راهنمای سفر به اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

حتما بارها شنده اید که اصفهان نصف جهان است. شهری که آنقدر زیبایی دارد که به راستی هم می تواند نصف جهان باشد. این شهر بعد از اسلام به‌عنوان پایتخت صفویان انتخاب شد و به همین دلیل آثار تاریخی زیادی از عهد صفویه را در خود جای داده است. همه ساله تعداد زیادی گردشگر داخلی و خارجی برای تماشای شکوه معماری ایرانی به اصفهان سفر می‌کنند. اگر شما هم قصد سفر به نصف جهان را دارید، با راهنمای سفر به اصفهان مجله لیدوما همذاه باشید تا اطلاعات جامعی از این شهر توریستی و دیدنی به دست آورید.

معرفی اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

اصفهان دارای پیشینه ای غنی و بناهاب و شاهکارهای معماری بسیار زیادی است. این شهر در طول تاریخ چندین بار به عنوان پایتخت انتخاب شده و بههمین دلیل آثتر تاریخی یاد و زیبایی را در خود جای داده اشت. همانطور که می دانید این شهر در مرکز ایران واقع شده  و سومین شهر بزرگ ایران به حساب می‌آید. آثار تاریخی، جاذبه‌های گردشگری، صنایع دستی و زیبایی‌های طبیعی همه و همه این شهر را به یکی از قطب های گردشگری ایران تبدیل کرده است.

آب و هوای اصفهان

آب و هوای اصفهان

آب و هوای اصفهان نیمه کویری است. زمستان‌ های این شهر سرد و خشک با بادهای سرد و تابستان های آن گرم و خشک است. بالاترین درجه حرارت در تابستان ۴۰ درجه بوده و در بهار و پاییز هوا معتدل‌تر می شود. این شهر به لحاظ جغرافیایی در منطقه نیمه بیابانی قرار گرفته و به همین دلیل مناطق شمالی و شرقی آن دارای آب و هوای کویری و مناطق جنوبی آن دارای آب و هوای خنک‌تری است .

بهترین زمان سفر به اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

فصل های بهار و پاییز بهترین زمان های سفر به اصفهان از لحاظ آب و هوایی هستند. اگر به دنبال سفری ارزان به این شهر تاریخی هستید، در زمستان به اصفهان سفر کنید، اما اگر قصد سفر تابستانه به این شهر را دارید، توجه کنید که تابستان های اصفهان خیلی گرم است و ممکن است اذیتتان کند.

راهنمای سفر به اصفهان و فرهنگ و آداب و رسوم مردم اصفهان

راهنمای فرهنگی سفر به اصفهان

یکی از معروف‌ ترین مراسم آیینی اصفهان، آیین قالی‌شویان مشهد اردهال است که هرسال در روستای خاوه اردهال برگزار می‌شود. این آیین‌ سنتی و مذهبی در یونسکو هم به ثبت رسیده و قدمتی هزارساله دارد.

در این مراسم، یکی از قالی‌های امامزاده سلطان علی بن محمد باقر (ع) را به یاد قالی ای که پیکر امامزاده در زمان شهادتش در آن پیچیده شده بود، در چشمه‌ای می‌شویند؛ گروهی دیگر نیز در یک نبرد نمادین با قاتلان امامزاده، چوبدست‌های خود را در هوا تکان می‌دهند.
سوئیت ارزان در اصفهان

همچنین ببینید: رزرو هتل در اصفهان

مسیرهای دسترسی به اصفهان

مسیر هوایی سفر به اصفهان

یکی از بهترین و سریع‌ترین گزینه‌های سفر، سفر هوایی است. در این نوع سفر شما می توانید بی‌دغدغه و بدون خستگی سفر دلنشینی را به اصفهان داشته باشید. باز انجایی که اصفهان فرودگاه بین المللی دارد، سفر هوایی به اصفهان همه روزه و از طریق ایرلاین‌های مختلف امکان پذیر است. فرودگاه اصفهان خارج از شهر قرار دارد و به همین دلیل مسافران باید برای تردد از تاکسی های فرودگاه استفاده کنند که ۲۴ ساعته فعالند. سفر هوایی از تهران به اصفهان ۳۳۸ کیلومتر بوده و م۵۵ دقیقه طول می کشد.

مسیر جاده ای سفر به اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

گفتیم که اصفهان در قلب ایران قرار دارد. به همین دلیل جاده‌های بسیاری به آن می‌رسند که هر کدام جاذبه‌های خاص خود را دارند. ااگر می خواهید از تهران به اصفهان سفر کنید جاده خلیج فارس و سپس زادراه کاشان اصفهان بهترین راه دسترسی به این شهر است. از سمت شیراز و شهرهای جنوبی هم بزرگراه شیراز به اصفهان مسیر مناسبی است.

علاوه بر این شما می توانید با اتوبوس هم به این شهر سفر کنید. سفر زمینی از تهران به سمت اصفهان حدود ۵ ساعت طول می کشد.

مسیر ریلی سفر به اصفهان

تقریبا از اکثر شهرهای بزرگ ایران برای اصفهان قطار وجود دارد. ایستگاه های موجود در مسیر تهران تا اصفهان عبارتند از: جمکران، کاشان، بادرود، اصفهان، زرین شهر. سفر به اصفهان با قطار از تهران حدود ۷ ساعت طول می کشد.

حمل و نقل عمومی در راهنمای سفر به اصفهان

تردددر شهر اصفهان به دلیل وجود وسایل حمل و نقل عمومی بسیار آسان است. حمل و نقل عمومی در اصفهان شامل مترو، اتوبوس های تندرو، تاکسی، تاکسی های آنلاین، دوچرخه و … است. البته چون جاذبه های گردشگری در اصفهان به هم نزدیکند می توانید با رسیدن به یک منطقه بقیه مسیر را پیاده بروید.

راهنمای سفر به اصفهان و انواع وسایل نقلیه قابل استفاده در اصفهان

مترو

خط ۱ متروی اصفهان شمال شهر رابه جنوب شهر متصل می‌کند.

اتوبوس

اصفهان دارای اتوبوس های پرسرعت است که تقریبا تمام شهر را پوشش می دهند.

تاکسی

یکی از بهترین وسایل نقلیه در اصفهان هم تاکسی ها هستند که چندین نوع دارند. از جمله آن ها می توان به تاکسی های ویژه فرودگاه، تاکسی مدارس، تاکسی بی سیم، تاکسی گردشگری، تاکسی ویژه پایانه های مسافربری و تاکسی های آنلاین اشاره کرد.

دوچرخه

بله در اصفهان می توانید ازدوچرخه هم به عنوان وسیله نقلیه عمومی استفاده کنید. برای این کار کافی است به خانه دوچرخه بروید و دوچرخه ای را به صورت ساعتی اجاره کنید.

هزینه سفر به اصفهان

  • هزینه سفر با هواپیما از تهران تا اصفهان بین ۷۰۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است.
  • هزینه سفر با قطار از از تهران تا اصفهان بین ۱۶۳ هزار تومان تا ۴۵۹ هزار تومان متغیر است.
  • هزینه سفر با اتوبوس از تهران تا اصفهان بین ۷۴ هزار تومان تا ۱۲۲ هزار تومان متغیر است.
  • هزینه هر وعده غذایی در اصفهان از ۳۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است.
  • هزینه اقامت در اصفهان نیز از ۲۰۰ هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است.

جاهای دیدنی و گردشگری اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

گفتیم که جاهای دیدنی اصفهان آنقدر زیاد و متنوع هستند که این شهر را به نصف جهان معروف کرده اند. آثار تاریخی و فرهنگی اصفهان به‌ دلیل ثبت در میراث جهانی یونسکو، ارزش و اهمیت ویژه و شهرت زیادی پیدا کرده‌اند. البته باید بدانیم که دیدنی‌ های اصفهان فقط به آثار تاریخی و فرهنگی خلاصه نمی‌شود و علاوه بر آن ها جاذبه‌های طبیعی زیادی هم در این شهر وجود دارد. در ادامه راهنمای سفر به اصفهان چند مورد از این جاذبه ها را به شما معرفی می کنیم.

میدان نقش جهان

راهنمای سفر به میدان نقش جهان اصفهان

میدان نقش جهان دومین میدان بزرگ جهان است که قدم زدن و راه رفتن در آن یکی از بی نظیرترین تجربه های سفر به اصفهان را برایتان رقم خواهد زد. میدان نقش جهان شامل قسمت های مختلفی از جمله مسجد شاه، عمارت عالی قاپو و مسجد شیخ لطف الله است.

مسجد جامع اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان مسجد جامع

قدمت این مسجد که به مسجد عتیق و مسجد جمعه نیز معروف است، به قرن دوم هجری برمی‌ گردد. همچنین به عنوان یکی از اولین مساجد اسلام در ایران م هبه شمار می رود.

پل خواجو

پل خواجو اصفهان

پل خواجو در زمان شاه عباس صفوی روی آب‌ زاینده رود بنا شده است. میان این پل، ساختمانی به نام بیگلربیگی قرار دارد که محلی برای اقامت موقت شاه عباس و خاندان وی به حساب می آمده .

سی و سه پل

راهنمای سفر به اصفهان

سی و سه پل، پلی است که با سی و سه دهانه و طول ۲۹۵ متر روی زاینده رود قرار دارد و به عنوان طولانی ترین پل اصفهان شناخته شده است. این پل در دوران صفویه و به دستور الله وردی خان ساخته شده و یکی از پیشرفته‌ ترین و هوشمندانه‌ ترین پل های جهان به شمار می رود.

کاخ هشت بهشت

راهنمای سفر به اصفهان

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی اصفهان که در دوران حکومت شاه سلیمان صفوی ساخته شده هشت بهشت است. این عمارت به سبک معماری اصیل اصفهان و در دو طبقه ساخته شده و به کاخ عالم هم معروف است.

غذاهای محلی اصفهان

اصفهان غذاهای محلی و سنتی زیادی دارد که می توانید در طول سفرتان طعم بینظیر آن‌ها را بچشید. بریانی، قیمه ریزه، خورش به آلو، شوید باقالی، پلو ماش و قمری، حلیم بادمجان، خورشت ماست، کاچی هفت دخترون و دوغ و گوشفیل و… بخشی از غذاهای خوشمزه اصفهان هستند. در ادامه این راهنمای سفر به اصفهان می خواهیم تعدادی از غذاهای سنتی اصفهان را برایتان معرفی کنیم:

بریونی یا بریانی

راهنمای سفر به اصفهان

متر کسی پیدا می شود که به اصفهان سفر کرده باشد ولی طعم بریونی را امتحان نکند. این غذای محلی اصفهان از گوشت، پیاز، روغن، دارچین، نعناع خشک، زعفران و کشک تهیه می شود و به همراه مقداری جگر سفید پخته و چرخ شده، آب ‌گوشت، نان سنگک، ریحان و دوغ خنک سرو می شود.

حلیم بادمجان اصفهانی

راهنمای سفر به اصفهان

حلیم بادمجان اصفهانی از آن حلیم هایی است که هنگام سرو کش می اید. در پخت این حلیم بادمجان از گوشت گردن، بادمجان، کشک، برنج و … استفاده  می شود.

کباب مشتی یا کباب زردک

یکی از کباب های ساده و خوش طعم کباب زردک است که پخت آن نیاز به مهارت خاصی ندارد. این کباب طعمی ملس داشته و با نان سرو می شود.  این غذای اصفهانی با گوشت چرخ ‌کرده، آرد نخودچی، شیره، زردک، ادویه‌ های خوش‌عطر، پیاز و سرکه تهیه می شود.

خورش ماست

خورش ماست

خورش ماست یکی از پرطرفدارترین پیش غذاهای اصفهان است که طعم و ظاهر خاصی دارد. برای درست کردن خورش ماست از ماست چکیده، مرغ، زرده تخم مرغ، خلال پوست پرتقال، شکر، زرشک، نمک، زعفران و زردچوبه استفاده می شود. رنگ این خورش زرد است و طعم آن ترکیبی از شیرینی و ترشی است.

اشکنه

یکی از غذاهای قدیمی اصفهان  اشکنه است. برای تهیه این غذا از پیاز، سیب زمینی، شنبلیله خشک، تخم‌مرغ و روغن استفاده می شود.

شله بریان با زیره

شله بریان

شله بریان با زیره یکی دیگر از غذاهای محلی و بسیار مقوی اصفهان است که با بافت نرم خود طعمی دوست داشتنی دارد. برای تهیه‌ این غذا از گوشت دنده گوسفند، پیاز، زردچوبه، نمک و فلفل، برنج نیم دانه، زیره سیاه آسیاب شده استفاده می شود.

یخمه ترش

یک غذای سنتی و خوشمزه است که خاصیت بسیار زیادی دارد و معمولا با نان سنگک سرو می شود. در تهیه این غذا از زردآلو، آلو و به، گوشت گوسفند، برنج و شکر استفاده می شود

آش شله قلمکار

راهنمای سفر به اصفهان

یکی از غذاهای مشهور اصفهان که از ماش، گوشت، برنج و سبزی تهیه می‌ شوند.

آش اوماج

این آش در بخش ترک نشین اصفهان شهرت دارد و ترکیبی از حبوبات، آرد، آب، اسفناج، زرد چوبه و پیاز است.

رستوران های اصفهان

راهنمای سفر به اصفهان

یکی از بهترین جاهایی که در راهنمای سفر به اصفهان برای صرف غذا به شما پیشنهاد می‌کنیم، هتل عباسی اصفهان است. این مجموعه شامل چندین رستوران‌، سفره ‌خانه سنتی، چایخانه سنتی و کافه‌تریاست که می توانید بهترین غذاهای اصفهان را در آن نوش جان کنید..

رستوران نقش جهان، رستوران ترنج، رستوران خوان گستر، رستوران شهرزاد و رستوران بریانی اعظم از دیگر گزینه‌های پیش روی گردشگران هستند. اگر اهل فست ‌فود هستید، فست فود آرابو، کافه رستوران هرمس، کافه رستوران آرکا، فودکورت سیتی سنتر و رستوران بن اپتی، باب سلیقه شما خواهند بود.

مراکز خرید اصفهان

مراکز خرید اصفهان

بازارها و مراکز خرید اصفهان یکی دیگر از گزینه ای گردش و تفریح در اصفهان است. در ادامه راهنمای سفر به اصفهان به معرفی برخی از این مراکز خرید سنتی و مدرن می پردازیم:

سیتی سنتر

این مجموعه یک مجتمع تجاری تفریحی مدرن است که در هفت طبقه ساخته شده است. دو طبقه پارکینگ، سه طبقه مراکز خرید و واحدهای تجاری و دو طبقه آخر به مجموعه‌ های سینمایی، فود کورت، سالن‌ های ورزشی و شهربازی سرپوشیده.

مرکز خرید جلفا

یکی دیگر از مراکز خرید مدرن اصفهان مرکز خرید جلفاست که شامل برندهای مختلفی است. در این مرکز خرید می توانید انواع پوشاک، کیف و کفش، مبلمان، وسایل تزئینی، جواهرات، پارچه، اسباب بازی و… را با کیفیت بسیار بالایی تهیه کنید.

مرکز خرید پارک

مرکز خرید پارک از قدیمی ترین مراکز خرید اصفهان با بیش از ۴۰ سال قدمت است که در یک پارک قرار گرفته و علت نامگذاری این مجتمع نیز به همین دلیل است. این مرکز خرید بیش از ۴۰۰ واحد تجاری، ساختمان پزشکان، مشاور املاک، پارکینگ و انواع رستوران را در خود جا داده و محصولات متنوعی را در اختیار شما قرار می دهد.

مرکز خرید شهر

در این مرکز خرید  اقلامی مانند پوشاک، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، شال و روسری، لوازم صوتی و تصویری، موبایل، حوله و صنایع دستی موجود است. همچنین در این مرکز خرید انواع رستوران و کافی شاپ وجود دارد.

بازار قیصریه

یکی از قدیمی‌ ترین و مهم‌ ترین مراکز خرید اصفهان بازار سنتی قیصریه است که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌ گردد. این بازار دو طبقه بوده و طبقه اول آن مربوط به فروشگاه‌ ها و طبقه دوم نیز مربوط به دفاتر تجاری است.

بازار بزرگ حکیم

در این مرکز خرید انواع محصولات متنوع و باکیفیتی شامل پوشاک و صنایع دستی موجود است.

سوغات اصفهان

سوغات اصفهان

اصفهان، مهد صنایع‌دستی ایران است. خاتم کاری، میناکاری، ادوات مسی، قلم‌زنی، پارچه‌های قلم‌کاری، فیروزه‌کوبی، ملیله‌کاری، قالی، سفال و سرامیک و… از محبوب ترین صنایع‌ دستی اصفهان هستند که می‌توانید ان ها را به‌عنوان سوغات تهیه کرده و با خود به شهرتان ببرید.

از جمله سوغاتی‌های خوراکی نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گز و پولکی، شیرینی برشتوک، سوهان عسلی، شیرینی برنجی، نبات و گلاب قمصر کاشان، عسل فریدون ‌شهر و خوانسار

راهنمای اقامت در اصفهان

با توجه به توریستی‌بودن شهر اصفهان، هتل‌های زیادی در این شهر فعالیت می‌کنند و شامل طیف وسیعی از مهمان‌سراهای ارزان تا هتل‌های میان‌رده و هتل‌های لوکس و گران هستند. معروف ترین و محبوب ترین هتل اصفهان هتل پنج ستاره عباسی است. از دیگر هتل‌های لوکس اصفهان می‌توان به هتل پارسیان کوثر، هتل مجلل پارسیان عالی قاپو و هتل آسمان اشاره کرد. اگر به اقامتگاه‌های بوم‌گردی علاقه دارید می‌‌توانید تجربه جذاب و منحصر به ‌فردی را در اقامتگاه های بومگردی اصفهان داشته باشند. به جز این شما می توانید با اجاره سوئیت در اصفهان اقامت و سفر دلنشینی داشته باشید.

 

 

 

Rate this post
یک نظر برای "راهنمای سفر به اصفهان" ارسال شده.
  1. بی نام گفت:

    جای تفریحش خوبه آب وهوای خوبی داره ولی مردمانش خیلی خسیس وهیچ کاری رو الکی برای کسی انجام نمیدن مگربابتش کاری کرده باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *