راهنمای سفر به سپیدان استان فارس

راهنمای سفر به روستای سپیدان شیراز

روستای سپیدان، یکی از مکان‌های دیدنی اطراف شیراز است. درست است که شیراز شهری پر از زیبایی‌ها می‌باشد و در سفر به شیراز حتی اگر چندین روز را هم داخل شهر به گشت‌وگذار بپردازید، باز هم از دیدن مناظر بی‌نظیر و آثار تاریخی، هنری و فرهنگی آن سیر نخواهید شد، اما بهتر است بدانید در اطراف شیراز مناطقی وجود دارند که مشابه آن‌ها را در کمتر جایی می‌توان یافت. بسیاری از مسافرانی که به شیراز سفر می‌کنند، از وجود این مناطق و مناظر بی‌اطلاع هستند و به همین دلیل از تماشای این جاذبه‌های بی‌نظیر محروم می‌مانند.

در سفر به سپیدان، طبیعت بی‌نظیر و بکری در این منطقه خواهید دید که جذابیت آن هوش از سر شما می پراند. در ادامه این بخش از مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم تا به معرفی کامل روستای سپیدان بپردازیم و شما را با این مکان بی‌نظیر بیشتر آشنا کنیم.

سپیدان کجاست؟

سپیدان-شیراز-کجاست؟

شیراز یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری برای مسافران است و یکی از مقاصدی که گردشگران بسیاری به دلیل زیبایی جذب آن می‌شوند، شهرستان سپیدان است. سپیدان یکی از شهرستان‌های استان فارس است که در شمال استان فارس قرار گرفته و مرکز آن شهر اردکان است.

این شهر قدمت بسیار زیادی دارد و به گفته برخی از محققان، قدمت این شهر به دوران هخامنشیان باز می‌گردد. فاصله سپیدان از شیراز ۹۰ کیلومتر است و این شهر از تهران ۸۲۰ کیلومتر فاصله دارد. جاذبه‌های فوق‌العاده و طبیعت بسیار زیبای روستای سپیدان باعث شده تا مسافران از سفر به این منطقه لذت ببرند و خاطره‌های دلنشینی را برای خود و خانواده‌هایشان به ثبت برسانند. جمعیت شهرستان سپیدان ۵۱ هزار تن است.

روستای سپیدان علاوه بر آب‌وهوای بسیار دلنشینی که دارد، دارای بناهای فرهنگی، تاریخی و مکان‌های تفریحی جذابی است که باعث جذب گردشگران زیادی می‌شود. در تصویر زیر، عکس بسیار زیبایی از روستای سپیدان و عکس سپیدان شیراز و استان فارس را مشاهده می‌کنید.

در-تصویر-زیر،-عکس-بسیار-زیبایی-از-روستای-سپیدان-شیراز-را-مشاهده-می‌کنید.

جاذبه‌های گردشگری سپیدان

در سفر به سپیدان جاذبه های متعددی انتظار شما را می کشد. سپیدان دارای مناظر طبیعی زیبا و آبشارهای خاص و دیدنی فراوانی است که در ادامه به معرفی هرکدام از این مناطق و مناظر خواهیم پرداخت:

· آبشار مارگون سپیدان

آبشار مارگون سپیدان

آبشار مارگون سپیدان یکی از جاذبه‌های اصلی روستای سپیدان است. این آبشار در ۵۰ کیلومتری شهر اردکان قرار دارد. آبشار مارگون دارای ۷۰ متر ارتفاع و ۱۰۰ متر عرض است و یکی از بلندترین آبشارهای چشمه‌ای جهان به شمار می‌رود. ارتفاع آبشار مارگون از سطح دریا ۲۲۰۰ متر است که به دره‌های غربی روستای سپیدان سرازیر می‌شود.

وجود چشمه مارگون در فصل تابستان، هوای بسیار خنک و دلنشینی را ایجاد می‌کند و در زمستان نیز قندیل‌های یخی مناظر بسیار تماشایی را به وجود می‌آورند. در اطراف آبشار مارگون جنگل‌هایی وجود دارند که پر از درختان سیب، زالزالک و بوته‌های زرشک هستند. برای رفاه حال مسافران در نزدیکی آبشار، امکانات رفاهی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی و مکان‌هایی برای زدن چادر فراهم شده است.

· چله گاه

چله-گاه

چله‌گاه یکی از معروف‌ترین مکان‌های تفریحی و گردشگری روستای سپیدان است که در فاصله ۵ کیلومتری اردکان قرار دارد. چله‌گاه جزو مناطقی است که با داشتن کوچه باغی از غارهای سنگی، درختان چنار، آبشار فصلی، باغ‌ها، چشمه‌ها و رودخانه‌های پرآب، در تمام فصول سال زیباست و از دیدن طبیعتش سیر نخواهید شد.

· چشمه شش پیر سپیدان

چشمه-شش-پیر-سپیدان-

اگر به دنبال سفر به یک جای خنک و خوش آب‌وهوا هستید، چشمه شش پیر روستای سپیدان شیراز را فراموش نکنید. این چشمه بسیار پرآب بوده و زیبایی خاص و منحصربه‌فردی دارد. آب زلال از بین شکاف‌های کوه عبور می‌کند و صحنه‌ای تماشایی برای گردشگران به وجود می‌آورد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این چشمه بی‌نظیر، خواندن مقاله شش پیر سپیدان کجاست را از دست ندهید.

· تنگه تیزآب

تنگه-تیزآب

تنگه تیزآب در فاصله ۲۸ کیلومتری شمال غرب روستای سپیدان و ۹۰ کیلومتری شیراز قرار دارد. این تنگه طبیعت بی‌نظیری دارد و وجود درختان بلوط، بادام، گردوی وحشی و بید بر زیبایی هر چه بیشتر این تنگه افزوده‌اند. از میان این تنگه رودخانه‌ای دائمی جاری است که دارای آبی شیرین است. این آب برای کشاورزی و شرب استفاده می‌شود و انواع ماهی‌های بومی نیز در این آب زندگی می‌کنند.

در کنار این تنگه انواع امکانات رفاهی مانند آلاچیق، رستوران، سرویس بهداشتی و سوپر مارکت وجود دارد.

· آبشار چیکان

آبشار-چیکان

آبشار چیکان نیز در فاصله کمی از آبشار مارگون قرار گرفته و شما می‌توانید بعد از تماشای آبشار زیبای مارگون، به تماشای آبشار چیکان بروید. آبشار چیکان در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال اردکان قرار دارد.

زیبایی خیره کننده و چشم‌نواز این آبشار، هر رهگذری را وادار می‌کند تا بایستد و محو زیبایی آن شود. ارتفاع این آبشار به اندازه آبشار مارگون نیست؛ اما زیبایی آن به خصوص در فصل زمستان و با وجود قندیل‌های یخی، باعث شده تا مسافران زیادی از این آبشار دیدن کنند.

· برج خلار

برج-خلار

برج خلار یکی از بناهای تاریخی است که از دوران صفویان و مشرف به روستای خلار قرار گرفته است. روستای خلار در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع می‌باشد. این برج تاریخی به شکل چهارگوش ساخته شده که دارای ارتفاع ۴ متر و قطر ۳ متر است.

· پیست اسکی پولاد کف

پیست-اسکی-پولاد-کف

در سفر به سپیدان می توانید اسکی کنید. اگر شما هم از طرفداران ورزش‌های زمستانی و عاشق اسکی در زمستان و یک تجربه هیجان‌انگیز هستید، پیست اسکی پولاد کف روستای سپیدان را از دست ندهید. این پیست اسکی، در شمال غرب شیراز و ۱۵ کیلومتری شمال اردکان قرار دارد. پیست اسکی پولاد کف، دومین پیست اسکی بزرگ و بین‌المللی در ایران است.

این پیست در ارتفاع ۲۸۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و ارتفاع قله آن، ۳۲۵۰ متر از سطح دریا است. مجموعه پیست اسکی پولاد کف در هر چهار فصل سال، پذیرای گردشگران است. شما می‌توانید در زمستان، از اسکی روی برف و در تابستان، از اسکی روی چمن در این مجموعه نهایت لذت را ببرید.

علاوه بر تمام مکان‌های دیدنی که گفته شد، مکان‌های دیگری نیز وجود دارند که فوق‌العاده جذاب و تماشایی هستند. در زیر به صورت مختصر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • آبشار مورزیان
  • تنگه رودشیر
  • تنگه غوره‌دان
  • تنگه گمبیل
  • تل دروازه
  • تل شعبان
  • تل اسفیان
  • تل بی‌بی شاه خاتون
  • تنگ بهشت مکان
  • تنگ تورممو
  • سراب کهگران
  • باغ تفریحی سپیدان شیراز

تمامی این مکان‌ها و بسیاری از جاهای دیگر، همگی از جاذبه‌های گردشگری و دیدنی روستای سپیدان هستند. مطمئنا خاطره خوش سفر و بازدید از این مناطق، تا همیشه در ذهن شما نقش خواهد بست.

جاده سپیدان به شیراز

جاده-سپیدان-به-شیراز

جاده‌های شمالی استان فارس در تمام فصول سال دارای مناظری بکر و منحصربه‌فرد هستند و جاده سپیدان به شیراز یکی از این جاده‌های زیباست. وجود جنگل درختان بلوط، بادام وحشی، انجیر کوهی، تمشک، سپیدار، آویشن، کلخنگ و بسیاری از گیاهان دیگر در دو طرف جاده باعث شده تا این جاده، به یک جاده رویایی و بسیار زیبا برای مسافران تبدیل شود.

مزارع و زمین‌های کشاورزی، دشت‌های وسیع و کوه‌های حیرت آوری که در اطراف جاده قرار دارند، زیبایی‌های این جاده را صد چندان کرده است. وجود چشمه‌ها و رودخانه‌ها نیز باعث شده تا هوای جاده سپیدان به شیراز در فصول گرم سال، خنک و دلچسب باشد.

نقشه سپیدان

سفر به سپیدان؛ تجربه سفری به‌یادماندنی

سفر به شیراز، این شهر بهشتی و بازدید از جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز، تجربه سفری خاطره‌انگیز را برای شما رقم خواهد زد. یکی از دغدغه‌های اکثر گردشگران و مسافران در هنگام سفر، پیدا کردن محلی برای اقامت است. به خصوص اگر در فصولی سفر کنید که تعداد مسافران در این شهر زیاد باشد، پیدا کردن محلی برای اقامت کمی دشوار خواهد بود. شما می‌توانید با اجاره ویلا و سوئیت در سپیدان، به راحتی و بدون دغدغه به مسافرت بروید و از دیدن مناظر زیبا و بکر این منطقه بسیار جذاب لذت ببرید.

۴.۴/۵ - (۲۲ امتیاز)
یک نظر برای "راهنمای سفر به سپیدان استان فارس" ارسال شده.
  1. ندا عابدی گفت:

    سپیدان شهرستان هست.چرا از عبارت روستای سپیدان استفاده میکنید؟؟؟؟
    لطفا در اسرع وقت اصلاح کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *