دهکده ساحلی بندرانزلی

دهکده ساحلی بندرانزلی

شهر نیلوفرهای آبی از یک سو توسط دریای خزر و از سویی دیگر به وسیله مرداب بین المللی انزلی و جنگل‌های سرسبز احاطه شده است. یکی دیگر از جذابیت‌های این شهر، وجود دهکده ساحلی بندر انزلی است که هر تازه واردی با دیدن بافت زیبای شهرک، خیابان ه،٬ بلوارها و فضای سبز آن که منتهی به دریای نیلگون خزر است؛ در کنار دروازه ورودی و خروجی بزرگ با حضور نگهبانان جهت کنترل و اطلاعات و انتظامات، ناخودآگاه زبان به تحسین این مجموعه می‌گشاید. برای آشنایی بیشتر با دهکده ساحلی و اطلاعات کامل آن تا پایان این مقاله‌ی لیدوماتریپ با ما همراه باشید.

معرفی دهکده ساحلی بندر انزلی

دهکده ساحلی انزلی

دهکده ساحلی از چهار خیابان اصلی ساحل، کاسپین،خورشید و رستم تشکیل شده است. نزدیک ترین خیابان‌های دهکده ساحلی به دریا، رستم و پس از آن به ترتیب: خورشید، کاسپین و ساحل می‌باشند. شایان ذکر است ورودی این شهرک دارای نگهبانی ۲۴ ساعته و تمامی خیابان‌های آن نیز در قالب شیفت‌های ۸ ساعته در طول ۲۴ ساعت دارای نگهبان می‌باشد. از دیگر امکانات این شهرک می‌توان به ساحل اختصاصی آن به طول دو هزار متر اشاره نمود. رستوران، کافی شاپ، فروشگاه مواد غذایی، نانوایی، بانک، زمین تنیس و … اشاره کرد.

دهکده ساحلی کجاست؟

دهکده ساحلی بندر انزلی بزرگ ‌ترین باغ شهر ایران است و از جمله جاهای دیدنی بندر انزلی محسوب می‌شود. این شهرک در منطقه غازیان انزلی بین محله شالیور و بی‌ بی حوریه غازیان واقع ‌شده و از هنگام ساخت آن تاکنون با وجود ایجاد شهرک‌های توریستی فراوان در استان گیلان و مازندران هنوز از زیباترین شهرک‌های گردشگری ایران است.

آدرس: بندر انزلی، بلوار ابوطالب.

تاریخچه دهکده ساحلی

دهکده ساحلی بندر انزلی، در مساحتی بالغ بر ۲۲۰ هکتار در سال ۱۳۴۸ توسط مرحوم فرهنگی بنا نهاده شد. بالغ بر ۶۰ درصد فضای شهرک دهکده ساحلی انزلی را فضای سبز تشکیل داده و به همین دلیل لقب بزرگترین باغ شهر ایران را از آن خود نموده است. حدودا تعداد ۱۲۰۰ دستگاه ویلا در این شهرک موجود است که در تیپ ها و مساحتهای مختلف گرد هم آمده اند. اغلب بناهای ساخته شده در دهکده ساحلی بندر انزلی دارای طول عمری بالای بیست سال بوده و در کنار آن هستند ویلاهایی مدرن با طراحی روز دنیا.

تصاویر دهکده ساحلی بندرانزلی

دهکده دهکده ساحلی دهکده انزلی دهکده ساحلی انزلی

شهرسازی دهکده ساحلی

شهرسازی دهکده انزلی

به طور کلی دهکده ساحلی انزلی شهرکی‌ست که به موازات خط ساحلی دریا ساخته شده است. دهکده ساحلی از غرب به خیابان‌های شریعتی در ساحل قو و از سمت شرقی به پارک جنگلی شهرداری محدود می‌شود. نکته درخور توجه در خصوص این شهرک، نام گذاری خیابان‌ها و استاندارد‌های قابل توجهی‌ است که در بهینه سازی ترافیک، روانسازی و سهولت دسترسی برای ساکنین یا میهمانان شهرک در نظر گرفته شده است.

این موارد کاملا با رعایت نکات مهندسی و شهرسازی طرح‌ ریزی شده بود. اگر بخواهیم به مسیر‌های اصلی بپردازیم شاید لازم باشد ابتدا به جریان اصلی و ورودی و همچنین معابری که از شرق به غرب کشیده شده‌اند اشاره کنیم.

از جنوب ( ورودی دهکده) تا شمالی‌ترین نقطه دهکده ساحلی با بلوار دریا مواجهیم. این بلوار مسیر ورودی و خروجی اصلی شهرک است. خیابانی به طول یک کیلومتر که در انتهای خود به محدوده ساحلی ختم می‌شود. چهار خیابان اصلی دیگر که به صورت غربی و شرقی شاکله شهرک را شکل داده‌اند. این خیابان‌ها عبارتند از ساحلی شرقی و غربی، کاسپین شرقی و غربی، خورشید شرقی و غربی، رستم شرقی و غربی.

اگر تقسیمات شهرک ساحلی را بر مبنای خیابان‌بندی‌ها در نظر بگیریم به طور کل بخش شرقی دهکده ساحلی وسعت بیشتری دارد. باقی خیابان‌های فرعی که عموما از همین چهار خیابان منشعب می‌شوند با شماره مشخص شده‌اند. مثل خیابان هشتم و دهم که فرعی ارتباطی بین خیابان بلوار ساحلی شرقی با خیابان کاسپین شرقی‌ست.

به نظر می‌رسد ایده طراحی شهرک دهکده ساحلی، با ذهنیت ارجح بودن اماکن تفریحی و توریستی، پاویون‌های ساحلی، رستوان‌ و تفرجگاه‌ها در مجاورت دریا شکل گرفته است. یعنی خانه به مثابه آرامش و لذت. در گذشته مجموعه موبی ‌دیک دهکده ساحلی جزو بهترین‌های این منطقه محسوب می‌شد که مجهز به استخر هم بود.

در شرقی‌ترین محدوده این شهرک، در انتهای خیابان کاسپین شرقی، یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های غازیان و به نوعی بندر انزلی وجود دارد که همچنان پابرجاست. رستورانی که در مجاورت اولین آپارتمان‌های مسکونی دهکده ساحلی و بندر انزلی بنا شده، و هنوز بافت کلاسیک و دکوراسیون داخلی چوبی گرمی را از دهه پنجاه حفظ کرده است.

اما دومین رستوران این شهرک؛ در سال‌های اخیر با تملک سازمان تامین اجتماعی بر بعضی از ویلا‌های موجود در خیابان رستم و خرید مساحتی از رستم شرقی که رو به دریاست، این ارگان به طور اختصاصی اقدام به احداث رستورانی ساحلی نموده است.

امکانات گردشگری دهکده ساحلی بندرانزلی

دهکده ساحلی

. دهکده ساحلی بندر انزلی دارای امکانات رفاهی همچون رستوران، فروشگاه، پارک، مسجد، منطقه شنای برادران و خواهران، زمین‌های ورزشی، ویلاهای ساحلی، آلاچیق و… است.

چه زمانی به دهکده ساحلی بندر انزلی سفر کنیم؟

دهکده ساحلی

از آنجایی که مسافران و ساکنان فصلی آن در فصل‌های بهار و تابستان بیشتر به این شهرک می آیند و انزلی چی ها (چه ساکن دهکده باشند چه نباشند) در این ماه‌ها بیش از پیش به این جا رفت و آمد می‌کنند، دهکده ساحلی انزلی در عصرهای پنجشنبه و جمعه این دو فصل بسیار شلوغ است، علاوه بر ساحل دهکده، پر رفت و آمدترین خیابان‌های دهکده دو خیابان اصلی و خیابان خورشید می‌باشد که جوان‌های شهرک و شهر به همراه مسافران در این خیابان‌ها به ماشین سواری یا پیاده روی می‌پردازند.

دسترسی به اماکن ضروری

دهکده ساحلی بندر انزلی شاید تنها شهرکی باشد که در محوطه مسکونی خود دسترسی مطلوبی به اماکن ضروری برای رفع نیازهای ساکنین شهرک داشته باشد. مجموعه‌ای شامل بانک، نانوایی، رستوران، کافه، فروشگاه، پارک، سالن سمینار و محوطه ورزشی اختصاصی در این محوطه وجود دارد که کار را برای ساکنین و مسافران راحت می‌کند.

جاذبه های دیدنی نزدیک به دهکده

ساحل قو

بعد از بازدید از دهکده ساحلی و یا با اقامت در این دهکده می‌توانید به راحتی و در زمان کوتاهی به تماشای ساحل قو، پارک جنگلی انزلی و مرقد بی بی حوریه بروید.

رستوران های بندرانزلی نزدیک به دهکده ساحلی

رستوران ساحلی

از رستوران های بندرانزلی نزدیک به دهکده ساحلی می‌توانیم چند مورد را نام ببریم که کیفیت غذای مناسبی دارند و دسترسی به آن‌ها از دهکده ساحلی راحت است.

کافه رستوران دهکده ساحلی، واقع در محوطه دهکده، انتهای کاسپین شرقی.

کافه و رستوران بارکاز واقع در بلوار سردار اکبر صیاد بورانی

رستوران ساحلی هتل دلفین واقع در ساحل قو، خیابان اطبا، هتل دلفین.

رستوران دریاکده انزلی واقع در جاده انزلی به رشت، ۲ کیلومتر مانده به دانشگاه آزاد.

اقامت در دهکده ساحلی بندر انزلی

اقامت در دهکده ساحلی

برای اقامت در دهکده ساحلی چندین گزینه پیش روی شماست:

شما می‌توانید در هتل‌های بندر انزلی که فاصله کمی با دهکده دارند ساکن شوید. هتل‌ ناز خزر، هتل دنیز، هتل دلفین و هتل لاکچری ملورین از نزدیک ترین هتل ها در دهکده ساحلی هستند.

علاوه بر هتل ها اقامتگاه‌های بوم گردی هم گزینه مناسبی برای اقامت هستند. این اقامتگاه ها فضایی آرام با حال و هوای سنتی را در اختیار مسافران قرار می‌دهند و اغلب امکانات مناسب و هزینه های بهینه تری به نسبت هتل‌ها دارند.

گزینه بعدی برای اقامت، اجاره ویلا یا سوئیت است. برای این کار می‌توانید به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در بندرانزلی مراجعه کرده و با استفاده از فیلترهای موجود، محدوده جغرافیایی مورد نظرتان را انتخاب کرده و تمام واحدهای اقامتی موجود در آن منطقه را مشاهده کنید تا در نهایت بتوانید مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید.

 

۴.۵/۵ - (۱۳ امتیاز)
یک نظر برای "دهکده ساحلی بندرانزلی" ارسال شده.
  1. محمد گفت:

    سلام رفتن به دهکده ساحلی انزلی برای عموم آزاد است یا فقط برای کسانی که اونجا ویلا اجاره کردند آزاد است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *