولات حصیری را تولید می کنند. انتخاب محصولات حصیری به عنوان سوغات، یک انتخاب کلاسیک و دوست داشتنی می باشد. شما می‌توانید برای خرید فرآورده‌های حصیری با تنوع و گوناگونی شکل به بازارهای هفتگی و محلی بندر انزلی مراجعه کنید.

گلیم بافی

گلیم بافی انزلی

می‌توان گفت گلیم بافی در اصل متعلق به مردم چین است، اما با ورود به کشور ایران هنر دوستان ایرانی با توجه به قریحه و ذوق خود در آن تغییرات قابل توجه‌ای ایجاد کردند. در حال حاضر گلیم‌ها، یکی از زیر اندازهای سنتی کشور به شمار می‌روند و در موزه‌های ملی کشور می‌توان گلیم‌ها با قدمت تاریخی چشم گیر را یافت. استان گیلان دارای مقام اول کشوری در صنعت گلیم بافی است. گلیم‌های تولید شده در شهر‌های مختلف گیلان از جمله بندر انزلی به دلیل ویژگی‌های خاص آن دارای زیبایی منحصر به فردی است و از بازار پر رونقی برای صادرات آن به کشور‌های خارجی نیز برخوردار است. زیبایی و کیفیت گیلم‌های انزلی به قدری شگفت انگیز است که گلیم‌های بافت شده در این منطقه را می‌توان به عنوان یکی از زیباترین صنایع دستی بندرانزلی خریداری کرد.

پوشاک سنتی

پوشاک انزلی

پوشاک رنگارنگ و سنتی مردم بندر انزلی، به دلیل تنوع در رنگ و طرح، نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کنند. همچون سایر مناطق ایران، مردمان این شهر نیز آداب و رسوم مخصوص خود را دارند. بانوان خوش سلیقه بندر انزلی برای دوخت پوشاک سنتی از پارچه های رنگارنگ با تزئینات نوار دوزی، تکه دوزی و سکه ‌دوزی استفاده می‌کنند و به این طریق هنر خود را به رخ می کشند.

لباس مردمان این منطقه با شرایط زندگی آن ها منطبق است. به عنوان مثال برای پوشاک دامداران، چوپانان و مردم جنگل نشین از پارچه های نمد مالی شده استفاده می کنند. یکی از جذابیت لباس‌های این منطقه به دلیل مهارت زنان هنر دوست بندر انزلی در بافتن روسری‌های ابریشمی، جوراب پشمی و ابریشمی با طرح و نقش‌های سنتی جالب است که از رنگ‌های زنده شادی برخوردار هستند.

نمد مالی

نمدمالی انزلی

نمد مالی، که یکی از صنایع دستی بندرانزلی است، به تولید برخی از انواع تولیدات ساخته و بافته شده از پشم گفته می‌شود. این هنر در سراسر استان گیلان رواج دارد. نمد مالان بندر انزلی استعداد و مهارت زیادی در این زمینه دارند. یکی از خصوصیات تولیدات نمدی در بندر انزلی زیبایی، ظرافت، استحکام و مرغوبیت بسیار خوب آن‌ها است. البته تولیدات نمدی به دلیل خاصیت ضد رطوبتی خود در گذشته بیشتر مورد توجه بودند ولی امروزه با محصولات مصنوعی جایگزین شد.

تولیدات دستباف پشمی

تولیدات دستباف پشمی

پشم تولید شده از طیور و دام‌های بندر انزلی طی مراحل به صورت‌های مختلف و برای امور متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی از پشم تولیدی در این ناحیه به وسیله دستگاه‌های کوچک دستی ریسیده می‌شوند. بعد از ریسیده شدن یا با رنگ اصلی خود یا به صورت رنگ‌رزی شده برای استفاده در انواع دستبافت‌های پشمی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

معمولا از این نخ‌های پشمی برای بافت لباس‌های گرم زمستانی استفاده و با آن دستکش، جوراب، شال‌گردن، بلوز و غیره می‌بافند. گاهی نیز از نخ‌های پشمی برای بافت پارچه‌های ضخیم استفاده می‌کنند و آن‌ها را در بازارهای هفتگی به فروش می‌رسانند.

زنان مناطق کوهستانی و سردسیر بندرانزلی از این نخ برای تولید تن‌پوش گرم و زمستانی استفاده می‌کنند و آن‌ها به وسیله ابزار ساده بافندگی، به تولید محصولاتی مانند دستکش، جوراب، شال‌گردن، بلوز و غیره با نقوش سنتی و زیبا می‌پردازند. جالب است بدانید که صنعت نساجی شالبافی را می‌توان به عنوان یکی از صنایع دستی پر قدمت و ارزشمند استان گیلان نام برد. زنان این منطقه به وسیله الیاف پشمی ریسیده شده به بافتن پارچه‌های ضخیم زمستانی می‌پردارند. شما می‌توانید این تولیدات را در بازار‌های هفتگی و محلی بندر انزلی بیابید و به عنوان سوغات بندر انزلی برای عزیزان خود خریداری کنید.

سفالگری و سرامیک سازی

سفالگری انزلی

هنر سفالگری را می‌توان از انتزاعی ‌ترین هنر‌های جهان دانست. به باور بسیاری از محققان و باستان‌شناسان مهد هنر سفال‌گری جهان، کشور ایران است. ظروف سفالی در واقع جزو اولین ظروف مورد استفاده بشر بوده و به مرور زمان این هنر زیبا گسترش و به اوج خود رسیده است. محصولات سفالگری و سرامیک‌ سازی را می‌توان در سراسر استان گیلان از جمله رودسر، لنگرود، بندرانزلی، لاهیجان، سیاهکل، رشت، صومعه سرا، تالش، آستارا و… یافت. در این منطقه تولیدات سفالی از تنوع بسیاری برخوردار است. در بندر انزلی استفاده از ظروف سفالی در میان مردم جایگاه ویژه دارد.

بامبو بافی

بامبوبافی بندرانزلی

بامبو یکی از معروف ترین انواع نی خیزران به شمار می‌رود که در زمین‌های مردابی و پرآب می‌رویند. این گیاه خاصیتی ارتجاعی و در عین حال محکم دارد. بامبو بافی هنری است که از دیرباز در بندر انزلی وجود داشته و طرفداران خود را دارد. قدمت بامبو ‌بافی در این منطقه را همزمان با تولید چای در بندرانزلی دانست. به دلیل ویژگی منحصر به ‌فرد این صنایع دستی بندرانزلی، از جمله خاصیت ارتجاعی و شکل‌پذیری آن، از بامبو برای تولید و بافتن محصولات متنوعی استفاده می‌شود.

چاروق و چموش دوزی

چاروق دوزی انزلی

دامداری در این منطقه همیشه از اهمیت ویژه در ارتفاعات و مناطق کوهستانی برخوردار بوده است. چاروق و چموش از جنس چرم طبیعی تولید می‌شوند. نکته جالب اینکه ساخت چاروق و چموش ‌دوزی بدون استفاده از میخ و چسب است و در این هنر صرفا از دوخت استفاده می‌شود. این نکات باعث می‌شود که چاروق یکی از زیباترین و منحصر به ‌فردترین صنایع دستی بندر انزلی محسوب شود.

صنایع دستی بندرانزلی را از کجا بخریم؟

مرکز خرید صنایع دستی

اگر قصد خرید صنایع دستی بندرانزلی را دارید، می‌توانید این صنایع زیبا را در هر یک از بازارهای بندرانزلی به خصوص بازارهای سنتی پیدا کنید. با این وجود اگر به دنبال مرکزی که به فروش صنایع دستی اختصاص داشته باشد، می‌توانید به مراکز زیر مراجعه کنید:

صنایع دستی راستکردار: بندر انزلی، مطهری، خیابان وحید

مرکز خرید صنایع دستی پور سهراب: بندر انزلی، شهور، خیابان دهقانی.

فروشگاه صنایع دستی معراج: بندرانزلی، دهکده ساحلی، خیابان شریعتی سوم.

صنایع دستی دلفین عباس نیا: بندرانزلی، کوی واحدی، خیابان اسد آبادی، خیابان وثوق.

برای اینکه بتوانید راحت تر به بازارهای بندرانزلی دسترسی داشته باشید، می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی اجاره اقامتگاه در بندرانزلی، محدوده جغرافیایی مورد نظرتان را وارد کرده و بر این اساس نزدیک ترین واحد اقامتی به مراکز خرید را انتخاب و رزرو کنید.

Rate this post
یک نظر برای "صنایع دستی بندرانزلی" ارسال شده.
  1. نظری مقدم گفت:

    سلام واحترام ممنون از توضیحات کاملی که برای راهنمایی مسافران مرقوم کردید .بسیار زحمت کشیدید واین روشنگری نشانه فرهنگ بالای شما بزرگواران ودیگر محققین ارزشمند ایران نازنین است .موفق وپیروز باشید .ضمنا به زبان انگلیسی هم برای توریست‌ها ترجمه کنید .عالی است کارتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *