روستای دیلمان

روستای دیلمان

یکی از مناطق کمتر شناخته شده‌ی گیلان، دیلمان است. ییلاقی طبیعی و خوش آب و هوا برای سفرهای تابستانه. وقتی از دیلمان صحبت می‌کنیم درواقع داریم از جایی برای نفس کشیدن حرف می‌زنیم. دامنه‌ای وسیع و دشتی بیکران با دورنمای کوه‌های سر به فلک کشیده و استوار.

دیلمان نام یکی از روستاهای سیاهکل است که سالانه گردشگران زیادی را میزبانی می‌کند. این منطقه جلگه‌ای آب و هوای بسیار خوبی دارد و همین موضوع باعث شده که در بین گردشگران محبوب باشد. اگر شما هم تصمیم دارید به این منطقه سفر کنید با این مقاله از نشریه لیدوماتریپ همراه باشید تا هر آنچه که لازم است درمورد این یللاق زیبا بدانید را در اختیارتان قرار دهیم تا سفری زیبا و خاطره انگیز داشته باشید.

دیلمان کجاست؟

دیلمان کجاست

دیلمان در شرق گیلان و در نزدیک شهر سیاهکل قرار دارد. سیاهکل شهری جلگه‌ای در ۱۵ کیلومتری لاهیجان است که از شمال و شمال‌ شرقی به لاهیجان، از شرق به لنگرود، از جنوب شرقی به املش و رودسر، از جنوب‌ غربی به رودبار و از غرب به رشت می‌رسد. ارتفاع دیلمان بیشتر از ۲ هزار متر از سطح دریاست و برای رسیدن به آن باید از جاده‌ای جنگلی عبور کنید.

دیلمان با طبیعت بسیار زیبای خود دارای فصل های دیدنی است و هرکدام از فصل ها زیبایی های بخصوصی دارد. دیلمان به عنوان مرتفع ترین ییلاق در استان گیلان شناخته شده، همچنین از نظر گردشگران نیز به عنوان زیباترین ییلاق شرق گیلان و بکرترین مکان سرسبز گیلان به شمار می رود.

وقتی خودتان به این ییلاق سفر کنید، شما هم حتما پی می‌برید چرا دیلمان از نظر بسیاری از گردشگرها زیباترین ییلاق شرق گیلان و یکی از بکرترین و دست ‌نیافتنی‌ترین گوشه‌های خطه سرسبز گیلان است.

موقعیت جغرافیایی و لوکیشن دیلمان

تاریخچه دیلمان

دیلمان

همانطور که پیش از این گفتیم، دیلمان از توابع سیاهکل است و سیاهکل نیز خود خاستگاه دو سلسله مهم دیلمیان و آل بویه بوده است. دیلمان در واقع تداعی‌گر تاریخ و طبیعت است و این منطقه با وجود اینکه اغلب با طبیعتش شهرت یافته، اما تاریخی طولانی دارد و گفته می‌شود یکی از قدیمی‌ترین اقامتگاه‌های بشر بوده است. اشیای مختلف به جا مانده و به دست آمده از دیلمان مثل ابزار و ظروف مسی، مفرغی و سفالی نشان دهنده قدمت زندگی غار نشینی از ۲هزار سال قبل از میلاد است.

نام این منطقه تا قرن پنجم هجری دیلم بود، به معنای جایی در دل جنگل و در زمان صدر اسلام تا بابل و قزوین گسترده بود، اما رفته رفته بخش زیادی از منطقه از دست رفت و بخش کوچک دیلمان باقی ماند.

در واقع دیلمان در زبان گیلکی به‌صورت “دیلمون” تلفظ می‌شود. طبق نظر برخی این نام ترکیبی از سه واژه “دیل”، “ام” و “ان” است. واژه “دیل” معنای مکانی را می‌دهد که در آن دام نگهداری می‌شود. واژه “ام” به بلند بودن منطقه اشاره دارد و “ان” نیز پسوند مکان است. با این اوصاف دیلمان به ‌معنای مکان بلندی است که در آن دامداری می‌کنند.

برخی دیگر بر این باور هستند که نام دیلم نیز از دو واژه “دیل” و “لم” تشکیل شده که “دیل” به‌ معنای میان و درون است و واژه “لم” نیز معنای بیشه و جنگل را می‌دهد. با این اوصاف دیلم به‌ معنای دل جنگل است.

آب و هوای دیلمان

آب و هوای دیلمان

گفتیم که دیلمان ییلاقی است در استان گیلان و طبیعتاً ییلاق هوای سردتری نسبت به سایر بخش‌های استان دارد. آب‌وهوای این شهر هم بسیار متغیر است، به گونه‌ای که ممکن است در یک لحظه آفتابی باشد و به چشم برهم زدنی غرق در مه و درست چند لحظه بعد بارانی نم‌نمک ببارد. این منطقه، یکی از مناطق خوب و مثال‌زدنی برای کمپ تابستانی است.

بهترین زمان سفر به دیلمان

دیلمان در پاییز

هر زمانی که به ییلاق دیلمان سفر کنید منطقه‌ای بی‌نظیر و تماشایی خواهید دید ولی بهترین زمان سفر به دیلمان از اواسط اردیبهشت ماه تا انتهای تابستان است. البته در فصل پاییز نیز این ییلاق جلوه‌ای زیبا به خود می‌گیرد و محیطی خلوت ‌تر دارد. میانگین زمانی که گردشگران در این منطقه می‌مانند، حدود دو یا سه روز است.

نحوه دسترسی به دیلمان

مسیر دسترسی به دیلمان

دیلمان فرودگاه یا ایستگاه راه آهن ندارد و فقط می‌‌توان از طریق مسیر زمینی به این منطقه دسترسی پیدا کرد. برای سفر به روستای دیلمان می توانید از شهر رشت مسیری ۴۲ کیلومتری را به سمت لاهیجان بروید. در لاهیجان وارد جاده جنوبی یا همان جاده ۱۵ کیلومتری سیاهکل شوید که جنگل‌های انبوه و زیبایی دارد. با رسیدن به سیاهکل باید مسیری ۴۵ کیلومتری به‌سمت دیلمان را طی کنید. هرچه از سیاهکل دور می‌شوید و در دامنه‌ کوه‌ها بالا می‌روید، خانه‌های قدیمی و روستایی بیش تری توجه شما را جلب خواهد کرد. به شما پیشنهاد می‌کنم در یکی از روستاهای کوچک توتکی یا توشی، اندکی توقف کنید و در یکی از کافه‌های محلی، یک چای تازه‌دم نوش جان کنید. مطمئن باشید مزه‌ این چای را هرگز فراموش نخواهید کرد؛ چراکه محصول چای‌کاران همین منطقه است. اندکی بعد به آبشار لونک خواهید رسید.

آبشار و غذاخوری‌های نزدیک آن نیز محل مناسبی برای توقف و یک پیاده‌روی کوتاه در دل جنگل است. بعد از آن به روستای زیبای اسپیلی خواهید رسید که طبیعت آن همچون نامش جذاب و دوست‌داشتنی است. قله‌ درفک، یا همان بام گیلان نیز، در تمام طول مسیر شما را همراهی می‌کند و به مناظر اطراف جاده جلوه‌ خاصی می‌بخشد. البته این مسیر بسیار پرپیچ‌ و خم است و به همین دلیل سرعت حرکت‌تان بسیار کم خواهد بود. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که مسیر سیاهکل به دیلمان جاده‌ای آسفالته و با کیفیت است که سفر در آن چندان جای نگرانی ندارد.

بد نیست این را هم بدانید که فاصله تهران تا دیلمان ۲۶۴ کیلومتر (حدود ۴ ساعت و نیم) است.

جاهای دیدنی دیلمان

دیلمان علاوه بر آب ‌و ‌هوای خوب و مناظر بکر و زیبا، دارای جاذبه‌های گردشگری مختلفی است که در ادامه تعدادی از این جاذبه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

کوه درفک

قله درفک

اگر از آن دسته افرادی هستید که به غارنوردی علاقه دارید، پیشنهاد ما این است که حتما سری به این روستا بزنید و از کوه درفک بازدید کنید، کوهی با ارتفاع ۲۷۳۳ متر که در غرب دیلمان واقع شده و دو غار منحصر بفرد دارد و همواره مورد توجه و علاقه‌ کوهنوردان و غارنوردان قرار می گیرد. یکی از این غارها قندیل های یخی دارد و در غار دیگر نیز اشکالی شبیه به انسان‌ دیده می شود. البته وضعیت قله در زمستان به دلیل بارش سنگین برف ممکن است سخت باشد.

تماشای قله سفید رنگ درفک بین سرسبزی جنگل بسیار هیجان‌انگیز است. این کوه از لحاظ کوهنوردی و غارنوردی جالب توجه است. در این کوه دو غار معروف وجود دارد که ویژگی آن‌ها به ‌شکل سنگ‌ها و قندیل‌هایشان مربوط می‌شود. یکی از این غار‌ها دارای سنگ‌هایی به‌شکل انسان و حیوانات مختلف است و غار دیگر نیز به قندیل‌های یخی شهرت دارد.

دشت شقایق دیلمان

دشت شقایق دیلمان

یکی دیگر از جاهای دیدنی دیلمان، دشتی سر سبز و خرم است که با شقایق های قرمز دلربایی می‌کند. این دشت زیبا در فاصله ۶ کیلومتری شرق دیلمان قرار و گذران وقت در این دشت یکی از فرصت بی نظیر برایتان خواهد بود. بهترین زمان برای بازدید از این دشت بی نظیر در فصل بهار است که بی شک چنین منظره‌ای را در هیچ جایی از جهان پیدا نخواهید کرد. زمان سفرتان به دیلمان را حوالی خرداد تنظیم کنید که از این طبیعت زیبا بهره‌مند شوید. واقعا حیف است که به دیلمان سفر کنید و دشت گل‌های شقایق وحشی و سوسن چلچراغ را نبینید.

دشت سوسن چلچراغ

دشت سوسن دیلمان

خودتان را میان دشتی پر از گل های سوسن تصور کنید. دشت سوسن چلچراغ مطمئنا هوش از سرتان خواهد برد. گویی به بهشت سفر کرده اید. دشت سوسن چلچراغ در مسیر دیلمان به روستای داماش قرار دارد و منطقه ای بی نظیر برای گذراندن اوقاتی خوش به شمار می رود. به جرات می توان گفت منظره این دشت به گونه ای است که گویی به یک کارت پستال زیبا نگاه می کنید. احتمالا باورتان نمی شود که چنین جایی در کشور خودمان وجود دارد.

جالب است بدانید سوسن چلچراغ جزو کمیاب‌ ترین گونه‌ های گل در جهان است و به عنوان سمبل ایران نیز شناخته می‌ شود که در روستای دیلمان این گل کمیاب رشد می کند و همه را شگفت زده می کند.

آبشار لونک

دیلمان

در جاده دیلمان ماشین های پارک شده زیادی را در کنار جاده می بینید که خبر از وجود جاذبه ای دیدنی در این محل می دهند. در این منطقه در میان درختان جنگلی، آبشاری کوچک وجود دارد که جاذبه محبوب این ناحیه شده است. به بالای آبشار که بروید جنگلی سرسبز با امکانات رفاهی مناسب محلی عالی برای تفریح و گشت و گذار است.

آبشارلونک در فاصله ۲۲ کیلومتری دیلمان در میان درختان جنگلی قرار دارد که به عنوان استراحتگاه در این ناحیه به شمار می رود. در بالای آبشار، جنگلی سرسبز با امکانات رفاهی عالی برای تفریح و گشت و گذار مسافران فراهم شده است تا یکی از زیباترین مناظر طبیعی را از نزدیک تماشا کنید. در این منطقه درختان جنگلی زیادی نیز وجود دارند که بسیار تماشایی هستند.

حمام دیلمان

حمام دیلمان

یکی از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی روستای دیلمان، حمام دیلمان است. این حمام چند گنبد داشته و بر روی آن ها نورگیر هایی برای روشن شدن داخل حمام استفاده شده است. قدمت این حمام به دوران ایلخانیان بر می گردد و شخصی به نام میرزا علی میربلوک این حمام را کشف و مرمت کرده است، تا حدی که به حمام دیلمان، حمام میربلوک نیز گفته می شود. سال ها بعد نیز این حمام توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شده و اکنون در فهرست آثار میراث فرهنگی قرار دارد.

حمام دیلمان دارای ساختاری ساده است که متناسب با شرایط سخت آب و هوای کوهستان طراحی و ساخته شده ‌است. در این حمام، ۲عدد سکه ‌فلوس و تعداد بسیاری کاشی و سفال به دست آمده که در تعیین قدمت حمام نقش به سزایی داشتند.

کاروانسرای تی تی

کاروانسرای تی تی

کاروانسرایی در ۱۵ کیلومتری جاده دیلمان به سیاهکل قرار دارد که مانند دیگر کاروانسراهای ایران به عنوان یک محل اقامت موقت و سر راهی به شمار می رفته است. تی تی در زبان دیلمی به معنی شکوفه است و دلیل نامگذاری این کاروانسرا نیز به خاطر فردی به نام تی تی خانم از خاندان صفوی است. کاروانسرای تی تی‌ خانم جزو جالب‌ ترین بناهای این منطقه به شمار می رود و تا چندسال پیش نیز محلی ها برای نگهداری و چرای دام از این محل استفاده می کردند که با تلاش اداره میراث فرهنگی شهرستان سیاهکل این بنا مورد مرمت قرار گرفته و جزو جاذبه های دیدنی دیلمان به شمار می رود.

قلعه گرماور

قلعه گرماور

قلعه و برج گرماور در ۳ کیلومتری روستای دیلمان قرار دارد. قدمت این قلعه به دوران پیش از اسلام بر می‌گردد و قلعه ای بزرگ و گسترده بوده که امروزه تنها برج دیدبانی از آن باقی مانده است. این قلعه از یک سمت به دره می‌رسد و از سمت دیگر نیز دارای خندق است. بخش پایینی قلعه با سنگ صیقل داده شده و بخش بالایی آن از جنس خشت خام است.

موزه مردم شناسی دیلمان

موزه دیلمان

یکی از بناهای معروف دیلمان، حمام میربلوک عضدی است که برای علاقه مندان به مردم‌ شناسی وآشنایی با فرهنگ بومی و محلی جای بسیار جذابی است. این موزه با ۵۰۰ سال قدمت توسط سازمان میراث فرهنگی خریداری شده و به موزه‌ تبدیل گردیده است تا با فرهنگ و سنت‌ های مردم منطقه آشنا شوند.

سوغات دیلمان

سوغات دیلمان

مردم دیلمان، هنرمندان خوبی هستند. با سفر به این منطقه می‌توانید صنایع دستی مردم محلی را از آنها بخرید و به عنوان سوغات با خودتان به شهرتان ببرید. کوزه و سفال، ظروف فلزی قلمکاری شده و لباس‌های پشمی دستبافت از معروف‌ترین صنایع دستی مردم دیلمان است. جوراب‌ها و زانوبندهای پشمی از سوغاتی دست ‌ساز زنان روستایی این منطقه است.

البته سوغات دیلمان فقط به صنایع دستی محدود نمی‌شود. این منطقه زیباو خوش آب ‌و هوا خوراکی‌های خوشمزه‌ای هم برای شکموها دارد. فندق از معروف ترین سوغات منطقه است.

این منطقه به علت قرارگیری در ارتفاع درختهای بزرگ فندق دارد و این آجیل خوشمزه از مهم ‌ترین محصولات کشاورزی دیلمان به حساب می‌آید. اگر در اواخر تابستان از این خطه گذر کنید، خواهید دید که بیشتر مغازه‌های شهر و روستا، فندق تازه برای فروش گذاشته‌اند.

علاوه بر فندق، انواع نان‌های محلی، لبنیات و داروهای گیاهی و گیاهان کوهی هم از سوغاتی‌های جذاب آن هستند.گوشت تازه گوسفند، عسل و … از دیگر سوغات معروف و مرغوب این شهر هستند. با کمی جست ‌و جو می‌‌توان نان‌های محلی و گیاهان دارویی مرغوبی هم برای سوغات پیدا کرد.

غذاهای محلی دیلمان

غذای دیلمان

مهم ‌ترین غذای دیلمان نوعی کباب چنجه است که گوشت سفت و غیر قابل جویدنی دارد. مردم این منطقه گوشت تازه را بدون مزه ‌دار کردن کباب می‌‌کنند. پس اگر از ذائقه ‌خود مطمئن هستید و نمی‌توانید این نوع کباب را بخورید، بهتر است سراغ پلو و خورشت بروید. هر چند خود محلی‌ها کباب را ترجیح می‌‌دهند. اکثر این مردم خود از لبنیات بیشترین استفاده را در طبخ غذا می‌‌کنند. اگر مهمان مردم دیلمان باشید، با نیمروی محلی و ماست پرچرب میهمانتان می‌‌کنند و به‌جای چای معمول لاهیجان، چای چوپان و نعنا یا انواع و اقسام چای‌های محلی برایتان درست می‌‌کنند.

اقامت در دیلمان

اقامت در دیلمان

چندین اقامتگاه بوم‌گردی در دیلمان ساخته شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و تجربه متفاوتی را از اقامتی روستایی در گیلان با خود به یادگار ببرید. یکی دو هتل هم در شهر هست. همچنین می‌توانید از اقامتگاه شاه شهیدان استفاده کنید. برای اقامت راحت تر و بدون دغدغه می‌توانید سری به صفحه رزرو اقامتگاه در دیلمان بزنید و علاوه بر هتل و بوم گردی، انواع واحدهای اقامتی مثل ویلا و سوئیت را نیز اجاره کنید.

بهترین کار این است که بتوانید کمپ تابستانی داشته باشید و با برپایی چادر در کنار مراکز مذهبی، که محدوده ‌امنی را ایجاد کرده‌اند، از آب و هوا لذت ببرید. البته در کنار مجموعه ‌شاه شهیدان اتاقک‌هایی به همین منظور تعبیه شده که پذیرای مسافران است. همین‌طور در کنار صحن بابا ولی برای چادرزدن بسیار امن است. کافی است تجهیزات لازم را همراه داشته باشید، با صرف کمی وقت، مکان مناسب برای برپایی چادر را پیدا کنید و شبی را در دل طبیعت سپری کنید.

نکات لازم برای سفر به دیلمان

این منطقه هم تاریخی است و هم جنگل دارد و البته نسبتا کم رفت و آمد و آرام. اگر به دنبال آرامش در دل طبیعت هستید، پیشنهاد ما دیلمان است.

برای رفتن به ییلاق دیلمان سبک سفر کنید. حتما کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌پیمایی بپوشید. اگر قصد اقامت شبانه دارید کیسه خواب هم بردارید. اگر قرار است کنار آبشار بروید، بادگیر یا لباسی به همراه داشته باشید که در برابر رطوبت شما را محافظت کند. دیلمان هوایی سرد و خنک دارد و برای سفر به آنجا باید لباس و تجهیزات کافی همراه داشته باشید. حتما یک دست لباس گرم بردارید و آماده یک سفر به یاد ماندنی بشوید.

 

 

 

یک نظر برای "روستای دیلمان" ارسال شده.
  1. کامبیز جوادی گفت:

    توضیحاتتون عالی و کامل بود ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *