سفرنامه به شیراز؛ دور شیراز چند دقیقه!

سفرنامه-به-شیراز؛-دور-شیراز-چند-دقیقه!

شیراز بی‌نظیر یکی از مقاصد محبوب گردشگران داخلی و خارجی است. جاذبه‌های این شهر دیدنی برای بسیاری از مسافران چون رویا می‌ماند و آن را ثبت می‌کنند. گردشگران می‌توانند در خیابان‌های رنگی حصارشده یا در باغ های تاریخی شیراز قدم زده و یا در تاریخ کهن جاذبه‌های ۷۰۰۰ ساله غرق شوند. بسیاری از توریستان و گردشگران پس از سفر به این شهر تجارب لذت‌بخش خود از شیراز را تعریف می‌کنند و از مناظر شگفت‌انگیز آن سخن می‌گویند. به همین علت و برای درک بیشتر زیبایی‌های شیراز در این مقاله سفرنامه به شیراز را از دید گردشگران داخلی و خارجی خواهیم خواند.

در سفر به این شهر می‌توان در دنیایی از شعر و هنر غرق شد. در خیابان‌های پر جاذبه‌اش قدم زد و بی هیچ دردسری دیدنی‌ها را یافت. در شیراز دنیایی از رنگ و عطر و زیبایی وجود دارد که شانه به شانه هم در انتظار گردشگران هستند.

شیراز در سفرنامه های خارجی

شیراز-در-سفرنامه-های-خارجی

شیراز در سفرنامه های خارجی از گذشته تا کنون مورد ستایش واقع شده است. بسیاری از جهانگردانی که به این شهر سفر کرده‌اند، شیراز را جایی می‌دانند که هر کسی باید ببیند و لذت ببرد. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین اسناد و مدارک تصویری از شیراز توسط گردشگران خارجی ترسیم شده‌اند.

قرارگیری شیراز در مسیر شمال به جنوب باعث بازدید بسیاری از توریستان از این شهر شده بود. تعداد زیادی نوشته و نقاشی درباره شیراز قدیم وجود دارد که به دست همین توریست‌ها ثبت شده است.

نمونه نظرات اشخاص خارجی در سفرنامه شیراز

سفرنامه های خارجی در مورد شیراز

از نمونه‌های توصیف شیراز در سفرنامه های خارجی می‌توان به سفرنامه شرق شناس انگلیسی به نام سر ویلیام اوزلی اشاره کرد. زمانی که او به عنوان منشی برادر دیپلماتش وارد ایران شد، سفرنامه‌ای سه جلدی درباره سفرهای ایرانش نوشته است و در بخشی از این سفرنامه به توصیف شیراز و مناطق دیدنی آن چون حافظیه پرداخته است.

یکی دیگر از توریستان کلادیوس جیمز ریچ فرانسوی است که در سال ۱۸۲۰، سفر خود را به ایران آغاز نمود و به صورت روزانه یادداشت‌ها و خاطرات سفر خود را ثبت کرد. او در سفر به شیراز راجب تخت جمشید کهن اینچنین نوشته است:

۱۳۸ کیلومتر دورتر از شیراز، در جاده‌ای آسفالت از شیراز به آباده، بقایای شهری وجود دارد که زمانی پایتخت بزرگترین پادشاهی دنیا بود. این پایتخت در یک دشت با نام مرغاب قرار گرفته است. یکی از قرای مرغاب به مشهد مادر سلیمان مرسوم است و بنا به نظر عوام، آنجا مقبره مادر سلیمان است. به عقیده بنده این بنا باید آرامگاه جذاب‌ترین و درخشان‌ترین فرمانروای مشرق زمین، کوروش بزرگ باشد.

ادوارد اسکات وارینگ نیز که در زمان فتحعلی شاه قاجار به ایران آمده بود پس از بازگشت کتابی با عنوان سفر به شیراز چاپ کرد.

در نمونه دیگر از سفرنامه به شیراز جیمز موریه که به عنوان معاون سفیر انگلیس به ایران آمده بود، در گزارش های خود اوضاع شیراز را توصیف کرده است.

در حالت کلی بیشتر افرادی که در گذشته با عنوان‌های سیاسی و یا با اهداف جهانگردی وارد کشور می‌شده‌اند، نتوانستند از نوشتن درباره شگفتی‌های شیراز خودداری کنند. امروزه نیز بیشتر توریست‌هایی که به شیراز می‌آیند توصیفاتی از سفر خاطره‌انگیز خود را ثبت می‌کنند. برای نمونه اوژن فلاندن، معمار، نقاش و شرق شناس فرانسوی می نویسد:

شیراز باید به خود بسیار ببالد زیرا دو تن از بزرگ‌ترین شعرای آسیا اهل آنجا هستند. او همچنین نوشته است که وضع فعلی شیراز خوب نیست و ویرانی بسیار دارد. من وظیفه داشتم که بر سر مزار آن دو بروم و ادای احترام بنمایم. حافظ را در باغی پر درخت دفن کرده اند. سعدی فیلسوفی جدی است و حافظ شاعری خوشگذران و صوفی مسلک است. حافظ در ایران مریدان بیشتری دارد.

حال که با شیراز در سفرنامه های خارجی آشنا شدیم بهتر است سفرنامه به شیراز را از دید گردشگران ایرانی بررسی کنیم.

سفرنامه شیراز از دید گردشگران ایرانی

انشا-سفرنامه-شیراز

در سفرنامه معمولا از زیبایی‌های مسیر و نوع سفر نیز یاد می‌شود که این موضوع برای همه یکسان نیست. قطعا سفر به شیراز از اهواز و مسیر ۵۰۰ کیلومتری با سفر ۱۰۰۰ کیلومتری از تهران متفاوت خواهد بود. همچنین جاذبه‌هایی که در طول مسیر وجود دارند نیز متنوع و منحصر به فرد هستند.

از مسیر که بگذریم جاذبه‌های شهر آغاز می‌شوند. تعدادی از گردشگران توصیه می‌کنند طلوع آفتاب را در مسجد صورتی معروف شیراز و از پشت پنجره‌های رنگی تماشا کنید و عده‌ای دیگر توصیه می‌کنند آغاز روز در این شهر بی‌نظیر را در باغ‌های تاریخی شیراز تجربه کنید و از تماشای شبنم‌ها و استشمام عطر گیاهان معطر مست شوید. سفرنامه های انشاهای خوبی هم هستند. اگر می خواهید یک انشا در مورد شیراز بنویسید و همکلاسیتان از شنیدن آن لذت ببریند، حتما سفر نامه ها را به طور کامل بخوانید.

البته خارج شدن از شهر و دیدن طول آفتاب از پشت شهر باستانی تخت جمشید و کاخ‌های آن که یک روز دیگر به عمر ۲۵۰۰ ساله‌شان اضافه می‌شود، شکوه و حس و حال دیگری دارد.

زیبایی-و-حس-خوب-توصیف-در-انشا-سفرنامه-شیراز

ظهر که می‌شود، گردشگران رهسپار چشمه‌ها و آبشار‌های مخفی شیراز در تنگه‌هایش می‌شوند تا خنکای هوای اطراف خود را حفظ کنند. پس از گشت و گذاری لذت‌بخش در طبیعت خیره‌کننده شیراز و حومه، نوبت پیاده‌روی‌های عصرانه در خیابان‌های زیبای شیراز می‌رسد. در این مسیر دیدنی می‌توانید از انواع جاذبه‌های تاریخی چون ارگ بم، تپه باستانی، حافظیه، سعدیه، دروازه قرآن و موزه‌ های شیراز دیدن کرده و از خوراکی های شیراز چون فالوده میل کنید.

حتما شهرت شب گردی در شیراز را شنیده‌اید. زمانی که تمامی شهر‌های کشور به خواب می‌روند هیایوی شیراز آغاز می‌شود. بازارهای شبانه شیراز را باید ببینید. انواع اقلام و سوغات را می‌توان با قیمتی بسیار مناسب در این بازارها یافت. البته بسیاری از جاذبه‌های شیراز نیز تا بامداد باز هستند و می‌توان گردش شبانه در تاریخ را تجربه کرد. پس از تمامی گردش‌های لذت‌بخش می‌توانید به رستوران‌های سنتی شیراز رفته و از غذاهای محلی فوق‌العاده شیرازی میل کنید. تجربه این روز رویایی در شیراز را از دست ندهید.

اقامت در شهر نارنج ها

در سفرنامه‌های شیراز بسیاری نتوانسته‌اند زمان لازم برای گردش شیراز را بیان کنند. این شهر آنقدر زیبا و جذاب است که شاید نتوان تمامی جاذبه‌هایش را به چشم دید و حس کرد. اما آنچه که رایج است سفرهای هفتگی و چند روزه به شیراز است که معمولا در این مدت زمان می‌توان بسیاری از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی را می‌توان دید.

خوشبختانه بیشتر جاذبه‌ها نیز در مجموعه‌های نزدیک به هم و با دسترسی آسان واقع شده‌اند. با اجاره منزل مبله در شیراز می‌توانید اقامتی آسوده در گردش‌های هفتگی و چند روزه تجربه کنید. حتما شما هم در طول سفر و بعد از آن تجربیات سفر دل‌انگیز خود را در قالب سفرنامه به شیراز ثبت کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *