رزرو اقامتگاه بوم گردی، یک تجربه متفاوت و هیجان انگیز

بوم گردی چیست

«یک لمس از طبیعت و فرهنگ جدید، باعث می شود با تمام دنیا احساس نزدیکی کنید» – ویلیام شکسپیر

سفر همیشه راهی هیجان انگیز برای کشف و کاوش در جهان بوده که زنده و واقعی بودن آن با هیچ چیز دیگری در دنیا برابری نمی کند. حال اگر این سفربه گونه ای باشد که طبیعت گردی، آشنایی با فرهنگ های جدید، زیست آگاهی و کشف ناشناخته ها جزو مشخصه های آن باشد، مفهوم «بوم گردی»  نمود پیدا می کند.

پس با توجه به مطالب گفته شده و تعاریف بین المللی، بوم گردی را می توان اینگونه توصیف کرد: سفری مسولانه با هدف حفظ  و آشنایی با زیست بوم، ارتقا کیفیت و سطح زندگی مردم محلی و آشنایی با فرهنگ و سبک زندگی آنها از نزدیک.

بوم گردی یکی از اخلاقی ترین و در عین حال هیجان انگیزترین انواع سفر است که هدف آن فقط بازدید و اقامت در یک مکان نیست. این نوع از گردشگری زمانی اتفاق می افتد که از لحاظ اجتماعی خود را مسول بدانیم و از نظر عاطفی، احساسی و انسانی خود را ملزم به مراقبت از فرهنگ و محیط زیست یک منطقه خاص بدانیم.

اقامتگاه بوم گردی چیست؟

 

حالا که با معنای بوم گردی آشنا شدید، به مفهوم اقامتگاه بوم گردی می پردازیم.

اقامتگاه های بوم گردی، واحد هایی هستند که معمولا توسط مردمان محلی و به منظور اسکان مسافرین ساخته می شوند.

این اقامتگاه ها چند مشخصه اصلی دارند:

-معمولا در دل طبیعت، مناطق روستایی و تاریخی و به دور از هیاهوی شهری، ترافیک، سروصدای زیاد، دود و آلودگی ساخته می شوند.

-در بیشتر موارد توسط خود محلی ها اداره می شود و مالکین آنها سعی بر حفظ سبک زندگی و به جا آوردن آداب و فرهنگ آن منطقه دارند. چراکه این مسئله وجه تمایز میان بوم گردی و هتل هاست.

– اقامتگاه بوم گردی می تواند یک خانه بومی دربست باشد و یا به سبک هتل ها دارای اتاق های متعددی باشد.

–  این اقامتگاه ها منطبق بر شرایط آب و هوایی و جغرافیایی آن منطقه ساخته می شوند، فضای داخلی آنها با لوازم و اشیا سنتی و تاریخی چیدمان و تزئین می شوند و اقامت در آنها حس و حالی نوستالژیک را به مسافرین القا می کنند. معمولا دکوراسیون داخلی اتاق ها به سبک و سیاق بومی های همان منطقه است.

-در آنها غذاهای سنتی و محلی با مواد ارگانیک و طبیعی سرو می شود و مسافرین می توانند از غذاهای لذیذ و تازه ای که دستپخت زنان و یا مردان هنرمند همان منطقه است، نوش جان کنند.

-اقامتگاه های بوم گردی مزیت هایی مانند برگزاری تورهای گردشگری دارند و مسافرین می توانند در برنامه های طبیعت گردی، بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی، دهگردی، جنگل نوردی و… شرکت کنند. در این تورهای گردشگری در مورد زیست بوم و تاریخچه منطقه اطلاع رسانی می شود. قسمت خوب ماجرا در این است که هیچ شخصی مانند یک راهنمای تور که از اهالی همان منطقه باشد، نمی تواند زیبایی ها و جاذبه های اطراف را به درستی به مسافرین معرفی کند.

چرا باید در اقامتگاه بوم گردی اقامت کنیم؟

تصور کنید که صبح وسط جنگل های سرسبز  و در یک منطقه حومه ای از خواب بیدار می شوید. به جای صدای بوق ماشین و هیاهوی معمول شهری، با صدای آواز پرندگان صبحانه محلی و ارگانیک خود را نوش جان می کنید و فاصله شما تا تماشای جنگل یک پیاده روی کوتاه تا ایوان اقامتگاه است. حتی تصور اقامت در چنین جایی لذتبخش است!

رزرو اقامتگاه بوم گردی

یا تصور کنید که در خانه ای تاریخی که قدمت ساخت آن به صدها سال پیش باز میگردد اقامت دارید. جاییکه با هنر معماری اصیل و زیبای ایرانی بنا شده و سالها قبل محل زندگی رفت و آمد انسان هایی از ادوار گذشته بوده است. آشنایی با فرهنگ و سبک زندگی گذشتگان، لمس اشیا تاریخی به جای مانده از آن دوران و قدم زدن در دالان ها و حیاط های قدیمی، مارا نسبت به تاریخ و فرهنگ ایران وفادارتر می کند و احساسات ناشناخته و هیجان انگیزی را در وجودمان بیدار می کند.

بیل بریستون در این مورد چه زیبا گفته: «تجربه ی حس های ناشناخته در شهری که به آن سفر کردید، یکی از لذت بخش ترین حواس دنیاست».

صرفه اقتصادی، یکی دیگر از مزیت های بوم گردی و اجاره این نوع از اقامتگاه هاست. اول اینکه برای مسافرین هزینه اقامت در بوم گردی نسبت به هتل ها بسیار پایین تر است. در شرایط سخت اقتصادی کنونی ایران، این مزیت باعث می شود که هزینه های اقامت، مانعی برای سفر و ماجراجویی نباشد و مردم با صرف هزینه های پایین تر بتوانند سفرهایشان را برنامه ریزی کنند.

در عین حال این نوع از اقامت باعث حفظ مشاغل بومی و رونق مشاغل محلی منطقه می شود و از مهاجرت های بی رویه که عامل اصلی آنها مسائل اقتصادی است جلوگیری می کند.

بوم گردی در ایران

طبق اعلام سازمان جهانگردی آمریکا، ۲۰ درصد از سفرها مختص اکوتوریسم و یا همان بوم گردی می باشد و این رقم روز به روز در حال رشد است. بسیاری از توریست ها به دنبال تجارب متفاوتی برای سفر هستند و ترجیح می دهند مانند محلی ها زندگی کنند و با فرهنگ و سبک زندگی آنها از نزدیک آشنا شوند.

در داخل ایران نیز طبق آمار سازمان میراث فرهنگی بیشترین تعداد اقامتگاه های بوم گردی ایران در استان اصفهان، کرمان و یزد و سپس مازندران قرار دارند. این شهر ها به نوعی دفتر خاطرات تاریخی ایران به حساب می آیند ، پتانسیل گردشگری بالایی دارند و جزو شهرهای توریست پذیر می باشند. این نشان می دهد که رابطه مستقیمی میان توریست پذیری یک منطقه و تعداد بالای اقامتگاه های بوم گردی وجود دارد.

نکته جالب و منحصر به فرد در مورد بوم گردی های ایران تنوع بالای آنها از نظر نوع ساخت و ساز و محیط جغرافیایی است که اقامتگاه در آن واقع شده است. ایران کشوری چهار فصل است و اقامتگاه های بوم گردی با امکانات بالایی وجود دارند که در دل کویر پرستاره، میان جنگل های بکر و سرسبز، دشت های وسیع و ییلاقات، دامنه های کوه و یا در میان بافتی تاریخی پذیرای طبیعت دوستان و مسافرین هستند.

چگونه می توانم اقامتگاه بوم گردی رزرو کنم؟

رزرو بوم گردی

لیدوماتریپ، یک سامانه رزواسیون آنلاین اقامتگاه های بوم گردی است. این وبسایت پس از چند سال تجربه موفق در زمینه اجاره ویلا، سوئیت و منزل روزانه، اقدام به راه اندازی بخش اقامتگاه های بوم گردی در سراسر ایران کرده است.

در این وبسایت درباره هر بوم گردی توضیحات کاملی به همراه تصاویر و مشخصات نوشته شده است و شما می توانید پس از رزرو، با اطلاعاتی کامل و خیالی آسوده، سفر هیجان انگیز خود را به طبیعت و یا قلب تاریخ آغاز نمایید.

لیدوما در این سفر تفریحی، آموزشی و مسولانه همراه شماست تا جاده هایی که طی می کنید به مقصدی زیبا و اقامتگاهی دنج منتهی شود.

برای ورود به بخش بوم گردی های لیدوماتریپ و رزرو آنها،  روی لینک اجاره اقامتگاه بوم گردی کلیک نمایید.

 

 

 

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *