دریاچه صورتی مهارلو در شیراز چگونه جایی است؟

دریاچه صورتی مهارلو در شیراز چگونه جایی است؟

شهر شیراز، شهر دیدنی‌های خاص و منحصر به فرد است. جاذبه‌های گردشگری این شهر متنوع و شگفت‌انگیزند و سالانه گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشانند. یکی از جاذبه‌های مشهور و محبوب شیراز که احتمالا آوازه‌اش را شنیده‌اید، دریاچه صورتی مهارلو در شیراز است. اکثر گردشگران این دریاچه حیرت‌انگیز را، با نام دریاچه صورتی و یا تالاب سرخ می‌شناسند.

در این مقاله از مجله گردشگری لیدوماتریپ قصد داریم تا با این دریاچه خوش رنگ و زیبا، بیشتر آشنا شویم.

دریاچه نمک مهارلو؛ از قدیم تا امروز!

دریاچه نمک مهارلو؛ از قدیم تا امروز!

در گذشته این دریاچه توسط اصطخری و در قرن چهارم هجری «جنکان» نام گرفته است. این اسم به معنای دریاچه نمک است که بعدها ابن بطوطه آن را به جمکان تغییر داده است، در گذشته دریاچه صورتی مهارلو با نام دریاچه نمک شیراز شناخته می‌شد.

بعدها در فارسنامه ابن بلخی و جغرافیای حمدالله مستوفی نام دریاچه به ماهلویه تغییر یافته است و امروزه دریاچه مهارلو با نام‌هایی چون مهلو، مهلویه و ماهلویه نیز شناخته می‌شود.

دریاچه صورتی مهارلو در شیراز؛ شور اما جذاب!

دریاچه-صورتی-مهارلو-در-شیراز؛-دریاچه‌ای-شور-اما-جذاب-و-دیدنی!

دریاچه صورتی مهارلو، در حدود ۲۵ هزار هکتار مساحت داشته و ارتفاعی ۱۵۶۰ متری از سطح دریا دارد. جالب است بدانید که این دریاچه علاوه بر این که یک تفرجگاه بسیار جذاب برای گردشگران است، یکی از اصلی‌ترین کانسارهای نمک در استان فارس نیز به حساب می‌آید. عناصر مفیدی چون کلرید منیزیم و سولفات سدیم در آب دریاچه وجود دارند و وجود همین املاح، آب دریاچه را برای رشد گیاهان و جلبک‌های خاص مناسب کرده است.

در گردش مهارلو مجموعه‌ای از دیدنی‌های متفاوت و شگفت‌انگیز در انتظار شما هستند. حال باید دید دریاچه مهارلو کجاست؟

دیدنی های دریاچه مهارلو شیراز

دیدنی-های-دریاچه-مهارلو-شیراز

بسیاری از گردشگرانی که به دریاچه مهارلو سفر می‌کنند، قصد تماشای مناظر عجیب، جذاب و صورتی رنگ آن را دارند. اما رنگ منحصر به فرد این دریاچه تنها جاذبه آن نیست و تنوع بسیاری در دیدنی های دریاچه صورتی مهارلو در شیراز وجود دارد.

مهارلو به علت وجود بسیاری از جانداران کمیاب منطقه شکار ممنوع به حساب می‌آید و مناظر چشم‌نواز آن ترکیبی از زیستگاه‌های جانوران مختلف و پرندگان مهاجر است. به علت شوری بیش از حد این دریاچه صورتی، هیچ نوع ماهی در دریاچه زندگی نمی‌کند اما همین ویژگی سبب رشد جلبک‌های سرخ و نوعی میگو و جذب پرندگان مهاجر زیبایی شده است.

دیدنی های دریاچه مهارلو در واقع چون یاقوتی سرخ هستند که در حصاری از کوه‌های سرفراز و محافظ قرار گرفته‌اند. توصیه می‌کنیم هنگام بازدید حتما تصاویری از مناظر شگفت‌انگیز مهارلو ثبت کنید تا خاطره خوش این سفر ماندگارتر شود.

جاذبه های گردشگری و تاریخی روستای مهارلو

جاذبه-های-گردشگری-و-تاریخی-روستای-مهارلو

علاوه بر دریاچه در روستای مهارلو نیز با جاذبه‌های روح‌نوازی مواجه خواهید شد. مگر می‌شود به شیراز گردی رفت و از سفری در دل تاریخ بی‌نصیب ماند؟ این روستای صفوی در گذشته دشت گل نام داشته است. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت مهارلو در بین دریاچه های شیراز و استان فارس است.

در نزدیکی روستا بقایایی از کاروانسرای شاه عباسی مربوط به دوران صفوی به چشم می‌خورد که معماری ویژه و زیبایی دارند. زیارتگاه خدیجه بانو بر فراز تپه‌ای در روستا نیز میزبان گردشگران اهل زیارت است.

علاوه بر این، باغات سرسبز، درختان میوه و خانه‌های سنتی در تپه‌هایی آباد از چشمه‌های خنک و شفابخش در روستای مهارلو نیز منتظرتان هستند، تا خاطراتی خوش برای شما به ثبت برسانند. تعدادی از چشمه‌ها و رودهای چناره، سلطان آباد و رود خشک شیراز، سیلاب‌های غربی این شهر را جمع کرده و حوزه آبریز زیبایی برای دریاچه ایجاد کرده‌اند. دریاچه صورتی مهارلو در شیراز با آب معمولی این رودها سیراب می‌شود، اما آنچه که سوال برانگیز است علت صورتی بودن آب در داخل دریاچه است.

علت صورتی بودن دریاچه مهارلو چیست؟

به علت شرایط آب و هوایی و جغرافیای دریاچه مهارلو، نوعی جلبک به نام دونالیلا سالینا در آب دریاچه رشد می‌کند. این جلبک سبز با افزایش دما و نمک نوعی ماده رنگی به نام بتاکارتن تولید می‌کند. بتاکارتن رنگدانه‌ای بی خطر است و فقط موجب سرخ شدن رنگ آب می‌شود و مناظری بسیار فوق العاده به وجود می‌آورد.

· جلبک دریاچه مهارلو

جلبک-دریاچه-مهارلو

گفتیم که جلبک دونالیا سالینا یا کشند قرمز در این دریاچه زندگی می‌کند و باعث سرخی آب دریاچه می‌شود. این جلبک مفید و کمیاب علاوه بر ایجاد رنگ قرمز دریاچه و زیبایی آن، در صنایع غذایی، تولید دارو و ساخت لوازم آرایشی کاربرد دارد و وجود آن علاوه بر جذب گردشگر، دریاچه مهارلو را به مخزن طبیعی صنعت بدل کرده است.

این جلبک برای ماهی‌ها و سایر آبزیان خطرناک و سمی است، اما نوعی میگو به نام آرتمیا که آب‌های شور زندگی می‌کند، از این جلبک تغذیه می‌کند. از این میگو در صنعت پرورش ماهی‌های خوراکی و زینتی استفاده می‌شود، همچنین فلامینگو‌های مهاجری که به دریاچه صورتی مهارلو می‌آیند، از این میگو تغذیه می‌کنند.

· دریاچه مهارلو چه زمانی صورتی است؟

دریاچه-مهارلو-چه-زمانی-صورتی-است؟

معمولا آب دریاچه صورتی مهارلو تا آخر تابستان خشک می‌شود و باعث می‌شود تا رنگ سفید بستر رودخانه دیده شود. وجود جلبک‌ها باعث می‌شود تا رنگ این دریاچه در اواسط تابستان به رنگ صورتی مایل به قرمز دیده دیده شود، در فصل بهار و در ماه‌های اردیبهشت و خرداد نیز رنگ دریاچه صورتی مایل به بنفش می‌شود و زیبایی و جذابیتش صد چندان می‌شود.

دیدنی های دریاچه صورتی مهارلو در شیراز، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تجربه طبیعت گردی در شیراز است. توصیه می‌کنیم محیای سفر شده و با اجاره منزل مبله در شیراز راهی مهارلوی اعجاب انگیز و جذاب شوید.

چه موجوداتی در دریاچه مهارلو زندگی می کنند؟

چه-موجوداتی-در-دریاچه-مهارلو-زندگی-می-کنند؟

آب شور دریاچه مهارلو و وجود جلبک دونالیا سالینا باعث شده تا هیچ نوع آبزی و ماهی در این دریاچه زندگی نکند. البته همان طور که گفتیم میگوی آرتمیا در این دریاچه زندگی می‌کند، و دریاچه مهارلو پر از این میگوهای کوچک یک سانتی متری است.

این میگو سود بسیاری نیز در صادرات دارد. همچنین وجود آرتمیا باعث جذب پرندگان مهاجر زیبایی چون فلامینگو می‌شود که بر جذابیت دریاچه می‌افزایند.

موجودات دریاچه مهارلو در شیراز، تنها به آرتمیا و فلامینگو، محدود نمی‌شود و علاوه بر آن‌ها، مهارلو زیستگاه پرندگانی چون حواصیل، لک لک، پلیکان، کشیم، باکلان، اگرت، اردک سبز، خوتکا، تنجه، سلیم کوچک و سارگپه است. تنوع بالا و تعداد زیاد این پرندگان در ترکیب با سرخی دریاچه مناظری بهشتی خلق کرده، و چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

دوزیستانی چون قورباغه، مار آبی و لاک پشت نیز در گوشه کنار دریاچه وجود دارند. سوسمار و مارمولک نیز از دیگر موجوداتی هستند که در طبیعت بکر مهارلو، وجود دارند.

بهترین فصل سفر به دریاچه مهارلو

بهترین-فصل-سفر-به-دریاچه-مهارلو

دریاچه صورتی مهارلو در شیراز، یکی از جاذبه‌هایی است که در تمام فصول جذابیت‌های منحصر به فرد و خاصی دارد و همین زیبایی‌ها و جذابیت‌ها باعث می‌شود تا در تمام فصول سال گردشگران بسیاری برای تماشای این دریاچه جذاب راهی سفر شوند.

· دریاچه مهارلو در بهار

در فصل بهار و به خصوص در ماه‌های اردیبهشت و خرداد، دریاچه مهارلو در شیراز به رنگ صورتی مایل به بنفش می‌شود و منظره جذابی را خلق می‌کند که تماشایش باعث می‌شود تا شما غرق لذت شوید. در فصل پاییز پرندگان مهاجر بیشتری نیز می‌توان در دریاچه دید. در حالت کلی گفته می‌شود که بهترین فصل سفر به دریاچه مهارلو فصل پاییز و فصل بهار است. در این دو فصل خبری از سرمای شدید زمستان و گرمای تابستان نیست و به راحتی میتوان از آب و هوای خنک و مناظر دیدنی دریاچه لذت برد.

· دریاچه مهارلو در تابستان

در فصل تابستان نیز رنگ دریاچه، صورتی مایل به قرمز شده و مناظر جالبی را به وجود می‌آورد. البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که بخش عمده‌ای از این دریاچه در فصل تابستان خشک می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا بستر سفید رنگ دریاچه در معرض دید گردشگران قرار بگیرد.

· دریاچه مهارلو در زمستان

با شروع بارش‌ها در فصل پاییز و زمستان بار دیگر سطح آب دریاچه مهارلو در شیراز، افزوده می‌شود. می‌توان گفت این فصل، بهترین فصل برای تماشای پرندگان مهاجر است. تماشای دسته‌های فلامینگو و انواع مختلف گونه‌های مرغابی بر فراز دریاچه صورتی مهارلو در شیراز، شما را حیرت زده کرده و لحظاتی ناب و تماشایی برای شما ایجاد خواهد کرد.

دریاچه مهارلو فصلی است یا دائمی؟

دریاچه-مهارلو-فصلی-است-یا-دائمی؟

دریاچه مهارلو در شیراز دریاچه‌ای فصلی است و به علت تبخیر بالا در فصل تابستان به حالت نیمه خشک در می‌آید. در فصول سرد و بارانی چون پاییز و اوایل زمستان به علت بارش‌ها و همچنین افزایش آب‌های ورودی از چشمه‌ها و رودهای حوزه آبریز دریاچه جانی دوباره گرفته و زیباتر می‌شود.

توصیه می‌کنیم در اواخر فصل پاییز و یا اوایل فصل بهار به مهارلو بروید و روح خود را با تماشای مناظر منحصر به فرد و زیبای آن جلا دهید.

فاصله شیراز تا دریاچه مهارلو

فاصله-شیراز-تا-دریاچه-مهارلو

اگر از شیراز به سمت فسا حرکت کنید، بعد از طی کردن مسافتی در حدود ۵۷ کیلومتر، به روستای مهارلو و دریاچه صورتی مهارلو خواهید رسید.

آدرس و عکس دریاچه صورتی مهارلو شیراز

دریاچه مهارلو شیراز در ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شیراز و در نزدیکی روستای مهارلو واقع شده است. برای دسترسی به دیدنی‌های این دریاچه باید در حدود ۶۰ کیلومتر در جاده شیراز – فسا پیش بروید. در ادامه عکسی جذاب و تماشایی از دریاچه صورتی مهارلو در شیراز را مشاهده می‌کنید، این عکس، تنها گوشه کوچکی از زیبایی‌های این دریاچه زیبا را نمایش می‌دهد، برای تماشای تمام این زیبایی‌ها باید کوله بار سفر را برداشته و راهی سفر شوید تا از نزدیک شگفتی‌های دریاچه مهارلو در شیراز را ببینید.

آدرس-و-عکس-دریاچه-صورتی-مهارلو-شیراز

یک تجربه هیجان انگیز در دریاچه مهارلو شیراز

همانطور که خواندیم در سفر به شیراز و حومه آن با دنیایی عجیب و غریب از جاذبه‌های گردشگری مواجه خواهید شد. تنوع بالای دیدنی های دریاچه مهارلو در شیراز و دیگر مناطق گردشگری نیاز به زمان کافی برای گردش دارند. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای اقامت در خارج شهر و لذت بردن از طبیعت بکر و تاریخ مرموز آن اجاره اقامتگاه بوم گردی در شیراز و دسترسی به اقامتگاه‌های سنتی و دوست داشتنی است.

در سال‌های اخیر مرداب مهارلو نیز چون سایر مرداب‌های کشور با خطر خشکسالی و آلودگی فاضلاب‌ها مواجه است. این خطر زمین‌های کشاورزی اطراف و جان موجودات زنده را نیز تهدید می‌کند. امید است با افزایش مراقبت مردم و مسئولین، سلامت دریاچه صورتی مهارلو در شیراز، حفظ شده و حوزه آبریز آن تقویت گردد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
5 نظر برای "دریاچه صورتی مهارلو در شیراز چگونه جایی است؟" ارسال شده.
  1. مهگل گفت:

    چه فصلی برای دیدن دریاچه مهارلو خوبه؟

    1. رعنا گفت:

      اواخر فصل پاییز و یا اوایل فصل بهار برای سفر به دریاچه مهارلو بسیار بسیار مناسب است

  2. شیوا گفت:

    چرا دریاچه مهانلو صورتیه؟

    1. رعنا گفت:

      نوعی جلبک به نام دونالیلا سالینا در آب دریاچه رشد می‌کند. این جلبک سبز با افزایش دما و نمک نوعی ماده رنگی به نام بتاکارتن تولید می‌کند.

  3. مهسا اکبری گفت:

    اگه ماشین شهصی نداشته باشی چطوری باید بری دریاچه مهارلو شیراز؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *