سوغاتی ها و صنایع دستی اصفهان

سوغات-اصفهان-چیست؟

اصفهان، تجلی فرهنگ، ادب و هنر در کشور است. این شهر تاریخی، به قدری زیبا و جذاب است که هر ساله تعداد بسیار بالایی از مسافران و گردشگران برای تماشای این زیبایی‌ها به اصفهان سفر می‌کنند. هر کسی که به این دیار دوست داشتنی سفر می‌کند، می‌تواند با خود ارمغانی به یادگار بیاورد. تعداد و تنوع بالای سوغاتی های اصفهان باعث شده تا هر کسی با هر سلیقه‌ای بتواند بهترین سوغاتی را برای خود تهیه کند.

در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ، قصد داریم تا سوغات خوراکی اصفهان و سوغات صنایع دستی اصفهان را معرفی کنیم تا در سفرخود به اصفهان، بهترین سوغاتی‌ها را تهیه کنید.

سوغاتی های خوردنی اصفهان؛ تجربه لذیذترین طعم‌ها

تاریخچه بسیاری از سوغات خوراکی اصفهان به دوران صفویان برمی‌گردد. در آن زمان این خوراکی‌ها تنها در دسترس شاه و درباریان قرار می‌گرفت و مردم عادی به این خوراکی‌ها دسترسی نداشتند. با گذشت زمان و افزایش رفاه اجتماعی، این خوراکی‌ها در اختیار تمام مردم قرار گرفتند و امروزه به عنوان بهترین سوغاتی های اصفهان شناخته می‌شوند.

طعم لذیذ و بی‌نظیر این خوراکی‌ها باعث شده تا افراد بسیاری تنها برای چشیدن مزه آن‌ها به اصفهان سفر کرده و از این خوراکی‌ها به عنوان سوغات، برای خود و عزیزانشان تهیه کنند. در ادامه، به معرفی این خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه خواهیم پرداخت.

– گز؛ یک سوغاتی با قدمتی ۴۵۰ ساله

گز؛-یک-سوغاتی-با-قدمتی-450-ساله

نام گز با نام اصفهان عجین شده است؛ به طوری که با شنیدن نام اصفهان، به یاد گزهای خوش طعم و لذیذ اصفهان می‌افتیم. گز اصفهان، سوغاتی معروف و خوشمزه‌ای است که قدمتی طولانی و چند صد ساله دارد. در سالیان گذشته و در زمان‌های قدیم، این سوغات در اصفهان تنها به عنوان پیشکش و هدیه برای شاهان استفاده می‌شد. این خوراکی لذیذ از دوران صفویه به یادگار مانده است.

در آن زمان آشپزهای سلطنتی، غلامان را برای تهیه گز به بیابان‌های اطراف اصفهان می‌فرستادند تا از درخچه‌های گز، انگبین جمع‌آوری کنند. انگبین ماده‌ای بسیار کمیاب و شیرین بود که هیچ ضرری برای بدن نداشت. ترکیب این ماده شیرین با گلاب و پسته کاشان، باعث به وجود آمدن یک خوراکی لذیذ به نام گز می‌شد.

گز اصفهان به قدری خوش طعم و لذیذ است که هیچ مسافری بدون خرید آن از اصفهان بازنمی‌گردد. گز اصفهان در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. انواع مختلف این خوراکی خوشمزه به شرح زیر است:

۱. گز برشی

گز-برشی

گزهای برشی بعد از ریخته شدن مواد در داخل گز، توسط یک دستگاه، برش داده می‌شود تا مواد داخلی آن معلوم باشد. سپس در داخل بسته‌های مخصوص قرار داده شده و به بازار عرضه می‌شود.

۲. گز انگشت پیچ

گز-انگشت-پیچ

برای تولید این گز از هیچ مغز آجیلی استفاده نمی‌شود و به همین دلیل بسیار نرم و منعطف است و می‌توانید آن را داخل ظرف ریخته و با قاشق میل نمایید.

۳. گز لقمه‌ای

گز-لقمه‌ای

گز لقمه‌ای بعد از تولید به شکل قطعات کوچک برش داده می‌شود و بعد از بسته‌بندی در اختیار خریداران قرار می‌گیرد.

۴. گز سکه‌ای

گز-سکه‌ای

این نوع گز، همان طور که از نامش پیداست، بعد از تولید به اندازه سکه‌های تقریبا بزرگ برش داده شده و بعد از این که به آرد آغشته شدند، آماده بسته‌بندی و قرار گرفتن در اختیار خریدارن می‌شوند.

۵. گز آردی

گز-آردی

این گز نیز مانند سایر گزها تولید می‌شود؛ اما تفاوت آن با سایر گزها در این است که گز آردی بعد از تولید در داخل ظرف آرد فرو می‌رود تا چسبندگی آن گرفته شده و ماندگاری آن بالاتر برود.

۶. گز شکلاتی

گز-شکلاتی

برای تهیه گز شکلاتی، علاوه بر مواد اولیه گز، از شکلات نیز استفاده می‌شود. گز شکلاتی طعم کاملا متفاوتی با سایر انواع گزها دارد. اگر به اصفهان سفر کردید، حتما طعم متفاوت این گز را امتحان کنید و از آن لذت ببرید.

– پولکی؛ یک سوغاتی محبوب و همه پسند

پولکی؛-یک-سوغاتی-محبوب-و-همه-پسند

پولکی جزو خوراکی‌های خاص و همه‌پسند اصفهان است. این خوراکی را در قدیم با حل کردن شکر در آب و افزودن سرکه به آن درست کرده و همراه با چای میل می‌کردند. با وجود گذشت چندین سال، هنوز هم پولکی به عنوان یکی از پرطرفدارترین ها در لیست سوغاتی های اصفهان به شمار می‌رود.

شما می‌توانید در بازارهای اصفهان، پولکی را با طعم‌های مختلف لیمویی، خشخاشی، نعنایی، توت فرنگی، کاکائویی، هل، نارگیلی، کنجدی، زنجبیلی و غیره پیدا کنید و از خوردن یک چای داغ در کنار پولکی لذت ببرید.

– نبات

نبات؛-تجربه-طعمی-متفاوت!

یکی دیگر از سوغات خوراکی اصفهان، نبات اصفهان است. البته نبات، مختص شهر اصفهان نیست و در شهرهای دیگر مانند مشهد نیز می‌توانید این سوغاتی را پیدا کنید. البته نبات‌های اصفهان به دو شکل شاخه‌ای و چوبی به فروش می‌رسند. نبات‌های اصفهان به دلیل افزودن مواد مختلف، طعم‌های مخلتفی دارند. شما می‌توانید نبات را در طعم‌های مختلف نعنایی، زعفرانی، دارچینی، زیره، لیمویی و آویشن خریداری کرده و از طعم‌های متفاوت این نبات‌ها لذت ببرید.

– عسل فریدون شهر؛ مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین عسل

عسل-فریدون-شهر؛-مرغوب‌ترین-و-با-کیفیت‌ترین-عسل

یکی دیگر از بهترین سوغاتی های اصفهان، عسل فریدون شهر است. این عسل، یکی از مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین عسل‌های ایران است که در شهرستان فریدون شهر تولید می‌شود. وجود گونه‌های مختلف و متنوع گیاهی، عدم استفاده از کود برای پرورش عسل و پوشش غنی گیاهی باعث شده تا این عسل یکی از طبیعی‌ترین و خوش طعم‌ترین عسل‌ها در ایران باشد.

– سوهان عسلی؛ از سوغاتی‌های خوشمزه اصفهان

سوهان-عسلی؛-یکی-از-سوغاتی‌های-بسیار-خوشمزه اصفهان

سوهان عسلی یکی دیگر از سوغاتی های اصفهان است که در سفر به اصفهان می‌توانید خریداری کنید. در این نوع سوهان، میزان بسیار زیادی خلال بادام و پسته به کار رفته است که باعث می‌شود هزینه آن بیشتر از سایر سوهان‌ها باشد.

– برشتوک

برشتوک؛-شیرینی-سنتی-و-لذیذ-اصفهان

یکی از شیرینی‌های سنتی و لذیذ اصفهان، برشتوک است. این شیرینی، طعم خاص و دلنشینی دارد که باعث محبوبیت آن در میان گردشگران و مسافران شده است.

– شیرینی کرکی از سوغاتی های اصفهان

شیرینی-کرکی؛-یک-سوغاتی-با-طعمی-ناب

یکی ازخوشمزه‌ترین و لذیذترین شیرینی‌های اصفهان، شیرینی کرکی است. بسیاری از اصفهانی‌ها این شیرینی را در خانه درست می‌کنند. اما مسافران و گردشگرانی که بخواهند از این شیرینی خریداری کنند، می‌توانند به شیرینی فروشی‌ها مراجعه کرده و این شیرینی خوشمزه را خریداری کنند.

این شیرینی خوشمزه در اصل به شهر نائین تعلق دارد؛ اما در شهر اصفهان نیز به عنوان یکی از سوغاتی های اصفهان شناخته شده و طرفداران بسیاری نیز پیدا کرده است.

– جوز قندی؛ متفاوت‌ترین سوغاتی اصفهان

جوز-قندی؛-متفاوت‌ترین-سوغاتی-اصفهان

یکی از شیرینی‌های لذیذ و محلی اصفهان، جوز قندی است که از میوه‌ای به نام الگ درست می‌شود. این میوه از خانواده هلو بوده و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد. برای تهیه این شیرینی، ابتدا پوست هلوها را کنده و به مدت سه روز در مقابل آفتاب می‌گذارند تا خشک شود. بعد از سه روز، هسته میوه را درآورده و دوباره در مقابل آفتاب قرار می‌دهند تا به طور کامل خشک شود.

بعد از آن، داخل میوه را با ترکیبی خوشمزه از شکر، بادام، خاک قند، هل و هسته زردآلو پر می‌کنند. مواد اولیه باکیفیت و زمانبر بودن تهیه این شیرینی باعث شده تا این سوغاتی یکی از سوغاتی‌های گران قیمت اصفهان محسوب شود.

– شیرینی برنجی

شیرینی-برنجی؛-طعمی-کم-نظیر-در-شیرینی

از دیگر سوغاتی های اصفهان که طعم بسیار خوشمزه و لذیذی دارد، شیرینی برنجی اصفهان است. سادگی در طبخ، خوشمزگی، سبکی، عطر عالی و طعم بی‌نظیر باعث محبوبیت این شیرینی در بین گردشگران شده است. می‌توانید این شیرینی را در طعم‌های ساده، زعفرانی و شکلاتی خریداری کرده و طعم بی‌نظیر آن را بچشید.

– میوه‌های متنوع اصفهان

میوه‌های-اصفهان؛-تنوع-بالای-میوه

در شهرهای مختلف اصفهان، میوه‌هایی کشت می‌شود که در نوع خود منحصربه‌فرد و بسیار خوشمزه هستند. میوه‌هایی مانند؛ انار بادرود، گردوی بادرود و گلابی نطنز از جمله میوه‌های خوش طعم و لذیذ اصفهان هستند که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. یکی دیگر از میوه‌هایی که مخصوص اصفهان است؛ الگ نام دارد. همان طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، این میوه ماده اصلی در تهیه جوز قندی است و مسافران بسیاری این میوه را به عنوان سوغات خوراکی اصفهان خریداری می‌کنند.

سوغات صنایع دستی اصفهان؛ یادگاری زیبا از نصف جهان

اصفهان شهر علم و ادب و هنر است. این شهر به عنوان مهد صنایع دستی ایران شناخته می‌شود و همواره در صنایع دستی جزو بهترین‌ها است. با قدم گذاشتن در بازارها و مراکز خرید اصفهان، ذوق، هنر و سلیقه هنرمندان اصفهانی را مشاهده خواهید کرد. سوغاتی های صفهان، اصالتی آمیخته با طرح و نقش را به نمایش می‌گذارند و هر بیننده‌ای را مجذوب و محو تماشا می‌کند. در ادامه این مقاله از وبسایت لیدوماتریپ، به معرفی زیباترین و جذاب‌ترین سوغات صنایع دستی اصفهان خواهیم پرداخت.

– میناکاری؛ هنری به رنگ آبی!

میناکاری؛-هنری-به-رنگ-آبی!

میناکاری در لغت به معنای آسمان آبی است و به همین دلیل رنگ‌های به کار رفته در این هنر بیشتر آبی، سبز، و کمی قرمز هستند. قدمت این هنر زیبا به پنج هزار سال بیش برمی‌گردد. جالب است بدانید در کاوش‌های باستان‌شناسی که در شهر نهاوند انجام شده، یک جفت گوشواره مربوط به دوران سده هفتم یا هشتم پیش از میلاد کشف شده است که روی آن میناکاری صورت گرفته بود.

– خاتم کاری؛ هنری ظریف بر روی چوب

خاتم-کاری؛-هنری-ظریف-بر-روی-چوب

خاتم کاری هنری ظریف و زیباست که در اصفهان و توسط استادان و هنرمندان ماهر اصفهانی انجام می‌شود. این هنر زیبا بر روی چوب‌های مخصوص، عاج، استخوان فیل و مفتول‌های فلزی نقش می‌بندد و جلوه‌ای بسیار زیبا و جذاب دارد. درست است که زمان دقیق پیدایش این هنر مشخص نیست، اما در ایران در زمان سلجوقیان رواج پیدا کرده و در زمان صفویه به اوج خود رسیده است. این هنر دقیق و ظریف در بسیاری از بناهای تاریخی اصفهان نیز به چشم می‌خورد.

– مسگری؛ از قدیمی‌ترین سوغاتی های اصفهان

مسگری؛-قدیمی‌ترین-سوغات-اصفهان

یکی از قدیمی‌ترین ها در لیست سوغاتی های اصفهان مسگری است. این سوغات زیبا با قدمتی پنج هزار ساله در اصفهان تولید شده و گردشگران و مسافران بسیاری از این سوغات خرید می‌کنند. ظروف طبخ غذا و بسیاری از ظروف تزئینی، از جمله سوغات های اصفهان است که طرفداران بسیاری دارد.

– معرق کاری؛ هنر نقوش برجسته بر روی چوب

معرق-کاری؛-هنر-نقوش-برجسته-بر-روی-چوب

یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید سوغات صنایع دستی اصفهان، خرید وسایل معرق کاری شده است. این هنر اصیل و زیبا بر روی چوب انجام می‌شود. در این هنر، نقش‌های برجسته و طرح‌های زیبایی از طریق کنده‌کاری بر روی چوب ایجاد می‌شود که در میان مردم بسیار پرطرفدار است.

– منبت کاری؛ سوغاتی با کنده کاری روی چوب

منبت-کاری؛-سوغاتی-با-کنده-کاری-روی-چوب

منبت کاری یکی از ظریف‌ترین هنرهای ایرانیان است و جزو یکی از مشهورترین سوغات صنایع دستی اصفهان محسوب می‌شود. هنرمندان اصفهانی با تلفیقی از هنر و حوصله، با استفاده از مواد اولیه ساده، آثاری بسیار زیبا و ارزشمند خلق می‌کنند. این هنر ارزشمند معمولا به صورت کنده‌کاری روی چوب‌هایی ار درخت گردو، شمشماد و گلابی صورت می‌گیرد.

– فیروزه کوبی؛ هنری اصیل و ایرانی

فیروزه-کوبی؛-هنری-اصیل-و-ایرانی

فیروزه کوبی، هنری ایرانی و اصیل است که بر روی فلز انجام می‌شود و یکی از زیباترین سوغات های اصفهان است. در این هنر معمولا تراشه‌های فیروزه را بر روی برخی از ظروف مس، نقره، برنج و یا برنز استفاده می‌کنند که باعث ایجاد ظروفی بسیار زیبا و جذاب می‌شود.

هرچقدر تعداد فیروزه‌های به کار رفته در ظروف بیشتر و فاصله بین فیروزه‌ها کمتر باشد، ارزش و زیبایی کار نیز بیشتر خواهد بود.

– قلم زنی

قلم-زنی؛-یک-سوغاتی-پرطرفدار-و-زیبا

یکی از رایج‌ترین سوغاتی های اصفهان، هنر قلم زنی است. هنرمندان به وسیله کنده‌کاری و تزئین اشیاء فلزی، مانند طلا، نقره، مس و برنج، اجسام را به شکل بسیار زیبایی تزئین می‌کنند. حک کردن نقوشی مانند تصاویر گل و بلبل، آیات، حکایات، اشعار، اشکال هندسی و سایر نقوش باعث زیبایی بسیار زیاد این اشیاء شده و این اشیاء را به یکی از پرطرفدارترین سوغات صنایع دستی اصفهان تبدیل کرده است.

– ملیله کاری روی ظروف از صنایع دستی اصفهان

ملیله-کاری؛-ظروفی-زیبا-با-ظاهری-متفاوت

عده بسیاری ملیله کاری را با ملیله دوزی اشتباه می‌گیرند. باید بگوییم که ملیله دوزی روی پارچه انجام می‌شود، در حالی که ملیله کاری بر روی فلز اجرا می‌شود. در واقع، ملیله مفتولی فلزی از جنس طلا یا نقره است که روی قالبی فلزی پیاده و لحیم می‌شود. ظروف ملیله کاری زیبایی چشم‌نوازی دارند. همچنین ماندگاری طولاتی این ظروف باعث شده تا بسیاری از گردشگران به خرید این سوغات صنایع دستی اصفهان رغبت داشته باشند و از آن‌ها خریداری کنند.

– پارچه قلمکاری؛ پارچه‌هایی جذاب برای تزئین خانه

پارچه-قلمکاری؛-پارچه‌هایی-جذاب-برای-تزئین-خانه

یکی از سوغاتی های استان اصفهان، پارچه قلمکاری است. از این پارچه برای تزئینات خانه استفاده می‌شود. در پارچه قلمکاری، به وسیله قالب‌های چوبی آماده روی پارچه‌های مختلف مانند کتان و کرباس، طرح‌های جذابی کوبیده می‌شود که در عین سادگی، جذابیت زیادی دارند. اگر به بازارهای اصفهان بروید، می‌توانید انواع این پارچه‌ها را در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف تهیه کنید.

– پارچه‌های زرباف از صنایع دستی اصفهان

پارچه‌های-زرباف؛-پارچه‌‌هایی-نفیس-و-ارزشمند

نوع دیگری از سوغات صنایع دستی اصفهان که طرفداران بسیاری در میان گردشگران دارد، پارچه‌های زرباف است. این پارچه‌ها از ابریشم خالص تهیه می‌شوند و همین امر باعث شده تا هزینه بالایی داشته باشند. به کار رفتن نخ گلابتون نقره‌ای و طلایی نیز ارزش این پارچه را افزایش می‌دهد. اگر به دنبال یک سوغاتی نفیس و ارزشمند هستید، حتما از پارچه‌های زرباف اصفهان دیدن کنید.

– قلمدان سازی

قلمدان-سازی؛-یک-یادگاری-متفاوت-و-جذاب

قلمدان یک جعبه از جنس چوب، مقوا یا پاپیه ماشه است که روی آن نقش‌های بسیار زیبا و جذابی زده می‌شود. پیشینه این هنر مربوط به زمان سلجوقیان و تیموریان است؛ اما اوج رونق آن مربوط به زمان صفویه می‌شود. در آن دوران، خوشنویسی رونق بسیار زیادی پیدا کرده و این هنر نیز همزمان با آن رونق زیادی گرفته است.

این وسیله می‌تواند به عنوان یکی از بهترین سوغاتی ها اصفهان و یکی از یادگاری‌های جذاب از این شهر زیبا باشد.

– فرش و قالی از سوغاتی های اصفهان

فرش-و-قالی-اصفهان؛-بافته-شده-با-نخ-و-ابریشم

قالی‌ها و فرش‌های دستباف اصفهان از نخ و ابریشم بافته می‌شوند و از سوغاتی‌های ارزشمند و گران قیمت اصفهان به شمار می‌آیند. اگر به دنبال خرید یک یادگاری بسیار زیبا و ماندگار برای خود هستید، حتما سری به بازار اصفهان زده و از فرش و قالی اصفهان برای خود تهیه کنید.

– طلاسازی و طلاکوبی روی فولاد

طلاسازی-و-طلاکوبی-روی-فولاد؛-هنری-زیبا-و-ارزشمند

یکی از صنایع بسیار مهم در اصفهان، صنعت طلاسازی است. اگر سری به بازارهای اصفهان بزنید، طلافروشی‌های بسیاری را مشاهده خواهید کرد. همچنین صنعت طلاکوبی روی فولاد نیز یکی از صنایع بسیار زیبا و گرانبهای اصفهان است. اگر به دنبال سوغاتی‌های لوکس و گران قیمت هستید، حتما سری به طلافروشی‌های اصفهان بزنید.

سوغات اصفهان چی بخریم؟

سوغات-اصفهان-چی-بخریم؟

اصفهان یکی از محبوب‌ترین و زیباترین شهرهای ایران است. سوغات در اصفهان به تنهایی نشان دهنده فرهنگ غنی و هنر ارزشمند این شهر پر از زیبایی است که توجه هر مسافری را به خود جلب می‌کند. سوغات گران‌بها و ارزشمندی که می‌توانید برای عزیران خود به ارمغان ببرید و با تماشای آن‌ها تمام خاطرات خوش سفر برایتان تداعی خواهد شد.

در این مقاله سعی کردیم تمام سوغاتی های استان اصفهان را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین سوغاتی‌ها را در سفر خود خریداری کرده و لذت ببرید. قبل از سفر به اصفهان، لیستی از سوغاتی‌هایی که قرار است خریداری کنید، بنویسید تا چیزی را از قلم نیندازید. شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در اصفهان، یک اقامت آسوده را تجربه کرده و بعد از استراحتی کوتاه به بازارهای اصفهان رفته و سوغاتی ها در اصفهان را تهیه کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *